Luterilainen kirkko on syntisten-pyhien yhteisö. Sillä tarkoitetaan sitä että kristitty on samaan aikaan sekä syntinen että pyhä. Ajatus eroaa radikaalisti mm. vapaakirkollisesta kristillisyydestä jossa uskova kuvittelee falskisti olevansa synnitön. Samanlaisia ajatuksia viljelee mm. Kansan Raamattuseura (KRS)
Syntisten-pyhien yhteisö
286
1822
Vastaukset
- LehtisenHaukkujalle
Luterilainen kirkko on kaikken yhteisö. Ei sillä ole mitään tekemistä pyhien kanssa, evl multinikki!
- Luterilainen_
jatkoa...
Tämä voi olla tietysti vaikeaa joidenkin ymmärtää, varsinkin niitten jotka on aivopesty vapaakirkollisuuteen, mutta kuitenkin
Olemme syntisiä ja pyhiä samaan aikaan!
”Simul iustus et peccator” tarkoittaa sitä että kristitty on samaan aikaan sekä vanhurskas että syntinen. Tämä oli Lutherin ja on luterilaisen kirkon tärkeä oivallus ja kuuluu ehdottomasti kristinuskon ytimeen. Oman inhimillisen raadollisuutensa kieltäminen vie monesti vain toisten ihmisten (ateistit, homot, sairaat ym.) tuomitsemiseen ja demonisoimiseen ja aivan vinksahtaneeseen teologiaan ja sielunhoitoon.
Ajatus syntisten-pyhien yhteisöstä on ollut muutamille palstan kirjoittajille punainen vaate, koska he kuvittelevat itsensä ilmeisesti synnittömiksi, samoin vapaakirkollisille ja kräsäläisille (KRS) joiden keulakuvana oli edesmennyt evankelista ja rovasti Kalevi Lehtinen. Analysoidessaan Lehtisen opetusta kirjassaan ”Elävä dogma” piispa Eero Huovinenkin kysyy lopuksi: menestyksen teologiaako?
Roomalaiskirjeen 7. luku antaa realistisen kuvan ihmisen raadollisuudesta minkä myös arkielämä vahvistaa: ihmisestä ei tulee synnitöntä vaikka monet niin luulevat ja pitävät itseään parempina uskovina ja halveksivat muita (vert. Jeesuksen kertomukseen fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa) Myös Jeesuksen opetus Isä meidän -rukouksessa antaa selvän sävelen siitä mitä me olemme.
Lehtinen jopa väittää kirjassaan Löytöretkellä että kristityn ei tarvitse uskoontulonsa jälkeen enää pyytää Jumalalta anteeksi mitään. Viimeisimmässä painoksessaan samasta kirjasta hän on tosin korjannut pahimmat mokansa mutta hänen ajattelunsa säilyi kuitenkin hänen kuolemaansa asti todennäköisesti samanlaisena.
Joka on kiinnostunut aiheesta voi tutustua Löytöretkellä kirjan painosten lisäksi piispa (emeritus) Huovisen selkeään analyysiin Lehtisen opeista kirjassa Elävä dogma ja sieltä ss. 94 – 120 olevassa luvussa ”Amerikkalaisen pyhityskristillisyyden suomalainen muunnelma”.- LehtisenHaukkujalle
Luterilainen kirkko on kaikken yhteisö. Ei sillä ole mitään tekemistä pyhien kanssa, evl multinikki!
- SairaidenYstävä
... et sitten ymmärtänyt!?
- rippikoulun.käynyt
Minun kokemukseni mukaan vapaakirkollisuus onkin enemmän farisealaista moralismia kuin kristinuskoa.
- vapis.ok
rippikoulun.käynyt kirjoitti:
Minun kokemukseni mukaan vapaakirkollisuus onkin enemmän farisealaista moralismia kuin kristinuskoa.
Minä taas olen ihan eri mieltä. Vapaakirkollisuus on lähinnä alkuseurakuntaa eikä yhteiskunnan ikeessä olemista.
- luejatarkista
Sekään ei ole Jeesuksen tai Jeesuksen opetuslapsien perustama seurakunta vaan kristittyjä olette....
Kristilliset = Jeesuksen opetuslapsineen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.
Näistä, KRISTILLISTEN; Jeesuksen, opetuslapsineen perustamista seurakunnista ei ole yhtään rikollisten kristinuskon kristittyjen seurakuntia vaan ne ovat kristillisten ihmisten seurakuntia:
Ilm. 2:1-29
Pergamos
Tyatira
Sardes
Smyrna
Filadelfia
Efeso
Laodikea
----------
HUOM!
Amerikkalainen kristittyjen "Filadelfia" seurakunta ei ole Jeesuksen ja Hänen opetuslapsien perustama. Sen perustivat 1850 luvulla kristityt verovapaan rahan keinottelijat.
----------
kristityt= Paavalin perustamien seurakuntien uskontunnustuksensa kaltaisia uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
"Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."
1.Korinttolaiskirje:
15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos
2 Korinttolaiskirje 12:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta ja se sama saatana on pääpiru edelleen kristittyjen yli 3500 lahkossa maailmalla kuten historia todistaa. - veristä.historiaa
vapis.ok kirjoitti:
Minä taas olen ihan eri mieltä. Vapaakirkollisuus on lähinnä alkuseurakuntaa eikä yhteiskunnan ikeessä olemista.
Yhtä ainoaa alkuseurakuntaa ei ole koskaan ollutkaan vaan on ollut erilaisia kuppikuntia jotka riitelivät keskenään aivan alusta asti. Heillä kaikilla oli erilaisia käsityksiä kristinuskosta ja kaikki uskoivat olevansa oikeassa ja muut he tuomitsivat harhaoppisiksi ja myöhemmin näitä alettiin vainoamaan ja jopa tappamaan. Kristinuskon historia on verinen.
- vapis.ok
veristä.historiaa kirjoitti:
Yhtä ainoaa alkuseurakuntaa ei ole koskaan ollutkaan vaan on ollut erilaisia kuppikuntia jotka riitelivät keskenään aivan alusta asti. Heillä kaikilla oli erilaisia käsityksiä kristinuskosta ja kaikki uskoivat olevansa oikeassa ja muut he tuomitsivat harhaoppisiksi ja myöhemmin näitä alettiin vainoamaan ja jopa tappamaan. Kristinuskon historia on verinen.
Tottakai oli alkuseutakunta josta kristinusko lähti leviämään ympäri maailman. Lue Apostolien teot ja Paavalin kirjeet niin tiedät asiasta.
Kirkko toi kristinuskoon politiikan ja alkoi tappamaan ihmisiä. Uskovat Jeesuksen seuraajat eivät koskaan ole niin toimineet. - veristä.historiaa
vapis.ok kirjoitti:
Tottakai oli alkuseutakunta josta kristinusko lähti leviämään ympäri maailman. Lue Apostolien teot ja Paavalin kirjeet niin tiedät asiasta.
Kirkko toi kristinuskoon politiikan ja alkoi tappamaan ihmisiä. Uskovat Jeesuksen seuraajat eivät koskaan ole niin toimineet.UT on niiden kirjoittama jotka eivät tulleet tapetuiksi ja sekin on opetukseltaan melkoinen sekasikiö. Vapaakirkot olivat sopuisassa yhteistyössä natsienkin kanssa ja mitä he tekivät? Piskuinen luterilainen tunnustuskirkko sen sijaa vastusti Hitlerin tappokoneistoa.
- äänestyspäivä
vapis.ok kirjoitti:
Kirkko toi kristinuskoon politiikan ja alkoi tappamaan ihmisiä. Uskovat Jeesuksen seuraajat eivät koskaan ole niin toimineet.Vapaakirkoissahan sitä politikoidaan kiivaasti. Eikö juuri KD ole teidän poliittinen puolueenne? Ainoastaan Jehovantodistajat eivät politikoi, muut kyllä.
- vapis.ok
UT on niiden kirjoittama jotka eivät tulleet tapetuiksi ja sekin on opetukseltaan melkoinen sekasikiö. Vapaakirkot olivat sopuisassa yhteistyössä natsienkin kanssa ja mitä he tekivät? Piskuinen luterilainen tunnustuskirkko sen sijaa vastusti Hitlerin tappokoneistoa.
Älä syytä vapiksia emokirkon tekemisistä. Niin käy kun kirkko ja valtio on yhdessä.
- vapis.ok
äänestyspäivä kirjoitti:
Vapaakirkoissahan sitä politikoidaan kiivaasti. Eikö juuri KD ole teidän poliittinen puolueenne? Ainoastaan Jehovantodistajat eivät politikoi, muut kyllä.
Kirkon ei pitäisi politikoida koska se ei ole sen tehtävä.
Poliittiset puolueet politikoivat ja jokainen voi valita minkä puolueen politiikkaa kanattaa ja tukee.
Kirkko ei siis ole poliittinen puolue vaikka niin saattaisi luulla kun sen touhuna seuraa. - äänestyspäivä
vapis.ok kirjoitti:
Älä syytä vapiksia emokirkon tekemisistä. Niin käy kun kirkko ja valtio on yhdessä.
Kirkko ja valtio ei ole ollut enää pitkään aikaan yhdessä. Elät jossain menneisyydessä. Kirkko ei politikoi. Muutama vuosi sitten KD yritti politikoida kirkossa, mutta äkkilähtöhän siitä tuli.
- vapis.ok
äänestyspäivä kirjoitti:
Kirkko ja valtio ei ole ollut enää pitkään aikaan yhdessä. Elät jossain menneisyydessä. Kirkko ei politikoi. Muutama vuosi sitten KD yritti politikoida kirkossa, mutta äkkilähtöhän siitä tuli.
Korkko ja valtio nimenomaan ovat yhdessä. Kirkko noudattaa valtion lakeja eikä uskalla pitää omaa linjaansa.
Kirkossa voi politikoida kukan tahansa koska kirkko itsekin politikoi siellä. - Jipk
Kyllä ja Luther, jossain sanoo, että on Kristuksen työn halveksumista, jos emme häneen uskovina pidä itseämme pyhinä. tjsp.
- rivjeio9
vapis.ok kirjoitti:
Kirkon ei pitäisi politikoida koska se ei ole sen tehtävä.
Poliittiset puolueet politikoivat ja jokainen voi valita minkä puolueen politiikkaa kanattaa ja tukee.
Kirkko ei siis ole poliittinen puolue vaikka niin saattaisi luulla kun sen touhuna seuraa.Paavali oli gootti, luder/luther oli gootti, Hitleri oli gootti jne...
Ruotsaiset gootit oli kahdessa ryhmässä, länsi ja itäinessa goottilaisuudessa josta se sivistyksen suomeen miekalla toivat. - hbvtrrs3w3
Kyllä kristillisten seurakuntia on edelleenkin mutta kristittyjen seurakunnat eivät ole kristillisten seurakuntia.
Kristittyjen miekka sivityksen seurakunnat ovat "herra jumala" palveleville uskontunustuksen kaltaisiksi eivopestyjen seurakuntia.
Ei krisrillisillä ole tällaisia aivopesu oppeja....
uskontunnustus ja sen antaneiden kaltaisuudesta...
FAKTAT VOITTE TARKISTAA...
järjettömyydenne:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
'Meillä ei ole ymmärrystä'
Ihmisyydestänne luopuminen:
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
saatana ja herra jumala uudeksi jumaliksi:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
- Luterilainen_
Me luterilaiset emme tuomitse ketään helvettiin mistään synnistä, koska olemme itsekin syntisiä. Myös jumalanpalveluksissa me pyydämme syntejämme anteeksi joita olemme tehneet ajatuksin sanoin ja teoin. Jos joku on täällä kiinnostunut siitä mitä luterilaisuus on, tässä Katekismuksen oppimäärää laajempi linkki:
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/10FE7C6FC73BEDC2C22576F2004102B3/$FILE/Reseptio1_2011.pdf- itse-asiaan
Huoledi sinä vain Hgin Vanhasta kirkosta, joka on antanut tilojaan Healing Rooms -konferenssille. Tällä ei kai ole tiettävästi mitään tekemistä kristinuskon kanssa.
Alapa puhdistaa kirkkoa, kun sitä niin innokkaasti olet puhdistamassa. - lukeminen.kannattaa
itse-asiaan kirjoitti:
Huoledi sinä vain Hgin Vanhasta kirkosta, joka on antanut tilojaan Healing Rooms -konferenssille. Tällä ei kai ole tiettävästi mitään tekemistä kristinuskon kanssa.
Alapa puhdistaa kirkkoa, kun sitä niin innokkaasti olet puhdistamassa.Lue linkki, äläkä höpäjä hölmöjäsi taas.
- itse-asiaan
Nyt vuonna 2017 he ovat antaneet tilat Healing Rooms -konferenssin pidolle. Ryhdyhän toimiin. Tämä ei ole enää edes Billy Graham Amerikan evankelistoimintaa vaan ihan muuta.
- ymmärrätkö.kirjoitustasi
UT:ssa uudestisyntyneitä seurakunnan jäsenistä käytetään nimitystä "pyhät" eikä missään kohtaa puhuta seurakunnan jäsenistä syntisinä.
Ja mistä luterilainen tietää saaneensa synnit anteeksi, kun jatkuvasti joka sunnuntai niitä uudestaan ja uudestaan pyydätte anteeksi?
Eikö se papin lausuma synninpäästö merkitsekään mitään, kun aina vaan jatkuvasti kuolemaan asti joka pyhä niitä syntejä pitää pyytää anteeksi? - Luterilainen_
ymmärrätkö.kirjoitustasi kirjoitti:
UT:ssa uudestisyntyneitä seurakunnan jäsenistä käytetään nimitystä "pyhät" eikä missään kohtaa puhuta seurakunnan jäsenistä syntisinä.
Ja mistä luterilainen tietää saaneensa synnit anteeksi, kun jatkuvasti joka sunnuntai niitä uudestaan ja uudestaan pyydätte anteeksi?
Eikö se papin lausuma synninpäästö merkitsekään mitään, kun aina vaan jatkuvasti kuolemaan asti joka pyhä niitä syntejä pitää pyytää anteeksi?Jumala on se joka synnit antaa anteeksi, ei pappi. Meidän tehtävämme on pyytää anteeksi. Me emme tiedä vaan uskomme saaneemme anteeksi syntimme, mutta me teemme syntiä kuitenkin jatkuvasti joten anteeksipyytämistä riittää. Olemme itsessämme syntisiä mutta Jeesuksessa Kristuksessa pyhiä samaan aikaan. Uudestisyntyneiksi kutsuttiin kaikkia kastettuja seurakunnan jäseniä. Etkö ole lukenut Paavalia joka joutuu usein pitämään parannussaarnaa näille uudestisyntyneille seurakunnan jäsenille. Korinttolaiskirjeet puhuvat tästä hyvin selkeästi ja suoraan.
Roomalaiskirjeen 7. luku antaa realistisen kuvan ihmisen raadollisuudesta minkä myös arkielämä vahvistaa: ihmisestä ei tulee synnitöntä vaikka monet niin luulevat ja pitävät itseään parempina uskovina ja halveksivat muita (vert. Jeesuksen kertomukseen fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa) Myös Jeesuksen opetus Isä meidän -rukouksessa antaa selvän sävelen siitä mitä me olemme. - lue.Raamattua
ymmärrätkö.kirjoitustasi kirjoitti:
Eikö se papin lausuma synninpäästö merkitsekään mitään, kun aina vaan jatkuvasti kuolemaan asti joka pyhä niitä syntejä pitää pyytää anteeksi?KIrjoituksessasi paistaa syvä tietämättömyytesi. Ei vapaakirkoissa takamuksiaan kuluttamalla opita Raamattua.
- Multinikille
Luterilainen_ kirjoitti:
Jumala on se joka synnit antaa anteeksi, ei pappi. Meidän tehtävämme on pyytää anteeksi. Me emme tiedä vaan uskomme saaneemme anteeksi syntimme, mutta me teemme syntiä kuitenkin jatkuvasti joten anteeksipyytämistä riittää. Olemme itsessämme syntisiä mutta Jeesuksessa Kristuksessa pyhiä samaan aikaan. Uudestisyntyneiksi kutsuttiin kaikkia kastettuja seurakunnan jäseniä. Etkö ole lukenut Paavalia joka joutuu usein pitämään parannussaarnaa näille uudestisyntyneille seurakunnan jäsenille. Korinttolaiskirjeet puhuvat tästä hyvin selkeästi ja suoraan.
Roomalaiskirjeen 7. luku antaa realistisen kuvan ihmisen raadollisuudesta minkä myös arkielämä vahvistaa: ihmisestä ei tulee synnitöntä vaikka monet niin luulevat ja pitävät itseään parempina uskovina ja halveksivat muita (vert. Jeesuksen kertomukseen fariseuksesta ja publikaanista temppelissä rukoilemassa) Myös Jeesuksen opetus Isä meidän -rukouksessa antaa selvän sävelen siitä mitä me olemme.". Uudestisyntyneiksi kutsuttiin kaikkia kastettuja seurakunnan jäseniä"
Tuo on täyttä valhetta. Jeesus ei sanonut noin!
Et ilmeisesti edes tiedä mitä on uudestisyntyminen, evl? - miksinäinon
"Me luterilaiset emme tuomitse ketään helvettiin mistään synnistä, koska olemme itsekin syntisiä."
Ja varmaan haluatte syntisinä sitten pysyäkin. Mutta muista, että syntiset eivät pelastu.
Olen aina ihmetellyt luterilaisten viehtymystä syntiin. Mitä ihmettä he siinä näkevät, että saa tehdä pahaa lähimmäisilleen päivät pitkät? Kauhea ajatella luterilaisten lähimmäisiä, kun joutuvat kitumaan elämäänsä luterilaisten pahantekemisen vaikutuksessa. - älä.ole.tyhmä
Multinikille kirjoitti:
". Uudestisyntyneiksi kutsuttiin kaikkia kastettuja seurakunnan jäseniä"
Tuo on täyttä valhetta. Jeesus ei sanonut noin!
Et ilmeisesti edes tiedä mitä on uudestisyntyminen, evl?Johanneksen evankeliumin alusta voit ihan ite lukia mitä uusisyntyminen on. Etkö osaa lukia. Vedestä ja Hengestä eli kaste ja usko.
- siksinäinon
Mikä ihminen on muuta kuin syntinen? Aloittaja on täysin oikeassa.
- Multinikille
älä.ole.tyhmä kirjoitti:
Johanneksen evankeliumin alusta voit ihan ite lukia mitä uusisyntyminen on. Etkö osaa lukia. Vedestä ja Hengestä eli kaste ja usko.
Lue mitä Jeesus sanoi Nikodemukselle kun hän kysyi uudestisyntymisestä.
- uudestityntynyt
siksinäinon kirjoitti:
Mikä ihminen on muuta kuin syntinen? Aloittaja on täysin oikeassa.
Voi myös olla armahdettu syntinen.
- tyhmä.mikä.tyhmä
älä.ole.tyhmä kirjoitti:
Johanneksen evankeliumin alusta voit ihan ite lukia mitä uusisyntyminen on. Etkö osaa lukia. Vedestä ja Hengestä eli kaste ja usko.
Se on toi "usko.vainen", palstan tyhmin jankkaaja.
- älä.ole.tyhmä
Multinikille kirjoitti:
Lue mitä Jeesus sanoi Nikodemukselle kun hän kysyi uudestisyntymisestä.
Minä olen kyllä lukenut, mutta sinun minä käskin lukea ettet puhuisi aivan hassuja.
- Multinikille
älä.ole.tyhmä kirjoitti:
Minä olen kyllä lukenut, mutta sinun minä käskin lukea ettet puhuisi aivan hassuja.
Jos olisit lukenut et väittäisi minun puhuvan hassuja.
Ei ihminen todellakaan synny uudesti vauvakasteessa. - Luterilainen_
uudestityntynyt kirjoitti:
Voi myös olla armahdettu syntinen.
Armahdettu syntinen on nimensä mukaan syntinen. Me tarvitsemme armoa joka päivä pyhän Jumalan edessä ja siksi myös rukoilemme "anna anteeksi meidän syntimme" Isä meidässä. minkä Jeesus opetti seuraajilleen. Ne jotka eivät tätä rukousta tarvitse, eivät ole Jeesuksen seuraajia.
- älä.ole.tyhmä
Multinikille kirjoitti:
Ei ihminen todellakaan synny uudesti vauvakasteessa.Ei kai Kalevi Lehtinenkään aivan noin tyhmiä sentään puhunut.
- Multinikille
Luterilainen_ kirjoitti:
Armahdettu syntinen on nimensä mukaan syntinen. Me tarvitsemme armoa joka päivä pyhän Jumalan edessä ja siksi myös rukoilemme "anna anteeksi meidän syntimme" Isä meidässä. minkä Jeesus opetti seuraajilleen. Ne jotka eivät tätä rukousta tarvitse, eivät ole Jeesuksen seuraajia.
Niinpä, mutta kun vain niin harva luterilainen on valmis luopumaan synneistään. Mieluummin yrittää hakea niille hyväksyntää kuin tehdä niistä parannusta.
- puhut.hölmöjä
Multinikille kirjoitti:
Ei ihminen todellakaan synny uudesti vauvakasteessa.Ei Raamatussa missään sanota että uudestisyntyminen olisi tietystä iästä kiinni.
- Multinikille
puhut.hölmöjä kirjoitti:
Ei Raamatussa missään sanota että uudestisyntyminen olisi tietystä iästä kiinni.
Ei sanotakaan mutta ihmisen on tehtävä elämän muutos. Miten mistään tajuamaton vauva voisi tehdä muuta kuin imeä tissiä ja paskoa?
Kaste on vain merkki tästä muutoksesta jonka ihminen on tehnyt. - Luterilainen_
Multinikille kirjoitti:
Niinpä, mutta kun vain niin harva luterilainen on valmis luopumaan synneistään. Mieluummin yrittää hakea niille hyväksyntää kuin tehdä niistä parannusta.
Emme hae synneillemme hyväksyntää niin kuin sinä ehkä teet, vaan parannus merkitsee syntien katumista ja tunnustamista. Se ei tee meistä kuitenkaan synnittömiä niin kuin sinä ehkä itsestäsi kuvittelet. Omatuntomme kieltää meitä tekemästä syntiä mutta kun sitä kuitenkin teemme, tarvitsemme taas parannusta. Uskomme Kristukseen, emme itseemme.
- EiLuterilainen
Luterilainen_ kirjoitti:
Luterilainenko ei kiitä Jumalaa syntien anteeksiantamuksesta ja pelastuksen lahjasta vaan aina vaan pitää itseään syntisenä ja Jumalalle kelpaamattomana, kun pitää jatkuvasti anoa armoa ja yrittää olla Jumalalle mieliksi eikä saa luottaa Jeesuksen ansioon Golgatalla ja levätä tuossa armossa ja anteeksiantamuksessa.
- Multinikille
Luterilainen_ kirjoitti:
Emme hae synneillemme hyväksyntää niin kuin sinä ehkä teet, vaan parannus merkitsee syntien katumista ja tunnustamista. Se ei tee meistä kuitenkaan synnittömiä niin kuin sinä ehkä itsestäsi kuvittelet. Omatuntomme kieltää meitä tekemästä syntiä mutta kun sitä kuitenkin teemme, tarvitsemme taas parannusta. Uskomme Kristukseen, emme itseemme.
Suurinosa luterilaista ei vaan toimi kuten sinä kuvasti. Suurinosa luterilaisista ei edes usko siihen Jumalaan josta Raamattu kertoo.
Sama pätee myös luterilasiin peppeihin. - lupauksen.lapsi
EiLuterilainen kirjoitti:
Luterilainenko ei kiitä Jumalaa syntien anteeksiantamuksesta ja pelastuksen lahjasta vaan aina vaan pitää itseään syntisenä ja Jumalalle kelpaamattomana, kun pitää jatkuvasti anoa armoa ja yrittää olla Jumalalle mieliksi eikä saa luottaa Jeesuksen ansioon Golgatalla ja levätä tuossa armossa ja anteeksiantamuksessa.
Aivan, meille oikeasti uudestisyntyneille riittää Jumalan sanan lupaus, että syntimme on annettu anteeksi. Se on vapautta Jeesuksessa ja Jumalan lapsena elämistä.
- sivusta.kysyen
Eihän luterilainen tuota ole missään vaiheessa väittänyt. Vai onko?
- EiLuterilainen
sivusta.kysyen kirjoitti:
Eihän luterilainen tuota ole missään vaiheessa väittänyt. Vai onko?
Ei olekaan, vaan luterilaisen pitää olla aina vähän varpaillaan ja vaikka varmuuden vuoksi pyytää syntejä anteeksi, kun ei voi olla aivan varma onko Jumalan lapsi vai ei.
- Luterilainen_
Multinikille kirjoitti:
Näytät tietävän toisten synnit paremmin kuin omasi. Etkö ole lukenut mitä Jeesus tuollaisesta sanoi?
- Multinikille
Luterilainen_ kirjoitti:
Näytät tietävän toisten synnit paremmin kuin omasi. Etkö ole lukenut mitä Jeesus tuollaisesta sanoi?
Miten ne jotka eivät edes usko Raamatun Jumalaan voisivat katua syntejään? Sellaisiahan suurinosa kirkon jäsenistä ja papeista on arkkipiispaa myöden.
- Mihin.lahkoon.kuulut
Ei olekaan, vaan luterilaisen pitää olla aina vähän varpaillaan ja vaikka varmuuden vuoksi pyytää syntejä anteeksi, kun ei voi olla aivan varma onko Jumalan lapsi vai ei.
Jumalan lapsiko ei pyydä syntejään anteeksi? Tuo väite on niin kaukana kristinuskosta kuin itä on lännestä. Kristityksi tulemisesta vasta syntien tunnustaminen alkaakin.
- näköjään
Multinikille kirjoitti:
Miten ne jotka eivät edes usko Raamatun Jumalaan voisivat katua syntejään? Sellaisiahan suurinosa kirkon jäsenistä ja papeista on arkkipiispaa myöden.
Olipas narsistinen ja omahyväinen väite. Taidat olla mielestäsi ainoa oikea uskovainen koko maailmassa:) Voiko joku olla noin mieletön?
- Multinikille
Mihin.lahkoon.kuulut kirjoitti:
Jumalan lapsiko ei pyydä syntejään anteeksi? Tuo väite on niin kaukana kristinuskosta kuin itä on lännestä. Kristityksi tulemisesta vasta syntien tunnustaminen alkaakin.
Miksi sinä et usko saaneesi syntisi anteeksi?
Älä käy henkilöön vaan puhu asiasta. - Multinikille
näköjään kirjoitti:
Olipas narsistinen ja omahyväinen väite. Taidat olla mielestäsi ainoa oikea uskovainen koko maailmassa:) Voiko joku olla noin mieletön?
Ei mitään narsismia vaan kirkon tutkimuskeskuksen itsensä tutkima tosiasia.
- Epätiedoton
Luterilainen_ kirjoitti:
"Omatuntomme kieltää meitä tekemästä syntiä mutta kun sitä kuitenkin teemme, tarvitsemme taas parannusta. "
Mitä iloa siis saat siitä, että teet jatkuvasti päivästä toiseen pahaa lähimmäisillesi? Ja miksi käytät Jumalaa takuumiehenä sille, että saat mahdollisuuden tuohon kauheaan päivästä toiseen jatkuvaan pahan tekemisiin ihmisille, jotka varmaankin luottavat sinuun? - kui2
Epätiedoton kirjoitti:
"Omatuntomme kieltää meitä tekemästä syntiä mutta kun sitä kuitenkin teemme, tarvitsemme taas parannusta. "
Mitä iloa siis saat siitä, että teet jatkuvasti päivästä toiseen pahaa lähimmäisillesi? Ja miksi käytät Jumalaa takuumiehenä sille, että saat mahdollisuuden tuohon kauheaan päivästä toiseen jatkuvaan pahan tekemisiin ihmisille, jotka varmaankin luottavat sinuun?Ihminen tekee syntiä päivittäin, sanoin , ajatuksin ja teoin - tieten tai tietämättään, kristinuskon opetuksen mukaan, siitä ei pääse mihikään.
Vain pienen pieni hairahdus ajatuksissa, etuilu vaikkapa kassajonossa, itsensä ajattelu ennen muita tuossa tai tässä asiassa - mikä tahansa tuollainen "mitätön virhe" niin peli on pelattu.
Miksi Jeesus opetti rukoilemaan niinkuin opetti ja sanoi että älkää turhia hokeko vaan rukoilkaa näin ja siinä pyydetään joka ainoa kerta synteäjä/velkaa anteeksi ja se on paras rukous mitä on vai väitätkö vastaan? - Jipk
Multinikille kirjoitti:
Ei sanotakaan mutta ihmisen on tehtävä elämän muutos. Miten mistään tajuamaton vauva voisi tehdä muuta kuin imeä tissiä ja paskoa?
Kaste on vain merkki tästä muutoksesta jonka ihminen on tehnyt.Sori vaan. Lue Luuk. 1:44 ja huomaat, että pienikin lapsi, joka mielestäsi on mitään ymmärtämätön voi salatulla, Jumalan tietämällä tavalla olla Pyhän Hengen työn kohteena. Älä järkeile itse, vaan usko. Jumalan tiet ovat tutkimattomat.
- vfcdexwQ
luterilaisuus aivopesee Jumalastakin luopuneiksi miekka sivistyksen opeillaan joten tuomitsemista tämänkin on.... eikä KRISTILLISILLÄ ole kristittyjen tuomio kirkkojakaan joten tarkista oppisi....
uskontunnustus ja sen antaneiden kaltaisuudesta...
järjettömyydenne:
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Olemme syntisiä'
- ihan-tiedoksi-vain
Oliko luterilainen, Jeesus sinulle edes profeettakaan, kuten joillekin meidän areiolaisille?
Kaikista muista puheistasi olen saanut kuvan, että olet sangen harhaoppinen kaveri. Te jotka olette laajentaneet areiolaisuudet, gnostilaisuudet sun muut kristinuskoksi jälleen, olette harhaoppisia. Näin ollen jätä sinä kolmiyhteiseen Jumalaan uskojat rauhaan. Kun et nyt vielä ole päässyt kristityksikään.- ihan-tiedoksi-vain
Arvoitukseksi jää, mitä täällä vapaiden suuntien kanssa tappelet, kun itsekin olet meidän kirkon vapaita suuntia. Paitsi ettei edes vapaita suuntia, vaan Jeesuksen jumaluuden kieltäjä ja vaikka mikä. Liekö sinulla sovitustyötäkään. Eikä sellaisella voikaan olla, joka ei usko Jeesuksen neitseestä syntymään. Tällöin juuri luullaan että Jumala pakotti jonkun ihmisen ristille, eikä tosiaankaan ole Jumalan rakkaus auennut, vaan pidetään ristiä sen vuoksi barbaarisena, yritetään matkia ulkopuolelta Jeesusta, eikä olla hiffattu asiasta yhtään mitään todellisuudessa.
Ja sinä olet vielä fariseuskin joka teoillaaan leuhkii täällä aina.
- Luterilainen_
vapaakirkollisille tiedoksi
Me luterilaiset uskomme armahtavaan Jumalaan. Emmehän muuten pyytäisi syntejämme häneltä anteeksi. Suosittelisin käymistä joskus luterilaisen kirkon jumalanpalveluksissa niin ette puhuisi täällä aivan päättömiä.- miksi.jatkat.pyytämistä
Onko joku väittänyt, ettei syntejä tule pyytää Jumalalta anteeksi, evl?
- kantsis.lukea
Tässä ketjussa on tullut ilmi se etteivät lahkolaiset pyytele syntejään anteeksi. Kuvittelevat nääs olevansa synnittömiä. Mitä Jeesus sanoi näistä itsensä kehujista?
- sielunhoitajalle
Puhutko myös niiden 70% puolesta jotka luterilaista ei edes usko Jumalaan?
- raamatunlukijalle
kantsis.lukea kirjoitti:
Tässä ketjussa on tullut ilmi se etteivät lahkolaiset pyytele syntejään anteeksi. Kuvittelevat nääs olevansa synnittömiä. Mitä Jeesus sanoi näistä itsensä kehujista?
Laitappa se teksti mistä olet saanut tuollaista päähäsi!
Ja mikset käytä samaa nikkiäsi, evl? - epätiedoton
Mutta miksi käytät Jumalaa taustatukena sille, että saat olla koko ajan paha ihminen? Ei Jumala tarkoittanut meitä pahuuteen, vaan hyvyyteen Kristuksen voimassa.
Hepr. 12:14
Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa; - fariseukselle
epätiedoton kirjoitti:
Mutta miksi käytät Jumalaa taustatukena sille, että saat olla koko ajan paha ihminen? Ei Jumala tarkoittanut meitä pahuuteen, vaan hyvyyteen Kristuksen voimassa.
Hepr. 12:14
Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;Oletko koskaan kuullut luterilaisesta perisyntiopista? Paavalin tavoin kristityn elämä on kamppailua syntiä vastaan josta omatuntomme ilmoittaa. Näin meillä luterilaisilla. Lahkolaisista en tiedä.
- kerrotko.meille
fariseukselle kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut luterilaisesta perisyntiopista? Paavalin tavoin kristityn elämä on kamppailua syntiä vastaan josta omatuntomme ilmoittaa. Näin meillä luterilaisilla. Lahkolaisista en tiedä.
Puhutko myös niiden 70%:n puolesta luterilaisia jotka eivät usko Jumalaan?
- pikku-neuvo-sivusta
Sinun pitäisi päästä katkeruudestasi Lehtistä kohtaan. Tämäntyyppiset estävät sitten elämää, myönteistä ja sen lisäksi voi olla vaikeata siellä sitten.
...niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. - Multinikille
Luterilaisten ongelma on tämä:
Ap. t. 19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
Vain harva tekstä on tullut uskoon ja vielä harvemmalla teistä on Pyhä Henki koska ette ole edes Hänestä kuulleet koska kirkko ei Hänestä opeta. - hdjwjwj2
tiedoksi vaan siitä luterialsten "armahtavasta jumalasta" niin kuin se "minä olen herra sinun jumalasi" rikollisilleen on...
herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
LUTERILAISET EIVÄT SAA PALVELLA JUMALAA JA JEESUSTA, EIKÄ PAPPISLUPAUKSEN ANTANEET SAA SAARNATA JEESUKSEN EVANKELIUMIA.
herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
"Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."
Lainattua tekstiä:
"Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'
Jeesus ilmoitti teillekkin.,..
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."
- jumalaton.ajatus
Edesmenneellä rovasti-evankelista Kalevi Lehtiselläkin oli samanlaisia väitteitä kirjassaan Löytöretkellä. Ratkaisun tehneen ihmisen ei kuulemma tarvinnut enää pyytää Jumalalta anteeksi syntejään. Voiko enää jumalattomampaa ajatusta olla?
- luterilainen.minäkin
Minä olen kyllä joutunut pyytämään syntejäni anteeksi uskoontulon jälkeenkin monet monet kerrat. Vaimoni voi todistaa asian. En ymmärrä noita jotka ovat mielestään täällä synnittömiä. Olen luterilainen.
- LehtisenHaukkujalle
Miksi evl trollaat taas monilla nikeillä?
- Mitäjankutat
luterilainen.minäkin kirjoitti:
Minä olen kyllä joutunut pyytämään syntejäni anteeksi uskoontulon jälkeenkin monet monet kerrat. Vaimoni voi todistaa asian. En ymmärrä noita jotka ovat mielestään täällä synnittömiä. Olen luterilainen.
Täällä ei kukaan ole väittänyt olevansa synnitö. Koska noin väität olisi kohtuullista, että laitat myös todisteen, eiks niin?
- jankka.jankkaa
LehtisenHaukkujalle kirjoitti:
Miksi evl trollaat taas monilla nikeillä?
Tapasi mukaan aloit taas arvuuttelemaan nikkejä, kun et osaa keskustella itse asiasta.
- LehtisenHaukkujalle
jankka.jankkaa kirjoitti:
Tapasi mukaan aloit taas arvuuttelemaan nikkejä, kun et osaa keskustella itse asiasta.
En minä mitään arvuuttele, evl:n tuntee ilman arvuutteluakin.
Mitä asiaa sinulla on tähän ketjuun? - mukava_tietää
Mitäjankutat kirjoitti:
Täällä ei kukaan ole väittänyt olevansa synnitö. Koska noin väität olisi kohtuullista, että laitat myös todisteen, eiks niin?
Koska pyysit viimeksi Jumalalta anteeksi syntejäsi?
- Mitäjankutat
mukava_tietää kirjoitti:
Koska pyysit viimeksi Jumalalta anteeksi syntejäsi?
Tänään päivällä.
Entä sinä, evl? - mulkvistille
LehtisenHaukkujalle kirjoitti:
En minä mitään arvuuttele, evl:n tuntee ilman arvuutteluakin.
Mitä asiaa sinulla on tähän ketjuun?Miksi sitten kyselet mulkvist?:)
- Mulqvistille
mulkvistille kirjoitti:
Miksi sitten kyselet mulkvist?:)
Mene muualle, Räyhis!
- mukava_tietää
Mitäjankutat kirjoitti:
Tänään päivällä.
Entä sinä, evl?Mitäs syntejä teit?
- Mitäjankutat
mukava_tietää kirjoitti:
Mitäs syntejä teit?
Mitä se sinulle kuuluu?
Entä sinä evl? - Siitä.vaan
Mitäjankutat kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu?
Entä sinä evl?Mikset kerro? Mitä ujostelet? Ole kerrankin rehellinen
- asiaa_esille
luterilainen.minäkin kirjoitti:
Kyllä luder/lutheri omillaan antaa anteeksi
mutta....
miten suhteenne Jumalan Valtakuntaan oikeastaan onkaan...
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."
Luopumalla Jumalasta on samalla luopumista Pojasta!
uskontunnustus ja sen antaneen kaltaisuus...
järjettömyydenne:
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
'Olemme syntisiä'
www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
---
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!
Luopumalla HEISTÄ yhdestä, luopuu HEISTÄ!
HUOM!
Pilkkaamalla HEISTÄ yhtä, PILKKAA HEITÄ:
Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaa;
3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
- jumalatonta.on.meno
Olen käynyt paljon vapaakirkon ja helluntailaisten kokouksissa. Ei siellä mitään syntejä anteeksi pyydetä. En ole kuullut edes Isä meidän -rukousta niissä paikoissa.
- ei.hyvä
Tuo on totta. Jos ihminen tiedostaa syntisyytensä ja syntinsä, hän pystyy paremmin hallitsemaan itseään, mutta jos hän kieltää syntisyytensä, synnit vaikuttavat salaisesti itsekään aina sitä huomaamatta. Olen nähnyt näitä uudestisyntyneitä jotka muuttuvat yhtäkkiä lampaista raateleviksi susiksi.
- naurunpaikka
ei.hyvä kirjoitti:
Tuo on totta. Jos ihminen tiedostaa syntisyytensä ja syntinsä, hän pystyy paremmin hallitsemaan itseään, mutta jos hän kieltää syntisyytensä, synnit vaikuttavat salaisesti itsekään aina sitä huomaamatta. Olen nähnyt näitä uudestisyntyneitä jotka muuttuvat yhtäkkiä lampaista raateleviksi susiksi.
Kivasti vastaiset itsellesi evl ;)
- evl
naurunpaikka kirjoitti:
Kivasti vastaiset itsellesi evl ;)
Kiitosta vaan
- huhhuli.täällä
Tuo on kyllä suuri valhe että vapaissa lahkoissa on synnittömiä ihmisiä Omasta mielestään varmaan ovatkin. En ole tavannut ateisteillakaan sellaista kieroutta kuin näillä "uskovilla"
- sinut.tunnetaan.kyllä
Mikset käytä nikkiäsi Luterilainen_ , evl?
- hahhahhahaaa
sinut.tunnetaan.kyllä kirjoitti:
Mikset käytä nikkiäsi Luterilainen_ , evl?
Kun ei ole mitään asiaa, alkaa nikkiarvuuttelu:)
Se joka syntiä tekee, on synnin orja.
Sekä hruskasta, että jumalatonta voi viettellä samat synnit, mutta hurskas ei ole niille kuulianinen.
Oletko sinä?
EI ole mitään syntisiä pyhiä olemassa, vaan on syntiset, ja pyhät, ja phyhille on varattu ikuinen elämä, ja syntiselle rangaistus TOTTELEMATTOMUUDESTA.- kaiken.kokenut
Ajatuksesi ei ole kristinuskoa, vaan moralismia. Lue Paavalin 1. Korinttolaiskirje, sen 7. luku, niin asia selvinnee sinullekin. Kaltaisiasi fariseuksia on ollut aina niin Jeesuksen aikana kuin nykyisinkin.
- dontsinn
kaiken.kokenut kirjoitti:
Ajatuksesi ei ole kristinuskoa, vaan moralismia. Lue Paavalin 1. Korinttolaiskirje, sen 7. luku, niin asia selvinnee sinullekin. Kaltaisiasi fariseuksia on ollut aina niin Jeesuksen aikana kuin nykyisinkin.
1. Joh. 3:8
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
1. Joh. 3:9
Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
Hepr. 10:26
Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
Kirkon papit jopa epäsuoraan kehottavat ihmisiä tekemään syntiä ja siis pahaa toisilleen ja joka sunnuntai tällä syntisyydellään jopa ilakoivat kirkonmenoissa.
Mutta Jeesus toteaa tähän
Luuk. 10:27
Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". - bnygtf5
dontsinn kirjoitti:
1. Joh. 3:8
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
1. Joh. 3:9
Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
Hepr. 10:26
Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
Kirkon papit jopa epäsuoraan kehottavat ihmisiä tekemään syntiä ja siis pahaa toisilleen ja joka sunnuntai tällä syntisyydellään jopa ilakoivat kirkonmenoissa.
Mutta Jeesus toteaa tähän
Luuk. 10:27
Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".Raamattu on kristittyjen käsikirja.
Sen vuoksi Jeesus lähetti omilleen Pyhän Hengen:
Luukkaan evankeliumi:
24:49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."
Johanneksen evankeliumi:
15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta."
---------------
VT - on historiaa jonka muutamiin kohtiin Jeesus opeissaan viittaa.
JEESUKSEN EVANKELIUMEISTA väärentämättöminä ei ole paljoa jäljellä ja sitä vähääkään ei pappislupauksen antaneet saa opettaa ja saarnata. Noin 18 Jeesuksen evankeliumeista on vain neljä Paavali ja sen oppikunta ottanut raamattuun, osittain voimakkaasti väärennettynä.
UT - on paavalilais-luterilaisuuden eksytys tulkintoja Jeesuksen evankeliumeista ja mm Jumalan ja Jeesuksen Lain väärennyksellistä tekstiä sisältävä.
Siis todellisuudessa JEESUKSEN EVANKELIUMIT eivät edes kuulu rikollisen kristinuskon raamattuun. Niistä, arviolta 18:sta evankeliumeista neljä osittain rajusti väärentämällä luvatta anastettiin rikollisuuden käyttöön. Sen väärennös työn aloitti Paavali oppikuntineen. Ja ehkä törkein on suomenkielisenä 1992 vuoden saatanallisuuden käsikirja jossa Jumalan ja Jeesuksen Lakiakin väärensivät tosi pahan eksytyksen aikaan saamiseksi.
Joh. Ilm. 22:18, 19 "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. "
--------
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/henkilot/pyhat/uuden_testamentin_pyhat/apostolit/apostoli_paavali.htm
"Nykyinen Raamatun tutkimus kiistelee useiden kirjeiden autenttisuudesta. Kirjeestä hebrealaisille kiistellään erityisesti ja siitä on kiistelty jo alkukirkon ajoista asti. Se ei ilmeisesti ole apostoli Paavalin kirjoittama. Kuinka tahansa, kirkon Raamatun kohtia sisältävä luettelo esittelee nämä kaikki Paavalin kirjeinä. Tähdellä merkittyjä kirjeitä pidetään todennäköisesti Paavalin seuraajien kirjoittamina."
Kirje roomalaisille
Ensimmäinen kirje korinttilaisille
Toinen kirje korinttilaisille
Kirje galatalaisille
Kirje efesolaisille *
Kirje filippiläisille
Kirje kolossalaisille *
Ensimmäinen kirje tessalonikalasille
Toinen kirje tessalonikalasille *
Ensimmäinen kirje Timoteukselle *
Toinen kirje Timoteukselle *
Kirje Titukselle *
Kirje Filemonille
Kirje hebrealaisille *
ja täältä lisää faktaa....
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
- Onnimani
En usko, että luterilaiset kaikki tyyni ovat synnin orjia, vaikka joku luterilaishäirikkö tällaista täällä koko ajan yrittää todistella.
- näin.Luther
Luterilaiseen dogmatiikkaan kuuluu ajatus että kristitty on samaan aikaan syntinen ja pyhä. Hän on itsessään syntinen ja synnin orja kuolemaansa asti, mutta Jeesuksessa hän on täydellinen ja pyhä.
- PasiToivonen
Jos viinin juominen on syntiä, sitten olen synnin orja.
- Jeesus.on.Herra
Maailmanhistorian pahin murhaaja Adolf Hitler oli uskova joka kävi kirkoissa rukoilemassa ja jota vapaakirkot erityisesti kannattivat. Tuskin hän kuitenkaan tunnusti siellä syntejään. Uskova, joka ei tunnista syntisyyttään pyhän Jumalan edessä, ei ole kristitty. Siksi syntien tunnustaminen on erittäin tärkeää niin kuin Jeesuskin seuraajiaan opetti.
- Orsmankääpä
Hitler palvoi "kaitselmusta"ja verilippua - ei uskonut Jeesukseen, koska Jeesus on juutalainen.
- Jeesus.on.Herra
Orsmankääpä kirjoitti:
Hitler palvoi "kaitselmusta"ja verilippua - ei uskonut Jeesukseen, koska Jeesus on juutalainen.
Hitler uskoi nimenomaan Johanneksen evankeliumin Jeesukseen ja piti tätä evankeliumia taskussaan matkoillaankin. Hänen Raamatustaan löytyi alleviivaukset kohdasta jossa Jeesus sanoo juutalaisten olevan Perkeleen sikiöitä. Paavalin, Augustinuksen ja Lutherin perisyntioppia hän halveksi syvästi.
- Orsmankääpä
Jeesus.on.Herra kirjoitti:
Hitler uskoi nimenomaan Johanneksen evankeliumin Jeesukseen ja piti tätä evankeliumia taskussaan matkoillaankin. Hänen Raamatustaan löytyi alleviivaukset kohdasta jossa Jeesus sanoo juutalaisten olevan Perkeleen sikiöitä. Paavalin, Augustinuksen ja Lutherin perisyntioppia hän halveksi syvästi.
Näinhän se oli, että Hitler käytti Raamattua juutalaisvihaansa, ei uskonut Jeesukseen, koska Jeesus oli ihmisenä juutalainen. Hitler uskoi jonkinlaiseen verilipun kaitselmukseen, mistä hän usein puhui.
- PasiToivonen
>>Maailmanhistorian pahin murhaaja Adolf Hitler oli uskova joka kävi kirkoissa rukoilemassa ja jota vapaakirkot erityisesti kannattivat. >>
Hyvä että kannattivat. - dogmaatikko
Luterilaisuudessa korostetaan, että ihminen pelastuu yksin armosta "ilman lain tekoja", Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen tähden. Jumalan ja ihmisen välille ei saa tulla mikään ihmisen teko, vaan ihminen on aina Jumalan armon varassa.
Luterilaisuus pitää kaikkia ihmisiä yhtä syntisinä ja vastustaa käsitystä ihmisen jumalallistumisesta. Luterilaisuus puhuun sen sijaan pyhittymisestä, jonka Kristuksen tunteminen ja seuraaminen saavat aikaan. Luterilainen käsitys armosta merkitsee: ARMO = Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni, johon kuuluu jokapäiväinen syntien tunnustaminen ja sen ymmärtäminen että on edelleen ajatuksin, sanoin ja teoin syntiä joka päivä tekevä ihminen. Ihmisen oma tahto on myös perisynnin turmelema ja jollei Jumala lahjoita uskoa, sitä ei voi myöskään ihminen itse valita samalla tavalla kuin maalliseen regimenttiin kuuluvia asioita.- EiLuterilainen
"ARMO = Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni, johon kuuluu jokapäiväinen syntien tunnustaminen ja sen ymmärtäminen että on edelleen ajatuksin, sanoin ja teoin syntiä joka päivä tekevä ihminen."
Ja jos luterilaiselta jää joku päivä tunnustamatta synnit, niin taivasmatka päättyy siihen?
Eli tuokin jokapäiväinen syntien tunnustaminen on vain ihmisteko, jolla yritetään ansaita taivaspaikkaa, eli omavanhurskautta.
Luulisi kymmeniä vuosia Herran seurassa kulkeneitten olevan jo sen verran kasvaneita, ettei nyt ihan joka päivä askeleet vie synnin harjoittamiseen. - dogmaatikko
"ARMO = Ansaitsematon Rakkaus Minun Osakseni, johon kuuluu jokapäiväinen syntien tunnustaminen ja sen ymmärtäminen että on edelleen ajatuksin, sanoin ja teoin syntiä joka päivä tekevä ihminen."
Ja jos luterilaiselta jää joku päivä tunnustamatta synnit, niin taivasmatka päättyy siihen?
Eli tuokin jokapäiväinen syntien tunnustaminen on vain ihmisteko, jolla yritetään ansaita taivaspaikkaa, eli omavanhurskautta.
Luulisi kymmeniä vuosia Herran seurassa kulkeneitten olevan jo sen verran kasvaneita, ettei nyt ihan joka päivä askeleet vie synnin harjoittamiseen.Syntien tunnustaminen on luterilaisille lähinnä sitä että ymmärtää sen että Jumala on pyhä ja ihminen on syntinen. Vapailla suunnilla syntikäsitys on sen sijaan hyvin pinnallinen ja ohut. Ihminen ei ole myöskään pelkästään paha vaan myös hyvä.
- Aaameeen
dogmaatikko kirjoitti:
Syntien tunnustaminen on luterilaisille lähinnä sitä että ymmärtää sen että Jumala on pyhä ja ihminen on syntinen. Vapailla suunnilla syntikäsitys on sen sijaan hyvin pinnallinen ja ohut. Ihminen ei ole myöskään pelkästään paha vaan myös hyvä.
Vapaissa suunnissa opetetaan kristinuskoa, että lihassa ihminen on syntinen, mutta Kristuksessa hän on synnitön, koska Jeesuksen veri puhdistaa kaikki synnit. Ja ihminen voi tehdä myös hyvää, mutta siinä ei sitä hyvää tee se lihallinen ihminen, vaan Kristus minussa tekee hyviä tekoja.
- no.jaa
Aaameeen kirjoitti:
Vapaissa suunnissa opetetaan kristinuskoa, että lihassa ihminen on syntinen, mutta Kristuksessa hän on synnitön, koska Jeesuksen veri puhdistaa kaikki synnit. Ja ihminen voi tehdä myös hyvää, mutta siinä ei sitä hyvää tee se lihallinen ihminen, vaan Kristus minussa tekee hyviä tekoja.
"siinä ei sitä hyvää tee se lihallinen ihminen, vaan Kristus minussa tekee hyviä tekoja."
-kumpa näkis vaan - mites
Aaameeen kirjoitti:
Onko Pirkko Jalovaara Jeesuksen vai Perkeleen asialla kun hän pettää ihmisiä?
- teoistaan.te.tunnette
mites kirjoitti:
Kyllä Jalovaara on sielunvihollisen asialla. Pettäminen on syntiä.
- käykatsomassa
mites kirjoitti:
Jos pettää ihmisiä niin paholaisen asialla ja jos rukoilee Jeesuksen nimessä sairaiden ja kärsivien puolesta niin Kristuksen asialla.
- luterilainen_
Luterilaisuudessa ihmisen tahto on myös syntinen. Hän ei voi tehdä mitään pelastumisensa eteen. Jos Jumala Pyhä Henki ei häntä vedä, ei hän voi myöskään millään omilla teoillaan tulla uskoon. Vapaissa suunnissa opetetaan toisin ja myös eräässä kirkkoonkin kuuluvassa liikkeessä mikä käyttää itsestään nimitystä "palvelujärjestö" Käytännössä kirkossa opetetaan monenlaisia oppeja mitkä eivät kuulu luterilaiseen tunnustukseen.
- vierestä.katsoja
Papeille on olemassa kirkossa kaksi syntiä. Jos joku pappi kastattaa itsensä uudestaan tai nimityttää itsensä piispapsi, niin kenkää tulee. Muuten saa toimia melkein miten vaan. Jalovaarakin sai pelehtiä kirkossa miten vaan kenenkään puuttumatta asiaan. Vasta kun media teki asian julkiseksi, alkoi tapahtua.
- Jipk
Kerrankin täällä joku kirjoittaa asioista niinkuin ne kirkossamme ovat. Hyvä.
- kaikille.mieliksi
vierestä.katsoja kirjoitti:
Papeille on olemassa kirkossa kaksi syntiä. Jos joku pappi kastattaa itsensä uudestaan tai nimityttää itsensä piispapsi, niin kenkää tulee. Muuten saa toimia melkein miten vaan. Jalovaarakin sai pelehtiä kirkossa miten vaan kenenkään puuttumatta asiaan. Vasta kun media teki asian julkiseksi, alkoi tapahtua.
Tuota nimitetään kirkossa suvaitsevaisuudeksi. Halutaan olla kaikille mieliksi ja unohdetaan kirkon tunnustus. Monikaan ei tällä palstalla tiedä mitä kirkko oikein opettaa. Itse se täytyy ottaa selville lukemalla Luterilaiset tunnustuskirjat. Vaivalloistahan se on. Piispojenhan kuuluisi valvoa kirkkonsa tunnustusta ja kertoa siitä myös kirkkokansalle, mutta eiväthän he sitä tee.
- NäinhänAsiaOn
kaikille.mieliksi kirjoitti:
Tuota nimitetään kirkossa suvaitsevaisuudeksi. Halutaan olla kaikille mieliksi ja unohdetaan kirkon tunnustus. Monikaan ei tällä palstalla tiedä mitä kirkko oikein opettaa. Itse se täytyy ottaa selville lukemalla Luterilaiset tunnustuskirjat. Vaivalloistahan se on. Piispojenhan kuuluisi valvoa kirkkonsa tunnustusta ja kertoa siitä myös kirkkokansalle, mutta eiväthän he sitä tee.
Tuli mieleen, että jos ei yhtään tunne Luterilaista tunnustusta, mutta tuntee kyllä Jumalan ilmoituksen, eli Raamatun sisällön ja luottaa ja uskoo siihen, niin eikös se pitäisi riittää.
Siis pelastua voi 100% varmasti, kun tuntee Jeesuksen vaikka ei olisi koskaan kuullutkaan Lutherista ja tunnustuskirjoista. - Jipk
NäinhänAsiaOn kirjoitti:
Tuli mieleen, että jos ei yhtään tunne Luterilaista tunnustusta, mutta tuntee kyllä Jumalan ilmoituksen, eli Raamatun sisällön ja luottaa ja uskoo siihen, niin eikös se pitäisi riittää.
Siis pelastua voi 100% varmasti, kun tuntee Jeesuksen vaikka ei olisi koskaan kuullutkaan Lutherista ja tunnustuskirjoista.Se joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Toisaalta, jos joku on jäänyt uskossaan niin lain alle, että kieltää luterilaisen tunnustuksen tiivistämän raamatun ilmoituksen esimerkiksi Pyhän Hengen toiminnasta Sanan ja sakramenttien kautta, voi tämmöinen ajautua liian kauas taivaantieltä jolle oli lähtenyt. Ehtoollisen halveksuja saa kuulla : "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne."
- Luterilainen_
NäinhänAsiaOn kirjoitti:
Siis pelastua voi 100% varmasti, kun tuntee Jeesuksen vaikka ei olisi koskaan kuullutkaan Lutherista ja tunnustuskirjoista.Jos kuuluu luterilaiseen kirkkoon, olisi mielestäni hyvä tietää mikä on myös kirkon tunnustus. Tämä tieto olisi hyödyllistä myös vapaakirkoille joilla on mitä merkillisimpiä käsityksiä kirkon tunnustuksesta. Luterilainen tunnustus perustuu Uuteen testamenttiin, tulkinnat vain vaihtelevat eri kirkkokuntien välillä.
- eroja.on
Luterilainen_ kirjoitti:
Jos kuuluu luterilaiseen kirkkoon, olisi mielestäni hyvä tietää mikä on myös kirkon tunnustus. Tämä tieto olisi hyödyllistä myös vapaakirkoille joilla on mitä merkillisimpiä käsityksiä kirkon tunnustuksesta. Luterilainen tunnustus perustuu Uuteen testamenttiin, tulkinnat vain vaihtelevat eri kirkkokuntien välillä.
Yhtä ainoaa oikeaa tulkintaa ei ole koskaan ollutkaan. Jeesus on aina kirkkokuntansa ja uskonlahkonsa näköinen.
- ErehtyväLuther
Luterilainen_ kirjoitti:
Jos kuuluu luterilaiseen kirkkoon, olisi mielestäni hyvä tietää mikä on myös kirkon tunnustus. Tämä tieto olisi hyödyllistä myös vapaakirkoille joilla on mitä merkillisimpiä käsityksiä kirkon tunnustuksesta. Luterilainen tunnustus perustuu Uuteen testamenttiin, tulkinnat vain vaihtelevat eri kirkkokuntien välillä.
Ovatkohan Jeesuksen 12 opetuslasta pelastuneitten joukossa, kun eivät tienneet mitään Lutherista eikä tunnustuskirjoista?
Kyllä nyt on luterilaiset nostaneet kyllä tavallisen keskiajalla vaikuttaneen kuolevaisen ihmisen lähes Jumalan asemaan, jota sitten siteerataan joka paikassa, aivan kuin Luther olisi tie totuus ja elämä! - evl
ErehtyväLuther kirjoitti:
Ovatkohan Jeesuksen 12 opetuslasta pelastuneitten joukossa, kun eivät tienneet mitään Lutherista eikä tunnustuskirjoista?
Kyllä nyt on luterilaiset nostaneet kyllä tavallisen keskiajalla vaikuttaneen kuolevaisen ihmisen lähes Jumalan asemaan, jota sitten siteerataan joka paikassa, aivan kuin Luther olisi tie totuus ja elämä!Onneksi meidän luterilaisten ei tarvitse näitä helvettituomioita jakaa lähimmäisillemme. Sen tehtävän ovat ottaneet itselleen kaiken maailman uskonlahkot vastoin Jeesuksen opetusta.
- ErehtyväLuther
evl kirjoitti:
Onneksi meidän luterilaisten ei tarvitse näitä helvettituomioita jakaa lähimmäisillemme. Sen tehtävän ovat ottaneet itselleen kaiken maailman uskonlahkot vastoin Jeesuksen opetusta.
Tekisi luterilaisellekin aivan hyvää jättää Lutherin tekstit vähemmälle huomiolle ja keskittyä Raamattuun!
evl kirjoitti:
Onneksi meidän luterilaisten ei tarvitse näitä helvettituomioita jakaa lähimmäisillemme. Sen tehtävän ovat ottaneet itselleen kaiken maailman uskonlahkot vastoin Jeesuksen opetusta.
Luterilaisuus nimenomaan on lahko.
- evl2
Katolisen kirkon lahkoksi voi sanoa mutta helvettituomioista Jeesus varoitti niinkuin yleensäkin tuomitsemisista.
- Luterilainen_
ErehtyväLuther kirjoitti:
Tekisi luterilaisellekin aivan hyvää jättää Lutherin tekstit vähemmälle huomiolle ja keskittyä Raamattuun!
Hyvin harva luterilaisen kirkon jäsen on lukenut ainuttakaan Lutherin kirjaa. Suosittelen tutustumista niihinkin.
- lahko.on
evl2 kirjoitti:
Katolisen kirkon lahkoksi voi sanoa mutta helvettituomioista Jeesus varoitti niinkuin yleensäkin tuomitsemisista.
Koko kristinuskohan on juutalaisuuden lahko. Varhaista Jeesus -liikettä kutsuuttiinkin nasaretilaiseksi lahkoksi.
- NäinAjattelen
UT ei puhu missään syntisten-pyhien yhteisöistä, vaan puhuu ain pyhistä tai Jeesuksessa Kristuksessa pyhitetyistä tms, mutta ei koskaan syntisistä seurakunnan jäsenistä.
Ei sittenkään, vaikka Korinton seurakunnassa kaikki eivät vaeltaneet saamansa kutsun mukaan.
Ja näin siksi, koska Jumala katsoo kaikkia Jeesukseen uskovia veren kautta ja näkee uskovat pyhinä ja Jeesuksen veren puhtaiksi peseminä.
Siksipä meidänkin olisi katsottava uskovia samalla lailla kuin Jumala meitä katsoo, eli ei enää syntisinä vaan pyhinä ja armahdettuina jumalan lapsina.- Luterilainen_
Kyllä synti on edelleen sanottava synniksi myös uskoville. Näinhän Paavalikin toimi perustamissaan seurakunnissa.
Ajattelen samoin.
Raamattu tekee selvän eron ihmisen elämässä ennen ja jälkeen uudestisyntymisen.
Uudestisyntynyt on astunut pimeydestä valoon ja osalliseksi Jumalan armosta Jeesuksen tähden. Olemme uusi luomus Hänessä.
Siksi ihmisen tulee syntyä uudesti kuten Jeesus sanoi Nikodemuksellekin.- realismia
usko.vainen kirjoitti:
Ajattelen samoin.
Raamattu tekee selvän eron ihmisen elämässä ennen ja jälkeen uudestisyntymisen.
Uudestisyntynyt on astunut pimeydestä valoon ja osalliseksi Jumalan armosta Jeesuksen tähden. Olemme uusi luomus Hänessä.
Siksi ihmisen tulee syntyä uudesti kuten Jeesus sanoi Nikodemuksellekin.Nämä uudestisyntyneet uskovat tekevät kuitenkin kovasti syntiä, niin tapahtui Paavalin perustamissa seurakunnissa ja niin tapahtuu tänään valitettavasti.
- uskiskehiin
realismia kirjoitti:
Nämä uudestisyntyneet uskovat tekevät kuitenkin kovasti syntiä, niin tapahtui Paavalin perustamissa seurakunnissa ja niin tapahtuu tänään valitettavasti.
Taikka paremminkin sanoen meidän päälle sälytetään paljon syntejä. Ja sitten tehtyjä syntejä tuodaan esiin vuosikymmenestä toiseen ikäänkuin se armo, mistä papit niin paljon puhuu ei koskisi ollenkaan uskovaisia.
realismia kirjoitti:
Nämä uudestisyntyneet uskovat tekevät kuitenkin kovasti syntiä, niin tapahtui Paavalin perustamissa seurakunnissa ja niin tapahtuu tänään valitettavasti.
Myös uudestisyntynt lankeaa lihassa vaikka kilvoitteleekin syntiä vastaan.
Niinhän Paavali selvästi sanoo.- UUT
sage8 kirjoitti:
Ilmeisesti palstan fundisuskovat eivät laske valehtelua synniksi.
Tuollaiset uskonlahkot jotka näkevät itsensä ainoastaan pyhinä ja synnittöminä ovat mielenterveydellekin vaarallisia. Uskontojen uhrien tuki ry tietää kertoa asiasta enemmän. Myös mielisairaaloiden henkilökunta tietää kertoa niistä.
- UskoAuttaa
UUT kirjoitti:
Tuollaiset uskonlahkot jotka näkevät itsensä ainoastaan pyhinä ja synnittöminä ovat mielenterveydellekin vaarallisia. Uskontojen uhrien tuki ry tietää kertoa asiasta enemmän. Myös mielisairaaloiden henkilökunta tietää kertoa niistä.
Ja minä tiedän monia luterilaisia, joilla mielenterveys horjuu ja joutuvat elämään lääkkeiden varassa, että selviävät päivästä toiseen.
Tai sitten hakevat Alkosta apua mielenterveyteensä. UUT kirjoitti:
Kyllä, näin on.
UskoAuttaa kirjoitti:
Ja minä tiedän monia luterilaisia, joilla mielenterveys horjuu ja joutuvat elämään lääkkeiden varassa, että selviävät päivästä toiseen.
Tai sitten hakevat Alkosta apua mielenterveyteensä.Nimenomaan toivottomuus on se joka saa ihmiset masentumaan, sekoamaan ja pelkäämään kuolemaa.
Meille Jumalan lapsille kuolema on voitto kuten Paavali osuvasti sanoi.
Paras on edessäpäin.
https://www.youtube.com/watch?v=zu6VhLZ1X6o- Jipk
UUT kirjoitti:
Raamattu opettaa meille, että ihminen uudestisyntyy kasteessa (Efes. 5:26, Tiit. 3:5, Joh. 3:5). Tämä nimenomaan on armollista kuultavaa, että Jumala on jo toiminut kohdallamme ennenkuin itse olemme puuhastelleet pelastuksen asiassa. Itsekin Olin joitakin vuosia sitten kierteessä, jossa aina uudelleen tuli tehtyä uskonratkaisu, jotta maailmojen teillä ryvettynyt sydämeni löytäisi lohdun ja rauhan. No sellaista eivät nämä ratkaisut saaneet aikaan, mutta kasteen kirkastuminen sydämelle ja ripittäytyminen sen rauhan sitten lopulta toi. Kehotan kaikkia uskossaan hapuilevia muistamaan katsettaan. Katso vielä Siionin kanteleen laulu 473 oletukseksi.
- Älä.eksytä
Jipk kirjoitti:
Raamattu opettaa meille, että ihminen uudestisyntyy kasteessa (Efes. 5:26, Tiit. 3:5, Joh. 3:5). Tämä nimenomaan on armollista kuultavaa, että Jumala on jo toiminut kohdallamme ennenkuin itse olemme puuhastelleet pelastuksen asiassa. Itsekin Olin joitakin vuosia sitten kierteessä, jossa aina uudelleen tuli tehtyä uskonratkaisu, jotta maailmojen teillä ryvettynyt sydämeni löytäisi lohdun ja rauhan. No sellaista eivät nämä ratkaisut saaneet aikaan, mutta kasteen kirkastuminen sydämelle ja ripittäytyminen sen rauhan sitten lopulta toi. Kehotan kaikkia uskossaan hapuilevia muistamaan katsettaan. Katso vielä Siionin kanteleen laulu 473 oletukseksi.
Kaste ei synnytä ketään uudesti. Kaste on ulkoinen merkki jonka uudestisyntynyt ottaa kun siirtyy uuteen elämään.
Ihan turha on noin halpaa armoa yrittää kaupitella edes luterilaisille. - Jipk
Älä.eksytä kirjoitti:
Kaste ei synnytä ketään uudesti. Kaste on ulkoinen merkki jonka uudestisyntynyt ottaa kun siirtyy uuteen elämään.
Ihan turha on noin halpaa armoa yrittää kaupitella edes luterilaisille.Olisin hyvin varovainen sinuna. Kasteen halveksiminen ei ole mikään vähäpätöinen harha, se on hyökkäys kirkkomme perustusta vastaan! Muistan kun eräs nainen tuli kysymään minulta milloin olen uudestisyntynyt. Totesin sen tapahtuneen kasteessani. Hän sanoi, ihan sovittelevasti että minulla on oikeus pitää Tämä käsitys. Hän kertoi omasta uudestisyntyminen kokemuksestaan, jossa hän kertoi nähneensä itsensä ammeen tapauksessa, joka oli verellä täytetty. Totesin siihen, että kuulostaa ihan Jumalasta olevana kokemuksena. Uskon, että Jumala halusi näyttää hänelle, että hänenkään lapsikasteessaan vesi ei ollut vettä, vaikka babtistit kuinka väittäisivät, vaan Jumalan Sanan kautta Jeesuksen sovintoveren sekoittamaa ja täynnä Pyhän Hengen tulta.
- Jipk
Jipk kirjoitti:
Siis muistamaan katsettaan. (Ennakoiva tekstit.)
- Jipk
Jipk kirjoitti:
Siis muistamaan katsettaan. (Ennakoiva tekstit.)
Kastettaan
- Luterilainen_
Jipk kirjoitti:
Olisin hyvin varovainen sinuna. Kasteen halveksiminen ei ole mikään vähäpätöinen harha, se on hyökkäys kirkkomme perustusta vastaan! Muistan kun eräs nainen tuli kysymään minulta milloin olen uudestisyntynyt. Totesin sen tapahtuneen kasteessani. Hän sanoi, ihan sovittelevasti että minulla on oikeus pitää Tämä käsitys. Hän kertoi omasta uudestisyntyminen kokemuksestaan, jossa hän kertoi nähneensä itsensä ammeen tapauksessa, joka oli verellä täytetty. Totesin siihen, että kuulostaa ihan Jumalasta olevana kokemuksena. Uskon, että Jumala halusi näyttää hänelle, että hänenkään lapsikasteessaan vesi ei ollut vettä, vaikka babtistit kuinka väittäisivät, vaan Jumalan Sanan kautta Jeesuksen sovintoveren sekoittamaa ja täynnä Pyhän Hengen tulta.
Kaste mukamas jokin "ulkoinen merkki" Tuo on pelkästäänm uudestikastajien jaarituksia. Niitä on aina tällä palstalla. Kasteesta puhutaan UT:ssa uudestisyntymisen yhteydessä. Usko ja kaste, vedestä ja Hengestä. Siinä se on sanottu selvästi
- UUT
UskoAuttaa kirjoitti:
Tai sitten hakevat Alkosta apua mielenterveyteensä.Helluntailaisia on Suomessa niin pieni porukka että heidän suuri edustuksensa mielisairaaloissa ja mm. UUT:ssa kertoo paljon. Kaikki luterilaiseen kirkkoon kuuluvat eivät edusta luterilaista uskontulkintaa. Monet ovat täysin uskosta tietämättömiä ja välinpitämättömiä. Sitten on vielä näitä viidesläisiä joilla on luterilaisuudesta poikkeava uskonkäsitys.
- Älä.eksytä
Jipk kirjoitti:
Olisin hyvin varovainen sinuna. Kasteen halveksiminen ei ole mikään vähäpätöinen harha, se on hyökkäys kirkkomme perustusta vastaan! Muistan kun eräs nainen tuli kysymään minulta milloin olen uudestisyntynyt. Totesin sen tapahtuneen kasteessani. Hän sanoi, ihan sovittelevasti että minulla on oikeus pitää Tämä käsitys. Hän kertoi omasta uudestisyntyminen kokemuksestaan, jossa hän kertoi nähneensä itsensä ammeen tapauksessa, joka oli verellä täytetty. Totesin siihen, että kuulostaa ihan Jumalasta olevana kokemuksena. Uskon, että Jumala halusi näyttää hänelle, että hänenkään lapsikasteessaan vesi ei ollut vettä, vaikka babtistit kuinka väittäisivät, vaan Jumalan Sanan kautta Jeesuksen sovintoveren sekoittamaa ja täynnä Pyhän Hengen tulta.
Turhaan varoittelet minua. Mutta sinun olisi syytä lukea Raamattua mitä siellä oikeasti sanotaan uudestisyntymisestä ja kasteesta.
Se, että kirkko kastaa vauvoja ja luulee heidän siinä uudestisyntyvän on pelkkää kirkko-isien keksintöä.
Kastetta arvostan ja kunnioitan mutta ihmisen tulee olla tietoinen omasta kasteestaan ja itse päättää milloin siihen on valmis. - kasteeipelasta
Älä.eksytä kirjoitti:
Turhaan varoittelet minua. Mutta sinun olisi syytä lukea Raamattua mitä siellä oikeasti sanotaan uudestisyntymisestä ja kasteesta.
Se, että kirkko kastaa vauvoja ja luulee heidän siinä uudestisyntyvän on pelkkää kirkko-isien keksintöä.
Kastetta arvostan ja kunnioitan mutta ihmisen tulee olla tietoinen omasta kasteestaan ja itse päättää milloin siihen on valmis.Luterilaisten kaste on ihmisteko, joka suoritetaan kirkon papin, kummien ja lasten vanhempien tahdosta ja sitä nykyään kutsutaan ristimiseksi ja siinä vietetään ristiäisiä.
Kristinuskossa kaste ei ole ihmisteko, vaan siinä uskoontullut (Jumalan vetämänä) kastetaan taikka paremminkin sanoen upotetaan Jeesuksen nimeen ja näin hän identifioi itsensä tämänjälkeen Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja tässä todellisuudessa sitten elää ja toimii evankeliumin ja lähimmäistyössä. - Älä.eksytä
kasteeipelasta kirjoitti:
Luterilaisten kaste on ihmisteko, joka suoritetaan kirkon papin, kummien ja lasten vanhempien tahdosta ja sitä nykyään kutsutaan ristimiseksi ja siinä vietetään ristiäisiä.
Kristinuskossa kaste ei ole ihmisteko, vaan siinä uskoontullut (Jumalan vetämänä) kastetaan taikka paremminkin sanoen upotetaan Jeesuksen nimeen ja näin hän identifioi itsensä tämänjälkeen Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja tässä todellisuudessa sitten elää ja toimii evankeliumin ja lähimmäistyössä.Näin minäkin asiasta ajattelen.
- Jipk
Luterilainen_ kirjoitti:
Kaste mukamas jokin "ulkoinen merkki" Tuo on pelkästäänm uudestikastajien jaarituksia. Niitä on aina tällä palstalla. Kasteesta puhutaan UT:ssa uudestisyntymisen yhteydessä. Usko ja kaste, vedestä ja Hengestä. Siinä se on sanottu selvästi
Niin sitä voisi miettiä miksi kristillistä kastetta vastaan on hyökätty ja hyökätään aina eri aikakausina kirkon historiassa. Kyse onkin siitä, että se on niin vakava uhka Saatanan toiminnalle, että se vihoissaan kristillisen kasteen tuhoisasta vaikutuksesta itselleen, eksyttää aina uusia tahoja sitä vastustamaan.
- olet.aivopesty
Luterilaisten kaste on ihmisteko, joka suoritetaan kirkon papin, kummien ja lasten vanhempien tahdosta ja sitä nykyään kutsutaan ristimiseksi ja siinä vietetään ristiäisiä.
Kristinuskossa kaste ei ole ihmisteko, vaan siinä uskoontullut (Jumalan vetämänä) kastetaan taikka paremminkin sanoen upotetaan Jeesuksen nimeen ja näin hän identifioi itsensä tämänjälkeen Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja tässä todellisuudessa sitten elää ja toimii evankeliumin ja lähimmäistyössä.Olet hyvin tietämätön kirkon kasteopetuksesta. Suosittelen ottamaan asioista selvää ennen kuin kirjoittelet tänne.
- älä.närkästy
Jipk kirjoitti:
Niin sitä voisi miettiä miksi kristillistä kastetta vastaan on hyökätty ja hyökätään aina eri aikakausina kirkon historiassa. Kyse onkin siitä, että se on niin vakava uhka Saatanan toiminnalle, että se vihoissaan kristillisen kasteen tuhoisasta vaikutuksesta itselleen, eksyttää aina uusia tahoja sitä vastustamaan.
Ei ole hyökkäämistä kun toteaa luterilaisen kasteopetuksen olevan Raamatun vastainen.
- Jipk
Kristinuskossa kaste ei ole ihmisteko, vaan siinä uskoontullut (Jumalan vetämänä) kastetaan taikka paremminkin sanoen upotetaan Jeesuksen nimeen ja näin hän identifioi itsensä tämänjälkeen Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja tässä todellisuudessa sitten elää ja toimii evankeliumin ja lähimmäistyössä.Luterilainen kaste ei ole ihmisteko, siinä toimijana on Jumala. Kasteessa Jumalan Pyhä sana yhdistyy aineeseen, jolloin siitä tulee pelastava. Kaste ei kuitenkaan yksin pelasta, vaan kastettavalla tulee säilyä kasteessa lahjoitettu usko. Tähän lähetyskäskyssäkin kastettuja ohjataan.
- Luterilainen_
älä.närkästy kirjoitti:
Ei ole hyökkäämistä kun toteaa luterilaisen kasteopetuksen olevan Raamatun vastainen.
Kaikkien suurten kirkkokuntien kasteopetus on samanlainen ja me uskomme sen olevan myös UT:n opetusta. Kirkkojen ulkopuoliset lahkot eivät ole pystyneet todistamaan sitä millään tavalla vääräksi.
- älä.närkästy
Jipk kirjoitti:
Luterilainen kaste ei ole ihmisteko, siinä toimijana on Jumala. Kasteessa Jumalan Pyhä sana yhdistyy aineeseen, jolloin siitä tulee pelastava. Kaste ei kuitenkaan yksin pelasta, vaan kastettavalla tulee säilyä kasteessa lahjoitettu usko. Tähän lähetyskäskyssäkin kastettuja ohjataan.
Lähetyskäsky käskee opettaa ja kastaa.
Kirkko kastaa ja opettaa jos opettaa.
Jokainen joka haluaa tulla Jeesuksen seuraajaksi kastetaan ei niitä jotka eivät ymmärrä asiasta yhtään mitään. - Jipk
älä.närkästy kirjoitti:
Lähetyskäsky käskee opettaa ja kastaa.
Kirkko kastaa ja opettaa jos opettaa.
Jokainen joka haluaa tulla Jeesuksen seuraajaksi kastetaan ei niitä jotka eivät ymmärrä asiasta yhtään mitään.Lue Luuk.1:44 ja huomaat, että sinun järkeesi sopivalla tavalla asiaa ymmärtämätönkin sopii Pyhän Hengen työn kohteeksi. On Hyvä, että raamattu tässä nauraa kaikille järkiuskoville ja katsoo sopivaksi ilmoittaa asian lapsenkaltaisille, eikä estele heitä, niinkuin eräät.
- älä.närkästy
Jipk kirjoitti:
Lue Luuk.1:44 ja huomaat, että sinun järkeesi sopivalla tavalla asiaa ymmärtämätönkin sopii Pyhän Hengen työn kohteeksi. On Hyvä, että raamattu tässä nauraa kaikille järkiuskoville ja katsoo sopivaksi ilmoittaa asian lapsenkaltaisille, eikä estele heitä, niinkuin eräät.
Eivät lapset ole ilman järkeä joten lasten haöventamisesi on käsittämätöntä.
Lapsen kaltaisilla tarkoitetaan luottavaista uskoa Isään Jumalaan kuten lapsi luottaa omiin vanhempiinsa. Ei siis lapsen järjettömyyttä. - Jipk
älä.närkästy kirjoitti:
Lapsen kaltaisilla tarkoitetaan luottavaista uskoa Isään Jumalaan kuten lapsi luottaa omiin vanhempiinsa. Ei siis lapsen järjettömyyttä."Sallikaa lasten tulla minun luokseni älkää estelkö heitä."
- Luterilainen_
älä.närkästy kirjoitti:
Lapsen kaltaisilla tarkoitetaan luottavaista uskoa Isään Jumalaan kuten lapsi luottaa omiin vanhempiinsa. Ei siis lapsen järjettömyyttä.Olen tutustunut aika paljon UT:n kastekäsitykseen. Jos kirkon kastenäkemys olisi Jeesuksen opetuksen tai UT:n vastainen, antaisin kastaa itseni heti uudestaan. En ole tuollaista kuitenkaan vielä havainnut. Arvostan lapsena saamaani kastetta.
- älä.närkästy
Jipk kirjoitti:
"Sallikaa lasten tulla minun luokseni älkää estelkö heitä."
Niin? Miten tuo liittyy lasten kastamiseen?
- Jipk
Älä.eksytä kirjoitti:
Kastetta arvostan ja kunnioitan mutta ihmisen tulee olla tietoinen omasta kasteestaan ja itse päättää milloin siihen on valmis.Vetoan nyt itsekin järkeen, jos se sopii sinulle paremmin. Jos Jumala olisi asettanut kasteen vain jonkinlaiseksi uskoon tulon merkiksi tai vihkimykseksi, ei hän olisi asettanut Raamattuun sellaisia kohtia kuin
Joh.19:34 "Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti verta ja vettä." ja
1.Joh.5:6-8 "Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus. Todistajia on näin kolme: Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi."
Miten nämä nyt todistavat mistään saatat ihmetellä. No tässä sinun olisi pitänyt tutustua yhteen niistä mainitsemistasi kirkkoisistä, nimittäin Augustukseen. Augustinus oli itse aluksi mukana manikealaisessa harhaopissa, mutta Jumalan hänelle asettaman suunnitelman ja Pyhän Hengen ohjaamana tuli kristilliseen uskoon. Augustinus sanoo, että nämä edellä olevat raamatunkohdat ovat yhteydessä toisiinsa ja kertovat sen, "että uuden liiton molemmat sakramentit ovat syntyneet Jeesuksen Kristuksen kyljestä" Tämä veri vuodatetaan ylitsemme kasteen virrassa ja totisesti me juomme sen siunauksen maljassa (1.Kor.10:16). Augustinus:"Kristuksen kylki puhkaistiin, ja heti vuoti siitä verta ja vettä, jotka ovat seurakunnan molemmat sakramentit: vesi, jossa morsian on puhdistettu, ja veri, joka lahjoittaa hänelle myötäjäiset".
Siinä missä ensimmäisen Aadamin kylkiluusta luotiin Eeva, juontaa nyt samoin seurakunta, Kristuksen morsian, toisen Aadamin jumal-inhimillisestä ruumiista ja verestä pyhän kasteen sakramentin välityksellä, jossa se istutetaan ja liitetään hänen ruumiiiseensa, valellaan hänen verellään ja pukeutuu häneen (Gal. 3:27).
Vielä on Augustinus tarkastellut vanhaa luomista ja uutta luomista mielenkiintoisella tavalla. Muistamme, että maailman luomisessa läsnä olivat vesi ja Henki (1. Moos. 1:2) Augustinus: "Vesi ja Henki uudestisynnyttävät meidät Kristuksessa, samoin kuin me kaikki olemme luonnon mukaan syntyneet Aadamista."
Katsotaan vielä mitä sanottavaa Lutherilla on Gal. 3.27 jakeesta: "Tämä opinkohta on tarkasti huomattava kiihkohenkien vastustamiseksi, noiden, jotka halventavat ihanaa kastetta ja puhuvat siitä häijysti ja jumalattomasti. Paavali sitä vastoin kaunistaa kasteen ihanin mainesanoin nimittämällä sitä - Tiituksen kirjeen kolmannessa luvussa - uudestisyntymisen pesuksi ja Pyhän Hengen uudistukseksi, ja tässä hän sanoo kaikkien kastettujen pukeneen päällensä Kristuksen. Mutta Paavali ei, niinkuin sanoin, puhu seuraamiseen vaan syntymään viittaavasta pukeutumisesta. Hän ei sano: te olette kasteessanne saaneet merkin, jonka johdosta olette joutuneet kristittyjen joukkoon, - niinhän luulottelevat nykyajan lahkolaiset, jotka tekevät kasteesta vain ulkonaisen tunnuksen, toisin sanoen, eräänlaisen mitättömän ja arvottoman merkin, - vaan hän sanoo:"Niin monta kuin teitä on Kristukseen kastettu, te olette Kristuksen päällenne pukeneet", toisin sanoen, teidät on temmattu lain ulkopuolelle, kasteessa tapahtuneeseen uudestisyntymiseen." - OlettavatVain
älä.närkästy kirjoitti:
Luterilaiselle kaikki Raamatun jakeet missä mainitaan lapsi tai vesi, ne automaattisesti tarkoittavat kastetta vaikka niissä kohdissa ei puhuttaisikaan kasteesta.
Samoin kun on puhe perhekunnasta, niin luterilaiselle se merkitsee automaattisesti, että joka ainoassa perheessä on sylivauvoja, olkootpa vaikka 100 vuotiaita, niin kyllä heillä vielä vauvoja on. - TekojenTie
Jipk kirjoitti:
Vetoan nyt itsekin järkeen, jos se sopii sinulle paremmin. Jos Jumala olisi asettanut kasteen vain jonkinlaiseksi uskoon tulon merkiksi tai vihkimykseksi, ei hän olisi asettanut Raamattuun sellaisia kohtia kuin
Joh.19:34 "Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti verta ja vettä." ja
1.Joh.5:6-8 "Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus. Todistajia on näin kolme: Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi."
Miten nämä nyt todistavat mistään saatat ihmetellä. No tässä sinun olisi pitänyt tutustua yhteen niistä mainitsemistasi kirkkoisistä, nimittäin Augustukseen. Augustinus oli itse aluksi mukana manikealaisessa harhaopissa, mutta Jumalan hänelle asettaman suunnitelman ja Pyhän Hengen ohjaamana tuli kristilliseen uskoon. Augustinus sanoo, että nämä edellä olevat raamatunkohdat ovat yhteydessä toisiinsa ja kertovat sen, "että uuden liiton molemmat sakramentit ovat syntyneet Jeesuksen Kristuksen kyljestä" Tämä veri vuodatetaan ylitsemme kasteen virrassa ja totisesti me juomme sen siunauksen maljassa (1.Kor.10:16). Augustinus:"Kristuksen kylki puhkaistiin, ja heti vuoti siitä verta ja vettä, jotka ovat seurakunnan molemmat sakramentit: vesi, jossa morsian on puhdistettu, ja veri, joka lahjoittaa hänelle myötäjäiset".
Siinä missä ensimmäisen Aadamin kylkiluusta luotiin Eeva, juontaa nyt samoin seurakunta, Kristuksen morsian, toisen Aadamin jumal-inhimillisestä ruumiista ja verestä pyhän kasteen sakramentin välityksellä, jossa se istutetaan ja liitetään hänen ruumiiiseensa, valellaan hänen verellään ja pukeutuu häneen (Gal. 3:27).
Vielä on Augustinus tarkastellut vanhaa luomista ja uutta luomista mielenkiintoisella tavalla. Muistamme, että maailman luomisessa läsnä olivat vesi ja Henki (1. Moos. 1:2) Augustinus: "Vesi ja Henki uudestisynnyttävät meidät Kristuksessa, samoin kuin me kaikki olemme luonnon mukaan syntyneet Aadamista."
Katsotaan vielä mitä sanottavaa Lutherilla on Gal. 3.27 jakeesta: "Tämä opinkohta on tarkasti huomattava kiihkohenkien vastustamiseksi, noiden, jotka halventavat ihanaa kastetta ja puhuvat siitä häijysti ja jumalattomasti. Paavali sitä vastoin kaunistaa kasteen ihanin mainesanoin nimittämällä sitä - Tiituksen kirjeen kolmannessa luvussa - uudestisyntymisen pesuksi ja Pyhän Hengen uudistukseksi, ja tässä hän sanoo kaikkien kastettujen pukeneen päällensä Kristuksen. Mutta Paavali ei, niinkuin sanoin, puhu seuraamiseen vaan syntymään viittaavasta pukeutumisesta. Hän ei sano: te olette kasteessanne saaneet merkin, jonka johdosta olette joutuneet kristittyjen joukkoon, - niinhän luulottelevat nykyajan lahkolaiset, jotka tekevät kasteesta vain ulkonaisen tunnuksen, toisin sanoen, eräänlaisen mitättömän ja arvottoman merkin, - vaan hän sanoo:"Niin monta kuin teitä on Kristukseen kastettu, te olette Kristuksen päällenne pukeneet", toisin sanoen, teidät on temmattu lain ulkopuolelle, kasteessa tapahtuneeseen uudestisyntymiseen.""Kristuksen kylki puhkaistiin, ja heti vuoti siitä verta ja vettä, jotka ovat seurakunnan molemmat sakramentit: vesi, jossa morsian on puhdistettu, ja veri, joka lahjoittaa hänelle myötäjäiset"."
Ainakin 80:lle % suomalaisista on tehty nuo molemmat sakramentit, mutta siitä huolimatta vain pienen joukon kohdalla tuo toimitus on onnistunut. - äläpakota
Jipk kirjoitti:
Luterilainen kaste ei ole ihmisteko, siinä toimijana on Jumala. Kasteessa Jumalan Pyhä sana yhdistyy aineeseen, jolloin siitä tulee pelastava. Kaste ei kuitenkaan yksin pelasta, vaan kastettavalla tulee säilyä kasteessa lahjoitettu usko. Tähän lähetyskäskyssäkin kastettuja ohjataan.
"Luterilainen kaste ei ole ihmisteko, siinä toimijana on Jumala. "
Luterilaisessa päänvalelu rituaalissa tahtojina ja toimijoina ovat ihmisetä. Myös miekkalähetyksen aikaan ihmisiä yritettiin pakottaa "uskoon", mutta silloinkin epäonnistuttiin surkeasti. Jos vauvaa yritetään siinä oikein joukolla pakottaa johonkin "uskoon", niin suurin osa luterilaisista elämällään todistaa, että turhaa oli sekin yritys. - Jipk
älä.närkästy kirjoitti:
Servaus.
- Jipk
TekojenTie kirjoitti:
"Kristuksen kylki puhkaistiin, ja heti vuoti siitä verta ja vettä, jotka ovat seurakunnan molemmat sakramentit: vesi, jossa morsian on puhdistettu, ja veri, joka lahjoittaa hänelle myötäjäiset"."
Ainakin 80:lle % suomalaisista on tehty nuo molemmat sakramentit, mutta siitä huolimatta vain pienen joukon kohdalla tuo toimitus on onnistunut.Niin tämähän se on ongelmana. Nämä Jumalan lahjat on jaettu kasteen ja rippikoulun myötä monille, mutta lahjoja ei ole siten käytetty.
Luther kasteen käyttämisestä:
MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
Meillä on kuitenkin se toivo, että Jumala on pitkämielinen ja odottaa, että kääntyisimme takaisin kotiin tuhlaajapojan tavoin omistamaan jo kasteessa saamaamme pelastuksen lahjaa.
Itsekikin tein uskonratkaisun jo kuusitoistavuotiaana, mutta eipä se kristityn elämä silloin passannut, vaan sitten kuitenkin maaailma veti puoleensa ja etäännyin kauas Jumalasta. 32-vuotiaana sitten palasin seurakuntayhteyteen, mutta uskon varmuuden omistaminen oli vaikeaa, kun aina painoi mieltä luopumuksen tilassa eletty aika. Vasta, kun tajusin, että Jumala oli ensin toiminut kohdallani, ottamalla minut armoliittoonsa, ennen ratkaisujani alkoi uskoni vahvistua.
Tästä liittosuhteesta puhuu Pietarikin (kieltäjän tuomalla kokemuksella) : "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus," 1.Piet.3:21
Ihmisiä on kutsuttava kasteen kautta omistamaan pelastusta, siksi on Pyhä henki ja raamattu ohjannut tämän sakramentin jo pienille lapsille annettavaksi. - uskovien.kaste
Jipk kirjoitti:
Niin tämähän se on ongelmana. Nämä Jumalan lahjat on jaettu kasteen ja rippikoulun myötä monille, mutta lahjoja ei ole siten käytetty.
Luther kasteen käyttämisestä:
MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
Meillä on kuitenkin se toivo, että Jumala on pitkämielinen ja odottaa, että kääntyisimme takaisin kotiin tuhlaajapojan tavoin omistamaan jo kasteessa saamaamme pelastuksen lahjaa.
Itsekikin tein uskonratkaisun jo kuusitoistavuotiaana, mutta eipä se kristityn elämä silloin passannut, vaan sitten kuitenkin maaailma veti puoleensa ja etäännyin kauas Jumalasta. 32-vuotiaana sitten palasin seurakuntayhteyteen, mutta uskon varmuuden omistaminen oli vaikeaa, kun aina painoi mieltä luopumuksen tilassa eletty aika. Vasta, kun tajusin, että Jumala oli ensin toiminut kohdallani, ottamalla minut armoliittoonsa, ennen ratkaisujani alkoi uskoni vahvistua.
Tästä liittosuhteesta puhuu Pietarikin (kieltäjän tuomalla kokemuksella) : "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus," 1.Piet.3:21
Ihmisiä on kutsuttava kasteen kautta omistamaan pelastusta, siksi on Pyhä henki ja raamattu ohjannut tämän sakramentin jo pienille lapsille annettavaksi.Miten kutsut mitään ymmärtämätöntä lasta?
- Saatana_vittuun
Pienet lapset ovat syntyessään likaisia huoria, synnintekijöitä pahimmillaan. Se on hakattava nistä ulos. Säännöllinen 5 kertaa viikossa tapahtuva nahkavyöllä paljaalle syntiselle perseelle piskaaminen on hyväksi lapselle ja koko pyhälle yhteisölle.
- olenko.oikeassa
Veikkaan että olet helluntailainen
- UUT
Kaikki maailmalla tutuksi tulleet uskonlahkot jotka sitten päätyivät itsemurhiin ja muuhun väkivaltaan uskoivat olevansa pyhien valittujen yhteisöjä. Ne tekivät paljon myös hyväntekeväisyyttä. Uskovien synnittömyyskuvitelmat vievät monenlaiseen pahaan.
- UUT
usko.vainen kirjoitti:
Miksi syytät Jeesuksen seuraajia kulttiuskontojen itsemurhista?
En ole syyttänyt "Jeesuksen seuraajia" enkä muitakaan näistä lahkoista, mutta niiden dogmatiikan tunteminen voi olla hyödyllistä myös kristityille. Monet näistä lahkoista toimivat myös kristinuskon nimissä.
- UskoAuttaa
Oletko UUT uudestisyntyńyt Jeesuksen seuraaja? Jos olet, niin miten luulet jatkuvan synnistä saarnaamisen auttavan ketään Jumalan armoon? Kun joka päivä, niin kuin luterilaiset sanoo, joka päivä täytyy pitää synti päällimmäisenä ja siitä puhua ja kaikin voimin pitää vastustaa armossa elämistä, johon Raamattukin meitä kehottaa.
Se jatkuva synnin saarnako meitä kasvattaa hylkäämään kaiken jumalattomuuden ja maailman himot? UUT kirjoitti:
En ole syyttänyt "Jeesuksen seuraajia" enkä muitakaan näistä lahkoista, mutta niiden dogmatiikan tunteminen voi olla hyödyllistä myös kristityille. Monet näistä lahkoista toimivat myös kristinuskon nimissä.
Miksi tutustua väärään rahaan kun oikeaakin on? :D
- UUT
UskoAuttaa kirjoitti:
Oletko UUT uudestisyntyńyt Jeesuksen seuraaja? Jos olet, niin miten luulet jatkuvan synnistä saarnaamisen auttavan ketään Jumalan armoon? Kun joka päivä, niin kuin luterilaiset sanoo, joka päivä täytyy pitää synti päällimmäisenä ja siitä puhua ja kaikin voimin pitää vastustaa armossa elämistä, johon Raamattukin meitä kehottaa.
Se jatkuva synnin saarnako meitä kasvattaa hylkäämään kaiken jumalattomuuden ja maailman himot?Itsetuntemus auttaa elämään oikein.
- UskoAuttaa
UUT kirjoitti:
Itsetuntemus auttaa elämään oikein.
Mutta jos ihminen ei tunne Jeesusta, niin silloin ei tunne itseäänkään! Luuloja voi tosin olla itsestä jos jonkinlaisia, mutta vasta uudestisyntyminen avaa ihmisen hengellisen näön, että sitten kykenee oikeasti näkemään myös sen kuka olen, mistä olen ja minkälainen olen.
- Mistä_kiikastaa
usko.vainen kirjoitti:
Miksi syytät Jeesuksen seuraajia kulttiuskontojen itsemurhista?
Mistä syyllisyytesi nousee???
- pyykkikoneen.kaipuu
Usko.vaisen kanssa tulee ahdistunut olo kun mikään ei kelpaa. Sairas olo tarttuu.
pyykkikoneen.kaipuu kirjoitti:
Usko.vaisen kanssa tulee ahdistunut olo kun mikään ei kelpaa. Sairas olo tarttuu.
Sinun kannattaa mennä sielunhoitoon jos tästä palstasta ahdistut :D
- Mistä_kiikastaa
usko.vainen kirjoitti:
Mikä syyllisys?
Itsehän tunnet että Jeesuksen seuraajia syytetään täällä (vai etkö ole Jeesuksen seuraaja) vaikka kukaan ei ole syyttänyt. Syyllisyyden tunne nousee siis itsestäsi.
- heko.heko.heko
usko.vainen kirjoitti:
Sinun kannattaa mennä sielunhoitoon jos tästä palstasta ahdistut :D
Ei hän tästä palstasta sanonut ahdistuvansa vaan henkilöstä joka käytti nikkiä "usko.vainen". Lukutaidossasi vai ymmärryksessäsikö on vikaa:):):)
Mistä_kiikastaa kirjoitti:
Itsehän tunnet että Jeesuksen seuraajia syytetään täällä (vai etkö ole Jeesuksen seuraaja) vaikka kukaan ei ole syyttänyt. Syyllisyyden tunne nousee siis itsestäsi.
Minä en tunne syyllisyyttä siitä, että jotkut vertaavat Jeesuksen seuraajia kulttilahkolaisiin.
heko.heko.heko kirjoitti:
Ei hän tästä palstasta sanonut ahdistuvansa vaan henkilöstä joka käytti nikkiä "usko.vainen". Lukutaidossasi vai ymmärryksessäsikö on vikaa:):):)
Ja sinä yrität taas aloittaa räyhäämisesi. Kasva jo aikuiseksi!
- Miksi--
usko.vainen kirjoitti:
Ja sinä yrität taas aloittaa räyhäämisesi. Kasva jo aikuiseksi!
Kun sinua joku yrittää neuvoa ja ojentaa, koet sen räyhäämiseksi?
- UUT
usko.vainen kirjoitti:
Oikein omasta mielestään?
Nimenomaan omasta mielestään, ei kenenkään muun mielestä.
- jankkaa.jankkaa
usko.vainen kirjoitti:
Minä en tunne syyllisyyttä siitä, että jotkut vertaavat Jeesuksen seuraajia kulttilahkolaisiin.
Ja taas jankka alkoi.
- tunne.itsesi
Onko ihminen syntinen vai ei, ei ole uskonasia. Jokainen voi todeta sen katselemalla ympärilleen. Näyttää siltä että ihmisissä on paljon hyvyyttä. mutta on myös pahuutta, eikä se seuraa kirkkokuntarajoja tai poliittisia puolueita vaan ne ovat ihmisessä itsessään. Realistinen käsitys itsestä on myös yksi mielenterveydenkin mittapuu.
- Luterilainen_
Vielä tästä syntiasiasta. Olen huomannut etten aina ole edes tietänyt tekeväni väärää. Kun olen sen sitten kuullut asianosaiselta, olen pyytänyt häneltä anteeksi. Voin pyytää anteeksi myös vaikka en edes tunne tehneeni mitään väärää, mutta lähimmäiseni on kuitenkin siitä loukkaantunut. Me ihmiset olemme erilaisia.
- äläolepaha
Luterilainen_ kirjoitti:
Vielä tästä syntiasiasta. Olen huomannut etten aina ole edes tietänyt tekeväni väärää. Kun olen sen sitten kuullut asianosaiselta, olen pyytänyt häneltä anteeksi. Voin pyytää anteeksi myös vaikka en edes tunne tehneeni mitään väärää, mutta lähimmäiseni on kuitenkin siitä loukkaantunut. Me ihmiset olemme erilaisia.
Taitaa sulla sittenkin olla jonkinlaista halua myös hyvän tekemiseen. Tuossa alkupuolella oikein mässäilit sillä kuinka saat olla äärimmäisen paha ihminen kaikille lähimmäisillesi. Tätähän se syntinen työkseen tekee toisille ihmisille, jotka eivät mitenkään ansaitsisi toisen jatkuvaa pahuutta katsella ja varsinkin kokea tuskaisina kuinka se pahuute oikein riehuu heidän turmiokseen.
- Luterilainen_
äläolepaha kirjoitti:
Taitaa sulla sittenkin olla jonkinlaista halua myös hyvän tekemiseen. Tuossa alkupuolella oikein mässäilit sillä kuinka saat olla äärimmäisen paha ihminen kaikille lähimmäisillesi. Tätähän se syntinen työkseen tekee toisille ihmisille, jotka eivät mitenkään ansaitsisi toisen jatkuvaa pahuutta katsella ja varsinkin kokea tuskaisina kuinka se pahuute oikein riehuu heidän turmiokseen.
Luterilainen kristitty on paha vauvasta vaariin. Se meidän on tunnustettava. Minä en tee sitä hyvää mitä haluan vaan teen sitä pahaa mitä en halua (vert. Paavali Room. 7)
- nähty.on.ei.kirj
äläolepaha kirjoitti:
Melkeenpä jokaisessa ihmisessä on ns. pyrkimys hyvään (sosiopaatit ja psykopaatit kun lasketaan pois)
Uskoivaiset ihmiset haluavat nähdä asian usein niin, että se olisi jotenkin kristinuskon tuoma ominaisuus ihmisille mutta niinhän asia ei todellisuudessa ole. Vastaavasti halutaan myös nähdä niin, että jos asian tekee ikäänkuin "uskon nimissä" niin se ei olekkaan paha vaikka oikeasti se on paha.
Jo pelkästään se , että ihmiskunta ei olisi selvinnyt näihinpäiviin ilman tuota ominaisuutta on ihan humpuukia. Historia kun tuntee monia yhteiskunta järjestelmiä jotka eivät perustu kristinuskoon mutta siitä huolimatta siellä oli voimakas oikean ja väärän "tulkinta" esimerkkinä tuosta vaikkapa amerikan alkuperäiskansat eli intiaanit. - Luterilainen_
nähty.on.ei.kirj kirjoitti:
Melkeenpä jokaisessa ihmisessä on ns. pyrkimys hyvään (sosiopaatit ja psykopaatit kun lasketaan pois)
Uskoivaiset ihmiset haluavat nähdä asian usein niin, että se olisi jotenkin kristinuskon tuoma ominaisuus ihmisille mutta niinhän asia ei todellisuudessa ole. Vastaavasti halutaan myös nähdä niin, että jos asian tekee ikäänkuin "uskon nimissä" niin se ei olekkaan paha vaikka oikeasti se on paha.
Jo pelkästään se , että ihmiskunta ei olisi selvinnyt näihinpäiviin ilman tuota ominaisuutta on ihan humpuukia. Historia kun tuntee monia yhteiskunta järjestelmiä jotka eivät perustu kristinuskoon mutta siitä huolimatta siellä oli voimakas oikean ja väärän "tulkinta" esimerkkinä tuosta vaikkapa amerikan alkuperäiskansat eli intiaanit.Totta tuo mitä kirjoitit. Mielestäni "uskovainen" on sokea omalle hyvyydelleen ja ennen kaikkea omalle pahuudelleen
Luterilainen_ kirjoitti:
Totta tuo mitä kirjoitit. Mielestäni "uskovainen" on sokea omalle hyvyydelleen ja ennen kaikkea omalle pahuudelleen
Niin, kuten olen monesti aikaisemmin kirjoittanut monilla kotikutoisilla uskonliikkeillä näyttäisi olevan enemmän yhteistä fundamenttalisti muslimien kanssa. Toisaalta niin jännää kuin se on niin fanitetaan sitten jotain israelilaisia ja juutalaisia Jumalan valittuna kansana jotka näkevät hyvinkin realistisessa valossa elämän ja ihmisen ominaisuudet.
Toisaalta luterilaisia arvostellaan hyvinkin räväkästi siitä kuinka olemme muokanneet uskontoa kun samaan aikaan itse tehdään ja vähintään hyväksytään kaikki paha sen oman uskonliikkeen nimissä.
Jotenkin kyse lienee jostain suhteellisuudentajusta. Olen nimittäin elämäni aikana kohdannut montakin tiettyyn uskonlahkoon hurahtaneita jotka ensin eläneet kuin pelossa ja kokevat herätyksen ja poks, sen jälkeen kaikki onkin vaan yhtä pyhyyttä. Tuo koskee niin menneisyyden tekoja kuin myös tulevia.- Aivan.niin
Luterilainen_ kirjoitti:
Totta tuo mitä kirjoitit. Mielestäni "uskovainen" on sokea omalle hyvyydelleen ja ennen kaikkea omalle pahuudelleen
"Usko.vainen" projisoi oman hyvyytensä Jumalaan ja oman pahuutensa Saatanaan. Hänelle itselle ei jää mitään muuta kuin tyhjä koliseva tynnyri.
Aivan.niin kirjoitti:
"Usko.vainen" projisoi oman hyvyytensä Jumalaan ja oman pahuutensa Saatanaan. Hänelle itselle ei jää mitään muuta kuin tyhjä koliseva tynnyri.
Hyvin tuttu kombo. Eli jos nyt jossain vaiheessa sitten kykenee katsomaan vaikkapa omaa toimintaansa realistisessa valossa ja näkee siellä jotakin "hälyttävää" niin toki , Saatanahan siellä on asialla ollut. Eli mistään toiminnasta, ei koskaan ole mitään henkilökohtaista vastuuta mikä yleensä aika vakio ihmisillä oli sitten missäpäin maailmaa tai uskonnossa hyvänsä.
- OletkoRähäämässäTaas
Luterilainen_ kirjoitti:
Mitä selität. Ei hän ole millään tavalla korottanut itseään. Sinä olet Räyhis joka aina yrität solvata täällä uskovia. Yritä hoitaa mielesi kuntoon ja palaa sitten ja yritä edes keskustella kuten aikaihmiset tekevät.
- jankkaa.jankkaa
OletkoRähäämässäTaas kirjoitti:
Mitä selität. Ei hän ole millään tavalla korottanut itseään. Sinä olet Räyhis joka aina yrität solvata täällä uskovia. Yritä hoitaa mielesi kuntoon ja palaa sitten ja yritä edes keskustella kuten aikaihmiset tekevät.
Et sinä mikään uskova kristitty ainakaan ole. Puhut itsestäsi hän -muodossa. Olet tyhmä jankkaaja.
- Aivan.niin
OletkoRähäämässäTaas kirjoitti:
Tyhjä tynnyri kolisee taas
Aivan.niin kirjoitti:
Tyhjä tynnyri kolisee taas
Näyttäisi siltä, että varaa on (kun pitää itseään peukuttaa jne. )
No eihän tuollaisia voi oikeasti kuin sääliä. Ei edes sen vertaa miestä ole, että esiintyisi samalla nickillä aina.- hehhehhee
Tiedätkö mitä siitä tulee kun yhdistää helluntailaisuuden ja tyhmyyden? Siitä tulee "usko.vainen":):):)
- Hehhehhee
Onko totta että olet ollut Niuvanniemessä hoidossa tai olet siellä vieläkin?:):):)
- hehhehhee
Koitas nyt jo rauhoittua "usko.vainen". Pyydä iltalääkkeesi tai sinut pannaan lepositeisiin:)
- Evlut.sisar
Luterilaisessa kirkossa ovat ne, jotka pitävät itseään pahiksina ja ne, jotka pitävät itseään pyhiksinä yhdessä. Annamme sitten Jeesuksen päättää kuka mihinkin joutuu. Eikö tämä ole hyvä ratkaisu
- asiajokunnossa
Tämän Jumala on jo ratkaissut, että pahat eivät taivaaseen mene. Sinne menee vain uskovat, joiden synnit Jeesus on sovittanut. Eihän taivaaseen pahuutta päästetä, koska se sama kauhea ja verinen peli vaan jatkuisi siellä, jos luterilaiset pahuuden tekijät tulisivat taivaaseen taas häiritsemään toisten iloa.
asiajokunnossa kirjoitti:
Tämän Jumala on jo ratkaissut, että pahat eivät taivaaseen mene. Sinne menee vain uskovat, joiden synnit Jeesus on sovittanut. Eihän taivaaseen pahuutta päästetä, koska se sama kauhea ja verinen peli vaan jatkuisi siellä, jos luterilaiset pahuuden tekijät tulisivat taivaaseen taas häiritsemään toisten iloa.
Olet oikeassa kaikki punnitaan sitten aikanaa ja Jumala ja Jeesushan ei missään vaiheessa sanonut , että teot muuttuvat kullaksi myöhäisemmänkään kasteen jälkeen, eli samalla viivalla olemme.
- yllätysyllätys
asiajokunnossa kirjoitti:
Ei ole vielä ratkaissut. Sen Jumala ratkaisee vasta Viimeisellä tuomiolla Jeesuksen mukaan, Yllätyksiä tulee myös uskoviksi itseään nimittäville (Matt. 25)
- pelastusvarmuus
yllätysyllätys kirjoitti:
Ei ole vielä ratkaissut. Sen Jumala ratkaisee vasta Viimeisellä tuomiolla Jeesuksen mukaan, Yllätyksiä tulee myös uskoviksi itseään nimittäville (Matt. 25)
Jokainen joka on pelastettu Jeesuksen veren tähden tietää olevansa pelastettu eikä yllätyksiä tule.
Sinä et taida olla pelastettu koska tuota epätietoisuuttasi yrität täällä kylvää? - Luterilainen_
pelastusvarmuus kirjoitti:
Jokainen joka on pelastettu Jeesuksen veren tähden tietää olevansa pelastettu eikä yllätyksiä tule.
Sinä et taida olla pelastettu koska tuota epätietoisuuttasi yrität täällä kylvää?"ns. pelastusvarmuutta" UT ei tunne. Vain Jumala tietää. Uskonelämä on kilvoittelua voittopalkinnosta jota ei ole vielä saatu. Tämän osoittaa mm. kertomus Viimeisestä tuomiosta mikäli uskomme Jeesusta.
- pelastusvarmuus
Luterilainen_ kirjoitti:
"ns. pelastusvarmuutta" UT ei tunne. Vain Jumala tietää. Uskonelämä on kilvoittelua voittopalkinnosta jota ei ole vielä saatu. Tämän osoittaa mm. kertomus Viimeisestä tuomiosta mikäli uskomme Jeesusta.
Jeesuksen omilla nimeomaan on rauha siitä, että ovat pelastuneet.
Ihan turhaan yrität taas alkaa jankuttaa sitä, että pelastuneille tuli pelastus yllätyksenä koska niin Raamattu ei kerro. Vaan se tuli yllätyksenä, että he olivat tehneet hyvät tekonsa Jeesukelle.
Raamattu sanoo selkeästi ketkä oelastuvat ja ketkä eivät joten ei siinä ole mitään epäselvää. - UskonJeesukseen
Ihan turhaan yrität taas alkaa jankuttaa sitä, että pelastuneille tuli pelastus yllätyksenä koska niin Raamattu ei kerro. Vaan se tuli yllätyksenä, että he olivat tehneet hyvät tekonsa Jeesukelle.
Raamattu sanoo selkeästi ketkä oelastuvat ja ketkä eivät joten ei siinä ole mitään epäselvää.Oikein puhut, mutta kun näille luterilaisille pelastus kuulemma lahjoitetaan jo vauvana, jota toimitusta Raamattu ei tunne, niin eipä heillä voi silloin olla myöskään pelastusvarmuutta.
Ja jotkut viittaavat viimeiseen tuomioon, että siellä kaikki selviää. Mutta yhdellekään tämän ajan uskovalle, jos joutuu viimeiselle tuomiolle, ei luvata pelastusta, joka tulee yksin armosta koska viimeisellä tuomiolla tuomitaan tekojen mukaan, eli kukin syntiensä mukaisen "palkan". UskonJeesukseen kirjoitti:
Oikein puhut, mutta kun näille luterilaisille pelastus kuulemma lahjoitetaan jo vauvana, jota toimitusta Raamattu ei tunne, niin eipä heillä voi silloin olla myöskään pelastusvarmuutta.
Ja jotkut viittaavat viimeiseen tuomioon, että siellä kaikki selviää. Mutta yhdellekään tämän ajan uskovalle, jos joutuu viimeiselle tuomiolle, ei luvata pelastusta, joka tulee yksin armosta koska viimeisellä tuomiolla tuomitaan tekojen mukaan, eli kukin syntiensä mukaisen "palkan".Näinhän se on Raamatun mukaan. Toki siis kaikki tekevät syntiä mutta se ei olekkaan sillä sovitettu , että käydään kasteella . Luterilaiset ei muuten ajattele noin, että pelastus olisi ikäänkuin lahjoitettu . Pikemminkin, ehkä niin, että siihen on mahdollisuus.
Tuo mahdollisuus tarkoittaa sitä, että yrittää elää mahdollisimman hyvin ja tehdä oikeita ratkasuja, Pelastukseen ei siis auta se, että tehtyään "kaikkea paskaa" voi ne kuitata "pienellä kasteella"
Ja, että tuon jälkeiset teot tai sanat ovat puhdasta kultaa kunhan vain "henki on läsnä"
Kaikki jotka Raamatun ovat lukeneet tietävät tuon asian, me luterilaiset viimeistään rippikoulusta.
Toisaalta tuo onkin aika hassu kombo tietyissä uskonlahkoissa. Eli tavallaan pelastus pitää ansaita mutta ei sitten kuitenkaan , viimeinen siis kun oikeasti se pitäisi ansaita.- Luterilainen_
Raamattu sanoo selkeästi ketkä oelastuvat ja ketkä eivät joten ei siinä ole mitään epäselvää.Jeesus kertoo viimeisestä tuomiosta. Mitä silloin todella tapahtuu? Sekä ne jotka joutuvat helvettiin että myös ne jotka pääsevät taivaaseen EIVÄT TIEDÄ että lähimmäisen auttaminen tai auttamatta jättäminen merkitsevät näitä tekoja itse Jeesukselle. Nämä TEOT ja TEKEMÄTTÄ JÄTTÄMISET ratkaisevan kohtalomme. Uskosta ei puhuta mitään, vielä vähemmän mistään pelastusvarmuudesta vaan kummassakin joukossa tapahtuvista yllätyksistä. Näin rautalangasta väännettynä. Itse uskon että Jeesus tarkoitti juuri sitä mitä hän sanoi. Näin tulee tapahtumaan. Paavali näyttää olevan samoilla linjoilla puhuessaan kristityn kilpailusta ja voittopalkinnosta. Palkinto annetaan vasta kilpailun jälkeen, ei missään nimessä ennen kilpailua. Jos et usko mitä Jeesus itse kertoo, siihen minä en sitten mitään voi. Viimeisellä tuomiolla on kaksi joukkoa. Yllätys, yllätys! Missä ovat nämä omalla pelastusvarmuudella uikuttavat uskovat?
- sanahirviö
Luterilainen_ kirjoitti:
Jeesus kertoo viimeisestä tuomiosta. Mitä silloin todella tapahtuu? Sekä ne jotka joutuvat helvettiin että myös ne jotka pääsevät taivaaseen EIVÄT TIEDÄ että lähimmäisen auttaminen tai auttamatta jättäminen merkitsevät näitä tekoja itse Jeesukselle. Nämä TEOT ja TEKEMÄTTÄ JÄTTÄMISET ratkaisevan kohtalomme. Uskosta ei puhuta mitään, vielä vähemmän mistään pelastusvarmuudesta vaan kummassakin joukossa tapahtuvista yllätyksistä. Näin rautalangasta väännettynä. Itse uskon että Jeesus tarkoitti juuri sitä mitä hän sanoi. Näin tulee tapahtumaan. Paavali näyttää olevan samoilla linjoilla puhuessaan kristityn kilpailusta ja voittopalkinnosta. Palkinto annetaan vasta kilpailun jälkeen, ei missään nimessä ennen kilpailua. Jos et usko mitä Jeesus itse kertoo, siihen minä en sitten mitään voi. Viimeisellä tuomiolla on kaksi joukkoa. Yllätys, yllätys! Missä ovat nämä omalla pelastusvarmuudella uikuttavat uskovat?
UT kertoo uudestisyntyneistä uskovista jotka lankesivat synteihin, epäilivät ja tulivat pois uskosta. Onko koko sanahirviö "pelastusvarmuus" hihhulien omaa ulostusta?
- Jipk
Luterilainen_ kirjoitti:
Jeesus kertoo viimeisestä tuomiosta. Mitä silloin todella tapahtuu? Sekä ne jotka joutuvat helvettiin että myös ne jotka pääsevät taivaaseen EIVÄT TIEDÄ että lähimmäisen auttaminen tai auttamatta jättäminen merkitsevät näitä tekoja itse Jeesukselle. Nämä TEOT ja TEKEMÄTTÄ JÄTTÄMISET ratkaisevan kohtalomme. Uskosta ei puhuta mitään, vielä vähemmän mistään pelastusvarmuudesta vaan kummassakin joukossa tapahtuvista yllätyksistä. Näin rautalangasta väännettynä. Itse uskon että Jeesus tarkoitti juuri sitä mitä hän sanoi. Näin tulee tapahtumaan. Paavali näyttää olevan samoilla linjoilla puhuessaan kristityn kilpailusta ja voittopalkinnosta. Palkinto annetaan vasta kilpailun jälkeen, ei missään nimessä ennen kilpailua. Jos et usko mitä Jeesus itse kertoo, siihen minä en sitten mitään voi. Viimeisellä tuomiolla on kaksi joukkoa. Yllätys, yllätys! Missä ovat nämä omalla pelastusvarmuudella uikuttavat uskovat?
Tuota, kyllä Jumala oikeastaan haluaa, että tiedämme pelastuvamme. UT:ssa on paljon rohkaisun sanoja uskossaan epävarmoille. Oman seurakuntamme pappi opetti hyvin Jeesuksen ilmestymisestä opetuslapsille Tiberiaan-järvellä Joh. 21:15-18. Jeesus halusi, ettei Pietari jää uskon epävarmuuteen rankan lankeemuksensa jälkeen. Niin Jeesus sitten piti rippituolia Pietarille ja antoi Pietarille myös tehtäviä tunnustustensa jälkeen. Näin Jeesus halusi, että Pietari saa anteeksiannon henkilökohtaisesti häneltä ja siten varmuuden keskinäisistä suhteistaan. Meilläkin on Jeesuksen valtuuttama rippituoli käytössä, mikäli on syntejä jotka nousevat painamaan tunnollemme erityisesti. Toki on niin, että teemme myös joka päivä syntiä sanoin ja teoin ja laiminlyönnein, mutta nehän voimme tuoda iltarukouksessa Jumalan eteen ja saada anteeksiannon Jeesuksen sovitukseen uskoen.
Ristin riittävyyden kannalta on hyvä muistaa, että Jeesus on kuollut koko maailman kaikkien aikojen ihmisten menneiden, nykyisten ja tulevien syntien puolesta. - nähty.on.ei.kirj
sanahirviö kirjoitti:
UT kertoo uudestisyntyneistä uskovista jotka lankesivat synteihin, epäilivät ja tulivat pois uskosta. Onko koko sanahirviö "pelastusvarmuus" hihhulien omaa ulostusta?
No en nyt tiedä ulostusta mutta Raamattuhan ei oikeasti tunne sellaista, että ihminen on elänyt kuin sika pelossa ja sitten kasteella saisi kaiken kuitattua kuten ei myöskään sitä, että sen jälkeen tehdyt "arveluttavat- teot" muuttuvat hyväksi kunhan perimmäinen tarkoitus on usko.
Itseasiassa muistaakseni itse Jeesuskin sanoo muutaman sanan ulkokultaisuudesta.
Toisekseen täytyy ihan tämmösenä luterilaisena kirkkouskovaiseksi kasvatettuna ihmetellä sitäkin, että miksi ihmeessä tuohon pelastukseen tarvittaisiin jokin "herätys" siis jos on jo valmiiksi elänyt ihan säntillisesti ja kunniallisen elämän. - Jipk
UskonJeesukseen kirjoitti:
Oikein puhut, mutta kun näille luterilaisille pelastus kuulemma lahjoitetaan jo vauvana, jota toimitusta Raamattu ei tunne, niin eipä heillä voi silloin olla myöskään pelastusvarmuutta.
Ja jotkut viittaavat viimeiseen tuomioon, että siellä kaikki selviää. Mutta yhdellekään tämän ajan uskovalle, jos joutuu viimeiselle tuomiolle, ei luvata pelastusta, joka tulee yksin armosta koska viimeisellä tuomiolla tuomitaan tekojen mukaan, eli kukin syntiensä mukaisen "palkan".Katsos uskolla tulee olla jokin kohde, jonka varassa se voi varmasti ja luottavaisesti seistä. Tuollainen kohde on Pyhä kasteemme, johon liittoon voi Jumalan lapsena aina palata. (ks. Luuk. 15:11-32, 1 Piet. 3:21) Yksi kaste riittää, siinä on jo lahjoitettu kaikki pelastukseen tarvittavat tavarat, tulee vain ottaa tuo lahja vastaan uskolla.
- UskoJeesukseen
Jipk kirjoitti:
Katsos uskolla tulee olla jokin kohde, jonka varassa se voi varmasti ja luottavaisesti seistä. Tuollainen kohde on Pyhä kasteemme, johon liittoon voi Jumalan lapsena aina palata. (ks. Luuk. 15:11-32, 1 Piet. 3:21) Yksi kaste riittää, siinä on jo lahjoitettu kaikki pelastukseen tarvittavat tavarat, tulee vain ottaa tuo lahja vastaan uskolla.
Missähän kohtaa Raamatusta tuo löytyy, että: "Usko Pyhään kasteeseen, niin sinä pelastut"?
Luulottelusi menee jo niin pitkälle metsään, ettei sitä viitsi edes enempää kommentoida. - luterilainen_
Jipk kirjoitti:
Katsos uskolla tulee olla jokin kohde, jonka varassa se voi varmasti ja luottavaisesti seistä. Tuollainen kohde on Pyhä kasteemme, johon liittoon voi Jumalan lapsena aina palata. (ks. Luuk. 15:11-32, 1 Piet. 3:21) Yksi kaste riittää, siinä on jo lahjoitettu kaikki pelastukseen tarvittavat tavarat, tulee vain ottaa tuo lahja vastaan uskolla.
Uskon kohde on Jeesus kristus, ei kaste, ihmisen oma ratkaisu tai mikä muu tahansa. Johannes Kastaja oli nähnyt Jeesuksen mutta EPÄILI hänkin vankilassaan. Jaakopin kirje kertoo että usko ilman tekoja on kuollut eikä se tarkoita mitä tahansa tekoja vaan nimenomaan lähimmäisten rakastamista. Se on siis linjassa "Viimeisen tuomion" kanssa. Uskon että tässä riittää parannuksentekoa jokaiselle elämän loppuun saakka. Varmoja emme voi olla. Usko ilman epäilyä on taikauskoa. Elävään uskoon kuuluu aina myös epäuskoa.
- näin.ajattelen
luterilainen_ kirjoitti:
Uskon kohde on Jeesus kristus, ei kaste, ihmisen oma ratkaisu tai mikä muu tahansa. Johannes Kastaja oli nähnyt Jeesuksen mutta EPÄILI hänkin vankilassaan. Jaakopin kirje kertoo että usko ilman tekoja on kuollut eikä se tarkoita mitä tahansa tekoja vaan nimenomaan lähimmäisten rakastamista. Se on siis linjassa "Viimeisen tuomion" kanssa. Uskon että tässä riittää parannuksentekoa jokaiselle elämän loppuun saakka. Varmoja emme voi olla. Usko ilman epäilyä on taikauskoa. Elävään uskoon kuuluu aina myös epäuskoa.
Näin minäkin ajattelen. Jos ihmisellä on "pelastusvarmuus", mihin tarvitaan päivittäistä kilvoittelua ja parannuksentekoa?
- evl
Jipk kirjoitti:
Kristillisessä kasteessa toki otamme vastaan Kristuksen sovitustyön kaikkine lahjoineen, mutta uskomme kohde ei kuitenkaan ole kaste vaan Jeesus Kristus.
- UskoJeesukseen
näin.ajattelen kirjoitti:
Näin minäkin ajattelen. Jos ihmisellä on "pelastusvarmuus", mihin tarvitaan päivittäistä kilvoittelua ja parannuksentekoa?
Jahas, no oliskos sitten parempi puhua "kadotusvarmuudesta", joka luultavasti saisi ihmiset ajattelemaan minne ovat menossa ja ehkä sitten kilvoittelisivat ja eläisivät päivittäisessä parannuksessa.
- tätä.mieltä
UskoJeesukseen kirjoitti:
Jahas, no oliskos sitten parempi puhua "kadotusvarmuudesta", joka luultavasti saisi ihmiset ajattelemaan minne ovat menossa ja ehkä sitten kilvoittelisivat ja eläisivät päivittäisessä parannuksessa.
Kadotusvarmuus ja pelastusvarmuus ovat uskonnollisen aivopesun tuloksena syntyneitä ajatuksia. Uusi testamenttikaan ei sellaisia käsityksiä tunne. Voimme vain puhua uskosta ja toivosta, emme mistään varmuudesta.
- MitäSanot
tätä.mieltä kirjoitti:
Kadotusvarmuus ja pelastusvarmuus ovat uskonnollisen aivopesun tuloksena syntyneitä ajatuksia. Uusi testamenttikaan ei sellaisia käsityksiä tunne. Voimme vain puhua uskosta ja toivosta, emme mistään varmuudesta.
No mitäs sanot seuraavasta, onko siinä puhe pelastusvarmuudesta?
Room 8: 38-39
38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. - Jipk
Missähän kohtaa Raamatusta tuo löytyy, että: "Usko Pyhään kasteeseen, niin sinä pelastut"?
Luulottelusi menee jo niin pitkälle metsään, ettei sitä viitsi edes enempää kommentoida.Niin kristillisessä kasteessa tulemme liitetyiksi Jeesukseen Kristukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Kun kirjoitin uskon kohteesta kirjoitin: "kohde, jonka varassa voi varmasti ja luottavaisesti seistä". Siksi tarkoitin samalla tietysti uskon kohteeksi henkilökohtaisesti meille annettua Kristusta. Henkilökohtaisen uskon alkajana, kaste on uskonvarmuuden parhain tuki. Lutherkin kovimmissa uskonkamppailuissaan ja ahdistuksissaan turvautui valttinaan kasteeseen, todeten: "Olen kastettu siis pelastun". Hän tarkoitti juuri tietävänsä varmasti, että silloin hänelle lahjoitettiin osallisuus Kristukseen, jos missä ja kun hän vain yhtyy siihen uskolla, hän pelastuu Sanan mukaan Mark. 16:16.
Vielä Hedbergiltä selvennystä seurakunnan osallisuudesta Kristukseen: Ensimmäinen Aadam oli maasta, toinen Aadam taivaasta (1.Kor.15:47), siinnyt Pyhästä Hengestä, jonka liha näin ollen on täynnä henkeä ja elämää. Se ei siis ole vain inhimillistä, vaan jumalallista lihaa ja verta. Siksi seurakuntakaan, joka syntyy siitä, ei ole hänen kanssaan vain yksi ruumis, vaan myös yksi henki. "mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan.(1.Kor. 6:17). Tämän tähden kasteessa syntynyt niin ruumiillinen kuin hengellinenkin yhteys Herraan ei ole olemassa ilman ihmisen uskoa, joka ottaa hengellisellä tavalla vastaan ja omistaa sanan perusteella kasteessa totisesti annetun Jumalihmisen Jeesuksen Kristuksen, jonka lihasta ja luista me olemme, mutta jonka henkeä ja elämää kukaan ei voi ilman uskoa saada. - Jipk
MitäSanot kirjoitti:
38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.tai tämä:
"Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä." Hepr 10:22 (babtistit: huomatkaa vesi) - tätä.mieltä
MitäSanot kirjoitti:
39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.Siinä puhutaan uskonvarmuudesta ei pelastusvarmuudesta. Usko voi tietysti olla heikkoa tai vahvaa. Opetuslapsilla uskoa ei ollut sinapinsiemenenkään vertaa.
- MitäSanot
tätä.mieltä kirjoitti:
Siinä puhutaan uskonvarmuudesta ei pelastusvarmuudesta. Usko voi tietysti olla heikkoa tai vahvaa. Opetuslapsilla uskoa ei ollut sinapinsiemenenkään vertaa.
Miten vaan, mutta uskollahan se pelastus otetaan vastaan ja kun on usko Jeesukseen niin silloin myös olen varma, että Jeesus vie alkamansa työn minussa ja sinussa päätökseen asti, Eli Hän varmasti pelastaa meidät, joka on yhtä kuin pelastusvarmuus.
- Luterilainen_
tätä.mieltä kirjoitti:
Siinä puhutaan uskonvarmuudesta ei pelastusvarmuudesta. Usko voi tietysti olla heikkoa tai vahvaa. Opetuslapsilla uskoa ei ollut sinapinsiemenenkään vertaa.
Uskoa saatikka uskonvarmuutta ei voi ottaa tosta vaan. Itselläni uskoa on heikonlaisesti. Olisiko edes sitä vertaa kuin oli opetuslapsilla. Lähimmäisiäni yritän kyllä rakastaa niin kuin itseäni. Toiset sitten arvioivat kuinka hyvin olen siinä onnistunut.
- siinäseon
Luterilainen_ kirjoitti:
"ns. pelastusvarmuutta" UT ei tunne. Vain Jumala tietää. Uskonelämä on kilvoittelua voittopalkinnosta jota ei ole vielä saatu. Tämän osoittaa mm. kertomus Viimeisestä tuomiosta mikäli uskomme Jeesusta.
""ns. pelastusvarmuutta" UT ei tunne. "
Ap. t. 16:31
Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". - MitäSanot
Luterilainen_ kirjoitti:
Uskoa saatikka uskonvarmuutta ei voi ottaa tosta vaan. Itselläni uskoa on heikonlaisesti. Olisiko edes sitä vertaa kuin oli opetuslapsilla. Lähimmäisiäni yritän kyllä rakastaa niin kuin itseäni. Toiset sitten arvioivat kuinka hyvin olen siinä onnistunut.
Jospa jättäisit sen vauvakasteesta puhumisen ja keskittyisit Jumalan sanaan ja sen lukemiseen. Ja Raamatun lupaus on, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta, niin Raamatun äärellä viipyessä myös usko lisääntyy.
- uskoeiepäuskoa
näin.ajattelen kirjoitti:
"Näin minäkin ajattelen. Jos ihmisellä on "pelastusvarmuus", mihin tarvitaan päivittäistä kilvoittelua ja parannuksentekoa?"
Tämä on varmaan aika yleinen käsitys luterilaisille, jotka eivät tiedä mitään henkilökohtaisesta suhteesta Jeesukseen. Kun uskova ottaa uskon Jeesukseen vastaan, kun Jumala sitä hänelle tarjoaa, niin silloin Kristus tulee asumaan tässä uskovassa ja alkaa tuottaa kaikkea sitä mitä pelastukseen, evankeliumin työhön ja lähimmäistyöhön tarvitaan. Me saamme voiman silloin koko Jumalalta. Sanoohan virsi "Siunaa ja varjele meitä" myös tämän saman asian: "Voima Sun voimastas ja henkin Sun Hengestäs". Luterilaiset eivät vaan tiedä tästä mitään vaikka suullaan toistelevatkin, koska usko puuttuu. - eiluterilaispahuutta
evl kirjoitti:
Kristillisessä kasteessa toki otamme vastaan Kristuksen sovitustyön kaikkine lahjoineen, mutta uskomme kohde ei kuitenkaan ole kaste vaan Jeesus Kristus.
"Kristillisessä kasteessa toki otamme vastaan Kristuksen sovitustyön kaikkine lahjoineen, mutta uskomme kohde ei kuitenkaan ole kaste vaan Jeesus Kristus."
Se on tosi harva luterilainen, joka tämän ottaa totisessa mielessä Herramme Jeesuksen edessä. Kyllä tuo sanonta on vain sanamagiaa eikä yhtään mitään muuta.
PS. Käytän tässä termiä sanamagia, vaikka en tätä muuten koskaan käytä, koska luterilaiset itse tätä sanaa käyttävät, kun haluavat hakata Jeesukseen uskovaisia. - kysymystäkehiin
tätä.mieltä kirjoitti:
"Siinä puhutaan uskonvarmuudesta ei pelastusvarmuudesta. Usko voi tietysti olla heikkoa tai vahvaa. Opetuslapsilla uskoa ei ollut sinapinsiemenenkään vertaa."
No pelastuuko sitten uskossaan varma ja totinen vai eikö pelastu? Eli pitääkö seuraava Raamatun lupaus kutinsa vai eikö pidä?
Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". - evankeliumia
Luterilainen_ kirjoitti:
"Uskoa saatikka uskonvarmuutta ei voi ottaa tosta vaan. Itselläni uskoa on heikonlaisesti. Olisiko edes sitä vertaa kuin oli opetuslapsilla. Lähimmäisiäni yritän kyllä rakastaa niin kuin itseäni. Toiset sitten arvioivat kuinka hyvin olen siinä onnistunut."
Miksi kidutat itseäsi noin ja kuitenkin sitten lopulta päädyt kadotukseen, kun olet niin paha ihminen eikä pahuutta taivaaseen päästetä, koska siellä taivaassa jatkaisit samaa epäuskon lietsontaa ja tuottaisit kaikkinaista kärsimystä pelastuneille.
Ota vastaan usko Jeesukseen, niin Hän antaa sinulle voiman tulla Jumalan lapseksi. Ja näin saat elää Jumalan voimasta etkä enää koko ajan tuota kamalia asioita toisille ihmisille.
Joh. 1:12
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, - tätä.mieltä
kysymystäkehiin kirjoitti:
"Siinä puhutaan uskonvarmuudesta ei pelastusvarmuudesta. Usko voi tietysti olla heikkoa tai vahvaa. Opetuslapsilla uskoa ei ollut sinapinsiemenenkään vertaa."
No pelastuuko sitten uskossaan varma ja totinen vai eikö pelastu? Eli pitääkö seuraava Raamatun lupaus kutinsa vai eikö pidä?
Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi"."No pelastuuko sitten uskossaan varma ja totinen vai eikö pelastu?"
-Otan myös Jeesuksen itsensä kertoman kuvauksen Viimeisestä tuomiosta tosissani. Yllätyksiä tuleee kumpaankin joukkoon. Siitä emme pääse mihinkään. Uskon Jeesusta. - Luterilainen_
eiluterilaispahuutta kirjoitti:
"Kristillisessä kasteessa toki otamme vastaan Kristuksen sovitustyön kaikkine lahjoineen, mutta uskomme kohde ei kuitenkaan ole kaste vaan Jeesus Kristus."
Se on tosi harva luterilainen, joka tämän ottaa totisessa mielessä Herramme Jeesuksen edessä. Kyllä tuo sanonta on vain sanamagiaa eikä yhtään mitään muuta.
PS. Käytän tässä termiä sanamagia, vaikka en tätä muuten koskaan käytä, koska luterilaiset itse tätä sanaa käyttävät, kun haluavat hakata Jeesukseen uskovaisia.Tarkoitat Jeesukseen uskovilla helluntailaisia - vai? Ei täällä ole ketään hakattu, vai onko sinua taas kiusattu? Luterilaisillehan täällä on helvettituomioita ennustettu koska he eivät helluntailaisten mielestä usko oikein ja ovat kovasti pahoja ja syntisiä ihmisiä.
- Luterilainen_
evankeliumia kirjoitti:
"Uskoa saatikka uskonvarmuutta ei voi ottaa tosta vaan. Itselläni uskoa on heikonlaisesti. Olisiko edes sitä vertaa kuin oli opetuslapsilla. Lähimmäisiäni yritän kyllä rakastaa niin kuin itseäni. Toiset sitten arvioivat kuinka hyvin olen siinä onnistunut."
Miksi kidutat itseäsi noin ja kuitenkin sitten lopulta päädyt kadotukseen, kun olet niin paha ihminen eikä pahuutta taivaaseen päästetä, koska siellä taivaassa jatkaisit samaa epäuskon lietsontaa ja tuottaisit kaikkinaista kärsimystä pelastuneille.
Ota vastaan usko Jeesukseen, niin Hän antaa sinulle voiman tulla Jumalan lapseksi. Ja näin saat elää Jumalan voimasta etkä enää koko ajan tuota kamalia asioita toisille ihmisille.
Joh. 1:12
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,Voisitko tarkentaa mitä tarkoitat niillä "kamalilla asioilla joita teen toisille ihmisille"? Kerro, että voin tehdä niistä synneistä sitten parannusta.
- EnTajuaTuollaista
Luterilainen_ kirjoitti:
Tarkoitat Jeesukseen uskovilla helluntailaisia - vai? Ei täällä ole ketään hakattu, vai onko sinua taas kiusattu? Luterilaisillehan täällä on helvettituomioita ennustettu koska he eivät helluntailaisten mielestä usko oikein ja ovat kovasti pahoja ja syntisiä ihmisiä.
"Luterilaisillehan täällä on helvettituomioita ennustettu"
Kuka on ennustanut ja missä? Ei kai se ole tuomitsemista, jos näkee asiat eri lailla, kuin sinä tai vaikka Luther on ne nähnyt? - varoituksen.sana
EnTajuaTuollaista kirjoitti:
"Luterilaisillehan täällä on helvettituomioita ennustettu"
Kuka on ennustanut ja missä? Ei kai se ole tuomitsemista, jos näkee asiat eri lailla, kuin sinä tai vaikka Luther on ne nähnyt?Jos näet asian niin että toisin uskova menee helvettiin, SE ON TUOMITSEMISTA. Siitä Jeesuskin varoittaa
- aidostiihmettelevä
Luterilainen_ kirjoitti:
Voisitko tarkentaa mitä tarkoitat niillä "kamalilla asioilla joita teen toisille ihmisille"? Kerro, että voin tehdä niistä synneistä sitten parannusta.
"Voisitko tarkentaa mitä tarkoitat niillä "kamalilla asioilla joita teen toisille ihmisille"? Kerro, että voin tehdä niistä synneistä sitten parannusta."
Itsehän sinä ne syntisi tiedät, kun julistat täällä suureen ääneen kuinka syntinen olet. Syntihän tarkoittaa mm. sitä, että tuottaa pahuutta ja rääkkäystä läheisille ihmisille. Miksi jatkat tahallasi tuota synnintekemistä, vaikka hyvin tiedät, millaista kärsimystä aiheutat toisille ihmisille? - kysymystäkehiin
varoituksen.sana kirjoitti:
Jos näet asian niin että toisin uskova menee helvettiin, SE ON TUOMITSEMISTA. Siitä Jeesuskin varoittaa
Onko siis tuo, kun totean, että vain usko Jeesukseen pelastaa, tuomitsemista?
Eli tuomitseeko Paavali vai julistaako evankeliumia, kun toteaa ...
Room. 1:17
Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta". - Luterilainen_
aidostiihmettelevä kirjoitti:
"Voisitko tarkentaa mitä tarkoitat niillä "kamalilla asioilla joita teen toisille ihmisille"? Kerro, että voin tehdä niistä synneistä sitten parannusta."
Itsehän sinä ne syntisi tiedät, kun julistat täällä suureen ääneen kuinka syntinen olet. Syntihän tarkoittaa mm. sitä, että tuottaa pahuutta ja rääkkäystä läheisille ihmisille. Miksi jatkat tahallasi tuota synnintekemistä, vaikka hyvin tiedät, millaista kärsimystä aiheutat toisille ihmisille?Olen toki syntinen aina pyhän Jumalan edessä vaikka en tiedä mitään tietoista pahaa kenellekään tehneenikään. Kun teen syntiä lähimmäistäni vastaan, osaan toki pyytää anteeksi. Näinhän omatuntonikin vaatii. Jos ja kun teen jotain pahaa, toivon että se sitten minulle kerrottaisiin että tietäisin tehdä parannusta.
Elän kyllä aika hyvällä omallatunnolla eikä minua ole mistään syytettykään, mutta syntinen en kuitenkaan ole. Luterilaisen uskon mukaan ihminen on syntinen ajatuksin , sanoin ja teoin. Tietyissä olosuhteissa meistä jokainen voi syyllistyä mitä kamalimpiin rikoksiin. Olemme Jumalan edessä todella läpimätiä. - varoituksen.sana
kysymystäkehiin kirjoitti:
Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".Jos arvioit lähimmäisesi uskon helvettiin vieväksi vääräksi uskoksi, se on tuomitsemista.
- Luterilainen_
Luterilainen_ kirjoitti:
Olen toki syntinen aina pyhän Jumalan edessä vaikka en tiedä mitään tietoista pahaa kenellekään tehneenikään. Kun teen syntiä lähimmäistäni vastaan, osaan toki pyytää anteeksi. Näinhän omatuntonikin vaatii. Jos ja kun teen jotain pahaa, toivon että se sitten minulle kerrottaisiin että tietäisin tehdä parannusta.
Elän kyllä aika hyvällä omallatunnolla eikä minua ole mistään syytettykään, mutta syntinen en kuitenkaan ole. Luterilaisen uskon mukaan ihminen on syntinen ajatuksin , sanoin ja teoin. Tietyissä olosuhteissa meistä jokainen voi syyllistyä mitä kamalimpiin rikoksiin. Olemme Jumalan edessä todella läpimätiä.korjaus: SYNNITÖN EN KUITENKAAN OLE
- UskoJeesukseen
Luterilainen_ kirjoitti:
Olen toki syntinen aina pyhän Jumalan edessä vaikka en tiedä mitään tietoista pahaa kenellekään tehneenikään. Kun teen syntiä lähimmäistäni vastaan, osaan toki pyytää anteeksi. Näinhän omatuntonikin vaatii. Jos ja kun teen jotain pahaa, toivon että se sitten minulle kerrottaisiin että tietäisin tehdä parannusta.
Elän kyllä aika hyvällä omallatunnolla eikä minua ole mistään syytettykään, mutta syntinen en kuitenkaan ole. Luterilaisen uskon mukaan ihminen on syntinen ajatuksin , sanoin ja teoin. Tietyissä olosuhteissa meistä jokainen voi syyllistyä mitä kamalimpiin rikoksiin. Olemme Jumalan edessä todella läpimätiä."Olen toki syntinen aina pyhän Jumalan edessä vaikka en tiedä mitään tietoista pahaa kenellekään tehneenikään."
Eli olet siis valehdellut koko ajan kun puhut siitä kuinka paljon syntiä teet koko ajan?
Jos et kerran nyt tällä kertaa enää julistakaan tekeväsi syntiä ja sitten toisella kertaa kerrot että teet syntiä, niin onko asia nyt näin, että tuo "syntisyys" mitä kirkko julistaa on vain ovelaa taktiikkaa ja liturgiaa? Toinen vaihtoehto on, että papit haluaa näin turvata mahdollisuutensa tehdä kaikkinaista syntiä ja pahaa toisille ihmisille tyyliin kasteen armo kantaa sitten kuitenkin?
Sanalla sanoen tuossa luterilaisessa opetuksessa on näköjään jotain pahasti vialla. Opetetaan mitä milloinkin - kuulijakunnan mukaan.
"Olemme Jumalan edessä todella läpimätiä."
Ja sitten taas sitä ollaan niin läpimätä että oikeee :)
Lopeta tuollainen liturginen vempulointi ja ota vastaan usko Jeesukseen, niin Hän antaa sinulle voiman tulla Jumalan lapseksi kuten virsi 584 niin kauniisti esiin tuo. - kysymystäkehiin
Jos arvioit lähimmäisesi uskon helvettiin vieväksi vääräksi uskoksi, se on tuomitsemista.
Kysymyshän kuului, että ...
Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta". - Jipk
"Olen toki syntinen aina pyhän Jumalan edessä vaikka en tiedä mitään tietoista pahaa kenellekään tehneenikään."
Eli olet siis valehdellut koko ajan kun puhut siitä kuinka paljon syntiä teet koko ajan?
Jos et kerran nyt tällä kertaa enää julistakaan tekeväsi syntiä ja sitten toisella kertaa kerrot että teet syntiä, niin onko asia nyt näin, että tuo "syntisyys" mitä kirkko julistaa on vain ovelaa taktiikkaa ja liturgiaa? Toinen vaihtoehto on, että papit haluaa näin turvata mahdollisuutensa tehdä kaikkinaista syntiä ja pahaa toisille ihmisille tyyliin kasteen armo kantaa sitten kuitenkin?
Sanalla sanoen tuossa luterilaisessa opetuksessa on näköjään jotain pahasti vialla. Opetetaan mitä milloinkin - kuulijakunnan mukaan.
Lopeta tuollainen liturginen vempulointi ja ota vastaan usko Jeesukseen, niin Hän antaa sinulle voiman tulla Jumalan lapseksi kuten virsi 584 niin kauniisti esiin tuo.Lueppa 1. Johanneksen kirje niin saat vastaukset kysymyksiisi ja lopeta järkiuskontosi vaaliminen.
- Luterilainen_
"Olen toki syntinen aina pyhän Jumalan edessä vaikka en tiedä mitään tietoista pahaa kenellekään tehneenikään."
Lopeta tuollainen liturginen vempulointi ja ota vastaan usko Jeesukseen, niin Hän antaa sinulle voiman tulla Jumalan lapseksi kuten virsi 584 niin kauniisti esiin tuo.Oletko koskaan kuullut puhuttavan perisynnistä? Et varmaan. Se on kuitenkin yksi luterilaisuuteen kuuluva osa-alue. Luterilaisena kristittynä allekirjoitan luterilaisen tunnustuksen myös siltä osin.
- UskoJeesukseen
Siinäpähän allekirjoittelet, mutta edelleen julistan, että ota vastaan usko Jeesukseen ...
Ap. t. 18:8
Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin. - pelastusvarmuus
tätä.mieltä kirjoitti:
"No pelastuuko sitten uskossaan varma ja totinen vai eikö pelastu?"
-Otan myös Jeesuksen itsensä kertoman kuvauksen Viimeisestä tuomiosta tosissani. Yllätyksiä tuleee kumpaankin joukkoon. Siitä emme pääse mihinkään. Uskon Jeesusta.Yllätyksiä ei tule pelastumisesta vaan teoista.
- Kannattaa.lukea
Tämä koskettaa myös tämän ketjun varsinaista aihetta. Vaarallisten uskonlahkojen piirteitä ovat "vahva usko" ja "synnittömyys"
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pyhaa-suutelointia-ja-alapaan-kampaamista-kirja-kertoo-suomalaisten-lahkojen-salatusta-maailmasta/6385392- Luterilainen_
Kirjan toinen kirjoittaja näyttää olevan entinen helluntailainen Terho Miettinen
- Yes--
Luterilainen_ kirjoitti:
Kirjan toinen kirjoittaja näyttää olevan entinen helluntailainen Terho Miettinen
Kirjahan on mielenkiintoinen. Siellä käsitellään myös nykypäivän huijarit kuten Tapani Koivuniemi, Markku Koivisto, Pirkko Jalovaara ja Leo Meller
- varoituksen.sana
Yes-- kirjoitti:
Kirjahan on mielenkiintoinen. Siellä käsitellään myös nykypäivän huijarit kuten Tapani Koivuniemi, Markku Koivisto, Pirkko Jalovaara ja Leo Meller
Jeesus varoittaa näistä hänen nimessään saarnaavista huijareista. Kannattaa siis suhtautua erittäin kriittisesti näihin Jeesuksen nimessä puhuviin.
- KiitosJeesus
Jeesus varoittaa näistä hänen nimessään saarnaavista huijareista. Kannattaa siis suhtautua erittäin kriittisesti näihin Jeesuksen nimessä puhuviin.
Päinvastoin Jeesus kehoittaa juuri heitä julistamaan evankeliumia, joita tämä maailma kutsuu huijareiksi. Eihän se nyt olisi laitaa, jos tämän maailman psykiatrit ja kirjoittajat kertoisivat jotain hyvää, kun kerran Jeesus itse on todistanut, että heidän tulee haukkua meitä senkun kerkiää ja mitä ikinä kamalaa sitten keksivätkään.
Mark. 13:11
Ja kun he vievät teitä ja vetävät oikeuteen, älkää edeltäpäin huolehtiko siitä, mitä puhuisitte; vaan mitä teille sillä hetkellä annetaan, se puhukaa. Sillä ette te ole puhumassa, vaan Pyhä Henki.
Kannattaa huomioida kaksi ensimmäistä sanaa ... JA KUN ...Siinä Jeesus asettaa ehdoksi, että he vetävät meitä oikeuteen ja puhuvat meistä kaikkinaista pahaa.
Matt. 5:11
Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa. - todennäköistä.näin
KiitosJeesus kirjoitti:
Päinvastoin Jeesus kehoittaa juuri heitä julistamaan evankeliumia, joita tämä maailma kutsuu huijareiksi. Eihän se nyt olisi laitaa, jos tämän maailman psykiatrit ja kirjoittajat kertoisivat jotain hyvää, kun kerran Jeesus itse on todistanut, että heidän tulee haukkua meitä senkun kerkiää ja mitä ikinä kamalaa sitten keksivätkään.
Mark. 13:11
Ja kun he vievät teitä ja vetävät oikeuteen, älkää edeltäpäin huolehtiko siitä, mitä puhuisitte; vaan mitä teille sillä hetkellä annetaan, se puhukaa. Sillä ette te ole puhumassa, vaan Pyhä Henki.
Kannattaa huomioida kaksi ensimmäistä sanaa ... JA KUN ...Siinä Jeesus asettaa ehdoksi, että he vetävät meitä oikeuteen ja puhuvat meistä kaikkinaista pahaa.
Matt. 5:11
Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.Mites sitten, jos he puhuvatkin totta nämä Jalovaaran, Mellerin, Koiviston, Koivuniemen ja palstan oikeauskoisten arvostelijat?
- KiitosJeesus
todennäköistä.näin kirjoitti:
Mites sitten, jos he puhuvatkin totta nämä Jalovaaran, Mellerin, Koiviston, Koivuniemen ja palstan oikeauskoisten arvostelijat?
Ulkopuoliset eivät koskaan puhu totta Jeesukseen uskovista. Eivät ole koskaan puhuneetkaan. Sitten jos he kehuisivat näitä henkilöitä, niin silloin pitäisi tarkoin katsoa mikä on vikana ko. henkilöissä. Haukkuminen eli solvaaminen, vainoaminen, valhettelu ja oikeuteen vetäminen ovat tärkeitä ja myös ratkaisevia merkkejä meille uskoville. Kaikki täytyy mennä kuten Herramme Jeesus on todennut.
- älä.usko.valheeseen
KiitosJeesus kirjoitti:
Ulkopuoliset eivät koskaan puhu totta Jeesukseen uskovista. Eivät ole koskaan puhuneetkaan. Sitten jos he kehuisivat näitä henkilöitä, niin silloin pitäisi tarkoin katsoa mikä on vikana ko. henkilöissä. Haukkuminen eli solvaaminen, vainoaminen, valhettelu ja oikeuteen vetäminen ovat tärkeitä ja myös ratkaisevia merkkejä meille uskoville. Kaikki täytyy mennä kuten Herramme Jeesus on todennut.
Esimerkiksi: kuka puhuu totta? Nekö, jotka väittävät parantavansa sairaita vaikkei niin tapahdukaan, vai nekö, jotka toteavat ettei parantumista tapahdukaan?
- Luterilainen_
KiitosJeesus kirjoitti:
Kun uskovia heidän synneistään tuomitaan, eikö se ole aivan oikein? Minusta on.
- ToimiiNäin
Luterilainen_ kirjoitti:
Kun uskovia heidän synneistään tuomitaan, eikö se ole aivan oikein? Minusta on.
Joo, ja Paavali menee vielä astetta pidemmälle ja käskee erottamaan pahat seurakunnasta!
1. Kor 5:12-13
12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." - HMM___
ToimiiNäin kirjoitti:
Joo, ja Paavali menee vielä astetta pidemmälle ja käskee erottamaan pahat seurakunnasta!
1. Kor 5:12-13
12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."Tuo kyllä johtaa helposti siihen ettei seurakunnassa ole enää yhtään ihmistä.
- OnkoYksHailee
HMM___ kirjoitti:
Tuo kyllä johtaa helposti siihen ettei seurakunnassa ole enää yhtään ihmistä.
Mutta eikös luterilaisuudeesa sanota Raamatun olevan ylin auktoriteetti? Joten...
- Luterilainen_
OnkoYksHailee kirjoitti:
Mutta eikös luterilaisuudeesa sanota Raamatun olevan ylin auktoriteetti? Joten...
Ei sanota luterilaisuudessa niin. Vaan sanotaan että Raamattu on Kristuksen kapalot. Kapaloista ei ole auktoriteetiksi.
- UskoJeesukseen
älä.usko.valheeseen kirjoitti:
Esimerkiksi: kuka puhuu totta? Nekö, jotka väittävät parantavansa sairaita vaikkei niin tapahdukaan, vai nekö, jotka toteavat ettei parantumista tapahdukaan?
"Nekö, jotka väittävät parantavansa sairaita vaikkei niin tapahdukaan, vai nekö, jotka toteavat ettei parantumista tapahdukaan?"
No tätä ei ainakaan uskovat väitä - lääkärit ehkä väittää! Enkä mene sanomaan lääkäreitä valehtelijoiksi, jos joku ei parannukaan.
Uskovat kyllä toteaa, että Raamatun mukaan Jeesus parantaa, jos rukoilemme sairaan puolesta. Ja tähän me kyllä uskomme. - Hmm___
"Nekö, jotka väittävät parantavansa sairaita vaikkei niin tapahdukaan, vai nekö, jotka toteavat ettei parantumista tapahdukaan?"
No tätä ei ainakaan uskovat väitä - lääkärit ehkä väittää! Enkä mene sanomaan lääkäreitä valehtelijoiksi, jos joku ei parannukaan.
Uskovat kyllä toteaa, että Raamatun mukaan Jeesus parantaa, jos rukoilemme sairaan puolesta. Ja tähän me kyllä uskomme.Tuskin löytyy yhtään niin kahelia lääkäriä joka tulisi julkisuuteen väittämään että noissa hurmoskokouksissa joku olisi oikeasti parantunut.
- ParanemisiaTapahtuu
Hmm___ kirjoitti:
Tuskin löytyy yhtään niin kahelia lääkäriä joka tulisi julkisuuteen väittämään että noissa hurmoskokouksissa joku olisi oikeasti parantunut.
Eikä kukaan parantunut mene uskosta osattomalta lääkäriltä kysymään sellaista minkä itsekin tietää tapahtuneen. Ja niitä parantumisiakin kyllä tapahtuu, mutta aika harva niistä maailmalle lähtee kuuluttamaan, kun sieltä saatava vastaus on lähinnä halveksunta ja mitätöinti, niin kuin sinunkin viestistäsi käy ilmi.
- näinonnähtynnä
Uskovat ovat kyllä mestareita synnintekemisessä. He eivät ota siitä kuitenkaan mitään vastuuta. He vain noudattavat jumalansa tahtoa tai keksivät muita puolustelujaan.
- kerro.meille
Minkälainen synnintekijä sinä olet?
- Luterilainen_
kerro.meille kirjoitti:
Luterilaisessa kirkossa me kaikki olemme synnintekijöitä, paitsi tietysti ainakin omasta mielestään kräsäläiset eli Kansan Raamattuseuran hihhulit.
- näinonnähtynnä
kerro.meille kirjoitti:
Minulla ei ole paljoa meriittiä synnintekemisessä. Ei ole rikosrekisteriä enkä ole vielä tappanutkaan ketään. Näitähän yleensä arvostetaan uskonlahkoissa.
- SyntiköHyvä
Luterilainen_ kirjoitti:
Luterilaisessa kirkossa me kaikki olemme synnintekijöitä, paitsi tietysti ainakin omasta mielestään kräsäläiset eli Kansan Raamattuseuran hihhulit.
Miksi sitä syntiä pitää niin voimallisesti ihannoida niin kuin tämänkin ketjun luterilaiset sen ovat ilmaisseet?
Eikö ennemmin tulisi hävetä jos on sortunut synnin tielle eikä kuuluttaa sitä kaikkialle ikään kuin suurtakin urotekoa.
Ja onhan Raamtunkin ohje, että synnin teot tulee Hengellä kuolettaa ja pyhittyä uskon tiellä. - Luterilainen_
SyntiköHyvä kirjoitti:
Miksi sitä syntiä pitää niin voimallisesti ihannoida niin kuin tämänkin ketjun luterilaiset sen ovat ilmaisseet?
Eikö ennemmin tulisi hävetä jos on sortunut synnin tielle eikä kuuluttaa sitä kaikkialle ikään kuin suurtakin urotekoa.
Ja onhan Raamtunkin ohje, että synnin teot tulee Hengellä kuolettaa ja pyhittyä uskon tiellä.En ole täällä syntiä ihannoinut, kertonut vain mikä on todellisuutta. Syntien tunnustaminen ja anteeksipyytäminen on kristillisyyttä. Näin Jeesuskin opetti. Paavalin perustamissa seurakunnissa tehtiin monenlaista syntiä näiden uudestisyntyneuden toimesta. Paavali joutuu jatkuvasti puuttumaan pahimpiin järjestyshäiriöihin. Hän jopa käskee erottamaan pahimmat synnintekijät seurakunnasta, mutta ei hän tainnut kuitenkaan onnistua tekemään seurakunnistaan mitään synnittömien seuroja. Itsekin hän joutui myöntämään tekevänsä jatkuvasti sitä pahaa mitä hän ei haluaisi (Room. 7)
- eisyntiä
Luterilainen_ kirjoitti:
En ole täällä syntiä ihannoinut, kertonut vain mikä on todellisuutta. Syntien tunnustaminen ja anteeksipyytäminen on kristillisyyttä. Näin Jeesuskin opetti. Paavalin perustamissa seurakunnissa tehtiin monenlaista syntiä näiden uudestisyntyneuden toimesta. Paavali joutuu jatkuvasti puuttumaan pahimpiin järjestyshäiriöihin. Hän jopa käskee erottamaan pahimmat synnintekijät seurakunnasta, mutta ei hän tainnut kuitenkaan onnistua tekemään seurakunnistaan mitään synnittömien seuroja. Itsekin hän joutui myöntämään tekevänsä jatkuvasti sitä pahaa mitä hän ei haluaisi (Room. 7)
Luterilaisuus siis näyttää elävän pahuudesta ja syntisyydestä. Taustalla lienee turvata synnintekeminen elämässään. Ihmettelen vaan miksi tuo pahuus niin viehättää luterilaisia. Kaikki on käännetty ylösalaisin.
Kristinuskossa taasen parannuksenteko on eräs keskeisistä asioista. Kun otetaan vastaan usko Jeesukseen, niin saamme Jumalan voiman pyhitykseen eikä se lihan mieli, mistä myös Paavali puhuu, enää hallitse meitä. Hengen mieli voittaa lihan mielen ja tällaisena sitten palvelemme Jumalaa emmekä enää palvele ja elättele syntiä. Pyhän Hengen voima virttä 584 mukaellen antaa meille voiman pyhitykseen. Totuus Kristuksessa pyhittää uskovat sillä tavalla kuin Jumala tuon pyhityksen käsittää.
Allaoleva Jeesuksen rukous on niin sydäntäsärkevä ja rakkaudellinen, että Jumala taatusti sen kuulee yhä ja vaikuttaa meissä kaikkinaista pyhitystä ja hengen mieltä.
Joh. 17:17
Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
Joh. 17:19
ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
Ap. t. 20:32
Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa. - Luterilainen_
eisyntiä kirjoitti:
Luterilaisuus siis näyttää elävän pahuudesta ja syntisyydestä. Taustalla lienee turvata synnintekeminen elämässään. Ihmettelen vaan miksi tuo pahuus niin viehättää luterilaisia. Kaikki on käännetty ylösalaisin.
Kristinuskossa taasen parannuksenteko on eräs keskeisistä asioista. Kun otetaan vastaan usko Jeesukseen, niin saamme Jumalan voiman pyhitykseen eikä se lihan mieli, mistä myös Paavali puhuu, enää hallitse meitä. Hengen mieli voittaa lihan mielen ja tällaisena sitten palvelemme Jumalaa emmekä enää palvele ja elättele syntiä. Pyhän Hengen voima virttä 584 mukaellen antaa meille voiman pyhitykseen. Totuus Kristuksessa pyhittää uskovat sillä tavalla kuin Jumala tuon pyhityksen käsittää.
Allaoleva Jeesuksen rukous on niin sydäntäsärkevä ja rakkaudellinen, että Jumala taatusti sen kuulee yhä ja vaikuttaa meissä kaikkinaista pyhitystä ja hengen mieltä.
Joh. 17:17
Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
Joh. 17:19
ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
Ap. t. 20:32
Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.Oletko omasta mielestäsi kaikinpuolin hyvä ja synnitön ihminen joka ei parannusta tarvitse?
- eisyntiä
Olen synnitön, koska olen uudestisyntynyt helluntailainen
- paljastuit
Et voi olla hellari, koska et ole käynyt kasteella!
- eisyntiä
paljastuit kirjoitti:
Et voi olla hellari, koska et ole käynyt kasteella!
Olen käynyt kasteella
- seliseliseli
1. Joh. 8: "Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. "
- EiEnääSyntisinä
Kol 1. 21-22
Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä, - Kristitty_mies
EiEnääSyntisinä kirjoitti:
Kol 1. 21-22
Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,Kristitty on kuolemaansa asti syntinen, mutta vanhurskautettu uskon kautta Jeesukseen. Nämä kummatkin puolet on syytä muistaa.
- kymysyksiä
Onko muuten vanhurskautettu uskova syntinen vai ei?
Miksi yleensäkin luterilaiset koko ajan haluaa olla syntisiä? Miksei uskonvanhurskaus kelpaa? Lieneekö syynä, että ei uskota aidosti ollenkaan? - Luterilainen_
kymysyksiä kirjoitti:
Onko muuten vanhurskautettu uskova syntinen vai ei?
Miksi yleensäkin luterilaiset koko ajan haluaa olla syntisiä? Miksei uskonvanhurskaus kelpaa? Lieneekö syynä, että ei uskota aidosti ollenkaan?Emme me luterilaiset halua olla syntisiä, se vain on realiteetti koska olemme ihmisiä. Kyllä totuus pitää tunnustaa. Koska olemme syntisiä, me tarvitsemme Jeesusta ja siksi uskonvanhurskaus meille kelpaakin. Syy on tässä:
1. Joh. 8: "Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. " - Pyhä_Meller
Luterilainen_ kirjoitti:
Emme me luterilaiset halua olla syntisiä, se vain on realiteetti koska olemme ihmisiä. Kyllä totuus pitää tunnustaa. Koska olemme syntisiä, me tarvitsemme Jeesusta ja siksi uskonvanhurskaus meille kelpaakin. Syy on tässä:
1. Joh. 8: "Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. "Leo Meller pitää itseään luterilaisena mutta pitää itseään myös synnittömänä ja Jumalan voideltuna. Toiset näkevät hänen syntinsä, hän itse ei.
- kriittisyyttä_tarvitaan
Kuinka tärkeää olisikaan opettaa ihmisille epäuskoa uskomisen sijaan.
- sanokaapasse
Luterilainen_ kirjoitti:
Emme me luterilaiset halua olla syntisiä, se vain on realiteetti koska olemme ihmisiä. Kyllä totuus pitää tunnustaa. Koska olemme syntisiä, me tarvitsemme Jeesusta ja siksi uskonvanhurskaus meille kelpaakin. Syy on tässä:
1. Joh. 8: "Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. "Lue tarkemmin!
luterilainen on syntinen koska ei anna Jeesuksen puhdistaa ei pestä jalkoja ei käsiä eikä päätä eikä varsinkaan sydäntä josta kaikki lähtee.
niin miksi ette anna puhdistaa itseänne, vaan kalja maistuu ja huoruus on kansanhuvia?! - Luterilainen_
sanokaapasse kirjoitti:
Lue tarkemmin!
luterilainen on syntinen koska ei anna Jeesuksen puhdistaa ei pestä jalkoja ei käsiä eikä päätä eikä varsinkaan sydäntä josta kaikki lähtee.
niin miksi ette anna puhdistaa itseänne, vaan kalja maistuu ja huoruus on kansanhuvia?!Me luterilaiset olemme syntisiä ja juuri siksi tarvitsemme Jeesusta. Synnittömät (omasta mielestään) eivät häntä tarvitse.
Kaljottelusta ja ja huorintekenisestä voit syyttää vain itseäsi.
- ygtfrdesa
Sana "synti" on eksyttäjien omavanhurskaus oppia jolla uskovainen saadaan uskomaan, että Jeesus on kaikki synnistit sivittanut!
synti, sanan oikea merkitys on RIKOS.
Jeesus SOVITTI VAIN syntiin/rikoksiin toisten taholta pakotettujen synnit/rikokset.
Siis esimerkiksi kun sotilaan esivalta määrää tappamaan vastoin sotilaan omaa tahtoa, NIIN SIITÄ "ÄLÄ TAPA" KÄSKYN RIKKOMISESTA ASETETAAN ESIVALTA VASTUUSEEN, EIKÄ SOTILASTA JOKA TEKI RIKOKSEN ESIVALLAN KÄSKYSTÄ OMAN HENKENSÄ SÄÄSTÄÄKSEEN (sotatuomia istuimen päätösillä on suomalaisiakin tapatettu jos kieltäytyy "vihollisen" tappamisesta, ampumisesta.)
Ellei noin olisi, niin YMMÄRTÄVÄISEN käsityksen mukaan meidän pitäs uskoa, siis USKOA että Stalinen, Hitlerin, Husseinin jne esivaltojen rikokset olisIvat muka Jumalan tahdon määräämiä! Niin ei ole, EI EDES NOITAROVIOILLA TAPETTUJEN SUOMALAISTENKAAN SUHTEEN. - hehkex
on OK,,,mut ei ketä saa solvat,,,,kun kaikki on jumalan johdatusta,,,---sitä on,,tai ei o,,,
jumalan toiminnasta ei pystytään moittimaan,,
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4119021Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1893560- 202013
- 811246
- 271095
- 751090
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641051Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791045- 551013
- 65950