Kuinka käy puulistalle lattialämmityksen yhteydessä, kutistuuko paljon kuivuessaan ja kuinka kauan niitä pitäisi säilyttää lämpimässä tilassa ennenkuin kannattaa edes ajatella asennusta? Säilyttääkö mdf-lista paremmin "kuosinsa" vuosien saatossa, vai onko puu sittenkin pitkän päälle parempi?
puu- vai mdf-listaa?
5
2163
Vastaukset
- kirkkis
Tuoreesta puustako meinasit listat sahata?
- monesta
Puulistat on kuivattu valmiiksi, eivät ne kutistu. Asentaisin listat huoneenlämpöisinä. Siihen riittää tunti. Lattialämmityksen sinällään ei pitäisi tehdä puulistoille yhtikäs mitään.
MDF:n ja puun paremmuuden ratkaisee pitkälti se, millaista listaa olet laittamassa ja mihin, ja millaisin ajatuksin. Esimerkiksi lakattu puulista patinoituu kauniisti, mdf:llä ei tällaista mahdollisuutta ole. Toisaalta, jos kosteuden tai lämpötilanvaihtelujen mahdollisuutta on, niin mdf on parempi. Sekin vaikuttaa millaiseen seinään lista tulee.
Meillä on kotosalla puulistaa, jolla on ikää 25 vuotta, eikä ole menettänyt kuosiaan mitenkään. Voihan se tietysti olla, että mdf pysyy vielä pitemmän päälle parempana, etenkin yhdistettynä lattialämmitykseen. Puu on kuitenkin luonnonmateriaali, ja sellaisena saattaa käyttäytyä persoonallisemmin kuin teollinen mdf. - vaan
Aito on aina aito.Mdf-listan iirit ja joskus kiinnitykset juoruaa jäljitelmästä.Vika on pieni mutta joskus karsoo ammatti-ihmisen silmää.
- penmus
itse laitoin ja heti vuoden päästä huomasin että normaali siivous homma rasittaa mdf-listoja tosi paljon, jos jää märkää listan viereen , alkaa se heti mureta ja kolhuja kestää tosi huonosti. Minusta aitopuulista on parempaa, ei kylläkään maalattu vai ihan aito esim. massiivi pyökki
- työläinen
kyllä hyvillä terillä höylätty ja vielä hyvästä puusta tehty lista on ainut mitä itse käyttäisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830