Tarhapöllö 1994-1995

glass_eye_fetish

Istun parhaillaan junassa, katsoin äsken ikkunasta ulos ja havaitsin laiturialueella valkoisen miehen, jolla oli afro. Afro:n näkeminen stimuloi esiin lapsuusmuistojani, jotka jo luulin unohtaneeni. Jostain syvältä muistojeni syövereistä, ne palasivat niin elävinä taas mieleeni ja huomasin naurahtavani ääneen. Vastakkaisella penkillä istuva nuori nainen katsoi minua vähän pitkään, ja toivoi varmasti salaa mielessään valtion vapauttavan lisää resursseja mielenterveyshoitoon. Kaivoin kuitenkin kännykkäni esiin ja aloin näppäilemään kertomustani tänne, teidän iloksenne ja suruksenne.

Elettiin 1990-luvun alkupuolta, sangen viihtyisällä ja rauhallisella omakotitaloalueella Helsingin Oulunkylässä. Olimme kaverini kanssa ala-asteikäisiä pojankoltiaisia, joiden harrastuksiin kuului kaikenlainen hölmöily. Olimme koulussa samalla luokalla ja mikä parasta asuimme samalla kadulla. Naapurustossamme asui eräs suomenruotsalainen vanhempi poika, jonka ristimme yhdessä Tarhapöllöksi. Tarhapöllö oli todella laiha ja pitkänhuiskea teini, jolla oli lähes sarjakuvamaiset kasvonpiirteet. Simpsoneiden Sideshow Bob blondina, osuisi kuvauksena aika lähelle Tarhapöllöä. Hänen hiuksensa olivat vaaleat ja kikkarat (valkoinen afro), josta liikanimi Tarhapöllökin keksittiin. Tarhapöllö pukeutui yleensä Adidaksen sinivalkoiseen verkkaripukuun ja käytti pöyräilyhanskoja, korostaakseen kovanaama-imagoaan. Tarhapöllön suurinta hupia oli kaasutella muiden teinien kanssa mopollaan naapurustossa. Tarhapöllö omisti Suzuki PV:n, joka oli hänen silmäteränsä. Usein Tarhapöllö puuna
sikin mopoaan talonsa etupihalla, joka hohti kuin Tahitilainen helmi. Hän todella rakasti sitä mopoa ja piti siitä hyvää huolta.

Kaverini ja minä rakastimme Tarhapöllön härnäämistä. Suurinta hupiamme oli huudella Tarhapöllölle hänen syvästi vihaamaansa nimeä, joka sai hänet luonnollisesti raivostumaan ja jahtaamaan meitä mopollaan. Joskus myös onnistuimme ampumaan häntä perseelle kortsareilla (lama-ajan kuulapyssy), joka sai Tarhapöllön suorastaan murhanhimoikseksi.

Kaverini oli tuolloin melko tukevassa kunnossa, eikä hän päässyt koskaan pakoon Tarhapöllöä. Lähes aina Tarhapöllö sai kaverini kiinni ja rankaisi häntä armottomasti, meidän molempien hölmöydestä. Itsehän onnistuin aina pääsemään pakoon. Aika usein Tarhapöllöllä oli jonkilainen pajunoksa, millä hän raippasi armotta kaveriani perseelle. Joskus hän myös antoi ihan perinteistä tukkapöllyä, potki tai löi kaveriani. Hän myös kiroili ruotsiksi kurittaessaan kaveriani. En tiedä miksi, mutta mielestäni kaverini kurittamisen seuraaminen oli mielettömän hauskaa, seurasin tapahtumia ja nauroin jossain kauempana katketakseni. En pystynyt lopettamaan nauramista, se oli impulsiivista. Erityisesti Tarhapöllön teatraaliset eleet ja kaverini vetoomukset armosta, saivat minut nauramaan. Myös dialogi, jossa kommunikoitiin suomella ja ruotsilla, kummankaan osapuolen ymmärtämättä täysin toisiaan, oli suorastaan huvittavaa seurattavaa. Joskus minusta tuntui, että kaverini jäi tahallaan kiinni Tarhapöllölle, koska omasi sadomasokistia taipumuksia. Kurituksen päätyttyä kaverini aina vannoi, ettei kyllä enää ikinä kiusata Tarhapöllöä, mutta jo parin päivän kuluttua lankapuhelimemme kotona soi ja kaverini ehdotti ajanvietteeksi Tarhapöllön härnäystä. Vaikka kuinka yritin selittää kaverilleni, että Tarhapöllö saa hänet taas kiinni, niin kaverini vain nauroi vastaväitteilleni ja suorastaan vaati lähtemään härnäämään Tarhapöllöä.

Noin vuoden päästä Tarhapöllö perheineen muutti pois, enkä kuullut hänestä mitään vuosiin. Vuosia myöhemmin kuulin eräältä toiselta kaveriltani, että Tarhapöllö oli ollut hänen kanssaan samalla luokalla ammattikoulussa. Tarhapöllö oli muuttanut imagonsa punkkariksi, jonka kruunasi punaiseksi värjätyt hiukset. Tarhapöllön pukukaappi oli kuulemma ollut täynnä pornolehtiä ja hän oli myös jäänyt kiinni vetämästä käteen pukuhuoneesta. En tiedä missä Tarhapöllö vaikuttaa tänä päivänä, en ole myöskään kuullut lapsuudenkaveristani mitään vuosiin. Ehkä he elävät yhdessä rekistöröidyssä parisuhteessa, jotain homoeroottista heidän leikeissään oli.

0

1237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

        Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
        Ruoka ja juoma
        75
        2226
      2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

        Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
        Ikävä
        133
        1452
      3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

        ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
        Ikävä
        135
        1445
      4. Uskaltaisitko vielä

        Lähestyä vai et kaivattuasi?
        Ikävä
        149
        1150
      5. Keitä täällä on??

        Kertokaa nimenne!! 🤔
        Ikävä
        105
        987
      6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

        Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
        Maailman menoa
        366
        902
      7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

        Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
        Ikävä
        82
        764
      8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

        Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
        Iisalmi
        55
        714
      9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

        Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
        Ikävä
        50
        683
      10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

        mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
        Ikävä
        67
        674
      Aihe