Näky Kaaresuannon kirkossa

Kun Laestadius piti lähtösaarnansa Kaaresuannon kirkossa (v. 1849), jossa hän neuvoi Jumalan lasten laulamaan elämän puun oksilla, niinkuin pienet lintuset, jossa vanhin ravitsee ja ruokkii heitä, tuli siinä suuri itkun ja ilon ääni. Ja alttarille alkoi vuotaa vettä suuressa paljoudessa kirkonkatosta. Aina tätä muistellessaan Ies-Pieti, joka myös silloin oli kirkossa ja näki sen, itki niinkuin pieni lapsi. Nuoret miehet menivät katsomaan kirkon välikattoa, vaan ei siellä mitään vettä ollut. "Meille janoisille armon penikoille antoi Jumala rakas Isä selvän todistuksen vielä näyssäkin, että Hän antaa armollisesti elämän veden virran vuotaa Jeesuksesta sydämeemme" arveli tästä Ies-Pieti.

7

1852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P-el-tiseppä

      Heräyksen alkuaikoina oli noita näkyihin uskovia useita muitakin kuin Ies-Pieti; mm. Erkki Antti, joka jopa alkoi rakentamaan näiden päälle ja josta J.Raattamaakin häntä joutui ojentamaan. Ja onhan niitä ollut meilläkin ihan lähiaikana (ainakin el-suunnassa ) ja tulleet ajatuksissaan pettyneiksi ja monilta naurunalaiseksi (7 kierrosta kirkon ympäri taisi jäädä kesken ). No, oli tuon Kaaresuannon kirkkonäyn kanssa miten hyvänsä ( mikäänhän ei estä sitä uskomasta, joka niin haluaa ), niin ko. kirkon katto meni joka tapauksessa remonttiin seuraavana keväänä.

      • valvokaa

        Mutta tuskin siellä P-el-tiseppää tarvittu, mahtoiko olla paanu- tai huopakatto. Niin tässä hiljattain taisi kyllä joku nähdä jotakin ja vielä useammat uskoa. Mutta kyllä tuosta lajista on raamatussa selkeät varoitukset.


      • valvokaa kirjoitti:

        Mutta tuskin siellä P-el-tiseppää tarvittu, mahtoiko olla paanu- tai huopakatto. Niin tässä hiljattain taisi kyllä joku nähdä jotakin ja vielä useammat uskoa. Mutta kyllä tuosta lajista on raamatussa selkeät varoitukset.

        Tuo avaukseni oli suoraan Aatu Laitisen kirjasta "Muistoja Lapin kristillisyydestä". Olen kyllä ihmetelletyt, kuinka paljon erilaisille näkykokemuksille annettiin arvoa alkuheräyksen aikoihin. Useat tämän kristillisyyden ensimmäiset työmiehet ovat niitä nähneet: Laestadius, Raattamaa, Erkki-Antti, Ies-Pieti.


      • n-n.
        ElDorado kirjoitti:

        Tuo avaukseni oli suoraan Aatu Laitisen kirjasta "Muistoja Lapin kristillisyydestä". Olen kyllä ihmetelletyt, kuinka paljon erilaisille näkykokemuksille annettiin arvoa alkuheräyksen aikoihin. Useat tämän kristillisyyden ensimmäiset työmiehet ovat niitä nähneet: Laestadius, Raattamaa, Erkki-Antti, Ies-Pieti.

        myös julkaisi kirjallisina muutamien uskovaisten naisten näkemiä ilmestyksiä ja näkyjä.(1850-luvulla)

        Tuomiokapituli paheksui sitä, että luterilainen pappi levitteli yleisön joukkoon näkyjä, joitten jumalallisesta alkuperästä ei ollut tietoa.

        Millaisia ilmestyksiä itse Lestadius näki? Onko niistä jossakin kirjoitettu?


      • n-n. kirjoitti:

        myös julkaisi kirjallisina muutamien uskovaisten naisten näkemiä ilmestyksiä ja näkyjä.(1850-luvulla)

        Tuomiokapituli paheksui sitä, että luterilainen pappi levitteli yleisön joukkoon näkyjä, joitten jumalallisesta alkuperästä ei ollut tietoa.

        Millaisia ilmestyksiä itse Lestadius näki? Onko niistä jossakin kirjoitettu?

        Joulun aattona 1847, kun suuri kansanpaljous meni kirkkoon, lähti L. myöskin pappilasta, vaan seisahtui tielle huomatessaan kansan paljoutta. Minunko suuren syntisen täytyy johdattaa tätä sokeata kansaa, ajatteli hän ja peljästyi. Silloin hän näki kirkon katolta nousevan kirkkaan tulenliekin korkealle taivaalla ja laskeutuvan etelän puoleen, ja vaikka hän luuli sen laillisen tilansa merkiksi, oli se kuitenkin todistus siitä, että se ei olekaan hän, joka johdattaa, vaan itse taivaan ja maan Herra, joka on ihmisen luonut ja lunastanut Pojassaan Jeesuksessa sekä Pyhittää Pyhässä Hengessä, siinä taivaan tulessa, jota Vapahtajamme tuli taivaasta maan päälle ihmisten sydämiin sytyttämään heräyksen uskon ja rakkauden kautta.

        http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/laitinen_aatu_001.html


      • tyttö
        ElDorado kirjoitti:

        Joulun aattona 1847, kun suuri kansanpaljous meni kirkkoon, lähti L. myöskin pappilasta, vaan seisahtui tielle huomatessaan kansan paljoutta. Minunko suuren syntisen täytyy johdattaa tätä sokeata kansaa, ajatteli hän ja peljästyi. Silloin hän näki kirkon katolta nousevan kirkkaan tulenliekin korkealle taivaalla ja laskeutuvan etelän puoleen, ja vaikka hän luuli sen laillisen tilansa merkiksi, oli se kuitenkin todistus siitä, että se ei olekaan hän, joka johdattaa, vaan itse taivaan ja maan Herra, joka on ihmisen luonut ja lunastanut Pojassaan Jeesuksessa sekä Pyhittää Pyhässä Hengessä, siinä taivaan tulessa, jota Vapahtajamme tuli taivaasta maan päälle ihmisten sydämiin sytyttämään heräyksen uskon ja rakkauden kautta.

        http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/laitinen_aatu_001.html

        Raamattuhan on täynnä kertomuksia näyistä ja ilmestyksistä, esim.Ilmestyskirja. Jumala on sama tänään, eilen ja ikuisesti, joten miksi emme me tänä aikana elävät näkisi näkyjä ja saisi ilmestyksiä Herralta? Kaikki ei välttämättä ole silti Jumalasta ja tämän vuoksi on aina henget koeteltava!


      • tyttö kirjoitti:

        Raamattuhan on täynnä kertomuksia näyistä ja ilmestyksistä, esim.Ilmestyskirja. Jumala on sama tänään, eilen ja ikuisesti, joten miksi emme me tänä aikana elävät näkisi näkyjä ja saisi ilmestyksiä Herralta? Kaikki ei välttämättä ole silti Jumalasta ja tämän vuoksi on aina henget koeteltava!

        Kyllä näkyihin saa uskoa. Kyllä minä ainakin uskon tuohon näkyyn, josta keskustelun avasin. Monet ovat nähneet enkeleitä, joihin on helppo uskoa. Pitää vain varoa, ettei näihin näkyihin ja ilmestyksiin ala uskoansa perustaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe