Perhe Ruotsiin

PerheRuotsiin

Olemme muuttamassa 1-, 7- ja 9-vuotiaiden kanssa Ruotsiin ja kokemuksia haluaisin kuulla. Tai vinkkejä hyvistä blogeista. Lähinnä mietityttää lasten koulunkäynti, koska lapsemme ovat kielen suhteen vielä täysin ummikkoja. Oletteko itse osanneet tukea ruotsin kielen oppimista esim. sanastoa opettamalla tms. Hyviä vinkkejä siis kaipailen.

9

1260

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SuomiJonna1985

      Www.tukholmalainen.se on ainakin yksi hyvä blogi Ruotsista, kirjoittaja kahden maan kansalainen ja kirjoittaa sekä elämästä Ruotsissa että Suomen asioista.

    • PerheRuotsiin

      Kiitos. Täytyypä käydä kurkkaamassa :)

    • Grönbacka

      Olen iloinen, että muutin 30-vuotiaana Ruotsiin.
      Se merkitsi suomenkielen hallintaa riittävästi oppiakseni muita kieliä.
      Äidinkielen hallintaa tarvitaan, mutta ruotsalaisten jatkuva suomalaisten
      syrjintä, halveksunta vaikeuttaa kielen jatkuvaa opiskelua.
      Olen käynyt jatkuvasti kursseja, kouluja Ruotsissa ja kaikkialla on samaa:
      suomalaisille tiuskitaan, syrjitään, kiusataan kouluissa.
      Kuulema "personkemi" ei toimi ruotsalaisten kanssa!
      Siitä huolimatta, että SUOMALAISET ovat joissakin asioissa ETEVÄMPIÄ!
      Silloin on kateus mobbauksen takana!
      Itse olen asunut kauemmin Ruotsissa, enkä voi enää muuttaa Suomeen.
      Ryssän ja sodanpelko hallitsee minua. Ekonomisesti tienaan paremmin Ruotsissa.
      Mutta vanhempien on otettava vastuu lastensa kielen opetuksesta!
      Siihen riittää suomen kielioppi ja uusien sanojen opiskelu!
      Netti riittää suomenkielen ylläpioon! mutta älkää kuunnelko radion maukumista,
      miten kouluissa ei anneta kotikielenopetusta!
      Radiossa suomalaiset toimittajat ovat ensimmäisiä alas painamassa!
      Käyttäkää aika kielen opiskeluun; ei tyhmien toimittajien mariisuun!
      Olen antanut radiossa monta kertaa rohkaisua suomen opiskeluun, mutta ei kelpaa!
      Se jää jokaisen itsensä vastuulle!
      Tervetulua tänne muslimien hallintaan!

      • Grönbacka

        Onohdin neuvon:ottakaa suomalainen Koraani mukaan,
        niin osaatte käyttäytyä muslimien vaatimalla tavalla!
        Kouluissa ja työpaikoilla se on islam, jota kunnioitetaan!
        Vieläpä luterilaiset papit väistyvät Koraanin vaatimusten edessä.
        Pappi saa seisoa kirkossa koulunpäättäjäisissä, muta ei saarukoilla!
        Kirkkoja aletaan käyttää muslimien kanssa yhteisenä kokouspaikkana.
        Suomi seuraa pian mukana, joten suo siellä ja vetelä täällä!


      • bybye

        Niin,Ruotsi on jo ockuperad land


      • Håkanhassanheikki
        Grönbacka kirjoitti:

        Onohdin neuvon:ottakaa suomalainen Koraani mukaan,
        niin osaatte käyttäytyä muslimien vaatimalla tavalla!
        Kouluissa ja työpaikoilla se on islam, jota kunnioitetaan!
        Vieläpä luterilaiset papit väistyvät Koraanin vaatimusten edessä.
        Pappi saa seisoa kirkossa koulunpäättäjäisissä, muta ei saarukoilla!
        Kirkkoja aletaan käyttää muslimien kanssa yhteisenä kokouspaikkana.
        Suomi seuraa pian mukana, joten suo siellä ja vetelä täällä!

        Kyllä näitä satusetiä ja tätejä riittää. Tosin olen asunut täällä Ruotsissa vasta 39 vuotta, eli tuskin voin kokemuksesta puhua syrjinnästä. Itse en ole kokenut syrjintää, halveksuntaa, eriarvoisuutta koskaan alkuperäni takia. Olen suomalainen syntyperäisesti, aikuisena muuttanut tänne, kielen ja ammatin täällä hankkinut, enkä koskaan peitellyt juuriani. Mutta usein saanut kuulla syrjinnästä, suomalaisvihasta ja halveksunnasta Suomessa asuvilta ihmisiltä jotka puhuvat omien ennakkoluulojen pohjalta. Ja suomessa esiintyvästä ruotsi-vihasta ei sitten paljoa puhutakkaan. Usein vielä liitetään oma kauna muslimeita kohtaan, se kertookin kaiken siitä omasta arvomaailmasta. Niin metsä vastaa jne.


      • Anonyymi
        Håkanhassanheikki kirjoitti:

        Kyllä näitä satusetiä ja tätejä riittää. Tosin olen asunut täällä Ruotsissa vasta 39 vuotta, eli tuskin voin kokemuksesta puhua syrjinnästä. Itse en ole kokenut syrjintää, halveksuntaa, eriarvoisuutta koskaan alkuperäni takia. Olen suomalainen syntyperäisesti, aikuisena muuttanut tänne, kielen ja ammatin täällä hankkinut, enkä koskaan peitellyt juuriani. Mutta usein saanut kuulla syrjinnästä, suomalaisvihasta ja halveksunnasta Suomessa asuvilta ihmisiltä jotka puhuvat omien ennakkoluulojen pohjalta. Ja suomessa esiintyvästä ruotsi-vihasta ei sitten paljoa puhutakkaan. Usein vielä liitetään oma kauna muslimeita kohtaan, se kertookin kaiken siitä omasta arvomaailmasta. Niin metsä vastaa jne.

        Olet mielestäni oikeassa, että suomalaisten Ruotsi-vihasta ei juuri puhuta julkisuudessa kuten mediassa. Olisi hyvä miettiä, mistä suomalaisten Ruotsi-viha kumpuaa, sillä kyllä minunkin mielestäni jonkinlaista vihamielisyyttä on olemassa, vaikka kaikki suomalaiset eivät välttämättä ole siitä tietoisia.

        Minä veikkaan, että koulujen pakkoruotsin lisäksi ja sijasta Ruotsi-viha kumpuaa vuosisatojen takaisista sotaretkistä, epäreiluiksi koetuista hallitsijoiden päätöksistä, ruotsalaisten tutkijoiden rotututkimuksista ja suomalaisten leimaamisesta ali-ihmisiksi jne. Muitakin syitä varmaan on ja osa suomalaisista saattaa vihata Ruotsia vaikka jääkiekossa tai Suomi-Ruotsi maaotteluissa tulleiden kokemusten vuoksi.

        Ps. Muslimeista on pakko sanoa sen verran, että kyllähän se vähemmistö syyllistyy valtavan paljon rikoksiin sekä Ruotsissa että Suomessa. En ihmettele, että monilla ihmisillä alkaa olla mitta täynnä muslimeita, vaikkei varmaan olekaan oikein yleistää näkemyksiä koskemaan koko ryhmää.


    • koulujaon

      On ruotsinsuomalaisia kouluja, joissa opetus on suomenkielellä.

    • Anonyymi

      Vanhemmila lapsilla varmaan vaikeuksia edessä , riippuu tietysti miten paljon samanikäisiä suomenkielisiä paikkakunnalla johon muutatte .- Mutta lapsilla yleensä helpompi saada kavereita ku aikuisilla .- Onnea matkaan !

      Skånepåg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe