Pienet luontoystävämme :)

Kohta taas tulee pihoillemme pienet suloiset piikkikamumme eli siilit etsimään ruokaa :) Kuinka moni tunnustautuu siilien ystäväksi? Minä odotan kovasti näitä pieniä tuhisijoita. Niitä on mukava seurailla ja ruokkia :)

96

969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä mieltä muuten olette lintujen kesäruokinnasta? Olen huomannut joidenkin tekevän sitäkin. Minusta ei kyllä olis tarvetta..

      • ei_ole_tarvetta

        Eikös kesäruokinta levitä tauteja, näin olen lukenut.


      • ei_ole_tarvetta kirjoitti:

        Eikös kesäruokinta levitä tauteja, näin olen lukenut.

        No niin minäkin muistaisin, että noin olisi. Ja kyllähän linnut kesällä löytää itsekkin syötävää. Talviruokinta on sitten erikseen. Silloin tulee kyllä laittaa pikkusille ruokaa :)


      • Keparissa oli jokunen vuosi sitten juttua, miten pihan lintupopulaatio menehtyi juuri tällaisen kesäruokinnan seurauksena. Valitettavasti lämpimät säät tarjoavat ruokintapaikkojen pöpöille oivalliset olosuhteet lisääntyä. Yksipuolinen 'lintulautaravinto' altistaa myös poikueet kehityshäiriöille, mm. siivet eivät kehity normaalisti jne.


      • spee_do kirjoitti:

        Keparissa oli jokunen vuosi sitten juttua, miten pihan lintupopulaatio menehtyi juuri tällaisen kesäruokinnan seurauksena. Valitettavasti lämpimät säät tarjoavat ruokintapaikkojen pöpöille oivalliset olosuhteet lisääntyä. Yksipuolinen 'lintulautaravinto' altistaa myös poikueet kehityshäiriöille, mm. siivet eivät kehity normaalisti jne.

        Tuon olisi hyvä kaikkien tietää. Minusta on oudon näköistä, kun linnuille käydään viemässä siemeniä keskellä kesää.


      • Mitävittuaaaa

        Turpa kiinni saatana


    • ruokkija

      Kaustarissa on jo siili käynyt viikon ajan syömässä iltaisin.

      • Ihanko totta?? :) Voi, olipa mukava kuulla. Aina sitä tulee yhtä iloiseksi, ku kuulee näitten pikkusten olevan liikkeellä :)


    • saatananharakka

      Linnut niinkuin mekin, olemme luonnollisia, etsimme ravinnon kykyjemme mukaan, emme tunge toisten suuhun sitä mitä itse kuvittelemme olevan lähes täsmäravintoa. Ne jotka ruokkivat lintuja, ovat joko päästäänsä sekaisin, tai haluavat nähdä lintujen käyvän astioilla, tai luulevat että heidän velvollisuutensa on ruokkia niitä, koska talvella eivät saa ravintoa, suuremmoiset idiootit.
      Ja kaikki tuo tehdään ajattelematta naapureiden hyväksyntää.

      • Sinun mielestä siis ei talvellakaan saisi ruokkia lintuja? Mä olen kyllä toista mieltä. Ja en kysy naapureilta että sopiiko se..


      • oikeanimesi

        Narsistit ovat tunnetusti omahyväisiä. Etkä edes perustele ruokintaasi.


      • oikeanimesi kirjoitti:

        Narsistit ovat tunnetusti omahyväisiä. Etkä edes perustele ruokintaasi.

        Tämä oli varmaan minulle tarkoitettu..En perustellut miksi ruokin lintuja talvella, koska oletin että kaikki ihmiset jo tietää miksi niitä ruokitaan talviaikaan.


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Tämä oli varmaan minulle tarkoitettu..En perustellut miksi ruokin lintuja talvella, koska oletin että kaikki ihmiset jo tietää miksi niitä ruokitaan talviaikaan.

        No laitetaas linkkii selvyyden vuoksi... ;)

        http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/talviruokinta/


      • artagnan kirjoitti:

        No laitetaas linkkii selvyyden vuoksi... ;)

        http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/talviruokinta/

        No nuo vastavänkääjät vänkää asiasta kuin asiasta. Ihan sama vaikka olis kirjoittanu että aurinko on taivaalla, niin varmaan väittäis että on maassa.


      • tinttu-liina kirjoitti:

        No nuo vastavänkääjät vänkää asiasta kuin asiasta. Ihan sama vaikka olis kirjoittanu että aurinko on taivaalla, niin varmaan väittäis että on maassa.

        No piruuttain mä ton tuohon laitoin ku jätkäki viitti esittää ruosteisii kuulalaakerei... ;)


      • artagnan kirjoitti:

        No piruuttain mä ton tuohon laitoin ku jätkäki viitti esittää ruosteisii kuulalaakerei... ;)

        Juu. kyllä mä ymmärsin :) Kiva kummiski ku laitoit ton linkin, niin siitä saa lukea tietämättlmät. ;)


      • tollompaa
        tinttu-liina kirjoitti:

        Tämä oli varmaan minulle tarkoitettu..En perustellut miksi ruokin lintuja talvella, koska oletin että kaikki ihmiset jo tietää miksi niitä ruokitaan talviaikaan.

        Tyyppi olettaa että kaikki ihmiset tietää... hehe..


    • Tota noin... Olikos noi sillit laktoosi-intoleraatikkoi? Mä muistelen vaan kuulleeni jotain siihen suuntaan :)

      • Pääsiäinen veti sillai finaaliin et siilitki on sit sillei... ;)


      • Juu..vettä on parempi antaa. Tarkotikko tuossa toisessa viestissä, että finaalissa niin että siilistä tulee silli? :P


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Juu..vettä on parempi antaa. Tarkotikko tuossa toisessa viestissä, että finaalissa niin että siilistä tulee silli? :P

        No hupsista..silleistähän sä kirjotitkin..vaikkaki vahingossa :))


    • hyöty

      Vettä ne herrojen hevosetkin juo, oli ennen tapana sanoa. Sitten joku taliaivo ajaa siilien päälle, oikein koukkaa että varmasti osuu.

      Mutta, siilit kun ovat hyöty eläimiä, vaikka ei sitä moni uskokkaan.

      • Eiköhän luonnossa kaikilla ole oma tehtävänsä. Kukaan eikä mikään siellä ei ole turhaan. Nykyaikana ihmiset haluais hävittää kaiken :( Eilen just aattelin tuota, että toivottavasti kaikki varoo noita teitä ylittäviä siilejä..ettei ainakaan tahallaan päälle ajeta.


    • kunhan_kyselen

      Mikä on siileille soveliasta murkinaa? Kuivaruoka ei taida käydä..

      • Käy kissojen ja koirien kuivaruoat, ku pehmentää niitä veden kanssa. Samoin käy kissojen märkäruoat ja maapähkinät, ku murskaa ne valmiiksi :) Ihan keskikesällä, jos on hyvät säät, nii kannattaa pitää ruokinnassa taukoa, ku siilit löytää luonnostaki oikeaa sille sopivaa ruokaa. Oikein sateisena tai kuivana aikana niille on hyvä laittaa ruokaa. Ja varsinkin keväällä ja syksyllä niille on hyvä laittaa ruokaa. :)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Käy kissojen ja koirien kuivaruoat, ku pehmentää niitä veden kanssa. Samoin käy kissojen märkäruoat ja maapähkinät, ku murskaa ne valmiiksi :) Ihan keskikesällä, jos on hyvät säät, nii kannattaa pitää ruokinnassa taukoa, ku siilit löytää luonnostaki oikeaa sille sopivaa ruokaa. Oikein sateisena tai kuivana aikana niille on hyvä laittaa ruokaa. Ja varsinkin keväällä ja syksyllä niille on hyvä laittaa ruokaa. :)

        Oho..olipas toistoa..tulee nopsaan kirjotettua, ku sivusto tökkii taas pahasti.


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Oho..olipas toistoa..tulee nopsaan kirjotettua, ku sivusto tökkii taas pahasti.

        Vaikee oli kyl päästä kirjautuun ku sivusto tarjos tota bad gateway nginxii ja apinan naamaa vuoron perään...


      • ovat_herkkävatsaisia

        Pitää välttää suolaa ja mausteita.


      • ovat_herkkävatsaisia kirjoitti:

        Pitää välttää suolaa ja mausteita.

        Joo..tuo olikin hyvä huomio. Ei tosiaan saa olla suolaista tai maustettua. Ja jossakin kerrottiin, että kalakin pitäisi vaikka keittää ensin eli ei kalaa raakana :)


      • artagnan kirjoitti:

        Vaikee oli kyl päästä kirjautuun ku sivusto tarjos tota bad gateway nginxii ja apinan naamaa vuoron perään...

        Tää sivusto on kyllä nyt temppuillut tosi hurjasti :/

        Mut kuules Artsi..en ole ikinä tätä huomannu sanoa, mut kiva ku sä oot ollu täällä höpöttelemässä. Sun kanssas on kyllä juttua lentänyt :) Vaikka oon välillä vähä kiusannu kaikenmaailman jutuilla, niin oikeesti oot mun mielestä tosi hyvä tyyppi :)


      • kunhan_kyselen
        tinttu-liina kirjoitti:

        Käy kissojen ja koirien kuivaruoat, ku pehmentää niitä veden kanssa. Samoin käy kissojen märkäruoat ja maapähkinät, ku murskaa ne valmiiksi :) Ihan keskikesällä, jos on hyvät säät, nii kannattaa pitää ruokinnassa taukoa, ku siilit löytää luonnostaki oikeaa sille sopivaa ruokaa. Oikein sateisena tai kuivana aikana niille on hyvä laittaa ruokaa. Ja varsinkin keväällä ja syksyllä niille on hyvä laittaa ruokaa. :)

        Kiitti hyvistä ohjeista!


      • kunhan_kyselen kirjoitti:

        Kiitti hyvistä ohjeista!

        Oleppas hyvä :) Mukavaa, jos oli apua :))


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Tää sivusto on kyllä nyt temppuillut tosi hurjasti :/

        Mut kuules Artsi..en ole ikinä tätä huomannu sanoa, mut kiva ku sä oot ollu täällä höpöttelemässä. Sun kanssas on kyllä juttua lentänyt :) Vaikka oon välillä vähä kiusannu kaikenmaailman jutuilla, niin oikeesti oot mun mielestä tosi hyvä tyyppi :)

        parempi ku et ala artsia liiemmälti kehumaan ku saattaapi hällä kihahtaa hattuun.. ;)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Tää sivusto on kyllä nyt temppuillut tosi hurjasti :/

        Mut kuules Artsi..en ole ikinä tätä huomannu sanoa, mut kiva ku sä oot ollu täällä höpöttelemässä. Sun kanssas on kyllä juttua lentänyt :) Vaikka oon välillä vähä kiusannu kaikenmaailman jutuilla, niin oikeesti oot mun mielestä tosi hyvä tyyppi :)

        Mä kuules nautin ku mimmit kiusii et antaa palaa vaan... ;)


      • temmirauta kirjoitti:

        parempi ku et ala artsia liiemmälti kehumaan ku saattaapi hällä kihahtaa hattuun.. ;)

        Kyl mä nää keissit handlaan... Tää on vaan hyvää treenii ku biitsil mimmit mut kuiteski piirittää ;)


      • artagnan kirjoitti:

        Mä kuules nautin ku mimmit kiusii et antaa palaa vaan... ;)

        Hoh hoijaa... Mun tekee mieli puuttua tähän asiaan, koska mulla on ompeluseuran myöntämä diplomi hyvästä käytöksestä ja hienotunteisuudesta. Jos nainen sanoo miehelle kohteliaisuuden, takaisin kuuluu vastata vielä tsiljardi kertaa söpömmin. Siis ei todellakaan niin, että kiusi mua lisää ja ihaile mun sikspäkkiä, aaaaah ja jeeeee... ლ(ಠ_ಠ❀)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Käy kissojen ja koirien kuivaruoat, ku pehmentää niitä veden kanssa. Samoin käy kissojen märkäruoat ja maapähkinät, ku murskaa ne valmiiksi :) Ihan keskikesällä, jos on hyvät säät, nii kannattaa pitää ruokinnassa taukoa, ku siilit löytää luonnostaki oikeaa sille sopivaa ruokaa. Oikein sateisena tai kuivana aikana niille on hyvä laittaa ruokaa. Ja varsinkin keväällä ja syksyllä niille on hyvä laittaa ruokaa. :)

        Siis tajuaako ne tulla pihalle, jos niille laittaa ruokaa???


      • SäädyllinenVanhaTäti kirjoitti:

        Hoh hoijaa... Mun tekee mieli puuttua tähän asiaan, koska mulla on ompeluseuran myöntämä diplomi hyvästä käytöksestä ja hienotunteisuudesta. Jos nainen sanoo miehelle kohteliaisuuden, takaisin kuuluu vastata vielä tsiljardi kertaa söpömmin. Siis ei todellakaan niin, että kiusi mua lisää ja ihaile mun sikspäkkiä, aaaaah ja jeeeee... ლ(ಠ_ಠ❀)

        Niin samaa mieltä sun kanssa rakas täti... ♡


      • artagnan kirjoitti:

        Mä kuules nautin ku mimmit kiusii et antaa palaa vaan... ;)

        Ai siitäkin, että oot lammas? :))


      • Ariel-the-Mermaid kirjoitti:

        Siis tajuaako ne tulla pihalle, jos niille laittaa ruokaa???

        No keväällä esim. niin en ole laittanut ruokaa kuin vasta sitten, kun siili töpöstelee pihaan eli kyllä ne saattaa eksyä pihalle, vaikkei siellä vielä ruokaa olisikaan.

        Ja tietty se ruoantuoksu sitten muutoin saattaa houkutella siilejä tulemaan. Useinhan ne nuuskuttelee sillä nenullaan samalla, ku pihaan tulevat.


      • SäädyllinenVanhaTäti kirjoitti:

        Hoh hoijaa... Mun tekee mieli puuttua tähän asiaan, koska mulla on ompeluseuran myöntämä diplomi hyvästä käytöksestä ja hienotunteisuudesta. Jos nainen sanoo miehelle kohteliaisuuden, takaisin kuuluu vastata vielä tsiljardi kertaa söpömmin. Siis ei todellakaan niin, että kiusi mua lisää ja ihaile mun sikspäkkiä, aaaaah ja jeeeee... ლ(ಠ_ಠ❀)

        Ai ku sä oot söde tätsy... Niinku sellainen kiihkee kiharapää <3 Mä kyl diggaan ku sä muikistelet huulii tollai et nuudelis asti tääl tuntuu ;)


      • SäädyllinenVanhaTäti kirjoitti:

        Hoh hoijaa... Mun tekee mieli puuttua tähän asiaan, koska mulla on ompeluseuran myöntämä diplomi hyvästä käytöksestä ja hienotunteisuudesta. Jos nainen sanoo miehelle kohteliaisuuden, takaisin kuuluu vastata vielä tsiljardi kertaa söpömmin. Siis ei todellakaan niin, että kiusi mua lisää ja ihaile mun sikspäkkiä, aaaaah ja jeeeee... ლ(ಠ_ಠ❀)

        Liftaatsä kyytiin vai miks toi peukku? ;)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Ai siitäkin, että oot lammas? :))

        No sä oot kyl ainoo kuka kehuu lampaaks... ;)


      • artagnan kirjoitti:

        No sä oot kyl ainoo kuka kehuu lampaaks... ;)

        Ai kehuu...:)))Ja mä muistin että pässihän sä olitkin ;) Mä muutes taidan tulevana kesänä viihtyä rannalla, ku mä haluan ehdottomasti nähdä, ku sä meet rannalla lihaksia pullistellen ja kaamee pimulauma ympärillä ;))))


      • artagnan kirjoitti:

        Ai ku sä oot söde tätsy... Niinku sellainen kiihkee kiharapää <3 Mä kyl diggaan ku sä muikistelet huulii tollai et nuudelis asti tääl tuntuu ;)

        Kerroppa mulle, että missä se sillon tuntuu, ku tuntuu nuudelissa??? 😨


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Ai kehuu...:)))Ja mä muistin että pässihän sä olitkin ;) Mä muutes taidan tulevana kesänä viihtyä rannalla, ku mä haluan ehdottomasti nähdä, ku sä meet rannalla lihaksia pullistellen ja kaamee pimulauma ympärillä ;))))

        No tuu tsiigaileen vaan joukon jatkoks... Muista sit kertoo etukäteen et millasii biksui sä käytät et mä tiedän bongata sut mimmein seast ;)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Kerroppa mulle, että missä se sillon tuntuu, ku tuntuu nuudelissa??? 😨

        Kyl sä tiiät ;) Jotku sanat tarttuu sit aika äkkii käyttöön niinku toi kiusii, tsiljardii, hiusto, meitsi jne...


      • artagnan kirjoitti:

        No tuu tsiigaileen vaan joukon jatkoks... Muista sit kertoo etukäteen et millasii biksui sä käytät et mä tiedän bongata sut mimmein seast ;)

        No tuotas noin..Ku mä kyl aattelin tehdä ihan salaretken ja vakoilla sun toimintas niinku ihan puskissa ;) Hommasin jo Erkinhallista maastopuvunki ja supertehokkaat kiikarit ;)) Voin sitte raportoida tännekin sun pullistelujas ihan kuvien kera ;))

        Hupia tiedossa ;))


      • artagnan kirjoitti:

        Kyl sä tiiät ;) Jotku sanat tarttuu sit aika äkkii käyttöön niinku toi kiusii, tsiljardii, hiusto, meitsi jne...

        Noo..nuudelit kyllä tiiän, mutta en kyllä muuten..pitäiskö sitä tietää, ku mä en vaan tiiä. En ois kysynykkää muuten :P


      • tinttu-liina kirjoitti:

        No tuotas noin..Ku mä kyl aattelin tehdä ihan salaretken ja vakoilla sun toimintas niinku ihan puskissa ;) Hommasin jo Erkinhallista maastopuvunki ja supertehokkaat kiikarit ;)) Voin sitte raportoida tännekin sun pullistelujas ihan kuvien kera ;))

        Hupia tiedossa ;))

        Kyl mä funtsisin kahteen kertaan ennen ku mä menisin puskikkoon kyttäileen ;) Katos ku on vuoren kokosii punkkei jotka livahtaa kauluksest tosta vaan :( Sit sä tulisit hädissäs huutaan biitsil et ' Apuu Artsi daisareis sätkii karvaiset jalat...' Et kandee varoo ;)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Noo..nuudelit kyllä tiiän, mutta en kyllä muuten..pitäiskö sitä tietää, ku mä en vaan tiiä. En ois kysynykkää muuten :P

        No mä paljastan sen verran et se voi olla pehmee tai sit kova... ;)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        No keväällä esim. niin en ole laittanut ruokaa kuin vasta sitten, kun siili töpöstelee pihaan eli kyllä ne saattaa eksyä pihalle, vaikkei siellä vielä ruokaa olisikaan.

        Ja tietty se ruoantuoksu sitten muutoin saattaa houkutella siilejä tulemaan. Useinhan ne nuuskuttelee sillä nenullaan samalla, ku pihaan tulevat.

        No se oli siili sitten joka söi tytsin merkillisesti hävinneet kattaukset.. :-O


      • artagnan kirjoitti:

        Kyl mä funtsisin kahteen kertaan ennen ku mä menisin puskikkoon kyttäileen ;) Katos ku on vuoren kokosii punkkei jotka livahtaa kauluksest tosta vaan :( Sit sä tulisit hädissäs huutaan biitsil et ' Apuu Artsi daisareis sätkii karvaiset jalat...' Et kandee varoo ;)

        No meitsi ei tuollaisen tilanteen eteen tullessa epäröisi työntää kättä Lanasen kaula-aukosta.. ;-P


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Ai kehuu...:)))Ja mä muistin että pässihän sä olitkin ;) Mä muutes taidan tulevana kesänä viihtyä rannalla, ku mä haluan ehdottomasti nähdä, ku sä meet rannalla lihaksia pullistellen ja kaamee pimulauma ympärillä ;))))

        Tytsi siellä korkeintaan on sen kanssa elikkä pimulauma on vaan Artsin piilevän hajataitteisuuden aiheuttama optinen harha.. ;-D


      • artagnan kirjoitti:

        Kyl mä funtsisin kahteen kertaan ennen ku mä menisin puskikkoon kyttäileen ;) Katos ku on vuoren kokosii punkkei jotka livahtaa kauluksest tosta vaan :( Sit sä tulisit hädissäs huutaan biitsil et ' Apuu Artsi daisareis sätkii karvaiset jalat...' Et kandee varoo ;)

        Hah..jos mun paidan sisään menis joku karvajalka, nii mä varmaan ekana joutuisin heittämään sen paidan mäkeen:)) Ja mä oisin nii kauhusta kankeena, etten sais minkäänlaista kiljasua ulos :))


      • artagnan kirjoitti:

        No mä paljastan sen verran et se voi olla pehmee tai sit kova... ;)

        Sun aivot ne ei ainakaa ole, ku on pehmeet koko ajan ;))))


      • butch-cassidy kirjoitti:

        No meitsi ei tuollaisen tilanteen eteen tullessa epäröisi työntää kättä Lanasen kaula-aukosta.. ;-P

        Hiirenloukku odottamaan ;))


      • Ariel-the-Mermaid kirjoitti:

        Niin samaa mieltä sun kanssa rakas täti... ♡

        Olen se poitsu joka tuli hätiin, kun tipautit puhelimesi jäätikköön uimahallin edessä pari vuotta sitten. Poitsu jonka jätit pakkaseen tuntikausiksi tyhjän panttina odottamaan. Tässä tuli henkilöllisyys paljastettua likipitäen täysin, monellekin taholle. Ota muhun yhteyttä Cinderella, polvillani pyydän. Jotain kun välillämme selkeästi oli..


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Hah..jos mun paidan sisään menis joku karvajalka, nii mä varmaan ekana joutuisin heittämään sen paidan mäkeen:)) Ja mä oisin nii kauhusta kankeena, etten sais minkäänlaista kiljasua ulos :))

        Ai sä meinaat niinku jättihämis... ;)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Hah..jos mun paidan sisään menis joku karvajalka, nii mä varmaan ekana joutuisin heittämään sen paidan mäkeen:)) Ja mä oisin nii kauhusta kankeena, etten sais minkäänlaista kiljasua ulos :))

        No kannattaa Lanasenkin ottaa rantsulla aurinkoa sellaisessa asennossa ettei meitsin kaltaiset sällit pääse työntämään karvaisia jalkojaan kaula-aukosta sisään, että että.. ;-D


    • TosirealistiKokkolan

      Hah hah haaa, on siinä paljon viisaita luontoasiantuntijoita. Naurettavaa lasten paskaa:
      Kysykää jatkossa setä-tosirealistilta, niin ei tarvitse alkaa arvuutella, jossitella ja väitellä...
      Siili ilmestyy pesästään Kokkolan seudulla aikaisintaan toukokuun alussa, ja silloinkin vain aurinkoiselle paikalle. Olen seurannut mm siilien elämää pihallamme jo noin 30 vuotta. Leikkimökkimme alusta on monen siilin talvehtimispaikka. Jätimme mökin vain nurkkatolppien varaan juuri tästä syystä, ja alle paljon heinää ja olkea. Siilille ei saa tarjota ihmis- ja eläinruokaa, sillä ne sisältävät valtavan määrän suolaa ja säilytysaineita, jotka ovat siilille myrkkyä. Vain vettä, hedelmiä, hedelmämysliä, leseitä, viljahiutaleita yms voi olla tarjolla. Vettäkin vain, jos sitä ei ole luonnostaan lähialueen "montuissa", kuten kallioon kaivamassani vesiastiassa. Tontillamme on ollut "näkyvissä" parhaillaan 10 siiliä, 10.5.2010 aamulla noin kello 04.00.
      Eräs merkki siilien äkillisestä taantumasta oli, että ne alkoivat kulkea keskellä päivää - keskellä kesää. Jokin sairaus oli niihin iskenyt. Olen varma siitä, että syynä oli kesäruokinta, eli kaikkiaan väärä ruokinta mm maito- ja juustotuotteet. Jättäkää kesäaktiiviset eläimet jatkossa rauhaan. Onko selvä? Onhan! Kiitos. Terveisin tosi luontoasiantuntija. Hah!!!...

      • Siilit tarvii proteiinia, joten nuo sun eväät on kyllä siileille, jotka on laihiksella..


    • EläinystäväKokkola

      Ressu on taas oikeassa. Siili on yöeläin jota ei saa ruokkia. Siilin pääravintoa on etanat, madot, sammakot, heinäsirkat ym hyönteiset, muurahaiset. Jopa käärme on joutunut siilin saaliiksi.
      Siili on kuitenkin kaikkiruokainen. Jopa raato kelpaa. Maaeläin ei tarvitse kalaa, kuten joku esitti. Ei kalaa missään muodossa. Siili on laktoosi-intolerantti, joten ei kakkuja, pikkuleipiä, maitoa, mehua, olutta, alkoholia yms yms... Siilin elinkaari on lyhyt, korkeintaan 10 vuotta, joten sen elämänrytmiä ei saa häiritä ihmisen toimesta, hah!...

    • TOSItahavo

      Mitä se Tahavo tulee lässyttämään toisten ketjuun! On se pelle äijä!

    • olipas sitte semmonen komian sorttinen aamurusko et saas nähä sataako sieltä seipähiä. taitaapi ne fiksuimmat siilit vielä kääntää kylkiä siellä talvipesässään.. :)

      • No toivotttavasti eivät ainakaan kaikki herää liian aikaisin.


    • Olen nähnyt siilin viimeksi mun nuoruudessa... Ja siitä on ainakin kymmenen vuotta aikaa :))

      • Vaan kymmenen vuotta on sun nuoruuteen...Kuvasta päätellen en ihan heti ois uskonu...


      • klan_komein_uros

        Tämän 'jäbän' seurassa näet siilit ja koet tähtitaivaat;) Ulkonäöltä tunnet sut kaunokainen, jos oot vapaa tai halukas tai mieluusti molempia niin vinkkaa....... ;)


      • kiinnostus_heräsi
        klan_komein_uros kirjoitti:

        Tämän 'jäbän' seurassa näet siilit ja koet tähtitaivaat;) Ulkonäöltä tunnet sut kaunokainen, jos oot vapaa tai halukas tai mieluusti molempia niin vinkkaa....... ;)

        Onko tuo pikkupimu?


      • klan_komein_uros kirjoitti:

        Tämän 'jäbän' seurassa näet siilit ja koet tähtitaivaat;) Ulkonäöltä tunnet sut kaunokainen, jos oot vapaa tai halukas tai mieluusti molempia niin vinkkaa....... ;)

        Varo vanha säädyllinen täti tätä tyyppiä..selkeesti koditon 😊


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Varo vanha säädyllinen täti tätä tyyppiä..selkeesti koditon 😊

        Speedon heinii noi tähtitaivaat...


      • artagnan kirjoitti:

        Speedon heinii noi tähtitaivaat...

        Ai, että täällä on joku ominu Speedon repliikit..:)) Oli vähä unohtunu..


    • Näyttää olevan niin hiljentyny tää rekattujen jutustelu..Ehkei minunkaan kannata täs pomppia ku jänis..Ehkä sitä aikaa on sit joskus. (Hitsi ku jumii sivusto taas)No jumitusta ei tuu ikävä :)

      • No mä oon sit se lihaksikas rusakko joka pomppii sun peräs... ;)


      • Temmil tarjotaan kuulemma oivoita ku yrittää kirjautuu... Et olisko hänet sit viimeinki bannattu huonon käytöksen takii ;)


      • No meitsi on ollut mykkänä yksinomaan siitä syystä johtuen kun äskettäin elikkä pääsiäisen aikaan tuli nähtyä puolittain vahingossa kolme pimatsua samaan aikaan poreammeessa.. :-P-: Nuudeli on sitten eräs noista merkeistä Lanaseni että tiedoksi.. ;-D


      • artagnan kirjoitti:

        Temmil tarjotaan kuulemma oivoita ku yrittää kirjautuu... Et olisko hänet sit viimeinki bannattu huonon käytöksen takii ;)

        Eikö Temmi pääse vieläkään?


      • butch-cassidy kirjoitti:

        No meitsi on ollut mykkänä yksinomaan siitä syystä johtuen kun äskettäin elikkä pääsiäisen aikaan tuli nähtyä puolittain vahingossa kolme pimatsua samaan aikaan poreammeessa.. :-P-: Nuudeli on sitten eräs noista merkeistä Lanaseni että tiedoksi.. ;-D

        Sä oot toivoton tapaus Butsi..;)) ja muutes..mistä merkeistä..siis nuudelit?? Mulla ei vaan ny kellot soi..:(


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Sä oot toivoton tapaus Butsi..;)) ja muutes..mistä merkeistä..siis nuudelit?? Mulla ei vaan ny kellot soi..:(

        Tota noin... Nuudeli on kuules se jolla on oma tahto ;)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Eikö Temmi pääse vieläkään?

        Ollaan duunattu remppaa erään kamun kämppään et jos sä oot tapiseeraajaa vailla nii mä rupeen oleen pro... ;)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        Sä oot toivoton tapaus Butsi..;)) ja muutes..mistä merkeistä..siis nuudelit?? Mulla ei vaan ny kellot soi..:(

        Se on p-i-p-p-e-l-i, luulisin...


      • SäädyllinenVanhaTäti kirjoitti:

        Se on p-i-p-p-e-l-i, luulisin...

        Jepulista vaan näin on asian laita.. ;-P-:


    • Tosirealistikokkolan

      Vammasta tekstiä chattailijoilta.

    • Siilit ovat mun parhaita ystäviä ja Tinttu näköjään tietää kuinka ja milloin heitä voi ruokkia. Sykkyyni he tulevat, silloin on tärkeää että muistan silitellä nimenomaan myötäkarvaan:)

      • :))Ootkos muuten tonttuli koskenu sinne siilin massupuolelle? Siellä on ihanan pehmee karva :)


      • tinttu-liina kirjoitti:

        :))Ootkos muuten tonttuli koskenu sinne siilin massupuolelle? Siellä on ihanan pehmee karva :)

        Haha... Olisi superHAUSKAA olla Toljanterin siili ;))


      • Toki oon silitellyt myös masulin puolelta. Ihanaa kuulla sitä hurmioitunutta tuhinaa mitä siitä seuraa;)


      • HerraToljanter kirjoitti:

        Toki oon silitellyt myös masulin puolelta. Ihanaa kuulla sitä hurmioitunutta tuhinaa mitä siitä seuraa;)

        Olisi kiva kyllä silitellä siiliä..😊


      • Meitsiä hiukkasen epäilyttää että vedättekö höplästä meitä muita? Miten hitossa niitä siilejä pääsee rapsuttamaan kun niitä ei koskaan missään edes näe.. :-O


      • butch-cassidy kirjoitti:

        Meitsiä hiukkasen epäilyttää että vedättekö höplästä meitä muita? Miten hitossa niitä siilejä pääsee rapsuttamaan kun niitä ei koskaan missään edes näe.. :-O

        Eikö joillakin ole oikein lemmikki siilejäkin?


      • KittieChi-chi kirjoitti:

        Eikö joillakin ole oikein lemmikki siilejäkin?

        Tottahan toki mutta eikös ne ole pehmeitä piikeiltään kuitenkin kun luonnonsiileillä noi piikit ovat suojautumistarkoitukseen pelkästään. Taitaa siilin rapsuttelu olla läppää vaan? :-)


      • butch-cassidy kirjoitti:

        Tottahan toki mutta eikös ne ole pehmeitä piikeiltään kuitenkin kun luonnonsiileillä noi piikit ovat suojautumistarkoitukseen pelkästään. Taitaa siilin rapsuttelu olla läppää vaan? :-)

        Ai, en tiennyt että lemmikki siilin piikit on pehmeitä..


    • Siilit on ihania...😊❤

      • On ne :) Aattele, että siilit näkee tosi huonosti..Ihmekkö yks kerran kävellä tepasteli suoraan istuvaan kissaan :)))


      • tinttu-liina kirjoitti:

        On ne :) Aattele, että siilit näkee tosi huonosti..Ihmekkö yks kerran kävellä tepasteli suoraan istuvaan kissaan :)))

        En tiennytkään että ne näkevät huonosti.. Kotikotona klassa meillä kävi kesäisin välillä montakin siiliä, kyllä niitä oli mukava seurata.😊


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      226
      1983
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1362
    3. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      91
      1293
    4. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1209
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      29
      940
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      53
      801
    7. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      55
      800
    8. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      776
    9. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      736
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      724
    Aihe