Lasten ja nuorten kirkosta erottaminen ET-avain

Sekulaarist

Aikuiset eroavat kirkosta yleensä nettipalvelun kautta. Siis www.eroakirkosta.fi/
Ihan hyvä. Tällöin kuitenkin perheen lapset ja nuoret vielä jäävät kirkkoon.

Tilastojen mukaan monet lapset ovat ”unohtuneet” kirkon jäseniksi - ja pakolliseen uskonnonopetukseen koulussa. Kouluikäisten kirkkoon kuuluvuus on toistaiseksi paljon suurempaa (yli 80 %) kuin 30-45-vuotiaiden kirkkoon kuuluvuus (noin 60 %).

Yhä useammat kirkosta eronneet ovat alkaneet erottaa myös lapsiaan. Perheen katsomuksellisen ja kasvatuksellisen tilanteen harmonisuuden kannalta on hyvä, jos lapsetkin ovat kirkon ulkopuolella niin kuin vanhemmat tai toinen vanhemmista.

Uskonnonvapauslain 1.3.2017 voimaan tuleen muutoksen jälkeen lapsi jää uskonnollisten yhdyskuntien ulkopuolelle, mikäli vanhemmat eivät yhdessä liitä häntä sellaiseen. Tämä on hyvä esimerkki "sekapareille" (toinen kirkossa, toinen ei) taannoisen kirkon jäseneksi kastamisen aiheuttaman tilanteen korjaamiseksi.

Ero kirkosta avaa perheelle bonuksen valita koulussa elämänkatsomustieto eli ET katsomusaineeksi kirkon jäsenille pakollisen uskonnon sijaan.

Nuoren 15-vuotispäivää voi juhlistaa vähintään yhtä juhlavasti kuin ”ripiltä pääsyä”. Uskonnottomana lapsi ja nuori on erittäin OK.

3

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei uskonnon opetus ole pelkkää jeesustelua, siinä opitaan erilaisista kulttuureista, ja on muutenkin yleissivistavää. En ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta ei uskonnonopetus minua haitannut.

• rotukriitikko.realisti

Uskonto oli mielestäni mielenkiintoisin aine koulussa, vaikka olen ateisti. Jos uskot kaiken kuulemasi, on uskonto sinulle ehkä ihan hyvä vaihtoehto.

• Lukija.huom

Elämänkatsomustieto on monipuolisempi ja mielenkiintoisempi kuin uskonto. Vertaa vaikkapa opetussuunnitelmia, www. oph.fi

Kirkkoon kuulumaton peruskoulun oppilas voi siirtyä uskonnosta elämänkatsomustietoon (ET) milloin vain, huoltajien ilmoituksella, mutta paras aika on lukuvuoden vaihto. Juuri NYT ennen kesälomia kannattaa tehdä ilmoitus koululle. Näin se ehtii vaikuttaa parhaiten opetusjärjestelyihin, kun rehtori tietää ET-ryhmän koon elokuussa alkavalle lukuvuodelle.

Lukiossa on kaksi pakollista uskonnon/eT:n kurssia, ja opiskelija voi itse päättää, kumman aineen pakolliset suorittaa - siis jos EI kuulu kirkkoon. Kirkkoon liitetyille ja kuuluville lukiolaisnuorille on "pakkouskonto".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3338
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2787
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2326
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2288
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2221
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2216
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2017
    8. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2003
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1944
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      99
      1818
    Aihe