Riu:n epidemia

-jäsen S

Onko kenelläkään viime hetken tietoa epidemiasta? Mahtaako olla vielä voimissaan helmikuun lopulla... Matka pitäisi maksaa piakkoin ja peruutuskin on käynyt mielessä.

46

10843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dom perignon

      "Viime viikkoina Puerto Platan hotelli Riu Merenguessä on ilmennyt vatsatautiepidemia, jonka aiheuttajaksi on tutkimusten mukaan selvinnyt norovirus. Norovirus tarttuu helposti henkilöstä toiseen esim. kosketuksen kautta, lisäksi tartunta voi myös levitä viruksella saastuneiden kosketuspintojen kautta. Hotelliin virus on todennäköisesti kulkeutunut ulkomaalaisten turistien mukana, eikä virus liity hotellin yleiseen hygieniatasoon."


      Kansanterveyslaitoksen mukaan norovirus ei ole esteenä Puerto Plataan matkustamiselle.

      Lisätietoja Kansaterveyslaitoksen sivuilta alla olevasta linkistä:

      http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/infektiotaudit/suolistoinfektiot/norovirus/

      • Jamppa

        Mistä tuo suora lainaus? Kansanterveyslaitoksen sivuilta ei sitä ainakaan löytynyt.. Ja huomatkaa kiero ilmaisu: Puerto Plataan menemiselle ei estettä...muttta mitenkähän on Riu Merenguen laita?


    • Mää

      Toden totta, hotellissa ei ole norovirusta. Se on puhtaaksi todettu. Siellä on tutkittu paikat uima-allasta myöten, näin sanoi Aurinkomatkat tänään.

      • tosiaan..

        Uskotko tosiaan matkatoimiston selityksiä?! Tottakai he haluavat viimeiseen saakka pimittää asian ja repiä rahaa. Heidän tiedossaan oli tässä muutama päivä sitten, että VAIN yksi suomalaisperhe olisi sairastunut..selkeää valehtelua päin naamaa..Minäkin tiedän USEITA, jotka ovat asian heille ilmoittaneet. Jos tosiaan olet noin sinisilmäinen, niin terve menoa Riu:n ja saamaan se kaamea tauti. Sääli vain rahoillesi ja terveydellesi! Niin minulla kuin monilla sieltä palanneilla on esiintynyt matkan jälkeenkin vielä useita viikkoja pahoinvointia. Tässä jo alkaa huolestuttaa, että mitä jatkovaikutuksia vielä seuraa..

        Sitäpaitsi minullakin on vaikea uskoa, että siellä on virus. Joku paha bakteeri siellä on. Tässä perusteita:

        1. Jos se on virus, niin miksi lääkäri laittaa välittömästi i.v. -antibioottitiputukseen. Tietää siis heti, mistä on kyse ja mikä lääke puree. Antibiootinhan ei tunnetusti pitäisi tehota virukseen, vaan bakteeriperäisiin sairauksiin.

        2. Jos virus, niin miksi ihmiset muissa hotelleissa eivät sairastu. Ja jos turistit sen ovat esim. Kanadasta tuoneet (niinkuin joku idiootti kehtaa väittää), niin miten ihmiset Kanadassa eivät sairastu?!


    • riu

      Niin moni lähtee esim. häämatkalle Riu:un, joku mahdollisesti jo raskaana. Kun oksentaa melkein aivot pihalle ja toisesta päästä tulee pelkkää vettä..ja kun vielä pöpöstä ei ole mitään tietoa.. Menettäisin ennemmin matkaan kuluneet rahat, kuin ottaisin moisen riskin. Sama pätee vanhuksiin ja pikkulasten kanssa matkustamiseen. Jos siellä jonkun vakavan sairauskohtauksen saat, niin sille tielle taidat jäädä.. Sairaalahoito ja hygieniataso maassa on aivan alkutekijöissä.. Ja pahintahan on se, että olet saarella, josta ei ole mahdollisuutta helposti päästä hoitoon kehittyneempiin olosuhteisiin. Thaimaa on esim. siinä suhteessa eri luokkaa. Sieltä monilta turistialueilta on maantieyhteydet esim. Bankokiin, jossa terveydenhuolto on lähes samaa tasoa kuin Suomessa.

    • ruikuli

      Sain tänään meiliä Riu Merenguesta, sukulaiset siellä lomalla. Heidän mukaan melkein kaikilla heidän tuntemillaan on ollut ko. ripuli- ja oksennustauti, joillakin pahempana ja joillakin heikompana. Tiputuksessa on ollut osa. Sukulaiseni eivät itse ole sairastuneet tautiin, ovat olleet siellä jo yli viikon.

      • riu

        Onpa hyvä, kun tulee realistista tietoa mukaan tähän keskusteluun. Minusta tässä on nyt aikamoinen ristiriita:
        - Aurinkomatkat kertoi vielä tänään hotellin olevan puhdas
        - Edellinen kirjoittaja oli saanut viime hetken tietoa sukulaisiltaan, jonka mukaan suuri osa ihmisistä on sairastunut/sairaita

        Mitä tästä voisi päätellä..


      • hilpi

        mun sukulainen soitti kyseisestä hotellista eilen, eikä hänen mukaansa ole nähnyt hotellissa yhtään sairastunutta ja siellä desinfioidaan koko ajan. Miten tulee samasta paikasta niin ristiriitaista tekstiä? Sukulaiset ovat kuitenkin olleet hotellissa jo useita päiviä, joten uskoisin että tietävät mistä puhuvat.


      • Kokemusta on
        riu kirjoitti:

        Onpa hyvä, kun tulee realistista tietoa mukaan tähän keskusteluun. Minusta tässä on nyt aikamoinen ristiriita:
        - Aurinkomatkat kertoi vielä tänään hotellin olevan puhdas
        - Edellinen kirjoittaja oli saanut viime hetken tietoa sukulaisiltaan, jonka mukaan suuri osa ihmisistä on sairastunut/sairaita

        Mitä tästä voisi päätellä..

        Vietin viikon Riu Merenguessa ja lomasta puolet meni sairastaessa... Sen verran ärhäkkä oli pöpö, että kolmessa tunnissa oksensin n. 15 kertaa ja kuivuin niin pahasti, että oli pakko laittaa tiputukseen saman tien. Sellaisia myrkkyjä laitettiin suoneen, että olin täysin muissa maailmoissa seuraavan vuorokauden. Onneksi lääkkeet auttoivat, ja viimeiset pari päivää tuntuivat jo lomalta. Ei tosin ihan vastannut odotuksia eikä matkaan panostettua aikaa ja rahaa. Ylimääräisestä "lystistä" olisi saanut pulittaa 700$ lääkärikuluja, mutta keskusteltuamme hotellin johdon kanssa, se lupasi maksaa kuluista suurimman osan. Tästä voi ehkä päätellä jotain... Sen verran vielä taustatietoja, että olen erittäin kovakuntoinen nuori nainen ja matkustellut maailmalla, joten mistään turistiripulista ei todellakaan ollut kyse. Kyllä jäi lomasta ja Aurinkomatkoista paska maku suuhun!


      • mama
        Kokemusta on kirjoitti:

        Vietin viikon Riu Merenguessa ja lomasta puolet meni sairastaessa... Sen verran ärhäkkä oli pöpö, että kolmessa tunnissa oksensin n. 15 kertaa ja kuivuin niin pahasti, että oli pakko laittaa tiputukseen saman tien. Sellaisia myrkkyjä laitettiin suoneen, että olin täysin muissa maailmoissa seuraavan vuorokauden. Onneksi lääkkeet auttoivat, ja viimeiset pari päivää tuntuivat jo lomalta. Ei tosin ihan vastannut odotuksia eikä matkaan panostettua aikaa ja rahaa. Ylimääräisestä "lystistä" olisi saanut pulittaa 700$ lääkärikuluja, mutta keskusteltuamme hotellin johdon kanssa, se lupasi maksaa kuluista suurimman osan. Tästä voi ehkä päätellä jotain... Sen verran vielä taustatietoja, että olen erittäin kovakuntoinen nuori nainen ja matkustellut maailmalla, joten mistään turistiripulista ei todellakaan ollut kyse. Kyllä jäi lomasta ja Aurinkomatkoista paska maku suuhun!

        Miten Aurinkomatkat suhtautui? Meille, jotka sinne olemme lähiviikkoina lähdössä, vakuutetaan edelleen, ettei mitään syytä matkan perumiselle tai vaihtamiselle ole. Mielestäni kaikkien taudista kärsineiden pitäisi nostaa iso kohu jutusta, soittaa vaikka iltapäivälehtiin jne.
        Me, joilla kokemusta (vielä) ei ole, olemme aika voimattomia tekemään asialle mitään. Luottamus matkatoimistoon on kyllä mennyt.


      • 10.2.
        mama kirjoitti:

        Miten Aurinkomatkat suhtautui? Meille, jotka sinne olemme lähiviikkoina lähdössä, vakuutetaan edelleen, ettei mitään syytä matkan perumiselle tai vaihtamiselle ole. Mielestäni kaikkien taudista kärsineiden pitäisi nostaa iso kohu jutusta, soittaa vaikka iltapäivälehtiin jne.
        Me, joilla kokemusta (vielä) ei ole, olemme aika voimattomia tekemään asialle mitään. Luottamus matkatoimistoon on kyllä mennyt.

        Aivan mama, tilanne on kyllä käsittämätön! Itse olen nyt kokeillut kaikki keinot, että matkaa saisi vaihdettua/peruttua jne, mutta mikään ei auta - ellet suostu maksamaan. Matkan peruminen tässä vaiheessa veloittaisi 50% matkan hinnasta, kohteen vaihdosta pitäisi maksaa jne. Uskomatonta toimintaa!

        Kateeksi käy kun lukee miten ulkomaiset matkatoimistot Sunquest ja Thomsons toimivat;
        he eivät enää lennätä ihmisiä ko. kohteeseen, plus ovat itse ottaneet yhteyttä asiakkaisiin ja kertoneet vaihtoehtoisista matkakohteista jne - eikä puhettakaan että tästä aiheutuisi asiakkaille kuluja. Ja Suomessa vaan rahanhimoissaan kuljetetaan asiakkaita toiselle puolelle maailmaa tiputukseen ja yritetään salailla epidemiaa mahdollisimman pitkään, ettei vaan kukaan peruisi matkaa ja AM:lta jäisi rahat saamatta.


      • heippa
        10.2. kirjoitti:

        Aivan mama, tilanne on kyllä käsittämätön! Itse olen nyt kokeillut kaikki keinot, että matkaa saisi vaihdettua/peruttua jne, mutta mikään ei auta - ellet suostu maksamaan. Matkan peruminen tässä vaiheessa veloittaisi 50% matkan hinnasta, kohteen vaihdosta pitäisi maksaa jne. Uskomatonta toimintaa!

        Kateeksi käy kun lukee miten ulkomaiset matkatoimistot Sunquest ja Thomsons toimivat;
        he eivät enää lennätä ihmisiä ko. kohteeseen, plus ovat itse ottaneet yhteyttä asiakkaisiin ja kertoneet vaihtoehtoisista matkakohteista jne - eikä puhettakaan että tästä aiheutuisi asiakkaille kuluja. Ja Suomessa vaan rahanhimoissaan kuljetetaan asiakkaita toiselle puolelle maailmaa tiputukseen ja yritetään salailla epidemiaa mahdollisimman pitkään, ettei vaan kukaan peruisi matkaa ja AM:lta jäisi rahat saamatta.

        Kannattaa kuitenkin muistaa se, että kaikki mitä täällä/muualla kirjoitellaan ei välttämättä täysin pidä paikkaansa (ketään nyt loukkaamatta!). Voihan olla, että tilanne on jo menossa ohi tai ainakin rauhoittumaan päin. Toivottaan ainakin näin. Mukavaa lomaa!


      • xxx
        mama kirjoitti:

        Miten Aurinkomatkat suhtautui? Meille, jotka sinne olemme lähiviikkoina lähdössä, vakuutetaan edelleen, ettei mitään syytä matkan perumiselle tai vaihtamiselle ole. Mielestäni kaikkien taudista kärsineiden pitäisi nostaa iso kohu jutusta, soittaa vaikka iltapäivälehtiin jne.
        Me, joilla kokemusta (vielä) ei ole, olemme aika voimattomia tekemään asialle mitään. Luottamus matkatoimistoon on kyllä mennyt.

        Minulle kyllä sanottiin tänään Aurinkomatkoilta ihan asiallisesti että ongelma on tiedossa, eivätkä he voi luvata etteikö siellä sairastuisi, osa sairastuu, osa ei. Hotellia yritetään koko ajan puhdistaa, mutta ainakaan näillä näkymin ei sitä varten suljeta. Mutta KTL ei ole todennut ongelmaa niin suureksi että olisivat antaneet sinne matkustamisesta suosituksia, ja niitähän matkanjärjestäjät Suomessa noudattaa. Olisi tietysti hienoa jos joustavuutta olisi matkan vaihdossa...itsellä vielä matka maksamatta ja harkinnassa.Sanoivat myös että nyt on kaksi perhettä tiedossa jotka tammikuussa sairastuneet, ilmeisesti vain hyvin todistetut tapaukset lasketaan. Huomautin että todellisuudessa tapauksia taitaa olla huimasti enemmän, olivat samaa mieltä. Mutta luultavasti viralliset luvut /kommentit perustuu aina vain todella hyvin perusteltuihin tapauksiin. Näytti muuten keskusteluja lukiessa siltä että samanlaista epidemiaa on jo muillakin hotelleilla, saa nähdä kauanko se saarella pysyy.


      • Kokemusta on
        mama kirjoitti:

        Miten Aurinkomatkat suhtautui? Meille, jotka sinne olemme lähiviikkoina lähdössä, vakuutetaan edelleen, ettei mitään syytä matkan perumiselle tai vaihtamiselle ole. Mielestäni kaikkien taudista kärsineiden pitäisi nostaa iso kohu jutusta, soittaa vaikka iltapäivälehtiin jne.
        Me, joilla kokemusta (vielä) ei ole, olemme aika voimattomia tekemään asialle mitään. Luottamus matkatoimistoon on kyllä mennyt.

        on tehty. Aurinkomatkat käsittelee asiaa. Tiedän, että muutkin ovat reklamoineet.


      • riu
        Kokemusta on kirjoitti:

        on tehty. Aurinkomatkat käsittelee asiaa. Tiedän, että muutkin ovat reklamoineet.

        Myös me olemme reklamoineet asiasta Aurinkomatkoille.


      • tiitinen
        hilpi kirjoitti:

        mun sukulainen soitti kyseisestä hotellista eilen, eikä hänen mukaansa ole nähnyt hotellissa yhtään sairastunutta ja siellä desinfioidaan koko ajan. Miten tulee samasta paikasta niin ristiriitaista tekstiä? Sukulaiset ovat kuitenkin olleet hotellissa jo useita päiviä, joten uskoisin että tietävät mistä puhuvat.

        Hyvä kun laitoit tuonkin tiedon! Mietin muutenkin, kuinka moni täällä kirjottavista on selvillä tämän päivän tilanteesta.
        Ylipäänsä tällä palstalla ei viime aikoina tunnu olevan muuta kuin negatiivista juttua, ja voi olla että osa jutuista on täysin perättömiä...Anteeksi nyt vain.

        Itse en ainakaan ota todesta kaikkea mitä netissä jutustellaan. Täälläkin palstalla monet ovat niin kaikkitietäviä. Yksikin suurinpiirtein haukkui minut tyhmäksi ja väitti minun olevan väärässä kertoessani kaupasta ostettavien tuotteiden hinnoista, etteivät "ne vain voi olla niin halpoja". Niin no, itse nyt vain olen sattunut olemaan paikan päällä ja maksamaan sen hinnan niistä......Toki voisin minäkin yhtä hyvin olla kusettaja, niinkuin monet muut täällä...kuka sen tietää?!

        Täällä kannattaa lukiessaan pitää todella vahvat suodatinlasit päässään, tulee muuten vaan paha mieli. Parempi itse mennä ja kokea tai ottaa luotettavista lähteistä selvää, kuin ruveta esim. perumaan matkaansa täällä lukemansa diipadaapan perusteella.


      • hoh
        riu kirjoitti:

        Myös me olemme reklamoineet asiasta Aurinkomatkoille.

        kysyisinköhän tallinkilta korvausta kun meni pakki sekasin viru-hotellissa...ei stn.

        hmmm, saiskohan loma-ajan sadepäivistä rahat takaisin.

        tai siitä että joutui aivastuksen kohteeksi ratikassa ja tuli flunssa.


      • pihalla..
        hoh kirjoitti:

        kysyisinköhän tallinkilta korvausta kun meni pakki sekasin viru-hotellissa...ei stn.

        hmmm, saiskohan loma-ajan sadepäivistä rahat takaisin.

        tai siitä että joutui aivastuksen kohteeksi ratikassa ja tuli flunssa.

        Jos itsekin maksaisit 1500 ekeä ja sairastuisit lähes 100% varmuudella ärhäkkään vatsatautiin, niin voisit ymmärtääkin jotain.. Ei tarvi selitellä, että erilainen bakteerikanta voi aiheuttaa vatsatautia jne..se kyllä tiedetään. Tässä EI ole kyse normaalista turistiripulista.


      • Minä
        tiitinen kirjoitti:

        Hyvä kun laitoit tuonkin tiedon! Mietin muutenkin, kuinka moni täällä kirjottavista on selvillä tämän päivän tilanteesta.
        Ylipäänsä tällä palstalla ei viime aikoina tunnu olevan muuta kuin negatiivista juttua, ja voi olla että osa jutuista on täysin perättömiä...Anteeksi nyt vain.

        Itse en ainakaan ota todesta kaikkea mitä netissä jutustellaan. Täälläkin palstalla monet ovat niin kaikkitietäviä. Yksikin suurinpiirtein haukkui minut tyhmäksi ja väitti minun olevan väärässä kertoessani kaupasta ostettavien tuotteiden hinnoista, etteivät "ne vain voi olla niin halpoja". Niin no, itse nyt vain olen sattunut olemaan paikan päällä ja maksamaan sen hinnan niistä......Toki voisin minäkin yhtä hyvin olla kusettaja, niinkuin monet muut täällä...kuka sen tietää?!

        Täällä kannattaa lukiessaan pitää todella vahvat suodatinlasit päässään, tulee muuten vaan paha mieli. Parempi itse mennä ja kokea tai ottaa luotettavista lähteistä selvää, kuin ruveta esim. perumaan matkaansa täällä lukemansa diipadaapan perusteella.

        Niin se on vähän kaksipiippuinen asia.. Itselläni ei ole ainakaan mitään intressiä turhaan pelotella. Ihmiset kokevat tietysti lomakohteet hyvin eri tavoin. Se mikä jonkun mielestä on hyvää, on toisen mielestä huonoa jne. Itse kuitenkin Riussa olleena ja vatsataudin kokeneena voin 100%:sti vahvistaa, että kaikki sitä koskevat keskustelut ovat olleet totisinta totta, niin ikävää kuin se onkin.

        Jos sinun mielestäsi on parempi itse mennä ja kokea asiat, niin menoksi sitten vain. Siinä tapauksessa ei enää kannata lukea näitä palstoja ja pahoittaa mieltä. Mikäs sen mukavampaa olisi, kuin lukea unelmajuttuja kohteesta jonne on menossa, mutta totuus Riu:n suhteen nyt vain sattuu olemaan tämä. Ja mikä se luotettava lähde sinun mielestäsi sitten olisi? Voin kertoa, ettei ainakaan matkatoimisto..ikävää, mutta totta..


      • hoh
        pihalla.. kirjoitti:

        Jos itsekin maksaisit 1500 ekeä ja sairastuisit lähes 100% varmuudella ärhäkkään vatsatautiin, niin voisit ymmärtääkin jotain.. Ei tarvi selitellä, että erilainen bakteerikanta voi aiheuttaa vatsatautia jne..se kyllä tiedetään. Tässä EI ole kyse normaalista turistiripulista.

        ...huonosta tuurista ja pahasta mielestä (paskanmausta suussa).

        Ihmisluonne hakee vain syntipukkia kun oikein pahalta tuntuu.

        Käsittääkseni kyseessä ohimenevä juttu joka voi sattua milloin tahansa, missä "kommuunissa" tahansa. (varsinkin valkoihoiselle kehitysmaassa)

        Toivottavasti parempi tuuri seuraavalla lomalla.


      • lisätäkseni..
        Minä kirjoitti:

        Niin se on vähän kaksipiippuinen asia.. Itselläni ei ole ainakaan mitään intressiä turhaan pelotella. Ihmiset kokevat tietysti lomakohteet hyvin eri tavoin. Se mikä jonkun mielestä on hyvää, on toisen mielestä huonoa jne. Itse kuitenkin Riussa olleena ja vatsataudin kokeneena voin 100%:sti vahvistaa, että kaikki sitä koskevat keskustelut ovat olleet totisinta totta, niin ikävää kuin se onkin.

        Jos sinun mielestäsi on parempi itse mennä ja kokea asiat, niin menoksi sitten vain. Siinä tapauksessa ei enää kannata lukea näitä palstoja ja pahoittaa mieltä. Mikäs sen mukavampaa olisi, kuin lukea unelmajuttuja kohteesta jonne on menossa, mutta totuus Riu:n suhteen nyt vain sattuu olemaan tämä. Ja mikä se luotettava lähde sinun mielestäsi sitten olisi? Voin kertoa, ettei ainakaan matkatoimisto..ikävää, mutta totta..

        Vielä lisätäkseni, että Riussa ei vatsatautia lukuunottamatta ollut mitään valittamista: todella kaunis ympäristö, ystävällinen henkilökunta, hyvä palvelu ja hyvät harrastemahdollisuudet. Ihanteellinen lomakohde heti kun epidemia on sieltä saatu pois.


      • vastuu
        hoh kirjoitti:

        ...huonosta tuurista ja pahasta mielestä (paskanmausta suussa).

        Ihmisluonne hakee vain syntipukkia kun oikein pahalta tuntuu.

        Käsittääkseni kyseessä ohimenevä juttu joka voi sattua milloin tahansa, missä "kommuunissa" tahansa. (varsinkin valkoihoiselle kehitysmaassa)

        Toivottavasti parempi tuuri seuraavalla lomalla.

        Kyllä matkanjärjestäjällä tulisi olla joku vastuu. Tarkoitan sitä, että jos asia on kerran tiedossa, niin siitä tulisi sinne matkaa suunnitteleville informoida. Henkilö saisi sitten itse päättää, ottaako riskin vai ei. Minusta on erittäin törkeää suoranaisesti valehdella antamalla kommentteja: "ei meidän tietääksemme kukaan ole sairastunut" ja samaan aikaan linjat käyvät kuumina, kun matkalta palanneet vaativat selitystä.. En voi ymmärtää moista huijausta!


      • taru
        tiitinen kirjoitti:

        Hyvä kun laitoit tuonkin tiedon! Mietin muutenkin, kuinka moni täällä kirjottavista on selvillä tämän päivän tilanteesta.
        Ylipäänsä tällä palstalla ei viime aikoina tunnu olevan muuta kuin negatiivista juttua, ja voi olla että osa jutuista on täysin perättömiä...Anteeksi nyt vain.

        Itse en ainakaan ota todesta kaikkea mitä netissä jutustellaan. Täälläkin palstalla monet ovat niin kaikkitietäviä. Yksikin suurinpiirtein haukkui minut tyhmäksi ja väitti minun olevan väärässä kertoessani kaupasta ostettavien tuotteiden hinnoista, etteivät "ne vain voi olla niin halpoja". Niin no, itse nyt vain olen sattunut olemaan paikan päällä ja maksamaan sen hinnan niistä......Toki voisin minäkin yhtä hyvin olla kusettaja, niinkuin monet muut täällä...kuka sen tietää?!

        Täällä kannattaa lukiessaan pitää todella vahvat suodatinlasit päässään, tulee muuten vaan paha mieli. Parempi itse mennä ja kokea tai ottaa luotettavista lähteistä selvää, kuin ruveta esim. perumaan matkaansa täällä lukemansa diipadaapan perusteella.

        näin on, mukava lueskella mutta tosiaan pienellä varauksella, varsinkin kaikkein rajuimmat jutut.

        Monia kivoja vinkkejä löytynyt ja matkakuume kasvaa..


      • jussi
        hoh kirjoitti:

        kysyisinköhän tallinkilta korvausta kun meni pakki sekasin viru-hotellissa...ei stn.

        hmmm, saiskohan loma-ajan sadepäivistä rahat takaisin.

        tai siitä että joutui aivastuksen kohteeksi ratikassa ja tuli flunssa.

        jatka sinä vaan tallinan matkoja. ihmettelen miten eksyit tänne puhumaan asioista mistä et tiedä hevon paskaa!


      • hilpi
        hilpi kirjoitti:

        mun sukulainen soitti kyseisestä hotellista eilen, eikä hänen mukaansa ole nähnyt hotellissa yhtään sairastunutta ja siellä desinfioidaan koko ajan. Miten tulee samasta paikasta niin ristiriitaista tekstiä? Sukulaiset ovat kuitenkin olleet hotellissa jo useita päiviä, joten uskoisin että tietävät mistä puhuvat.

        viimeksi tänään sukulainen soitti tuosta hotellista ja sanoi edelleen samaa kuin viimeksi. Voisiko kuitenkin, siis ihan vaan ehkä, olla niin että epidemia olisi jo talttumassa??? kun luulisi, että viikon loman jälkeen jo tietää jos hotellivieraista 80 prosenttia on sairaana...


      • just palannut
        pihalla.. kirjoitti:

        Jos itsekin maksaisit 1500 ekeä ja sairastuisit lähes 100% varmuudella ärhäkkään vatsatautiin, niin voisit ymmärtääkin jotain.. Ei tarvi selitellä, että erilainen bakteerikanta voi aiheuttaa vatsatautia jne..se kyllä tiedetään. Tässä EI ole kyse normaalista turistiripulista.

        Ei se tauti niin paha ole! Meillä porukassa suurin osa sai oireita, mutta jotkut ylireagoi 37,5 kuumeesta ja toisia ei haittannut vähän alle 40 kuume! Haloo! Jos lähtee reissuun niin tietää, että joku sairastuu aina johonkin joskus! On siellä muitakin vatsataudin aiheuttajia, kuin tuo noro virus! Esim. yli 50 % ongelmista tulee jo liian vähästä juomisesta (vesi/mehu ym.) ja iso osa liian paljosta tissuttelusta vaikka ei humalassa olisikaan....
        Menee ton noroviruksen piikkiin(jota on muuten suomessakin) monta ripulia! Trooppisen ilmaston takia hygienia ei suomen tasolla, eikä mm. jäitä voi välttää vaikka haluaisi!
        Köyhä maa, ystävällisiä ihmisiä, upea ilmasto, kaunis luonto mm. kolibreja,isoja perhosia, turkoosi meri, aurinkoa, sateita, vihreää, eksoottista, lämmintä ja todellakin erilaista kuin Thaimaassa(=nykyinen suomen las palmas). Suosittelen lämpimästi!!
        Onhan se mahd. vatsatauti aina tylsää, mutta se tulee missä tahansa jos on tullakseen!!


      • beach
        hilpi kirjoitti:

        viimeksi tänään sukulainen soitti tuosta hotellista ja sanoi edelleen samaa kuin viimeksi. Voisiko kuitenkin, siis ihan vaan ehkä, olla niin että epidemia olisi jo talttumassa??? kun luulisi, että viikon loman jälkeen jo tietää jos hotellivieraista 80 prosenttia on sairaana...

        Ihan hyvinkin voi olla mahdollista. Eihän kukaan ole pitkään aikaan mitään uutta teitoa kertonut. Ja joidenkin kertomukset saattavat olla hiemat liioiteltua johtuen loman pilalle menemisestä (mikä on tietysti kurjaa!). Eikun Merengueen vaan! =)


      • xxx
        beach kirjoitti:

        Ihan hyvinkin voi olla mahdollista. Eihän kukaan ole pitkään aikaan mitään uutta teitoa kertonut. Ja joidenkin kertomukset saattavat olla hiemat liioiteltua johtuen loman pilalle menemisestä (mikä on tietysti kurjaa!). Eikun Merengueen vaan! =)

        ja turha täällä enää on hehkuttaa jos tauti on iskenyt joulukuussa tai tammikuun alussa, lähinnä kiinnostaa tämänhetkinen tilanne. Jos loma meni silloin pilalle niin ei se enää siitä parane täällä valittamalla, eikä auta niitä joilla loma on vasta tulossa. Eikä tarkoita sitä että sinne myöhemmin matkustavien välttämättä kannattaa matkansa perua.


      • seurata..
        xxx kirjoitti:

        ja turha täällä enää on hehkuttaa jos tauti on iskenyt joulukuussa tai tammikuun alussa, lähinnä kiinnostaa tämänhetkinen tilanne. Jos loma meni silloin pilalle niin ei se enää siitä parane täällä valittamalla, eikä auta niitä joilla loma on vasta tulossa. Eikä tarkoita sitä että sinne myöhemmin matkustavien välttämättä kannattaa matkansa perua.

        Kannattaisi seurata myös noita ulkomaalaisia foorumeita, niin saisi enemmän tietoa nykyisestä tilanteesta.


      • xxx

      • hilpi
        seurata.. kirjoitti:

        Kannattaisi seurata myös noita ulkomaalaisia foorumeita, niin saisi enemmän tietoa nykyisestä tilanteesta.

        uskon kuitenkin, että paikan päällä olevat sukulaiset (joiden kanssa olen itse puhunut puhelimessa henkilökohtaisesti) jotain asiasta tietävät.... siksi luotan heihin enemmän kuin keskustelupalstoihin.


      • "koiraron"
        lisätäkseni.. kirjoitti:

        Vielä lisätäkseni, että Riussa ei vatsatautia lukuunottamatta ollut mitään valittamista: todella kaunis ympäristö, ystävällinen henkilökunta, hyvä palvelu ja hyvät harrastemahdollisuudet. Ihanteellinen lomakohde heti kun epidemia on sieltä saatu pois.

        Hotelli ihan hyvä mutta ranta lähes uimakelvoton.
        Hiekan alla betonia elikä ranta ei ole "natural" vaan hiekka on tuotu ja palmut istutettu. Rannassa voi kahlata mutta ei voi oikein snorkaila. Hyvin paljon merisiilejä lähes rannassa. Kaiken korvaa hyvä palvelu ja hyvä ruoka. Allasalueet hyvät ja olut !!!!!


      • Chi
        just palannut kirjoitti:

        Ei se tauti niin paha ole! Meillä porukassa suurin osa sai oireita, mutta jotkut ylireagoi 37,5 kuumeesta ja toisia ei haittannut vähän alle 40 kuume! Haloo! Jos lähtee reissuun niin tietää, että joku sairastuu aina johonkin joskus! On siellä muitakin vatsataudin aiheuttajia, kuin tuo noro virus! Esim. yli 50 % ongelmista tulee jo liian vähästä juomisesta (vesi/mehu ym.) ja iso osa liian paljosta tissuttelusta vaikka ei humalassa olisikaan....
        Menee ton noroviruksen piikkiin(jota on muuten suomessakin) monta ripulia! Trooppisen ilmaston takia hygienia ei suomen tasolla, eikä mm. jäitä voi välttää vaikka haluaisi!
        Köyhä maa, ystävällisiä ihmisiä, upea ilmasto, kaunis luonto mm. kolibreja,isoja perhosia, turkoosi meri, aurinkoa, sateita, vihreää, eksoottista, lämmintä ja todellakin erilaista kuin Thaimaassa(=nykyinen suomen las palmas). Suosittelen lämpimästi!!
        Onhan se mahd. vatsatauti aina tylsää, mutta se tulee missä tahansa jos on tullakseen!!

        Eli siis sinun mielestäsi aurinkomatkat voivat kieltää koko kulkutaudin olemassaolon, periä matkan peruuttamisesta hirmuiset kulut, ja vaarantaa matkailijoiden terveyden näin? Tosiasia on että siellä tauti jyllää ja todella typerää väittää että kyllä aina matkoilla vatsatautia tulee kun siitä ei ole kyse! Yhtä hyvin voisit lähteä Iraniin I love USA-paita päällä ja sanoa että aina sitä matkoilla sattuu ja tapahtuu kun sua tuodaan sinkkiarkussa kotomaahan...
        Haloo itelles, herää todellisuuteen. Tuo tauti ei ole normaalia viiden tähden hotelliksi itsensä luokittelevalle kohteelle ja aurinkomatkat toimii kuluttajansuojan vastaisesti sekä epäeettisesti kieltäessään ko. taudin vaarallisuuden ja ilmenemisen.

        Mitään tekemistä tällä ei ole tavallisen turistiripulin kanssa joten turha väittää että juomalla tarpeeks jne taudilta välttyisi. Jos itse olet välttynyt pahimmilta oireilta se ei tarkoita että olet kokenut maailmankansalainen joka kyllä tietää miten näistä selvitään vaan olit vain pirun onnekas...


      • Chi
        "koiraron" kirjoitti:

        Hotelli ihan hyvä mutta ranta lähes uimakelvoton.
        Hiekan alla betonia elikä ranta ei ole "natural" vaan hiekka on tuotu ja palmut istutettu. Rannassa voi kahlata mutta ei voi oikein snorkaila. Hyvin paljon merisiilejä lähes rannassa. Kaiken korvaa hyvä palvelu ja hyvä ruoka. Allasalueet hyvät ja olut !!!!!

        Kyllä se ranta uimiseen soveltuu, mutta ei kyllä ihan paras mahdollinen ollut minunkaan mielestäni. Merisiiliin en törmännyt kertaakaan, korallinpalasia sen sijaan pohja oli täynnä.
        Palvelu hotellissa oli ensiluokkaista mutta varoituksen sananen -> hotellista suomeen soittaminen on todella kallista (huoneissa olevat hinnat ei pidä paikkaansa!). Ja kännykkähän alueella ei kuulu, mutta jonkin matkaa alueen ulkopuolelle käveltyään kuulemma saa kuulumaan just ja just. Ite en tuota testannut eikä houkutellut kauheesti lähteäkään kun n. kilsan päässä hotellialueesta on heti valtava kaatopaikka...

        Ruoka hotellissa oli hyvää ja tuli testattua kaikkien kolmen Riuhotellin raflat. Aika lailla samaa kamaa kaikissa pienin variaatioin.


    • Jenkki

      Käy katsomassa www.tripadvisor.com
      Siellä paljon keskustelua Riun tilanteesta, aikamoista jenkkihöpinää mutta kai jotain totuuden poikasta.

      • quisgueya

        Tulimme eilen riu Merengestä kotiin, joten tämän hetken minun näkemykseni on että vatsa tauti jatkaa vielä kulkuaan, mutta jo lieventyneenä.
        Itse olimme olleet kohteessa 3 päivää kun oksentelu, ripulointi ja ihan järkyttävä paleleminen kuumeen kanssa alkoi. Tyhjentymiseen meni nelisen tuntia ja kuumeessa 38 astetta seuraava vuorokausi. Tämä sairastelu ei pilannut lomaamme, koska vetta satoi sairastelu päivämme.
        Hotellissa siivotaan ahkerasti ja mielestämme hotelli tekee omalta osaltaan voitavansa.
        Sää oli melko epävakainen sateita ja pilvisiä päiviä oli, mutta myös aurinkoa - olemme ruskeita.
        Lukemista kannatta ottaa mukaan, myös monilla oli pelejä. Hotelli järjestää ohjelmaa, lähinnä liikunnallista mm. lentopalloa, jalkapalloa, allas jumppaa, airobikiä, merenge tanssi tunteja, myös mukavia vesi urheilu juttuja.
        Ruoka oli melko tavanomaista, mutta nälkä ei ollut koskaan, niin usein tuli syötyä.
        Illalla vähän palelin ja olisin kaivannut pitkähihaisia. Ilman kosteus on melkoinen, kaikki vaatteet, lakanat ovat märän oloisia.
        Nautimme lomasta ihan 100 % Paljon kaikkea oli tarjolla joten tulisiko yltäkylläisyyden ähky ja mikään ei tunnu miltään - kun paljon nekatiivista ihmiset tuntuvat löytävän. Voisin matkustaa myös uudelleen Dommareihin. Ilosia ihmisiä ja rytmi veressä! - taisin saada tartunnan !


    • EPIDEMIASTA

      Käykääpä lukemassa Sonera Plazan Matkalaukku-palstalta. Siellä juuri Suomeen saapuneiden matkalaisten tietoa epidemiasta. Näyttää jylläävän yhä, ja vieläpä entistä pahempana.. Täällä EI siis ole vaahdottu asiasta turhaan, niin kuin moni on saattanut kuvitella.

      • zip

        On kyllä tietoa, mutten ehkä sanoisi monikossa matkalaisia, vaikuttaa siltä että yksi ihminen on ne viestit kirjoittanut, ainakin ne ovat tosi samanlaisia ja laitettu suht samaan aikaan. Mutta onhan siinä yhden ihmisen kokemus ainakin.


      • myös..
        zip kirjoitti:

        On kyllä tietoa, mutten ehkä sanoisi monikossa matkalaisia, vaikuttaa siltä että yksi ihminen on ne viestit kirjoittanut, ainakin ne ovat tosi samanlaisia ja laitettu suht samaan aikaan. Mutta onhan siinä yhden ihmisen kokemus ainakin.

        Mutta toisaalta pitää ajatella myös sitä ihmismäärää, joka näitä palstoja yleensäkin lukee.Jos yksi ilmoittaa epidemiasta, niin se on jo aika iso prosentti siitä Riu:ssa käyneiden määrästä, joka näillä palstoilla käy. Ja jos kokemukset Riu:sta olisivatkin hyviä, niin varmasti myös niistä ilmoitettaisiin.


      • xxx
        myös.. kirjoitti:

        Mutta toisaalta pitää ajatella myös sitä ihmismäärää, joka näitä palstoja yleensäkin lukee.Jos yksi ilmoittaa epidemiasta, niin se on jo aika iso prosentti siitä Riu:ssa käyneiden määrästä, joka näillä palstoilla käy. Ja jos kokemukset Riu:sta olisivatkin hyviä, niin varmasti myös niistä ilmoitettaisiin.

        Eilen oli just juttua aamulehdessä varuskunnissa leviävästä influenssasta, samassa mainittiin että myös rankkoja lyhytaikaisia oireita (kuume, pahoinvointi)aiheuttavaa norovirusta on myös taas tavattu, siinä yhteydessä taidettiin puhua Tampereesta. Se on ihan tavallista Suomessa tähän aikaan vuodesta, voitte saada sen ihan täälläkin ilman matkustamista. Kannattaa pysyä kotona niin ei saa influenssaa.

        Ktl:n sivuilta: "Norovirus kuuluu Suomessa laboratorioiden seurattaviin tartuntatauteihin. Tartuntatautirekisteriin kertyvät tapaukset (150–836/vuosi) edustavat kuitenkin vain murto-osaa todellisesta norovirussairastuvuudesta.(www.ktl.fi/ttr) Suomessa todetaan vuosittain 30–50 mikrobiologisesti varmistettua norovirustapausten ryvästä, joista keskimäärin vajaa kolmannes on ollut vesi- tai elintarvikevälitteisiä. Maassamme viime vuosina ollut useita laajoja juomaveden välittämiä norovirusepidemioita. Myös useissa kylpylöissä, vanhainkodeissa ja sairaaloissa on ollut epidemioita."


      • epi
        xxx kirjoitti:

        Eilen oli just juttua aamulehdessä varuskunnissa leviävästä influenssasta, samassa mainittiin että myös rankkoja lyhytaikaisia oireita (kuume, pahoinvointi)aiheuttavaa norovirusta on myös taas tavattu, siinä yhteydessä taidettiin puhua Tampereesta. Se on ihan tavallista Suomessa tähän aikaan vuodesta, voitte saada sen ihan täälläkin ilman matkustamista. Kannattaa pysyä kotona niin ei saa influenssaa.

        Ktl:n sivuilta: "Norovirus kuuluu Suomessa laboratorioiden seurattaviin tartuntatauteihin. Tartuntatautirekisteriin kertyvät tapaukset (150–836/vuosi) edustavat kuitenkin vain murto-osaa todellisesta norovirussairastuvuudesta.(www.ktl.fi/ttr) Suomessa todetaan vuosittain 30–50 mikrobiologisesti varmistettua norovirustapausten ryvästä, joista keskimäärin vajaa kolmannes on ollut vesi- tai elintarvikevälitteisiä. Maassamme viime vuosina ollut useita laajoja juomaveden välittämiä norovirusepidemioita. Myös useissa kylpylöissä, vanhainkodeissa ja sairaaloissa on ollut epidemioita."

        On ihan totta, että sitä esiintyy kaikkialla maapallolla. Kyse onkin nyt siitä, että kun kerran tiedetään, että hotellissa velloo ko. virus, niin siitä pitäisi matkaa suunnitteleville tiedottaa. Minua harmittaa eniten asian salailu matkatoimiston taholta. Harva haluaa kohteeseen lähteä, jos sairastumisriski on erittäin suuri. On eri asia sairastaa kotimaassa, kuin lähteä lähes varmuudella sairastamaan toiselle puolelle maapalloa. Ja vielä kun nuo matkatkaan eivät ole ihan halpoja.


      • Travelman

        Tänään 11.02.05 päättyi 2 viikon lomamatka Riu Merengue Hotelliin. Mitään EPIDEMIAA kyseisessä hotellissa eikä naapurihotelleissakaan ole. Matkaripulia ja mahdollisesti kuumetta tulee kaikkialla maailmassa jossa on erilainen bakteerikanta. Itsekin pelkäsin lähteä sinne näiden kirjoittelujen vuoksi, mutta aivan turhaa. Itselläkin oli maha kuralla 2 päivää kuten on aina kaukomailla ollessani. Jos olette menossa sinne niin voitte aivan turvallisin mielin normaalisti hygieniasta huolehtien matkustaa, nauttia monipuolisista ruuista, hyvistä juomista ja vauhdikkaista esityksistä.


    • tyytyväiset matkailijat

      Kylläpä tulee "varmaa tietoa" kyseisestä kohteesta. Olin itse vaimoni kanssa kaksi viikkoa "kaamean taudin" armoilla. Ennen matkaa kävin muutaman päivän neuvotteluja Aurinkomatkojen kanssa mahdollisuudesta vaihtaa kohdetta. Tämä johtui siitä, että olin etsinyt luotettavaa tietoa kohteesta tältä palstalta. Vaihtoon olisi suostuttukin, jos toinen hotelli olisi löytynyt, mutta kun ei. Niinpä päätimme ottaa riskin ja lähteä. Kolmen päivän kuluttua tauti iskikin. Olin kokonaisen päivän vuoteessa jaksamatta tehdä mitään. Seuraavana päivänä elämä taas maistui. En kuullut kenenkään meidän ryhmästämme sairastuneen tämän vakavammin. Pahempia tauteja olemme kokeneet suomalaisen matkailijan taivaassa eli Thaimaassa. On hyvä muistaa, että kun lähtee maapallon toiselle puolelle aivan toisenlaisiin olosuhteisiin, kuin kotona, on sairastumisriski aina olemassa. Olin itsekin aluksi valmis haastamaan Aurinkomatkat oikeuteen, mutta nyt matkalta palattuani voin esittää kiitoksen onnistuneesta lomasta ja erittäin ystävällisestä palvelusta niin oppaamme Kaisan kuin hotellin henkilökunnankin tahoilta. Kaunis paikka, mahtava palvelu, varsinkin kun muisti välillä pienellä tipillä.

    • 10.2.

      Heissan, palattiin 17.2. sieltä kyseenalaista tautimainetta tällä(kin) palstalla niittäneestä Riu Merenguesta. Itse jännitin sinne menoa todella, koska olin usean viikon ajan lukenut ihmisten sairaskertomuksia sieltä.

      Ajattelin tulla helpottamaan tulevien matkaajien oloa; Riussa ei todellakaan ollut enää merkkiäkään vatsataudista. Meitä oli aikamoinen lössi suomalaisia siellä, eikä kukaan sairastunut. Itse kokeilin ihanista seisovista pöydistä kaikkea mahdollista, myös niitä varoiteltuja jäätelöä, hedelmiä jne, eikä mitään huonoja seurauksia.

      Itse aloitimme kaiken varalta jokaisen päivän rommipaukulla, vaikkemme kumpikaan väkeviä juokaan. Pahaahan se oli, mutta mieluummin juon rommia kuin kärsin vatsataudista. Tiedä sitten oliko rommin juomisella vaikutusta siihen, ettei mitään vatsaoireita tullut.

      Jos tauti siellä jylläisi, niin luulisi että mekin nyt olisimme jotain siitä kuulleet, kun niin monen suomalaisen kanssa juttelimme.

      Me pidimme paikasta kovasti ja etenkin jeeppisafari retkistä oli meidän mieleen. Siinä näki aika hyvinkin paikallista elämää.

      • Chi

        Hyvä jos ovat saaneet taudin kuriin. Itse palasimme 7.2. (tai siis lento oli suomessa 8.2.) ja kaksi viikkoa oltiin, silloin tauti vielä kaatoi ihmisiä vuoteeseen aika rankasti. Kaduttaa ettei ollut kamera mukana eräänäkin päivänä kun lounaalle kävellessämme tuli joku nuorehko mies kalpeannäköisenä hotellinkujalla vastaan, tippa suonessa ja sairaanhoitaja (?) tippapussin kanssa perässä... Oli aika tragikoominen näky.
        Vaimoni ja ystäväpariskuntamme joutuivat myös ihan tiputukseen taudin takia kun vesikään ei pysynyt sisällä ja turistiripulista ei ollut todellakaan kyse. Ja kyllä olimme myös kaikin tavoin varautuneet sellaista ehkäisemään, mutta nämä konstitpa eivät tehonneet tähän tautiin...

        Silti, itse kohde oli hieno, hotelli muuten tosi laadukas kunhan vaan saavat tuon taudin kuriin elleivät siis vielä ole saaneet.

        Riu merenguen matkan plussat ja miinukset omasta puolestani:
        tasokas hotelli
        ruokaa paljon ja hyvänmakuista
        iltaisin ohjelmaa
        kaunis luonto
        vesiurheilumahdollisuudet

        - vatsatauti
        - ranta ei mikään paras mahdollinen
        - osa hotellihuoneista meluisan autotien vieressä
        - hintataso


      • Chi
        Chi kirjoitti:

        Hyvä jos ovat saaneet taudin kuriin. Itse palasimme 7.2. (tai siis lento oli suomessa 8.2.) ja kaksi viikkoa oltiin, silloin tauti vielä kaatoi ihmisiä vuoteeseen aika rankasti. Kaduttaa ettei ollut kamera mukana eräänäkin päivänä kun lounaalle kävellessämme tuli joku nuorehko mies kalpeannäköisenä hotellinkujalla vastaan, tippa suonessa ja sairaanhoitaja (?) tippapussin kanssa perässä... Oli aika tragikoominen näky.
        Vaimoni ja ystäväpariskuntamme joutuivat myös ihan tiputukseen taudin takia kun vesikään ei pysynyt sisällä ja turistiripulista ei ollut todellakaan kyse. Ja kyllä olimme myös kaikin tavoin varautuneet sellaista ehkäisemään, mutta nämä konstitpa eivät tehonneet tähän tautiin...

        Silti, itse kohde oli hieno, hotelli muuten tosi laadukas kunhan vaan saavat tuon taudin kuriin elleivät siis vielä ole saaneet.

        Riu merenguen matkan plussat ja miinukset omasta puolestani:
        tasokas hotelli
        ruokaa paljon ja hyvänmakuista
        iltaisin ohjelmaa
        kaunis luonto
        vesiurheilumahdollisuudet

        - vatsatauti
        - ranta ei mikään paras mahdollinen
        - osa hotellihuoneista meluisan autotien vieressä
        - hintataso

        Niinja lisäyksenä edelliseen että kandee varautua lentojen myöhästelyyn... Meillä oli mennessä n. 2h pitempi lento kuin olisi pitänyt ja tullessakin vähän päälle tunnin pitempi. Ei oikein tuuliolosuhteet tainneet olla suotuisat tai mikälie oli kun Finnairin aikataulut mätti pahasti.

        Samoin vinkkinä että Puerto Platan lentoaseman taxfree kaupoista kandee tuliaisrommit ostaa, hinnat paljon halvempia kuin esim. Puerto Platan kaupungissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      469
      11005
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      316
      7629
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      28
      4615
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      340
      2407
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1817
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1663
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1410
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1313
    9. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      1194
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      54
      1028
    Aihe