Koiralla rauhoittumisongelma!

rauhatonrakki

Mulla on 1v uros koira (ensimmäinen koirani), jolla jo jonkin aikaa ollut kauheita rauhoittumisongelmia. Itse asiassa en muista milloin ongelmat alkoivat, mutta kovin rauhaton hän on, muttei niinkään villi koira, jolla olisi paljon energiaa.

Tiedän kyllä luultavasti mikä on mennyt pieleen eli mitä olen jättänyt tekemättä pikku pentu aikoina. En ole harjoitellut tarpeeksi rauhoittumista erilaisissa ympäristöissä, enkä vaikeuttanut harjoitusta. Mutta jotain kuitenkin pentuaikoina tein, eli pidin sylissä enkä päästänyt pois ennen kuin oli rauhoittunut. Siihen se sitten jäikin.

Nyt vinkuu/haukkuu kaikkien koirien perään kun haluaisi luokse yms. ja asiaa ei yhtään helpota tämän hetkinen tilanne kun asun rivitalossa, jossa muitakin koiria ja vielä kämppiksenä ja kämppäkaverillani myös koira. Minä olen koirani kanssa pääasiassa vain omassa huoneessani sattuneista syistä, eivätkä koiranme saa leikkiä paljoa yhdessä.
Sitten lisäksi olen kiinnostunut näyttelyistä ja mätsäreisdä olen nyt käynyt, mutta sielläkin vinkuu koko ajan ja on levoton. Siksi olenkin miettinyt olisiko kevythäkki hyvä tähän tilanteeseen ja siellä opettaisin rauhoittumaan?

Tämä on nyt keskustelu, johon saa heittää kaikenmaailman vinkkejä rauhoittumiseen liittyen ja mielipiteitä ja ihan kaikkea! Perustelutkin olisivat kivoja.

11

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käykää ihmisten ilmoilla vain oleilemassa (katselette, ettekä moikkaile ketään - palkkaa rauhallisesti kun on rauhallisesti ja nätisti), opetelkaa odottamista (ruuan kanssa, ovesta kulkeminen jne) ja ennenkaikkea- ole ITSE rauhallinen. Koira peilaa aika hyvin omistajaansa.

      Opetelkaa yhdessä paikassa olemista, eli kuten joku kutsui ''näkymättömäksi häkiksi''. Eli koira viedään vaikkapa pedilleen ja istutetaan siihen. Lähdet itse pois vähän matkan päähän.
      Jos koira seuraa ja poistuu pediltään niin viet sen rauhallisesti takaisin paikalleen ja odotat, että esim istahtaa. Älä hössötä, vaan rauhallisesti keholla blokkaat ja annat sen ikäänkuin itse kävellä paikalleen takaisin. Toista kunnes koira pysyy paikallaan. Palkkaa kun ollut jonkun aikaa ja päästä pois luvalla. Pidennä aikaa ja anna käskylle nimi. Voi kestää pitkäänkin koiralla joka on rauhaton, mutta pitkäjänteisyys palkitsee sinutkin! :-)

      Kun koiraa tällä tavalla totuttaa, että joskus pitää vain olla, niin se oppii rauhoittumaan ensin käskystä ja lopulta itsekseen.

      • rauhatonrakki

        Meillä osataan odottaa ruokaa ja lupaa kulkea ulko-ovesta, mutta esimerkiksi juurikin ihmisten ilmoilla mentäessä ja muutenkin lenkillä muuten vain pysähdyttäessä alkaa vinkua ja ns. piipata.
        Mietinkin tässä juuri, että tepsisikö tähän, että aluksi pysähdytään ihan hetkeksi ja jatketaan ennen kuin alkaa piippaamaan?


      • erhyrtjrjszrtj

        Onko koira kenties saksanpaimenkoira? Mikäli, niin piippaaminen ymmärrettävästi voi olla aika ärsyttävää ja jatkuvaa. Saattaa johtua heikoista hermoista (perinnöllistä ja yleistä saksareilla), eli vaatii entistä enemmän totuttamista. Liikunta ja aivotyö vaikuttaa piippaamiseen ja yleiseen hermostuneisuuteen positiivisesti.


    • antaakuulua

      Miksi koirasi ei saa olla ja leikkiä kämppiksen koiran kanssa? Kokoeroa voi olla melkoisesti, ei koirat toisaan satuta kun ovat kavereita. Élämä helpottuisi kun koira saisi seurustella kämppiskoiran kanssa. Rauhoittumiseen auttaa aika. Yksivuotias haluaa leikkiä ja haistella ja kokeilla kaikkea. Opeta odottamista. Se alkaa siitä että odota-käsky namu kädessä ja käsi viedään selän taa, ja sitten annetaan koiralle nami, ennekuin eläin liikuu, siis odotus on noin sekuntti ekalla kerralla. Vähitellen peruutat yhden askeleen, ja kun sen kestää, kaksi askelta ja sitä rataa. Yritä päästä koirakouluun, ja jos suinkin mahdollista, hanki koiralle leikkituttuja lähistöltä. Ikäväänsä se itkee. ja jos haukkuu mätsärissä/ näyttelyssä, antaa haukkua, kyllä ääntä maailmaan mahtuu . ja muutaman kerran, tai kymmenen kerran jälkeen koira alkaa oppia että arvostelukehässä ei haukuta. Kehän ulkopuolella on lupa metelöidä kurkku käheeksi. On kahden sertin remmirähjä joka rakastaa koiranäyttelytitä, mätäsrietä juuri siki että saa haukkua sydämensä halusta. On nykyisin 3v, hiljaa kehässä, muuten räksytetään, ja raavitaan mahtailumerkkejäkin.

      • rauhatonrakki

        Siksi ei kämppiksen koiran kanssa leiki, koska kyseinen koira narttu ja yrittää nylkyttää tai nuolla sen takamusta melkein koko ajan... enkä aina voi olla vahtimassa ja kämppikseni kanssa ei oikein olla väleissä.

        Odottaa kyllä osaa, mutta silloin tapittaa koko ajan silmiin, eikä niinkään rauhoitu vaan odottaa palkkiota.

        Ja näyttelyissä/mätsäreissä vinkuminen/haukkuminen heikentää hänen keskittymistä eikä hän yhtään pysty rauhoittumaan. Kehässäkään keskittyminen ei onnistu kun muut koirat kiinnostaa liikaa. Joo tiedän häiriötä pitäisi harjotella, mutta kyllä se nuorempana osas keskittyä...


      • räkytysrakki

        1v, eipä sillä ole paljon aikaa olla nuorempi, oliskohan ollut arempi. Nyt on se kuuluisa murkku-ikä päällä. Siitä vaan mätsäreihin, halpaa huvia, ja väliäkö sillä, keskittyykö koira hankkimaan taluttajalleen kunniaa vai pitääkö hauskaa, toteuttaa itseään haukkumalla ja hyppimällä, pääasia että koiralla on edes joskus lystiä ja se saa tilaisuuden tavata toisia koiria, siis edes katsella ja haistella jälkiä. Kyllä se rauhoittuminen tulee, sitten kun alat kirjoittaa koirasi iän kaksinumeorisella luvulla.


    • Öklö

      Koirasi dominoi, se vaatii sinulta koko ajan jotakin. Olet kouluttanut itsestäsi sen palvelijan. Käytät koirastasi pronomonia "hän" jolla viitataan ihmiseen.
      Itse ainakin komennan koiraa jos se häslää ja sana tehoaa kyllä.

    • didaktikko

      Ysimillinen rauhoittaa.

    • luomuhurrta

      Suosittelen lukemaan John Bradshaw:n kirjan Koiruus. Siinä käsitellään useita mielenkiintoisia koiriin liittyviä kysymyksiä.
      Luo myös Veikko Huovisen "Kylän koirat", niin pääset mukaan koiran sielunelämään. Ehkä vain vaadit koiraltasi liikaa. se on eläväm ei mikään pehmolelyu. Niin ja se kämppiksen narttu, antakaa vaan korien teuhta keskenään, kyllä narttu rajat laittaa, ellei ole juoksuaika menossa, ja uros uskoo. Takapuolen haistelua ja nylkytyksen yritystä riittää jokusen tunnin, mutta siihen ei kannata mennä väliin vaan antaa koirien setvieä keskenään välinsä. Voitisti myös ehdottaa muille naapureille koirien tutustuttamista. Varsinkin jos lähellä olisi koirpauito tai vaikka joku lammasiata/ jääkiekkokaulako tai muu rajattu alue missä koirat voisi tutusta irrallaan, niin aina parempi. Niin ja yritö päästä koirakouluun, saat vinkkejä koiran ohjaamiseen ja koira tottuu olemaan lajikumppaneittensa kanssa

    • pieraisekoirasi

      naamaan. Se tainnuttaa sen hetkeksi. Se on kemiallinen biokaasuase.

    • silivatiseilaa

      Saako koirasi tarpeeksi liikuntaa jatekemistä. Pelkkä makoilu ei nuorelle miehelle tee hyvää, koira alkaa itse keksiä itselleen tekemistä siinä saa talonkin sisustus muutoksen. Olen jossain lukenut että ulkoilua kaksituntia päivässä olis minimi. tunnin pitkälenkki ja kaksi lyhyttä lenkkiä päivässä.
      Hakeudu koirakouluun, monella paikkakunnalla on sellaisia ryhmiä jotka harrastavat itse ja järjästävät koulutusta ryhmässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe