Missä Laitoshuoltajat?

Eikoulutusta

Minulla ei ole laitoshuoltajan koulutusta. Useasti olen hakenut eri siivousalan yrityksiin töihin. Minulla oli koko ajan ajatus, että siivoojaksi ei pääse ilman koulutusta. Noin vuosi sitten loppujen lopuksi pääsin kovan yrittämisen jälkeen siivoojaksi.

Mutta järkytys odotti minua. Juuri kenelläkään siivoojalla ei ole siivousalan koulutusta. Yritys on täynnä nuoria välivuosien pitäjiä, maahanmuuttajia ja ihmisiä, jotka eivät ole työllistyneet oman alan töihin. Ja yleisesti ottaen siivojien taso on todella huono. Yrityksessä on vain muutamia hyviä työntekijöitä, mutta heilläkään ei ole siivousalan koulutusta.

LIsäksi tuntuu, että kaikki tuntevat toisensa jo etukäteen jostakin. Joku on yrityksen johtajan pojan luokkakaveri, joku on toisen työntekijän serkku ja joku on taas jonkun edellinen työkaveri jne. Pieni piiri pyörii.

Olen monesti miettinyt, missä työskentelevät ne, joilla on siivousalan koulutus?

15

1517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minätiedänsen

      He työskentelevät mm. sairaaloissa ja kunnan/kaupungin hommissa joissa on parempi palkka.

    • Siivoojasirkku

      Juuri näin, eikä vain palkka vaan myös mitoitukset ym, jolloin työnsä pystyy tekemään ammattitaitoaan kunnioittaen. Yksityiset firmat (koskee nykyään myös kuntien omistamia osakeyhtiöitä) eivät ole pitkäaikaisia työntekijöitä varten. Ja sitä pysyvyyttä alalle koulutettuna tietysti kaipaa.

    • Happy26

      Kyllä sairaaloihin ym. parempi palkkaisiin "laitoshuoltajan" töihin pääsee jos osaa vaan olla tarpeeksi vakuuttava ja ulkonäöllisesti hyvän siivojan ominaisuudet täyttävä.
      Eli naturel meikkaus ja normi vaatetus....hyvät puhelahjat ;)

    • moppiheiluu

      Joillakin paikkakunnilla ei järjestetä laitoshuoltajan koulutusta enää, joten työnantajien on pakko palkata siivojia ilman koulutusta.

    • EikiitosAttendo

      Kysy töitä Attendolta.Siellä kun siivoaa eristys ja muut huoneet extranopeasti omalla tyylillään kuka tahansa.Koulutus..eipakollista.

    • Anonyymi

      Luen laitoshuoltajaksi ja suuntana sairaala tai hoivakoti.. Ilman koulutusta yötä myöten kaupoissa rymynneenä ja kotisiivouksiakin tehneenä toisten kouluttamattomien kanssa loppui hermot. Muutaman fiksunki ja osaavan kohtasin matkalla, en halua yleistää. :)

      Kotisiivous sentään tarjosi perehdytystä ja ohjausta niin ettei ollu ihan hukassa kun asiakkaalle meni.

      Kaupoilla pyöriessä halusin olla tehokas ja hyvä työntekijä niin itseopiskelin toimitilahuollon puolta ja kyselin kokeneemmilta mutta ei se siihen auttanut että välineet oli hukassa/poissaolevia/loppu tai siihen että ite ei tarttenu liuoksia tehä kun lattiatki oli valmiiksi pesuaineista tahmeita. Saati että joku asiasta tietävä ois ollu opastamassa oikeita (ergonomisia) työtapoja.... Huokaus.

      P.s. Olin kiertolainen kohteissa joten olin sen varassa että kohteesta vastaava ois tilannu tavarat ajallaan jne.

    • Anonyymi

      Onko sillä nykään enää merkitystä, mistä/miten ammattiosaaminen johonkin työhön on saatu? On, erään siivouspuolen osion koulutus. Teen kuitenkin nykyään ihan toisentyyppistä siivoustyötä, pystyisin ammatllisen näytön oikeaoppisesti vetäisemään läpi- milloin vaan.
      Listaan tähän siivoutyyppejä joita olen tehnyt.
      -Kotisiivoukset perussetti, eli yp ja perussiivous
      -Erityissiivouskohteita(en erittele sisältöjä)
      -Remonttityömaasiivoukset/kotien remontti- ja uudisrakentamisen loppusiivoukset
      -Yrityssiivoukset, erilaisia
      -Varsinaiset teollissuussiivoukset, ns raskaansarjan yrityksissä
      -Erillistyöt(sisältää kirjon erilaisia osia kussakin kohteessa, esimerkiksi teollisuushallin pölysaneeraus, erityiskorkealla olevien ikkunoiden pesua, maalausta varten emäspesuja, jne...)
      Oikeastaan minulla on pitkälle ammatillista osaamista. Mutta vain yhdestä kapeasta osa-alueesta on olemassa mustaa valkoisella.
      Toivoisin että ala kehittäisi jonkin tutkintomallin, millä hyvinkin sekalaista siivoustyötä tehneet voisivat todentaa, ammattiosaamisensa.
      Käytännössä arjessa siivooja on se näkymätön voima, joka pesee ja hinkkaa, ajaa koneella, täydentää, tilaa, antaa arvioita työn kestosta ja tunnistaa materiaaleja vaikka hiplaten, jos muuten ei varmistu. Ja, osaa automaattisesti hymyilläkin.
      Kentällä oppii. Ja itse opetan aina kun siihen on tilaisuus, nykyisellä työnantajalla ei ole tullut vastaan sitä, mutta edellisellä muutamia kertoja kulki harjoittelija mukana.
      Jos olisin työnantaja, jolle tulee hakija joka osaa kertoa millaisia töitä on tehnyt, se ratkaisisi. Tietäisi että tuntee alan eri tehtäväkentän, ja osaa kohteissa nähdä tärkeät asiat, mitä pitää tehdä, ja jättä sipistelyn aikaan jota tärkeältä jää.
      Mielestäni alalla pelataan kellon kanssa hieman liikaakin, joten ns hiljainen tieto on edellytys, eikä se että sanotaan:öö, tuota kun en osaa, en tiennyt, en ymmärtänyt, en ehtinyt(ja seurasi? että työ ei ole joko tehty, että työ ei ole valmis, että työ on ihan pieleen tehty, työtä tehdessä on rikottu välineet, työ on olevinaan tehty mutta tunnit kuitataan. Ammattietiikkaa voisi kerrata sitäkin vaikka niin,että kysyy itseltään:voinko minä olla/työskennellä näin siivotuissa tiloissa?
      Kun milloin itse en oikeasti ehdi kaikkea, teen tärkeät. Lopulla jäävällä ajalla voin sitten vaikka hinkuttaa niitä pintoja, joita kohteen ihmiset eivät koskettele käsin, ja sipsiä vielä mopin kanssa ns reunuksia ja kolosia..ottaa jostain läpölyt, jonkin pesuhuoneen seinät kattoon asti, tms.

      Koulutus ei oikeasti ole tae laadukkaasta työjäljestä. Onkohan siinä nykyään konekoulutukset ollenkaan? Ihmiset joita on työympyröihin tullut, inhoavat/pelkäävät lattiakoneita. Ei ne tähän mennessä ole käsiin räjähtäneet, ja tekevät juuri mitä käsillä käsketään- ja, säästävät hartioita.

    • Anonyymi

      "Koulutus ei oikeasti ole tae laadukkaasta työjäljestä". Se pitää olla.
      Suorita laitoshuoltajan ammattitutkinto hygienia passeineen niin tiedät oikeasti miksi.

      • Anonyymi

        ? Hyg passi on olemassa, eikä sillä ole mitään tekemistä arjessani, paitsi että putsaan jääkaappeja ja niiden ovenkahvoja usein, ja pesen taukotuvan pintoja, mikroja. Huomaan kyllä jos jääkaappi ei ole kylmä! Ja osaan annostella tiskiaineen, ja valita sopivan ohjeman. Ja tehdä kahviautommatin päivittäisputsaukset, täytöt oikein...
        Arjessa on tullut vastaan, että nuoret pelkäävät isoja lattiakoneita. Tuuraajaa joskus kun tarvitaan, on vaikea saada. Ja oikeasti toimin ammatissa. Toki vastaan tulee joskus vielä uuttakin, mutta sellainen liittyy aina johonkin kohteen käytäntöihin, ei itse työhöni. 8esimerkiksi mihin aikaan vuodesta peruspesut on totuttu aiemman aikaan, mihin aikaan on totuttu että siivooja tulee... jne)


      • Anonyymi

        Ja vielä sama, että toki tekisin näytöt. Sille pitää olla vastaanottaja, ja arvioitsijat, ja jopa työkohteen lupa käyttää heidän tilojaan näyttöpaikkana, jne. Kun elämän arki on raskasta sarjaa, niin mielellään ihan lepää kun voi- ja onhan se omakin eleltävä.
        Osaan keittimelläkin laittaa kahvia, ja tiedän ettei maito säily ikuisesti lämpimässä, ja että se kahvitusmaidon jämä on viemäritavaraa.
        että what was point?


      • Anonyymi

        Hyg.passi on ollut vuosia. olen tehnyt siivoustöistä mm. koti-, erityis-, ja teollisuussiivousta, sekä vaikka minkälaisia yrityksiä siivonnut, perusasiat olen opetellut työssä, sekä jatkuvasti etsin tietoa netistäkin mieltä askarruttavista.
        Jos on tulossa keikka, jossa tarvitsen erityisosaamista jota minulla ei olisi vielä, otan selvää, käyn aina läpi sen mikä on homman nimi, ensin kun jotain uutta tulee.
        se on vapaa-ajalla, siis myös tuo ammatin päivitys käynnissä- työajalla tehdään se itse työ. Pystyisin helposti tekemään laikkarin näytöt.
        Ongelmana on se mistä yhtä laajalla kirjolla tehnyt työelämän arvioitsija löytyy, ja näytön vastaanottaja jne jutut.
        Lähialueella ei järjestetä laikkarin opintoja nykyään.
        se on sääli, sillä eläköitymistä on alalla havaittavissa runsaasti.

        Mikä vika on siinä, että on itse työstään, ammatistaan kiinnostunut? Minun kävi niin etten ehtinyt valmistua, kun otettiin töihin.
        Laskin silloin että joko se kantaa, tai kouluttaudun valmiiksi. ei ole tullut vielä aikaa niitä näyttöjä järkätä ja tehdä. Siihen pitäisi vieläpä olla työpaikankin suostumus, ja työkohteen.
        En ole koulunkäynyttä laitoshuoltajaa huonompi- jotain kertoo, että olen yli 10 vuotta tehnyt näitä hommia.
        Työkohteessani on käynyt mm nuori laitoshuoltaja tuuraamassa. eipä tuo uskaltanut koskea raskaansarjan lattianhoitokoneeseen, vaikka oli ohjeistettu. Samoin noissa raskassarjan paikoissa on muutama perusasia: työturvallisuus, muiden turvallisuus, perushygienioiden hoito kunnolla. Yhtään koronatapausta ei ole tiettävästi tarttunut. Noro ei ole riehunut.
        Kertooko tuo siivoan ihmisen taidottomuudesta? Ei.


    • Anonyymi

      Kun kerran tiedät niin paljon siivousalasta- itse myös aloittanut nämä hommat peruskoulun ohessa, nyt 49 vuotias laitoshuoltaja- niin suosittelen tosiaan laitoshuoltajan ammattitutkintoa, saat fakta tietoa mitä puhtaus on: Miten se tehdään, millä aineilla ja kuinka usein ym. Se kuulostaa yksinkertaiselta ja sinusta varmasti jopa typerältä, mutta takaan että opit varmasti käytännön kokemuksesi lisäksi miksi siivouksessa menetellään kuin menetellään.

    • Anonyymi

      Mitoitus on tavattoman tärkeää, jos halutaan kokeneimpia savustaa ulos.

    • Anonyymi

      Laitoshuoltaka töitä tekee mamut.

    • Anonyymi

      Itsellä tilanne,että olen vuosia tehnyt erilaisua siivoustöitä pelkillä kotityöpalvelujen tutkinnon osilla. Ooetellut työssä ammatin. Teollisuudessa teen laitoshuoltajan töitä nykyisin.
      Sillä ei tänä päivänä ole merkitystä mistä osaaminen on hankittu. Pystyy tekemään ammatillisesti oikein työnsä,ja ymmärtää miksi työ tehdään,ihmisiä varten. Yksikään lattia tai ikkuna tai vessa ei itke,ketään siivoamaan.
      Silläkään ei ole väliä,ketä ihmiset työssään ovat,kumminkaimoja vai tytunvaimoja,tai naapureita.
      Se että työ on tehty kuten kuuluu että ihmiset pärjää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe