kuka tietää lähemmin diebeteksesta

vhi

kuka tietää lähemmin mikä on sokerirasitustesti tai mitä se lähemmin tarkoitta kun en löydä mistään ja olen etsinyt.
Miten kyseinen testi tehdään ja kuuluuko se diabetes testeihin, voiko joku jolla on tietoo niin laittaa jtain viestii ,tulee 53-vuotiaalle ,kiva jos tietäis minne joutuukaan, ja mitä sen jälkeen?

6

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Löytyy_helposti_netistä

      Diabeteksestä keskustellaan Suomi24:llä Sairaudet-osastolla omalla palstallaan. Siellä on kylläkin yksi häirikkö, joka tyrkyttää ruokavalio-ohjeita, mutta etsimällä löytää asiatietoakin.

      Outoa ettet ole löytänyt mitään tietoa, koska Google löytää hakusanalla diabetes runsaasti linkkejä. Näiden joukossa myös Diabetesliiton nettisivusto. Sokerirasituksesta löytyy myös runsaasti tietoa em. sivuilta.

      • OletkoPilleristi

        Miten ruokavalio-ohjeet voivat olla häiriköintiä? :O

        Diabetesta sairastavalle ruokavalio ja liikunta on AA ja OO.


      • Siinä_selitys
        OletkoPilleristi kirjoitti:

        Miten ruokavalio-ohjeet voivat olla häiriköintiä? :O

        Diabetesta sairastavalle ruokavalio ja liikunta on AA ja OO.

        Ruokavalioissakin on eroa. Itse en pidä terveellisenä että hiilihydraatteja korvataan runsailla eläinrasvoilla.

        Hoitohenkilökunnan antamat ruokavalio-ohjeet ovat järkeviä, ei tällaiset tee-se-itse puoskarien ohjeet.


    • NäinLekuriSanoi

      Lisää juotava siideriä jotta munuaiset puhdistuvat...myös kalja auttaa.

    • iisipiisi

      Sokerirasitustesti tehdään niin, että ensin paastotaan 10-12 tuntia ja sitten annetaan verinäyte, josta mitataan verensokeri (ns. paastoarvo). Sitten juodaan sokeriliuosta. Seuraavat parisen tuntia istutaan labrassa, ja sinä aikana otetaan verinäytteet, joista seurataan, miten hyvin sokeri häipyy verestä. Tämä kertoo, onko koehenkilö sokeriaineenvaihdunta normaalia.

      Näitä testejä otetaan aika paljon, jos halutaan selvittää diabeteksen riskiä. Minulle on tehty testi kansanterveystutkimuksessa, johon osallistuin ihan terveenä koehenkilönä. En oikeastaan tiedä, että mitä sillä siinä selvitettiin. Ainoa kurja asia testissä on paasto ja erityisesti se, että ei saa juoda aamukahvia.

      (Kelasta joku itkeskeli tiedotusvälineissä, että noihin kansanterveystutkimuksiin ei riitä tulijoita. Asiaa saattaisi auttaa, jos 14 tunnin paaston jälkeen vapaaehtoinen saisi istua pöydän ääreen juomaan kupin kahvia, vähän niin kuin ihminen eikä jokin arvoton koe-eläin. Kelasta voisi tehdä opintomatkan verenluovutuksen katsomaan miten vapaaehtoisia kuuluu kohdella.)

      • Raha__ratkaisee

        Sokerirasitustestiä ei välttämättä tehdä jos diabetes on selvä. Rajatapauksille se ehkä tehdään diagnoosin varmistamiseksi. Itse en ole ollut sokerirasitustestissä, vaikka olenkin saanut diabetesdiagnoosin.

        Noiden tutkimusten teettäjien taustoista johtuu riittääkö rahaa. Olen osallistunut erään diabeteslääkkeen testaukseen ja sen teetti lääketehdas. Labratestejä tehtiin usein ja paastottuna otettujen verinäytteiden jälkeen sai maksulapun jolla sai sairaalan ruokalasta aamiaisen. Jotkut näyttävät ottavan eväät mukaan terveyskeskuksen labraan ja verinäytteen oton jälkeen syövät ne. Itse kyllä selviän vielä tunnin että pääsen kotiin myöhästyneen aamiaispöydän ääreen.
        Ne verenluovutuksen kahvit, mehut ja keksit eivät paljon lämmittäneet mieltä (en tiedä onko tarjottavat parantuneet nykyisin) ja siinä ei edes vaadita paastoamista. Pienihän se SPR:n "kiitos" arvokkaasta veriannoksesta on, mutta vapaaehtoisuuteenhan se perustuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe