Fantasian kirjoittaminen

Ella94

Jos luo oman maailmansa, pitääkö sitä kauheasti selittää? Yleensä kirjan ympäristöä kuvaa pikkuhiljaa tarinan edetessä ja kertoo hahmoistakin matkan varrella. Fantasiaa lukiessani olen huomannut, että usein heti alussa on kauhean pitkä selitys kirjailijan maailmasta ja olioista ja niiden ominaisuuksista. Onko olemassa mitään rajaa liika ja liian vähän selittämiselle fantasiassa?

3

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaaHe

Tuohan on ihan makukysymys. Kirjoita sellaista fantasiaa, jollaista itse haluaisit lukea.

• ostjo

Ota sellainen katsanto tekstiisi, että mikä "kamerakulma" on kyseessä. Jos hahmo tekee kovin laajoja liikkeitä ja kuvaat hänen kulkuaan, niin silloin on syytä kuvata vähän sitä maisemaa missä hän kulkee. Jos aloitat kertomalla seudun historiaa ja aiempia tapahtumia vaikkapa kylässä, niin se täytyy "laajakulmana" kuvata että lukija voi muodostaa samat metsät ja mannut. Mutta jos aloitat päänsisäisestä pohdiskelusta esim. jossain luolassa, niin "kamera" on siinä läsnä lähikuvassa (tai niissä muistoissa, esim. lähiotoksessa ihmisten kasvoista jotka muistikuvissa keskustelevat).

En muista mistä kirjoitusoppaasta tuon kameranäkökulman olen lukenut, mutta toimii hirveän hyvin kun tarkastelee "ohjaajana" omaa tekstiä. Että tuliko kuvattua liian vähän. Tai jopa liikaa, niin että juoni hukkuu sinne jonnekin katajikkoon.

Eri kirjoissa on erilaiset tavat lähteä purkamaan. Itseäni kiehtoo eniten jos mahdollisimman alussa esitellään keskeiset henkilöt. Ei kiinnosta niinkään lukea sivukaupalla maisemakuvausta ellen tiedä "piittaanko" lainkaan sitten henkilöistä jotka siellä seikkailevat. Hahmot voivat puolestani itse kuljettaa maiseman halki, että ei tarvitse olla sellaista kaikkitietävää kertojaa joka liihottelee koko ajan taivaalta ottamassa laajakuvaa. Kukin tyylillään kunhan tosiaan lukija saa oikean "kameran" kuvan oikeassa paikassa eikä tunne jäävänsä pimentoon.

Kartta on hyvä joka tapauksessa tehdä itselleen jotta ei puhu itseään pussiin suuntien kanssa.

• xxyyyyyyy

En suosittele kirjoittamaan pitkiä maailman kuvauksia heti kirjan alkuun. Infodumppi on raskasta luettavaa, koska itse tarina ei etene.

Fantasiassa (ja scifissä myös) on olennaista, että tunnet luomasi maailman todella hyvin, niin hyvin, että osaat kirjoittaa siihen uskottavan tarinan. Vähintään yhtä tärkeää on osata ja raaskia siirtää tuo huolella luotu maailma omalle paikalleen tapahtumien taustaksi ja keskittyä itse tarinaan ja tarinan päähenkilöihin.

Harkitse aloittamista menemällä mahdollisimman suoraan juonen tapahtumiin ja tuo maailma lukijalle tutuksi tarinan tapahtumien ja henkilöiden kokemusten myötä. Kaikkea ei tarvitse selittää puhki, luota lukijaasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22