Kuka ilmoittaa kuolemasta ja kenelle?

intenrobot

Siis jos yksineläjä saa sairaskohtaukssen kadulla ja kuolee heti sairaalaan päästyään niin mitä tapahtuu sitten?
Yrittääkö sairaala etsiä omaisia/työpaikkaa vai onko se poliisin tai kenties sosiaalin tai fonuksen tehtävä?
Kuinka kiivaasti he etsivät jos on nimeltään esim Maria Anderson/Stefan Johansson?

13

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiköpäsiitä

      Kyllä etsivät.
      Yleensä löytävät omaiset.
      Itse tälle yksineläjälle on kai yks hailee tässä vaiheessa.

      Jos itselläsi on huoli asiasta, niin laita mukana olevaan pussukkaan luettelo omaisista ja toivomuksistasi. Ei paljoa paina se kirje taskussa/lompakossa.

      Ehkä sinun kannattaisi liittyä johonkin seniori/seurakunta/yhdistys/ tai muuhun ryhmään. Laita sen ryhmän nimi siihen pussukkaan.

    • Grönbacka

      Itselläni on luettavana papereita Verovirastosta ja Hautaustoimistosta.
      Hyvä järjestää paperit ja koti kuntoon ja pistää pankkilokeroon tärkeitä papruja.
      Lähiomaisen osoite ei paljoa paina lompakossa,kuten neuvo annettiin jo.
      Minulla on myös sairausohjeet siellä.
      Tarkoitan elintensiirto-ohjeet ettei sukulaisten tarvitse sitäkään ratkoa.
      Eivät he tiedä aina edes omia periaatteitaan näissä asioissa.

      • Grönbacka

        Olen antanut vähän väärää tietoa. Sain sen radiosta. Verovirastosta en saanut
        mitään papereita täytettäväksi itse kuollessani sukulaisten helpotukseksi.
        Hautaustoimistot taitavat olla paras apu.
        Pankkilokeroon voi myös jättää tietoja, kunhan sinne ensin pääsee kuoltuani.


    • intenrobot

      Ei ole omasta navasta kiinni vaan ihmettelen,mihin eräs tuttava on kadonnut.
      Hänellä on puoliveli jossain PohjoisRuotsissa.Ja Ruotsin toiseksi yleisin sukunimi
      Vaan jos löytävät veljen niin tuskin veli löytää Tukholman tuttuja

      • yksin-ruotsissa

        Minäkin ole yksineläjä, enkä kyllä pelkää kuolemaa.
        Minua vaan tympii ajatus, että kuolen asuntooni ja jään sinne haisemaan.
        Ei muuten, mutta naapurit jotka kuitenkin ovat vuosien aikaan oppineet tietämään kuka tässäkin murjussa asuu, alkavat inhoamaan vihaamaanentistäkin enemmän ja puhuvat oikein paheksuvasti, kuten eräästäkin vanhuksesta, jolle kävi niin, ettei häntä korjattu talosta pois, ennen kuin koko kerrostalo jo haisi aivan kauhealle. Talo haisee kuulemma vieläkin.
        On ikävää jättää itsestään sellainen kuva, mutta mitä voi tehdä, ettei niin käy?


      • Grönbacka
        yksin-ruotsissa kirjoitti:

        Minäkin ole yksineläjä, enkä kyllä pelkää kuolemaa.
        Minua vaan tympii ajatus, että kuolen asuntooni ja jään sinne haisemaan.
        Ei muuten, mutta naapurit jotka kuitenkin ovat vuosien aikaan oppineet tietämään kuka tässäkin murjussa asuu, alkavat inhoamaan vihaamaanentistäkin enemmän ja puhuvat oikein paheksuvasti, kuten eräästäkin vanhuksesta, jolle kävi niin, ettei häntä korjattu talosta pois, ennen kuin koko kerrostalo jo haisi aivan kauhealle. Talo haisee kuulemma vieläkin.
        On ikävää jättää itsestään sellainen kuva, mutta mitä voi tehdä, ettei niin käy?

        Se Toivo minullakin on, että se poislähtö tapahtuisi hygienisesti.
        Ettei jäisi mätänemään toisten kiusaksi.


    • tässäpariehdotusta

      Kyllä kai tälläiseen löytyy ratkaisu.

      Onhan niitä ruotsinsuomalaisia ystäväpalveluja.
      Vaikka et haluaisikaan että tulevat morjenstamaan, niin pyydä että ottavat sinuun yhteyttä vaikka kerran kuukaudessa että saavat tietää että olet hengissä.

      Toinen tapa on että kerrot, että laitat itse kerran kuukaudessa vaikka postikortin tai (halvemmaksi tulee) meilaat.

      Kai sitä itsekin voi toimia!

    • Vanha-Jo

      Hah.
      "Siis jos yksineläjä saa sairaskohtaukssen kadulla "
      Tuollaista joku pähkäilee. Ei tuo minun mielestäni ole ollankaan ongelma, vaan se, että kuolee omaan asuntoonsa mätämemään. Minuakin hävettää jo etukäteen se, että naapurit joutuu kuukausikaupalla haistelemaan minun raatoani.

      Olisi oikein vakava kysymys.
      Kuinka sen, voi estää, ettei häiritse toisia jopa kuolemansa jälkeen? (Vaikkapa haisemalla)
      Haluan olla mahdollisimman vähän häiriöksi, vaikka pitäisi maksaa.

      • saamatonta

        Aivan sanokaa se osoite tai konttori, jossa voi järjestää kaiken kuolemansa jälkeen.
        Minäkin olisin valmis maksamaan siitä.
        Kyllä helpottaisi, jos saisi kaiken valmiiksi samasta luukusta.
        Olisi helpompaa jatkaa turhaa elämistään.


    • järkkääetukäteen

      Tässähän oli jo kaksi oivaa ehdotusta:

      Onhan niitä ruotsinsuomalaisia ystäväpalveluja.
      Vaikka et haluaisikaan että tulevat morjenstamaan, niin pyydä että ottavat sinuun yhteyttä vaikka kerran kuukaudessa että saavat tietää että olet hengissä.

      Toinen tapa on että kerrot, että laitat itse kerran kuukaudessa vaikka postikortin tai (halvemmaksi tulee) meilaat.

      Kolmas tapa olisi, että puhuisit kunnan sosiaalitoimiston kautta, on kai heillä jokin ehdotus.

      Tai seurakuntasi papin kanssa. On varmaan jokin ehdotus.

      Kai sitä itsekin voi toimia!
      Ei tapahdu mitään jos vain ihmettelet ja et kuitenkaan sitten tee asian hyväksi mitään.
      Voit kirjoittaa myös hautaustahtopaperin ja merkkaat siihen miten haluat että hautajaiset järjestetään.
      Olipa sitten hautajaisvieraita tulossa tai ei.

      • terkut

        Mistä ne hautaustahtopaperit oikein saa?


    • höpö-hopööö

      "Kai sitä itsekin voi toimia!"
      Sitähän tässä juuri yritetään. En ole niin saamaton, etten osaisi ja kykeneisi saamaan moista asiaa ainakin vireille.
      Nuo antamasi ehdotukset voi jättää omaan arvoonsa.
      "Tai seurakuntasi papin kanssa. On varmaan jokin ehdotus." Hah. Hah.

      Tai seurakuntasi papin kanssa. Voi Helvetti.

    • Selvitetäänheti

      Kun päivystykseen tuodaan tajuton potilas pyritään hänen henkilöllisyytensä selvittämään mahdollisimman nopeasti ja omaisille ilmoittamaan.
      Jos potilaan hallusta ei löydy papereita joista henkilöllisyys selviäisi, annetaan henkilöllisyyden selvittäminen poliisille.

      Jos henkilöllisyys selviää jo sairaalassa mutta potilaasta ei esim löydy omaistietoja terveydenhuollon rekistereistä sairaala pyytää poliisia selvittämään lähiomaisen. Poliisilla on pääsy väestörekisteriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      244
      2140
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1836
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      74
      1534
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1255
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe