Kopioiko Neukut BMW:n

Mitähetekivät

Tälläistä olen kuullut että Neuvostoliitolla ei ollut kehityksessä omaa moottoripyörää, eikä ehkä osaamista, niin he päättitävät alkaa kopioimaan toisten tekeleitä ja vaihtoehtona oli HarleyDavidson ja BMW ja he valitsivat BMW:n sillä päätelmällä että tämä olisi kestävämpi??? Voiko tämä pitää paikkansa, olihan HD tainnut jo tuolloin tehdä Rautapään ,,,,

24

675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uraaaaaaaaaaa

      Onhan se uraali bemun kopio, mutta kyllä neukkujen paras laite, IC, on ihan omanlaisensa. Kaikkien tosimiesten kulkuneuvo, kesät talvet, niin suolla kellukkeilla, pellolla työkoneen edessä, kuin soratiellä ihan vaan muuten huvikseen.

    • Uralonparempi

      Ei,vaan justiin toisinpäin eli BMW kopioi Uralin.

    • Rautanyrkkikinolihyvä

      Kyllä se poijaat vaan on niin notta että BMW oli 30-luvulla moottoripyörien esikuva. Itse Harley & Davidsons havitteli bokseria, ja valmistikin tälläisen. tietty ryshhät jälkeen päin...

    • FaktatHakusessa

      Tuossa jo esitettiin aika monta arvausta aiheesta, mutta itseasiassa yksikään ei mennyt ihan oikein.

      Saksalaiset tarvitsivat sotatoimiinsa moottoripyörän, jossa oli sivuvaunu ja siinä myös veto.

      Muutamalta valamistajalta pyydettiin ehdotuksia mallista ja voittajaksi tuli, ei BMW vaan Zundapp KS 750.

      Zundapp tuli voittajaksi mm. moottorinsa, runkonsa ja nestekäyttöisten jarrujensa vuoksi. Nuo nestejarrut olivat ensimmäiset sarjavalmisteisessa moottoripyörässä.

      No, kun zundapilla oli vain rajallinen tuotantokapsiteetti, BMW alistettiin tekemään kovin samantapaista pyörää, ihan sen vuoksi, että tarvittavien erilaisten varaosien määrä olisi pienempi. Olikohan noiden pyörien osista noin 85% samoja.

      Zundappin kaksisylinterinen moottori ei ollut bokseri, vaikka se äkkiseltään sellaiselta näyttääkin, vaan sylinterit oli nostettu 5 astetta, parempien maasto-ominaisuuksien toivossa. (ja ne maasto-ominaisuudet onkin loistavat). Eli moottori oli V-moottori 170 asteen kulmalla :)

      Sodan jälkeen Neuvostoliitossa alettiin valmistamaan peruspiirteiltään kovin samantapaisia pyöriä, Ural, Dnepr. Pyörät saivat nimensä valmistuspaikan mukaan. Oliko ne sitten BMW vaiko Zundapp johdannaisia, vaikea sanoa, mutta Zundapp oli kuitenkin se ihan alkuperäinen kantaisä.

      BMW jatkoi sodan jälkeen kovin Zundapp tyylisten boksermoottoreiden valmistusta. Käsittääkseni BMW valmisti jo ennen sotia omia boksereitaan, mutta nuo sodanjälkeiset bokserit on nimenomaan Zundapp:in moottorin oloisia.

      Ja ainakin vielä 70-luvulla tehdyt BMW bokserit ovat peruspiirteiltään samantapaisia kuin tuo alkuperäinen Zundappin sotapyörään suunnittelema 170 asteen V-moottori.

      KS 750 oli oman aikansa high tech laite.

      • Lättäsylkky

        Tuota nehän oli alkujaan kansiventtiili vehkeitä, eikä 70-luvulla ollut enään sellaisia, ehkä idässä


    • Motonomi1

      Kannattaisi lukea historiaa. BMW:n tehtaita jäi sodan jälkeen Itä-Saksan puolelle. Neuvostoliitto takavarikoi bokserien tuotantovälineet ja piirustukset ja kuljettivat ne Uralin juurelle. Yksisylinterisiä Bemareita samoion kuin myös autoja valmistettiin sitten myöhemmin EMW-merkillä vanhoilla tehtailla Itä-Saksassa. Myös IFA-merkillä tehtiin vanhoja DKW- ja Audi-malleja. Monelleko on tuttua mistä nuo Audin rinkulat on kotoisin?

      • Audin rinkuloista tänne kaksipyöräisten osastolle kuulunee vain Wanderer ja DKW. En kyllä muista Audin tai Horchin tehneen prätkiä.

        Auto-Union taisi tehdä vain autoja, mutta Wandererille kävi sillai, että ainoastaan se autopuoli fuusioitui ja prätkät jatkoivat itsenäisinä, kunnes lopulta fuusioituivat Jawan kanssa.


    • ZetorillaTornioon

      Mitä väliä tälläkään on finniperseiselle Tuupovaaran mopoapinalle? Clearasil on tärkeempi juttu kun muinaiset Syntapit. Jos vaikka sais pillanderii kun käyttää Clea.....

      • Jutustelija1

        Kilokyykyllä lähtee finnitkin!


    • BMWPekkaHelsingistä

      Useat edellä mainitut tapahtumat on kirjoitettu tosina, mutta toisaalta lukemastani muistamani mukaan...
      NL:n Tukholman suurlähetystö osti 1930-luvulla, en tässä muita vuotta, useamman BMW boxerin (oliko 6 kpl), jotka samoin tein laivattiin työläisten paratiisiin jatkotutkimuksiin. Laitteet purettiin ja mitattiin piirustuksia varten. Neuvostovaltio osti kapitalistin tietotaitoa aika edullisesti. Suoraa kopiota ei tehty, ei ollut mahdollista, mutta tietoa käytettiin hyväksi. Sovjet paraatifilmeissä näkyy mielenkiintoisia pyöriä 1930-luvulla.
      Suuren isänmaallisen sodan päätteeksi Neuvostovaltio otti valtaamaallaan alueella haltuunsa paitsi saksalaisten siviilien henkilökohtaista omaisuutta, muun muassa kokonaisen DKW:n mp tehtaan. Tehdas lähti junakuljetuksella itään. DKW:sta alettiin valmistaa mukaeltuna IC pyörää. Laadullisesti itälaite ei yltänyt saksalaisen tasolle.
      Jatkosodan aikana Suomeen laivattiin n. 200 kpl DKW 250 cc(?) pyörää, joku erä taisi upota sotatoimissa. Pyöriä näkyy käytössä SA:n uutisfilmeissä.
      EMW eli Eisenach Motoren Werke tuotti Itävyöhykkeellä sotaa edeltäneitä BMW:n malleja kaksi- ja nelipyöräisiä, joita molempia tuotiin Suomeen 1950-luvulla.
      Kuriositeettina mainittakoon, että Liittoutuneet Länsivallat 1945 kielsivät saksalaisilta mm. autojen valmistuksen. Saksaa piti nöyryyttää. Päätös tietenkin kumottiin.
      Kyselemällä alan miehiltä olen tullut käsitykseen, että URAL-K-DNEPR pyöräin harrastus on ajo-ja korjaustoimintaa. Ruuvaus kuuluu asiaan ja kalupakki sekä akku sopivasti painottaa sivuvaunua. Kielitaito kasvaa osain hankinnassa. Hieno harrastus jos öljyisistä käsitöistä pitää.

    • Kulttuuritapa

      Hyvää tietoa, osin on ristiriitaista, muttA näin se vaan pojat on että idässä ei osattu tehdä kuin sinkkiämpäreitä:) kaikki oli kopioita, avaruuteenkin mentiin Saksalais voimin myös läntiselläkin puolen...

      • muistanlukeneeni

        Näin justiinsa.
        Saksalaiset ovat teknisesti lahjakkaita, mutta poliittisesti lahjattomia ihmisiä -- sanoi jo Paasikivi.


      • Captivated

        Kävin 70-luvulla Leningradissa Osuuspankin matkalla ja siellä ihmeteltiin sellaista pikku-fiiatin näköistä härveliä, jossa oli samanlainen kojelauta ja moottori, kuin mun Fiat 600:kin. Hyvin siellä autot toimi, vaikka oli -30C pakkanen. Tuulilasin pyyhkimien toimitus oli selvästikin siltä talvelta myöhässä, kun niitä ei autoissa ollut, mutta jäähdyttäjään nesteestä ei pulaa ollut. Kaatoivat Vodkaa sinne suoraan pullosta. Marlboroa ja sukkahousujakin riitti, sillä ne tulivat suorana toimituksena Suomesta.
        Joskus 70/ 80 luvun vaihteessa Dipolissa oli Neuvostoliiton avaruuden valloitus näyttely ja siellä esillä kunniapaikalla Sputnik avaruusalus, tai mitä siittä nyt oli jäljellä. Meinas silmät tippua päästä, kun näin, että siinä avaruusaluksessa oli käytössä sen pikku-Fiiatin kloonin kojelauta, nopeusmittaria myöten.
        Avaruuteen pääsee näköjään yksinkertaisemmallakin tekniikalla, kunhan on vaan tarpeeksi ruutia putkessa ja kuskilla riittävä luotto laitteeseen.
        Paluumatkalla bussimme hyytyi Säkkijärvelle, kun kuski oli ostanut Dieselin suoraan armeijan auton tankista. Mulla taas jääty jalat, kun jouduin pakosta paikallisen baarin käymälään, jossa oli kaikki nestemäinen säilöttynä lattialla ja nilkan korkeudella.
        Suomen puolella tehtiin enkeleitä lumihakeen ja luvattiin, että ei koskaan enään valitettaisi oikein mistään. Seuraavalla viikolla kaikki huonot kokemukset oli jo unohtuneet ja huomattiin, kuinka paljon enemmän ruplia meillä olikaan siellä puolella käytössä. Viipurissa niitä piti oikein tuhlata, että olisi päässyt eroon. Sen jälkeen rahasta onkin ollut aika paljon tiukempaa....


      • amerikanrautaa
        Captivated kirjoitti:

        Kävin 70-luvulla Leningradissa Osuuspankin matkalla ja siellä ihmeteltiin sellaista pikku-fiiatin näköistä härveliä, jossa oli samanlainen kojelauta ja moottori, kuin mun Fiat 600:kin. Hyvin siellä autot toimi, vaikka oli -30C pakkanen. Tuulilasin pyyhkimien toimitus oli selvästikin siltä talvelta myöhässä, kun niitä ei autoissa ollut, mutta jäähdyttäjään nesteestä ei pulaa ollut. Kaatoivat Vodkaa sinne suoraan pullosta. Marlboroa ja sukkahousujakin riitti, sillä ne tulivat suorana toimituksena Suomesta.
        Joskus 70/ 80 luvun vaihteessa Dipolissa oli Neuvostoliiton avaruuden valloitus näyttely ja siellä esillä kunniapaikalla Sputnik avaruusalus, tai mitä siittä nyt oli jäljellä. Meinas silmät tippua päästä, kun näin, että siinä avaruusaluksessa oli käytössä sen pikku-Fiiatin kloonin kojelauta, nopeusmittaria myöten.
        Avaruuteen pääsee näköjään yksinkertaisemmallakin tekniikalla, kunhan on vaan tarpeeksi ruutia putkessa ja kuskilla riittävä luotto laitteeseen.
        Paluumatkalla bussimme hyytyi Säkkijärvelle, kun kuski oli ostanut Dieselin suoraan armeijan auton tankista. Mulla taas jääty jalat, kun jouduin pakosta paikallisen baarin käymälään, jossa oli kaikki nestemäinen säilöttynä lattialla ja nilkan korkeudella.
        Suomen puolella tehtiin enkeleitä lumihakeen ja luvattiin, että ei koskaan enään valitettaisi oikein mistään. Seuraavalla viikolla kaikki huonot kokemukset oli jo unohtuneet ja huomattiin, kuinka paljon enemmän ruplia meillä olikaan siellä puolella käytössä. Viipurissa niitä piti oikein tuhlata, että olisi päässyt eroon. Sen jälkeen rahasta onkin ollut aika paljon tiukempaa....

        Mä kävin kerran Usan avaruusmuseossa Smithsoniassa Washington DC:ssä.

        Näytillä oli mm. Gemini-avaruusalus 1960-luvun ensipuoliskolta.
        Minä oletin etukäteen, että avaruusalus on "kellosepäntyötä".
        Voi jessus minkälainen härpäke se Gemini oli! Johtoniput roikkui kojetaulusta. Kytkimiä oli paljon, ja niiden käyttötarkoitukset oli merkitty liimattavilla DYMO-nauhoilla.
        Nuoret eivät varmaankaan tiedä mitä Dymo-nauha on. Se on sellaista 5 mm leveää liimapinnalla varustettua värikästä muovinauhaa, johon kohopainamalla saa laitettua kirjaimia. Meilläkin oli sellainen laite kotona!

        Käsittämättömän rohkeita miehiä, jotka sellaisella uskaltavat avaruuteen lähteä. Lisäksi se oli sisätiloiltaan tuollaista pienen pick-upin kokoluokkaa. Ei kyllä soveltuisi suljetunpaikan kammosta kärsivälle!


      • Jutustelija1
        amerikanrautaa kirjoitti:

        Mä kävin kerran Usan avaruusmuseossa Smithsoniassa Washington DC:ssä.

        Näytillä oli mm. Gemini-avaruusalus 1960-luvun ensipuoliskolta.
        Minä oletin etukäteen, että avaruusalus on "kellosepäntyötä".
        Voi jessus minkälainen härpäke se Gemini oli! Johtoniput roikkui kojetaulusta. Kytkimiä oli paljon, ja niiden käyttötarkoitukset oli merkitty liimattavilla DYMO-nauhoilla.
        Nuoret eivät varmaankaan tiedä mitä Dymo-nauha on. Se on sellaista 5 mm leveää liimapinnalla varustettua värikästä muovinauhaa, johon kohopainamalla saa laitettua kirjaimia. Meilläkin oli sellainen laite kotona!

        Käsittämättömän rohkeita miehiä, jotka sellaisella uskaltavat avaruuteen lähteä. Lisäksi se oli sisätiloiltaan tuollaista pienen pick-upin kokoluokkaa. Ei kyllä soveltuisi suljetunpaikan kammosta kärsivälle!

        Ne johtoniput on esillä siksi että jos tulee vikaa niin ne voidaan korjata, se ei katsos avaruudessa ole hyvä vaihtoehto että aletaan ruuvaamaan johtoja esille seinän takaa kun asiat lakkaa toimimasta.


      • Zappilla_ajanut
        Captivated kirjoitti:

        Kävin 70-luvulla Leningradissa Osuuspankin matkalla ja siellä ihmeteltiin sellaista pikku-fiiatin näköistä härveliä, jossa oli samanlainen kojelauta ja moottori, kuin mun Fiat 600:kin. Hyvin siellä autot toimi, vaikka oli -30C pakkanen. Tuulilasin pyyhkimien toimitus oli selvästikin siltä talvelta myöhässä, kun niitä ei autoissa ollut, mutta jäähdyttäjään nesteestä ei pulaa ollut. Kaatoivat Vodkaa sinne suoraan pullosta. Marlboroa ja sukkahousujakin riitti, sillä ne tulivat suorana toimituksena Suomesta.
        Joskus 70/ 80 luvun vaihteessa Dipolissa oli Neuvostoliiton avaruuden valloitus näyttely ja siellä esillä kunniapaikalla Sputnik avaruusalus, tai mitä siittä nyt oli jäljellä. Meinas silmät tippua päästä, kun näin, että siinä avaruusaluksessa oli käytössä sen pikku-Fiiatin kloonin kojelauta, nopeusmittaria myöten.
        Avaruuteen pääsee näköjään yksinkertaisemmallakin tekniikalla, kunhan on vaan tarpeeksi ruutia putkessa ja kuskilla riittävä luotto laitteeseen.
        Paluumatkalla bussimme hyytyi Säkkijärvelle, kun kuski oli ostanut Dieselin suoraan armeijan auton tankista. Mulla taas jääty jalat, kun jouduin pakosta paikallisen baarin käymälään, jossa oli kaikki nestemäinen säilöttynä lattialla ja nilkan korkeudella.
        Suomen puolella tehtiin enkeleitä lumihakeen ja luvattiin, että ei koskaan enään valitettaisi oikein mistään. Seuraavalla viikolla kaikki huonot kokemukset oli jo unohtuneet ja huomattiin, kuinka paljon enemmän ruplia meillä olikaan siellä puolella käytössä. Viipurissa niitä piti oikein tuhlata, että olisi päässyt eroon. Sen jälkeen rahasta onkin ollut aika paljon tiukempaa....

        Siinä Fiat 600 näköisessä ZAZ965 autossa oli moottorina kylläkin ilmajäähdytteinen V4-moottori, joten sinne mitää votkia kaadettu. Se moottori oli alkujaan suunniteltu panssarivaunun käynnistinmoottoriksi ja se keksittiin ympätä siihen Fiatin kopioon. Täällä Suomessa tuota samaista härpäkettä myytiin Jaltan nimellä, alkujaan se oli Moskvisth 444, mutta tuotanto siirrettiin Moskovasta Mossen tehtailta Ukrainaan Zaporozhetsiin.
        https://en.wikipedia.org/wiki/ZAZ_Zaporozhets
        Uudempaa versiota (ZAZ968) ko. autosesta Konela ei suostunut ottamaan enään tuontiohjelmaan, kun Jaltan kanssa oli niin paljon huonoja kokemuksia.


      • Oiniitäaikojaauts

        Niin ja olihan Konelalla 65- alkaen ehdoton iskuritykki, jopa 1500 kuutioinen mosse Elite, joka kulki juuri niin lujaa kuin sillä vaan rohkeni ajaa...:)


      • Anonyymi
        amerikanrautaa kirjoitti:

        Mä kävin kerran Usan avaruusmuseossa Smithsoniassa Washington DC:ssä.

        Näytillä oli mm. Gemini-avaruusalus 1960-luvun ensipuoliskolta.
        Minä oletin etukäteen, että avaruusalus on "kellosepäntyötä".
        Voi jessus minkälainen härpäke se Gemini oli! Johtoniput roikkui kojetaulusta. Kytkimiä oli paljon, ja niiden käyttötarkoitukset oli merkitty liimattavilla DYMO-nauhoilla.
        Nuoret eivät varmaankaan tiedä mitä Dymo-nauha on. Se on sellaista 5 mm leveää liimapinnalla varustettua värikästä muovinauhaa, johon kohopainamalla saa laitettua kirjaimia. Meilläkin oli sellainen laite kotona!

        Käsittämättömän rohkeita miehiä, jotka sellaisella uskaltavat avaruuteen lähteä. Lisäksi se oli sisätiloiltaan tuollaista pienen pick-upin kokoluokkaa. Ei kyllä soveltuisi suljetunpaikan kammosta kärsivälle!

        Avaruusaluksessa on tärkeää toimivuus eikä joku kojelaudan ulkonäkö.


    • Captivated

      Sanottiin, että Moskvichin 1500 luxus -mallissa sai purkin kaviaaria kaupanpäälle. Siinä oli myös radio-nauhuri ja kun nopeus ylitti 80km tunnissa, niin nauhuri meni itsestään päälle ja alkoi soittaa " Halle lujaa, halle lujaa".

    • Anonyymi

      EI KAIT SENTÄS....EIKS BMW OO PRÄTKISSÄ OLLU JO VUOSISADAN ALUSTA ALKAEN

    • Anonyymi

      Ural teki sitä 1940-luvun saksalaisen sivuvaunu-BMW:n täydellistä kopiota ainakin 50 vuotta. Neuvostoliitto sai sodan päättyessä haltuunsa BMW:n saksalaistehtaan ja vei sieltä kaiken mikä irti lähti. Olen saanut/joutunut sellaisella Uralilla ajamaankin Suomessa. Se on täysin vanhan sota-BMW:n kopio, mutta valmistettu heikkolaatuisemmasta materiaalista kehnommin.

      • Anonyymi

        No ei todellakaan ole täysin kopio.

        Sama kuin sanoisit mossea ja cadillacia toistensa kopioiksi, onhan kummassakin 4 rengasta ja ratti.


    • Anonyymi

      Paljon turhaa höpötystä ja väärää tietoa. Saksa ja Neuvostoliitto oli kumppaneita ennen Saksan aloittamaa hyökkäystä. Tosin Stalin valmisteli hyökkäystä myös, mutta Hitler ehti ensin. Mutta ennen sotatoimia näillä tovereilla oli yhteistyösopimuksia ja Ural moottoripyörien valmistus Neuvostoliitossa oli lisenssisopimus, joita tehtiin vm.-37 BMW.n mallin mukaan. Samanlaisilla sopimuksilla aloitettiin myös Moskvitsin tuotanto Opel Kadetin mallin mukaan. Paljon myöhemmin myös Ladan tuotantolinjat tehtiin yhteistyösopimuksella Fiat 124 malin mukaan. Tuo kopioiminen ja tuotantolinjojen sotasaaliina ottaminen on myöhempää venäläistä disinformaatiota. Paljon ne on valehdelleet, varastaneet ja kopioineet ja yleensä sutta ja sekundaa on lopputulos...

    • Anonyymi

      Edellisiä lukiessa muistui mieleen eräs matkamoottoripyörä reissu 90-luvun alussa Vaalimaan kautta Leningradiin, ja sieltä Narvaan Viron puolelle.
      Kahdella pyörällä oltiin liikenteessä. ja etenkin miliisien kanssa oli vaikeuksia, niin ennen Viipuria, kuin ennen Viron tulliakin. Sakkoja olivat tarjoamassa milloin mistäkin.
      Leningrad oli työläs aja läpi, kun ohitusteitä ei ollut, mutta neuvojia ja pyöristä kiinnostuneita sitäkin enemmän.
      Jostain luin, että moottoripyöräilijöitä päästettiin Neuvostoliittoon vasta 80-luvun loppupuolella, ja ensimmäisellä ryhmällä oli jopa miliisisaattueet, ja ympärivuorokautinen vartiointi parkkipaikalla.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe