Korpikentän Hangaari

Malmin Korpikentän Hangaari viihdekäyttöön. 40 konetta siirrerttävä muualle .
Patrian entisessä hallissa tilaa 15:sta koneelle. Vähiin käy hiipuvan Korpikentän lennokit!
Räyskälään mahtuu osa ja myöskin Hyvinkäälle, kunnes Pyhtään nykyainen kenttä valmistuu! Suunnitelmissa on hankkia Pyhtään kentälle mittarilähestymisjärjestelmä, mahdollistaa huonon sään toiminnan ja joka Malmilta puuttuu.
Suurin käyttäjäryhmä kentällä tulisivat olemaan Malmilta siirtyvät lentäjät.
1
Ilmianna
Jaa

23 Vastausta


Siellähän piti olla 148 konetta ,mihin ne 100 on kadonneet?
1
Ilmianna
Jaa
Mistä se semmoinen mittarilähestymismenetelmö hankitaan ja mitä siihen kuuluu? Kuinka mun Ikaruksella pääsee sinne Pyhtään uudelle KORPIkentälle - ja miksi sinne pitää päästä? Mulla on vaan yhden kerran ollut Pyhtäälle asiaa kun kävin kesäteatterissa siellä ruukin puistossa.
Ilmianna
Jaa
Sulla mitään ikarusta ole. Ikälopulla mopokesnalla kesäviikonloppuisin MalminKorpikentältä virkistyspörräät miläli sää sallii. Kun se kohta suljetaan ,seuraat vain muita lähtijöitä eihän siellä kyllä enää montaa olekaan!
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
12 VASTAUSTA:
On mulla kyllä Ikarus ja mun pointti on se että satelliittilähestymisistä ei oo normi harrastajille mitään hyötyä. Ei Malmilla, ei Pyhtäällä. Pitää olla mittarikelpoinen kone ja mittarikelpoinen mies.

Ja tosiasia on se että Pyhtäälle ei aikoihin tule minkään valtakunnan mittarimenetelmiä. Pitää olla myös lähestymis- ja kiitotievalot ja joku joka ne sytyttää ja jos ns umpisumuun aiotaan niin myös ATC.

NIITÄ ODOTELLESS

Kun yhtälöön lisätään vielä se että Finavia palaa Malmille, Malmi saa satelliittilähestymismenetelmät kumpaankin päähän ja Malmin alueen rakennuskielto kumotaan niin kovin, kovin autiota tulee Pyhtäällä olemaan.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
No jos näin kävis , ni sitten. Vaan ei tule Finavia. Patrian kouluttajatkin totesivat: Ei tule malmia ikävä. On niillä lentäjillä rahaa kun rakentaakin aikovat.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Finavia ei ole palaamassa Malmille.
Sen sijaan vasta perustettu lennonvarmistusyhtiö on saamassa LVM:lta omistajaohjaukseen perustuvan velvoitteen aloittaa lennonvarmistustoiminnan Malmilla uudelleen kesäkuun alussa.

Seuraavassa AIRAC-syklissä otetaan käyttöön SBAS -lähestymismenetelmä EFHF RWY18:lle. Alkulähestyminen on yhteinen EFHK ILS22L kanssa. Se kääntyy Malmin finaaliin pisteessä jossa oli ennen KOR NDB.

OCA on noin 300 ft MSL.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SisäpiirinTeto kirjoitti:
Finavia ei ole palaamassa Malmille.
Sen sijaan vasta perustettu lennonvarmistusyhtiö on saamassa LVM:lta omistajaohjaukseen perustuvan velvoitteen aloittaa lennonvarmistustoiminnan Malmilla uudelleen kesäkuun alussa.

Seuraavassa AIRAC-syklissä otetaan käyttöön SBAS -lähestymismenetelmä EFHF RWY18:lle. Alkulähestyminen on yhteinen EFHK ILS22L kanssa. Se kääntyy Malmin finaaliin pisteessä jossa oli ennen KOR NDB.

OCA on noin 300 ft MSL.
Koskeeko velvoite siitäkin huolimatta,että kentällä operoi enää n. 40 konetta ja niistäkin osa lähtee kun ei haangaari ole enää käytössä. Sinnehän mahtuisi n. 50 konetta!
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
SisäpiirinTeto kirjoitti:
Finavia ei ole palaamassa Malmille.
Sen sijaan vasta perustettu lennonvarmistusyhtiö on saamassa LVM:lta omistajaohjaukseen perustuvan velvoitteen aloittaa lennonvarmistustoiminnan Malmilla uudelleen kesäkuun alussa.

Seuraavassa AIRAC-syklissä otetaan käyttöön SBAS -lähestymismenetelmä EFHF RWY18:lle. Alkulähestyminen on yhteinen EFHK ILS22L kanssa. Se kääntyy Malmin finaaliin pisteessä jossa oli ennen KOR NDB.

OCA on noin 300 ft MSL.
Velvoite koskee vain Lentoasemia. Ei valvomattomia Lentopaikkoja Eli Korpikenttiä, jollainen Malmikin on, kunnes rakentaminen alkaa tai vahvasti hiipunut toiminta loppuu!
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Mitä kohtaa kirjoittamastani et ymmärtänyt?

Tämä velvoite koskee nimenomaan Malmin lentoaseman statuksen päivitystä niin, että se on lain (Laki lentoasemsvetkostosta ja maksuista) tarkoittamassa mielessä samanarvoinen Suomen muiden lentoasemien kanssa. Ei Malmille muuten oltaisi suunniteltu ja hyväksytetty uutta SBAS-lähestymismenetelmääkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
SisäpiirinTeto kirjoitti:
Mitä kohtaa kirjoittamastani et ymmärtänyt?

Tämä velvoite koskee nimenomaan Malmin lentoaseman statuksen päivitystä niin, että se on lain (Laki lentoasemsvetkostosta ja maksuista) tarkoittamassa mielessä samanarvoinen Suomen muiden lentoasemien kanssa. Ei Malmille muuten oltaisi suunniteltu ja hyväksytetty uutta SBAS-lähestymismenetelmääkään.
Okei... tuli selväksi , mutta ei Malmilla ole Lentoasemaa on vain Valvomaton lentopaikka.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
SisäpiirinTeto kirjoitti:
Mitä kohtaa kirjoittamastani et ymmärtänyt?

Tämä velvoite koskee nimenomaan Malmin lentoaseman statuksen päivitystä niin, että se on lain (Laki lentoasemsvetkostosta ja maksuista) tarkoittamassa mielessä samanarvoinen Suomen muiden lentoasemien kanssa. Ei Malmille muuten oltaisi suunniteltu ja hyväksytetty uutta SBAS-lähestymismenetelmääkään.
MTV-3 UUTISET
Malmin lentokentän ykköshangaarin eli lentokonehallin määräaikaiset vuokrasopimukset lähenevät loppuaan. Toukokuun puolivälissä lentokoneita ei enää saa olla hangaarissa.
Vielä muutaman viikon ajan hangaarissa on yhteensä noin 40 eri omistajien lentokonetta.
Kymmenkunta niistä on sellaisia, etteivät ne kestä ulkosäilytystä. Kaikkiaan siellä on tilaa 50 koneelle, mutta osa lähti pois talveksi tilanteen epävarmuuden vuoksi.

Lentokoneiden huoltoa ja korjaamista tekevät yritykset saavat vuokrata pienen osan hangaarista lentomekaanikon työtilaksi, mutta koneiden säilyttämiseen lentokonehallia ei enää 15.5.2017 jälkeen saa käyttää.
Lentopiireissä arvellaan yleisesti, että hangaarista luopumisen jälkeen moni etsii koneelleen uuden kotikentän.
Että tämmöistä. Kannattaako hiipuvalle kentällä enää mitään bygata!
Tosin kesällähän nää flygarit on aina olleet kentsun laidalla.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
UltraBraPlane kirjoitti:
On mulla kyllä Ikarus ja mun pointti on se että satelliittilähestymisistä ei oo normi harrastajille mitään hyötyä. Ei Malmilla, ei Pyhtäällä. Pitää olla mittarikelpoinen kone ja mittarikelpoinen mies.

Ja tosiasia on se että Pyhtäälle ei aikoihin tule minkään valtakunnan mittarimenetelmiä. Pitää olla myös lähestymis- ja kiitotievalot ja joku joka ne sytyttää ja jos ns umpisumuun aiotaan niin myös ATC.

NIITÄ ODOTELLESS

Kun yhtälöön lisätään vielä se että Finavia palaa Malmille, Malmi saa satelliittilähestymismenetelmät kumpaankin päähän ja Malmin alueen rakennuskielto kumotaan niin kovin, kovin autiota tulee Pyhtäällä olemaan.
Professori: Malmi-kansalaisaloite vaarantaa kunnallisen itsehallinnon

Kansalaisaloite Malmi lentokentän säilyttämiseksi voisi avata mahdollisuuden puuttua mihin tahansa kaavoituspäätökseen kansalaisaloitteella.

24.2.2017 klo 15:06

Derrick Frilund / Yle

Julkisoikeuden emeritusprofessori Teuvo Pohjolainen pitää kansalaisaloitetta Malmin lentokentän säilyttämiseksi ongelmallisena. Se puuttuu hänen mukaansa kunnalliseen itsehallintoon.

– Kunnilla on kaavoitusmonopoli. Se on yksi keskeisiä kuntien kehittämisen tehtäviä, ja jos siihen voitaisiin puuttua kansalaisaloitteen kautta, se merkitsisi tietysti sitä, että minkä tahansa kunnan kaavoituspäätös voitaisiin tuoda tätä kautta eduskuntaan, Pohjolainen sanoo.

Kansalaisaloitteessa perustellaan, että Malmin kohdalla voidaan kuitenkin tehdä poikkeus muun muassa asian erityisen luonteen vuoksi.

– Kyllä tuon tyyppiset argumentit on helppo kehitellä. On vaikea kuvitella, miksi juuri tässä tapauksessa olisi edes kysymyksessä tuollainen, kun korvaava kenttähanke on vireillä. Ei ole kysymys siitä, että tässä poistettaisiin pien- ja ammatti-ilmailun mahdollisuus Etelä-Suomesta, Pohjolainen vastaa.

Aloitteen läpimeno eduskunnassa tulisi Pohjolaisen mukaan aiheuttamaan lisää ongelmia.

– Jos tällaiset aloitteet menisivät läpi, niin se olisi kunnallisen itsehallinnon suojan kannalta erittäin ongelmallista.

Pyhtää kutsuu Malmin lentäjiä...Kuuluuko...
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
MALMILEX_KENTTÄVEX kirjoitti:
Professori: Malmi-kansalaisaloite vaarantaa kunnallisen itsehallinnon

Kansalaisaloite Malmi lentokentän säilyttämiseksi voisi avata mahdollisuuden puuttua mihin tahansa kaavoituspäätökseen kansalaisaloitteella.

24.2.2017 klo 15:06

Derrick Frilund / Yle

Julkisoikeuden emeritusprofessori Teuvo Pohjolainen pitää kansalaisaloitetta Malmin lentokentän säilyttämiseksi ongelmallisena. Se puuttuu hänen mukaansa kunnalliseen itsehallintoon.

– Kunnilla on kaavoitusmonopoli. Se on yksi keskeisiä kuntien kehittämisen tehtäviä, ja jos siihen voitaisiin puuttua kansalaisaloitteen kautta, se merkitsisi tietysti sitä, että minkä tahansa kunnan kaavoituspäätös voitaisiin tuoda tätä kautta eduskuntaan, Pohjolainen sanoo.

Kansalaisaloitteessa perustellaan, että Malmin kohdalla voidaan kuitenkin tehdä poikkeus muun muassa asian erityisen luonteen vuoksi.

– Kyllä tuon tyyppiset argumentit on helppo kehitellä. On vaikea kuvitella, miksi juuri tässä tapauksessa olisi edes kysymyksessä tuollainen, kun korvaava kenttähanke on vireillä. Ei ole kysymys siitä, että tässä poistettaisiin pien- ja ammatti-ilmailun mahdollisuus Etelä-Suomesta, Pohjolainen vastaa.

Aloitteen läpimeno eduskunnassa tulisi Pohjolaisen mukaan aiheuttamaan lisää ongelmia.

– Jos tällaiset aloitteet menisivät läpi, niin se olisi kunnallisen itsehallinnon suojan kannalta erittäin ongelmallista.

Pyhtää kutsuu Malmin lentäjiä...Kuuluuko...
Arvoisa har Pohjalainen,

Kertonette ystävällisesti, minne Malmin lentoaseman "korvaavan" lentokentän rakennushanke "on vireillä"? Milloin sellainen en valmistuu ja millainen se on?

Pyhtää ei millään kriteerillä voi korvata Malmia. Pyhtää ei ole Helsinki. Korvaavan kentän tulisi sijaita metropolialueella.

Peter Tähtinen
lentäjä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Peter__T kirjoitti:
Arvoisa har Pohjalainen,

Kertonette ystävällisesti, minne Malmin lentoaseman "korvaavan" lentokentän rakennushanke "on vireillä"? Milloin sellainen en valmistuu ja millainen se on?

Pyhtää ei millään kriteerillä voi korvata Malmia. Pyhtää ei ole Helsinki. Korvaavan kentän tulisi sijaita metropolialueella.

Peter Tähtinen
lentäjä
Miten se "metropolialueen "kukin haluaa määritellä. Kaupunkihan ei ole velvollinen mitään korvaavaa järjestämään.Kuka lie semmoisia "höpöttänyt" tietämättömyyttään. Eikös siellä "Jyskälässäkin" olisi tilaa ja "Junantuomiahan" nämä lentäjät täällä ovatkin . Kotpuoleen harrastamaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MuualleTalveksiko kirjoitti:
MTV-3 UUTISET
Malmin lentokentän ykköshangaarin eli lentokonehallin määräaikaiset vuokrasopimukset lähenevät loppuaan. Toukokuun puolivälissä lentokoneita ei enää saa olla hangaarissa.
Vielä muutaman viikon ajan hangaarissa on yhteensä noin 40 eri omistajien lentokonetta.
Kymmenkunta niistä on sellaisia, etteivät ne kestä ulkosäilytystä. Kaikkiaan siellä on tilaa 50 koneelle, mutta osa lähti pois talveksi tilanteen epävarmuuden vuoksi.

Lentokoneiden huoltoa ja korjaamista tekevät yritykset saavat vuokrata pienen osan hangaarista lentomekaanikon työtilaksi, mutta koneiden säilyttämiseen lentokonehallia ei enää 15.5.2017 jälkeen saa käyttää.
Lentopiireissä arvellaan yleisesti, että hangaarista luopumisen jälkeen moni etsii koneelleen uuden kotikentän.
Että tämmöistä. Kannattaako hiipuvalle kentällä enää mitään bygata!
Tosin kesällähän nää flygarit on aina olleet kentsun laidalla.
Räyskälän llmailukeskus Malmin lentokenttää korvaavana toimijana
Lyhyt historia

Sodan aikana raivattua, sittemmin metsittynyttä sotilaskenttää alettiin raivata 1962. Kenttä avattiin käyttöön keväällä 1963. Räyskälä-Säätiö perustettiin 1964 hallinnoimaan kenttää, perustajina neljä ilmailukerhoa ja Kanta-Hämeen kuntia. 1970 luvulla rakennettiin vesiverkostot, iso sauna ja lentokonehalli. Motellia ja kahvila-/ravintolarakennusta laajennettiin ja kiitotiet päällystettiin. Infraa rakennettiin purjelennon 1976 MM-kisoja varten. Vilkkaimmillaan toiminta oli 1980-1990 lukujen vaihteessa.

Räyskälä nyt

Räyskälä on korpikenttä, kentällä ei ole valoja tai huonon sään laitteita. Nykyisin Räyskälässä on vuositasolla noin 3.500 nousua ja laskua, pääosa purjekoneilla. Toiminta-aikaa on rajoitettu ympäristöluvalla. Uusi ympäristölupahakemus on käsittelyssä Lopen kunnassa, uudella luvalla toiminta-aikoihin haetaan väljennystä. Maakuntaliitto, säätiön omistajakunnat ja muut toimijat ovat puoltaneet toiminta-aikojen laajennusta.

Räyskälä on pohjoismaiden suurin ja vilkkain harrasteilmailun lentokeskus, kilpailujen ohella (Purjelennon MM-kilpailut järjestettiin viimeksi 2014), Räyskälässä on järjestetty ja järjestetään myös muita tapahtumia ja tilaisuuksia (Suviseurat, RR-ajoja, autotapahtumia, testausta, poliisien MP-koulutus jne.). Infra (majoitus- ja muut rakennukset, asfaltti) kaipaa kunnostusta. Alueelle on viimeisten vuosien aikana rakennettu yksi uusi lentokonehalli, maanomistusoloista johtuen yksityiselle maalle. Alueella toimii tällä hetkellä kaksi yritystä: kahvila-ravintolayrittäjä ja Suomen Urheiluilmailuopisto Oy. Ilmailijat viettävät kesänsä asuntovaunuissa (alueella noin 150 asuntovaunua), paremmalle majoituksen tasolle on tutkitusti kysyntää.

Rakentaminen ja investoinnit alueella ovat käytännössä olleet mahdottomia toteuttaa johtuen maanomistusolosuhteista ja vuokrasopimuksen ehdoista. Vuoden 2014 aikana Puolustusvoimat osaltaan lievensi vuokrasopimuksen ehtoja, saman vuoden aikana Metsähallitus ja Puolustusvoimat sopivat maanvaihdosta, joka vapauttaa ilmailukeskuksesta uusia alueelta säätiön käyttöön ja alueen kehittäminen ja investoinnit sekä rakentaminen mahdollistuvat. Sopimusneuvottelut uudesta vuokrasopimuksesta ovat parhaillaan käynnissä.

Räyskälä Malmin korvaajana, etuja:

1) Sijainti ja saavutettavuus: Räyskälän Ilmailukeskus sijaitsee keskeisellä paikalla, pk-seudulta noin tunnin ajomatkan päässä, Turku ja Tampere sijaitsevat runsaan tunnin matkan päässä. Hyvä tie perille asti/vaihtoehtoisia reittejä.

2) Vapaa ilmatila. Viimesyksynä voimaan astuneen ilmatilauudistuksen ja osittain myös puolustusvoimien uudelleen järjestelyjen takia Räyskälä ilmatila on huomattavasti suurentunut. Räyskälästä on vapaata ilmatilaa kaikkialle Etelä-Suomen niin itään, länteen ja pohjoiseen valvomattomille lentopaikoille. Ilmatilaa vapautui myös korkeusmielessä, sillä aikaisemmin lentoväylien alaraja oli lentopinnalla 65 (n. 1850m). Nyt niitä ei ole ja yläraja on lentopinnalla 95. Tämä palvelee erityisesti purjelentäjiä.

Moottorilentokoneissa on useimmiten täydellisempi instrumentointi (Transponderi – auttaa liikennelentokentän lennonjohtoa seuraamaan ilmaliikennettä), joten Räyskälä sopii erinomaisesti moottorilentokoulutukseen, sillä sieltä on lyhyt matka kaikille Etelä-Suomen liikennelentokentille.
Hämeen liitto Lopen kunta 11.2.2015
Tällöin voidaan harjoitella kentille lähestymistä, siellä toimimista ja poislähtemistä, mikä on tärkeä osa moottorilentäjien koulutusta.
3) Räyskälän Ilmailukeskuksen mahdollisuudet ja kehittämispotentiaali: Ammattimaista- ja harrastustoimintaa varten Räyskälässä on runsaasti maa-aluetta, jonne voi rakentaa toimitiloja, koulutustiloja, majoitustiloja, halleja sekä vapaa-ajanasuntoja. Lopen kunta on sitoutunut toimimaan aktiivisesti alueen kaavoittamisessa. Ammattimaiselle liikenteelle ilmatila on kentän ympäristössä rajoittamatonta ja yhteydet ovat lyhyet liikennekentille. Räyskälästä voi myös lähteä vaivatta ulkomaille. Parempikuntoiset kiitoradat tulisivat myös vaikuttamaan siihen, että Räyskälään voisi saapua myös liikennettä ulkomailta (kansainvälinen matkailu, kytkeytyminen Euroopan muihin AirParkeihin).
Erityisesti ammattimainen liikenne, mutta myös harrastustoiminta tarvitsee riittävän tasokkaan infran. Ensimmäinen merkittävä alueen kehittymiseen voimakkaasti vaikuttava investointi on kiitoteiden asfaltointi. Keväällä 2015 käynnistynee esiselvityshanke (maakuntaliitto, säätiön omistajakunnat ja säätiö rahoittajina), jolla kartoitetaan ja täsmennetään mahdollisuuksia toteuttaa Räyskälään kansainväliset mitat täyttävä AirPark. AirPark vastaa ensisijaisesti ilmailijoiden: nykyharrastajien ja uusien harrastajaryhmien sekä yritystoiminnan tarpeisiin, mutta se luo edellytyksiä myös muulle matkailulle ja vapaa-ajan vietolle Räyskälässä ja lähialueilla.
Räyskälän Ilmailukeskuksen lähistöllä on runsaasti potentiaalisia yhteistyökumppaneita: matkailuyrittäjiä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
No niinhän ne tosin Pyhtäälläkin "omasta taskusta" rakennuskulut maksavat!
1
Ilmianna
Jaa
Näin nääs Tampesterissa.

Patria Pilot Training on Patria-konsernin tytäryritys. Se kouluttaa jopa sata liikennelentäjää
vuodessa, yhä enemmän myös kansainvälisiä opiskelijoita. Koulutus kestää noin kaksi vuotta.

- Meillä voi suorittaa ammattilentäjän lupakirjan, jonka myöntää Trafi. Meillä opiskelleet valmistuvat perämiehiksi matkustajakoneisiin, Holkeri kertoo.

Lisäksi lentäjät tarvitsevat tyyppikoulutuksen lentämiinsä koneisiin, esimerkiksi Airbusiin. Sen antaa yleensä lentoyhtiö, esimerkiksi Finnair.

Siviilipuolella lentäjäkoulutusta antaa myös valtion omistama Suomen Ilmailuopisto (SIO) Porissa. Se on entinen Finnairin Ilmailuopisto. Lisäksi Patria ja Ilmavoimat kouluttavat sotilaslentäjiä Jyväskylän Tikkakoskella. Peruslentokoulutuksen Tikkakoskella Ilmavoimat on ulkoistanut Patrialle.

- Me pyöritämme siellä sotilaslentokoulua varusmiehille ja kadeteille. Ilmavoimat jatkaa sitten Hawk-suihkuharjoituskoneilla taistelulentäjien koulutusta siitä eteenpäin, Holkeri kertoo.

Lentokoulun tulo Tampere-Pirkkalaan lisää lentoaseman operaatiomääriä tuntuvasti. Patrialla on toistakymmentä koulutuskonetta, joilla tehdään vuositasolla tuhansia lentoja.

- Olemme uusineet koneet viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana. Ne ovat hiljaisia ja vähäpäästöisiä, joten lentojen ympäristöhaitat on minimoitu.
Kati KalliosaariAamulehti

Tampere-Pirkkalan lentoasemalle on tulossa merkittävä ilmailualan koulutuskeskittymä, jossa koulutetaan muun muassa ammattilentäjiä ja lentokoneasentajia. Koulutuskeskus valmistuu Finavian omistamalle tontille nykyisen matkustajaterminaalin länsipuolelle huhtikuussa 2017.

Finavia on vuokrannut tontin Tredu-Kiinteistöille, joka rakentaa sille noin 9 100 neliömetrin koulutuskeskuksen. Tiloista noin 40 prosenttia tulee Patrian käyttöön ja loput Tampereen seudun ammattiopistolle (Tredu). Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 16,3 miljoonaa euroa.

Patria siirtää uusiin tiloihin nykyisin Helsinki-Malmin lentokentällä toimivan Patria Pilot Training -lentokoulun. Kiinteistön toiseksi käyttäjäksi tulee Tredu. Yhteensä ilmailuoppilaitoksen opiskelijamäärä on vuositasolla runsaat 300.

- Siirrämme kaiken toimintamme Malmilta Pirkkalaan. Viimeistään kesällä 2017 olemme siellä jo täydessä touhussa, kertoo Patrian yrityssuunnittelu- ja markkinointijohtaja Jukka Holkeri.

Eli Suomen Suurin ja Vilkkain koulutuskeskus ja Toiseksi vilkkain lentokenttä!
1
Ilmianna
Jaa
"Sisäpiirin tieto"

"Sen sijaan vasta perustettu lennonvarmistusyhtiö on saamassa LVM:lta omistajaohjaukseen perustuvan velvoitteen aloittaa lennonvarmistustoiminnan Malmilla uudelleen kesäkuun alussa.
Seuraavassa AIRAC-syklissä otetaan käyttöön SBAS -lähestymismenetelmä EFHF RWY18:lle. Alkulähestyminen on yhteinen EFHK ILS22L kanssa. Se kääntyy Malmin finaaliin pisteessä jossa oli ennen KOR NDB.
"Jokos nämä on siellä Malmin Korpikentällä rakenteilla? Näyttäis olevan vielä n. 15 pienkonetta kentällä. Tarvitaan ehdottomasti ,kun käyttöä noinkin "paljon"!
1
Ilmianna
Jaa
"Ei Malmille muuten oltaisi suunniteltu ja hyväksytetty uutta SBAS-lähestymismenetelmääkään. "
Eipä ole näkynyt ,vaan eipä siellä ole kohta koneitakaan! Siis näitä ikäloppuja "ongelmajätteitä" .
Jotkut jo haaveilevat sähkölentokoneista, eihän ne maksa kuin "muutaman" sataatuhatta dollaria!
1
Ilmianna
Jaa
Hienoa Mahtavaa saadaan Romuvarasto Hyötykäyttöön!! Loppuu saastutus. Ja myrkkyjen valuttaminen Taimenpuro Longinojaan.
Ilmianna
Jaa
Malmin "Pyöreä" Pilattu! Kaupunki restauroi alkuperäiseen kuosiin ,kun lentotoiminta lopuu korpikentällä.

Perustamisvaiheen rakennukset tulisi restauroida pieteetillä kiinnittäen huomio materiaaleihin, yksityiskohtiin ja vanhaan rakentamistapaan. Tähän on hyvät mahdollisuudet, sillä pilatut rakennusosat ovat määrältään rajallisia ja teknisesti korjattavia. Terminaalissa tavoitteena tulee olla arkkitehtuurin alkuperäisten ominaisuuksien, abstrahoidun geometrian ja pintojen palauttaminen julkisivuihin sekä keskeisiin sisätiloihin. Poikkeuksena lennonjohtotornin korotus voidaan jättää muistumaksi ilmailutekniikan vaatimasta muutoshistoriasta. Alkuperäinen ulkoarkkitehtuuri palautetaan rekonstruoimalla puretut portaat ja räystäskaiteet sekä rappaamalla julkisivut alkuperäiseen asuun. Ulkoportaiden myötä kattoterassit tulevat jälleen yleisön käyttöön. Sisällä ravintola palautetaan alkuperäiseen laajuuteensa ja sen symmetrinen porrasjärjestely palautetaan. Aulan ei-alkuperäinen sisäkatto poistetaan ja lanterniini-ikkunoiden valoaukot avataan täyteen korkeuteensa. Uuden talotekniikan sijoittamiselle interiööreihin niitä pilaamatta on hyvät lähtökohdat kellarissa olevien kanaalien ja talon rakennejärjestelmän ansiosta. Esteettömyyden toteuttaminen vaatii suunnittelijalta erityisosaamista. Sisätilojen alkuperäinen värimaailma tulee selvittää ja palauttaa. Pintojen kiiltomaalauksien myötä interiöörit saavat takaisin alkuperäisen loistonsa.
Ilmianna
Jaa
No hangaari tyhjenee viimein! Vuosi sitten oli 148 konetta, Lex-Malmin mukaan. Kentällä vielä 10 pienkonetta jotka mahtuu hyvin lähikorpikentille. Moneen päivään ei ole mitään toimintaa korpikentällä ollutkaan!! Pyhtää ja Räyskälä odottaa Malmin korpikentältä ikäloppuja pienkoneita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Olettakaamme että Pyhtäälle avataan joskus uusi valvomaton lentopaikka. Sellaista kutsutaan korpikentäksi.

Mikä lienee se kuviteltu syy, miksi toisella paikkakunnalla asuvat ilmailun harrastajat haluaisivat siirtää omistamiaan lentokoneita 120 km päähän?

En minä autoanikaan pysäköi naapurikuntaan.

Nimimerkki käyttää kielikuvaa ”ikäloput koneet”. Jos sinne itä-Uudenmaan maaseudulle saadaan 1200 m asfalttia, tuleeko kirjoittajan käsityksen mukaan maahamme saman tien kuin taikaiskusta uusia ja nykyaikaisia lentokoneita? Kiintoisa ajatusrakennelma.

Millaisen huippunykyaikaisen lentokoneen Malmi-obsessiota poteva nimimerkkikirjoittaja aikoo itse sinne Pyhtäälle sijoittaa.

Ja miksi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Korpikentän Hangaari

Malmin Korpikentän Hangaari viihdekäyttöön. 40 konetta siirrerttävä muualle .
Patrian entisessä hallissa tilaa 15:sta koneelle. Vähiin käy hiipuvan Korpikentän lennokit!
Räyskälään mahtuu osa ja myöskin Hyvinkäälle, kunnes Pyhtään nykyainen kenttä valmistuu! Suunnitelmissa on hankkia Pyhtään kentälle mittarilähestymisjärjestelmä, mahdollistaa huonon sään toiminnan ja joka Malmilta puuttuu.
Suurin käyttäjäryhmä kentällä tulisivat olemaan Malmilta siirtyvät lentäjät.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta