Vapaaehtoinen!

Psykoterapeutitar

Keskustelin kahden nuoren kanssa, jotka tekevät vapaaehtoista vanhustenhoitoa ja he ehdottivat, että lähtisin mukaan. No, ajatus ei napannut ollenkaan. Miten te muut? Lähtisittekö?

31

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpö, höpö...
      Me olemme vanhuksia.

      H.

    • Henkilökunta-apuaaaa

      Kuka hoitaa 60 palstalaiset?

    • siilenä

      Vapaaehtoistyönä hoidan vain läheiset.

    • Vapaaehtoistyö vaatii antaumusta auttaa, itsensä unohtamista, ei enää mun juttu. Minulta loppuu kärsivällisyys jos näkyvää muutosta ei tapahdu.

      Useinhan autettava heittäytyy avuttomuutensa tilaan ja käyttää sitä hyväksi.

    • En lähtisi. Käyn hoitolaitoksessa usein syöttämässä ja katsomassa muutamaa hoidettavaa, en katso sitä vapaaehtoistyöksi
      Tämä vapaaehtoistyö on monipiippuinen juttu. Siinä kannattaa kuunnella herkällä korvalla mitä tämä vanhus oikeasti haluaa.
      Ei kaikki halua käydä kerhoissa ja ulkoilla, niin hassulta kuin se kuulostaakin.
      Jos vanhus tarvitsee apua vaikkapa siivouksessa tai ruuanlaitossa niin olisi hyvä jos saisi apua, kaikkien rahat ei riitä maksettuun apuun.
      Meillä kävi eräs vapaaehtoinen omaishoitajuuteni aikaan, läksin kylille, se hyvä puoli oli että ei tarvinnut pitää kiirettä. Oli kuitenkin lukenut lehtiä koko ajan. Mieheni ei halunnut paljonkaan seurustella vieraiden kanssa joten hän varmaan turhautui eikä enää yrittänyt mitään. Itse olisin kysynyt mitä voisin tehdä sillä aikaa kun omaishoitaja on poissa.

      • EttäSilläTapaaVaan

        Ja et sitten ollut tyytyväinen vapaaehtoisen toimintaan ja panokseen, vaan valitat, ettei tehnyt enempää.

        Sinä pääsit kaupungille ja sait niin paljon vapaata aikaa kuin halusit. Sen sijaan, että olisit kiitollinen palkattomalle avustajalle, valitat.


      • EttäSilläTapaaVaan kirjoitti:

        Ja et sitten ollut tyytyväinen vapaaehtoisen toimintaan ja panokseen, vaan valitat, ettei tehnyt enempää.

        Sinä pääsit kaupungille ja sait niin paljon vapaata aikaa kuin halusit. Sen sijaan, että olisit kiitollinen palkattomalle avustajalle, valitat.

        Älä muuta sano. Kiittämättömyys on maailman palkka :)
        Hän ei ollut ilmainen, oli jonkun järjestön vapaaehtoinen, lasku tuli perästä.
        Sain vapaata pari tuntia, en niin kauan kuin halusin.


      • SiivoojaksikoHaluat
        EttäSilläTapaaVaan kirjoitti:

        Ja et sitten ollut tyytyväinen vapaaehtoisen toimintaan ja panokseen, vaan valitat, ettei tehnyt enempää.

        Sinä pääsit kaupungille ja sait niin paljon vapaata aikaa kuin halusit. Sen sijaan, että olisit kiitollinen palkattomalle avustajalle, valitat.

        Ei vapaaehtoinen välttämättä halua siivota tai tehdä kotitöitä vieraille, eikä hänen tarvitsekaan. Tiedän muutamia vapaaehtoiskuvioissa toimivia, joilla käy palkattu siivooja kotonaan.


      • SiivoojaksikoHaluat kirjoitti:

        Ei vapaaehtoinen välttämättä halua siivota tai tehdä kotitöitä vieraille, eikä hänen tarvitsekaan. Tiedän muutamia vapaaehtoiskuvioissa toimivia, joilla käy palkattu siivooja kotonaan.

        En edes pyytänyt apua, joku vanhustyöntekijä toi hänet paljon kyselemättä.
        En oikein ymmärtänyt mistä on kyse, ihmettelin laskua joka oli kohtalaisen iso. Annoin hänen käydä kun oli asioita toimiteltavana, olisin ehtinyt tehdä samat miehen ollessa intervallijaksolla.
        En tietenkään odottanut että tämä ihminen olisi sillä aikaa tehnyt sapuskat ja suursiivouksen! Sanoin lähtiessä että mies tykkää istua jonkin aikaa parvekkeella jos voisi auttaa sinne.
        Meillä ei nähtävästi kemiat toimineet, tultuani pelkäsin että hän putoaa tuolilta kun oli niin unelias.


    • Psykoterapeutitar

      Just näin! Kuvittelivat varmaan, että olen hyväkuntoinen ja -hermoinen ja tekemistä vailla, että jaksaisin auttaa ja kuunnella.

      Muistan, kun saattelin isovanhempiani odottamaan kuljetusta päiväsairaalaan joskus 60-luvun alkupuolella. Siinä seisomme kadulla ja pidin vaariani housunlauluksesta kiinni, ettei olisi karannut vanhuudenhöperö kun oli. Kleinbussi tuli täynnä vanhuksia ja sinne sekaan menivät isovanhempanikin ja joukkoa katsellessani ajattelin, että kuka noitakin jaksaa hoitaa. En ollut kuitenkaan vielä kymmentäkään vuotta vanha! Ei napannut silloinkaan!

      • EnAutaVaanKiroan

        Jotkut ovat itsekkäitä koko ikänsä, jotkut ystävällisiä ja avuliaita humanisteja. Onneksi on erilaisia ihmisiä.

        Joidenkin nimimerkkejä ihmettelen.


      • Reklamoijaman

        Hänelle sopisi nimimerkki Psykopaattitar, kaikkein osuvin.


      • Psykoterapeutitar

        No no! Lapsien suhteen olen aina ollut vapaaehtoinen, mutta vanhuksia en ole oikein koskaan, miten sen nyt kauniisti sanoisin, digannut.

        Totta! Nimimerkki voi olla myös käänteinen! En ole koskaan arvostanut yhtäkään ns. terveydenhuollossa työskentelevää henkilöä ja nimimerkki on yksi inhon ilmentymä.


      • sivuraiteilla
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        No no! Lapsien suhteen olen aina ollut vapaaehtoinen, mutta vanhuksia en ole oikein koskaan, miten sen nyt kauniisti sanoisin, digannut.

        Totta! Nimimerkki voi olla myös käänteinen! En ole koskaan arvostanut yhtäkään ns. terveydenhuollossa työskentelevää henkilöä ja nimimerkki on yksi inhon ilmentymä.

        Nyt sinä Psykoterapeutitar sohaisit kasaa josta hyvin vähän puhutaan suoraan. Eli noita mielenterveyden puolella työtä tekeviä. Missään ei ole niin paljon löysää erikoissairaanhoidossa kuin siellä. Näennäistä "työn" tekoa.


    • Pikkuapulainen

      Olen yrittänyt olla vanhuksen vapaaehtoinen seuraneiti. Vanhus oli 82-vuotias ja minä alta seitsemänkymmenen. Noh, ikä ei täsäs ole ratkaiseva tekijä vaan osaaminen ja asennoituminen. Vanhus oli henkisesti sairas ja totesin, että minusta ei tähän työhön ole. Halu auttaa ei riitä, kun eväät puuttuvat. Vaikka pidin itseäni henkisesti vahvana ilkeily on sellaista, että sitä en jaksa kuunnella vapaaehtoisesti. Olkoon vaikka sairautta.

      Tästä asiasta on jonkinlainen ideaali oletus, että mennäään auttamaan pirteää ja kohtuullisen reipasta päästään tervettä ihmistä. Näinhän harvoin on. Nyt tunnustan,että yritän auttaa vain itseäni, siinäkin riittää kohtuullisesti päivätyötä.

      Vapaaehtoisten koulutuksessa pitäisi näistä asioista paljon avoimemmin puhua eli että kysymys on myös usein henkisesti vaikeavammaisten auttamisesta ja siinä ei pelkkä hymy ja hyvä tahto riitä.

      • KaikkiEiKäyMut

        Enkä sinulle olisi löytynyt miellyttävämpikin avustettava, ja olisit huomannut molemmat osapuolet tyytyväisiksi. Sääli, ettei ohjaaja ole ollut tehtäviensä tasolla, eikä huolehtinut seuraneiti-kuvion käynnistymisestä.

        Itse kouluttauduin vapaaehtoiseksi sairaala-avustajaksi ja olin kertonut alusta alkaen, että haluan viedä vanhuksia ulkoilemaan sairaalan pihalle. Sitä tehtiin, mutta oli liian vähän apujoukkoja eivätkä kaikki päässeet ollenkaan raittiiseen ilmaan. Toiminnasta vastaava, palkattu ohjaaja-ammattilainen halusi sijoittaa minut sisälle istumaan ja seurustelemaan vuoteen vieressä.

        Ulkoilmassa oleskelu ja kuntoilu sänkyä tai pyörätuolia työntäen olisi tehnyt hyvää myös itselleni. Kun se ei sopinut ohjaajalle, lopetin koko kuvion siinä sairaalassa. Matkakin oli hieman mutkallinen minulle, ja se helpotti hankalaa päätöstä.


      • KaikkiEiKäyMut kirjoitti:

        Enkä sinulle olisi löytynyt miellyttävämpikin avustettava, ja olisit huomannut molemmat osapuolet tyytyväisiksi. Sääli, ettei ohjaaja ole ollut tehtäviensä tasolla, eikä huolehtinut seuraneiti-kuvion käynnistymisestä.

        Itse kouluttauduin vapaaehtoiseksi sairaala-avustajaksi ja olin kertonut alusta alkaen, että haluan viedä vanhuksia ulkoilemaan sairaalan pihalle. Sitä tehtiin, mutta oli liian vähän apujoukkoja eivätkä kaikki päässeet ollenkaan raittiiseen ilmaan. Toiminnasta vastaava, palkattu ohjaaja-ammattilainen halusi sijoittaa minut sisälle istumaan ja seurustelemaan vuoteen vieressä.

        Ulkoilmassa oleskelu ja kuntoilu sänkyä tai pyörätuolia työntäen olisi tehnyt hyvää myös itselleni. Kun se ei sopinut ohjaajalle, lopetin koko kuvion siinä sairaalassa. Matkakin oli hieman mutkallinen minulle, ja se helpotti hankalaa päätöstä.

        Mulle sopisi ehkä parhaiten juuri ystäväpalvelu, jossa vanhan papparaisen sängyn vieressä rupattelisin ja kuuntelisin sotajuttuja ja höpistäisiin muita menneitä asioita. Voisihan tuota pyörätuoliakin hippusen lykkiä pitkin käytäviä.
        Kyllä heti jonkun runokirjan ottaisin mukaan ja niitä sitten lukisin jos en muuta keksi, tai voisihan se olla opus vanhoista työtavoista tai muista mielenkiintoisista jutuista mistä papan saisi innostumaan.
        Ehkä joskus moisesta ystäväpalvelusta innostun tai sitten en...


      • O-Orvokki

        Kuulostaa hyvältä. Sinua tarvittaan ja voit parantaa jonkun tai joidenkin ihmisten elämän laatua. - Toivottavasti omaasikin. ;)


    • torkkuhuopa

      Voisitteko nyt ystävällisesti antaa niksin tälle Huopukka-vanhalle ? Millä vehkeellä parhaiten saisi pölyt pois ahtaasta välistä vaatekaappien ja katon välistä ? Tässä vanhassa talossa niitä on ja rako on vain n. 6-7 cm ?
      Puhdistin jotenkin, mutta parempi konsti olis tervetullut.

      • O-Orvokki

        Minä käytän kirjavaa, hieman sähköistyvistä nailon- tms. haituloista tehtyä pitkävartista pölyhuiskua. - Pitäisiköhän käyttää jotain varrellista lattiapesulastaa välillä?


      • nikkarimestari

        Minä purkaisin kaapin, pyyhkisin osat yksitellen ja kokoaisin uudelleen eri järjestyksessä, muuttuisi ilme toisenlaiseksi, ehkä madaltaisin puoli metriä.


    • becelli

      En lähtisi, ei sopisi minulle.
      Teen vapaaehtoistyötä lapsenlapsiani hoitaessa, leikittäessä. Antamalla heidän vanhemmilleen hengähdystaukoja.
      Auttelen jos näen vanhuksia pulassa, samoin nuorempia, lapsia jne. Olen perusavulias.
      Näemmä osaan höpötelläkin jos joku juttuseuraa kaipaa. Sen huomasin, kun aloin kuntosalikäynnit.

      En muuten haluaisi, että ventovieras tuppaisi itselleni vapaaehtoiseksi sitten joskus. Hui kauheeta jos ihan iholle :(

      • En muuten haluaisi, että ventovieras tuppaisi itselleni vapaaehtoiseksi sitten joskus. Hui kauheeta jos ihan iholle <
        Juuri tuota tarkoitin kun kirjoitin että kannattaa olla varovainen kun tarjoaa apua.
        Kaikki eivät ole kovin seurankipeitä, itsekin olisin samanlainen.
        Tunnen kyllä sellaisia hoitopaikassa käydessäni jotka ilahtuvat kovasti jos heidän kanssaan jutellaan. Vanhuksetkin ovat erilaisia.
        Lisäksi dementoinut on joskus hyvin epäluuloinen, eräskin alkoi syytellä hoitajaa varkaaksi, ei sietänyt silmissään. Ei hänellä mitään vietävää varmaan edes ollut, hän vain epäili kaikkea kun muisti ei pelaa.


      • tosikauheeta

        Hui on venäjäksi kyrpä 😝


      • tosikauheeta kirjoitti:

        Hui on venäjäksi kyrpä 😝

        Olet sitten opiskellut tärkeimmät sanat ?


      • tosikauheeta
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Olet sitten opiskellut tärkeimmät sanat ?

        Osu vaan silmiin, osaan kyl muutakin, te kait ettetotakaan 😛😛


      • torkkuhuopa
        tosikauheeta kirjoitti:

        Osu vaan silmiin, osaan kyl muutakin, te kait ettetotakaan 😛😛

        Ai sulla osuu viellä ? Minä olen jo vanha käpy, en jaksa enää noita ajatella.


      • becelli
        tosikauheeta kirjoitti:

        Hui on venäjäksi kyrpä 😝

        Sitä suuremmalla syyllä on syytä pysyä pois iholtani.
        Hui tzin Nevadaan vaikka.


    • eppu2

      Kun on n. 40 vuotta hoitanut ammatikseen, ei kyllä enää nappaa.
      Läheisiäni olen hoitanut ja avustellut ja niin teen vastakin, kaikenikäisiä, jos tarve vaatii ja jos itsellä kunto riittää.

    • UutisAnkkuri

      Minä teen vapaaehtoistyötä äänilehtien lukijana. Ja se on aivan ihanaa ja sopii juuri minulle, minun luonteelleni. Sain joskus aikoinani kipinän lukemiseen seuratessani isäni sokeutumista. Näin miten vaikeaa se oli hänelle, joka oli tottunut lukemaan paljon.
      Saan lukemisesta myös itse paljon, kun tiedän miten tärkeää se on heille.
      Äänilehtien lukijalla on suotavaa olla hyvä, selkeä ja miellyttävä ääni. Kaikkien ääni ei sovi ns. eetteriin. Vaikka olisin kuinka väsynyt mennessäni lukemaan, niin heti kohta mielikin virkistyykun saan eteeni uuden lehden!
      Voin lämpimästi suositella. Käy silloin paikkakuntasi Näkövammaisten toimistolla kysymässä hommia.

    • Ihmistenhoitoeikiinnosta

      Itselläni ei ole hoivaviettiä ja liika ihmisten parissa väsyttää muutenkin. Nyt on harrastuksia niin ettei tarvitse vapaaehtoistyötä mutta jos tarve tulisi niin kiinnostaisi puutarhatyöt tai eläinten hoito.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe