puu- vai mdf-listaa?

lattialämmitys

Kuinka käy puulistalle lattialämmityksen yhteydessä, kutistuuko paljon kuivuessaan ja kuinka kauan niitä pitäisi säilyttää lämpimässä tilassa ennenkuin kannattaa edes ajatella asennusta? Säilyttääkö mdf-lista paremmin "kuosinsa" vuosien saatossa, vai onko puu sittenkin pitkän päälle parempi?

5

2163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirkkis

Tuoreesta puustako meinasit listat sahata?

• monesta

Puulistat on kuivattu valmiiksi, eivät ne kutistu. Asentaisin listat huoneenlämpöisinä. Siihen riittää tunti. Lattialämmityksen sinällään ei pitäisi tehdä puulistoille yhtikäs mitään.

MDF:n ja puun paremmuuden ratkaisee pitkälti se, millaista listaa olet laittamassa ja mihin, ja millaisin ajatuksin. Esimerkiksi lakattu puulista patinoituu kauniisti, mdf:llä ei tällaista mahdollisuutta ole. Toisaalta, jos kosteuden tai lämpötilanvaihtelujen mahdollisuutta on, niin mdf on parempi. Sekin vaikuttaa millaiseen seinään lista tulee.

Meillä on kotosalla puulistaa, jolla on ikää 25 vuotta, eikä ole menettänyt kuosiaan mitenkään. Voihan se tietysti olla, että mdf pysyy vielä pitemmän päälle parempana, etenkin yhdistettynä lattialämmitykseen. Puu on kuitenkin luonnonmateriaali, ja sellaisena saattaa käyttäytyä persoonallisemmin kuin teollinen mdf.

• vaan

Aito on aina aito.Mdf-listan iirit ja joskus kiinnitykset juoruaa jäljitelmästä.Vika on pieni mutta joskus karsoo ammatti-ihmisen silmää.

• penmus

itse laitoin ja heti vuoden päästä huomasin että normaali siivous homma rasittaa mdf-listoja tosi paljon, jos jää märkää listan viereen , alkaa se heti mureta ja kolhuja kestää tosi huonosti. Minusta aitopuulista on parempaa, ei kylläkään maalattu vai ihan aito esim. massiivi pyökki

• työläinen

kyllä hyvillä terillä höylätty ja vielä hyvästä puusta tehty lista on ainut mitä itse käyttäisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1265
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      830
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe