Aluksen päällikkö vai veneen kuljettaja

BusterinPäällikkö

Monesti kuulee että humalainen veneilijä on istuttanut osaamattoman ohjaamaan venettä, mutta silti tätä humalasta sakotetaan koska on tosiasiallisesti "aluksen päällikkö".

Toimiiko tämä myös kääntäen? Voinko antaa alle 15 v lapseni ajaa rekisteröityä moottorivenettä valvonnassani, jos itse olen ajokuntoinen?

Vesiliikennelaki tuntee tasan yhden käsitteen, "kuljettaja". Nämä aluspäällikköjutut taitaa olla jostain kauppalaivastosta matkittu.

19

704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tähystyspää

      Varmaan tässä on laki vähän epäselvä. Kansainvälisen käytännön mukaan kuitenkin veneen kulusta vastaava henkilö sanotaan nyt tässä vaikka että päällikkö voi delegoida jonkun muun hoitamaan ohjaamista ja tai tähystystä siksi aikaa kun esimerkiksi itse nukkuu. Tähän perustuen veneen päällikkö olisi yhä päällikkö vaikka joku muu hoitaisi e.m. tehtävät. Ei myöskään voi olettaa että sama henkilö hoitaisi koko ajan esim vuorokauden pituisella matkalla tähystyksen ja ohjaamisen. Siirtyykö päällikkyys sitten vahtivuoron mukana toiselle henkilölle, mielestäni ei, päällikkö on yhä vastuussa siitä että vahtivuorossa oleva henkilö on kykenevä tehtävänsä hoitamaan. Samaan perustuu myös se, että ohjaamisen voi pätevälle ja kykenevälle 15 vuotiaalle antaa tehtäväksi. Myöskään juovuksissa olevan veneen omistajan ei kannata alkaa päällikkyydestään tai omistajuudestaan retostelemaan viranomaisille, jos joku muu on ohjaimissa, vaan sujuvasti delegoida päällikkyys sillä hetkellä ruorimiehelle. Myöskin näissä tilanteissa spekuloidaan joskus asialla, että tosiasiallisesti veneen omistaja olisi aina päällikkö, mutta ei tämäkään ihan yksiselitteistä ole jos esimerkiksi autossa ei omistaja ole aina myös auton kuljetuksesta vastuussa.

      Eli yleisesti veneilyssä tähystäminen, ohjaaminen ja päällikkyys ymmärretään eri tehtävinä. Laki ei välttämättä Suomessa ole tästä aivan kaikilta osilta selkeä. Pitkillä legeillä tehtävät on selkeämmin erikseen kun taas perämoottorisoutuveneessä voisi tuntua teennäiseltä väittää että yksi oli vastuussa kun tuo toinen vain ohjasi.

      • aluksenPäällikkö

        omistaja ei ole automaattisesti päällikkö. Mutta varmaa on haverin tapahduttua joku kantaa vastuun ja aluksessa, vaikka soutuveneessä on päällikkö joka vastaa tapahtuneesta ja siitä, että siinä on lakisääteiset varusteet tulevaa matkaa ajatellen.

        http://www.raja.fi/ohjeita/ohjeita_veneilijoille/pakolliset_varusteet_ja_promilleraja

        Kauppaliikentessä omistaja on laivaisäntä, joka vastaa siitä, että alus on kunnossa ja katsastettu yms. Hän hankkii alukselle päällikön joka sitten vastaa kaikesta. Jos alus, varusteet tai henkilö pätevyydet ei vastaa annettuja määräyksiä, päällikkö ei lähde aluksella liikenteeseen tai jos lähtee hän vastaa tästä henkilökohtaisesti tapahtuu sitten mitä tahansa. Päällikkö on puutteista yhteydessä laivaisäntään hoitaa asiat kuntoon, niin kauan on persi penkissä ja liksa juoksee...

        Huviveneen noudattavat merilakia siinä missä kauppaliikennekin, jos aluksen varusteet puutteelliset tai ajat haverin, niin yksiselitteisesti aluksen päällikkö vastaa seuraamuksista.

        Voit myös tutustua kansainvälisiin meriteiden sääntöihin, niin ymmärrät aluksenpäällikkö termin koskevan myös huviveneilijöitä, useammassa veneessä tämä päällikkö on vaimo, vaikka äijä kuvittelee olevansa aluksenpäällikkö, purjehtija, veneilijä, kippari, kuljettaja tai miksi ikinä haluat nimetä itsesi ja kanssa veneilijäsi.


    • laintulkinta

      Saamasi vastaukset sekoilevat sekä käsitteissä että itse asiassa.
      Aluksessa voi olla niin päällikkö, perämiehiä, kuin ruorimiehiäkin. Kun aluksen päällikkö nukkuu, siirtyy vastuu meriteiden sääntöjen noudattamisesta komentosillalla olevalle perämiehelle. Hän on se joka siellä päättää alusta koskevista asioista. Ruorimies vastaa vain siitä että noudattaa päällikön tai perämiehen antamia määräyksiä. Hänen vastuunsa loppuu siihen eikä vastaa meriteiden sääntöjen noudattamisesta yhtään autopilottia enempää. Vahtivuorossa ei siis ole ruorimies, hän on vaan töissä siellä.
      Vesiliikennelaki koskee myös kauppalaivastoa, joten käsitteet ovat sen kanssa yhteensopivia, kuten oikeustapauksista voi kukin itse todeta, vaikka sanasto onkin hieman erilainen. Aluksen kuljettaja on siis komentosillalla komentovastuussa oleva päällikkö tai perämies, ei ruorimies. Mikäli haluaa huviveneessä toimia vastaavalla tavalla ei sitä mikään laki estä, pitää vain muistaa kirjata asia aluksen lokikirjaan, jotta sen voi tarvittaessa jälkkikäteen todistaa. Oikeustapauksista voi todeta että lokikirja katsotaan oikeudessa riittäväksi näytöksi niin komentosuhteista kuin muustakin.

      • KunhanArvaan

        "Kun aluksen päällikkö nukkuu, siirtyy vastuu meriteiden sääntöjen noudattamisesta komentosillalla olevalle perämiehelle"

        Tai siis oikeammin vahtipäällikölle, joka toki yleensä on perämiehen ammattinimikkeellä. Aluksessa kun voi olla monta perämiestä (ammattinimike) mutta vain yksi heistä on vahtipäällikkö (tehtävänimike) kerrallaan. Vahtipäällikkö on vastuussa aluksen kulusta ja navigoinnista.

        Mitä tulee taas huviveneisiin. Yleisesti se, kuka alusta sillä hetkellä ohjaa ja sitä hallitsee (on kyky ja taito) on ensisijaisesti sen kuljettaja. Niissä tilanteissa joissa, joissa ohjaajan paikalle on laitettu ns. bulvaani, katsotaan kuka oiekasti on aluksen päällikkö eli sen kulusta vastuussa. Näin ollen voi syylistyä ruorijuopouteen vaikka ei alusta sillä hetkellä ohjaa.

        Ammattimerenkulkua ei kannata sekoittaa huviveneilyyn, koska ammattimerenkulussa aluksille on annettu miehitystodistus ja sen mukaisen henkilöstön tulee olla niinsanotusti selvin päin. Eli vaikka vahtiperämies olisi aluksen kulusta vastuussa ja kansimies on ruorissa, niin aluksen försti (yliperämies) ei voi ottaa napanderia jos miehitysmäärä ei sitä salli vaan miehitys ei täytä vaatimuksia kun kyseinen henkilö on siirtynyt matkustajaksi.


    • puksrööri

      Mielenkiintoista spekulointia. Pitää kuitenkin vielä lisätä, että alusta ei saa luovuttaa sellaiselle, joka ei sitä hallitse. Kuten tiedämme, todistuksia veneilytaidosta tivataan aina, kun mennään biltemaan ostamaan kumivene ja moottori :D

      Tutkintaselostuksissa viitataan lakiin ja päällikön tehtäviin joko niin, että puhutaan päällikön velvollisuuksista tai ei oteta millään tavalla kantaan päällikkyyteen ja puhutaan vain matkustajista, vaikka huviveneessä ei niitä virallisesti ole yhtään vaan kaikki on miehistöä.

      Tutkintaselostuksia lukiessa syntyy vaikutelma siitä, että mitä peinempi vene, sitä enemmän ihmiset ovat viettomia uhreja ja mitä isompi, sitä enemmän hehin suhtaudutaan ammattilaisina. Tavallaan johdonmukaista, mutta kun puhutaan kahdesta huviveneestä, pitäisi soveltaa samoja sääntöjä samalla tavalla.

    • Lainsäädäntö on tältä(kin) osin jokseenkin epäselvä. Useimmiten veneen kuljettajaksi katsotaan se, joka on "puikoissa", mutta kyllä sekin mahdollisuus virkamiehellä (ja tuomioistuimella) on, että kuljettajaksi katsotaan joku muu, mikäli sen arvioidaan olevan todellinen tilanne. Lähinnä tällainen tilanne voi syntyä, jos se varsinaisesti fyysisesti venettä ohjaava ei ole sellainen, joka (selvin päin) kelpaisi yksinään venettä ajelemaan. Omistaja/haltija ei kuitenkaan ole automaattisesti päällikkö.

      Ylempänä väitettiin, että "Huviveneen noudattavat merilakia siinä missä kauppaliikennekin". Tämä ei pidä paikkaansa. Merilaki pätee huviveneisiin vain "soveltuvilta osin", käytännössä ensimmäisen luvun 1§ 1. ja 2. momentti (aluksen kansallisuuden määrittely) sekä kuudennen luvun 11§ (merihädässä olevan auttaminen). Periaatteessa myös kuudennen luvun 9§ eli hyvän merimiestaidon (huomatkaa "taidon", ei "tavan") noudattaminen. Muilta osin Merilaki joko käsittelee asioita, jotka eivät lainkaan liity huviveneisiin tai joista on muualla säädetty huviveneiden osalta (esim. veneiden varustus ja kunto).

      Ai niin, ensimmäisen luvun 9§ rajaa sen "Sellaiseen alukseen, jota ei käytetä kauppamerenkulkuun, sovelletaan tämän lain säännöksiä vain, mikäli ne kulloinkin siihen soveltuvat."

      (Enpä malta olla huomauttamatta tässäkin yhteydessä, että Suomen vesikulkuneuvorekisteri on minun käsittääkseni sikäli ainutlaatuinen, että siihen merkitään myös sellaisia veneitä, joilla ei ole Suomen kansallisuutta; tietääkseni kaikkialla muualla maailmassa on huviveneidenkin osalta käytäntönä, että mikäli huviveneitä ko. valtiossa johonkin rekisteriin merkitään, niillä myös katsotaan omistuksesta riippumatta olevan kyseisen valtion kansallisuus ja oikeus ko. valtion lipun käyttöön.)

      • Kaksoisrekister

        "ietääkseni kaikkialla muualla maailmassa on huviveneidenkin osalta käytäntönä, että mikäli huviveneitä ko. valtiossa johonkin rekisteriin merkitään,"

        Mites naapurimaassa Venäjällä. Käsittääkseni siellä pitää vene laittaa Venäjän rekisteriinkin veroparatiisirekisterin lisäksi. Vaikka vene ei edes liikkuisi Venäjän aluevesillä.


      • Kaksoisrekister kirjoitti:

        "ietääkseni kaikkialla muualla maailmassa on huviveneidenkin osalta käytäntönä, että mikäli huviveneitä ko. valtiossa johonkin rekisteriin merkitään,"

        Mites naapurimaassa Venäjällä. Käsittääkseni siellä pitää vene laittaa Venäjän rekisteriinkin veroparatiisirekisterin lisäksi. Vaikka vene ei edes liikkuisi Venäjän aluevesillä.

        Ei aavistustakaan. Ensimmäistä kertaa kuulen moisesta vaatimuksesta. Jos sellainen on, niin saavatko venäläiseen rekisteriin kirjatut veneet käyttää Venäjän lippua?

        Tuo Suomen rekisterin erikoisuushan on juuri se, että siihen merkitään sellaisiakin veneitä, joilla ei ole Suomen kansallisuutta. Niissä ei saa käyttää Suomen lippua ja niille annettava rekisteritodistus on hieman erinäköinen; siinä myös lukee, että se ei ole kansallisuustodistus.


      • lakimiesmeri

        Jos ne on Suomessa virallisesti valtion ylläpitämään rekisteriin rekisteröityjä, on niillä suomen kansallisuus. Näin on riippumatta siitä mitä Suomen lainsäädäntö sanoo.


      • lakimiesmeri kirjoitti:

        Jos ne on Suomessa virallisesti valtion ylläpitämään rekisteriin rekisteröityjä, on niillä suomen kansallisuus. Näin on riippumatta siitä mitä Suomen lainsäädäntö sanoo.

        Olet väärässä. Mikään kansainvälinen sopimus (jota ns. kansainvälinen lainsäädäntö on) ei määrää eikä voi määrätä yli valtioiden oman päätäntävallan, että aluksella X olisi tietyn valtion kansallisuus. Jokainen valtio päättää asiasta itsenäisesti ja kv. sopimusten nojalla muut valtion tunnustavat sen päätännän.


    • BusterinPäällikkö

      Eli periaatteessa voin laittaa 7-vuotiaan ruoriin, kunhan otan itse kuljettajan vastuun? Tilannetta voisi pitää samana että autopilotti ohjaa venettä, kummassakaan tapauksessa ruoria ei ohjaa oikeustoimikelpoinen henkilö.

      Tuskin viranomaisetkaan tuossa tilanteessa puuttuvat?

      • KylläJuu

        Juuri noin voit tehdä.


      • Sillä tarkennuksella, että sinun täytyy olla tarvittaessa valmis välittömästi puuttumaan veneen ohjaukseen ihan fyysisesti, siis tarttumaan rattiin ja kaasukahvaan. Muuten virkamies voi katsoa, että olet luovuttanut veneen sellaisen henkilön kuljetettavaksi, jolla ei ole siihen lain vaatimia edellytyksiä.


      • ex-Santtu

        Meillä ainakin aika useinkin alle 15v juniorit ovat olleet ruorissa / pinnassa valvottuna. Näkemäni ja kuulemani perusteella on aika yleistäkin niissä perheissä joissa homma on koko perheen harrastus eikä "muut sietää että isi purjehtii".

        Joskus olen luottanut 13-14 vuotiaaseen pinnamieheen vessa- tai kokkaustauonkin pituisen ajan selkeillä väylillä ja hyvällä näkyvyydellä - luottaahan jotkut autopilottiinkin vastaavissa oloissa.


      • Tarkennusta

        Juuri näin. Tähän liitty myös samalla tavoin se että laitetaan ruoriin osaamaton ja kippari on juovuksissa taustalla, Viranomaiset tulkitsevat kipparin kuskiksi jos toteavat ruorissa olevalta puuttuvan "tarvittava ikä tai kyky"aluksen kuljettamiseen.


    • Capunen

      Korostetaan vielä että aluksen omistaja ei todellakaan ikinä tarkoita automaattisesti aluksen päällikkyyttä. Toki omistajakin voi olla päällikkö. Mutta päälliköllä on valta tehdä päätöksiä myös omistajan tahdon vastaisesti, esim. kääntyä pois myrskyn takia. Päällikkö kun on lopulta vastuusta aluksesta ja matkustajien turvallisuudesta.

    • Mattikimi

      Trafi on ottanut asian prosessiin ja yrittää luoda asialle selkokielisemmän ohjeistuksen, jossa nämä asiat määritellään. Aikataulusta ei ollut vielä viime syksynä tietoa, milloin tämä valmistuisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      410
      2247
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      61
      1919
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      218
      1515
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      87
      1177
    5. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      135
      1140
    6. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      76
      1132
    7. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      56
      1053
    8. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      988
    9. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      62
      920
    10. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      279
      916
    Aihe