Oletteko vaihtaneet suodattimet polttoainelinjasta joka vuosi?
Siis vedenerottimen suodatin ja dieselsuodatin.
Joku sanoi että talven aikana tulee levää/parafinoituu.
Dieselsuodattimien vaihto joka vuosi?
70
4957
Vastaukset
- Reflex46999
Vaihdan. Kulu on noin 4-5€ / suodatin ja suodattimia on kaikkiaan 5 kpl. Viides on kamiinan suodatin.
- Rahastusta
Toi on vitsi. Vaihdoin ensimmäisen kerran 9 vuotta vanhaan autoon. Autossa ei ollut pienintäkään oirehtimista tuona aikana. Autolla oli ajettu tietysti vasta 200 tkm, jolloin moottoriin ei tietenkään ole koskettu kertaakaan missään muotoa.
- Kadilainen
Olen tähän asti vaihtanut suodattimet aina keväällä dieselkoneeseen. En kyllä ole pystynyt asiaa itselleni perustelemaan. Olen kuitenkin tehnyt homman, kun se ei itse tehtynä juuri mitään maksa. Kertokaas viisaammat perusteluja, miksi suodattimet käsketään vaihtamaan vuosittain.
- TurunTautiako
Kadilainen kirjoitti:
Olen tähän asti vaihtanut suodattimet aina keväällä dieselkoneeseen. En kyllä ole pystynyt asiaa itselleni perustelemaan. Olen kuitenkin tehnyt homman, kun se ei itse tehtynä juuri mitään maksa. Kertokaas viisaammat perusteluja, miksi suodattimet käsketään vaihtamaan vuosittain.
Moottorin valmistajan näkökulma PA- suodattimen vaihdossa on se, että halutaan moottorin käyntivarmuuden pysyvän korkeana koko veneilykauden ajan. Tämä on perusteltua erityisesti nykyisin kun dieselissä on mukana runsaasti biokomponenttia.
Jos moottoria käytettäisiin ympäri vuoden siten, että polttoaine ei seisoisi tankissa kuukausia kuten nykyisin on tilanne talvikuukausien osalta, ongelmat olisivat enemmän teoreettisia, mutta kun tavara seisoo esimerkiksi 4 kuukautta, biokomponentti saostuu ( vaikka polttoaineeseen olisi seostettu ennalta dieselbakteerin tappo kemikaalia ja diesel jäänestoa ),- eikä mene enää suosiolla lävitse hienosuodattimesta ( se PA-suodatin, mikä lähimpänä ruiskutuspumppua ) ja tästä seurauksena tulee käyntihäiriöitä.
Pahimmillaan suodatinpatruunan paine tukkeutuessa saattaa kasvaa niin suureksi, että huonompilaatuinen suodatinpatruuna repeää yläosastaan ja humps pilssi ja konehuone alkaa täyttymään dieselistä. Sitä sotkua siivotessa alkaa suodattimet tuntua kovinkin edullisilta vaihdettaviksi aina vuosittain vain varmuuden vuoksi - keväällä.
Osa ongelmaa on epäilemättä dieselin kesälaatu, mitä ainakin oman paatin tankissa on aina kas kun talvilaatua ei juurikaan ole saatavilla ennen veneen talvitelakointia - 12-1
Minulla on ollut sekä purje- että moottoriveneitä. Yhdessäkään eivät polttoainesuodattimet ole olleet polttoainepumpun painepuolella. Imupuolen suodatin ei repeä.
- TurunTautiako
12-1 kirjoitti:
Minulla on ollut sekä purje- että moottoriveneitä. Yhdessäkään eivät polttoainesuodattimet ole olleet polttoainepumpun painepuolella. Imupuolen suodatin ei repeä.
Niinhän sitä luulisi jottei imupuolella repeä siirtopumpun aikaansaamalla paineella. Niin minäkin uskoin aiemmin. Kerta se on ensimmäinenkin kun kokee tuon ihmeen. Esimerkiksi MANnin tai Volvon suodattimet ei repeä mutta itsellä oli mahdollisuus testailla M-filtterin tuotteilla tässä taannoin. 2-filtteriä possahti peräkanaa tosin perättäisinä vuosina, filtterit ostettu samasta sarjasta. Liekkö vika ollut jotta ao. filtterin tuotantosarja olisi jotenkin ollut viallinen. Tuon jälkeen myös M-filtterit ovat kestäneet kun vaihdan vuosittain.
Jaa... possahtaminen nyt toki on aika voimakas ilmaisu, mutta sinne suodattimen yläosan vekkeihin tuli semmonen n. 6-8 mm hiushalkeama, mistä dieseliä sitten lensikin ympäriinsä. En minäkään kerrasta uskonut... kerrassaan mieleenpainuva kokemus. ( Nykyisin M-filttereiden pohjassa lukee teksti "pressure tested" ja päivämäärä , miksiköhän :-) - 12-1
TurunTautiako kirjoitti:
Niinhän sitä luulisi jottei imupuolella repeä siirtopumpun aikaansaamalla paineella. Niin minäkin uskoin aiemmin. Kerta se on ensimmäinenkin kun kokee tuon ihmeen. Esimerkiksi MANnin tai Volvon suodattimet ei repeä mutta itsellä oli mahdollisuus testailla M-filtterin tuotteilla tässä taannoin. 2-filtteriä possahti peräkanaa tosin perättäisinä vuosina, filtterit ostettu samasta sarjasta. Liekkö vika ollut jotta ao. filtterin tuotantosarja olisi jotenkin ollut viallinen. Tuon jälkeen myös M-filtterit ovat kestäneet kun vaihdan vuosittain.
Jaa... possahtaminen nyt toki on aika voimakas ilmaisu, mutta sinne suodattimen yläosan vekkeihin tuli semmonen n. 6-8 mm hiushalkeama, mistä dieseliä sitten lensikin ympäriinsä. En minäkään kerrasta uskonut... kerrassaan mieleenpainuva kokemus. ( Nykyisin M-filttereiden pohjassa lukee teksti "pressure tested" ja päivämäärä , miksiköhän :-)Ettei vain olisi ollut öljynsuodatin. Se on painepuolella ja siksi siinä on hukkaportti, joka aukeaa liiallisessa paineessa. Jos portti jumittuu, voi suodatin revetä.
Että dieseliä lentelisi imupuolella ympäriinsä, kuulostaa oudolta. Imupuolen ongelmat ovat yleensä ilmavuotoja. Silloinkaan dieselpolttoaine ei vuoda, koska ilma menee paljon pienemmästä reiästä. - Perttidunker
naftasuodatin kannattaa uusia 10v välein
- alilääninsihteeri
12-1 kirjoitti:
Minulla on ollut sekä purje- että moottoriveneitä. Yhdessäkään eivät polttoainesuodattimet ole olleet polttoainepumpun painepuolella. Imupuolen suodatin ei repeä.
Minulla on dieselkoneessa imupuolella Racor-kuppisuodatin ja pumpun painepuolella kierrettävä patruunasuodatin. Paine on muistaakseni 4 bar. Vaihdan sen vuosittain. Halpa se ei ole , 17 euroa. Imupuolen suodin on 11 euroa.
- utelen
TurunTautiako kirjoitti:
Niinhän sitä luulisi jottei imupuolella repeä siirtopumpun aikaansaamalla paineella. Niin minäkin uskoin aiemmin. Kerta se on ensimmäinenkin kun kokee tuon ihmeen. Esimerkiksi MANnin tai Volvon suodattimet ei repeä mutta itsellä oli mahdollisuus testailla M-filtterin tuotteilla tässä taannoin. 2-filtteriä possahti peräkanaa tosin perättäisinä vuosina, filtterit ostettu samasta sarjasta. Liekkö vika ollut jotta ao. filtterin tuotantosarja olisi jotenkin ollut viallinen. Tuon jälkeen myös M-filtterit ovat kestäneet kun vaihdan vuosittain.
Jaa... possahtaminen nyt toki on aika voimakas ilmaisu, mutta sinne suodattimen yläosan vekkeihin tuli semmonen n. 6-8 mm hiushalkeama, mistä dieseliä sitten lensikin ympäriinsä. En minäkään kerrasta uskonut... kerrassaan mieleenpainuva kokemus. ( Nykyisin M-filttereiden pohjassa lukee teksti "pressure tested" ja päivämäärä , miksiköhän :-)Voisitko vähän avata, että mikä moottori ja onko alkuperäinen polttoaineen siirtopumppu?
- TurunTautiako
12-1 kirjoitti:
Ettei vain olisi ollut öljynsuodatin. Se on painepuolella ja siksi siinä on hukkaportti, joka aukeaa liiallisessa paineessa. Jos portti jumittuu, voi suodatin revetä.
Että dieseliä lentelisi imupuolella ympäriinsä, kuulostaa oudolta. Imupuolen ongelmat ovat yleensä ilmavuotoja. Silloinkaan dieselpolttoaine ei vuoda, koska ilma menee paljon pienemmästä reiästä.Täsmennänpä hieman tuota naftan kiertokulkua moottorissa kun jotkut näyttävät lukkiutuneen käsitteeseen imusuodin...
Onhan se usein niin, että pienimmissä venemoottoreissa tai vanhemmissa koneissa on vain imupuolen PA filtteri jos siis filtteri on yleensäkään katsottu tarpeelliseksi. Tuon systeemin ongelma on ilmaaminen jos sen joskus joutuu tekemään kas kun patruunan joutuu täyttämään käsin ennen ilmausta - tosi sotkuista puuhaa. Nykyisin filtteri - siis hienosuodin on usein PA- siirtopumpun painepuolella, mikä helpottaa siistiä ilmaamista ja kuuluu osaksi moottori kokonaisuutta. Vaativampaan käyttöön tarkoitettuun kalustoon asennetaan tämän lisäksi PA-karkeasuotimet ja vedeneroitin siirtopumpun imupuolelle, millä järjestelyillä pyritään tasaamaan polttoaineen laadun vaihteluita ( esimerkiksi Racor tuotemerkkinä on tällainen kuten nimimerkki aliläänisihteeri toteaa ) ja kun toimintavarmmusvaatimus edelleen korostuu, tuplataan nuo imusuotimet pikavaihdoin.
Sitten tulee dieselin paluukierto suuttimilta, mikä on tekniikkana todella perinteinen ja venekäytössä edelleen valtavirtaa. Useimmat moottorivalmistajat suosittelevat jotta paluulinja ohjataan suoraan paineettomasti PA-tankkiin. Jotkut moottorivalmistajat sen sijaan pyrkivät ohjaamaan paluun joko siirtopumpun imupuolelle tai siirtopumpun ja hienosuotimen väliin. Vaativassa käytössä paluuputkiston nafta ensin filtteröidään erillisfiltterein ennen paluuta tankkiin ja todella suurissa koneissa filtteröinnin lisäksi litku ajetaan separoinnin lävitse ennen käyttöä.
Mielestäni on täysin turhaa käydä keskustelua siitä kannattaako hienosuodattimet vaihtaa ja kuinka usein. Absoluuttista totuutta ei ole -kysymys on lähinnä siitä mitä arvostuksia veneen omistajalla on veneensä huoltoon ja käyttövarmuuteen. Mulle on yksi ja sama kuinka usein ja milloin kukin huoltotoimet tekee tai teetättää paitsi jos olen ostamassa käytettyä venettä. Kunhan nyt erehdyin jakamaan käyttökokemuksia sitten biodiiseleiden iloisen esiinmarssin. - utelenedelleen
TurunTautiako kirjoitti:
Täsmennänpä hieman tuota naftan kiertokulkua moottorissa kun jotkut näyttävät lukkiutuneen käsitteeseen imusuodin...
Onhan se usein niin, että pienimmissä venemoottoreissa tai vanhemmissa koneissa on vain imupuolen PA filtteri jos siis filtteri on yleensäkään katsottu tarpeelliseksi. Tuon systeemin ongelma on ilmaaminen jos sen joskus joutuu tekemään kas kun patruunan joutuu täyttämään käsin ennen ilmausta - tosi sotkuista puuhaa. Nykyisin filtteri - siis hienosuodin on usein PA- siirtopumpun painepuolella, mikä helpottaa siistiä ilmaamista ja kuuluu osaksi moottori kokonaisuutta. Vaativampaan käyttöön tarkoitettuun kalustoon asennetaan tämän lisäksi PA-karkeasuotimet ja vedeneroitin siirtopumpun imupuolelle, millä järjestelyillä pyritään tasaamaan polttoaineen laadun vaihteluita ( esimerkiksi Racor tuotemerkkinä on tällainen kuten nimimerkki aliläänisihteeri toteaa ) ja kun toimintavarmmusvaatimus edelleen korostuu, tuplataan nuo imusuotimet pikavaihdoin.
Sitten tulee dieselin paluukierto suuttimilta, mikä on tekniikkana todella perinteinen ja venekäytössä edelleen valtavirtaa. Useimmat moottorivalmistajat suosittelevat jotta paluulinja ohjataan suoraan paineettomasti PA-tankkiin. Jotkut moottorivalmistajat sen sijaan pyrkivät ohjaamaan paluun joko siirtopumpun imupuolelle tai siirtopumpun ja hienosuotimen väliin. Vaativassa käytössä paluuputkiston nafta ensin filtteröidään erillisfiltterein ennen paluuta tankkiin ja todella suurissa koneissa filtteröinnin lisäksi litku ajetaan separoinnin lävitse ennen käyttöä.
Mielestäni on täysin turhaa käydä keskustelua siitä kannattaako hienosuodattimet vaihtaa ja kuinka usein. Absoluuttista totuutta ei ole -kysymys on lähinnä siitä mitä arvostuksia veneen omistajalla on veneensä huoltoon ja käyttövarmuuteen. Mulle on yksi ja sama kuinka usein ja milloin kukin huoltotoimet tekee tai teetättää paitsi jos olen ostamassa käytettyä venettä. Kunhan nyt erehdyin jakamaan käyttökokemuksia sitten biodiiseleiden iloisen esiinmarssin.Voisitko vähän avata, että mikä moottori ja onko alkuperäinen polttoaineen siirtopumppu (kun kerroit suodattimen haljenneen)?
- 12-1
TurunTautiako kirjoitti:
Täsmennänpä hieman tuota naftan kiertokulkua moottorissa kun jotkut näyttävät lukkiutuneen käsitteeseen imusuodin...
Onhan se usein niin, että pienimmissä venemoottoreissa tai vanhemmissa koneissa on vain imupuolen PA filtteri jos siis filtteri on yleensäkään katsottu tarpeelliseksi. Tuon systeemin ongelma on ilmaaminen jos sen joskus joutuu tekemään kas kun patruunan joutuu täyttämään käsin ennen ilmausta - tosi sotkuista puuhaa. Nykyisin filtteri - siis hienosuodin on usein PA- siirtopumpun painepuolella, mikä helpottaa siistiä ilmaamista ja kuuluu osaksi moottori kokonaisuutta. Vaativampaan käyttöön tarkoitettuun kalustoon asennetaan tämän lisäksi PA-karkeasuotimet ja vedeneroitin siirtopumpun imupuolelle, millä järjestelyillä pyritään tasaamaan polttoaineen laadun vaihteluita ( esimerkiksi Racor tuotemerkkinä on tällainen kuten nimimerkki aliläänisihteeri toteaa ) ja kun toimintavarmmusvaatimus edelleen korostuu, tuplataan nuo imusuotimet pikavaihdoin.
Sitten tulee dieselin paluukierto suuttimilta, mikä on tekniikkana todella perinteinen ja venekäytössä edelleen valtavirtaa. Useimmat moottorivalmistajat suosittelevat jotta paluulinja ohjataan suoraan paineettomasti PA-tankkiin. Jotkut moottorivalmistajat sen sijaan pyrkivät ohjaamaan paluun joko siirtopumpun imupuolelle tai siirtopumpun ja hienosuotimen väliin. Vaativassa käytössä paluuputkiston nafta ensin filtteröidään erillisfiltterein ennen paluuta tankkiin ja todella suurissa koneissa filtteröinnin lisäksi litku ajetaan separoinnin lävitse ennen käyttöä.
Mielestäni on täysin turhaa käydä keskustelua siitä kannattaako hienosuodattimet vaihtaa ja kuinka usein. Absoluuttista totuutta ei ole -kysymys on lähinnä siitä mitä arvostuksia veneen omistajalla on veneensä huoltoon ja käyttövarmuuteen. Mulle on yksi ja sama kuinka usein ja milloin kukin huoltotoimet tekee tai teetättää paitsi jos olen ostamassa käytettyä venettä. Kunhan nyt erehdyin jakamaan käyttökokemuksia sitten biodiiseleiden iloisen esiinmarssin.Mikä ihmeen käyttövarmuus? Sellaista ei nykyään ole. Minä vaihdan PA-suodattimet, kun ne antavat merkkejä läpivirtauksen heikkenemisestä. Diesel-suodatin ei yleensä mene kerralla tukkoon, vaan kyseessä on purjeveneessä melko hidas prosessi. Jos se menee tukkoon kerralla, on tankissa todella likaista tavaraa ja silloin on yksi lysti, koska suodatin vaihdettiin. Suodatin menee tässä tapauksessa tukkoon yhä uudelleen lyhyessä ajassa. Tällöin kannattaa tankki tyhjentää ja puhdistaa kunnolla ensin. Biodiesel on perkeleestä, siitä olemme samaa mieltä. Polttoainesuodattimen rikkoutuminen ja siitä seuraava dieselin ruiskutus ympäri konehuonetta ei kokemukseni mukaan liity mitenkään suodattimen tukkeutumiseen. En ole koskaan vaihtanut suodattimia ennen kuin suodatinkyvystä on ilmaantunut merkkejä.
- TurunTautiako
utelenedelleen kirjoitti:
Voisitko vähän avata, että mikä moottori ja onko alkuperäinen polttoaineen siirtopumppu (kun kerroit suodattimen haljenneen)?
Toki alkuperäinen siirtopumppu koneessa Mitsubishi. Joskin enemmän olen taipuvainen uskomaan ongelman olleen pääosin filtterin valmistussarjassa. Sen sijaan mitään ongelmia ei ole ollut seuraavien valmistajien koneissa: Volvo, Nanni, Sabre, Valmet,Cummins, Caterpillar, RollsRoyce ja Wärtsilä. ( tosin ei noissa suuremmissa toki ao. ongelma tule edes ajankohtaiseksi niitä kun käytetään ympäri vuoden - ja jos ei käytetä, polttoainetta kuitenkin säilytetään vakioiduissa olosuhteissa ja pumppaillaan ees-taas)
Saattaa olla myös niin, että Mitsun hienosuodin laskee lävitseen vain todella pienet partikkelit ja tukkeutuu pienistäkin määristä bakteerikasvustoa mitä ei silmämääräisesti pysty edes indikoimaan - utelen
TurunTautiako kirjoitti:
Toki alkuperäinen siirtopumppu koneessa Mitsubishi. Joskin enemmän olen taipuvainen uskomaan ongelman olleen pääosin filtterin valmistussarjassa. Sen sijaan mitään ongelmia ei ole ollut seuraavien valmistajien koneissa: Volvo, Nanni, Sabre, Valmet,Cummins, Caterpillar, RollsRoyce ja Wärtsilä. ( tosin ei noissa suuremmissa toki ao. ongelma tule edes ajankohtaiseksi niitä kun käytetään ympäri vuoden - ja jos ei käytetä, polttoainetta kuitenkin säilytetään vakioiduissa olosuhteissa ja pumppaillaan ees-taas)
Saattaa olla myös niin, että Mitsun hienosuodin laskee lävitseen vain todella pienet partikkelit ja tukkeutuu pienistäkin määristä bakteerikasvustoa mitä ei silmämääräisesti pysty edes indikoimaanOnhan sillä Mitsubishillä tyyppikin? Onko sinulla tosiaan ollut veneessäsi sen lisäksi moottoreita valmistajilta Volvo, Nanni, Sabre, Valmet,Cummins, Caterpillar, RollsRoyce ja Wärtsilä?
14.4.
"Pahimmillaan suodatinpatruunan paine tukkeutuessa saattaa kasvaa niin suureksi, että huonompilaatuinen suodatinpatruuna repeää yläosastaan ja humps pilssi ja konehuone alkaa täyttymään dieselistä. Sitä sotkua siivotessa alkaa suodattimet tuntua kovinkin edullisilta vaihdettaviksi aina vuosittain vain varmuuden vuoksi - keväällä."
15.4.
"Mielestäni on täysin turhaa käydä keskustelua siitä kannattaako hienosuodattimet vaihtaa ja kuinka usein."
Ota tästä nyt selvää!
Normaalisti hienosuodin on siirtopumpun jälkeen ja paine syntyy kalvopumpussa jousivoimalla (huvivenemoottoreissa). Suodin on tukevassa kuoressa oleva vaihdettava patruuna (dieselin suihkuaminen ympäri konehuonetta ei mahdollista) tai metallikuorinen suodin (suotimen vekkejä ei näkyvillä, dieselin suihkuaminen ympäri konehuonetta ei mahdollista). Suotimen tukkeutuminen estää kalvon palautusliikkeen jousivoimalla ja kone alkaa käymään polttoaineen vähyyden vuoksi huonosti kunnes sammuu kokonaan. Painetta ei synny niin että suodatin rikkoutuisi.
Kyllä tässä turun taudissa on enemmän kyseessä tekstin roiskiminen kuin kuviteltu dieselin roiskiminen. - TurunTautiako
Toiset ne jaksaa inttää... kaikin mokomin. Pitääkö moottoreiden mistä keskustellaan olla omassa veneessä ?? Joilla kuilla saattaa olla ammattimaista taustaa katsella ilmiöitä erilaisista näkökulmista kuin toisilla keskusteluihin osallistuvilla. Siitähän se keskustelun ja mielipiteidenvaihdon rikkaus tulee...
Kyllä moottoreiden maailma on ihmeellinen. Joka päivä oppii uusia asioita ja kohtaa outoja ilmiöitä erityisesti vanhemman kaluston kanssa häärätessä. Erityisesti sähkölaitteiden hapettumat ym. kontaktihäiriöt ne ne vasta voivat saada aikaan mitä ihmeellisempiä ilmiöitä...
- Rahastusta
Vaihdoin ensimmäisen kerran itse 9 vuotta vanhaan autoon. Autolla oli ajettu vasta 200 tkm, joten noin pienillä kilometreillä ei kannata koskea missään muodossa moottoriin.
Vaihdoin kenties turhaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Vaihto maksoi useita kymmeniä euroja. - turhaa.hommaa
Ei veneitä kannata huoltaa, ei ainakaan suodattimia. Ei ainakaan ohjeiden tai suositusten mukaan eikä katsastaja edes niitä tajua syynätä.
Nää hommat pitää vaan hoitaa kunnon kokemukseen perustuvalla viisaudella. Kaikki huolto-ohjeet on aivan täyttä tuubaa tarkoituksena viedä pitkää päivää ja rankkaa duunia tekevän veneilijän rahat.- Joakim1
Huolto-ohjeet vaan ovat niin ylimitoitettuja joiltain osin, että on vaikea ottaa todesta muutakaan.
Esimerkiksi koneeni huolto-ohjeen mukaan pitäisi päivittäin tarkistaa moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen taso sekä vuodot. Nuo katson ehkä kerran 1-2 viikossa.
Sitten kahden viikon välein pitäsi laskea vesi pois esisuodattimesta, puhdistaa merivesisuodatin, tarkastaa akkuvesi. käyttöhihna ja S-vetolaitteen öljytaso. Akkuvettä ei ole ollut tarpeen lisätä vielä koskaan, joten tarkistan kerran vuodessa. Esisuodattimesta on tilkka vettä löytynyt kerran, tyhjennän kerran vuodessa. Merivesisuodattimesta en ole löytänyt koskaan puhdistettavaa, avaan kerran vuodessa syyshuollon yhteydessä. Käyttöhihnan ja S-vetolaitteen öljyt tarkistan ehkä kuukausittain.
Taitaa olla öljyn ja öljysuodatttimen vaihto vuosittain ainoa huoltotoimenpide, jonka teen suositellulla välillä. Siinäkin suodatin tuntuu aivan turhalta. Luulisi suodattimen toimivan muutaman 100 tunnin välin, kun se autossakin kestää 30 000 km eli helposti 1000 tuntia. Samoin öljynvaihto kesken kauden 100 tunnin välein kuulostaa aivan liioittelulta. Talven seisontaa varten ehkä perusteltua ja siksi olen sen tehnyt.
Venemoottoreissa, ainakaan perämoottoreita lukuunottamatta, ei taida olla minkäänlaista kilpailuvalttia pidentää huoltoväliä. Autoissahan on jo pitkään pidennetty huoltoväliä, eikä se ole näkynyt huononpana luotettavuutena. - Virtaus
Joakim1 kirjoitti:
Huolto-ohjeet vaan ovat niin ylimitoitettuja joiltain osin, että on vaikea ottaa todesta muutakaan.
Esimerkiksi koneeni huolto-ohjeen mukaan pitäisi päivittäin tarkistaa moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen taso sekä vuodot. Nuo katson ehkä kerran 1-2 viikossa.
Sitten kahden viikon välein pitäsi laskea vesi pois esisuodattimesta, puhdistaa merivesisuodatin, tarkastaa akkuvesi. käyttöhihna ja S-vetolaitteen öljytaso. Akkuvettä ei ole ollut tarpeen lisätä vielä koskaan, joten tarkistan kerran vuodessa. Esisuodattimesta on tilkka vettä löytynyt kerran, tyhjennän kerran vuodessa. Merivesisuodattimesta en ole löytänyt koskaan puhdistettavaa, avaan kerran vuodessa syyshuollon yhteydessä. Käyttöhihnan ja S-vetolaitteen öljyt tarkistan ehkä kuukausittain.
Taitaa olla öljyn ja öljysuodatttimen vaihto vuosittain ainoa huoltotoimenpide, jonka teen suositellulla välillä. Siinäkin suodatin tuntuu aivan turhalta. Luulisi suodattimen toimivan muutaman 100 tunnin välin, kun se autossakin kestää 30 000 km eli helposti 1000 tuntia. Samoin öljynvaihto kesken kauden 100 tunnin välein kuulostaa aivan liioittelulta. Talven seisontaa varten ehkä perusteltua ja siksi olen sen tehnyt.
Venemoottoreissa, ainakaan perämoottoreita lukuunottamatta, ei taida olla minkäänlaista kilpailuvalttia pidentää huoltoväliä. Autoissahan on jo pitkään pidennetty huoltoväliä, eikä se ole näkynyt huononpana luotettavuutena.Onko auton suodattimen virtaama litroina sama kuin veneen? Eli voiko auton moottorin käyttöä verrata suoraan auton moottoriin. Kyse ei liene tunneista vaan filtterin läpi kulkeneen tavaran määrästä jota on tarkoitus suodattaa. Ja kierroluku taas on siihen suoraan verrannollinen. Auton moottoin tyypillinen kierrosalue on alle 2000 rpm (olsiko 1800) ja veneen taas 3000 rpm:n kieppeillä?
"muutaman 100 tunnin välin, kun se autossakin kestää 30 000 km eli helposti 1000 tuntia. " - viis.siitä
Virtaus kirjoitti:
Onko auton suodattimen virtaama litroina sama kuin veneen? Eli voiko auton moottorin käyttöä verrata suoraan auton moottoriin. Kyse ei liene tunneista vaan filtterin läpi kulkeneen tavaran määrästä jota on tarkoitus suodattaa. Ja kierroluku taas on siihen suoraan verrannollinen. Auton moottoin tyypillinen kierrosalue on alle 2000 rpm (olsiko 1800) ja veneen taas 3000 rpm:n kieppeillä?
"muutaman 100 tunnin välin, kun se autossakin kestää 30 000 km eli helposti 1000 tuntia. "Moottoreita on kahdenalaisia. Joissakin filtterien läpi kulkee kaikki, mitä siirtopumppu pumppaa, toisissa vain se, mitä ruiskutuspumppu pumppaa.
En tiedä, miten moottoriveneissä, mutta purjeveneiden dieseleitä käytetään keskimäärin 2000-2300 rpm välillä. 3000 rpm on jo lähempänä max kierroslukua. Autoon minulla tulee kilometrejä vuodessa vähän, korkeintaan 10000 km, mutta polttoainetta siihen kuluu vähintään viisinkertainen määrä veneeseeni verrattuna. Suodatin taas tuskin likaantuu yhtään enempää, vaikka polttoaine kiertäisi suodattimen läpi tankkausvälin aikana useammankin kerran. Eli laskee miten laskee, ainakin purjeveneen suodatin on hurjan paljon pienemmällä kuormituksella kuin auton. - Joakim1
Virtaus kirjoitti:
Onko auton suodattimen virtaama litroina sama kuin veneen? Eli voiko auton moottorin käyttöä verrata suoraan auton moottoriin. Kyse ei liene tunneista vaan filtterin läpi kulkeneen tavaran määrästä jota on tarkoitus suodattaa. Ja kierroluku taas on siihen suoraan verrannollinen. Auton moottoin tyypillinen kierrosalue on alle 2000 rpm (olsiko 1800) ja veneen taas 3000 rpm:n kieppeillä?
"muutaman 100 tunnin välin, kun se autossakin kestää 30 000 km eli helposti 1000 tuntia. "Puhutko nyt öljysuodattimesta, josta kirjoitin tuon lainaamasi kohdan, vai polttoaineensuodattimesta?
Kummankin kohdalla oleellista ei ole se kuinka paljon nestettä virtaa läpi, vaan kuinka paljon suodattavaa likaa kertyy suodattimeen. Likamäärä ei lisäänny nestettä kierrätettäessä suuremmalla nopeudella.
Oman veneen diesel on iskutilavuudeltaan 0,7 l, matkakierrokset 2500 rpm, polttoaineenkulutus 2 l/h ja öljytilavuus 2,8 l. Automoottorit vievät vähintään saman verran tunnissa, iskutilavuus on vähintään 2-kertainen jne. Dieselautoissa yleinen korkeapaineruskutus lienee herkempi epäpuhtauksille kuin pienten venedieseleiden perinteisempi systeemi. Silti polttoainesuodattimen vaihtoväli on dieselautoissa tyypillisesti 60 000 km.
- ariel371
Parisentuhatta tuntia menin samalla Separ'n vedenerottimen suotimella. Vaihtaessa oli kyllä jo pikimusta. Hienosuodin menee uusiksi noin 500 tunnin välein.
- Usein
Vaihdoin suodattimet viimeksi vuonna 2005, ja nyt saatan jo vaihtaa taas vaikka mitään ongelmia ei ole niistä ollutkaan.
- Bubbelström
Kalsareita ei kannata vaihtaa edes noin usein. Ihan turhaa.
- Usein
Bubbelström kirjoitti:
Kalsareita ei kannata vaihtaa edes noin usein. Ihan turhaa.
Kalsarit kannattaa vaihtaa usein, siksi koska se on eriasia kuin suodattimet.
- sepieniero
Bubbelström kirjoitti:
Kalsareita ei kannata vaihtaa edes noin usein. Ihan turhaa.
Onhan noissa sellainen pieni ero, että kalsarit likaantuvat, vaikka itseäsi puhtaana pitäisitkin. Polttoainesuodatin taas ei puhtaasta polttoaineesta likaannu, mutta likaisesta se sitten meneekin muutamassa tunnissa tukkoon. Siksi vuotuinen vaihtaminen ei ole tarpeen, mutta varasuotimen mukanapito on.
- varasuodatin
sepieniero kirjoitti:
Onhan noissa sellainen pieni ero, että kalsarit likaantuvat, vaikka itseäsi puhtaana pitäisitkin. Polttoainesuodatin taas ei puhtaasta polttoaineesta likaannu, mutta likaisesta se sitten meneekin muutamassa tunnissa tukkoon. Siksi vuotuinen vaihtaminen ei ole tarpeen, mutta varasuotimen mukanapito on.
Huolto-ohjeita ei kannata noudattaa. Se on selvä.
- Lueppa_vielä
varasuodatin kirjoitti:
Huolto-ohjeita ei kannata noudattaa. Se on selvä.
Kalsariesi ohjeissa ei lue vaihtamisesta mitään, eikä pakokaasuista.
- 12-1
sepieniero kirjoitti:
Onhan noissa sellainen pieni ero, että kalsarit likaantuvat, vaikka itseäsi puhtaana pitäisitkin. Polttoainesuodatin taas ei puhtaasta polttoaineesta likaannu, mutta likaisesta se sitten meneekin muutamassa tunnissa tukkoon. Siksi vuotuinen vaihtaminen ei ole tarpeen, mutta varasuotimen mukanapito on.
Näin on ja yhden varasuodatinsarjan tilalle ehdotan kahta. Suodatin voi tukkeutua joko hitaasti tai sitten todella nopeasti, jos sattuu tankkaamaan huoltiksen pohjasakkoja.
- pera__
Bubbelström kirjoitti:
Kalsareita ei kannata vaihtaa edes noin usein. Ihan turhaa.
Kalsarit voi myös kääntää, jopa neljästi jotta saa kaikki pinnat tasaisesti käyttöön. Vuositasolla tästä saa isoja säästöjä vaihtamiseen nähden :)
- Debil
Ne voi kääntää vain kolmesti. Silloinon neljä pintaa käytetty.
- retuperällä
Tästä huomaa että kalsareista puuttuu vaihtamisohjeistus.
- virallisesti
retuperällä kirjoitti:
Tästä huomaa että kalsareista puuttuu vaihtamisohjeistus.
Kun kalsareihin laitetaan pieremiskielto, niin suodattimien ahkerimmat vaihtajat lopettavat pieremisen kalsarit jalassa.
- vähänkinkunfuntsii
Jos kuvittelee itsensä moottori- tai suodatinvalmistajan housuihin, pystyy helposti ymmärtämään edellä kerrotut "huoltovälit". Mikä on suodatinvalmistajan intressi? Myydä niin monta suodatinta kuin suinkin: Kyllähän silloin kannattaa suositella vaihtamaan suodatin vaikka kerran kuukaudessa. Vähintäin aina tankkauksen yhteydessä.
Toisekseen, näiden valmistajien ongelmana on kuluttajansuojalaki, joka tulee kyseeseen, kun tehdään kauppaa yksityisen kuluttajan kanssa. Silloin mahdollisia riitatilanteita silmällä pitäen, kannattaa painattaa käyttöohjeeseen lähes puolimahdottomia vaatimuksia huollosta ja tarkastuksista. Näin saa 1) kerättyä rahaa ja 2) osoitettua, ettei kuluttaja ole noudattanut kaikkea huolellisuutta käyttäessään tuotetta.
Nykyään tosin aika monet valmistajat ovat jo niin suuria konserneja, ja niillä on niin suuret lakimiesresurssit, ettei niiden tarvitse reagoida asiakasreklamaatioihin. Tästä hyvänä esimerkkinä Volkswagen. Kyllä muuten nauratti ja samalla itketti kevään venenäyttelyssä, kun siellä oli esillä volsun tekemiä venemoottoreita!!! Ei kai niin hullua veneilijää olekaan, että sellaisen huolii vaivoiksensa?- Tietämätön-
Mikä niissä volkkarin venemoottoreissa on vikana ettei niitä vaivoikseen huolisi ?
- vähänkinkunfuntsii
1) Vene ei ole auto. 2) Merellä on huonosti tarjolla välitöntä apua uusavuttomille ja kädettömille liikkujille ja silloinkin apu käsittää lähinnä hinausavun tai polttoainetäydennyksen 3) Merellä pätee nyrkkisääntö, mitä yksinkertaisempi ja testatumpi tekniikka, sitä toimivampi.
Jos ja kun moottori on toteutettu niin, että se käyttää monimutkaista sähkötekniikkaa, joka taas on toteutettu volkswagenmaiseen tyyiin, halvimmista kiinalaisista roskakomponenteista, sillä ei pidä irtautua laiturista. - ajat.muuttuu
vähänkinkunfuntsii kirjoitti:
1) Vene ei ole auto. 2) Merellä on huonosti tarjolla välitöntä apua uusavuttomille ja kädettömille liikkujille ja silloinkin apu käsittää lähinnä hinausavun tai polttoainetäydennyksen 3) Merellä pätee nyrkkisääntö, mitä yksinkertaisempi ja testatumpi tekniikka, sitä toimivampi.
Jos ja kun moottori on toteutettu niin, että se käyttää monimutkaista sähkötekniikkaa, joka taas on toteutettu volkswagenmaiseen tyyiin, halvimmista kiinalaisista roskakomponenteista, sillä ei pidä irtautua laiturista.Kyllä on parasta luottaa ruotsalaiseen Volvo-laatuun ja sen perinteiseen tekniikkaan. Sielläkin ollaan niin perinteisiä, että käynnille välttämätöntä elektroniikkaa oli vain tulitikkulaatikon verran. Siihenkin saatu mahtumaan elektrolyyttikondensaattori ilman tukea piirilevylle juotettuna. Ja kun sen johtimet tärinässä katkesivat, katkesi myös matkanteko. Mutta uusavuttomilla ja kädettömillähän on tietenkin mukana juotoskolvi ja läjä varakomponentteja.
Jos volkkarilla olisi mun veneeseen sopiva moottori tarjolla, se olisi kelvannut mulle oikein hyvin moottorin vaihtuessa. Veneet eivät ole autoja, mutta mulla on nyt neljäs auto meneillään, jossa on volkkarin moottori. Yhdessäkään ei ole ollut ensimmäistäkään moottoriongelmaa. Jos ne on teyty halvimmista kiinalaisista roskakomponenteista, mistähän muiden valmistajien moottorit on mahdettu koota?
Edellisessä veneessä oli Yanmar yhdellä makaavalla pytyllä. Sen manuaali antoi ohjeet jopa ruiskutuspumpun purkamiseen ja kasaamiseen. Operaation jopa kerran matkan päällä tein. Mutta se oli sitä aikaa se. Nykyisen veneen vuoden vanha moottori ei sisällä elektroniikkaa. Mutta silti mahdollisuudet ongelmatapauksessa ovat hyvin rajalliset. - ajat.muuttuu
vähänkinkunfuntsii kirjoitti:
1) Vene ei ole auto. 2) Merellä on huonosti tarjolla välitöntä apua uusavuttomille ja kädettömille liikkujille ja silloinkin apu käsittää lähinnä hinausavun tai polttoainetäydennyksen 3) Merellä pätee nyrkkisääntö, mitä yksinkertaisempi ja testatumpi tekniikka, sitä toimivampi.
Jos ja kun moottori on toteutettu niin, että se käyttää monimutkaista sähkötekniikkaa, joka taas on toteutettu volkswagenmaiseen tyyiin, halvimmista kiinalaisista roskakomponenteista, sillä ei pidä irtautua laiturista.Kyllä on parasta luottaa ruotsalaiseen Volvo-laatuun ja sen perinteiseen tekniikkaan. Sielläkin ollaan niin perinteisiä, että käynnille välttämätöntä elektroniikkaa oli vain tulitikkulaatikon verran. Siihenkin saatu mahtumaan elektrolyyttikondensaattori ilman tukea piirilevylle juotettuna. Ja kun sen johtimet tärinässä katkesivat, katkesi myös matkanteko. Mutta uusavuttomilla ja kädettömillähän on tietenkin mukana juotoskolvi ja läjä varakomponentteja.
Jos volkkarilla olisi mun veneeseen sopiva moottori tarjolla, se olisi kelvannut mulle oikein hyvin moottorin vaihtuessa. Veneet eivät ole autoja, mutta mulla on nyt neljäs auto meneillään, jossa on volkkarin moottori. Yhdessäkään ei ole ollut ensimmäistäkään moottoriongelmaa. Jos ne on teyty halvimmista kiinalaisista roskakomponenteista, mistähän muiden valmistajien moottorit on mahdettu koota?
Edellisessä veneessä oli Yanmar yhdellä makaavalla pytyllä. Sen manuaali antoi ohjeet jopa ruiskutuspumpun purkamiseen ja kasaamiseen. Operaation jopa kerran matkan päällä tein. Mutta se oli sitä aikaa se. Nykyisen veneen vuoden vanha moottori ei sisällä elektroniikkaa. Mutta silti mahdollisuudet ongelmatapauksessa ovat hyvin rajalliset.
- ariel371
Autoasioita ei voi verrata veneisiin, mutta eräs tosijuttu on paikallaan kertoa. Lähipiirissäni on naishenkilö jolla on reilu 160 tkm ajettu vuoden 2004 bensamoottorinen pikkuauto. Siihen ei koskaan ole tehty minkäänlaista huoltoa, ei edes öljynvaihtoa. Öljyä sentään lisätään, ehkä litra vuodessa. Tulpat alkuperäiset, samoin ilman- ja öljynsuodin. Jarrupalat oli käsketty katsastuksessa uusimaan ja se oli tehty kerran.
Autoilu tapahtuu venäläisen atomivoimalan huoltopolitiikalla. Korjataan sit jos hajoo. Itsekään en tuohon autoon huoltomielessä uskalla kajota. Hajoaa kuitenkin heti huollon jälkeen ja saan syyt niskoilleni.- ssppss
Yksi kuplafolkkarin omistajanainen oli kehittänyt huoltoindikaattorin. Autolla ajettiin kunnes ei enää kulkenut sataa tasaisella. Silloin sitten oli aika ajaa huoltoon. Ei tiettävästi hajonnut.
- laistajan.paratiisi
Veneilyssä voi säästää isoja summia vastaavasti. Vaihtaa sitten vasta jos jotain hajoaa.
Vetarin kumit, köydet, purjeet, helat, lämppäri, moottori vetari, maalit jne kaikki kestää paljon pidempään kun moni ymmärtää. Aivan turhaa rahastusta, esim ei mitään eroa vahaako vai vaan pesee rungon vuosittain. Ja aina voi myydä pois jos alkaa olemaan vikoja, huoltokirja on helppo tekaista ja muutoinkin laittaa myyntikuntoon. - joko_vaihdan
laistajan.paratiisi kirjoitti:
Veneilyssä voi säästää isoja summia vastaavasti. Vaihtaa sitten vasta jos jotain hajoaa.
Vetarin kumit, köydet, purjeet, helat, lämppäri, moottori vetari, maalit jne kaikki kestää paljon pidempään kun moni ymmärtää. Aivan turhaa rahastusta, esim ei mitään eroa vahaako vai vaan pesee rungon vuosittain. Ja aina voi myydä pois jos alkaa olemaan vikoja, huoltokirja on helppo tekaista ja muutoinkin laittaa myyntikuntoon.Ja jos suositellaan vaihtamaan vetarin kumit, köydet, purjeet sun muut vuosittain, sinä tietenkin vaihdat.
- pieni.vaiva
Suosittelen tarkastamaan veneen tankin pohjalla olevan polttoaineen kunnon yli 5 vuotiaassa kalustossa jos tätä ei ole tehty. Erityisesti jos venettä ei ole käytetty paljon tai se on ollut purjehtijalla, joka ei juuri moottoroi.
Telakanpitäjä näytti syksyllä muutamia suodattimia huoltojen jäljiltä ja ainakin itse puhdistutan/tarkastutan tankin 3 vuoden välein ja suodattimet vaihtuu joka vuosi. Vaiva on pieni ja kustannus hukkuu kohinaan.- OutoaSohellusta
Minä uusi kaikki veneen tankit 3 viikon välein. Olen nähnyt kuvia rikkinäisistä tankeista.
- työlista
pieni.vaiva nimimerkki uusituttaa ja tarkastuttaa ne telakanpitäjälle olemattomalla vaivalla
- kustannushukkuu.kohinaan
Kyllä telakan töissä onkin kohinaa, ja maksun kuittaaminen tosiaan on pieni vaiva
- selkeäseuraus
Jos tankin pohjalla on muuta kuin dieseliä, sitä muuta on suodattimessakin. Jos taas tankin nurkka on puhdas, on suodatinkin sitä.
- Nii_mutta_kun_autonmoot
Sivustakatsojana (bensa perämoottorin omistajana) ihmettele tätä keskustelua. Puhutaan suurinpiirtein telakoiden ja huoltofirmojen salaliitosta suodattimien menekin pelastamiseksi. Haloo! Kyse on kympin (10 eur) vuosittaisesta kulusta. Saman hinnan maksatte jonkun ylihintaisen vierasvenesataman yhdestä oluttuopista. En ymmärrä, en todellakaan ymmärrä...
- ymmärrystä_
Perämoottorisi polttoainesuodatin ei olekaan jossain kaapin perukoilla, eikä siitä lirahda hyvin pitkään haisevaa löpöä pilssiin vaihdettaessa. Eikä perämoottorisi ole arka sille vaihdon jälkeen ilmestyneelle pienenpienelle ilmavuodolle.
- henri.loid
Ihan normi purjehtija menoa, siihen tottuu kun ei ota liian vakavasti. Nää tietäjät panee koneen käyntiin heti kun tuuli kääntyy takaa sivulle. Kukaan ei kryssi, pois muodista.
- vpvpvpvpookaksi
Katsoin viis vuotta sitten sen dieselin lasisen kupin,dieselsuodatinta en ole vaihtanut ainakaan viiteentoista vuoteen.Miksi vaihtaa toimivaa ,tosin tänä kesänä aijon kyllä vaihtaa sen ja voin kirjoittaa tänne palstalle miltä suodatin näytti
- kalsarit_pesen
Sama täällä, se vaihtamisvuosi oli 2005. Olemme säästäneet paljon rahaa ja turhaa vaivaa.
- Bubbeldubbel
kalsarit_pesen kirjoitti:
Sama täällä, se vaihtamisvuosi oli 2005. Olemme säästäneet paljon rahaa ja turhaa vaivaa.
Mulla tulee konetunteja n. 30h kesässä. Öljyt vaihdetaan joka vuosi silti. Tuu hakeen vähän käytetyt niin säästät vielä lisää. Varmaan 30 h ajettu suodatin on myös kun uusi. Vaurastuminen on tosiasia!
- TurhaaHuoltoa
Bubbeldubbel kirjoitti:
Mulla tulee konetunteja n. 30h kesässä. Öljyt vaihdetaan joka vuosi silti. Tuu hakeen vähän käytetyt niin säästät vielä lisää. Varmaan 30 h ajettu suodatin on myös kun uusi. Vaurastuminen on tosiasia!
30 h ajetut öljyt ovat melkoisen mustaa tavaraa. Niitä en jättäisi talveksi paikallaan seisovaan koneeseen. Olen antanut itselleni uskotella, että laakerit saattavat syöpyä. Polttoainesuodatin on täysin eri asia. Siitä kun liruttaa joskus mahdollisen veden pois, niin mottorille ei koidu mitään harmia.
- jooniin
Bubbeldubbel kirjoitti:
Mulla tulee konetunteja n. 30h kesässä. Öljyt vaihdetaan joka vuosi silti. Tuu hakeen vähän käytetyt niin säästät vielä lisää. Varmaan 30 h ajettu suodatin on myös kun uusi. Vaurastuminen on tosiasia!
Luuletko, että keskustelun aiheena oleva dieselsuodatin on tekemisissä öljyn kanssa? Ei se mitään, vaihda pois.
- Bubbeldubbel
jooniin kirjoitti:
Luuletko, että keskustelun aiheena oleva dieselsuodatin on tekemisissä öljyn kanssa? Ei se mitään, vaihda pois.
En, ajattelin tarjota kaverille vaan lisää säästömahdollisuutta tämän kalliin ja vaivaa aiheuttavan harrastuksen parissa.
Joku laakeri- ja kampiakselitietotoimisto vaan tuli heti kertomaan, että 30 tuntia käytetty öljy on täysin kelvotonta.
- eiääliö
Moottorihuollot tehdään sen takia, että kausi sujuisi ilman murheita. Ei huolto ohjelma ole sen takia, että korjataan jokin rikki mennyt osa. Vaan sen takia, ettei mikään menisi rikki.
Suodatin maksaa kymppejä ja ruiskupumppu tonneja. Pahimmillaan muutaman kympin säästö aiheuttaa rantaan ajautumisen.
Pihi saa olla, muttei tyhmä.- eityperäkään
Mitä yrität sanoa viittauksella ruiskupumppuun? Ruiskupumppu ei puhtaasta polttoaineesta osaa päätellä, tuleeko se upouuden tai esim. 5v-vanhan suodattimen läpi.
- ei.iällä.väliä
Tulee näistä jutuista mieleen yksi hyvä sanonta: "Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta". Takuuvarmasti nämä huolto-ohjeisiin viittaavat jättävät kuitenkin suuren osan moottorin manuaaln määräämistä toimista tekemättä. Siellä kun listataan melkoinen joukko tarkistuksia päivittäin tai viikoittain tehtäviksi. Jos jostain ohjeesta pitää orjallisesti kiinni, miksi jättää toiset huoletta huomiotta.
Kuten monesti tässä ketjussa on jo todettu, 15 v puhdasta polttoainetta lävitseen päästänyt suodatin on yhtä hyvä kuin uusi. Ja kaksi tuntia likaista polttoainetta saanut suodatin on mennyt tukkoon riippumatta siitä, koska se on otettu käyttöön. - kokemus.on.rautaa
Ihan turha jaella viisauksia. Pena tosta naapuripaatista on opettanut miten hommat menee. Huolto- ja ylläpitointoilijat ei tajua mitään veneen ylläpidosta. Nää hommat pitää vaan tietää, vehkeet toimii aina...
- Jälkiviisastelua
kokemus.on.rautaa kirjoitti:
Ihan turha jaella viisauksia. Pena tosta naapuripaatista on opettanut miten hommat menee. Huolto- ja ylläpitointoilijat ei tajua mitään veneen ylläpidosta. Nää hommat pitää vaan tietää, vehkeet toimii aina...
Niin ja konehuoneen ainoa oikea väri on valkoinen - kiiltävän valkoinen !
- toistan_toistan
kokemus.on.rautaa kirjoitti:
Ihan turha jaella viisauksia. Pena tosta naapuripaatista on opettanut miten hommat menee. Huolto- ja ylläpitointoilijat ei tajua mitään veneen ylläpidosta. Nää hommat pitää vaan tietää, vehkeet toimii aina...
Sarkasmi on vaativa laji. Riittävällä toistolla se muuttuu tautologiaksi...
- eiääliö
eityperäkään kirjoitti:
Mitä yrität sanoa viittauksella ruiskupumppuun? Ruiskupumppu ei puhtaasta polttoaineesta osaa päätellä, tuleeko se upouuden tai esim. 5v-vanhan suodattimen läpi.
Vanha suodatinelementti saattaa hajota virtausvastuksen kasvamisen takia, jolloin sen jäämiä kulkeutuu ruiskupumppuun. Jos käy hyvin, niin pumpun purkaminen riittää. Mutta pahimmassa tapauksessa pumppu menee uusiksi.
Polttoainetankissa oleva polttoaine ei ole koskaan puhdasta. Pohjalla on aina vettä, sakkaa ym.
Vanha suodatin ei ole uuden veroinen vaikka siltä saattaisi näyttää. Virtausvastus on aina suurentunut ja filtterin materiaali hiljalleen täyttynyt. Siirtopumppu joutuu imemään suuremmalla työllä polttoainetta suodattimen läpi, jolloin pumpun käyttöikä pienenee.
Vanha suodatin tukkeentuu hiljalleen. Välttämättä ei edes huomaa moottorin tehon hiljalleen hiipumista. Konetta harvoin ajetaan max tehoilla. Mutta sitten kun ihan oikeasti tarvitsisi tehoja, joita ei enää saada täysimääräisinä, saatetaan joutua tosi pulaan. Taikka sitten tukkeentunut suodatin repeää ja katastrofi on valmis.
Moniko tietää, että polttoaineen joukossa oleva vesi normaalisti pysähtyy suodattimeen. Suodatin tukkeutuu hiljalleen vedestä vaikka näyttää ihan puhtaalta. Pahimmassa tapauksessa vesi puristuu suodattimen läpi, jolloin seuraavaa on ruiskupumppu ja se ei tunnetusti vedestä tykkää.
On kyllä ihan järjen köyhyytä säästää kymppejä suodattimissa, jos ottaa huomioon mitä siitä voi seurata. Jokainen saa tehdä omaisuudellaan ihan mitä haluaa, mutta sitten venettä myydessään ei saa väittää moottorin olevan hyvässä kunnossa. Kunka moni teistä kertoo rehellisesti mahdolliselle ostajalle, että moottoriin ei ole koskaan vaidettu suodattimia? Itse ainakin laskisin moottorin arvoksi tässä tapauksessa pyöreät nolla euroa. Todennäköisesti lähtisin samantien pois veneestä, sillä tuskin muukaan olisi kunnossa.
Onko osa purjehtijoista todellakin ääliöitä? - Brygan.Pena
eiääliö kirjoitti:
Vanha suodatinelementti saattaa hajota virtausvastuksen kasvamisen takia, jolloin sen jäämiä kulkeutuu ruiskupumppuun. Jos käy hyvin, niin pumpun purkaminen riittää. Mutta pahimmassa tapauksessa pumppu menee uusiksi.
Polttoainetankissa oleva polttoaine ei ole koskaan puhdasta. Pohjalla on aina vettä, sakkaa ym.
Vanha suodatin ei ole uuden veroinen vaikka siltä saattaisi näyttää. Virtausvastus on aina suurentunut ja filtterin materiaali hiljalleen täyttynyt. Siirtopumppu joutuu imemään suuremmalla työllä polttoainetta suodattimen läpi, jolloin pumpun käyttöikä pienenee.
Vanha suodatin tukkeentuu hiljalleen. Välttämättä ei edes huomaa moottorin tehon hiljalleen hiipumista. Konetta harvoin ajetaan max tehoilla. Mutta sitten kun ihan oikeasti tarvitsisi tehoja, joita ei enää saada täysimääräisinä, saatetaan joutua tosi pulaan. Taikka sitten tukkeentunut suodatin repeää ja katastrofi on valmis.
Moniko tietää, että polttoaineen joukossa oleva vesi normaalisti pysähtyy suodattimeen. Suodatin tukkeutuu hiljalleen vedestä vaikka näyttää ihan puhtaalta. Pahimmassa tapauksessa vesi puristuu suodattimen läpi, jolloin seuraavaa on ruiskupumppu ja se ei tunnetusti vedestä tykkää.
On kyllä ihan järjen köyhyytä säästää kymppejä suodattimissa, jos ottaa huomioon mitä siitä voi seurata. Jokainen saa tehdä omaisuudellaan ihan mitä haluaa, mutta sitten venettä myydessään ei saa väittää moottorin olevan hyvässä kunnossa. Kunka moni teistä kertoo rehellisesti mahdolliselle ostajalle, että moottoriin ei ole koskaan vaidettu suodattimia? Itse ainakin laskisin moottorin arvoksi tässä tapauksessa pyöreät nolla euroa. Todennäköisesti lähtisin samantien pois veneestä, sillä tuskin muukaan olisi kunnossa.
Onko osa purjehtijoista todellakin ääliöitä?Hei, mä vaihdoin suodattimen viimeksi 1996. Koneet on toiminut todella hyvin ja tehot on tallella. Olen säästänyt todella paljon aikaa ja vaivaa. Ja rahaa.
- Reiska2K
eiääliö kirjoitti:
Vanha suodatinelementti saattaa hajota virtausvastuksen kasvamisen takia, jolloin sen jäämiä kulkeutuu ruiskupumppuun. Jos käy hyvin, niin pumpun purkaminen riittää. Mutta pahimmassa tapauksessa pumppu menee uusiksi.
Polttoainetankissa oleva polttoaine ei ole koskaan puhdasta. Pohjalla on aina vettä, sakkaa ym.
Vanha suodatin ei ole uuden veroinen vaikka siltä saattaisi näyttää. Virtausvastus on aina suurentunut ja filtterin materiaali hiljalleen täyttynyt. Siirtopumppu joutuu imemään suuremmalla työllä polttoainetta suodattimen läpi, jolloin pumpun käyttöikä pienenee.
Vanha suodatin tukkeentuu hiljalleen. Välttämättä ei edes huomaa moottorin tehon hiljalleen hiipumista. Konetta harvoin ajetaan max tehoilla. Mutta sitten kun ihan oikeasti tarvitsisi tehoja, joita ei enää saada täysimääräisinä, saatetaan joutua tosi pulaan. Taikka sitten tukkeentunut suodatin repeää ja katastrofi on valmis.
Moniko tietää, että polttoaineen joukossa oleva vesi normaalisti pysähtyy suodattimeen. Suodatin tukkeutuu hiljalleen vedestä vaikka näyttää ihan puhtaalta. Pahimmassa tapauksessa vesi puristuu suodattimen läpi, jolloin seuraavaa on ruiskupumppu ja se ei tunnetusti vedestä tykkää.
On kyllä ihan järjen köyhyytä säästää kymppejä suodattimissa, jos ottaa huomioon mitä siitä voi seurata. Jokainen saa tehdä omaisuudellaan ihan mitä haluaa, mutta sitten venettä myydessään ei saa väittää moottorin olevan hyvässä kunnossa. Kunka moni teistä kertoo rehellisesti mahdolliselle ostajalle, että moottoriin ei ole koskaan vaidettu suodattimia? Itse ainakin laskisin moottorin arvoksi tässä tapauksessa pyöreät nolla euroa. Todennäköisesti lähtisin samantien pois veneestä, sillä tuskin muukaan olisi kunnossa.
Onko osa purjehtijoista todellakin ääliöitä?Dieselmoottorin polttoainejärjestelmässä tulee aina olla riitävän tehokas esisuodatin, johon kaikki epäpuhtaudet jäävät.
Kun järjestelmä on edelläkuvatun mukainen, ei sinne hienosuodattimelle pääse mitään, joka rikkoisi järjestelmän.
Kaikki tämä edellä kerrottu on tullut tutuksi vuodesta 1971 dieselmoottoreiden kanssa vietetystä antoisasta ajasta. - UskotkoSatuja1
eiääliö kirjoitti:
Vanha suodatinelementti saattaa hajota virtausvastuksen kasvamisen takia, jolloin sen jäämiä kulkeutuu ruiskupumppuun. Jos käy hyvin, niin pumpun purkaminen riittää. Mutta pahimmassa tapauksessa pumppu menee uusiksi.
Polttoainetankissa oleva polttoaine ei ole koskaan puhdasta. Pohjalla on aina vettä, sakkaa ym.
Vanha suodatin ei ole uuden veroinen vaikka siltä saattaisi näyttää. Virtausvastus on aina suurentunut ja filtterin materiaali hiljalleen täyttynyt. Siirtopumppu joutuu imemään suuremmalla työllä polttoainetta suodattimen läpi, jolloin pumpun käyttöikä pienenee.
Vanha suodatin tukkeentuu hiljalleen. Välttämättä ei edes huomaa moottorin tehon hiljalleen hiipumista. Konetta harvoin ajetaan max tehoilla. Mutta sitten kun ihan oikeasti tarvitsisi tehoja, joita ei enää saada täysimääräisinä, saatetaan joutua tosi pulaan. Taikka sitten tukkeentunut suodatin repeää ja katastrofi on valmis.
Moniko tietää, että polttoaineen joukossa oleva vesi normaalisti pysähtyy suodattimeen. Suodatin tukkeutuu hiljalleen vedestä vaikka näyttää ihan puhtaalta. Pahimmassa tapauksessa vesi puristuu suodattimen läpi, jolloin seuraavaa on ruiskupumppu ja se ei tunnetusti vedestä tykkää.
On kyllä ihan järjen köyhyytä säästää kymppejä suodattimissa, jos ottaa huomioon mitä siitä voi seurata. Jokainen saa tehdä omaisuudellaan ihan mitä haluaa, mutta sitten venettä myydessään ei saa väittää moottorin olevan hyvässä kunnossa. Kunka moni teistä kertoo rehellisesti mahdolliselle ostajalle, että moottoriin ei ole koskaan vaidettu suodattimia? Itse ainakin laskisin moottorin arvoksi tässä tapauksessa pyöreät nolla euroa. Todennäköisesti lähtisin samantien pois veneestä, sillä tuskin muukaan olisi kunnossa.
Onko osa purjehtijoista todellakin ääliöitä?Täytyy sanoa, että en osta ainuttakaan väitettäsi, Löytyisikö väitteillesi tukea jostain?
- Pena2K
UskotkoSatuja1 kirjoitti:
Täytyy sanoa, että en osta ainuttakaan väitettäsi, Löytyisikö väitteillesi tukea jostain?
Kelpaako moottorisi huolto-ohjelma tueksi?
- ei.kelpaa
Pena2K kirjoitti:
Kelpaako moottorisi huolto-ohjelma tueksi?
Noin lyhyesti sanottuna: ei.
- Kepa6F
ei.kelpaa kirjoitti:
Noin lyhyesti sanottuna: ei.
Itse käytin tuon mukana tulleen huolto-ohjeen ekana keväänä PuuCeE käynneillä. Toimi ihan hyvin siinä tarkoituksessa.
Moottorin huollosta on toki aina vastannut asiantuntija, joka tietää paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723