14 v. poika

äidin vika kaikki

Poikamme on 14. Hänellä on ollut sellainen asenne, että:
"tyhmät kotityöt eivät kuulu hänelle",
"kunpa pikkusiskoa ei olisi, niin olisi kiva" (sanonut tämän itse 5 vuotiaalle,
"kodin säännöt eivät koske häntä" (esim. yöllä metelöi kun toiset nukkuvat,
"mulle kuuluu... sun täytyy antaa..."
jne. jne...

Vaateostoksille ei poika lähde "tuollaisen ruman apinan kanssa". Ruoka ei kelpaa, herkut vain ja jos kiellän niitä ottamasta, hän ottaa ilman lupaa. Jos yritän rangaista kotiarestilla, poika lähtee ulos siitä huolimatta.

Poika on ollut tälläinen jo vuosikausia, mutta nyt alkaa olla tilanne se, ettei muu perhe enää jaksa.

Perheen isä on sairastunut, joten käytännössä pojan kanssa riiteleminen (sitähän se on) jää äidille, eikä minulla ole poikaan mitään valtaa. Isäänsä sentään kunnioitti vähän, nyt isän täytyy keskittyä paranemiseen. Toki isä puuttuu tilanteeseen kun se on mennyt taas kerran siihen, että poika huutaa kurkku suorana, kiroaa ja uhittelee. Näissäkin tapauksissa auttaa vain se, että isä uhkaa väkivallalla. Sitten alkaa itku.

Olen huolissani sekä pojasta, isästä ja myös pikkusiskosta. Ei tällainen ole se perhe-elämän malli, jonka tyttärelleni haluan näyttää. Mutta mitä teen, kun tämä on sitä elämää, mitä meillä on???

10

3483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ABC10

Hei!

Mielestäni kannattaa olla yhteydessä esimerkiksi koulukuraattoriin, nuorisoneuvolaan tai paikkakuntasi sosiaalihuoltoon.

Yhdessä voitte miettiä, että minkälaista apua ammattilaisista olisi saatavissa. Kun pääsette asiassa eteenpäin esim. nuorisoneuvolan kautta, niin uskon, että pikkuhiljaan tilanne korjaantuu. Heti tuskin kaikki muuttuu, mutta ajan kanssa ja pikkuhiljaan parempaan päin uskon asioiden menevän.

Toivotan Sinulle voimia aina vaativaan kasvatustyöhön.

• amalia

14 v poika, ei tosin minun vaan avomiehen ed. liitosta. minulle haistattelee ja v#####lee, kääntää kaikki asiat minua vastaan. on käyty kuraattorit, perheneuvolat ja psykiatrit... ei mitään apua. isä ei halua ottaa asiaan mitään kantaa ja kun lääkäri on "todennut" lapsen "terveeksi" ei lapsessa voi olla vikaa... pojan äiti ei ole kiinostunut pojastaan, ottaa puoli väkisin joka toinen viikonloppu ja ehkä 1-2 viikkoa kesällä.
        tässä on ratkaisuvaihtoehdot vähissä ja nauru kaukana. toivotan sulle jaksamista ja voimia, niitä näissä ongelmissa tarvitaan.

• äiti4

että pojalla on jokin hätä. Olisiko huoli isästä, et maininnut kuinka kauan on sairastanut.Ehkä isä ei kiinnitä poikaan tarpeeksi huoimiota. Yleensä sairauden myötä koko perheen käytös muuttuu ja huoli kasvaa. Ota yhteyttä ammattiauttajaan voi olla että pojallasi on todella paha olla ja se heijastuu sinuun kun hänen kanssaan olet eniten tekemisissä.Tämä vaikuttaa myös tyttöön on ajateltava myös häntä.

• 14 v. äiti

Isä on sairastunut ihan vast' ikään, kun taas pojan käytös on ollut tälläista jo vuosia. Isäänsä poika sanoo inhoavansa.

Olemme koettaneet pojan kanssa keskustella ja löytää jotain ratkaisua, mutta hänen lupauksensa eivät kauaa pidä. Viimeksi eilen hän lupasi muuttaa käytöstään, jos pääsisi kaverin luo yökylään. Aamulla kotiin tultaessa mikään ei ollut muuttunut, poika vain tuumasi, että hän lupasi vain sen takia, että olisi päässyt kaverinsa luo.

Poika syyttää myös minua lupausten rikkomisesta, mutta jos lupaan esim. että menemme mummolaan lomalla, ja mummo sairastuu, ja joutuu sairaalahoitoon, niin äiti on pettänyt lupauksen kun emme menneetkään... Tai kun suunnitteilla on vaikka elokuvailta, ehdolla että poika pääsee mukaan jos käyttäytyy nätisti, ja kun ei osaa kunnolla olla niin en sitten viekään elokuviin "vaikka olen luvannut", niin huutamiseksihan se taas menee.

Kun poika on jotain vailla, hänelle se "kuuluu antaa". Tai jos saa sen verran tajuttua, ettei huutaminen mene läpi, niin on niin mielin-kielin päivän-pari, että suostuttaisiin.

Tilanne on todella paha ja aion heti maanantaina ottaa yhteyttä johonkin asiantuntija tahoon... Poika vain huutaa, että et ainakaan koulukuraattorille, se ei kuulu sille ja että koulussa menee ihan hyvin. Tämä on varmasti totta, sillä pojalla on kavereita ja kouluarvosanat ovat ok.

Lisäksi poika sanoo, ettei aio tulla jos tapaamisen jonkun kanssa järjestän. Minusta ei ole oikein, että minä menisin sinne yksin selvittämään tilannetta. Kyllä pojan pitäisi olla paikalla ja sekä kertoa omat kantansa ja kuulla myös meidän muiden kanta tilanteeseen. Meistä kukaan ei jaksa tätä enää. En usko, että edes poika itse on onnellinen tähän tilanteeseen, vaikka sanookin, ettei välitä.

Olen todella kateellinen niille ystävilleni, joilla on hyvät ja lämpimät välit murrosikäiseen poikaansa.
        Usein öisin itken, kun ajattelen sitä tuskaa ja pahaa oloa, jota meillä kotona on.

• Murkun äiti
        14 v. äiti kirjoitti:

Isä on sairastunut ihan vast' ikään, kun taas pojan käytös on ollut tälläista jo vuosia. Isäänsä poika sanoo inhoavansa.

Olemme koettaneet pojan kanssa keskustella ja löytää jotain ratkaisua, mutta hänen lupauksensa eivät kauaa pidä. Viimeksi eilen hän lupasi muuttaa käytöstään, jos pääsisi kaverin luo yökylään. Aamulla kotiin tultaessa mikään ei ollut muuttunut, poika vain tuumasi, että hän lupasi vain sen takia, että olisi päässyt kaverinsa luo.

Poika syyttää myös minua lupausten rikkomisesta, mutta jos lupaan esim. että menemme mummolaan lomalla, ja mummo sairastuu, ja joutuu sairaalahoitoon, niin äiti on pettänyt lupauksen kun emme menneetkään... Tai kun suunnitteilla on vaikka elokuvailta, ehdolla että poika pääsee mukaan jos käyttäytyy nätisti, ja kun ei osaa kunnolla olla niin en sitten viekään elokuviin "vaikka olen luvannut", niin huutamiseksihan se taas menee.

Kun poika on jotain vailla, hänelle se "kuuluu antaa". Tai jos saa sen verran tajuttua, ettei huutaminen mene läpi, niin on niin mielin-kielin päivän-pari, että suostuttaisiin.

Tilanne on todella paha ja aion heti maanantaina ottaa yhteyttä johonkin asiantuntija tahoon... Poika vain huutaa, että et ainakaan koulukuraattorille, se ei kuulu sille ja että koulussa menee ihan hyvin. Tämä on varmasti totta, sillä pojalla on kavereita ja kouluarvosanat ovat ok.

Lisäksi poika sanoo, ettei aio tulla jos tapaamisen jonkun kanssa järjestän. Minusta ei ole oikein, että minä menisin sinne yksin selvittämään tilannetta. Kyllä pojan pitäisi olla paikalla ja sekä kertoa omat kantansa ja kuulla myös meidän muiden kanta tilanteeseen. Meistä kukaan ei jaksa tätä enää. En usko, että edes poika itse on onnellinen tähän tilanteeseen, vaikka sanookin, ettei välitä.

Olen todella kateellinen niille ystävilleni, joilla on hyvät ja lämpimät välit murrosikäiseen poikaansa.
        Usein öisin itken, kun ajattelen sitä tuskaa ja pahaa oloa, jota meillä kotona on.

Perheneuvolaan voisit ehkä ottaa yhteyttä, jos koulukuraattori tuntuu huonolta idealta.
        Paha olohan pojalla on, se olisi selvitettävä mikä siellä taustalla on.
        Sekä saatava poika ymmärtämään, ettei se aina ole hän joka saa.
        Tilanne saattaa vain pahentua jos asialle ei mitään tee.
        Työssäni olen tavannut 55 vuotiaan miehen, joka avioeron jälkeen muutti vanhan äitinsä luokse. Kärsii vaikeasta masennuksesta ja mikä minusta pahinta syyttää äitiään siitä, että tämä on hylännyt hänet.Poika on ollut 4 vuotiaana tuberkuloosiparantolassa, silloin kait kokenut äidin hyljänneen. Elää tänä päivänä siinä tunteessa.
        Tämä nyt meni hieman asian vierestä, mutta ajattelin, että solmut on aukaistava niin varhaisessa vaiheessa kuin mahdollista!
        Tsemppiä ja Jaksamista koko perheelle!

• kylkyl

HAHahahaa bullshit

• No jaa...

Kuulostaa ihan tavalliselta murrosiältä. Vanhemmat vaan joskus unohtavat, että ovat itsekin olleet joskus murkkuja ja olleet samanlaisissa fiiliksissä. Toisilla murkkuikä vaan hiukan vaikeampi toisilla menee huomaamatta. Itsellä oli tosi vaikea ja silti on kunnon kansalaiseksi kasvanut. Jos lähdette raahaamaan lasta psykologeille yms. silloin alkaa tie kohti ongelmia. Kannattaisi miettiä omaltakohdalta kuinka sitä kärsivällisyyttä riittäisi ja hermoja. Niitä tarvitaan murkkujen perheissä ei kuraattoreita!!!

• äityli

...mietin sellaista, että kun minulla on kaksi veljeä ja heille tuli tuo ikä. Niin äitini ja isäni vastasivat pojille tuutin täydeltä ja minulle tuli sellainen olo, että se kasvatti vaan poikien uhmaa.
      Jokainen lapsi on yksilönsä. Uskon, että toiset voi todellakin ahdistaa seinää vasten ja pistää niin koville, että he murtuvat puhumaan ja ymmärtämään siinä. Toiset taas saavat vain uhmaa lisää siitä, jos heille vastataan takaisin "tulella".
      En tiedä mitä olette kokeilleet, mutta entäs jos kokeilisitte välinpitämätöntä asennetta jonkin aikaa ja näyttäisitte miten pahalta teistä tuntuu.
      Pojat kyllä on usein kovempia ja oman mokan tunnustaminen on vaikeaa, mutta meillä uhmakas toisinaan samoin käyttäytyvä tyttö on murtunut, kun on huomannut, että me olemme todellakin pahoittaneet mielemme.
      Tällä pojalla on nyt ihan oikeasti paha olla ja hän varmasti sisällään miettii kaikkea mahdollista isän sairastumisestakin.
      Minulla on sellainen tapa, että kun lapseni huutavat, niin totean johonkin väliin hiljaa tyynen rauhallisella äänellä (kääntyessäni kannoilla), että niin paljon kuin sinua rakastankin. Haistatukset siitä tulee, mutta huomaan sen myös kolahtavan.
      Murkut ovat tuossa vaiheessa aivan hukassa itsekin ja kavereiden malli monesti vielä aktivoi, mutta jos yhtään lohduttaa, niin kyllä siitä vielä hyvä mies kasvaa usko pois.
      Ja kun edellä kirjoitin välinpitämättömyydesta en tarkoittanut, sitä tietenkään, että todellisuudessa olisitte välinpitämättömiä vaan näytättekin välittämisenne sillä, että silloin kun lapsi ei haistattele, niin tartutte heti tilaisuuteen ja tarjoatte esim. jotain kivaa yhdessä tekemistä.

Muista! Tuo kiukuttelu ei ole itse sairaus ja ongelma vaan sen kiukuttelun alla on jokin ongelma. Jos poika on useita vuosia todellakin ollut tuollainen jostain eppu luokilta lähtien, niin kannattaa miettiä on kyse temperamentista, vai onko mahdollisesti kyse opitusta käyttäymismallista joka on jäänyt päälle vai olisiko siellä pohjalla jotain muuta ongelmaa (esim. ADHD, raudanpuute tms. voi saada lapsen käyttäytymään aggressiivisesti, koska hän ei pysty hallitsemaan kiukkuaan).

Kieroja saa vanhemmat olla ja yksin ette tämän asian kanssa varmasti ole! Jaksamisia!

• ja siperiaan

ainaki kuvainnollisesti. Jotkut nuoret on niin paljon kitiseviä lahnoja, kun niitten annetaan olla. Se on paljon luonnekysymys.
      Kova peliä takasin päin vaan, ja kakara kuriin. Jos ei kiinnosta kotihommat ja anna kotiväelle ja -elämälle arvoa, niin eipä sitten tarvii kännyköitä, tietokoneita, TV-pelejä, cd-soittimia, musalaiteita, purilaisrahaa, jne.
      Sitä mukaa kun arvostus löytyy niin antaa "löysää" ja hyvää takasin päin. Sitä ennen kaurapuurolinja, niin pitkään kuin tarvitsee.

• yksin

Lohdutukseksi voin sanoa, että minulla on tismalleen samanlainen tilanne, 14 v. murrosikäinen todella uhmakas poika. 7 vuotias pikkusiskokin saa kuulla vähän väliä kunniansa. Lisäksi sisarrusten välillä jokapäiväistä tappelua. Mutta ainoa ero on siinä, että olen heidän kanssaan yksin, yksin ja aina vaan yksin!!!
      Isänsä (ex -mieheni) on väkivaltainen ja tunnekylmä ihminen, mutta nyt sitten joudun maksamaan nuoruuden tyhmistä valinnoista ja olen lasten kanssa ypöyksin. Niin kauan kun poikani asuu luonani, on turha edes haaveilla rinnalleen toista aikuista. Lisäksi saa kohtaa alkaa hoitaa omia vanhempianikin, jotka eivät pärjää kauaa ilman apua. Tällä hetkellä tuntuu juuri siltä, että haluaisin luovuttaa ja heittää hanskat tiskiin kaikin puolin..elämän ilo on mennyt. Kumpa jaksaisi näitten taisteluiden keskellä edes seuraavaan päivään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      121
      2642
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      69
      1094
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      210
      1054
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      931
    6. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. Voi vttu. Tiedän jo nyt että laitan sulle tänään jotain tunnustusviestiä

Koita kestää ❤️
      Ikävä
      36
      876
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      853
    9. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      4
      829
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    Aihe