Kelan sähköinen asiointi liitteet/viesti

pappaanappaa

Hei,

tietääkö kukaan mikä on käsittelyaika laskuille joita on laittanu liitteenä/viestinä kelan sähköissä palvelussa? Minulle tehtiin perustoimeentulotuki päätös useammalle kuukaudelle ja nyt laitoin sähkölaskuja joita olen maksanut päätöksen jälkeen viestinä/liitteineen.

Kiitos jos joku tietää!

26

3894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OlenRobotti

Veikkaan että menee useampi viikko. Nykyäänhän ne ei edes vastaa viesteihin aina joten siitä voi päätellä että eivät halua että ihmiset tietävät että pelkästään viestien lukemiseen saattaa mennä toista viikkoa.

• lähes2kuukauttajo

Omalla kohdella helmikuussa toimitettuihin sähkölaskuihin ei ole tullut tukea, vaikka olen jo ehtinyt lähettää maksukuititkin.

Olen jo tehnyt asiasta kaksi muistutusta, mutta eipä edes niihin vastata.

• Täyttäpsk

Kela väittää että hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä, omat paperit oli 4 kk sisällä ja sitten kysyin mikä on tilanne ja viestiin vastattiin heti ja rahat oli tilillä 4 ssä päivässä siitä.. eli voivat lukea viestisi mutta vastaavat vain sille joka on odottanut todella, todella pitkään. Aivan ihme touhua ei voi muuta sanoa.

• hanneleglad

Laitoin huhtikuun tt-hakemuksen (laitettu 17.3. , pääyös 6.4.) mukaan sähkölaskun,jonka eräpäivä 3.4. Päätös tt:stä tuli eilen ja siinä lukee, että sähkölasku maksetaan 10.4. On maksettu.

• ruokarahatmeni
        hanneleglad kirjoitti:

Laitoin huhtikuun tt-hakemuksen (laitettu 17.3. , pääyös 6.4.) mukaan sähkölaskun,jonka eräpäivä 3.4. Päätös tt:stä tuli eilen ja siinä lukee, että sähkölasku maksetaan 10.4. On maksettu.

Minun sähkölaskuni eräpäivä oli 3.3 eikä ole maksettu kahdesta toimistokäynnistä ja yhdestä viestistä asiointipalveluun huolimatta. Muistutuslasku tuli ja maksoin laskun itse mutta saattaa silti tulla perintälaskut kontolleni päälle.

• tuleesittenkuntulee

20.3 laitoin sähkölaskun kelaan. Vielä ei ole sitä käsitelty. No eipä siinä sen ihmeempiä siten. Sähkölaskun maksan sitten kun kela sen käsittelee ja laittaa rahan tilille. Sähkölaitos tietää tilanteen ja se on heille ok koska eihän se mun syy ole että kelalla kestää.

• Anonyymi

Kela on kyllä mahdoton, edelleen, on vaikeaa päästä sivustoille, ja vielä vaikeampaa löytää ohjeet asiointia varten. Olen luopunut toivosta Kelan mahdollisten tukien suhteen. Ei sieltä tavallinen suomalainen mitään apua saa, edes väliaikaista, ovat menneet ja tulevat kai edelleenkin menemään ihan muille tahoille...Kelaan pettynyt..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kela on kyllä mahdoton, edelleen, on vaikeaa päästä sivustoille, ja vielä vaikeampaa löytää ohjeet asiointia varten. Olen luopunut toivosta Kelan mahdollisten tukien suhteen. Ei sieltä tavallinen suomalainen mitään apua saa, edes väliaikaista, ovat menneet ja tulevat kai edelleenkin menemään ihan muille tahoille...Kelaan pettynyt..

Meneppä käymään Kelassa henkilökohtaisesti, ellet osaa käyttää Kelan sähköisiä palveluja. Voit myös pirauttaa Kelaan. JA, Kela ei myönnä harkinnanvaraista/väliaikaista apua, sitä sinun pitää hakea hyvinvointialueesi sosiaalitoistosta.

• päreetPalaa

Miten vitussa voi kestää jopa kuukausi lukea viesti, joka on valikoitu perustoimeentulotukeen liittyvänä lähetettäessä ja siinä näkyy että on liite mukana?

KELA:n sivujen mukaan myös viestit jotka sisältävät laskun tms. toimeentulotukea varten pitäisi olla käsiteltynä seitsemässä arkipäivässä.

27.3 olen laittanut hammaslääkärilaskun verkkosivujen omien sivujen kautta viestillä liitteineen, joka on nyt myöhässä, ja kun näitä viestejä lukee, niin taitaa myöhästyä paljonkin. Menee varmaan perintään.

Tosi kiva, kun ei ole oma syy, mutta asialle ei voi tehdä mitään. Laitoin vielä viestiin että "maksettava laskuttajalle", joka tarkoittaa nyt sitä, etten voi itse maksaa tuota ollenkaan niistä vähäisistä varoistani, koska sitten myös kela maksaa sen laskun aikanaan (menee maksuun kahdesti) laskuttajalle, ja varmaankin palauttavat rahan ylimääräisestä maksusta sitten KELA:an.

Voi sitä soppaa ja selvittelyn määrää, kun koitat sitten sen jälkeen saada KELA:a maksamaan tuota laskun summaa tilillesi tuon jälkeen.

Ja sama itseasiassa on sähkölaskussa, eli laitoin "maksettava laskuttajalle". Siellä varmaan jos sekä minä maksan viivästyvän laskun tästä huolimatta Fortumille, että KELA, joka maksaa joskus paaaljon myöhässä laskun, ollaan molemmat maksettu se lasku, menee vaikeaksi, Fortum varmaankin korvaa ylimääräisen suorituksen seuraavasta sähkölaskusta, jolloin a) KELA voi kysellä että miksi yhden kuukauden sähkölasku puuttuu välistä ja b) en saa ikinä rahojani takaisin tuosta suorituksesta jonka maksoin itse tt-tuen perusosasta KELA:n viivästelyn vuoksi, koska KELA maksoi pahasti myöhässä laskun viestin perusteella suoraan laskuttajalle, kun olin jo maksanut sen itse viivästyksen vuoksi, ja nyt tuplasuorituksesta toinen korvataan vain seuraavasta sähkölaskusta. Näin voi hyvin käydä.

Ellen sitten päästä kaikkea perintään KELA:n käsittelyä odotellessa, mutta kun nyt ei näytä kellään olevan minkään sortin tietoa kuinka kauan noiden käsittelyyn menee. Täällä ei kukaan ole edes ylipäänsä nyt kirjoittanut, että yksikään viestillä lähetetty lasku olisi tullut käsitellyksi ollenkaan, niin tämä on aivan helvetin huolestuttavaa.

Jos jollain olisi kokemus, että 3 viikkoa meni, mikä on pahasti myöhässä, niin OK. Nyt kuitenkin porukat kirjoittelee että helmikuun puolella jätettyjä laskuja ei ole korvattu, ja kaikki vaan odottaa, eikä tunnu kellään olevan kokemusta että olisi korvattu ja missä ajassa, niin mitä vittua. Kyllä tässä päreet alkaa palamaan.

• Emmmaaa_

Eivät nyt käsittele laskuja tai muita yksittäisiä papereita vaan tekevät vain toimeentulotukihakemuksia että saavat sen virallisen käsittelyajan pienemmäksi.

• valittakaaToiminnasta

Laitonta jättää käsittelemättä. Jokaisesta käsittelemättömästä laskusta valitus eduskunnan oikeusasiamiehelle. Ruuhkaa ei voida purkaa jättämättä yksi tukeen liittyvä asia käsittelemättä, jotta voidaan käsitellä toinen.

Ainoa toimiva ratkaisu on nopeampi käsittelyvauhti kaikissa hakemuksissa ja laskuissa yhteensä. Tämän toteutukseen varmasti toki ainoa toimiva tapa on henkilökunnan lisääminen. Se on edelleenkin pienempi, kuin mitä kunnilla oli käsittelijöitä.

• dsfadesfsesdseds

Oikeuskansleri olisi nyt oikea osoite valitukselle.

• sähkötkelalle

Kannattaa jos suinkin voi ensin itse maksaa sähkölasku ja laittaa sen sitten kelalle ja kirjoittaa viestikenttään että on maksettu. Itsellä on rahat tullut tilille suunilleen siinä vaiheessa kun sähkölaskun eräpäivä on.

• MullaToimii

Laitoin sähkölaskun Kelaan viestillä "maksetaan laskuttajalle". Vähän yli viikon kuluttua huomasin Kelan maksaneen rahat tililleni (siis tuon sähkölaskun summan) sähkölaskun eräpäivänä tuli rahat tilille. Eli maksan sen itse sitten, ihan samapa tuo. Täällä meidän kaupungissa on toiminut homma Kelan kanssa ok. Varsinainen ttt-päätöskin tuli parissa viikossa.

• hämmä

Laitoin liitteenä jo saamaani tukirahaan, huhtikuun hakemukseeni, vielä uuden laskun ja yllätys oli melkoinen, kun kahden tunnin aikana sain viestin: rahat tulevat tilille kolmen päivän aikana! KELA petraa, siitä kiitos.

• OdotusJonotusUnohdettu

Itselläni jonossa vieläkin kaksi laskua joista ensimmäinen laitettu viime kuun loppupuoliskolla. Mitään ei ole kuulunut. Laitoin uudelleen noottia...

• asdsadsadsa

Vajaat 3 viikkoa kesti liitteiden käsittely, tosin tämä sen jälkeen kun olin perännyt jo kerran lähetettyjen laskujen perään uudelleen viestillä. Tiedä olisivatko jättäneet käsittelemättä, jos en olisi näin toiminut. No, tätä samaa rumbaa sitten saa ilmeisesti toistaa joka kuukausi jolleivat saa systeemeitään kuntoon ja miehitysvahvuuttaan täyteen.

Toisaalta tuntuu tylsältä perätä kovin tiukkaan sävyyn tt-tukiasioidensa käsittelyä, koska todennäköisesti vika ei ole vain KELA:n virkailijoissa, vaan käsittelijöitä on edelleen mahdollisesti liian vähän. Toisaalta, kuka tuen hakija voi tästä olla varma? Ja kolmanneksi, lakiin korvattavaksi kuuluvat laskut nyt vaan täytyy saada korvattua, sillä perintäfirmat eivät ole kovin ymmärtäväisiä, jos tämmöisen tilanteen vuoksi lasku myöhästyy, vaan ulosottoonhan se etenee.

• asdsadsadsa

Niin, ja minä en luottotietojani koskaan ole menettänyt, joten kyllähän se niiden menettäminen olisi kohtuuton sanktio joka leimaa henkilön ja pahasti. Mielummin povaan KELA:lta lakisääteisiä oikeuksiani tiukkaan. Toki toivon, että ne käsittelijät joiden syytä tilanne ei ole, ymmärtäisivät myös tämän puolen, ja saisivat valtiolta sen tarvitsemansa avun siten, että uusia käsittelijöitä palkattaisi riittävästi. Mutta jokainen joutuu kuitenkin pitää puolensa. Kun luottotiedot menee, niin sitten hankaloituukin moni asia. Enitenhän se vituttaisi, jos se tapahtuisi vielä jostain muusta kuin omasta syystä, eli jos joku instanssi ei noudata lakia, ja tiedot menee tämän vuoksi.

• KöyhäPirkko

Minä laitoin liitteet Kelalle 9.3.2017, ja rahat oli tilillä 7.4.2017. Nykyään jopa salamannopeaa toimintaa :)

• persaahel

Sähkölasku Kelalle 14.3., rahat tilillä 7.4. Laskun eräpäivä oli 5.4.

• onnionnettomuudessa

Toimitit laskun jo 14.3? Milloin se sitten on muodostunut? Olipas oudon pitkä maksuaika sun laskulle jos se on muodostunut ennen 14.3, ja eräpäivä 5.4. Maksuaikaa muodostumisesta enemmän kuin 3 viikkoa ja 1 päivä (aika laskusi toimittamisesta eräpäivään saakka).

Mulla fortumin laskuilla on muodostumisesta eräpäivään aina tasan 2 viikkoa aikaa. Esim jos muodostuu 28.3, niin eräpäivä oli 11.4. Tämä on aika vakiokäytäntö tämä 2 viikkoa maksuaikaa.

Näin ollen KELA:n pitäisi pystyä käsittelemään laskut alle kahdessa viikossa, mikä itseasiassa lukee KELA:n sähköisessä asioinnissakin, siten, että käsittelyaika erikseen perustoimeentulotukeen toimitettuun liitteeseen on sama kuin itse perustoimeentulotuen käsittelyaika, joka on "seitsemän arkipäivää".

No, pitkään ne sulla jokatapauksessa käsitteli jos yli kolme viikkoa kesti laskun käsittelyssä. Onneksi sulla oli normaalia laskua enemmän maksuaikaa.

• persaahel
        onnionnettomuudessa kirjoitti:

Toimitit laskun jo 14.3? Milloin se sitten on muodostunut? Olipas oudon pitkä maksuaika sun laskulle jos se on muodostunut ennen 14.3, ja eräpäivä 5.4. Maksuaikaa muodostumisesta enemmän kuin 3 viikkoa ja 1 päivä (aika laskusi toimittamisesta eräpäivään saakka).

Mulla fortumin laskuilla on muodostumisesta eräpäivään aina tasan 2 viikkoa aikaa. Esim jos muodostuu 28.3, niin eräpäivä oli 11.4. Tämä on aika vakiokäytäntö tämä 2 viikkoa maksuaikaa.

Näin ollen KELA:n pitäisi pystyä käsittelemään laskut alle kahdessa viikossa, mikä itseasiassa lukee KELA:n sähköisessä asioinnissakin, siten, että käsittelyaika erikseen perustoimeentulotukeen toimitettuun liitteeseen on sama kuin itse perustoimeentulotuen käsittelyaika, joka on "seitsemän arkipäivää".

No, pitkään ne sulla jokatapauksessa käsitteli jos yli kolme viikkoa kesti laskun käsittelyssä. Onneksi sulla oli normaalia laskua enemmän maksuaikaa.

Lasku on tammi- ja helmikuulta ja se tipahti postiluukusta 14.3. ja alle tunti siitä laitoin sen Kelalle. Kyseessä on paikallinen energia Oy ja sen omistaa kaupunki. Heillä on tuollainen käytäntö ja hyvä käytäntö onkin että lähettävät laskun hyvissä ajoin, tuo 2 viikkoa lienee minimi ja yleisin käytäntökin. Kelalle jäi 3 viikkoa aikaa hoitaa lasku mutta ei silti onnistunut siinä ja todellakin tuo 7 arkipäivän käsittelyaika koskee myös noita jälkikäteen lähetettyjä laskuja. Päätöstähän tuossa ei tarvinnut edes tehdä kun se oli jo valmiina joten joku robotti voisi hoitaa tuonkin homman.

• onnionnettomuudessa

Ok, no hyvä noin päin. Nyt kun postikin on tänä vuonna päivän ellei montakin hitaampi kuin aiemmin, niin voi laskun muodostumisesta mennä tovi ennenkuin se tippuu postista, mikäli sitä ei pääse esim. netistä katsomaan laskuttajan palvelun kautta. Mulla muodostui kunnan hammaslääkärilasku reiän paikkaukseen liittyen 4.4, joka lukee laskulla, ja luukusta se tipahti vasta 13.4, että näin. Melko pitkä tovi, sanoisin. Siihen kun vielä lyö KELAn käsittelyajan päälle.

Voi olla toki että kuntakaan ei ole samana päivänä toimittanut kuin se on muodostunut. Aika hemmetin pitkä ketju kuitenkin kaikenkaikkiaan saada tuokin käsittelyyn KELAan asti, jos ensin kunnalla menee monta päivää saada se postiin, jonka jälkeen postilla monee useita arkipäiviä saada se perille, jonka jälkeen KELAlla menee muutama viikko saada se maksuun, hyvällä tuurilla, ja sekin ehkä vaatii ensin yhden valituksen, ennenkuin reagoivat.

• vastatoimet

Hyvä muistaa että lain mukaan toimeentulotuki päätös pitäisi tulla seitsemässä arkipäivässä. Nyt ei niin ole ja asia on riitautettavissa oikeudessa myös senkin jälkeen kun olette saaneet myönteisen toimeentulotukipäätöksen. Eduskunnan oikeusasiamiehellä on myös joukkokanneoikeus. Tosin eduskunnan oikeusasiamies ei ole tainnut vielä käyttää kertaakaan joukkokanneoikeuttaan missään asiassa koska hyvä veli neuvottelee veljensä kanssa mieluummin kuin vie veljensä oikeuteen. Ehdotan että 6.6. kello 6 kaikki yli seitsemää päivää kestäneet päätökset mukananne menette lähimmälle poliisilaitokselle ja jätätte tutkintapyynnön onko kela syyllistynyt lainrikkomiseen viivytellessään päätöksiä. Tuskin saatte mitään korvauksia mutta ehkä iloa elämäänne siitä että kela joutuu kerrankin suurennuslasin alle teidän elämienne sijaan. Lisäksi jos tutkintapyyntöjä on tarpeeksi ehkä kela joutuu oikeasti kehittämään toimintaansa paremmaksi.

• juuupajuuuuu

Ei auta Kelan pääjohtaja ilmoitti jo ennen virkaan astumista ettei ole järkevää maksaa vastikkeettomia tukia ja sen jälkeen tehokkaasti suoritettu tukien epääminen on saanut epämuodollisen hyväksynnän laillisuusvalvonnalta, koska köyhän oikeuksien loukkaamisesta kukaan ei ole vaatimassa lain mukaista toimintaa vaan pieni muodollinen muistutus asiasta on irronnut.

• dafdasdsdddf

Mieluiten oikeuskanslerille valitusta. Ja saahan köyhä itse nostaa syytteitä Kelan johtajia ja virkamiehiä vastaan. Valtio makselee köyhän oikeuskulut.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      3560
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      85
      1598
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      26
      1307
    4. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1242
    5. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1013
    6. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      981
    7. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      16
      973
    8. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      62
      874
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      94
      817
    10. Se olisi ihan

Napinpainalluksen päässä. Ei vaatisi paljon
      Ikävä
      62
      765
    Aihe