Olen tässä aprikoinut suhdettani astianpesukoneeseen. Pesen tätä nykyä tiskit käsin. Kyllä kai kone säästäisi vettä (juomavettä). Mutta entäs vastaavasti myrkyt?
Uudessa asunnossa näyttää olevan kuitenkin kaksi tiskiallasta, joten huuhteluunkaan ei tarvitse käyttää juoksevaa vettä. Vaikeinta on ollut kikkailla yhden altaan varassa, kun tiskikone kyllä on, mutta se ei ole koskaan toiminut.
Minulla on vanhoja astioita, jotka eivät konepesusta välttämättä tykkää. Näillä näkymin ottaisin astiapesukoneen vaatiman tilan kaappitilana ja säilyttäisin nykyiset astiani.
Onko teillä ehdottaa joitain muita näkökulmia ja lähestymistapoja? Millaiset ovat omat hyvät käytäntönne?
Astianpesukone
53
2155
Vastaukset
- käsin.pesu
Minulla ei ole astianpesukonetta. Aikoinaan oli, kun lapset olivat pieniä. Yhden asukkaan arkitaloudessa tiskikone olisi turhuutta. Vieraita käy harvakseltaan, joten ei mahdottomia määriä tiskejä koskaan.
Itsellä on myös vanhoja astioita. Silloin tällöin käytän mikroa edellispäivän ruokia lämmittäessä ja siitä lie johtuu, että astioita on alkanut mennä rikki. Vai onkohan kömpelyyttä.- Tiritiriteijaa
Minä olen pakannut ja muuttanut vanhoja astioita paikasta toiseen jo ennen kuin ne jäivät minulle. Jos minä en niitä käytä loppuun, niin ei niitä käytä kukaan muukaan tässä klaanissa.
Jospa jättäisi aivan vain lasten kontolle pelastaa astiat omiin nurkkiinsa tai kirpputorille kömpelyyden aiheuttamalta särkymiseltä ja omantunnon mukaan peräti hankkia myöhemmin mummolle astianpesukone hygieniasyistä, jos ei esimerkiksi enää näe, tuleeko niistä puhtaita.
astianpesukone ehdottomasti käytössä
enkä luovu siitä koskaan
ei oo kyllä paikkaakaan missä kuivaisin astiat
enkä viitti ruveta niitä pyyhkeellä kuivaamaan 2017 luvulla
kun toi meidän keittiöratkaisu on vähän toisenlainen
kyllä sitä tiskiä vaan kummasti kahdenkin henkilön taloudessa tulee
ja vaikka on toi konekkin niin joskus ja ei ihan vaan joskuskaan
tiskipöytä on siitäkin huolimatta kun lastattu laiva :D- Tiritiriteijaa
Asuntoni pohjapiirustuksesta ei käy ilmi, että onko tiskialtaan yläpuolella oleva kaappi nimenomaan kuivauskaappi. Mutta pitäisin ihmeenä, ellei suomalaisen perheenemännän aikoinaan patentinkin saanut keksintö olisi käytössä vielä vuonna 2018. Astiapyyhkeitä minulla kyllä on, mutta hygienisempi ratkaisu olisi varmaankin kuivauskaappi, koska en käytä paperisia talouspyyhkeitä.
onhan meilläkin tossa joskus ollu tiskikaappi
sellanen jossa oli vielä puiset ritilät kaunis vanha keltainen
mutta astianpesukoneen myötä aikoinaan jäi tarpeettomaksi
ja kun tää tupa on yhtä tilaa niin ei ruvettu siihen sit
mitään keittiökalustoo laittamaan
vaan pistettiin vähän toisenlaista juttua
enemmänkin sitä säilytystilaa tarvii kun näissä vanhoissa
taloissa ei sitä niin paljoo oo ollu olemassa
mutta hyvin on saatu toimiva systeemi tässä vuosien varrella
vääntäessä ja kääntäessä
ja nimenomaan pienellä rahalla.- Tiritiriteijaa
aina.i.ankeinen kirjoitti:
onhan meilläkin tossa joskus ollu tiskikaappi
sellanen jossa oli vielä puiset ritilät kaunis vanha keltainen
mutta astianpesukoneen myötä aikoinaan jäi tarpeettomaksi
ja kun tää tupa on yhtä tilaa niin ei ruvettu siihen sit
mitään keittiökalustoo laittamaan
vaan pistettiin vähän toisenlaista juttua
enemmänkin sitä säilytystilaa tarvii kun näissä vanhoissa
taloissa ei sitä niin paljoo oo ollu olemassa
mutta hyvin on saatu toimiva systeemi tässä vuosien varrella
vääntäessä ja kääntäessä
ja nimenomaan pienellä rahalla.Tässä nykyisessä asunnossa on keittiö alkuperäisessä kunnossa (1970) lukuunottamatta astianpesumodernisointia, joka on siis minun kannaltani heikennys tässä toimimattomassa tilanteessa.
Muuten on aivan upeat tilat niin säilytyksen kuin työtasojenkin osalta. Mahtaako kukaan "nykyihmisistä" edes tietää, miksi yhden alakaapin seinässä on räppänä. Entäpä meikäläisen ikäiset, muistatteko näitä ratkaisuja?
- yhdelläpärjää
Minulla 2 astianpesukonetta, nykyään yksin elellessäni en tarvitse kuin toisen astioiden pesua varten, toinen toimii kattilakaappina. Tosi kätevää kun kattilakaapissa on hyvät paikat kansillekkin :)
- kihlalahjavintillä
Meillä yritettiin tuota vuorojuttua, kun lapset vielä asuivat kotona. Nyt 45cm leveää konetta käytetään korkeintaan viikonloppuisin. Ehkä jouluna viimeksi käytettiin. Ehkä taas pääsiäisenä? Pieni, ylhäältä täytettävä kone käy 2-3krt/vk, kun meitä on kaksi jäljellä.
Ultima Thule-lasit eivät kestäneet vaan kaikki hajosivat muistaakseni a-pesukoneessa. Sen sijaan Anttilasta ostamani lasit ovat kestäneet hyvin.
Kertokaa, miten astioista pääsisi eroon. Yritin antaa lasten mukaan, kun lähtivät opiskelemaan, mutta ne päätyivät takaisin muutaman Ikea-hankinnan kera! Joskus tekisi mieli hommata uusiakin.. - Tiritiriteijaa
kihlalahjavintillä kirjoitti:
Meillä yritettiin tuota vuorojuttua, kun lapset vielä asuivat kotona. Nyt 45cm leveää konetta käytetään korkeintaan viikonloppuisin. Ehkä jouluna viimeksi käytettiin. Ehkä taas pääsiäisenä? Pieni, ylhäältä täytettävä kone käy 2-3krt/vk, kun meitä on kaksi jäljellä.
Ultima Thule-lasit eivät kestäneet vaan kaikki hajosivat muistaakseni a-pesukoneessa. Sen sijaan Anttilasta ostamani lasit ovat kestäneet hyvin.
Kertokaa, miten astioista pääsisi eroon. Yritin antaa lasten mukaan, kun lähtivät opiskelemaan, mutta ne päätyivät takaisin muutaman Ikea-hankinnan kera! Joskus tekisi mieli hommata uusiakin..Minun lasejani ei voi ajatellakaan astianpesukoneeseen johtuen mm. painavasta jalkaosasta. Laseista ja muista astioista pääset eroon esimerkiksi laittamalla ilmoituksen tori.fi-sivustolle. Itse voisin ostaa pari olutlasia lisää ...
https://www.tori.fi/koko_suomi?q=tapio&cg=3100&w=3&st=s&st=k&st=g&ca=18&l=0&md=th
- Ei.ikinä.konetta
Konetiskiaineet on hirveitä myrkkyjä, jäämiä löytyy astioista sekä ihmisestä.
- Elä-tosi.kauan
Konetiskiaineet ovat hyvä lääke ihmisen elimistölle.
Tuhoavat
- päänsäryn
- vatsahaavan
- ummetuksen
- syövät
- parantavat näköä
- kaunistavat ulkonäköä
- flunssan
- pöpöt ylipäätään
Eikä se fairy tai muukaan vastaava lie kovin terveellistä, huuhtele mitä huuhtelet.
Paras tiskisessio ilman aineita on juokseva vesipuro ja lähdevesi. eiköhän niitä myrkkyjä ja jäämiä
oo tuolla ulkonakin ihan yhtä paljon kun konetiskiaineissa
varsinkin kaupunki alueilla ja taajamissa.ei ikinä konetta
et varmaan sit voi koskaan käydä syömässä ravintoloissa
etkä syödä tai juoda kahvia sellaisessa kyläpaikassa jossa on astianpesukone
melko rajoitettua elämää joudut elämään
mokoman myrkky ja jäämäkammon kanssa :D
- minun-mielipiteeni-
Yksin asuessa ei tarvitse käyttää astiapesuainetta juuri lainkaan. Kun heti huuhtaisee astian ja kuivaa kaappiin, niin ihan puhdasta tulee. Jos kerryttää astioita ja antaa tähdeiden kuivua, niin silloin joutuu käyttämään pesuainetta. Vain rasvaisimmat astiat pesen aineella, muuten huuhtelu riittää.
Mitä veden kulutukseen tulee, niin kyllä enemmän menee vettä, jos valuttaa altaaseen ensin, ja sitten vasta pesee. Astiat tietysti pitää olla sellaisia jotka on helppo puhdistaa. Muoviastiat on ihan surkeimpia puhdistaa, lasi taas paras. Mikroon on hyviä lasivuokia, jotka on helppo puhdistaa.Kylä, jos kattiloita ja kulhoja alkaa käsin jyssäämään, niin kuluu vaan aikaa ja vettä.
Minulla kapea kone, ja kerran päivässä se käy.
Paljon minä asioita saan likaiseksi, mutta väliäkö sillä.
Pullotkin tulee puhtaaksi, kun pistää pystyyn lautaspiikkiin.
Paras kone, mitä on keksitty.
En ole käsin pessyt kun yhden kerran, sen jälkeen kävin ostamassa koneen, ja siitä tulee ensi vuotena 40 vuotta.
Tämä perustuu vaan minun kokemukseen, kun pyykkiä en ole käsin pessyt kertaakaan.
- flegmaatti
Tiskikone on itse pirun keksintö!
Vaimoni vimmana on mättää tiskariin kaikki hänen näkökentässään olevat ruokailuun tai ruuan valmistukseen liittyvät, kerrankin käytetyt vehkeet.
Yritän varjella omiani. Veden juomiseen käyttämäni juomalasi ei kaipaa tiskausta.
Kahvimukini huuhtaisen käytön jälkeen.
Molemmat edellä mainitsemani nostan kuivauskaapin ylähyllylle, vaimoni ulottumattomiin.
Myös joitakin muita kaluja yritän piiloitella vaimon näkökentästä.
Kuivan mutusteltavan jäljiltä lautanen on mielestäni kelvollinen vastaavaan, tai lämpimän ruuan käyttöön. Ei tarvitse tunkea tiskariin.
Yms. Yms. Yms.
Olin eräässä puutteen torjunnan tehtävässä yhtäjaksoisesti 6 vuotta arkivuorokaudet.
Kotona vain normaalit viikonloput.
En syönyt epäterveelistä ja mautonta työpaikkalounasta enkä käynyt myöskään ulkona syömässä enkä juomassa.
Yksi Fairy pullo riitti tiskeihini 5:ksi vuodeksi. On se vaan niin riittoisaa.
Mielestäni jokaisella toimenpiteellä tulee olla järkevä ja hyödyllinen tarkoitus. Aivan samoin kuin jokaiselle eurolle on saatava omasta mielestäni riittävä vastike.
Päätelmänä on sanottava, että tiskikone on turmioööinen vekotin.- tapoja-on-monia
"Yritän varjella omiani." flegmaatti
Kirjoitit, kuin minun suullani, siis ajatuksillani ja ainakin minun nykyisessä olossani, siis kahvi-kuppi ja vesi-lasi menee samoista astioista, ruoka omastaan.
On meilläkin Espoon kodissa astianpesukone ollut, kun lapset oli kotona ja sitten kävi vieraita, joskus paljonkin sieltä maaseudulta, joten tarpeen se silloin oli, mutta ei nyt enää.
Ainakin minun lapseni perheessä, 2 aikuista ja kaksi lasta, ei tunneta tuota, että samasta lasista voi juoda vettä päivän mittaan useita kertoja, joten heille täytyisi olla kyllä jo kolme konetta! DD
Siinäpähän oppivat joskus, jos oppivat? Ei ole minun murheeni, paitsi silloin, kun joudun kotimieheksi, tiskivuori odottamassa ja en osaa käyttää heidän konettaan, joten tiskaan aina käsin.
Olin nuoruudessani Englannissa töissä Hotellissa, siis keittiössä ja ihmettelin, että siellä ei astioita huuhdeltu koskaan, ennen minua! DD Vuodevaatteitakaan ei tuuletettu, paitsi minä ja yksi ruotsalainen siivooja. Kaikki he pitivät meitä kummallisina? - suvenkorento12
tapoja-on-monia kirjoitti:
"Yritän varjella omiani." flegmaatti
Kirjoitit, kuin minun suullani, siis ajatuksillani ja ainakin minun nykyisessä olossani, siis kahvi-kuppi ja vesi-lasi menee samoista astioista, ruoka omastaan.
On meilläkin Espoon kodissa astianpesukone ollut, kun lapset oli kotona ja sitten kävi vieraita, joskus paljonkin sieltä maaseudulta, joten tarpeen se silloin oli, mutta ei nyt enää.
Ainakin minun lapseni perheessä, 2 aikuista ja kaksi lasta, ei tunneta tuota, että samasta lasista voi juoda vettä päivän mittaan useita kertoja, joten heille täytyisi olla kyllä jo kolme konetta! DD
Siinäpähän oppivat joskus, jos oppivat? Ei ole minun murheeni, paitsi silloin, kun joudun kotimieheksi, tiskivuori odottamassa ja en osaa käyttää heidän konettaan, joten tiskaan aina käsin.
Olin nuoruudessani Englannissa töissä Hotellissa, siis keittiössä ja ihmettelin, että siellä ei astioita huuhdeltu koskaan, ennen minua! DD Vuodevaatteitakaan ei tuuletettu, paitsi minä ja yksi ruotsalainen siivooja. Kaikki he pitivät meitä kummallisina?Anteeksi, kun kirjoitan näin myöhään, mutta pääsin koneen ääreen vasta näin myöhään, täällä kello kuitenkin tunnin vähemmän.
Olen joskus Suomessa ollessani katsonut hömppäohjelmaa "Sinkkuillallinen", englantilaista siis, ja katsonut ihmeissäni, että he nostavat tiskatut astiat suoraan tiskivedestä siihen kuivaustelineeseen, saippuakuplaisina huuhtomatta. Enpä ollut uskoa silmiäni. Kauheaa, karjaisee se yliminäni, jolla oli tyttölyseossa kotitaloudessa täysi kymppi. härregud, ei kai ne tolla lailla tiskaa. Vahvistit luuloni. Tiskaa ne! - p.reikänen
suvenkorento12 kirjoitti:
Anteeksi, kun kirjoitan näin myöhään, mutta pääsin koneen ääreen vasta näin myöhään, täällä kello kuitenkin tunnin vähemmän.
Olen joskus Suomessa ollessani katsonut hömppäohjelmaa "Sinkkuillallinen", englantilaista siis, ja katsonut ihmeissäni, että he nostavat tiskatut astiat suoraan tiskivedestä siihen kuivaustelineeseen, saippuakuplaisina huuhtomatta. Enpä ollut uskoa silmiäni. Kauheaa, karjaisee se yliminäni, jolla oli tyttölyseossa kotitaloudessa täysi kymppi. härregud, ei kai ne tolla lailla tiskaa. Vahvistit luuloni. Tiskaa ne!Itse kyllä huuhtelen tiskit erikseen tarkasti. Näin teen myös kesämökillä, vaikka siellä ei ole juoksevaa vettä. Talvella tiskaus on vaikeampaa. Aika paljon, varsinkin jos olen yksin mökillä, käytän astoita puolilikaisina, joskus myös pahvilautasia.
Tiskaus on minulla mökillä ollessani aika harvoin tapahtuvaa. Ei siellä ole edes sähköjä ja juoksevaa vettä. Joskus lämmitän tiskivettä kaasuhellalla.
Ostimme aikoinaan nuorina aikuisina ensimmäisen astianpesukoneen uuteen kotiimme 1970-luvun alkupuolella ja siitä lähtien on ollut astianpesukone (ja aina myös kuivauskaappi) käytettävissä.
Kun muutama vuosi sitten aloin suunnitella uutta pientä kotiani, tutkiskelin asiaa ja päätin jättää astiapesukoneen, pienenkin, hankkimatta. Pienehkön kapean tiskialtaan yläpuolella on suhteellisen kapea astiankuivauskaappi, isompi allas jää osittain kulmakaapin alle. - Edellisessä asunnossa oli isompi kuivauskaappi ja uusin kaikki sen ritilähyllyt vähän ennen muuttoa.
Ennen muuttoa lahjoitin suuren osan astioistani hyväntekeväisyyskirpputorille, kun kävivät noutamassa tavaroita. Vähän naurattaa, kun ostin sitten taas vähän uusiakin astioita uuteen kotiin. Teemani oli: vähän, mutta kaunista, hyvää ja kätännöllistä.
Nykyisin pesen astiat melkein aina heti käytön jälkeen, ja jätän vain harvoin vähäksi aikaa vedellä täytettynä likoamaan tiskialtaaseen.
Minusta astianpesukone on yhden terveen aikuisen taloudessa likimain tarpeeton. Useammallakin tutulla on sellainen täysin käyttämättömänä keittiössään.
Jos haluan kutsua enemmän vieraita kerralla, voin kestitä heitä taloyhtiön yhteisessä olohuoneessamme, käyttää yhteistä keittiötä, pesukonetta ja yhteisiä astioitakin.- eppu2
Täällä kaupungissa on tiskikone, jota käytän. Joitain saatan pestä käsinkin, kun tarvitsen ennen koneen käyttämistä.
Maalla ei ole konetta, enkä aio hankkiakaan. Kukaan ei ole käsin tiskaamisesta valittanut.
Eikös se ole ihan niin, kuinka itsestä tuntuu parhaammalta. Mulla on rakkaus- vihasuhde astianpesukoneeseen.
Kun täytän koneen on ihanaa kun kone on olemassa ja saan likaiset astiat piiloon, mutta annas olla kun tyhjennän konetta, mikään ei ole niin tympeää hommoo kun siirrellä niitä puhtaita astioita komeroon, yhdet sinne ja toiset tuonne.
Paha tapani on täyttää kone aina liian täyteen, viimeiseksi ennen nukkumaan menoa sitten koneen käynnistän, joka ainut kippo mahtuu mukaan.
Ittekseni kun pörrään niin yksistä ja samoista kipoista syön ja juon viikko tolkulla, elämä mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.
Käsin maalattuja astioita ja vanhojakin löytyy, joita en raaski koneeseen laittaa, ne saa ja haluankin käsin pestä ja kuivata.
Olen katsellut uusien suunniteltujen perhekeittiöiden piirustuksia ja kaksi pesukonetta niihin nykyään suunnitellaan. Toiseen saa laittaa suoraan käytöstä ja toisesta otetaan taas käyttöön, eipä tarvitse käyttöastioita kierrättää kaapin kautta. Hyvä idea.Pesen usein astiat käsin kun olen yksin.
En kuitenkaan osaisi olla ilman tiskikonetta. Kun käy vieraita tai tulee enemmän tiskiä on kone hyvä olla olemassa.- flegmaatti
Tiskarin puute oli osa lasten kasvatusta.
Olimme jakaneet suuren osan kotitöistä lapsillemme.
Siivousten ja pihatöiden ohella myös tiskaus koneettomassa taloudessamme.
Tenavilla oli vuoroviikot. Poikamme teki mieluummin pihatöitä joten penskat kävivät keskenään kauppaa töistä.
Joskus tyttäremme sanoi, että varmaan sitten kun he lähtevät opiskelemaan niin me hankimme tiskikoneen.
Emme hankkineet vaan vaihdoimme ok:sta kerrostaloon jossa kone oli valmiina.
Myöhemmin tenavat sanoivat, että joskus heitä kotityöt kyrsivät mutta sittemmin totesivat, että niistä oli jotain hyötyäkin.- Iso-Ei-lapsityövoimalle
Laittaa lapset lapsityövoimana tiskaamaan
on opettaa lapset vihaamaan vanhempiaan. - becelli
On se vaan silleenkin noiden pienten lasten kanssa, että niistä on kivaa puuhastella aikuisten töitä.
3 ½ -vuotias lapsenlapseni on tosi innokas tiskari. Viikonloppuna veti itse tuolin tiskipöydän ääreen.
Myös imurointi, kasvien istuttaminen ja kirjastonhoitajan hommat kiinnostaa :) - polvesta-toiseen
Iso-Ei-lapsityövoimalle kirjoitti:
on opettaa lapset vihaamaan vanhempiaan.Osallistuminen kodin askareisiin antaa eväitä elämään, yleensä lapset ovat halukkaita jos heille annetaan mahdollisuus opetella kotiaskareita jo pienestä pitäen.
Omani ovat aikanaan olleet osallistuvia ja nyt ovat myös heidän lapsensa. - flegmaatti
Iso-Ei-lapsityövoimalle kirjoitti:
on opettaa lapset vihaamaan vanhempiaan.Penskamme ovat nyt 42v ja 44v eikä tähän mennessä ole ollut havaittavissa merkkiäkään välien viilenemisestä.
Oppivat varhain elämän realiteettejä kuten sen, ettei valmista tule jos joku ei tee.
Samoin oppivat myös vastuun omista tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.
Ehdoton rehellisyys sekä kanssaihmisten, ml. vanhempien kunniotuskaan ei liene pahemmin haitannut heidän elämäänsä. Iso-Ei-lapsityövoimalle kirjoitti:
on opettaa lapset vihaamaan vanhempiaan.En pidä pahana vaikka jouduin tekemään paljon kotitaloustöitä ja hoitamaan nuorempia kun olin vanhin ja tyttö.
Opin tekemään jotain, en ollut avuton vaikka nuorena meninkin naimisiin.
Kyllä se kuitenkin eteen tulee että on tehtävä jotain jos ei halua kodin muistuttavan sikolättiä.
Tietenkin on eri asia jos on rahaa palkata piika.- Himmelsauge
Boschin tiskikone on taivaanlahja naisille. Joku väittää että miesten lahja itselleen kun naiset pakottivat tiskivuoroon. Jumaltenlahjoja on Siemensin pyykinpesukone, Electrolux pölynimuri, Moccamaster kahvinkeitin, Delica vedenkeitin,Braunin sähköhampuharja, Braunin silitysrauta, Braunin leivänpaahdin, Boschin jääkaappi-pakastin sekä Boscin hella.
Telkka LG on ennakkoa paratiisista samoin Topfieldin tallennin ja Pioneerin DVD. iPadin tabletti ja iPhone on ennakkoa helvetistä. 😬🐕🐈
Kyllä meillä ovat lapset saaneet osalistua huusholliin kuuluviin tehtäviin, ei nyt ihan pienenä, mutta kouluiästä eteenpäin. Isompana tiskivuorot, oman huoneen siistiminen, koiran ulkoiluttaminen ja peseminen, pyykkien viikkaus jne.
Uskomattomalta kuulostaa tuo viittaus lapsityövoiman käyttöön: kotihan on kaikkien yhteinen ja ei ole mikään ansiotyöpaikka kenellekään. Mutta jos tuollainen ajatustapa on yleistä niin sillä selittyy se että siskojeni jälkikasvua ei saa vaivata millään kotityöllä. Minä ehdotin että sisko joka käyttää vanhaa kotitaloa maalla kesämökkinä samoin kuin hänen aikuiset lapsensa voisivat käydä siivoamassa pihaa jonne on jätetty vuosikausien aikana kaikkien sinne jättämät roinat, mutta hän ei voinut edes mainita lapsilleen että tehtäisi talkoilla. Minä käyn siellä kerran kesässä kolme -viisi päivää ja siivoamme ja leikkaamme nurmikkoa. (Maksan myös kiinteistöveronj a osan sähkölaskusta) Siskoni on kiltti ja hyväluonteinen ja käy kyllä laittamassa paikkoja kuntoon sisällä, mutta piha on kuin kaatopaikka. Hänen aikamiespoikansa jotka käyttävät rakennusta ystäviensä kanssa oleskeluun kesällä joutaisivat (työttöminä) hyvin raivaamaan vähän pihaa.
Ainiin, piti ottaa kantaa astianpesukoneeseen. Kolmen aikuisen huushollissa ihan hyvä kapine. Kun asuin yksin, tiskasin käsin. No big deal. Nyt pikkukaverit on pääsiäislomalla täällä ja tiskikone päällä joka päivä. Hieno keksintö :))- New-age
Astianpesukone on kyllä mukava olla olemassa. En kaikkea siihen laita eli osan tiskaan käsin esim. erityiset lasit, lasiesineet jne.
Varsinkin, jos tulee jälkipolvi perheineen käymään, saa keittiön nopeasti siistiksi. Kahdenastiapesukoneen systeemistä ajattelen, että eikös poistuvan veden viemäri ole auki? Bakteerit -> puhtaat astiat? No pyrin pesun jälkeen laittelemaan astiat kaappeihin jne.
Lapsityövoimaa en kovasti käyttänyt, koska koulu oli hänen työmaansa ja hyvin sen hoitikin. Vanhempani menettelivät samoin.
Kaupassa käyntiä ja siistimistä. Joki roti sentäs. - flegmaatti
New-age kirjoitti:
Astianpesukone on kyllä mukava olla olemassa. En kaikkea siihen laita eli osan tiskaan käsin esim. erityiset lasit, lasiesineet jne.
Varsinkin, jos tulee jälkipolvi perheineen käymään, saa keittiön nopeasti siistiksi. Kahdenastiapesukoneen systeemistä ajattelen, että eikös poistuvan veden viemäri ole auki? Bakteerit -> puhtaat astiat? No pyrin pesun jälkeen laittelemaan astiat kaappeihin jne.
Lapsityövoimaa en kovasti käyttänyt, koska koulu oli hänen työmaansa ja hyvin sen hoitikin. Vanhempani menettelivät samoin.
Kaupassa käyntiä ja siistimistä. Joki roti sentäs.Lapsityövoima ja koulu.
Molemmat meidän työn orjuuttamat lapsemme saivat lukion lopuksi matematiikkastipendit.
Molempien lukion päästötodistuksen ka. 9,5.
Toinen meni matemaattisluonnontieteelliseen tiedekuntaan Helsinkiin ja toinen tekniselle fysiikalle otikseen.
Valmistuivat kohtuulliseen aikaan vaikka rahoittivat opiskelunsa, toinen kokonaan sivutöillä ja toinen otti hieman opintolainaa.
Eipä tuo esikouluikäisenä alkanut raataminen näytä haitanneen.
Toisaalta, ilman orjuutustahan he saattaisivat olla nobelisteja.
Vuodesta 1974 lähtien on ollut hyvä näin yksin asuessakin.
- saiskovinkkejä
Miten sitä asianpesukonetta kättäs jos ei samana päivänä kerry tiskiä, astiat alkaa haista jos koneeseen kerää ja ei heti pese.
- Tiritiriteijaa
Minäkin kaipaisin samaisia vinkkejä.
Seurasin äitini menetelmää ennen hänen sairastumistaan: Hän pyöräytti tiskiharjan tiskisaippuapalassa ja pesi saman tien vähäiset astiat vaikka kippo kerrallaan. Eivät ne enää konepesua tämän jälkeen kaivanneet. Minua pyydettiin muutaman kerran vuodessa pyörittämään läpi jokin pesuohjelma isomman ruokailijamäärän jälkeen tai tilanteen mukaan jopa kone tyhjänä, jotta tiivisteet ja pyörivät osat pysyivät kunnossa. Ei sitä kukaan ole määränny, että koneen pitää olla täysi.
Yhtälailla se pesee vajaan koneellsen.
Nytkin tuo Siemens pesee, eikä se ihan täysi ollut, vaan eipä tuo valittanut.
On mullakin kysymys.
Pesuaineena on Sun-merkkset kapselit, ja joka kapseli on erikseen muovipussissa.
Joutuu saksien kanssa leikkaamaan, että saa kapselin pois. Joskus ajatellut, että onko se jotain sulavaa se muovi, ja voiko sen panna siihen rasiaan kuorineen päivineen.
Aikasemmissa kapseleissa ei ole muovi pusseja ollut.- Tiritiriteijaa
k-kotton kirjoitti:
Ei sitä kukaan ole määränny, että koneen pitää olla täysi.
Yhtälailla se pesee vajaan koneellsen.
Nytkin tuo Siemens pesee, eikä se ihan täysi ollut, vaan eipä tuo valittanut.
On mullakin kysymys.
Pesuaineena on Sun-merkkset kapselit, ja joka kapseli on erikseen muovipussissa.
Joutuu saksien kanssa leikkaamaan, että saa kapselin pois. Joskus ajatellut, että onko se jotain sulavaa se muovi, ja voiko sen panna siihen rasiaan kuorineen päivineen.
Aikasemmissa kapseleissa ei ole muovi pusseja ollut.Huomasin pakkaamista koskien saman asian ollessani serkkuni huushollissa kotimiehenä. Kyllä pakkaustapa johtuu varmaan siitä, ettei haluta myrkkyjen joutuvan lasten tai lemmikkieläinten suuhun. Olen joskus kaivannut konetiskiainetta pohjaan palaneen kattilan liottamiseen. Se oli aikoinaan paljon helpompaa kuin teräsvillalla hankaaminen. Tietoiseksi tulin siis myrkyn tehosta.
- soodaaleivonnassakin
soodaa on tiskikone eli ei kai niinpaha juttu
- soodaaleivonnassakin
korjaan, tiskiaine
- mari.kako
Minä olen tehnyt käsintiskaamisesta terapeuttisen hetken silloin, kun vieraita on ollut runsaammin. Eli yleensä kaksi :)
Tiskaan vasta, kun vieraat ovat poistuneet, vaikka olisivat lapsenlapsia. - Tiritiriteijaa
mari.kako kirjoitti:
Minä olen tehnyt käsintiskaamisesta terapeuttisen hetken silloin, kun vieraita on ollut runsaammin. Eli yleensä kaksi :)
Tiskaan vasta, kun vieraat ovat poistuneet, vaikka olisivat lapsenlapsia.Ennen vanhaan pidettiin kodeissa juhlia suuremmille ihmismäärille ja yleensä joku / jotkut naisista nakitettiin keittiöön tiskaamaan ilman mahdollisuutta itse osallistua herkkujen syömiseen tai seurusteluun. Ei siitä tullut kuin sanomista.
Niin hankalaa kuin vanhojen perintöastioiden ja lasien pakkaaminen ja paikasta toiseen muuttaminen on ollutkin, niin palkinto on tullut sitä kautta, että niitä on ainakin tarpeeksi paljon, jotta ei kenenkään tarvitse kesken kaiken ryhtyä tiskaamaan.
Minun nykyiseen keittiööni mahtuu sovinnolla kolme ruokailijaa pöydän ääreen ja tulevaan tupakeittiööni hieman useampia. Viime kesänä tarjosin syntymäpäivilläni sormin syötäviä herkkuja (ja tietysti täytekakkua) sekä monenlaisia juomia niin monelle vieraalle kuin löytyi istumapaikkoja ja jokaiselle jonkinlaista laskutilaa lautasille ja laseille. - mari.kako
Tiritiriteijaa kirjoitti:
Ennen vanhaan pidettiin kodeissa juhlia suuremmille ihmismäärille ja yleensä joku / jotkut naisista nakitettiin keittiöön tiskaamaan ilman mahdollisuutta itse osallistua herkkujen syömiseen tai seurusteluun. Ei siitä tullut kuin sanomista.
Niin hankalaa kuin vanhojen perintöastioiden ja lasien pakkaaminen ja paikasta toiseen muuttaminen on ollutkin, niin palkinto on tullut sitä kautta, että niitä on ainakin tarpeeksi paljon, jotta ei kenenkään tarvitse kesken kaiken ryhtyä tiskaamaan.
Minun nykyiseen keittiööni mahtuu sovinnolla kolme ruokailijaa pöydän ääreen ja tulevaan tupakeittiööni hieman useampia. Viime kesänä tarjosin syntymäpäivilläni sormin syötäviä herkkuja (ja tietysti täytekakkua) sekä monenlaisia juomia niin monelle vieraalle kuin löytyi istumapaikkoja ja jokaiselle jonkinlaista laskutilaa lautasille ja laseille.Muistan nuo juhlat. Tuvat olivat kuumia, koska kaikki leivonnaiset valmistettiin kotona. Tiskivedet lämmitettiin hellalla. Pesuvadeissa pestiin ja kuivattiin samantien. Yleensä piti olla tiskihommissa kolme; tiskari, huuhtoja ja kuivari.
- olikohanterveellistä
Ja käytettiin jopa pesupulveria joka vaatteille tarkoitettu tiskiaineena.
- puhdasta
Suno, Sunlight ja tiskirätti.
- Tiritiriteijaa
Maksoin uuden kämppäni varausmaksun äidiltäni saamallani perintörahalla. Olen päättänyt käyttäytyä sivistyneesti hänen kunniakseen.
Mitäs te tekisitte, jos kiusaajahenki provosoisi teitä vaikkapa selvittämään tulevan maiseman ja sitä kautta vaihtamaan kämppää? - Tiritiriteijaa
Maksoin uuden kämppäni varausmaksun äidiltäni saamallani perintörahalla. Olen päättänyt käyttäytyä sivistyneesti hänen kunniakseen.
Mitäs te tekisitte, jos kiusaajahenki provosoisi teitä vaikkapa selvittämään tulevan maiseman ja sitä kautta vaihtamaan kämppää?Kerrottakoon, että minä sain kämppäni vain ja ainoastaan hyvin kirjoitetun hakemuksen ansiosta.
Loppu onkin politiikkaa: Minä toivoisin, että poikani saisi jatkaa tässä mielekkääksi kokemassaan luottamustoimessa, johon hänellä on kunnianhimoa ja myöskin koulutuksen ja kokemuksen kautta hankittua kompetenssia. - Tiritiriteijaa
Mitäs te tekisitte, jos kiusaajahenki provosoisi teitä vaikkapa selvittämään tulevan maiseman ja sitä kautta vaihtamaan kämppää?Mulla on kämppä toisessa kerroksessa ja näkymänä on vanha tehdas - mitä siinä nyt sitten toimiikaan. Sitten on kaiketi yksityinen päiväkoti - jonkun toisen vastuulla kuitenkin ovat päivät pitkät huomioiden ammattini aiheuttamat traumat.
Mulla on lisäksi korkean paikan kammo eli olisin kenties itsekin joutunut tästä syystä vaihtamaan. En siis missään tapauksessa tuomitse vaihtoja sinänsä - ainoastaan vallankäytön nimissä.
Nyt kun vielä jalka nousee, niin on hienoa kulkea rappusia pitkin toiseen kerrokseen hyötyliikunnan nimissä. Sitä paitsi hissit eivät aina toimi tai niitä joutuu odottelemaa.
Mikä olisi parempi vaihtoehto? - Tiritiriteijaa
Mulla on kämppä toisessa kerroksessa ja näkymänä on vanha tehdas - mitä siinä nyt sitten toimiikaan. Sitten on kaiketi yksityinen päiväkoti - jonkun toisen vastuulla kuitenkin ovat päivät pitkät huomioiden ammattini aiheuttamat traumat.
Mulla on lisäksi korkean paikan kammo eli olisin kenties itsekin joutunut tästä syystä vaihtamaan. En siis missään tapauksessa tuomitse vaihtoja sinänsä - ainoastaan vallankäytön nimissä.
Nyt kun vielä jalka nousee, niin on hienoa kulkea rappusia pitkin toiseen kerrokseen hyötyliikunnan nimissä. Sitä paitsi hissit eivät aina toimi tai niitä joutuu odottelemaa.
Mikä olisi parempi vaihtoehto?No siis koululautakunnasta pääsee eroon joskus kesäkuussa. Siihen saakka vain pioneereina raivataan tietä uusille opetussuunnitelmille omasta selkänahasta repien!
- Tiritiriteijaa
No siis koululautakunnasta pääsee eroon joskus kesäkuussa. Siihen saakka vain pioneereina raivataan tietä uusille opetussuunnitelmille omasta selkänahasta repien!
Ja mitä tulee koululautakuntaan, niin on mm. hanke Suomen parhaimmasta koulusta homekoulun tilalle. Pitäisi ymmärtää, että tällä tasolla liikutaan ja luotetaan ammattilaisiin kentällä.
Silti minun vaikutusmahdollisuuksiani lähikoulussa (kylmää kyytiä) ammattilaismummona kuvannee seuraava piisi:
https://www.youtube.com/watch?v=EO0p_U1w89A - Tiritiriteijaa
Ja mitä tulee koululautakuntaan, niin on mm. hanke Suomen parhaimmasta koulusta homekoulun tilalle. Pitäisi ymmärtää, että tällä tasolla liikutaan ja luotetaan ammattilaisiin kentällä.
Silti minun vaikutusmahdollisuuksiani lähikoulussa (kylmää kyytiä) ammattilaismummona kuvannee seuraava piisi:
https://www.youtube.com/watch?v=EO0p_U1w89ASiis minä laitoin ihan omana itsenäni palautetta pojanpojan kouluun. Uskoisin, että siihen suhtaudutaan vakavasti. Action direct ... se sopii mulle.
Astianpesukone on pääasia, asennutin niitä muutamiin asuntoihin luulen säästivät veden käyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261868Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121429Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121297Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931048
- 17937
- 88903
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741