mikä linux ?

jea

kone on 90mhz pena, 32mb muistia, ja näyttis on Diamond Stealth pci väylään ja pysytyy max 800x600 graffaa, kovoa on 502mt ja toisessa toiset 502mt. tohon asennan mahdollisesti viellä jonkun verkkokortin että sais nettiin saakka. eli tohon jokin oikein kevyt linux

enkä löytänyt vastausta kysymykseeni vaikka selailin vanhoja viestejä tai sitten en vaan huomannut

12

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitettavasti

      Sorry. Ei onnistu...
      Museoi koneesi...

    • Winukka-Aho
      • jea

        tuo vaikuttaa ihan hyvältä vois testata sitten kun saan jossain tehtyä boottikorpun että saan sen käyntii kun kummassakaan uudemmassa koneessa ei oo korppuasemaa


    • Kai mikä tahansa nykyversiokin käy, kunhan vain poistaa kaikki tarpeettomat asiat käytöstä.

      • valitettavasti

        "Kai mikä tahansa nykyversiokin käy, kunhan vain poistaa kaikki tarpeettomat asiat käytöstä."

        Ilman grafiikkaa... Kuka pärjää kuka ei.
        32Mt muistia on aivan liian vähän. Näyttökortissa (ISA vai PCI-väyläinen. Max 4Mt) on tuskin riittävästi potkua edes käytettävään resoon jne. 75MHz:llä ei pitkälle pötki ...
        Kysyjä vaikuttaa taas trollilta, joita palstalla jatkuvasti kysyy mitä antiikkisimpiin koneisiinsa "toimivaa" Linux-jakelua.
        Linux toimii 386:ssa, mutta kuka sitä osaa käyttää, onkin jo toinen kysymys.


      • vanhassakin toimii
        valitettavasti kirjoitti:

        "Kai mikä tahansa nykyversiokin käy, kunhan vain poistaa kaikki tarpeettomat asiat käytöstä."

        Ilman grafiikkaa... Kuka pärjää kuka ei.
        32Mt muistia on aivan liian vähän. Näyttökortissa (ISA vai PCI-väyläinen. Max 4Mt) on tuskin riittävästi potkua edes käytettävään resoon jne. 75MHz:llä ei pitkälle pötki ...
        Kysyjä vaikuttaa taas trollilta, joita palstalla jatkuvasti kysyy mitä antiikkisimpiin koneisiinsa "toimivaa" Linux-jakelua.
        Linux toimii 386:ssa, mutta kuka sitä osaa käyttää, onkin jo toinen kysymys.

        Toimii graafisenakin, tuo 800*600 pelaa 1 Mt näytönohjaimellakin .... kukaan ei pakota 24 bit väreihin, esim. 256 värisenä kuvankäsittelyä lukuunottamatta värit useimmille riittävän hyvät. Hitaissa koneissa vaan joutuu tuon ikkunamanagerin valitsemaan kevyimmästä päästä ja silloinkin kaikki turhat "efektit" yms. pois, itsellä P133/40Mt läppäri ja Linux toimii liukkaammin kuin Win98... 486/100Mhz/32Mt toimi vielä kohtuullisesti kun kävi asetukset läpi.

        Nykykoneisiin tottuneet eivät valitettavasti aina huomioi että aivan kaikkea ei tarvitse tehdä samoilla asetuksilla kuin uusien koneiden kanssa on tottunut tekemään.


    • IceWm/Blackbox

      Kevyellä ikkunamanagerilla joku ja kaikki turhat kilkkeet pois päältä asetuksista. Ns. suosituista eli Mandrake, Fedora yms. tuollaisen asentamien voi olla hankalaa mutta www.linux.org listasta löytyy aika montakin kevyttä distroa joista jätetty nuo turhan raskaat ikkunamanagerit kokonaan pois.

      • aloittelijalta

        "jätetty nuo turhan raskaat ikkunamanagerit kokonaan pois."

        Jättäisin jo itse kaivoon kirveen, jos jonkin twm:n kanssa (hyvä ikkunamanageri) pitäisi toimia.
        Esimerkkikoneesi ei vastaa 90MHz/32Mt:n konetta 2x512Mt kovalevyllä, joka on alimittainen ja sietäisi päästä jo eläkepäiville.
        Palomuurina tuokin yhä pätisi tai joihinkin muihin rajoitettuihin palvelintehtäviin (ilman grafiikkaa) , mutta mihinkään työpöytäkäyttöön ei tuolla enää ole asiaa.


      • jea
        aloittelijalta kirjoitti:

        "jätetty nuo turhan raskaat ikkunamanagerit kokonaan pois."

        Jättäisin jo itse kaivoon kirveen, jos jonkin twm:n kanssa (hyvä ikkunamanageri) pitäisi toimia.
        Esimerkkikoneesi ei vastaa 90MHz/32Mt:n konetta 2x512Mt kovalevyllä, joka on alimittainen ja sietäisi päästä jo eläkepäiville.
        Palomuurina tuokin yhä pätisi tai joihinkin muihin rajoitettuihin palvelintehtäviin (ilman grafiikkaa) , mutta mihinkään työpöytäkäyttöön ei tuolla enää ole asiaa.

        en sitä yleiskäyttöö teekkää (yleiskäytössä on uudemmat koneet) vaa just rajoitettuun palvelintehtävään ja testaukseen ja sillä grafiikalla ei ole väliä.
        se näyttis josta joku aikasemmin kysy ni on pci väylää ja 800x600 graffalla jaksaa 16bit värejä 95:sessa muistia on jotain 4-8mb


      • mortus
        jea kirjoitti:

        en sitä yleiskäyttöö teekkää (yleiskäytössä on uudemmat koneet) vaa just rajoitettuun palvelintehtävään ja testaukseen ja sillä grafiikalla ei ole väliä.
        se näyttis josta joku aikasemmin kysy ni on pci väylää ja 800x600 graffalla jaksaa 16bit värejä 95:sessa muistia on jotain 4-8mb

        Eli Compaqin läppäriin, jossa 350MHz prossu, 32mt keskusmuistia ja 3gt kovoa.
        RedHatin 8.jotakin meni ja kde:kin pyörii, vaikkakin todella hitaasti. Mutta käyntiin kun saa, niin nettailu ja openoffice toimii.

        Mikää muu distro ei tahtonut oikein mennä, vanhojen ja kevyidenkin kanssa oli ongelmia.


      • Lakupatukka
        aloittelijalta kirjoitti:

        "jätetty nuo turhan raskaat ikkunamanagerit kokonaan pois."

        Jättäisin jo itse kaivoon kirveen, jos jonkin twm:n kanssa (hyvä ikkunamanageri) pitäisi toimia.
        Esimerkkikoneesi ei vastaa 90MHz/32Mt:n konetta 2x512Mt kovalevyllä, joka on alimittainen ja sietäisi päästä jo eläkepäiville.
        Palomuurina tuokin yhä pätisi tai joihinkin muihin rajoitettuihin palvelintehtäviin (ilman grafiikkaa) , mutta mihinkään työpöytäkäyttöön ei tuolla enää ole asiaa.

        Entisessä Pentium 133Mhz:ssani toimi aivan täydellisesti Windows 95 ilman hidasteluja, joten miksei Linux toimisi vain hiukan kökömmässä koneessa? Onko se vai Windowsiakin raskaampi?

        Samoin toimi 95 myös 166Mhz:ssa, jossa on vain 16 megaa muistia.


    • niitä

      Joudut tyytymään aika vanhaan distroon. joku redhat 6.0 pyöriin varmasti ja muut ton ikäiset. niissä tai s olla kde 1.* . mutta jos osaat vähän niin nuilla vanhoilla pärjää kyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      199
      2094
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1168
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      815
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      557
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe