Kannattaako kernel päivittää?

linux-newbie

Olen käyttänyt muutaman kuukauden mdk:ta ja päivityksethän onnistuvat urpmilla näppärästi. Kernelin päivittämisestä ei vain tunnu löytyvän hirveästi tietoa. Tai siis ohjeet kyllä löytyy, mutta ei tietoa siitä, että miksi kernel kannattaisi/pitäisi päivittää? Ja mitä vaikutuksia toimenpiteellä on muuhun järjestelmään?

9

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivitykset

      Kyllä kannattaa päivittää, jos mikään softa ei ole kiinni juuri tietystä kernel-versiosta.
      Uudet kernel-versiot korjaavat joitakin todettuja bugeja. Jos et näihin bugeihin ole suoraa törmännyt, ei päivitys tietenkään ole niin välttämätöntä.
      (Tietoturvapäivitykset kannattaa aina muistaa!)

      Uudet kernelit kuulemma ovat kehittyneet esim usb:n käsittelyssä.

    • jepjep

      Tosi paha neuvoa/arvioida kun ei ole mitään halua mikä kerneli sinulla on. Katso >uname -a< mikä kernelin versio on. Jos käytät ns ylesimallin kerneliä se kannattaa ilman muuta kääntää itselle sopivaksi ja samalla se uudistuu. Yleismalleissa on kaikki mahdollinen ja näin ollen ne ovat poskettoman suuria, yleismallit ovat kokoa 50-60M ja optimoitu kerneli luokkaa 10-15M. Keerohan kernelin versio!

      • Mitenhän oikein lasket nuo megatavukoot ? Kompressoitu kernelimage vie megan tai pari. Oma asennuksen mukana tullut 2.6.8:n image vie noin 1.1MB ja itse käännetty 2.6.9:n image 1.6MB. Suurempi syy itse käännetyssä lienee debug-symbolit, jotka vievät tunnetusti tilaa. Ilman niitä koko olisi käsittääkseni jotain samaa luokkaa.

        Jos taas tarkoitat sitä, miten paljon esiasennetut jakelut latailevat moduleita ja vievät ajonaikaista muistia, niin sen olen huomannut. Toisaalta ne tarpeettomat modulit voi poistaa käytöstä ajon aikanakin molemmissa tapauksissa.


      • linux-newbie

        Joo, eli kernelin versioksi uname ilmoittaa 2.6.3-7mdk. Mitään kummempia kernelistä johtuvia bugeja en ole huomannut, ainoastaan sähköpostiohjelma välillä kaatuilee. Googletin, että komento "urpmq kernel" näyttää saatavilla olevat kernel-versiot, mutta näkyville tulevista vaihtoehdoista en ymmärrä mitään. "Urpmi kernel" sanoo, että kaikki on jo asennettu. Eli niin kai sitten?


      • numero
        linux-newbie kirjoitti:

        Joo, eli kernelin versioksi uname ilmoittaa 2.6.3-7mdk. Mitään kummempia kernelistä johtuvia bugeja en ole huomannut, ainoastaan sähköpostiohjelma välillä kaatuilee. Googletin, että komento "urpmq kernel" näyttää saatavilla olevat kernel-versiot, mutta näkyville tulevista vaihtoehdoista en ymmärrä mitään. "Urpmi kernel" sanoo, että kaikki on jo asennettu. Eli niin kai sitten?

        Pitäiskö laittaa halutun kernelin versio:
        urpmi kernel-versionumero


      • linux-newbie
        numero kirjoitti:

        Pitäiskö laittaa halutun kernelin versio:
        urpmi kernel-versionumero

        En ymmärrä kysymystä - oliko se kysymys? Pahoittelen ! :)


      • vihjettä
        linux-newbie kirjoitti:

        En ymmärrä kysymystä - oliko se kysymys? Pahoittelen ! :)

        Kaverin vihje kai kuului:
        urpmi kernel-2.6.10 tai muu uusin Mandraken tarjoama 2.6 -kernel. Saitkos tuon jo asennetuksi?


      • jepjep
        linux-newbie kirjoitti:

        Joo, eli kernelin versioksi uname ilmoittaa 2.6.3-7mdk. Mitään kummempia kernelistä johtuvia bugeja en ole huomannut, ainoastaan sähköpostiohjelma välillä kaatuilee. Googletin, että komento "urpmq kernel" näyttää saatavilla olevat kernel-versiot, mutta näkyville tulevista vaihtoehdoista en ymmärrä mitään. "Urpmi kernel" sanoo, että kaikki on jo asennettu. Eli niin kai sitten?

        Ainakin minä olen antanut itselleni kertoa, että jos kernelin versionumerossa on pariton numero se tarkoittaa, että se on kehitysversio. Sinuna päivittäisin kernelin tuoreemmaksi ja kääntäisin sen itselle sopivaksi.


      • kysyjä111
        jepjep kirjoitti:

        Ainakin minä olen antanut itselleni kertoa, että jos kernelin versionumerossa on pariton numero se tarkoittaa, että se on kehitysversio. Sinuna päivittäisin kernelin tuoreemmaksi ja kääntäisin sen itselle sopivaksi.

        Minulla on kernel 2.2
        Miten kernel päivitetään ja miten se käännetään?
        Olen kuullut kääntämisestä mutta en ole ymmärtänyt sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      199
      2094
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1168
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      815
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      557
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe