Olen käyttänyt muutaman kuukauden mdk:ta ja päivityksethän onnistuvat urpmilla näppärästi. Kernelin päivittämisestä ei vain tunnu löytyvän hirveästi tietoa. Tai siis ohjeet kyllä löytyy, mutta ei tietoa siitä, että miksi kernel kannattaisi/pitäisi päivittää? Ja mitä vaikutuksia toimenpiteellä on muuhun järjestelmään?
Kannattaako kernel päivittää?
9
467
Vastaukset
- päivitykset
Kyllä kannattaa päivittää, jos mikään softa ei ole kiinni juuri tietystä kernel-versiosta.
Uudet kernel-versiot korjaavat joitakin todettuja bugeja. Jos et näihin bugeihin ole suoraa törmännyt, ei päivitys tietenkään ole niin välttämätöntä.
(Tietoturvapäivitykset kannattaa aina muistaa!)
Uudet kernelit kuulemma ovat kehittyneet esim usb:n käsittelyssä. - jepjep
Tosi paha neuvoa/arvioida kun ei ole mitään halua mikä kerneli sinulla on. Katso >uname -a< mikä kernelin versio on. Jos käytät ns ylesimallin kerneliä se kannattaa ilman muuta kääntää itselle sopivaksi ja samalla se uudistuu. Yleismalleissa on kaikki mahdollinen ja näin ollen ne ovat poskettoman suuria, yleismallit ovat kokoa 50-60M ja optimoitu kerneli luokkaa 10-15M. Keerohan kernelin versio!
Mitenhän oikein lasket nuo megatavukoot ? Kompressoitu kernelimage vie megan tai pari. Oma asennuksen mukana tullut 2.6.8:n image vie noin 1.1MB ja itse käännetty 2.6.9:n image 1.6MB. Suurempi syy itse käännetyssä lienee debug-symbolit, jotka vievät tunnetusti tilaa. Ilman niitä koko olisi käsittääkseni jotain samaa luokkaa.
Jos taas tarkoitat sitä, miten paljon esiasennetut jakelut latailevat moduleita ja vievät ajonaikaista muistia, niin sen olen huomannut. Toisaalta ne tarpeettomat modulit voi poistaa käytöstä ajon aikanakin molemmissa tapauksissa.- linux-newbie
Joo, eli kernelin versioksi uname ilmoittaa 2.6.3-7mdk. Mitään kummempia kernelistä johtuvia bugeja en ole huomannut, ainoastaan sähköpostiohjelma välillä kaatuilee. Googletin, että komento "urpmq kernel" näyttää saatavilla olevat kernel-versiot, mutta näkyville tulevista vaihtoehdoista en ymmärrä mitään. "Urpmi kernel" sanoo, että kaikki on jo asennettu. Eli niin kai sitten?
- numero
linux-newbie kirjoitti:
Joo, eli kernelin versioksi uname ilmoittaa 2.6.3-7mdk. Mitään kummempia kernelistä johtuvia bugeja en ole huomannut, ainoastaan sähköpostiohjelma välillä kaatuilee. Googletin, että komento "urpmq kernel" näyttää saatavilla olevat kernel-versiot, mutta näkyville tulevista vaihtoehdoista en ymmärrä mitään. "Urpmi kernel" sanoo, että kaikki on jo asennettu. Eli niin kai sitten?
Pitäiskö laittaa halutun kernelin versio:
urpmi kernel-versionumero - linux-newbie
numero kirjoitti:
Pitäiskö laittaa halutun kernelin versio:
urpmi kernel-versionumeroEn ymmärrä kysymystä - oliko se kysymys? Pahoittelen ! :)
- vihjettä
linux-newbie kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä - oliko se kysymys? Pahoittelen ! :)
Kaverin vihje kai kuului:
urpmi kernel-2.6.10 tai muu uusin Mandraken tarjoama 2.6 -kernel. Saitkos tuon jo asennetuksi? - jepjep
linux-newbie kirjoitti:
Ainakin minä olen antanut itselleni kertoa, että jos kernelin versionumerossa on pariton numero se tarkoittaa, että se on kehitysversio. Sinuna päivittäisin kernelin tuoreemmaksi ja kääntäisin sen itselle sopivaksi.
- kysyjä111
jepjep kirjoitti:
Ainakin minä olen antanut itselleni kertoa, että jos kernelin versionumerossa on pariton numero se tarkoittaa, että se on kehitysversio. Sinuna päivittäisin kernelin tuoreemmaksi ja kääntäisin sen itselle sopivaksi.
Minulla on kernel 2.2
Miten kernel päivitetään ja miten se käännetään?
Olen kuullut kääntämisestä mutta en ole ymmärtänyt sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448229Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442224Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262102- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811657- 321327
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860