Huono otsikko, mutta se kertoo jo siitä, että miksi en löytnyt LibreOffice Helpistä mitään apua, koska enhän osaa edes muotoilla oikein, mitä haluan.
Eli kun lukee tavallista kirjaa, huomaa miten kaikki rivit on tasattu niin, että jos jokin sana ei riville mahdu, se katkeaa tavun kohdalta ja siihen tulee sillaijn jännästi tavuviiva. Eli sana jatkuu tavusta uudella rivillä. Eli esimerkki:
Kalle meni kauppaan ostaakseen sieltä marmeladia, mutta tis-
killä olikin liian pitkä jono, jotta Kalle hermostuksissaan olisi voi-
nut odottaa, joten hän päätti varastaa marmeladin.
Noniin! Miten mä saan LibreOfficeen tuon saamarin tavuviivan! Enhän mä ole löytänyt netsitä tietoa, kun en tiedä edes tuolle muuta nimeä kuin "tavuviiva"! Miten rivit tasataan tuolla katkoviivalla? En halua mitään keskitettyä, vaan katkoviivatasuksen! Pliis helppikää ja kiitos jo ihan kauheesti vastauksestasi!
APUA! Miten saan katkoviivatasauksen?!
2
117
Vastaukset
- yuytiyuio
Katkoviiva ei ole tavuviivan synonyymi. Etsit 'tasaa' -nappulaa (justified). Jos se on englanninkielinen ohjelma, tuskin se suomalaista tekstiä osaa automaattisesti tavuttaa, eikä tavuttaminen edes ole tarpeen, jos vain haluat tasaiset marginaalit. Sanojen väliä pidennetään tarpeen mukaan. Tavuttaminen on sitten ihan viimeistelyvaiheen juttu ennen painoon menoa.
- HerraXL
Kyllä, ja se viimeistelyvaihe-tavutus on sitten tehtävä ihan itse, omin pikku kätösin, herra viestiketjunaloittaja-trhtdrhrdhrdh. Eli kannattaa vielä miettiä, laitatko yksinkertaisesti tasauksen asetuksista "tasattu" vasemman, oikean ja keskitetyn sijaan, vai alatko itse vääntämään tavutuksesi.
Pieni vinkki: Tavutus omin käsin on helvetin kovaa hommaa. Mutta niinkuin sanonta kuuluu; heikot sortuu Libreofficen tavutustasauksessa, jätkä sen kuin tavutustasottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt721814Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1101655Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942521245Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1821202Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2351173Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451087- 2121054
Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös293912Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm221890- 56767