somistaja

nanna

moi!

kiinnostais tietää, pääseekö somistajaksi oppisopimuksella,vai miten, kun en ainakaan missään oo erikseen moiseen mitään koulutusta nähny tarjolla...kai semmosilla joku pätevyyskin on...?

5

5788

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helmikala

Kyllä oppisopimuksella voi opiskella lähes mitä tahansa.

Itse olin työmarkkinatuella somistajana, kun lukion jälkeen ajattelin sen olevan mukavaa puuhaa. Se voisi olla hyvä tapa sinullekin tutustua ensin alaan, ennen kuin teet oppisopimussopimusta. Huomasin muutaman kuukauden aikana, ettei ala ollut ihan sitä mitä olin kuvitellut. Kiikuin tikkailla monen metrin korkeudessa kiinnittämässä joulukoristeita kattoon ja selvitin kilometritolkulla takkuisia kuusiköynnöksiä... :)

Alalla vuosia toimineet somistajat (iso tavaratalo) valittelivat, etteivät enää saa käyttää omaa luovuuttaan ja mielikuvitustaan samoissa määrin kuin ennen. Nykyään esim. näyteikkunat suunnitellaan jossakin valmiiksi ja somistaja vain toteuttaa ne piirustusten mukaan.

Polvi- ym. vaivat ovat somistajien ammattitauteja, jotka aiheutuvat hankalissa työasennoissa ja ahtaissa tiloissa työskentelystä.

Mutta mukava kokemus se oli ja jos tiedät mitä haluat, niin uskoisin että somistajan ammatti yhdistettynä esim. myyjän työhön on hyvä yhdistelmä.

• ninni

mihin voi hakea oppisopimuskoulutukseen somistajaksi? onko mahdollista saada oppisopimus kun olen lukion keskeyttänyt ja artesaani koulutsta on mutta ei tutkintoa?

• koulutussuunnittelija
      • asgrsthedyj

voiko somistajaksi opiskella vaikka kävis lukion? niinku kannattaako sen jälkeen mennä ammattikorkeakouluun vai yliopistoon? Ja mitkä aineen numerot vaikuttavat siihen?

• Marja

Somisjakoulutusta saa Vantaalla AJK-jatkokoulutuskeskuksessa. Somistajan tutkinto on
      markkinointiviestinnän kokonaisuus, jossa visuaalinen markkinointi painopisteenä. Koulutus kestää vuoden.
      Somistaja-nimikin on hieman vanha. Nykyään puhutaan
      visuaalisesta markkinoijasta
      (visual merchandiser) tai visualistista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      80
      5619
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      127
      3913
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      44
      3763
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      66
      3434
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2868
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2389
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2174
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2071
    9. 31
      1756
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      429
      1739
    Aihe