Palapelin alusta

Kokoojatar

Laitan nyt tänne tämän kysymyksen, kun muutakaan palstaa ei ole. Monet on ilmeisesti nikkaroinut isoille palapeleilleen ( 1000 palaa) oman alustan. Tyhmänä naispuolisena, jolla ei ole kätevää miestä lähellä, kysyn miten semmoinen tehdään? Saako jostain Bauhausista vaikka jotain kevyttä lastulevyä tai jotain?... Olen myös nähnyt mainoksia kankaasta, jonka päälle palapelit voi koota ja sitten rullata keskeneräisinäkin kaappiin. Tietääkö kukaan mistä niitä saa? Mieluiten täältä Suomesta... Onko joku moista kokeillut?

7

8572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ouskaliini

      Moi!
      Olemme tehneet monia variaatioita.ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSAlaita kontaktimuovia palpelin päälle .Palat irtoilevat ja tippuvat alas.
      Paras ratkaisu mielestäni on kun teet seuraavan laisesti:Ota kaksi levyä kovalevyä tai vaneria.Toinen juuri samankokoinen kun palapeli on.Toinen isompi.Rakenna palapeli joko pöydällä että saat palat levitettyä tai samankokoisen vanerin päälle kuin peli on.kun peli on valmis Laitat isomman levyn siihen päälle että saat takapuolen ylöspäin.
      Sivele sitten limaa tasainen kerros,mutta ei liikaa ettei se tursua väleistä.Ota leveä maalipensseli ettei liima ehdi kuivua sitä levittäessäsi.Sitten laitat sen palapelinkokoisen levyn siihen päälle tarkasti,levitä myös liimaa tälle levylle.Laita painoksi vaikka kirjoja tasaisesti joka puolelle.
      rautakaupoista kannataa kysyä,jos sahaa ei ole lähellä.ne saahaa sopivan kokoiset palat,tulee halvemmaksi kuin jostain askarteluliikkeistä.

      • Henna

        Itse olen kyllä havainnut kontaktimuovin parhaaksi tavaksi palapelin säilömiseen. Olen muovittanut kokonaan ympäri 3000 ja 8000 palan palapelit ja valittamista ei ole ollut. 8000 palan palapelille tämä oli ainoa harkittavissa oleva ratkaisu, sillä vastaavankokoinen kehys pleksi olisi tullut maksamaan tuhansia markkoja. Hyvin on vuosia muovissa pysynyt.

        Sen sijaan liimaamisen kanssa on ollut enemmän ongelmia. Kaikkia paloja ei saa kerralla kuitenkaan pysymään; joutuu irtopaloja liimailemaan jälkikäteen. Ja yhden palapelin kanssa kävi niin, että pahvi, joka oli kuvan puolella, liimautui samalla kiinni ja nyt on kova homma koittaa irroittaa sitä niin että kuva ei kärsisi.

        1000 palan palapelit ovat monesti 50cm x 70cm ja niille löytyy vielä kehyksiä. Aina en ole edes liimannut kasaan ennen kehystystä.

        Tulevaisuudessa aion kyllä itse pistää muovin päälle aina kun se on mahdollista ja välttää liimaamista.


    • Henna

      2000 palaiset ja sitä pienemmät olen koonnut itse pahviarkin päällä. Isompia varten olen ostanut muovia (2x palapelin koko, että voi säilyttää välissä). Kun muovin teippaa lattiaan kiinni, voi palapeliä säilyttää vaikka maton alla. Ei välttämättä kätevin vaihtoehto mutta sopii pieneen asuntoon.

      Rullattavia palapelialustoja kannattaa kysellä liikkeistä (esim. askarteluliikkeet), joilla on suuri valikoima palapelejä. Muistaisin ainakin Tampereella Harrasteessa nähneeni sellaisen. Mutta ainakin ne, jotka olen nähneet, ovat olleet kooltaan aika pieniä.

      • Kokoojatar

        Kiitos kaikille (molemmille) vastauksista! Itsekin olen joskus jonkun palapelin pistänyt kontaktimuoviin ja hyvin on pysynyt. Mutta miten laitat Henna 8000:n palan palapelin muoviin? Etupuolellehan tulee väistämättä muovin saumakohtia. Saako jostain jätti-isoa kontaktimuovia? :)
        Löysin muuten Helsingin Stockmannilta rullattavan palapelialustan max 3000:lle palalle. Mutta se maksoi 72e!! Jäi hankkimatta...


      • palapelialusta
        Kokoojatar kirjoitti:

        Kiitos kaikille (molemmille) vastauksista! Itsekin olen joskus jonkun palapelin pistänyt kontaktimuoviin ja hyvin on pysynyt. Mutta miten laitat Henna 8000:n palan palapelin muoviin? Etupuolellehan tulee väistämättä muovin saumakohtia. Saako jostain jätti-isoa kontaktimuovia? :)
        Löysin muuten Helsingin Stockmannilta rullattavan palapelialustan max 3000:lle palalle. Mutta se maksoi 72e!! Jäi hankkimatta...

        löytyy järkihintaan ainakin Tampereen Claes Ohlssonilta. Koko on pienempi (max.2000 palaa), mutta toimii ihan hyvin eikä maksa paljoa: hinta taisi olla viime syksynä n. 14 euroa.


      • Henna
        Kokoojatar kirjoitti:

        Kiitos kaikille (molemmille) vastauksista! Itsekin olen joskus jonkun palapelin pistänyt kontaktimuoviin ja hyvin on pysynyt. Mutta miten laitat Henna 8000:n palan palapelin muoviin? Etupuolellehan tulee väistämättä muovin saumakohtia. Saako jostain jätti-isoa kontaktimuovia? :)
        Löysin muuten Helsingin Stockmannilta rullattavan palapelialustan max 3000:lle palalle. Mutta se maksoi 72e!! Jäi hankkimatta...

        kyllähän niitä saumoja siellä on.. aluksi vähän jännitti, että miltä ne mahtavat näyttää, mutta ihmeen siististi sen loppujen lopuksi sain. Ei niihin enää ole pitkään aikaan edes kiinnittänyt huomiota.


    • Palapelintekijä

      Voit tehdä palapelin myös lahjapaperin päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe