Miten pitäisi suhtautua?

Apuatarvivadenso

Olen tekemisissä luonnevaurioisen ihmisen kanssa, joka oman diagnoosini perusteella on täysin narsisti ja patologinen valehtelija. Tiedän asiasta melko paljon , koska joku urpo on diagnosoinut myös minulle läheltä liippaavan luokituksen. Myönnän , että olen kykenemätön unohtamaan omasta mielestäni kokemiani vääryyksiä. En vain haluaisi pilata elämääni takertumalla noihin minun kannaltani vääryyksiin ja laiminlyöntiin, kun kyseessä on joku parisuhteentapainen ja emonationaaliseen arvottomuuden tunteeseen. Joudumme kuitenkin pakon edessä olemaan tekemisissä keskenämme ja hänen viimeinen kysymyksensä kaikkien valheiden jälkeen sai minut miettimään mikä olisi buddhalainen vastaus kysymykseen; VOISiMMEKO ELÄÄ ILMAN MENNEISYYTTÄ? Tällä hetkellä tuntuu erittäinkin katkeroituneelta , jonka toki tiedän vahingoittavan vain ja ainoastaan minua itseäni ,tiedänhän etten ole tekemisissä ihmisen vaan jonkunlaisen kuoren kanssa.

6

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apuatarvivadenso

      Tarkoitan siis että juurikin valheellinen puhe loukkaa minua, enkö minä ole totuuden arvoinen? Huolimatta siitä että tuo valheellisuus ei tuo hyötyä, mikä olisi normi narsun tarkoitus mutta tässä tapauksessa aivan älyvapaata. Eli siis perusongelma on se että koen suunnatonta raivoa ja pettymystä.

      • Apuatarvivadenso

        Ok
        Yritänkö olla täysin vihannes vailla mitään emootioita. Kieltämättä se olisi paras vaihtoehto. Olisiko se kuitenkaan aitoa? Kun olen vihainen , olen vihainen , toistaiseksi en ole siihen vielä koskaan kyennyt. Mutta mun pointti on nimenomaan tuossa menneisyydessä. Kyllähän se on muovannut meidät. Siis jos on olemassa vain tämä hetki ja päässä kuitenkin pyörii menneisyys, kummassa elämme oikeasti? Ja onko mitään menneistä irrottamiseen auttavia neuvoja?


    • Kunhan-heittelen

      Mielestäni avain tässä tulee takertumattomuuden myötä. Tarkoitan, että pelkkä asioiden unohtaminen on helpommin sanottu kuin tehty, mutta asioiden painolasti heikkenee ajan myötä. Jos et itse tarkoituksellisesti ylläpidä ajatuskuviotasi, jossain kohdassa tulee vastaan hetki, jolloin pystyt valitsemaan aidon anteeksiannon ja takertumisen väliltä.

    • Rakasta_itseäsi

      Tunnekehossasi kannat mukanasi menneisyyden kokemuksia ja historiaasi. Tunteet, joita et ole pystynyt käsittelemään, ovat tallentuneet tunnekehoosi. Toiset ihmiset toimivat katalyyttina omaan tunnemaailmaasi, jolloin he herättävät sinussa nämä tukahdutetut tunnetilat. Tunnetilan avulla kykenet löytämään haitalliset uskomusrakenteet, jotka synnyttävät kärsimystä. Tunteiden avulla kykenet tunnistamaan tunteen takana olevan uskomuksen. Kaikkein tärkein asia tunnetyöskentelyssä on ensin hyväksyä ja rakastaa itseään ja tunnetta, jota kokee. Usein meille on opetettu tukahduttamaan vihaa, surua tai "kielteisiä tunteita", jolloin tuomitsemme itsemme sisäisesti tuntiessamme näitä tunteita. Kun täysin hyväksyt ja rakastat omaa tunnettasi, se "haihtuu pois"; mene meditatiiviseen tilaan ja katso mistä tämä viha kumpuaa: mikä on se uskomus tunteen takana ja korvaa tämä uskomusmalli positiivisella korvikkeella. Tässä tapauksessa tunnet vihaa: uskomus, joka synnyttää kokemuksesi on arvottomuuden tunne. Mene lapsuuden kokemuksiin: onko siellä kokemus, jossa olet kokenut arvottomuutta? Tarkastele tilannetta "ulkopuolisin silmin": salli itsellesi tuntea tämä tunne; hyväksy ja rakasta itseäsi ja tunnetta lempeästi. Anna anteeksi itsellesi ja muille tämä tilanne. Tämän jälkeen korvaa uskomus arvottomuudesta: voit mantran omaisesti toistaa meditaatiossa "olen arvokas omana itsenäni". Tämä toimii ns. "uudelleen ohjelmointina" aivoillesi, jolloin vanha haitallinen uskomusjärjestelmä korvataan positiivisella uskomusjärjestelmällä: tällöin olet vapautunut kantamastasi taakasta. Kun näet että toiset ovat vain peilejä sisimpääsi, voit olla vapaa. Kun opit rakastamaan ja antamaan anteeksi itsellesi, kykenet rakastamaan ja olemaan armollinen muille. Tämä ihminen toimii opettajanasi omaan sisäiseen maailmaasi - kun kykenet astumaan uhrin roolista ja ottamaan vastuun sisäisestä kokemuksestasi.

    • Rakasta_itseäsi_

      Toinen tärkeä asia on ymmärtää, että sinä et ole tunteesi etkä sinä ole ajatuksesi. Tällöin voit samaan aikaan kokea tunteita, ja samaan aikaan hyväksyä kokemasi tunteet. Tällöin voit esimerkiksi tuntea vihaa, ja samalla tarkkailla itseäsi lempeydellä ja rakkaudella tuomitsematta. Tuomitsemattomuus on tärkeintä; ei ole syyllisiä ja syyttömiä. Hyväksy ja rakasta itseäsi ehdottomasti. Näe itsesi rakkauden silmin. Tällöin voit rakastaa itseäsi nyt sellaisena kuin olet vaatimatta itseltäsi muutosta.

    • Rakasta_itseäsi

      Oikeastaan kaikki lähtee siitä, että hyväksyt vihasi. Hyväksy vihasi. Hyväksy itsesi tässä ja nyt. Olet rakastettu silloinkin kun tunnet ja koet vihaa. Tämän jälkeen kanavoi tätä vihaa: anna itsesi kokea se; mene esimerkiksi luontoon ja huuda, anna pahan olon tulla itsestäsi ulos, piirrä, maalaa,kirjoita, itke: mieti joku tapa, jossa sallit itsellesi tuntea tämä viha. Se ei riko sinua, kokemalla vihan tunteen läpikotaisin vapautat sen itsestäsi. Tällöin huomaat yhtenä päivänä että tämä ihminen ei enää herätä sinussa mitään tunnereaktiota. Yksi tapa on mennä meditatiiviseen tilaan ja sallia tämän tunteen tulla täysin; olet paikallasi ja tiedät että olet turvassa ja samalla koet tämän tunnereaktion, jolloin se "sulaa pois". Tärkeää on kuitenkin se, että kanavoit vihasi siten, että et satuta muita ihmisiä vihallasi, eli salli itsellesi tuntea vihaa, rakasta itseäsi ja vihaasi, löydä sinulle sopiva keino kanavoida tätä tunnetta; tunnista uskomus joka tunteen on synnyttänyt ja tunnista että ainoastaan harhaiset uskomukset synnyttävät kärsimystä, jolloin voit kääntää kaikki haitalliset uskomukset positiivisiksi. Voimia sinulle matkallesi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe