Hei! Onko kenelläkään kokemuksia EF:n kielimatkoista kesällä (juhannuksesta heinäkuun loppuun) Los Angelesissa? Itse olisin tosi kiinnostunut lähtemään mutta kotoa kehotettiin kysymään joltain sieltä olleelta esim. millaista oli? oliko huonoa? yms. kaikki kelpaa...
Kokemuksia EF:llä Los Angelesissa?
10
2733
Vastaukset
- Party Boy
Olin viimekesänä ja eniten kurssissa otti päähän kotiin paluu! Jos haluat oppia kieltä mahdollisimman tehokkaasti, niin mene mielummin Englantiin, mutta jos haluat oppia kieltä ja pitää hauskaa, niin valitse LA. LA:ssa taisi olla kolme oppituntia päivässä neljästi viikossa, mutta itse opin kieltä eniten puhuessa jenkkien kanssa. Kurssi kaupunki oli ainakin viime kesänä Thousand Oaks, josta oli noin tunnin ajomatka LA:han.
Isäntäperheet olivat monilla oppilailla erityisen hyviä. Kaikki isäntäperheet olivat toiminnassa mukana palkatta, vain omasta halustaan. Englannissa jotkut isäntäperheet ovat mukana vain siksi, että saisivat helppoa massia. Thousand Oaks ja sen lähikaupungit ovat melko hyvätuloisten aluetta, joten kenenkään ei tarvitse asua missään slummissa. Omankin host familyni pihalla oli uima-allas...
Viimekesänä oli mahdollisuus tutustua viikonloppuina lisähinnasta San Franciscoon tai Las Vegasiin sekä San Diegoon. SFO viikonloppu oli aika hieno, mutta San Diego oli lähes pelkkää rahastusta, vaikka olihan siellä joillain ihan omaa kivaakin...
Lyhyempiä lisähintaisia matkoja järjestettiin ainakin Disney Landiin, Universal Studioille, Magic Mountainille. Lisäksi kurssin hintaan sisältyi retkiä esim. LA kiertoajelu (Venice, Hollywood, Melrose, keskusta...), ostosretki, oma valitsema museo.
Niin ja muista ottaa Aurinkolasit ja vahvat sunscreenit mukaan, koska siellä ei tiedetä mikä on pilvinen päivä!!- minä vielä
kiitti tosi asiallisesta vastauksesta! jos sua ei haittaa niin mulla olis vielä muutama kysymys =)elikkä... mites nuo tunnit? eli olittekote niinku jossain paikallisessa koulussa vai oliko se joku EF:n oma juttu? niin ja isäntäperheistä... olitsä ainut ulkomaalainen tai suomalainen siellä vai oliko siellä muitaki kurssilaisia? entäs minkä ikäsiä ne vanhemmat siellä oli? oliko niillä omia lapsia? entäs oliko ne ankaria (kotiintulo ajat yms.)? mites tuo matkustus puoli sitte? oliko isäntäperhe kentällä vastassa? entäs lennot? eikös sinne kestä ainaki yli 15 h lentää? vaihetaanko kone lontoossa? jos ei niin missä? kaikki kurssilaiset oli siis samassa kaupungissa? toivottavasti näistä kysymyksistä ei oo vaivaa.. ku niitä on kyllä aika paljon :) ainiin.. minkäs hintasia noi viikonloppu retket oli? paljo siellä kannattas olla omaa rahaa mukana?
- Party Boy
minä vielä kirjoitti:
kiitti tosi asiallisesta vastauksesta! jos sua ei haittaa niin mulla olis vielä muutama kysymys =)elikkä... mites nuo tunnit? eli olittekote niinku jossain paikallisessa koulussa vai oliko se joku EF:n oma juttu? niin ja isäntäperheistä... olitsä ainut ulkomaalainen tai suomalainen siellä vai oliko siellä muitaki kurssilaisia? entäs minkä ikäsiä ne vanhemmat siellä oli? oliko niillä omia lapsia? entäs oliko ne ankaria (kotiintulo ajat yms.)? mites tuo matkustus puoli sitte? oliko isäntäperhe kentällä vastassa? entäs lennot? eikös sinne kestä ainaki yli 15 h lentää? vaihetaanko kone lontoossa? jos ei niin missä? kaikki kurssilaiset oli siis samassa kaupungissa? toivottavasti näistä kysymyksistä ei oo vaivaa.. ku niitä on kyllä aika paljon :) ainiin.. minkäs hintasia noi viikonloppu retket oli? paljo siellä kannattas olla omaa rahaa mukana?
Tunnit oli CLU:n http://www.clunet.edu/ kampusalueella, osa tunneista ihan luokkatiloissa ja osa luokiksi muutetuissa asunnoissa. Kampuksella oli myös ravintola, kauppa, nettiyhteydet ja urheilu paikkoja.
Isäntäperheissä on aina vain yksi suomalainen. Joissain perheissä oli vain yksi kurssilainen ja joissain kaksi, joissain taisi olla kolmekin. Omassa perheessäni oli samaan aikaan muutamaa vuotta nuorempi norjalainen. USA:n isäntäperhe kursseihin täytyy täyttää lomake, jossa kerrotaan itsestä ja esim. omista harrastuksista. Ainakin itselleni sattuikin hyvin saman henkinen perhe, kävin perheen kanssa jäähallilla ja golfaamassa.
Perheeni vanhemmat olivat n.40 vuotiaita ja heillä on 3 lasta (11-,8- ja 1-vuotiaat). Perhe ei todellakaan ollut ankara, ei tutkinut ikärajoja aina niin pilkunpäälle, koska kerroin heille suomen ikärajoista ja olen 18. Kotiintuloajoista ei ollut paljon puhetta, koska ei sieltä minnekkään ilman autoa päässy, koska kaupunki rakenne on sellanen niinkun koko LA:n alueella, mutta tulin mä joskus puolenyön jälkeen kerran Dodgerssien pelistä eikä ne mitää pahaa siitä sanonu. Aika ei kuitenkaan käynnyt illallakaan pitkäksi vaikkei sieltä oikein päässyt yksin minnekkään, koska perheen kanssa käytiin syömässä, leffoissa, BBQ partyissa ja kaikkee sellasta. Ja isäntäperheet kuskailivat kavereille, jos halusi niitä käydä kattelemassa. Ja monena iltana oli kaikenlaisia EF juttujakin.
Lennot oli Munchenin kautta (tunnin vaihto mennessä ja kuuden tunnin tullessa takasin) ja kesti tosiaan KAUAN. Lähtö oli Helsingistä joskus klo7 ja perillä LAX:llä 14 paikallista aikaa( 10h) ja sitte ne maihintulo selvittelyt... Koko ryhmä vietiin LAX:ältä bussilla Thousand Oaksiin ja lähikaupunkeihin, joissa isäntäperheet olivat odottamassa. Kaikki kurssilaiset eivät ole samassa kaupungissa, vaan kurssilaisia on Thousand Oaksin lisäksi myös esim. Moorparkissa ja Simi Valleyssa.
San Francisco viikonloppu tai Las Vegas viikonloppu oli jotain 280USD, niistä voi valita vain toisen.
San Diego viikonloppu n.170USD.
Sitte ne päivänretket oli 50-100USD kappale.
Mulla oli kaikki mahdolliset matkat ja ne makso yhteensä muistaakseni n.600USD.
Matkojen lisäksi kannattaa varmaan ottaa käyttörahaakin aika paljon jos shoppailu kiinnostaa, esim Thousand Oaksissa iso kauppakeskus. Hinnat PALJON halvempia kuin suomessa! Mulla oli mentäessä 20kg tavaraa mukana ja oli pakko hommata sieltä toinen matkalaukku, että sain 55kg tulee takasin.
Noin isoja rahasummia voi olla vähän turvaton kuljetella sinne. Mulla oli 500USD seteleinä lompakossa ja sitte oli VISA ja Visa Electron. VISA toimii tolla alueella hyvin, ja sillä pysty maksamaan myös EF:n retket. Visa Electronii en ite käyttäny, mutta kaverit käytti ja sillä sai monista automaateista rahaa. Se EF-rahakortti ei sitte toimi ihan kaikkialla, ota mielummin pankista Visa Electron. Niin ja älä osta EF-puhelinkorttia se on ihan kusetusta, ei toimi oikein missään. - Party Boy
minä vielä kirjoitti:
Tunnit oli CLU:n http://www.clunet.edu/ kampusalueella, osa tunneista ihan luokkatiloissa ja osa luokiksi muutetuissa asunnoissa. Kampuksella oli myös ravintola, kauppa, nettiyhteydet ja urheilu paikkoja.
Isäntäperheissä on aina vain yksi suomalainen. Joissain perheissä oli vain yksi kurssilainen ja joissain kaksi, joissain taisi olla kolmekin. Omassa perheessäni oli samaan aikaan muutamaa vuotta nuorempi norjalainen. USA:n isäntäperhe kursseihin täytyy täyttää lomake, jossa kerrotaan itsestä ja esim. omista harrastuksista. Ainakin itselleni sattuikin hyvin saman henkinen perhe, kävin perheen kanssa jäähallilla ja golfaamassa.
Perheeni vanhemmat olivat n.40 vuotiaita ja heillä on 3 lasta (11-,8- ja 1-vuotiaat). Perhe ei todellakaan ollut ankara, ei tutkinut ikärajoja aina niin pilkunpäälle, koska kerroin heille suomen ikärajoista ja olen 18. Kotiintuloajoista ei ollut paljon puhetta, koska ei sieltä minnekkään ilman autoa päässy, koska kaupunki rakenne on sellanen niinkun koko LA:n alueella, mutta tulin mä joskus puolenyön jälkeen kerran Dodgerssien pelistä eikä ne mitää pahaa siitä sanonu. Aika ei kuitenkaan käynnyt illallakaan pitkäksi vaikkei sieltä oikein päässyt yksin minnekkään, koska perheen kanssa käytiin syömässä, leffoissa, BBQ partyissa ja kaikkee sellasta. Ja isäntäperheet kuskailivat kavereille, jos halusi niitä käydä kattelemassa. Ja monena iltana oli kaikenlaisia EF juttujakin.
Lennot oli Munchenin kautta (tunnin vaihto mennessä ja kuuden tunnin tullessa takasin) ja kesti tosiaan KAUAN. Lähtö oli Helsingistä joskus klo7 ja perillä LAX:llä 14 paikallista aikaa( 10h) ja sitte ne maihintulo selvittelyt... Koko ryhmä vietiin LAX:ältä bussilla Thousand Oaksiin ja lähikaupunkeihin, joissa isäntäperheet olivat odottamassa. Kaikki kurssilaiset eivät ole samassa kaupungissa, vaan kurssilaisia on Thousand Oaksin lisäksi myös esim. Moorparkissa ja Simi Valleyssa.
San Francisco viikonloppu tai Las Vegas viikonloppu oli jotain 280USD, niistä voi valita vain toisen.
Matkojen lisäksi kannattaa varmaan ottaa käyttörahaakin aika paljon jos shoppailu kiinnostaa, esim Thousand Oaksissa iso kauppakeskus. Hinnat PALJON halvempia kuin suomessa! Mulla oli mentäessä 20kg tavaraa mukana ja oli pakko hommata sieltä toinen matkalaukku, että sain 55kg tulee takasin.
Noin isoja rahasummia voi olla vähän turvaton kuljetella sinne. Mulla oli 500USD seteleinä lompakossa ja sitte oli VISA ja Visa Electron. VISA toimii tolla alueella hyvin, ja sillä pysty maksamaan myös EF:n retket. Visa Electronii en ite käyttäny, mutta kaverit käytti ja sillä sai monista automaateista rahaa. Se EF-rahakortti ei sitte toimi ihan kaikkialla, ota mielummin pankista Visa Electron. Niin ja älä osta EF-puhelinkorttia se on ihan kusetusta, ei toimi oikein missään. - minä again
Party Boy kirjoitti:
Noin isoja rahasummia voi olla vähän turvaton kuljetella sinne. Mulla oli 500USD seteleinä lompakossa ja sitte oli VISA ja Visa Electron. VISA toimii tolla alueella hyvin, ja sillä pysty maksamaan myös EF:n retket. Visa Electronii en ite käyttäny, mutta kaverit käytti ja sillä sai monista automaateista rahaa. Se EF-rahakortti ei sitte toimi ihan kaikkialla, ota mielummin pankista Visa Electron. Niin ja älä osta EF-puhelinkorttia se on ihan kusetusta, ei toimi oikein missään.joo kiitti vielä tosi paljon... oli kiva juttu ku kerranki joku vastas aivan asiallisesti ja mukavasti.. joo no tuo ikärajapuoli mulla saattaa olla vähä... oon vasta 16 :) mutta kurssille mentäessä ens vuonna olisin jo melkeen 18... joo no tuo visa electron mulla jo onkin...niin ja kiitti vielä kerran!!! :)
- mutta...
minä again kirjoitti:
joo kiitti vielä tosi paljon... oli kiva juttu ku kerranki joku vastas aivan asiallisesti ja mukavasti.. joo no tuo ikärajapuoli mulla saattaa olla vähä... oon vasta 16 :) mutta kurssille mentäessä ens vuonna olisin jo melkeen 18... joo no tuo visa electron mulla jo onkin...niin ja kiitti vielä kerran!!! :)
yllätys, yllätys mulla ilmeni vielä kaks kysymystä... mutta jos tuntuu ettet jaksa vastata nii ei oo pakko :) elikkäs sitä vaan että miten ne suhtautu siellä perheessä suomalaisen kulttuuriin?? =) ku meiän kulttuuri kuitenki eroa aika paljo niistä että sattuko sulla jotain "kömmähyksiä" että teit jonku niille normaalin jutun ihan niille oudolla tavalla... esim ku lopetit syömisen niin pistikkö ruokailuvälineet kello viiden asentoon?? :) ja mitä ne yleensäkin ties suomalaisista? halusko ne kuulla jotain meidän maasta yms.?
- Party Boy
mutta... kirjoitti:
yllätys, yllätys mulla ilmeni vielä kaks kysymystä... mutta jos tuntuu ettet jaksa vastata nii ei oo pakko :) elikkäs sitä vaan että miten ne suhtautu siellä perheessä suomalaisen kulttuuriin?? =) ku meiän kulttuuri kuitenki eroa aika paljo niistä että sattuko sulla jotain "kömmähyksiä" että teit jonku niille normaalin jutun ihan niille oudolla tavalla... esim ku lopetit syömisen niin pistikkö ruokailuvälineet kello viiden asentoon?? :) ja mitä ne yleensäkin ties suomalaisista? halusko ne kuulla jotain meidän maasta yms.?
Kysele vaan, selailen näitä palstoja kummiskin ja on ihan kiva vastailla kun joku on oikeesti kiinnostunut..
Ei tullut kulttuurien kanssa mitään ongelmia, tosin kuulun siihen pikaruoka sukupolveen, joka ei laita ruokailuvälineitä vitoseen, eikä se ole siellä niin justiinsa. Niitten politiikasta ei välttämättä kannata olla mitään mieltä, muuten ne jaksaa kyllä selitää siitä. Mun perhe ei hirveesti Suomesta tienny, mutta kyseli siitä tosi paljon, tiesi kyllä Nokian, Selänteen, Kurrin ja Koivun, mutta ei tienny että ne on suomesta. Sen perheen isovanhemmat kävi siellä muutaman kerran ja ne taas oli kiinnostuneita suomen sotahistoriasta, kun niitten isoäiti oli löytänyt netistä suomen sotatilastoja. Respectii alko tulee kun kerroin että meen ens kesänä inttiin. Toinen juttu mistä tuli respectii oli suomalainen "kylmänsietokyky"; kävin niitten uima-altaassa aina uimassa vaikka ilta alkoi jo viiletä, ja muutenkin olin shortseissa kun jenkeillä tuli jo kylmä. Suomijuttujen lisäksi ne jakso kuunnella kun haukuin itä naapuriamme, ei ne tiedä siitäkään siellä oikein mitään.
Suomalaisella käytöksellä ei pitäisi mitään ongelmia tulla, kun muistaa sanoo kaupan tädeillekkin "have a nice day", mutta jenkit saattaa kysellä semmosia, mitä suomalaiset ei kysele toisiltaan, esim. kuinka paljon porukat saa palkkaa, tai kuinka paljon sun talo maksaa. Mä en niille alkanu kertomaan, kun olin sitä mieltä että se ei niille kuulu. Sanoin ettei mulla oo mitää tietoo noista, mutta kerroin kuitenkin eri alojen alkupalkka suosituksia.
Kannattaa ottaa mukaan kaikenlaisia Suomi esitteitä ja oman paikkakunnan esitteitä ja tietysti omia valokuvia, niistä saa hyvää puheenaihetta. - helvetin ääliö sä
Party Boy kirjoitti:
Kysele vaan, selailen näitä palstoja kummiskin ja on ihan kiva vastailla kun joku on oikeesti kiinnostunut..
Ei tullut kulttuurien kanssa mitään ongelmia, tosin kuulun siihen pikaruoka sukupolveen, joka ei laita ruokailuvälineitä vitoseen, eikä se ole siellä niin justiinsa. Niitten politiikasta ei välttämättä kannata olla mitään mieltä, muuten ne jaksaa kyllä selitää siitä. Mun perhe ei hirveesti Suomesta tienny, mutta kyseli siitä tosi paljon, tiesi kyllä Nokian, Selänteen, Kurrin ja Koivun, mutta ei tienny että ne on suomesta. Sen perheen isovanhemmat kävi siellä muutaman kerran ja ne taas oli kiinnostuneita suomen sotahistoriasta, kun niitten isoäiti oli löytänyt netistä suomen sotatilastoja. Respectii alko tulee kun kerroin että meen ens kesänä inttiin. Toinen juttu mistä tuli respectii oli suomalainen "kylmänsietokyky"; kävin niitten uima-altaassa aina uimassa vaikka ilta alkoi jo viiletä, ja muutenkin olin shortseissa kun jenkeillä tuli jo kylmä. Suomijuttujen lisäksi ne jakso kuunnella kun haukuin itä naapuriamme, ei ne tiedä siitäkään siellä oikein mitään.
Suomalaisella käytöksellä ei pitäisi mitään ongelmia tulla, kun muistaa sanoo kaupan tädeillekkin "have a nice day", mutta jenkit saattaa kysellä semmosia, mitä suomalaiset ei kysele toisiltaan, esim. kuinka paljon porukat saa palkkaa, tai kuinka paljon sun talo maksaa. Mä en niille alkanu kertomaan, kun olin sitä mieltä että se ei niille kuulu. Sanoin ettei mulla oo mitää tietoo noista, mutta kerroin kuitenkin eri alojen alkupalkka suosituksia.
Kannattaa ottaa mukaan kaikenlaisia Suomi esitteitä ja oman paikkakunnan esitteitä ja tietysti omia valokuvia, niistä saa hyvää puheenaihetta.olet ???!
Luin mielenkiinnolla tekstiäsi kunnes meni maku täysin!
Olet ylpeä Itä-naapurimme haukkumisesta !?
Siis, puhuitko Suomen sotahistoriasta, ja sitä kautta mollasit venäläiset,
vai onko huvinasi ihan muuten vaan heidän haukkuminen?
Kuvittelin että olet nuoresta iästäsi huolimatta ennakkoluulton, etc, mutta osuimpa pahasti väärään.
Onko henkilökohtaisia kokemuksia venäläisistä, vai MISTÄ moinen????
Haista kuule pitkä VITTU!
t. Puoliksi venäläinen. - sdfsdfsdfsdftt
helvetin ääliö sä kirjoitti:
olet ???!
Luin mielenkiinnolla tekstiäsi kunnes meni maku täysin!
Olet ylpeä Itä-naapurimme haukkumisesta !?
Siis, puhuitko Suomen sotahistoriasta, ja sitä kautta mollasit venäläiset,
vai onko huvinasi ihan muuten vaan heidän haukkuminen?
Kuvittelin että olet nuoresta iästäsi huolimatta ennakkoluulton, etc, mutta osuimpa pahasti väärään.
Onko henkilökohtaisia kokemuksia venäläisistä, vai MISTÄ moinen????
Haista kuule pitkä VITTU!
t. Puoliksi venäläinen.minäkin ajattelin, että tekstiä kertoo järkevä henkilö. Mitä pahaa venäläiset ovat tehneet "nuorille" ihmisille. Sota ei ehkä kamalasti alle 20 vuotiaisiin vaikuta, ymmärrän kyllä jotkut 50-100 vuotiaat jotka venäläisiä haukkuvat. Itse en sellaiseen alentuisi.
- ...
Haluaisin vielä tietää vähän lisää matkoista, jos joillakin olisi kokemuksia. Pääseekö L.A :n keskustaan kävelemään? Onko seuduilla missä kielenopetus ja muu tapahtuu pilvenpiirtäjiä tm. kuvaamisen arvoisia rakennuksia...?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063230Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1581259Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.47829