Fantasian kirjoittaminen

Ella94

Jos luo oman maailmansa, pitääkö sitä kauheasti selittää? Yleensä kirjan ympäristöä kuvaa pikkuhiljaa tarinan edetessä ja kertoo hahmoistakin matkan varrella. Fantasiaa lukiessani olen huomannut, että usein heti alussa on kauhean pitkä selitys kirjailijan maailmasta ja olioista ja niiden ominaisuuksista. Onko olemassa mitään rajaa liika ja liian vähän selittämiselle fantasiassa?

3

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaaHe

      Tuohan on ihan makukysymys. Kirjoita sellaista fantasiaa, jollaista itse haluaisit lukea.

    • ostjo

      Ota sellainen katsanto tekstiisi, että mikä "kamerakulma" on kyseessä. Jos hahmo tekee kovin laajoja liikkeitä ja kuvaat hänen kulkuaan, niin silloin on syytä kuvata vähän sitä maisemaa missä hän kulkee. Jos aloitat kertomalla seudun historiaa ja aiempia tapahtumia vaikkapa kylässä, niin se täytyy "laajakulmana" kuvata että lukija voi muodostaa samat metsät ja mannut. Mutta jos aloitat päänsisäisestä pohdiskelusta esim. jossain luolassa, niin "kamera" on siinä läsnä lähikuvassa (tai niissä muistoissa, esim. lähiotoksessa ihmisten kasvoista jotka muistikuvissa keskustelevat).

      En muista mistä kirjoitusoppaasta tuon kameranäkökulman olen lukenut, mutta toimii hirveän hyvin kun tarkastelee "ohjaajana" omaa tekstiä. Että tuliko kuvattua liian vähän. Tai jopa liikaa, niin että juoni hukkuu sinne jonnekin katajikkoon.

      Eri kirjoissa on erilaiset tavat lähteä purkamaan. Itseäni kiehtoo eniten jos mahdollisimman alussa esitellään keskeiset henkilöt. Ei kiinnosta niinkään lukea sivukaupalla maisemakuvausta ellen tiedä "piittaanko" lainkaan sitten henkilöistä jotka siellä seikkailevat. Hahmot voivat puolestani itse kuljettaa maiseman halki, että ei tarvitse olla sellaista kaikkitietävää kertojaa joka liihottelee koko ajan taivaalta ottamassa laajakuvaa. Kukin tyylillään kunhan tosiaan lukija saa oikean "kameran" kuvan oikeassa paikassa eikä tunne jäävänsä pimentoon.

      Kartta on hyvä joka tapauksessa tehdä itselleen jotta ei puhu itseään pussiin suuntien kanssa.

    • xxyyyyyyy

      En suosittele kirjoittamaan pitkiä maailman kuvauksia heti kirjan alkuun. Infodumppi on raskasta luettavaa, koska itse tarina ei etene.

      Fantasiassa (ja scifissä myös) on olennaista, että tunnet luomasi maailman todella hyvin, niin hyvin, että osaat kirjoittaa siihen uskottavan tarinan. Vähintään yhtä tärkeää on osata ja raaskia siirtää tuo huolella luotu maailma omalle paikalleen tapahtumien taustaksi ja keskittyä itse tarinaan ja tarinan päähenkilöihin.

      Harkitse aloittamista menemällä mahdollisimman suoraan juonen tapahtumiin ja tuo maailma lukijalle tutuksi tarinan tapahtumien ja henkilöiden kokemusten myötä. Kaikkea ei tarvitse selittää puhki, luota lukijaasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2379
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      170
      1510
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1079
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      690
    Aihe