En löydä asunto-osakeyhtiön vastuunjakotaulukkoa. Pari kysymystä:
Kuuluuko kerrostalossa pesuhuoneen lattiakaivon tiivistys yhtiölle vai asukkaalle?
Entä pesuhuoneen lavuaarin hana, kun putkimies sanoo että se on pakko uusia?
Vastuunjako
6
225
Vastaukset
- mekkk
LAttia kaivo kuuluu taloyhtiölle mutta kalusteet ovat yeleisesti asukkaan. Jos lavuaari ja hana uusitaan putkiremontissa niin yleensä menee taloyhtiön piikkiin mutta jos asukas uusi ne itse niin myös maksaa. Jos sinulla on joku tuttu putkiliikkeessä töissä niin sen kautta nuo kaluteet kylppäriin niin tulee halvemmaksi.
- putkijullijuu
Putkimies (tai hänen työnantajansa) myy uusia hanoja ja on sitä mieltä viasta riippumatta, että hana pitää vaihtaa kokonaan :)
Ainakin Oraksen hanoja voi ja kannattaakin korjata, kts. vaikka Oraksen nettisivuilta (tosin taloyhtiöhän hanan maksaa (eli sinä ja muut osakkaat porukalla), koska vain osakkaan toimesta asennetut, perustasosta poikkeavat hanat kuuluvat osakkaan omalle vastuulle. Normihanat ovat yhtiön heiniä).
Lattiakaivon putsaus kuuluu osakkaalle, korjaus yhtiölle. - millätiivistän
Kiitos kommenteista.
Siellä on tehty märkätilojen kartoitus ja yhtiön toimesta tilattu putkimies korjaamaan pieniä fiksauksia ja puutteita. Useammassa asunnossa oli samoja vikoja.
Omassa kämpässäni mm. kehotettiin tiivistämään lattiakaivo ja ellei itse osaa, tilaamaan putkimies. En todellakaan osaa ja tuntuu aika uhkarohkealta jos porukat alkavat itse kaivojaan tiivistää.
Uusittava hana tuli putkimiehen taholta, itse en sitä olisi uusimassa.- putkijullijuu
Tietämättä sen tarkemmin mitä tarkoitetaan lattiakaivon tiivistämisellä pitäisin kuitenkin todella uhkarohkeana asukkaiden omatoimista korjailua vesikalusteiden osalta. Isännöitsijä / hallitus / yhtiökokous tainnut tehdä säästöpäätöksen josta saattaa tulla kallis ja riitaisa; Vastuukysymyksistähän tulee melko "mielenkiintoisia" mahdollisissa vuotovahinkotapauksissa.
Kummallista tuokin, että osakkaan pitäisi itse tilailla putkimiehet jos kerran yhtiö on hoitanut märkätilakartoituksenkin.
Vaikuttaisi olevan just sellaista normimeininkiä, eli hallitusta ei oikein hommat huvita ja isännöitsijä touhuaa vasurilla mitä lystää?
Ja hanasta vielä:
Niinpä ne hanat vaihtuvat uusiin kun ei kenenkään tarvi niistä maksaa ;D - EnOleRobotti4
Olen samaa mieltä. Joka tapauksessa lattiakaivo ja kosteuseristeet ovat yhtiön vastuulla ja tällaiset "tiivistäkää itse" ohjeet kuulostavat kyllä aika omituisilta. Ja jos putkimies on jo taloon kuitenkin tilattu tai miksei kiristystä tehty samalla kun tehtiin tarkastusta...
- vastuunjakotaulukko
Tuolta löytyy:
https://www.google.fi/#q=taloyhtiön vastuunjakotaulukko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124030MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822081Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin941366Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216916Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828