Kulttuuri shokki?

Feto

Kyselisin vaa sellasta että missä asioissa irlannin kulttuuri eroaa suomen kulttuurista eli missä tilanteissa voi tulla ns. kulttuuri shokki vastaan??

14

4551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minni

      Ainoa asia josta saattaa tulla "shokki" on irlannin kielten hyvinkin vaihtelevat ja erittäin hankalasti ymmärrettävät murteet.

    • Mutsi56

      Ihmiset tulevat juttusille vieraiden kanssa pubeissa, ravintoloissa tai siellä missä vain on ihmisiä ;) Iloisuus ja avoimmuus on sokki suomalaiseen yrmyilyyn tottuneelle.

      Kun he kuulevat sinun puhuvan suomea, huomaat olevasi haluttua seuraa, kaikki ovat uteliaita tietämään mistä olet kotoisin. Kun kerrot kotimaasi, "puolet" esimerkiksi pubin asiakkaista kertoo käyneensä tai haluavansa käydä Suomessa. Ainakin joku tuttava tai tuttavan tuttava on jo ollut tekemisissä jossain päin maailmaa suomalaisten kanssa, ja näistä kokemuksista kerrotaan halukkaasti. Joku jopa on voinut oppia pari suomen sanaa ja haluaa toistaa sitä sinulle. Eräs kertoi käyneensä Lostolla Suomessa, hieman meni aikaa kunnes tajusin mitä hän tarkoitti (Luosto). Oudosta murteesta ei kannata häkeltyä, ei sitä ymmärrä kukaan muukaan ;).

      • oksdgg

        No ainakaan Dublinissa puolet pubista ei todellakaan tule juttelemaan ventovieraalle. Itse asiassa ketään ei Dublinin pubeissa yleensä kiinnosta vitun vertaa mistä olet kotoisin.

        Muuten suurin kulttuurishokki on se, että mikään ei toimi kunnolla, käytännön asioiden hoitaminen (pankkiasiat yms) on eritäin vaikeaa ja että ihmiset eivät pidä lupauksiaan. "I'm working on it" tarkoittaa käytännössä "unohda koko juttu".

        Että tsemppiä vaan Dubliniin! Itse en siihen kehitysmaakaupunkiin astu jalallani enää ikinä.


      • Minni
        oksdgg kirjoitti:

        No ainakaan Dublinissa puolet pubista ei todellakaan tule juttelemaan ventovieraalle. Itse asiassa ketään ei Dublinin pubeissa yleensä kiinnosta vitun vertaa mistä olet kotoisin.

        Muuten suurin kulttuurishokki on se, että mikään ei toimi kunnolla, käytännön asioiden hoitaminen (pankkiasiat yms) on eritäin vaikeaa ja että ihmiset eivät pidä lupauksiaan. "I'm working on it" tarkoittaa käytännössä "unohda koko juttu".

        Että tsemppiä vaan Dubliniin! Itse en siihen kehitysmaakaupunkiin astu jalallani enää ikinä.

        Olet aivan oikeassa siinä asiassa, että Dublinin pubeissa ei ketään ole kiinnostunut sinun ulkomaalaisuudestasi. Dublinilaiset muistuttavatkin paljolti juroja suomalaisia ja siksipä hekin tyytyvät vain tuijottamaan salaa lähipöydistä. Mutta meneppä maaseudulle, niin jokainen on utelemassa sinun kansalaisuudestasi jahka olet sisään astunut.

        Mitä tulee Irlantilisten palvelunopeuteen/halukkuuteen, niin tuskimpa se paljoakaan poikkeaa suomalaisesta. Jos otit esimerkin pankkimaailmasta, niin suosittelen lämpimästi käyntiä 2-3 suomalaisessa pankkikonttorissa, niin maailmankuva avartuu kummasti. Et pääse kyllä kovinkaan kehumaan suomalaisten pankkineitien palvelunopeutta/halukkuutta. Turhaa siis "rutista" tyhjänpäiväisyyksistä.


      • oksdgg
        Minni kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa siinä asiassa, että Dublinin pubeissa ei ketään ole kiinnostunut sinun ulkomaalaisuudestasi. Dublinilaiset muistuttavatkin paljolti juroja suomalaisia ja siksipä hekin tyytyvät vain tuijottamaan salaa lähipöydistä. Mutta meneppä maaseudulle, niin jokainen on utelemassa sinun kansalaisuudestasi jahka olet sisään astunut.

        Mitä tulee Irlantilisten palvelunopeuteen/halukkuuteen, niin tuskimpa se paljoakaan poikkeaa suomalaisesta. Jos otit esimerkin pankkimaailmasta, niin suosittelen lämpimästi käyntiä 2-3 suomalaisessa pankkikonttorissa, niin maailmankuva avartuu kummasti. Et pääse kyllä kovinkaan kehumaan suomalaisten pankkineitien palvelunopeutta/halukkuutta. Turhaa siis "rutista" tyhjänpäiväisyyksistä.

        En minä mistään palveluhalukkuudesta puhukaan vaan siitä, että irlantilainen pankkisysteemi ei toimi. Koko homma on ainapankkitilin avaamisesta lähtien niin vitun vaikeeta ettei ole tosikaan. Ei toimi Dublinin joukkoliikennekään. Eikä oikeastaan juuri mikään muukaan.


      • oksdgg
        Minni kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa siinä asiassa, että Dublinin pubeissa ei ketään ole kiinnostunut sinun ulkomaalaisuudestasi. Dublinilaiset muistuttavatkin paljolti juroja suomalaisia ja siksipä hekin tyytyvät vain tuijottamaan salaa lähipöydistä. Mutta meneppä maaseudulle, niin jokainen on utelemassa sinun kansalaisuudestasi jahka olet sisään astunut.

        Mitä tulee Irlantilisten palvelunopeuteen/halukkuuteen, niin tuskimpa se paljoakaan poikkeaa suomalaisesta. Jos otit esimerkin pankkimaailmasta, niin suosittelen lämpimästi käyntiä 2-3 suomalaisessa pankkikonttorissa, niin maailmankuva avartuu kummasti. Et pääse kyllä kovinkaan kehumaan suomalaisten pankkineitien palvelunopeutta/halukkuutta. Turhaa siis "rutista" tyhjänpäiväisyyksistä.

        Tuolla lupauksien rikkomisella tarkoitin yleisesti ottaen maan tapaa, en niinkään pankkineitejä.


      • Mutsi56
        oksdgg kirjoitti:

        No ainakaan Dublinissa puolet pubista ei todellakaan tule juttelemaan ventovieraalle. Itse asiassa ketään ei Dublinin pubeissa yleensä kiinnosta vitun vertaa mistä olet kotoisin.

        Muuten suurin kulttuurishokki on se, että mikään ei toimi kunnolla, käytännön asioiden hoitaminen (pankkiasiat yms) on eritäin vaikeaa ja että ihmiset eivät pidä lupauksiaan. "I'm working on it" tarkoittaa käytännössä "unohda koko juttu".

        Että tsemppiä vaan Dubliniin! Itse en siihen kehitysmaakaupunkiin astu jalallani enää ikinä.

        Kokemus toinen Dublinin pubeista. Iltaa istuessa tai päivällä ruokaillessa saimme paljon juttuseuraa.

        Mitä tulee kauppojen palvelualttiuteen, niin eipä siinäkään ollut moittimista.


      • Minni
        oksdgg kirjoitti:

        Tuolla lupauksien rikkomisella tarkoitin yleisesti ottaen maan tapaa, en niinkään pankkineitejä.

        Päättelin tuon siitä, että haukuit Dublinin joukkoliikennettä. On näet tosi, että vielä muutama vuosi taanne se oli harvinaisen sekava ja toimimaton systeemi. Nyt muutama viikko sitten kaupungissa käydessäni sain kuitenkin kokea uutta järjestystä tuolla saralla. Eniten kiitostani saa uusi ratikkalinja ja sen toimivuus sekä reitti. Sillä pääsee nopeasti juuri tärkeimmille paikoille ja niitä kulkee usein.


      • stemu
        oksdgg kirjoitti:

        No ainakaan Dublinissa puolet pubista ei todellakaan tule juttelemaan ventovieraalle. Itse asiassa ketään ei Dublinin pubeissa yleensä kiinnosta vitun vertaa mistä olet kotoisin.

        Muuten suurin kulttuurishokki on se, että mikään ei toimi kunnolla, käytännön asioiden hoitaminen (pankkiasiat yms) on eritäin vaikeaa ja että ihmiset eivät pidä lupauksiaan. "I'm working on it" tarkoittaa käytännössä "unohda koko juttu".

        Että tsemppiä vaan Dubliniin! Itse en siihen kehitysmaakaupunkiin astu jalallani enää ikinä.

        On kyllä aika pitkälti totta ettei siellä mikään oikein toimi.

        Mutta: eipä se irlantilaisia haittaa. Itse he valittavat esim. säästä tai poliitikoista. Yleensä kun korviini on kantautunut suomea Dublinissa, on se ollut valitusta rikkinäisestä hissistä, myöhästyneestä bussista tai pahasta hajusta. Me täällä Suomessa vain arvostetaan erilaisia asioita elämässä.

        Irlannissa ei taas arvosteta esimerkiksi sitä että ollaan tuppisuuna porukassa. Vähäsanaisuus tulkitaan epäkiinnostuneisuudeksi, vaikka siihen olisikin ihan muut syyt. Täytyy esittää kysymyksiä tai muuten osallistua keskusteluun (jos ehtii, irlantilaiset puhuvat nopeasti). Ei todellakaan kannata murehtia kieliopista tai oikeasta ääntämisestä ja antaa sen jarruttaa keskusteluja!

        Toinen kulttuurisokki, mikä tulee mieleen on se että jos on seurassa pubissa, on tapana että juomaa haettaessa ostetaan muillekin. Ei välttämättä koko seurueelle, mutta voi vaikka kysyä vierustoverilta, jolla lasin pohja alkaa näkyä, ottaisiko hän uuden samanlaisen. Varsinkin jos joku on jo tarjonnut sulle juoman, on hyvä yrittää tehdä vastapalvelus saman illan aikana. Ei maailma myöskään siihen kaadu vaikkeivät juomat menisikään ihan tasan.

        Tsemppiä minultakin Dubliniin. Toiset siitä tykkää, toiset ei!


      • :))
        Minni kirjoitti:

        Päättelin tuon siitä, että haukuit Dublinin joukkoliikennettä. On näet tosi, että vielä muutama vuosi taanne se oli harvinaisen sekava ja toimimaton systeemi. Nyt muutama viikko sitten kaupungissa käydessäni sain kuitenkin kokea uutta järjestystä tuolla saralla. Eniten kiitostani saa uusi ratikkalinja ja sen toimivuus sekä reitti. Sillä pääsee nopeasti juuri tärkeimmille paikoille ja niitä kulkee usein.

        Ratikka tosiaan juu, muutama reitti niita on nyt avattu, etta eipa silla kamalan sulakasti ympari kaupunkia viela liikuta :D

        Asun itse Dublinissa jo toista vuotta ja turistin mielikuva varmaan eroaa aika paljon siita, millainen taalla asuvan mielikuva on Dublinista. Totta on ettei bussiliikenne toimi lainkaan (tai tarkoitan etta aikatauluissa ei ole paata eika hantaa), ja etenkin tuo pankkien toiminta on kylla aivan naurettavaa. Pankkitilin avaaminen on jo tuskan ja monen pankissa kaynnin takana, ja jokainen rahan siirto tilille tm on niin pirun vaivalloista etta tuntuu etta on siirtynyt 50v takaisinpain.

        Mutta jokaisella maalla omat tapansa, ihan hyvin olen viihtynyt kun ottaa sen silta kannalta ettei Suomi ole se Ainoa Oikea ja etta on Suomessakin heikkoitensa!!


      • Feadog Mhor
        oksdgg kirjoitti:

        Tuolla lupauksien rikkomisella tarkoitin yleisesti ottaen maan tapaa, en niinkään pankkineitejä.

        On kyllä sanottava että olen muutaman kerran ärsyyntynyt tuohon irlantilaiseen hälläväliä-asenteeseen luvattujen juttujen suhteen. Se on ehkä yksi sikäläisen kulttuurin negatiivisimmista piirteistä, kääntöpuoli positiivisesta huolettomuudesta.

        Asuin kuukauden Clonsillassa Dublinin keskustasta 15 km länteen ja on sanottava että joukkoliikenteessäkin tarvitsi huumorintajua. Tosin joillekin puolille kaupunkia tuo Lúas on ilmeisesti tuonut melkoista parannusta joukkoliikenteeseen. (Tukkien toki Mad eiku Red Cow Roundaboutin ilmeisen lopullisesti. :D)

        Jokin vain kuitenkin vetää Irlantiin aina uudestaan. Vaikkei se mikään totaalinen onnenvaltakunta olekaan.


    • Kenkuru

      tuli kulttuuri shokki kun palasin suomeen...Corkis kävin ja mukava reissu oli!

      • tah???

        Sait kulttuurishokin Corkissa lomalla kaynnin jalkeen?? Loman jalkeen?? Jaah. Enpa sano mittaan.


    • tulijamenijä

      eipä siellä valtavan suurta kulttuurishokkia tule, joitakin eroja suomeen on tosin
      nähtävissä.

      dublinin pubeissa saa kyllä tavallinen suomipoika olla ihan rauhassa., en muista että siellä asuessani (1,5v) olisi irkut paljon tulleet juttelemaan pubissa, ehkä kerran tai pari - pubi-kulttuuri aika samanlaista kun suomessa paitsi että mustanvärinen Guinness-olut on siellä erityisen suosittu olutmerkki Lapinkullan sijaan.

      takseja saa joka kadunkulmalta, ja melko kohtuuhintaan, se hyvä puoli suomeen verrattuna. Myös suomen väljyyteen tottuneena ihmisvilinä ja ruuhkat saattaa tuottaa pikku kulttuurishokin. Monesti talot on melko huonosti rakennettuja semmoisia tönöjä joissa ei ole eristeet oikein kunnossa, vetää ja lämpö ei pysy sisällä. Toisaalta kun kaasulämmitteisiä ovat (ne talot) niin lämmityksiäkään ei talvisin voi oikein pitää päällä kun muutaman tunnin koska ne kaasulaskut voi olla järjettömän suuria eli maksaa maltaita. Eli talvella kannattaa pitää pipoa päässä sisällä.
      Irlantilaisissa asunnoissa on kaikissa olohuoneessa tekotakka, jota siis ei voi oikeasti lämmittää puulla mutta ompa vaan näön vuoksi, sitte monilla irlantilaisilla on tapana kävellä kengillä sisällä (heh). Lukkoratkaisut, vesihanat, sähköpistokkeet on kaikki erimallisia kun suomessa.

      Semmoisia "hyvää perusruokaa" - ruokaravintoloita oli ainakin dublinin keskusta ulkopuolelta vaikea löytää; paljon on burgerkingejä, KFCitä ja mäkkäreitä ja sitte pubeista saa jotain rasvaisia makkara-pekoni aterioita. Että kannattaa osata itse kokata ettei tule syötyä liian epäterveesti.

      Bussit ja taksit tosiaan on paljon halvempia kun suomessa, bussimatka yleensä maksaa 1-3 €. Taksilla pääsee kympillä pubista asunnolle. Dublinin lentokentältä pääsee aerlinguksella tai ryanairilla halvalla melkeen minne vaan: amerikkaan tai etelään - vaikka suomeen. Sijainti on keskeinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe