Lukiessani new age-palstalla keskivertotekstiä, en muuta voi kun jälleen ymmärtää se tosiasia että Suomi ja sen kansalaiset on uuden ajan virtauksista sivuun jääneet.
Ehkäpä maantieteellinen asema on osittain tässä ollut vaikuttamassa, mutta ei kokonaan.
Ehkäpä suomalaisessa on edelleen sitä menneiden aikojen naiivia jukuripäätä, joka itse kaiken paremmin tietää. Ja tässä ajattelussa hän käyttää uskontoa omin takein.
Mutta todellakin eihän siellä muunmaalaisia paljonkaan kuljeksi.
Allekirjoittanut on muutamia onnellisia "sieluja" tavannut jotka yllämainituista kansallisista ominaispiirteistä ovat vapautuneet ja täten maailmankansalaisiksi voidaan kutsuman.
Uusi palsta, uudet kujeet, eihän mikään ole vakavaa, vai mitä sanoo esim. sheriffi?
suomi paitsiossa
1
378
Vastaukset
Noin yleisesti ottaen monessa muussakin asiassa olen samaa mieltä kanssasi siitä, että täällä pienessä maassamme tullaan perässä "suureen maailmaan" verrattuna. Viive on minimissään muutamia vuosia. Sama koskee tietysti uususkontojen trendiä ja uskomusjärjestelmien kirjoa.
Toisaalta itseä puistattaa ainakin ajatus, että trendejä uskomuksissa pidetään edes uskontoja. En ainakaan halua itse uskoa pinnallisesti siten, mikä on tänä keväänä muotia. Mielestäni new agen uskomusten sekavassa joukossa on viime vuosina kuitenkin selvästi erottunut "yhteiset sävelet"; sellaisia asioita, joista eri näkemykset ovat yhdessä kiinnostuneet. Luonnollisesti new ageen kuuluu edelleen myös keskenään ristiriitaiset näkemykset, jonka erityisesti uususkontojen tutkijaverkostot ovat nostaneet yhdeksi keskeisimmistä uususkontoja kuvaavista piirteistä.
Samalla entiset "ufo-uskonto" -nimitykset tms. eivät enää kuvaa samalla tavalla uskomusjärjestelmän painopistettä kuin aiemmin. Painopiste on entistä enemmän minä -lähtöinen henkinen ja tietoisuuden kasvu. Näkisin new agen selvästi kypsyvän, mikä tapahtuu yleensä hitaasti ajan mittaan. Siinä mielessä ei trendit ja muotisuuntaukset ole tarvista niin nopeasti tullakaan. Tietenkin nykyään trenditkin taitavat tulla internetin välityksellä, joten rako meidän ja muun maailman välillä voi olla hieman kaventumassa.
Täällä olevista vakiokirjoittajista löytyy kuitenkin aivan selkeitä ja osaavia new agen kannattajia, jotka toivottavasti tälle uudelle palstalle tulevat jatkossakin kirjoittamaan. Näin alkuun palsta vielä hakee näemmä suuntaa, mikä näkyy sekavuutena ja päämäärättömyytenä, mutta pian ulottuvuustasojen vaihtajat, mysteerikoulujen oppien modernisoijat, elämän kukan kannattajat, 2012-odottajat ynnä muut henkisen tietoisuuden rakentajat, palstan löytävät ja rohkaistuvat kirjoittamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456