Oon koht 14-vuotias. Mua hirveästi ärsyttää, että koulus mua kiusataan ku oon läski ja lyhyt, sen lisäksi et en oo suomalainen. Tää pituus on painottanut mua iha kauheesti, sillä sain kuulla että tuun kasvamaan enää pari senttii eli 147 tai 148 senttiseksi. Ja tää mun paino myös koko ajan nousee. Oon yrittänyt syödä vähemmän, mut ei sekään oo onnistunut. Oon niin sanottuna ylipainoinen ja tosi lyhyt viel. Mitä mun pitäis nyt tehä? Antakaa apuu miten saisin lisää viel pari senttii pituutta ja miten mun ikäiset voi laihtua.
Oon 145 cm pitkiä ja painan yli 50 kg, mitä teen.
6
187
Vastaukset
Anoreksia auttaa.
Moi! Tästä paino asiasta on hyvä jutella kouluterveyden hoitajan kanssa, hän varmasti osaa antaa sinulle hyviä vinkkejä painon hallintaan ja ruokavalioon, joista on sitten hyvä jutella myös kotona vanhempien kanssa. Älä muuta ruokavaliotasi omin päin, että saat varmasti kaikkia ravintoaineita ettei pituuskasvusi ainakaan kärsi. Terveisin Päivi ja Susanna
- voitinanoreksian
Ja aluks sanon, että älä vertaile sun pituuttas muihin. Pituuteen vaikuttaa melkein täysin sun geenit. Jos haluat sanoa mistä oot kotoisin tai minkä maalaisia sun vanhemmat ovat. Niin erimaalaisten keskipituus on eri. Ja suomalaisten keskipituus on korkea. Ota se eduksi, että olet erinlainen.
Siis painon ja pituuden avulla on lähes tulkoon mahdotonta tietää oletko normaalinkokoinen. Painoon vaikuttaa mm:
-pituus
-luiden koko paino
-lihakset
-vartalon malli
itse olen 13v tyttö 162cm ja 40kg
minun pituusennuste on 176cm
ihmiset kasvavat ja kehittyvät eritahtiin
elä terveellistä elämää
syö monipuolisesti
liiku
ja nuku riittävästi
älä huoli sun painosta! Vähennä karkkejen ja rasvaisten ruokien syöntiä. Syö paljon kasviksia ja vihanneksia. Juo vettä 1-2l päivässä. Pidä vaikkapa ruokapäiväkirjaa niin näet siinä mitä olet syönyt. =)
- Laura.1.9
Ei sitä voi kukaan voi varmuudella sanoa, minkä mittaiseksi sinä tulet lopulta kasvamaan, joten ei kannata sitä murehtia. Älä ainakaan syömistä vähennä, sillä se voi oikeasti vaikuttaa pituuskasvuun ja muutenkin elimistö tarvitsee tärkeitä vitamiineja. Jos painosi oikeasti vaivaa sinua (vaikka olet aivan normaalipainoinen), niin voit muuttaa ruokavaliotasi terveellisempään suuntaan syömällä paljon kasviksia ja salaattia. Ja muista syödä tasaisesti päivän mittaan eli ei ruokia väliin. Vesi vaikuttaa paljon aineenvaihduntaan ja ihon terveyteen, joten sitä sinun kannattaa juoda, varsinkin aamuisin muutama lasillinen vettä.
- Yritänauttaa
Älä syö sokeria,tosi monia ruuid on sitä:/.Mut sun paino olis hyvä 38kg?:)Juo maitoa,ihan niinku Mä oisin kasvanu paljon nopeemmin ja enemmä juomalla paljon maitoo.....Ja itekki oon puoliks eri maalainen ja ärsyttää pituuuus....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251248
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89914- 94884
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede22818Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat283723- 93717
- 109636
- 33617
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet125540