Pohjoismaiset kielet 2017

Tiiti__

Hei!

Onko muita pohjoismaisiin kieliin (ruotsi toisena kotimaisena) hakeneita? Tai mahdollisesti aiempina vuosina pääsykokeisiin osallistuneita?

Itse haen ensimmäistä kertaa, Helsinkiin. Olen yrittänyt etsiä tietoa aiemmista (Helsingin) pääsykoemateriaaleista, mutta aika heikosti tuntui tietoa löytyvän. Muista yliopistoista tieto löytyi selkeästi. Minkälaista materiaalia siis artikkelien lisäksi on ollut?

Olisi kiva täällä tsemppailla ja jakaa valmistautumisvinkkejä sekä myöhemmin jännittää yhdessä tuloksia :)

13

2006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rroosaa

      Moikka! Mä hain myös ruotsia opiskeleen Helsinkiin ekana ja tokana Tampereelle. Olis tosiaan kiva saada keskustelua aikaseen ja ehkä tutustuakin ihmisiin kun ite ainakin tuun vieraalta paikkakunnalta :) Oot varmaan nyt jo löytäny ton materiaalin? Samalta sivulta löytyy myös kolmen edellisen vuoden vanhat pääsykokeet ( https://www.helsinki.fi/fi/paahaku-kotimaisten-kielten-ja-kirjallisuuksien-kandiohjelma-pohjoismaiset-kielet-ruotsi-toisena-kotimaisena-kielena-humanististen-tieteiden/1.2.246.562.20.45402788108 ).
      Ite haen kans ekaa kertaa, vielä ei jännitä mut eiköhän sitä ehdi vielä jonkunnäköset paineet kasata :,D

    • ssmmnn

      Moi! Mä opiskelen toisella paikkakunnalla ruotsia sivuaineena, mutta tein nyt tänä keväänä uusiksi yhteishaun ja pohjoismaiset kielet Helsingissä on yksi mun vaihtoehdoista. Jännitys tulee kyllä mukaan kuvioihin ainakin itselläni aina viimeistään paria päivää ennen kokeita, sitä ennen tulee runnottua pääsykoemateriaali niin intensiivisesti lävitse ettei paljon jää jännittämiselle aikaa...

    • mmmmb

      Hakiko kukaan Turkuun? Miten koe meni? Kielikohtainen koeosio oli aika vaikea..

      • reaa

        Hain kans Turkuun! Ja oli suht haastava kielioppiosuus mut jäi ihan hyvät fiilikset. Toivottavasti nähdään syksyllä :)


      • mmmmb
        reaa kirjoitti:

        Hain kans Turkuun! Ja oli suht haastava kielioppiosuus mut jäi ihan hyvät fiilikset. Toivottavasti nähdään syksyllä :)

        Mä pääsin!!!!!!😍😍 pääsitkö sä?


    • Tiiti___

      Miten Helsingin kokeet meni muilla hakijoilla? Tuntui olevan suht helpohko koe. Eka osio itsellä kuitenkin meni huonommin mitä toivoin, kielioppiosio sen sijaan tuntui menevän paremmin kuin uskalsin odottaa. Tuskin tällä kuitenkaan tänä vuonna sisään mennään, ensi vuonna sitten paremmalla lukemisella :) Tietääkö kukaan, milloin Helsingistä voi tuloksia odotella?

    • svenskaaa

      Oliko kukaan muu eilen Tampereella pääsykokeessa? Tuntu olevan tosi helppo, mites muilla? Kirjaosio oli tosi helppo, kieliosio oli haastava, mut ei todellakaan vaikea! :D

      Toivon niin paljon et pääsen sisään, pidetään peukkuja :D

    • rroosaa

      Mä olin tosiaan Tampereella ja Helsingissä, kumpikin koe oli kyllä aika helppoja :D Hki oli mulla ekana joten valmistauduin siihen paremmin, toki iso apu oli siitä että Tre oli materiaali osittain sama. Mut muuten tuli todella huonosti tohon Tre kokeeseen luettua mut tuntuu että meni silti paremmin kun Hki :DD Plus se muumiteksti oli siellä kokeessa valmiina niin helpotti kans tosi paljon! Saa nähdä minne sit päädyn (vai päädynkö minnekään), varmaan kyllä kuitenki Helsinkiin jos taso ei siellä ollu kauheen kova.

    • Tiiti__

      Joko ootte saanu tuloksia? Mä pääsin Helsinkiin! :)

    • rroosaa

      Jee! Mä pääsin kans Helsinkiin :)

    • Hakija2019

      Osaisiko joku Tampereella pohjoismaisia kieliä opiskeleva tai pääsykokeessa ollut antaa vinkkejä pääsykokeeseen? Olen hakemassa tänä vuonna, mutta en löydä mistään esimerkkejä vanhoista kysymyksistä tai muutenkaan kovin paljoa tietoa kokeesta. Opintopolun tietojen perusteella siellä on tavallinen kielikoe (ei ennalta jaettavaa aineistoa?) ja sitten haastattelu. Erityisesti haastattelusta olisi kiva saada jotain vinkkiä. Millaisia asioita haastattelussa kysytään, kauanko se kestää ja miten kannattaisi valmistautua?

      Kiitos superisti, jos joku osaa ja jaksaa vastata!

      • Fuksi2018

        Hei Hakija2019!

        Hain itse opiskelemaan Pohjoismaisia kieliä Tampereen yliopistoon viime syksynä eli opiskelen nyt fuksivuotta yliopistossa. Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu yhdistyivät vuoden vaihteessa ja tästä syystä kurssit ja pääsykokeet ovat muuttuneet. Hakiessani viime syksynä opiskelemaan pääsykokeessa oli vain kirjallinen osio, joka sisälsi sekä kielioppiin että valintakoe kirjallisuuteen liittyviä kysymyksiä. Tällöin valintakoemateriaalina oli luku Cedric Tove Janssonin kirjasta Det osynliga barnet sekä teksti "Nordens språk med rötter och fötter", johon linkki löytyi valintakoemateriaaleista. En siis harmillisesti osaa sanoa mitään tuosta uudesta kokeesta, mutta toivottavasti tästä oli vähän apua sulle. Tsemppiä hakemiseen! :)


    • Nordiskaspråk

      Olen hakemassa nyt keväällä opiskelemaan pohjoismaisia kieliä sekä Tampereelle että Helsinkiin. Miten te aikaisemmin hakeneet olette opiskelleet sanastoja ja kielioppia ja oletteko lukeneet näiden lisäksi vielä jotain muuta? Mistä kirjoista esimerkiksi opiskelitte koetta varten? Kiitos jo etukäteen vastauksista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe