New Age:a?

Immoralisti

Uskon, että kaikki maailman pyhät kirjat ja pyhät tekstit, mytologiat ja kansalliseepokset ovat Jumalan sanaa, ja että niiden tapahtuminen historiallisuuksilla ei ole mitään merkitystä.
Uskon kuitenkin että niihin pitää kohdistaa moraalinen uskontokritiikki.

Uskon, että Jumala on, ja ihmiset ovat veljiä ja sisaria keskenään. Jeesuksen opetus Jumalan valtakunnasta maan päällä Raamatussa ja apokryfeissä on mielestäni loistava idea.

Jos kuoleman jälkeen on joku "pelastus", se koskee
aivan kaikkia ihmisiä. Uskon, että jos on "taivas", niin meidät on luotu suoraan sinne.
Ja sieltä käsin vain teemme "trippejä" tähän kärsimysten täyttämään maailmaan, jossa näkyy ikään kuin Jumalaa ei edes olisi. Uskon, että
jos näin on, olemme oppimassa täällä jotain.

Olenko New Ageläinen, gnostilainen ym.?

6

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joutsen

      En pidä enää tarpeellisena tehdä karkeita jaotteluja uskojen välille. Eihän siitä ota selvää enää erkkikään millaisia uskoja ihmisillä on. Sanojen merkitys on muuttunut niin että esim. vanhojen kirkkoisien vaalitut ja absoluuttisiksi totuuksiksi julistetut näkemykset kirjoituksista (muut uskonnot muuntuneet myös) ovat saaneet runsaasti kritiikkiä ja kirjoituksista on tehty uusia tulkintoja.

      • Immoralisti

        uskoni voisi olla lähellä aika pitkätkin
        perinteet omaavaa kveekari-touhua. Sekin
        on kai aikojen kuluessa muuttunut.


    • sinärakas

      vedät linssiin, etkös vain?
      kutsutaan sua ny vaikka new gnosage:ksi.
      Miksi niinkin paljon jossittelet jos uskot, vai oliks se osa tästä apokryfistisestä loistavasta ideasta?

      • Immoralisti

        "vedät linssiin, etkös vain?"

        En minä nyt linssiin vedä. Jossitteluni
        johtuu vain siitä, että olen aiemmin elämässäni
        harrastanut niin perusteellisesti uskontokritiikkiä/ateismipropagandaa ja filosofian kirjojen lukemista. Koska en voi luvata kenellekään kuolemanjälkeistä elämää, jätän lupaamatta. Mutta _uskon_, että aivan
        kaikki armahdetaan lopulta, ja kotimme on "taivaassa".

        Viime päivinä olen tajunnut, että uskonnollinen kotini tulee ehkä lopulta löytymään liberaalien kveekareiden ja Unitaariuniversalistien parista -
        jotka ovat jo melko vanhoja liikkeitä - ei ehkä niinkään New Age:stä.


    • Antti Kristus

      Totta. Kaikki ihmiset ovat veljiä ja sisaria keskenään. Ja jos on olemassa "Taivas", se koskee jokaista ihmistä kaikkina aikoina.

      Luulen, että minulle riittää tämä yksi "trippi" tänne maan päälle. Sen tarkoitus on kai ollut tulla tuntemaan sisimpänsä: "Minä Olen".

      Uskon, että jokaisen ihmisen sisin itse on samaa olemusta. On vain yksi "Minä Olen", jossa me kaikki olemme yhtä.

      Jeesus tunsi tämän ykseyden, koska hän tunsi itsensä. Suurin osa ihmisistä elää erossa tästä ykseydestä, koska he elävät erossa sisimmästään.

      Tämä "Minä Olen" on puhunut kautta aikojen profeettojen, taiteilijoiden, tiedemiesten, sekä myös ihan tavallisten ihmisten kautta.

      Siksi myös "pyhiä kirjoituksia" voi löytää mistä tahansa.

      Minulle Jumalan Sana on kuitenkin ELÄVÄ. "Minun sanani on kaiken keskus". Se toteutuu alati meidän sisimmässämme.

      Tämä keskus on sama kuin tieteen alkuräjähdyspiste. (Vrt. "Alussa oli Sana...")

      Niin kuin olen useasti esittänyt, esitän nytkin, että nykyisin tuo keskus sijaitsee joka paikassa.

      Kaikessa, mikä on, on keskus. Me olemme, elämme ja liikumme tuossa keskuksessa, ja tuo keskus on meissä.

      "There is a center in everything what exists, be in that center, move in that center. The center is in you, and you are the center."

      • Immoralisti

        "Luulen, että minulle riittää tämä yksi "trippi" tänne maan päälle. Sen tarkoitus on kai ollut tulla tuntemaan sisimpänsä: "Minä Olen". "

        Tuntuu, että esim. buddhalaisilla on asenne, että "melkein kaikki pitää useiden jälleensyntymisten kautta" oppia kantapään kautta. Enpä sitten tiedä, mutta mietin tässä juuri 1. Matrix-elokuvaa, ja miten siellä esim. helikopterin lentämisohjeet ladattiin aivoihin
        sekunnissa. Ikään kuin "taivaassa" ei voi oppia mitään...En usko, - kyllä siellä voi varmasti, jos "taivas" on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe