Vanhat askartelu/käsityölehdet ja -tarvikkeet

varastottyhjiksi

Mitä teet vanhoille askartelu- ja käsityölehdille joille ei tunnu olevan enää käyttöä? Leikkaatko kiinnostavat jutut irti vai heitätkö lehdet paperinkeräykseen vai mitä teet niille? Entäs kaikille askartelu- ja käsityötavaroille joille ei ole vuosiin ollut enää käyttöä, mitä teet niille? Tässä kaappeja raivatessa olen huomannut että on vuosien kuluessa kertynyt isot pinot kaikenlaista joille ei oikein tunnu olevan käyttöä. Papereita on tullut ostettua lehtiöissä, lajitelmissa yms. ja niistä jää jäljelle aina ne vähemmän mieluisat, ja vuosien kuluessa niitä onkin kertynyt isot kasat. Kuten myös leimasimia, kaikenlaisia tarroja, koristeita, lankoja, nappeja, ties sun mitä. Osa tuntuu jotenkin "vanhanaikaisilta" vaikka eivät olekaan kuin 5-10 vuotta vanhoja. Mutta tyylit ja maku muuttuu, mikä silloin oli tosi kiva onkin vähemmän kiva nyt. On myös isot kasat ulkomaisia askartelulehtiä, käsityölehtiä, ja niissä varsinkin huomaa että aika on kulunut, sen verran vanhanaikaisilta esim. 10 vuotta vanhat lehdet näyttävät.

Veikkaan että aika monella on ihan sama ongelma, tavaraa on kertynyt liikaa ja se on jotenkin vääränlaista. Ainahan kaikkea voi tarvita myöhemmin ja sen vuoksi sitä voisi varastoida, mutta jotenkin tuntuu että ei näitä koskaan tarvitse, kun aina tulee jotain uutta. Joten miten olet ratkaissut ongelman? Oletko heittänyt kaiken pois, säästänyt kaiken, myynyt kirpputorilla tms, lahjoittanut jonnekin? Itse katselin tuossa viikolla kirpparilla että paljon oli askartelutavaraa myynnissä, hinnat 50 senttiä, euroa kappaleelta/pussilta, eikä kauppa näyttänyt oikein käyvän, joten ei se ainakaan kovin hyvältä vaihtoehdolta vaikuta. Toissa vuonna tarjosin tuttavan varastoista isoja määriä kankaita ja lankoja hyväntekeväisyyskirpputorille, mutta ei niitä kiinnostanut, ne olisi halunneet vaan Arabian astioita, joten sinnekään ei voi lahjoittaa. Joten mielenkiinnolla luen miten olette omien tavaroidenne kanssa toimineet.

10

1819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keräi_lijä

      Kanslaisopisto , Työväenopisto likellä ?
      Sinne vaan kierrätykseen.

    • Neulova

      Jos suostut antamaan materiaalin ja olet Facebookissa, niin siellä on ryhmiä nimeltä "Materiaalitori kierrättäjille", joissa voi jakaa turhaa tavaraa. Kannattaa etsiä oman maakunnan ryhmä, esimerkiksi "materiaalitori kierrättäjille Uusimaa".

      Pääkaupunkiseudulla Kierrätyskeskuksella kädentaitopalvelu Näprä, jonne voi tarjota, sinne saisi luultavasti kaiken kerralla: https://www.kierratyskeskus.fi/myymalat_ja_palvelut/kadentaitopalvelu_napra - varmasti vastaavia löytyy muistakin isoista kaupungeista.

      Monessa kunnassa on myös työttömien työpajoja, jotka voisivat käyttää tuollaista materiaalia, kannattaa vähän tiedustella.

    • muille_iloksi

      Paikkakunnan Martatkin tietää

    • hyvä_kiertää
    • tilkkuilija63

      Kierrätyskeskukset ottavat vastaan kaikenlaista askartelumateriaalia.

      Itsellänikin on noita käsityö- ja askartelulehtiä poistoon menossa ja taidan viedä ne juuri kierrätyskeskukseen, kun ostajia ei näytä löytyvän. Netti on pullollaan ohjeita kaikenlaiseen näpertelyyn, joten vanhat lehdet eivät enää mene kaupaksi.

    • Askartelija1

      Olen myynyt facebookin askartelukirppiksillä, myynyt/antanut kavereille ja vienyt paikalliselle hyväntekeväisyyskirppikselle. Ehkä voisi tarjota iltapäiväkerhoille, päiväkodeille ym. Lapset tuskin katsovat onko joku tarvike tuoreinta muotijuttua vai jotain muutaman vuoden takaista.
      Mä olen netin suurkuluttaja askartelujutuissakin, mutta kyllä mä tykkään ihan oikeita lehtiäkin selata ja säilöä. Ottaisivatkohan kirjastot lehtiä vastaan?

    • käsityöjatekijät

      Samaa olen miettinyt, mitä tehdä kaikelle . Viime kesänä järjestelin kaiken moista lankaa ym käsityötarviketta, mutta en ole vielä hävittänyt mitään. Käsityölehdet olen säilyttänyt vuosikymmeniä. En raaski ainakaan roskiin heittää. Ne alkaa olla vintage kamaa, joten kaikelle on aikansa kun vain oikea väylä löytyy.
      Kirjastoilla on lehtiä omasta takaa, sinne tuskin kannattaa tarjota.

      • ompelemaan

        Samoin, 90-lukulaisia suomalaisia lehtiä vielä, osaa kaavoista olen käyttänyt onhan ne vanhanaikaisia.
        Burda -lehdestä saisi rahaakin.


    • osassa kirjastoissakin on voinu olla vesivahinko.
      aina voi olla joku joka hakee kaavoja. Toriin kannattaa laittaa langat.

    • Anonyymi

      Kirpputorille vein ilmaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1759
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1664
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      61
      1500
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1458
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1385
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1359
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe