Rotista...

Rotta lemmikiksi?

Olen tässä kovasti harkinnut viime aikoina lemmikkiä. Minulla on ollut ennen kaneja ja sellaisen voisin ehkä taas hankkia. Mielessäni on kuitenkin käynyt joku muukin lemmikki.

Hamstereista olen aina pitänyt, mutta minusta ne tuntuivat liian tylsiltä. Monet ovat kehuneet rottia fiksuiksi ja mukaviksi lemmikeiksi. Olenkin lueskellut viime aikoina rotista eri nettisivuilta.

Nyt kuitenkin haluaisin lähinnä teiltä rottien omistajilta tietoa muutamaan seuraavaan asiaan: Kuinka sisäsiisti rotta on? Merkkaileeko ne paikkoja pissimällä paljonkin tai onko tämä yleistä vain esim. uroksilla? Mitä te teette rottienne kanssa? Ovatko ne aiheuttaneet paljon tuhoja kotiinne? Olen kuullut muutamia juttuja, missä rotta on tunkeutunut omistajan runkopatjan sisään ym. ja tämä on herättänyt pientä kauhua. Tietysti kai niitä pitäisi valvoa irtiollessaan..

Mutta kertoilkaapa kokemuksistanne, niin voin sitten taas miettiä onko seuraava lemmikkini rotta vai kani :)

7

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanna L

      Kesyrotan hankintaa suunnittelevan kannattaa suunnistaa suoraan suomen kesyrottayhdistyksen sivuille; http://personal.inet.fi/yhdistys/skey/ siellä on myös oma keskustelu palsta jonne saa varmasti tätä pasltaa enemmän asiallisia vastauksia.

      Kesyrotat ovat todella viisaita lemmikkejä, oppivat samantyylisiä temppuja kuin koiratkin. Ja itse ainakin sanoisin että rottaa mukavempaa, ihmis rakkaampaa ja viisaampaa jyrsijää/lemmikkiä saa hakea.

      Rotan voi kyllä opettaa sisäsiistiksi, no tämäkin on kai tapaus kohtaista joku oppii joku ehkä ei. Meillä rotat vapaana ollessaan kakkii ja pissii aina yhteen nurkkaan vaikka en niitä siihen ole erikoisemmin opettanut, häkissä pissivät ja kakkivat minne sattuu sillä itse en ole nähnyt tarvetta opettaa niitä siellä tekemään tarpeitaan johonkin astiaan, nurkkaan tms.
      Merkkaaminenkin on hyvin tapauskohtasta, jotkut merkkaavat enemmän jotkut eivät juuri yhtään, useimmiten merkkaavia ovat urokset, mutta eivät toki kaikki, myös naaraista löytyy poikkeuksia, semmoisia jotka taas merkkailevat.

      Mitään hirveitä tuohoja en nyt sanoisi rottieni tehneet asuntoon sillä olen sen "rotta- ystävälliseksi" tehnyt mm. sähköjohdot ovat kiinnitetty seinään etteivät pääse nakertelemaan. Mitään sohvaa tai sängyn patjaa meillä ei ikinä olla rikottu tai yritetty edes tunkea niiden sisälle. Mutta ainahan sitä täytyy varautua että jotakin tuhoja tapahtuu sekä rotan että kanin kanssa. Meillä "suosittua kamaa" ovat kirjat, lehdet, verhot, tapetit joista olen rottien puumerkkejä löytänyt. ;p mutta ovat nuo otukset sen arvoisia!

      Mutta vielä tärkein rottaa hankkiessa, tiesithän että rotta on laumaeläin eikä niitä tulisi pitää yksin ilman lajitoveria.

      Mikälipäädyt hankkimaan kesyrottia niin onnea vain! omilta kotisivuiltani löytyy kaiken näköistä omista siimoistani.
      http://www.geocities.com/hannanrotat/

      -Hanna Laukkanen

    • RatsForever

      Minulla on ollut kaneja, gerbiilejä, hiiriä, okahiiriä, hamstereita... Eli kokemusta löytyy :)

      Minulla on nyt 10 vuoden ajan ollut kesyrottia ja olen täysin tyytyväinen valintaani! Rotat ovat fiksuja, siistejä ja seurallisia!

      Rotat oppivat jos niihin haluaa käyttää aikaa. Jopa samoja temppuja kuin koirat, mutta omilla ehdoillaan. Omat rottani ovat aina olleet sisäsiistejä. Mitä nyt joskus... Häkkiin kannattaa hankkia paljon järsittävää, etteivät rotat sitten järsi johtoja ym.

      Rotat saattavat merkata paikkoja pissimällä, mutta kyse on muutamasta tipasta. Itselläni on aina ollut naarasrottia, ne ovat mielestäni siistimpiä kuin urokset. Ja haisevat vähemmän. Sama hiirillä.

      Minä pidän rottiani vapaana asunnossani. Ne haluavat osallistua omalla tavallaan kaikkeen mitä teen... Jos luen kirjaa lattialla, ne tulevat istumaan sen päälle =) Omat rottani ovat aika kissamaisia =) Ne pitävät härnäämisestä ja yleensäkin siitä, että minä ja vieraanikin kiinnitämme niihin huomiota.

      Rottani eivät ole aiheuttaneet minkäänlaisia tuhoja... Hamsteri sen sijaan meni kerran ilmastointiputkeen =)

      Toivottavasti sait jonkinlaista apua!

      • Nina

        uros rotat EIVÄT haise sen enempää kuin naaraat. Tämä on totta hiirien kanssa, uros hiirten virsthan on tiedettvästi paljon voimakkaamman hajuista. Mutta uros rottien virtsa ei siis haise sen voimakkaammalle kuin naaraan.


      • RatGirl
        Nina kirjoitti:

        uros rotat EIVÄT haise sen enempää kuin naaraat. Tämä on totta hiirien kanssa, uros hiirten virsthan on tiedettvästi paljon voimakkaamman hajuista. Mutta uros rottien virtsa ei siis haise sen voimakkaammalle kuin naaraan.

        tuokin.


    • Maria M.

      Omasta mielestäni urosrottien hajua ei voi edes verrata hiiri-urosten hajuun! Itselläni on molempia, ja minusta rotat eivät haise, kunhan vaan häkin siivoaa riittävän usein.

      Meillä on jyrsitty yksi sohva. Tosin sohva oli huoneessa, jossa rotat saivat olla kokoajan vapaana, jä järsivät sohvaa lähinnä öisin. Pieniä reikiä on tullut sinne tänne, mutta en muuta katas´trofaalista tuhoa.

      Kun meillä oli vain kaksi rottaa lemmikkinä, ne saivat olla jatkuvasti irti, ja osallistua "perheen arkeen". Nyt kun on koiria, ei rottia voi pitää enää jatkuvasti irti.
      Juoksutan rottia irti päivittäin, jolloin päästän ne vain lattialle, ja seurailen niiden touhuja, ja silittelen ja rapsuttelen niitä jotka sitä haluavat. Meillä on myös oma agilityrata, joka on ahkerassa käytössä. Rottieni kanssa harrastan myös näyttelyitä.

      Rotat ovat erittäin persoonallisia, ja takaan, että niistä on enemmän iloa kuin hamstereista!:)

      t.Maria
      www.geocities.com/naytenumero

      • RatGirl

        Ihan kivat sivut. Mutta kai ymmärrät, ettei rotillasi (eläimillä) ole sielua eli ne eivät päädy kuoleman jälkeen minnekään. Tuli runostasi mieleen...


    • Anonyymi

      Oyks lääkäri haki Nivalan rotan
      Nivala uskovaiset, Telia juoppo herkistyy, lääkkeet, viina, pizza ostot,meillä mennään uskoon.
      Lentokone asiantuntija Nivala tulostus joka tarjoiluun ostetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe