TAIMIEN KASVATUS ALKAKOON.

Purkkeja sisätiloihin , hyvää multaa ja siemenet itämään kesän kasveista. Kesällä on hauskaa varhain saada satoa, kun muistaa säännöllisen kastelun. Ilmaista ulkoliikuntaa. On terveellistä vartalolle ja henkiselle hyvinvoinnille.

84

898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valitettavasti minä en ole naisellinen mies.
      Kerros-talossakin asun.
      Mutta.
      Vihanneksilla minäkin elän.
      Puhtailla, pika-pakastetuilla.
      Pyrin keräilemään matoja, ostelemaan laatu-perhoja.
      Raatelen myös kaloistani sisälmykset.
      Lyötyäni kaloilta tietysti tajun kankaalle ensin.
      Mutta.
      Toivotan sinulle hentoja varsia Tilleillesi.
      Tuoksuja sormillesi.

H.

• Hyöty- tai koristekasvien kasvattaminen ole yhtään sen naisellisempaa kuin runojen rustaaminen. Hyvin käy raavaalta mieheltäkin.

• hyvinsanoit
        entinenmiäs kirjoitti:

Hyöty- tai koristekasvien kasvattaminen ole yhtään sen naisellisempaa kuin runojen rustaaminen. Hyvin käy raavaalta mieheltäkin.

Aivan noin.

• entinenmiäs kirjoitti:

Hyöty- tai koristekasvien kasvattaminen ole yhtään sen naisellisempaa kuin runojen rustaaminen. Hyvin käy raavaalta mieheltäkin.

Samaa mieltä entinenmiäs, kyllä lihaksikas, multaa lapiollaan kääntävä mies on komea näky.

• Ancelina kirjoitti:

Samaa mieltä entinenmiäs, kyllä lihaksikas, multaa lapiollaan kääntävä mies on komea näky.

"Ancelina"

Mies tuo leivän taloon, nainen yrtit.
        Hauskaa että huomioit lihakset, vaikka nyt varmaan tulee flegu Proteiineineen ja lihas-kimppuineen.
        -
        Pitää myös muistaa että nainen on ikkunasta katsottuna palstallaan miehelle runollinen näky.
        Paitsi ei selkäänsä oikoessaan.

"Minun kultani on kuin tuulinen larva
        joka Koivun-latvassa kumartaa.

Joka suuntaan pyörii hyörii vaivaa
        mikä näky voisi ollakaan taivaallisenpaa."

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancelina"

Mies tuo leivän taloon, nainen yrtit.
        Hauskaa että huomioit lihakset, vaikka nyt varmaan tulee flegu Proteiineineen ja lihas-kimppuineen.
        -
        Pitää myös muistaa että nainen on ikkunasta katsottuna palstallaan miehelle runollinen näky.
        Paitsi ei selkäänsä oikoessaan.

"Minun kultani on kuin tuulinen larva
        joka Koivun-latvassa kumartaa.

Joka suuntaan pyörii hyörii vaivaa
        mikä näky voisi ollakaan taivaallisenpaa."

H.

hunksz

Onko sinulla lapio?

• Ancelina kirjoitti:

hunksz

Onko sinulla lapio?

"Ancelina"

Kaksikin.
        Saman-laisia armeija-mallisia.
        Lyhyt varsi, taitettava terä-osa.
        Mahtuvat öljy-kangas-pusseihinsa.
        Toinen niistä on talvisin autoni taka-kontissa.
        Siellä missä ovat veto-köysi, käynnistys-kaapelit, ilma-tiivis ensi-apu-laukku, hehkuvat huomio-liivit, sammutin, Silikoni-Spray, CRC-Spray sekä pussillinen työ-kaluja.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancelina"

Kaksikin.
        Saman-laisia armeija-mallisia.
        Lyhyt varsi, taitettava terä-osa.
        Mahtuvat öljy-kangas-pusseihinsa.
        Toinen niistä on talvisin autoni taka-kontissa.
        Siellä missä ovat veto-köysi, käynnistys-kaapelit, ilma-tiivis ensi-apu-laukku, hehkuvat huomio-liivit, sammutin, Silikoni-Spray, CRC-Spray sekä pussillinen työ-kaluja.

H.

hunksz

Tuollaiset lapiot ovat rallikisoja katsovan apuvälineitä.
        Kunnon raavas mies omistaa oikean ja isomman lapion, jolla on hyvä hommailla.

• Ancelina kirjoitti:

hunksz

Tuollaiset lapiot ovat rallikisoja katsovan apuvälineitä.
        Kunnon raavas mies omistaa oikean ja isomman lapion, jolla on hyvä hommailla.

"Ancelina"

Armeija-tyyppinen potero-lapio on moni-toimi-työ-kalu.
        Lavan toinen sivu on terävähköksi lutattu.
        Sota-tilanteissa se tahkotaan ihan teräväksi.
        Lapio on sodassa tavallaan kuin Poliisimme Nokian-Nuoriso-Ohjaaja.
        Paitsi että lapion aiheuttama mustelma on verinen ja lopullinen.
        -
        Autossa sitä tarvitaan onnettomuus-tilanteissa siviilissäkin.
        Jos esim. jalka juuttuu kolarissa rutatun istuimen alle ja auto palaa, on hyvä toimia pelastavana enkelinä lyömällä jalka nilkasta poikki.
        -
        Siis.
        Sillä katkeaa Tilli-penkkiin tunkeutunut Kuusen-Juurikin.
        Älä koskaan ali-arvioi hellästikään luovaa miestä.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Ancelina"

Armeija-tyyppinen potero-lapio on moni-toimi-työ-kalu.
        Lavan toinen sivu on terävähköksi lutattu.
        Sota-tilanteissa se tahkotaan ihan teräväksi.
        Lapio on sodassa tavallaan kuin Poliisimme Nokian-Nuoriso-Ohjaaja.
        Paitsi että lapion aiheuttama mustelma on verinen ja lopullinen.
        -
        Autossa sitä tarvitaan onnettomuus-tilanteissa siviilissäkin.
        Jos esim. jalka juuttuu kolarissa rutatun istuimen alle ja auto palaa, on hyvä toimia pelastavana enkelinä lyömällä jalka nilkasta poikki.
        -
        Siis.
        Sillä katkeaa Tilli-penkkiin tunkeutunut Kuusen-Juurikin.
        Älä koskaan ali-arvioi hellästikään luovaa miestä.

H.

hunksz

Jos tilli- tai persiljapenkkiini kuusenjuuri tunkeutuu, voit tulla sen tappolapiollasi katkaisemaan.

Ostinkin tänään sekä tillin- että persiljansiemeniä, kaksi pussia kumpaakin.

• siilenä

Metriset hanget eivät vielä inspiroi simennnyksiin. Mutta ehkä kohta jotain.............

• Routa on Helsingissä vielä, mutta sisätiloihin voi kylvää ja myöhemmin siirtää taimet ulos.

• becElli

Jo vain olen aloittanut siemenien kylvämisen. Ruohosipuli, korianteri ja persilja taimilla. Huomenna laitan inkiväärin ja kukkasia.

• mimmimum-..mi

Hyvä että muistutit....rairuoho pitää laittaa alkuviikosta kasvamaan....palanen kevät nurmikkoa pöydälle....

• "mimmimum-..mi"

Mites...
        Tipusella?
        Munasella?
        Vesi-väreillä?
        Keltaisilla itusilla?

H.

• mimmimum-..mi
        hunksz kirjoitti:

"mimmimum-..mi"

Mites...
        Tipusella?
        Munasella?
        Vesi-väreillä?
        Keltaisilla itusilla?

H.

No .. kahdella keltaisella tipusella... vai laittaisko kukon toiseksi...

• mimmimum-..mi kirjoitti:

No .. kahdella keltaisella tipusella... vai laittaisko kukon toiseksi...

"mimmimum-..mi"

Minulla olisi tuota Kukkoa...
        Leikkeinä tosin.
        Mutta ajatteles, Rusketus-Raidoin! :)
        Et tarvitsisi Sipulin-kuoria...

H.

• niinsitäpitää
        hunksz kirjoitti:

"mimmimum-..mi"

Minulla olisi tuota Kukkoa...
        Leikkeinä tosin.
        Mutta ajatteles, Rusketus-Raidoin! :)
        Et tarvitsisi Sipulin-kuoria...

H.

Hyvä hunkki nyt sä korjasit eilistä mokaamistasi! Silutat mimmiä!

• niinsitäpitää kirjoitti:

Hyvä hunkki nyt sä korjasit eilistä mokaamistasi! Silutat mimmiä!

"niinsitäpitää"

Olen pahoillani että sinulta puuttuu kyky tajuta tärkeitä.
        Minä, katsos olen aikuinen, joka kirjoittelee nimmareille.
        En kirjoittele ihmisille.
        Olen todella surullinen puolestasi.
        Siitä että ymmärrät ihmisyyden täysin väärin.

H.

• niinsitäpitää
        hunksz kirjoitti:

"niinsitäpitää"

Olen pahoillani että sinulta puuttuu kyky tajuta tärkeitä.
        Minä, katsos olen aikuinen, joka kirjoittelee nimmareille.
        En kirjoittele ihmisille.
        Olen todella surullinen puolestasi.
        Siitä että ymmärrät ihmisyyden täysin väärin.

H.

Nimimerkkii mä tarkotinkin eihän täällä ihmisii ole.

• niinsitäpitää kirjoitti:

Nimimerkkii mä tarkotinkin eihän täällä ihmisii ole.

"niinsitäpitää"

Valitettavasti.
        Maineesi typeryksenä meni jo korjaamattomasti.

H.

• Olisiko tilli raeruohon sijaan hyvä? Pääsiäisen jälkeen voisi syödä sadon lohen jatkeeksi.

• arvo.e kirjoitti:

Olisiko tilli raeruohon sijaan hyvä? Pääsiäisen jälkeen voisi syödä sadon lohen jatkeeksi.

"arvo.e"

Olen yhmmärtänyt että Rai-ruoho vaatii Kissan.

H.

• hunksz kirjoitti:

"arvo.e"

Olen yhmmärtänyt että Rai-ruoho vaatii Kissan.

H.

Tilli varmaan vaatii lohialtaan.

• arvo.e kirjoitti:

Tilli varmaan vaatii lohialtaan.

"arvo.e"

Pitkästä aikaa mieltäni ilahduttavan fiksu kommentti.
        Saat minulta seiso-peukun.

H.

• TimoteiHeiniäKin
        arvo.e kirjoitti:

Olisiko tilli raeruohon sijaan hyvä? Pääsiäisen jälkeen voisi syödä sadon lohen jatkeeksi.

Rairouhopussissani, jonka sain yhdeltä poliitikolta, on selosteen mukaan timoteitä. Vähän ihmettelin ja yllätyin.

• Puutarhurini kertoi perjantaipostissaan, että juuri nyt, nousevan kuun aikaan on hyvä kylvää siemenet, myös pistokkaat juurtuvat hyvin ja kukille voi vaihtaa mullat.

Oi kuu, oi kuu, sä ihme suurin, taikavoimaisin.

• Iso sisko sanoi samaa. Muutenkin tahtoo taimien kasvatus alkaa liian myöhään. Olin 2viikkoa Canarialla .Huomenna menen siemeniä ostamaan ja siitä kesän odotus alkaa.

• Jaha, että sellainen uskomus on voimassa vieläkin.

Muistan lapsena, kun vanha kansa puhui yläkuusta ja alakuusta. Tekivät toukotyöt, perunanistutuksen ja sellaisen aina yläkuulla.

Isäni ei sellaisesta taikauskosta välittänyt ja ihan yhtä hyvin hänellä kasvoi kaikki kuin naapureillakin.

• Tellukka kirjoitti:

Jaha, että sellainen uskomus on voimassa vieläkin.

Muistan lapsena, kun vanha kansa puhui yläkuusta ja alakuusta. Tekivät toukotyöt, perunanistutuksen ja sellaisen aina yläkuulla.

Isäni ei sellaisesta taikauskosta välittänyt ja ihan yhtä hyvin hänellä kasvoi kaikki kuin naapureillakin.

En ole taikauskoinen minäkään, tähän mennessä ole edes miettinyt tuollaisia kuujuttuja.

Joskus ovat siemenet itäneet paremmin ja joskus sitten taas eivät.
        Saa nähdä kuinka tänä keväänä käy.
        Vihersormien taialla yritän hyvään tulokseen päästä.

Niinhän se on kesällä saunavastojenkin teon kanssa, tiettynä kuunkierron aikana pitää tehdä, muuten ei pysy lehdet kiinni.
        Kuka sitä nyt pelkillä kuivilla koivunoksilla itseään saunassa hakkaa.

• TAIKAUSKOA? Lohjan mökille ostin erehdyksessä koristeomenapuun. Vieraani arvostelivat. Sanoin sen olevan sekahedelmä puu. Kävin kaupasta ostamassa kaikenlaisia hedelmiä. Toisten nukkuessa ripustin niitä puuhun. Eniten lapset pitivät yöllä puuhun kasvaneista suklaista ja karkkipusseista.

• Jippii kaikki mun auringonkukan siement ovat jo taimella kävinjuuri siirtämässä omiin ruukuihinsa mutta saavta ola toistaiseksi sisällä. Buternutsquash- kurpitsani siement on kans itäneet tuleekohan niistä sitten kuitenkaan mitään-.

• New-age

Arvo, mis oot ollut?
        En ole kasvatellut taimia, koska en ole golden finger.
        Voisin ottaa vastaan ohjeita, mistä aloittaa.
        Joka vuosi on harmittanut, kun en ole laittanut esim. kehäkukkia ja astereita.
        Mutta jotain hyödyllistä. Olis pieni kukkapenkki, mistä perennat voisi siirtää muualle ja ottaa sen hyötykäyttöön

• New-age kirjoitti:

Arvo, mis oot ollut?
        En ole kasvatellut taimia, koska en ole golden finger.
        Voisin ottaa vastaan ohjeita, mistä aloittaa.
        Joka vuosi on harmittanut, kun en ole laittanut esim. kehäkukkia ja astereita.
        Mutta jotain hyödyllistä. Olis pieni kukkapenkki, mistä perennat voisi siirtää muualle ja ottaa sen hyötykäyttöön

Viimeiset 2 viikkoa olin Kanarian Puerto Ricossa. Maamieskoulun kävin ikuisuus sitten. Kukista en paljon tiedä. Auringonkukkien siemenistä kasvata palmun ympärille koristeen. Haaveilen ostavani viini pensaita etupihalle. Tilliä voisin kasvattaa ja muita mausteyrttejä.

• Ja siis taas, veli vaihtoi kielen näppäimiin ja mun kirjoitus menee ihan pieleen. Nyt olen älynnyt vaihtaa takaisin.
      Lenkki ulkona kauniissa auringonpaisteessa, joki on vapaana jäistä ja kalastajat ovat jo kevätkalassa, venevaunuja oli kuusi kpl. rannassa. Krookukset kukkii, tulppaanit työntää vartta, silmut turpoavat omena-, luumu-, kirsikkapuissa. Kevät on tulossa, voimakkaasti nyt., mutta ulos en uskalla oikein kylvää tai istutella mitään. Mutta kukkapurkkeihin pitäisi varmaan lisätä multaa, vaikka osa pelargonioista kukkii jo.

• Oletko Suomessa? Yllättävän pitkällä kevät. Helsingissä vielä routa. Sisälle autotalliin laitan siemenistä kasvamaan monen moista huomenna.

• arvo.e kirjoitti:

Oletko Suomessa? Yllättävän pitkällä kevät. Helsingissä vielä routa. Sisälle autotalliin laitan siemenistä kasvamaan monen moista huomenna.

Ruotsissa, lähellä Gävleä. Noin Turun korkeudella.

• Ainakin Gjöteporissa kevät on paljon aikaisemmassa, kuin Helsingissä. Kasvukausi on siellä pitempi kuin täällä.

• Syyllinenkö-löytyi
        Paloma.se.co kirjoitti:

Ruotsissa, lähellä Gävleä. Noin Turun korkeudella.

Sinäkö se taatana poltat niitä olkipukkeja, pelkele?

• Minuun on iskenyt vimma istutella siemeniä purkkeihin. Nyt on ollut ykkössijalla herneenversot, itävät nopeasti ja ovat hyvän makuisia.
      Kaikenlaisia siemeniä olen hamstrannut, parvekkeelle laitan ainakin yrttejä ja kukkia. Voi olla että myös mansikkaa amppelissa.

• Minä en ole kylvänyt mitään, mutta silti parvekkeen lattiassa kasvaa niin kauniin väristä vihreää sammalta ja harmaata jäkälää.

• Tellukka kirjoitti:

Minä en ole kylvänyt mitään, mutta silti parvekkeen lattiassa kasvaa niin kauniin väristä vihreää sammalta ja harmaata jäkälää.

Meillä oli parvekeremontti muutama vuosi sitten, Parvekkeessa oli ennen maapohja kun on maan tasalla. Siitä oli mukava mennä ulos, ihan kuin rivitalossa. Nyt siitä ei pääse kulkemaan ulos kun tekivät parvekkeen samanlaisiksi kuin ylempien kerrosten parvekkeet. ja lattian. Itse laitatin lasituksen.
        Parveke on länteen, aika kuuma jo nytkin kun aurinko paistaa.
        Näyttää tulevan aurinkoinen päivä, ollaan kissan kans lumen keskellä mökkeilemässä. Ei täällä ole paljon virikkeitä, en tykkää ulkoilla talvella. Lintuja voi katsella ikkunasta ja tehdä lumitöitä. Onneksi on netti.
        Kelit vaihtelee, eilen satoi lunta ja välillä räntää.

• becElli

Ihan sumuinen, harmaa sää. Huomiseksi luvattiin aurinkoa. Se olisi parvekkeen pesupäivä.

• ö-Öö

Kissnheinää ja chiliä

Jos nyt saa aikaiseksi. Mennyt pitkät ajat, että saanut mitään viljellyksi. Mulla siis ruukkuviljelyä, pieni kasvilava. Yrttejä juu on ruukussa aina, niitä turha siemenestä kasvattaa, kaupasta saa oreganot jne ruukkuun, ihan hyvin menestyvät keittiön pöydällä.

Chiliä kasvattanut siemenistä usein, aika pomminvarma kasvi. Samaten paprika. Yks, mitä tehnyt joskus, tomaatti. Tokikin itsekasvatettu tomaatti on hyvää, mutta mä erityisesti haluan vihreit tomaatteja, niitä ei myydä kaupoissa. Saapi näkee, jaksaisko tälle vuodelle laittaa. Neilikkaan ja etikka7sokeri liemeen säilötyt vihreät tomaatit aivan ällistyttävän maukkaita, tosin ehkä vähän myrkylisiäkin. Kaikessa kääntöpuolensa.

Mutta juu, vähän jo myöhässä monien kasvatusideoitten kanssa. Aika iso syy viitsimättömyyteen, asun joko daatsalla, tahi tsadissa. Ei viitsi roudata taimia paikasta toiseen, että vois hoitaa. Ruohosipuli, maa-artisokka, pikkumansikka, viinimarjat, tms ne menestyy itekseen, siis luonnonkasvit, noin periaatteessa suomen luontoon sopivat, ne jees. Tomaatti, pottu, monet yrtit, chili jne, ne ei kuulu suomen luontoon, niitä pitää erikseen vuosittain kasvattaa. Ikinä kukaan nähnyt panaanipuuta, tahi kahvipensasta villinä suomen luonnossa?

Ihan hyvä aloitus, tosin, ois ollut kiva saada muistutusta aiemmin. Kait mä sen kissanheinän ja chilin laitan ruukkuihin.

=DW=

• Tottakai nyt jokainen meistä erottaa, mitkä ovat viljelyskasveja ja mitkä luonnonvaraisia.
        Mutta eikö vain viljasta tehty leipä olekin parempaa kuin pettuleipä? Sillä eihän meidän tutut viljalajitkaan "kuulu Suomen luontoon". Joka vuosi ne kylvetään uudestaan.

• ö-ÖÖ
        Tellukka kirjoitti:

Tottakai nyt jokainen meistä erottaa, mitkä ovat viljelyskasveja ja mitkä luonnonvaraisia.
        Mutta eikö vain viljasta tehty leipä olekin parempaa kuin pettuleipä? Sillä eihän meidän tutut viljalajitkaan "kuulu Suomen luontoon". Joka vuosi ne kylvetään uudestaan.

Suomessa viljellään tuontilajeja.

Kotimaisia ei suosita, Marjat, sienet, kotimaisia juurikkaitakin, erilaisia viljakasveja, myös yrttejä, kaikenlaista on olemassa. Siis kasveja, joihin panostamalla oltaisiin paljon enemmän aidosti kotimaisen tuotannon äärellä.

Nykyisin satsataan lähes kokonaan tavallaan rikkakasveihin. Siis menestyvät hienoti, mutta ainoastaan ihmisen kasvattamina.

Ihan vaan kommenttina. Milloin olet nähnyt metsässä villejä lehmiä, tahi villejä broilereita?

Kaupassa myydään "kirjolohta", milloin viimeksi ostit villiä lohta?

Koko systeemi haisee. Tarkoitan just sitä, ihan kotimainen ja täällä menestyvä elintarvikeviljely unohdettu täysin. Likipitäen kaikki, mitä maajussit kasvattaa ihmisile ruuaksi, on ulkomaista perua, sellaista, mitä ei luonnostaan menesty suomessa.

Pettu juu, sitä ei oikein saa mistään. Just muuten ollut polemiikkia kahvista, sekään kun ei kasva suomessa, vielä. Siis tulossa ilmastonmuutosten takia kahvipula, maapallon laajuinen. Jokohan voikukkaa alettaisiin arvostamaan hiljakseen ?

=DW=

• Tänään se viherkausi alkoi,
      sain rairuohot maahan, pääsiäisaikaan lapset tykkäävät kun saavat niihin asetella kaikkea mukavaa munien ja tipujen lisäksi... niin ja legopalikatkin sopivat rairuohoon.

Viherlandiasta hain petunian riippataimia, kolme puskaa sai 7 viiskymmentä, latvon niitä vähän väliä ja kohta niitä on kymmenen purkkia, saan monet riipat riippumaan ja penkeissäkin ne viihtyvät kun oikein innostuvat leviämään. Olivat niin mieleisiä erisävyn violetteja väriltään.

• becElli

Kiitos, kun mainitsitte tillin. Täydentää niin ahvenen kuin silakankin.

• Tillin kasvatukseen sopii parhaiten ruukku ja höyrytetty multa. Joskus istutin niitä penkkiin avomaalle ja sain satona saraheiniin sekoittuneilla tilleillä.

• becElli
        arvo.e kirjoitti:

Tillin kasvatukseen sopii parhaiten ruukku ja höyrytetty multa. Joskus istutin niitä penkkiin avomaalle ja sain satona saraheiniin sekoittuneilla tilleillä.

Enhän mä muistanut ostaa. On minusta tullut sellainen huukeri. Huomenna sitten.

• flegmaatti

13 vuotta sitten 21m2:n korkeasta kasvarista muutaman neliön parvekkeelle.
      Parvekkeella kasvatin alkuvuosina vain basilikaa mutta poissaolomme ajankohdat eivät suosi viljelyä.
      Näin kevään korvalla taimien kasvatus vielä onnistui mutta myöhemmin rehut oli toimitettava tuttavalle "kesähoitoon".
      Ennen syksyn lähtöä ehti hyvin päivittäin käyttämään tuoretta basilikaa ja syyskuussa valmistin paksua pestoa jota kertyi parin litran verran. Pakastin ja käyttöön ottaessani ohensin sen käyttökelpoiseksi.

Nyt en ole vuosiin halunnut rasittaa "päivähoitajaa".

• New-age

Taisi tarttua tmä "virus" sitten meitsiinkin: tillin, persiljan ja salaatinlehden siemeniä. Kehäkukan ja tuoksuhernen siemeniä.
        Anemonea ja gladiolusta. Multa pitää hakea vielä. En ymmärrä, että miks multa pitää paistaa uunissa. Eik pusssta voi suoraan ottaa ja laittaa

• New-age kirjoitti:

Taisi tarttua tmä "virus" sitten meitsiinkin: tillin, persiljan ja salaatinlehden siemeniä. Kehäkukan ja tuoksuhernen siemeniä.
        Anemonea ja gladiolusta. Multa pitää hakea vielä. En ymmärrä, että miks multa pitää paistaa uunissa. Eik pusssta voi suoraan ottaa ja laittaa

Pussissa ostettu multa on yleensä höyrytettyä, ei vaadi kuummentamista. Maasta otettu multa sisältää rikkaruohon siemeniä, homeita ja tuholaisia, jotka kuumentaen tuhoutuvat.

• Jepulis, säästin aikani vessapaper- ja talouspaperirullia, ja nyt tulee niistä jo ekat tomaatit. Suklaa- (tietenkin) ja kasvihuone- sellaisia.

On tuo siemenbisnesskin mennyt oudoksi! Ruokakaupassa ei oikein enää löytynyt kuin pari lajiketta, chiliä ei ollenkaan. Ja niissä tomskupusseissakin oli tasan 10 siementä. Itävyys oli kyllä hyvä, toisen peräti 100%.

Ostin suippopaprikan, ja laitoin siitäkin siemenet multaan. Yksi on noussut. Kai mun pitää se chilikin kasvattaa samalla tavalla.

Vähän pitää nyt skarpata, koska olen huono kastelemaan. Muistuttakaa mua joku?

Kurpitsaa pitää vielä laittaa, mutta sen ehtii. Ne kasvaa vain mahdottoman ronkoiksi ja katkeaa kun pihalle pitää laittaa.

• ö-Öö

Chili erittäin itäväistä

En ole ikinä siemeniä ostanut, kaupan chilit itää tosi hyvin, paremmin, kuin kuivatut siemenet, kuulemma. Aikanaan oli vähänlaisesti vaihtoehtoja, nykyisin aika tavallisistakin kaupoista saa vaikka kuinka montaa lajiketta.

Tais jäädä tältäkin vuodelta viljelyt vähiin, alkaa olla pikkasen myöhäistäkin. Toisaalta, syksylläkin voi käyttää lamppuja. KAndee kertoa ainakin lähinaapureille chileistä, muuten joku saattaa tilata paskalakit huumeratsiaa tekemään.

Kastelu juu muistettava. Kun saa sopivan mikroilmaston, se auttaa. Mulla kerran pääsi kuivumaan. Piti käväistä pikaisesti jossain ja tietenkin meni aika montakin päivää, se niistä viljelyksistä. Jonkinlainen kastelujärjestelmä varmaan rakennettavissa, en ole perehtynyt.

=DW=

• Lokit saapuivat.
      Aamulla oli pari laumaa pelloilla.
      Kaiken-rotuisia.
      Kala-, Harmaa-, Räyskä-, ja Nauru.
      Mitä lie mudasta nyppivät?
      Lumi-Korentoja, hulluja Matoja, liika-innokkaita taimia?
      Tilliäki?

H.

• Lokeissa on jotenkin taikaa.
        Etenkin kun sellaisen näkee Sisä-Suomen mökillä.

H.

• hunksz kirjoitti:

Lokeissa on jotenkin taikaa.

H.

Lokit tuli jo viikolla.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Lokit tuli jo viikolla.

Hyvä.
        Joku syy sentään jättää musiikki-aloitukseni kakkoseksi.

H.

• hunksz kirjoitti:

Lokeissa on jotenkin taikaa.

H.

Onko naurulokki ilolintu?

• arvo.e kirjoitti:

Onko naurulokki ilolintu?

"arvo.e"

Paha sanoa.
        Joku harvinaistuva selkä-vamma silläkin varmaan on.

H.

• Lokkilajikkeet

Oliko siellä Läyskä-lokkeja?
        Entä Itku-lokkeja?
        Ja Liha -ja Sini-lokkeja?

• Noniin!
      Päivän hyvä työ eli siis kaikkiin pelargonioihin on vaihdettu uusi multa. Viherpeukalo-Legolassi oli apuna kantelemassa multasäkkiä ja viemässä kukkia takaisin sisätiloihin. Laventelipuskat pätkitty valmiiksi kevään kasvuspurttiin. Rosmariinin uskalsin jo istuttaa ulos; se kestää pari miinusastettakin.

• New-age

Nyt on multaa, mitä ei tarvitse grillata. Olis aika kauheeta, jos uunissa paistuisi matoja ja sensellaista. On fiksun näköinen istutuslaatikko. Laitatteko koskaan kaupan melkein syötyä salaattia jne kasvimaahan tekemään uutta kasvua. Jos, onko onnistunut?
        Miten estää kasvien kasvu niin, ettei varsista tule honteloita, siis että kasvaa kasvaa vaan ja päähän tulee jonkin persiljan tai tillin näköinen hattara. Kukille on käynyt joskus näin. Esim. Amaryllikset.

• becElli

Mä laitoin itämään basilikan, rakuunan, laventelin ja kehäkukan.
        Fiksuna likkana olin säästänyt tenavien jätskitikut ja tussasin kasvien nimet niihin. Vähemmän fiksuna sitten sumuttelin päällimullan niin, että se tussi niissä tikuissa levisi. OMG!

• New-age kirjoitti:

Nyt on multaa, mitä ei tarvitse grillata. Olis aika kauheeta, jos uunissa paistuisi matoja ja sensellaista. On fiksun näköinen istutuslaatikko. Laitatteko koskaan kaupan melkein syötyä salaattia jne kasvimaahan tekemään uutta kasvua. Jos, onko onnistunut?
        Miten estää kasvien kasvu niin, ettei varsista tule honteloita, siis että kasvaa kasvaa vaan ja päähän tulee jonkin persiljan tai tillin näköinen hattara. Kukille on käynyt joskus näin. Esim. Amaryllikset.

Typpi kasvattaa huojuvaa vartta.
        Kali jämäkkää.
        Fosfvaatti kukittaa perusmääritelmällä. Siis kali lannoiteta varsiston tukevoittamiseksi.

• arvo.e kirjoitti:

Typpi kasvattaa huojuvaa vartta.
        Kali jämäkkää.
        Fosfvaatti kukittaa perusmääritelmällä. Siis kali lannoiteta varsiston tukevoittamiseksi.

Vielä ei tarvitse lannoituksia miettiä. Vasta toista päivää noita kolmeakymmentä purkkia ikkunalaudalla suihkuttelin kosteaksi, tomaattia,paprikaa, chiliä ja kurkkua. Kurkun kanssa ei hätää mutta muut vähän myöhässä tällä kertaa.

• becElli kirjoitti:

Mä laitoin itämään basilikan, rakuunan, laventelin ja kehäkukan.
        Fiksuna likkana olin säästänyt tenavien jätskitikut ja tussasin kasvien nimet niihin. Vähemmän fiksuna sitten sumuttelin päällimullan niin, että se tussi niissä tikuissa levisi. OMG!

Minä niitä tikkuja sitten vasta koulinnan jälkeen. Kylvövaiheessa on tuollaisia 12 pikkuruukun rasioita, teen niistä ruudukon paperille ja siihen merkinnät, missä on mitäkin. Eikä ole tikut haittaamassa suihkuttelua.

• becElli
        entinenmiäs kirjoitti:

Minä niitä tikkuja sitten vasta koulinnan jälkeen. Kylvövaiheessa on tuollaisia 12 pikkuruukun rasioita, teen niistä ruudukon paperille ja siihen merkinnät, missä on mitäkin. Eikä ole tikut haittaamassa suihkuttelua.

Niitä tikkuja oli niin kiva kuvioida. Tein oikein söpöjä. Pahkeinen, kun en katsonut, että oli vesiliukoiset tussit.

Sinulla onkin oikein kunnon plantaasi.
        Tuommosen ruudukon mä kuitenkin kääntäisin väärinpäin ja menis sikin sokin.
        Eipähän tuossa mitään, kun on vielä aistit tallella. Vielä erottaa kehäkukan ja tillin. Olisihan se kehäkukka kaunis kalakeitossa, mutta ei varmaan korvaisi tillin makua.

• becElli kirjoitti:

Niitä tikkuja oli niin kiva kuvioida. Tein oikein söpöjä. Pahkeinen, kun en katsonut, että oli vesiliukoiset tussit.

Sinulla onkin oikein kunnon plantaasi.
        Tuommosen ruudukon mä kuitenkin kääntäisin väärinpäin ja menis sikin sokin.
        Eipähän tuossa mitään, kun on vielä aistit tallella. Vielä erottaa kehäkukan ja tillin. Olisihan se kehäkukka kaunis kalakeitossa, mutta ei varmaan korvaisi tillin makua.

Juu, kyllähän nuo eri kasvit sitten aikanaan toisistaan erottaa mutta jokaista on muutamaa lajiketta ja niistä haluan pysyä kärryillä, että mahdollisesti huonompaa lajiketta ei seuraavana vuotena hanki. Nytkin luovuin eräästä tomaattilajikkeesta, kun siihen on kahtena edelliskesänä tullut latvamätää.

Kehäkukastasi tuli mieleen, että vihoviimeistä voikukkaakin voi käyttää hyödyksi (tuskin kalakeitossa), eikä sitä tarvitse erikseen edes kasvattaa. Tulee parempi kotiviini kuin raparperista. Tosin pelkästä raparperista kertakokeilu riitti, ehkä jonkin muun raaka-aineen lisänä toimii.

• bec.Elli
        entinenmiäs kirjoitti:

Juu, kyllähän nuo eri kasvit sitten aikanaan toisistaan erottaa mutta jokaista on muutamaa lajiketta ja niistä haluan pysyä kärryillä, että mahdollisesti huonompaa lajiketta ei seuraavana vuotena hanki. Nytkin luovuin eräästä tomaattilajikkeesta, kun siihen on kahtena edelliskesänä tullut latvamätää.

Kehäkukastasi tuli mieleen, että vihoviimeistä voikukkaakin voi käyttää hyödyksi (tuskin kalakeitossa), eikä sitä tarvitse erikseen edes kasvattaa. Tulee parempi kotiviini kuin raparperista. Tosin pelkästä raparperista kertakokeilu riitti, ehkä jonkin muun raaka-aineen lisänä toimii.

Kyllä minullakin on ollut sellainen villiyrtti -kasvikausi. Kerran innostuin hormasta, kun siitä sanottiin, että on kuin parsa. Huolella keräsin tuoreet horsmanversot, oikein valikoiden. Viimeisen päälle asettelin sitten muiden tykötarpeiden kanssa vadille, oikein näyttävästi ja voisulaa päälle.
        Maku ei mielestäni ollut likikään parsaista.
        Ei onneksi ollut ruokavieraita, ihan vaan tuttuja.
        Semmonen rentun ruusu se.

• mimmimum-..mi

Rai ruohot on itämässä talouspaperimassan päällä....Katselin tänään kevätkukkia....oli ihania perunanarsisseja.....niin kauniita mutta miksi niille on annettu sellainen nimi suomeksi....

• New-age

Kylvin tilliä, persiljaa ja ruohosipulia. Pitäiskö kastella alta? En yhtään katsonut, onko reikiä purkkien pohjassa, etteivät muutu vesikrasseiksi. Nyt kknalaudalle ja odottamaan...
        Sadostahan vois tehdä kolmea erilaista maustevoita.

• bec.Elli

Piti oikein hakea kuva tuosta perunanarsissista. Kaunis on, mukulainen juuristo.

• Ulkoilusta teen sauvakävelyjä joka toinen päivä 5km sauvoissa painovastus 6kg.

Kädet ovat tosipoikki matkan jälkeen.

Tänään on vain kukat ja palmut, kaktusia on vähän.

• Iso, lihava kimalainen pörräili mun krookuspenkissäni. Kevät tulee....

• becElli

Kirjoitin tuolla aiemmin, että kokeilin horsmanversoja tankoparsana. Äsken luin, että perniöläinen puutarhuri kasvattaa Suomessa varsiparsakaalia. Tykkään parsakaalista ja oispa mahtavaa jos tuota broccoliinia voisi itse viljellä laatikossa kesällä.

• Jos olisin nyt Suomessa käteni olisivat mullassa ja pitkät geelikynteni saisivat kyytiä.

Koska kasvini niin maassa kuin purkeissakin jääneet vaatimattomiksi vaikka panostankin niihin keväisin, olen siirtynyt ostamaan valmiiksi kolitutja kukkivat taimet kesäkuussa ne kun ehtivär ennen lokakuun kylmiä syötäviksi.

Täällä Hollannissa on kevät kauneimmillaan. Puut viheriöivät ja pensaat kukkivat. Nyt on narsissien aika. Kadunpielet keltaisenaan narsisseista. Linnuilla on kumppanin etsintä ja pesänrakennuspuuhat kiireisimmillään.

• Mukava kuulla Hollannin keväästä. Sieltä tulleilla tulppaanin mukuloilla täällä pääsiäistä juhlistetaan. Viikko sitten palasin Canarialta. Siellä 28 ei ollut houkuttelevaa tulla roudan ja viileyden keskelle.

• arvo.e kirjoitti:

Mukava kuulla Hollannin keväästä. Sieltä tulleilla tulppaanin mukuloilla täällä pääsiäistä juhlistetaan. Viikko sitten palasin Canarialta. Siellä 28 ei ollut houkuttelevaa tulla roudan ja viileyden keskelle.

Olen niin ihastunut aurinkoon, että en kaipaa vielä Korpeen. Toukokuun puolen välin jälkeen palaan ja isken sormeni mökin multaan. 😉

• flegmaatti

Joko lietelanta haisee? Onneksi hajuaisti turtuu nopeasti.

• flegmaatti kirjoitti:

Joko lietelanta haisee? Onneksi hajuaisti turtuu nopeasti.

Asumme puistoisessa kylässä Haarlemin kaupungin kupeella. Alue ei ole maan- ei liioin kukkaviljelyaluetta. Lisse, josta löytyy Keukenhofin kukkapuisto sijaitsee kymmenkunta kilometriä etelään kylästämme.

Joskus läheiseltä hevostilalta pölähtää🐎 keväinen lannan "tuoksu"😊

• korpikirjailija kirjoitti:

Asumme puistoisessa kylässä Haarlemin kaupungin kupeella. Alue ei ole maan- ei liioin kukkaviljelyaluetta. Lisse, josta löytyy Keukenhofin kukkapuisto sijaitsee kymmenkunta kilometriä etelään kylästämme.

Joskus läheiseltä hevostilalta pölähtää🐎 keväinen lannan "tuoksu"😊

Täällä Helsingissä vielä routa. Mielelläni olisin viettänyt Canarialla pitemmän ajan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2254
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1008
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      962
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      863
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe