Virvon, varvon jne.

Lorenaa

Palmusunnuntai onkin jo aivan parin päivän kuluttua, Pienet virpojat soittavat ovikelloa, lukevat mitä erilaisempia virpomaloruja.

"Virvon varvon tuoreeks,terveks,
rikkaaks, rakkaaks,rauhalliseks.
Isännälle pitkä ikä, emännälle perä levee,
tyttärelle punaset posket, pojalle hyvä hevonen.
Sulle vitsa, mulle palkka"!

Kauppareissulla onkin muistettava ostaa palkaksi hyviä pääsiäismunia tai muuta suun makiaa. Joka palmusunnuntai on aina virpojia vieraillut, pienet korit käsivarrella, joten palkkiota loruilusta odottavat.

Tästä se alkaa pääsiäinen piinaviikolla, päättyy aurinkoisiin pääsiäispäiviin.

TV mainosti, ensiyö onkin ämmien mämmiyö, en oikein sisäistä mistä moinen juttu on alkanut, mitä ämmien yö oikein tarkoittaa.

15

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona-

      Suomi 100 juhlavuoden eräs idea on "Syödään yhdessä". Joka kuukauden 6. päivä on jokin teema, tänään se on mämmin teko ämmien kesken viihteellisesti. Yhteistilaisuuksia on alan järjestöjen organisoimana, mämmibaarejakin luvassa. Innostetaan yksityisesti pitämään mämmintekobileitä tänään ja ensi yönä !

      Minulle riittää yksi ropeellinen kaupan valmismämmiä jaettuna pöydän ympärillä olevien kesken, lähinnä perinteen ylläpidon takia, en erityisenä herkkuna pidä.

      Virpojille varaan suklaamunia ja -patukoita, värikkäästi pukeutuneet lorunsa opetelleet ja kauniisti koristellun vitsan antajat ovat palkkansa ansainneet.🥚🍬🍭

      • mies.mämmikoura

        Mämmi kuuluu pääsiäiseen ja kevääseen meilläkin. Vatsani kestää sitä vain pienissä erissä. Liian tuhtia jotenkin.
        Mut mämmiolut on yhä maistamatta. Pitää kysyä Alkosta ja jättimarketeista.


      • Meidän naapuruston lapset eivät vaivaa näe virpovitsojensa kanssa. Yksi höyhen tai paperipala oksaa kohden riittää. Loruakaan ei osata. Eivätkä he enää edes ole naapureista, vaan jostain kauempaa.
        Parina vuonna en ole viitsinyt avata ovea, enkä varata tarjoomuksia.
        Niin olen tullut krantuksi.


    • Minulle tulee kolme puettua virpojaa. Se pikkupoika, jonka koulutietä tulinhoivaamaan v. 1986 on nyt 36 vuotias ja kolmen lapsen isä. Vastalahjat on jo varattu.

      Virpomisperinne taitaa olla täällä tavallista voimakkaamminhengissä.

      Tänne muutettuani olin varustautunut reiluin vastalahjoin. Yksi virpojaryhmä kävi vaihtamassa vaatteet ja tuli uudestaan virpomaan, mutta vastalahjatolivat noidenpettymykseksiloppu.

      Loppuun asti puetun virpojaryhmän aion kuvata asianosaisille omaksi muistoksi.

    • Toivotonaamutorkku

      olen paossa muualla. Kun olen toivoton aamutorkku. Tsemppiä ymmärtäväisille virpoittejoille!

    • katoavaa.perinnettä

      Noin 10 vuotiaat tytöt ainakin vielä viime keväänä liikkuivat virpomiskiertuettaan. Kun tiesivät meitit vanhoiksi asukkaiksi, eivät esiintyneet meillä.

    • noinhan.asia.on

      Virpominen on ortodoksinen perinne. Muilla sen kanssa ei ole mitään tekemistä.

      Nykyinen "virpominen" on pääosin kerjäämistä. Karkotan mahdolliset virpojanriiviöt ovelta pois. Ei mitään niille.

    • ettälopettakaatuokerjuu

      Mitä virpojille pitäisi antaa? Makeisiako?
      Ei suinkaan! RAHAA nykyajan lapset odottavat ja toivovat.
      Jos ei halua virpojia, ulko-ovelle vain aamulla lappu, jossa on teksti: Virpominen ja muu kerjääminen kielletty.
      Ihmetyttää että jopa suhteellisen varakkaat vanhemmat päästävät tuolla tavoin lapsensa kerjuulle.

      • Lorenaa

        Odotan joka Palmusunnuntai pieniä virpojia soittamaan ovikelloa. Pääsiäinen tapahtumineen siinä tulee koteihin pienten virpojien tupaan tullessa.

        Lasten hauskaa virpominen on. Paljon on aikaa kulunut vaatetusta suunnitellessa ja kasvomaalauksia tehdessä - ne kirkkaat pisamat pukevat hyvin virpojia. Pojilla on vanha isoisän stetsoni kutreilla, kura saappaat jalassa, hmm-m lakritsapiippu suupielessä. Tämä on sitä lasten hauskaa josta voi anuttia.

        Ajattelenkin usein lapset ovat vain niin vähän aikaa pieniä, joten suon hauskuuden heille vilpittömin mielin. Vanhuus se koittaa jokaiselle, joten ei ole hyvä tulla kärtty-mummiksi. Varaan pääsiäisen suklaamunia ja suklaapatukoita ja italiasta tuotuja pieniä pääsiäispupuja.

        Italiassa on samansuuntaiset lasten ilot, lapset ovat pukeutuneet värikkäisiin karnevaaliasuihin, pillien puhallus kuuluu ympäri katuja
        pillien äänet muistuttavat ääniä joista se rääkymis-linnun ääni on pahin. Vanhemmat antavat kotona lapsille isot suklaiset pääsiäis-,puput, -kukot, -munat värikkäissä pakkauksissa.

        Ei haittaa, vaikka "me isot, isommat, isoimmat, mitä isoimmat, tytöt ja pojat", olisimme virpojille ystävällisiä virpojia vastaan ottaessa. Ystävällisyys, myönteisyys,ilon pilkahdus silmäkulmassa, palaa meille moninkertaisena takaisin.


    • Ramoona_

      Lasten hauskanpitona minäkin virpomista pidän, tuskin moni ortodoksikaan siitä tosissaan mieltään pahoittaa. Muutenkin juhlaperinteisiin on sekoittunut pakanallisia ja kristillisiä aineksia iloiseen kombinaatioon, ei virpominen sen kummempaa ole kuin joulupukki ja tontut. Suomalais-ugrilaisessa perinteessä on jo ammoisina aikoina huidottu vitsoilla pois pahoja henkiä. Monikulttuurisuuskin on esillä, onhan virpominen perua venäjän sanasta verba, joka merkitsee pajua. Maahanmuuttajalapsia voi olla porukoissa, hyvän toivottaminen on pääasia, ei uskonnollisuus. Voihan virpominen joskus mennä liiallisuuksiin, jos koko ajan rimputetaan ovikelloa, mutta itse saa valita, avaako oven. Rahan pyytäminen ei tietenkään kuuluu asiaan.

      Minäkin olen lastenlapsiani sonnustanut virpomisasuihin, pienimmät puettu milloin kissoiksi, pupuiksi tai Nalle Puhin kaveri -tiikeriksi, pojat ovat ollet Batmanin tai Teräsmiehen kamppeissa, myös mustissa noitahatuissa ja viitoissa. Hauskaa, että nuo pisamat on tyttöjen lookissa säilyneet, nyt on monilla noidan suippohattu, varmaankin Harry Potterin noitakirjojen hahmot innostajina. Meidän omilla tytöillä oli aina isot riemunkirjavat huivit päässä ja harteilla, pitkät hameet ja toisella oli kuparipannu, toisella pieni kori. Mäyräkoiramme kulki mielellään mukana, toimitti kissan virkaa. Autoin lapsia vitsojen teossa, osaan tehdä esimerkiksi upeita silkkipaperisuusuja. :)

      Hyvää palmusunnuntaita !

      • Kiitos virpomisesta Lorenaa, mukava perinnehän tuo on. Nuoripari, jotka ostivat asuntoni kertoi, ettei kellään käynyt ensimmäisenä vuonna niin paljon laulavia virpojia kuin heillä 😄
        Olinhan kauan asunut siinä ja palkinnut suklaamunilla ja rakeillä pieniä ilosia virpojia. Mutta en päästänyt heitä ilman laulua, joten oppivat laulamaan meille jo tullessaan!

        Täällä ei ovikoodi taloissa käy virpojia 👩‍👩‍👧‍👧 👨‍👩‍👧, mutta olen nyt kylään lähdössä, joten en sitä sure.

        Samoin hyvää palmusunnuntaita 🐰


    • Muuuuumeli

      Uutena ilmiönä olen huomannut, että isä tai äiti seuraa virpojan mukana, jääden hieman kauemmaksi. Ei sitä ennen seurattu lapsia, kyllä ne kävi ihan ite.

    • ei.ennen

      Ennen ei raiskaajat vaaninu lapsia niinku nyt.

    • Kaupunkioloissa pitää pienille lapsille olla kyyti. Atkatsaattavatollamoniakolometrejä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      31
      5965
    2. Mitä haluaisit

      Sanoa hänelle tällä hetkellä?
      Ikävä
      260
      3578
    3. Sofia B- miljonäärillä on vaimo ja pieni vauva .

      Voi ei taasko oli avioliitossa olevan miehen salarakas ja miksi voi noin toimia tää Sofia näin alhaisesti ?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      274
      3075
    4. Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Aloitteen sisältö Ympäristöjärjestö Elokapina tulee määrätä välittömästi
      Maailman menoa
      138
      2698
    5. Sukset jo ristissä? Ensitreffit alttarilla Anna syyttää rajusti - Hai puolustautuu: "Mutta en mä..."

      Voi, voi... Onko Anna liian epävarma itsestään vai mikä mättää? Pari tuntenut vasta pari päivää ja kriisiä jo pukkaa.
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2340
    6. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      112
      2013
    7. Nyt on kansalaisaloite: Elokapina lakkautettava.

      Tänään tullut uusi kansalaisaloite, jossa vaaditaan Elokapinaa lakkautettavaksi, tai julistamista rikollisjärjestöksi, k
      Maailman menoa
      208
      1915
    8. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      200
      1802
    9. Hyvin sä olet

      Olet toiminut aina. Älä epäile tai häpeä omaa toimintaasi nainen. Kukaan ei vahingoittunut ja kaikki on ollutta ja menny
      Ikävä
      58
      1472
    10. Seiska: Suhdekohussa rypenyt Anssi Heikkilä paljastaa - Pernilla Böckermanin kanssa tällaiset välit

      Anssi Heikkilä ja Pernilla Böckerman tanssivat yhdessä TTK:ssa ja heidän ympärillään spekuloitiin suhteesta. Nyt Heikkil
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1386
    Aihe