Asuin oppikoulun aloitettuani sisareni kanssa yhden talven kirkonkylällä kortteerissa. Olin silloin 12-vuotias ja sisareni paria vuotta vanhempi.
Minkälaisia kokemuksia teillä on nuorena kotoa poissaolemisesta ilman aikuisten läsnäoloa?
Kouluaikojen kortteeri
15
285
Vastaukset
Ootko lukenut liikaa Päätaloa?
:D- Ohjenuorana.itsenäisyys
Itse olen asunut kesät vintillä ja aitoissa.
Joskus riihessä, jopa teltassa. Leikkimökissäkin.
Mitä kauenpana aikuiset sen paremmin pääsi tekemään kolttosia.
Ei mitään vakavaa mutta pikku jäynät piristi arkea. - ö-Öö
Ei kokemusta
Riippuu tietysti välimatkoista ja liikenneyhteyksistä- Lapissa edelleen asuntoloita ja koulujen lakkauttamisen takia niitä tullenee oleman jatkossakin. Niissä käsittääkseni aikuisia valvomassa ja duunailemassa.
Ite asustelin nelikymppisenä vuoden lapissa, asuntolassa, kun satuin pääsemään yhteen amk-koulutukseen. Siellä asui myös lappilaisia amislaisia. Noh, net ei siis olleet enää ihan kakaroita, joten aika reippaasti niillä näytti olevan vapaa-ajan harrrastuksia, linjalla keskari ja kemikaalit. Kierteli siellä välillä joku kattelemassa ja teki huoneratsioitakin. Varsinaisesti mitään kummempia häiriötä ei ollut, pileitä aika paljon mutta ei kummempaa.
Himasta pois oleminen saattaa kakaroille olla itsenäisyyttä opettavaa hommaa, helpompaa vanhemmillekin. Kandee miettiä, millaista on kaupunkilaisten vanhempien elo, jatkuvaa harkoissa ja harrasteissa kuskaamista. Eikä silleen ole mitään "kakaravapaita", että sais vanhemmat vähän lomaa kakaranvahtimisesta.
Kakspiippusia asioita. Noin kakaroita ajatellen, mun mielestä peruskoulun opetussuunnitelmaan pitäis kuulua kansainväliskasvatuksena suoritettava maapallonympärimatka pakollisena. Tunnen ihmisiä, jotka tehneet ekan ulkomaanmatkansa viiskymppisinä, myös aikuisia ihmisiä, jotka asuu synnyinkodissaan kohdusta hautaan, kyllä sellaisillä on aikas sulkeutunut maailmankuva. En tiedä, liekö intterreil nykyisin suosittua. Ittiä aikanaan keljutti, kun ei ollut fyrkkaa tehdä sellaista, oikein kävi kateeksi kaverit, jotka sellaisia teki. Toki muuten tullut matkusteltua ja asusteltua eripaikoissa aikaisempana, nykyisin ei enää oikein ole enää matkustushaluja.
Kandee hokata, suuri osa loispummieläkeläisistä viettää vanhemmiten vuosikausia aikaa asuntoloissa, olkoon sitten hoitokoteja, vanhustentaloja, sairaaloita. Siinä suhteessakin hyvä, jos jo kakarana olisi saanut makua, mitä sellainen tarkoittaa.
Keskityin asuntoloihin nyt. En usko, kovin usein nykyisin kakarana luuhataan toisten nurkissa, jo kai lastensuojelukin iskee kiinni. Toisaalta, huostaanotot aika yleisiä. Paljon kakaroita elelee kouluaikanaan/aikansa ties kenen nurkkajuurissa. Ihan kaupungeissakin, että eipä tuo nyt niin erikoista nykyisinkään ole.
=DW= Minut laitettiin jo 7 vuotiaana laukku olalla keskellä yötä tallaamaan 4km päähän ilman vanhempieni läsnäoloa. Pari voileipäpalasta laukussa. Suoranaista lapsen heitteillelaittoa. Kuulemma oikein Suomen laki määräsi niin.
- ö-Öö
Lieko ollut laki
Mun mielestä kunnan päätös koulukyytien järjestämisestä. Kun johonkinhan se raja on laitettava. Tuskin mitään lakisääteistä estettä olisi ollut käyttää pienenpää kiometrimatkaa-
Niinno, kyllä meitsikin kulki uksin koulumatkat ekaluokasta alkaen. Fillarilla, kävellen, tai hiintämällä. Saipahan raitista ilmaa ja liikuntaa. Siihen aikaan liikennekään ei ollut paha. Joskus joku otti kyytiin, oli vielä yks pönde, joka kulki eellä kylillä, koskus pääsi siis hevoskyydilläkin.
Nykyisin vanhemmat usein kuljettelevat lapsia itse kouluihin, vaikka matka ei niin kovin pitkä olisikaan. Syy usein just kova liikenne, sen vaarat, Ihan ymmärrettävää.
Pöndellä koulukyydit työlistää paljon takseja, hikiän kaikki taksit seitsenpaikkaisia isoja tila-autoja. Ne varsin mukavia muissakin kyydeissä, tilavia ja mahtuu paariseurueellinen yhteen kyytiin.
=DW= - ö-Öö
ö-Öö kirjoitti:
Lieko ollut laki
Mun mielestä kunnan päätös koulukyytien järjestämisestä. Kun johonkinhan se raja on laitettava. Tuskin mitään lakisääteistä estettä olisi ollut käyttää pienenpää kiometrimatkaa-
Niinno, kyllä meitsikin kulki uksin koulumatkat ekaluokasta alkaen. Fillarilla, kävellen, tai hiintämällä. Saipahan raitista ilmaa ja liikuntaa. Siihen aikaan liikennekään ei ollut paha. Joskus joku otti kyytiin, oli vielä yks pönde, joka kulki eellä kylillä, koskus pääsi siis hevoskyydilläkin.
Nykyisin vanhemmat usein kuljettelevat lapsia itse kouluihin, vaikka matka ei niin kovin pitkä olisikaan. Syy usein just kova liikenne, sen vaarat, Ihan ymmärrettävää.
Pöndellä koulukyydit työlistää paljon takseja, hikiän kaikki taksit seitsenpaikkaisia isoja tila-autoja. Ne varsin mukavia muissakin kyydeissä, tilavia ja mahtuu paariseurueellinen yhteen kyytiin.
=DW=Siis
Käsittääkseni niin, laki kai määrää, ttä jonkin kilometrin kaukaa kulkeville, on järjestettävä koulukyyti peruskoulun aikana. Ei ole rikos, jos matka matka lyhyempikin. Kunnat ei ui rahoissa, osa kyytikuluista kuitenkin menee kunnan piikkiin.
=DW= ö-Öö kirjoitti:
Lieko ollut laki
=DW=Oppivelvollisuuslaki, sanoivat vanhempani, kun julmasti herättivät minut lämpöisestä petistäni kesken parhaimpia uniani ja lähettivät yön selkään kohti koulua.
Hyvin minä silti sitä lakia kiersin olemalla oppimatta paljonkaan.- ö-Öö
Suomessa oppivelvollisuus.
Ei koulupakkoa. Koulun voi käydä ihan hyvin missä tahansa, vaikka kotona, pääasia, että sisältö on sama, kuin tavanomaisessakin koulussa. Suomessa nykyisinkin kotiopetusta.
Se mitä opetetaan ja mitä opitaan kaks eri asiaa :D
=DW=
- reppuriika
Oppikouluaikaan asuin neljä vuotta asuntolassa. Sitten vuorasimme siskon kanssa enolta huoneen ja asuimme siinä vuoden. Minä jatkoin sitten lukiossa ja siskolla oli vielä vuosi oppikoulua. Jäin lopulla asumaan yksin enon kamariin, kun sisko muutti toiselle paikkakunnalle poikakaverin perässä ammattikouluun.
Maksoin huoneesta enolla kesälläkin ja olin muutamia viikkoja kesätöissä ja olihan se sellainen riiustelupaikkakin vaikka ei sinne poikakaveria yökylään jätetty. Vierailut venyivät toisinaan pitempääkin, niin rakennuksen toisessa päässä asusteleva enon vanhapiikasisko pakkasi huomauttelemaan sulhaskandin oleiluista ja sanoi ettei kai tuo mies tänne asumaan aio jäädä.
Oli se hieman orjallista kun vuokraisäntäväki oli läheistä sukua ja sellaisia nuukansorttisia. Piti käyttää vettä säästeliäästi, ei saanut tuulettaa liikaa ja sateli neuvoja. Huoneessa oli oma sähkölevy, jolla lämmittelimme teeveden ja keittelimme aamukahvit. Ja kyllähän sillä vellin ja puuronkin keitti viikonloppuisin ja kesällä.
Kouluaikaan meillä oli niin hyvä palvelu kunnan puolelta, että saimme käydä syömässä asuntolan ruokalassa iltapäivällä ja etuus koski myös lukiolaisia.
Tällainen oli minun ensimmäinen irtiotto pois kotoa. Sai harjoitella elämää lapsuuskodin ulkopuolella heti toisella kymmenellä oppikoulun alkaessa. - KertokaaLisääKiitos
Kertoisiko aloittajakin omista kokemuksistaan. Kaupunkilaisella ei ole aavistustakaan kuinka olisi toiminut.
- elanto
Se oli sitä talvea edeltävänä kesänä ennen juhannusta, kun L-setä oli tullut kylään, nauravainen mies ja hyvä kertomaan juttuja, mutta joista äitini sanoi, etteivät olleet totta. Me tytöt, sisareni ja minä, pyörittiin siinä tuvassa, luultavasti kahviteltiinkin aikuisten kanssa, sillä äiti oli leiponut pullaa päivällä. Vanhin veljemme asui vielä silloin kotona, ei kuitenkaan ollut sinä iltana paikalla, kun kaiketi oli lähtenyt autolla riiuureisulleen kylälle. Yleensä nukuimme sisareni kanssa kesällä asuintalon vintillä pinkopahvilla kyhätyssä huoneessa ja välillä myös hirsiaitan yläparvella, mutta sinä kesänä ullakolla nukkuminen oli jäänyt vähemmälle, koska isä korjasi talon ulkilaudoitusta, vaikka ei se vintillä olemista mitenkään estänyt. Siinä illemmalla, kun setämme alkoi tehdä jo poislähtöä ja meidän piti mennä nukkumaan, niin sisareni alkoi arvuutella minulta, kumpi nukkumapaikka olisi parempi ja lopulta yritti syystä tai toisesta pakottaa minut vintille yksinäni, mutta en mitenkään halunnut suostua, sillä olin tottunut nukkumaan sisareni kanssa siskonpetiä. Jouduin kuitenkin päättämään, että menemmekö vintille vai aittaan ja valitsin lopulta aitan. Sitten yöllä heräsin isäni huutoon, enkä ymmärtänyt ollenkaan, mistä on kyse, kunnes ulos päästyäni näin kotitalon asuinpäädyn olevan ilmiliekeissä. Veljemme taisi tulla juuri parahultahiksi autolla kotia, heitti traktorin ketjut taloon vievien sähköjohtojen päälle ja lähti samantien hälyttämään palokuntaa. Isäni komensi meitä sisareni kanssa pelastamaan talosta tavaroita, mutta minä juoksin herättämään naapuria. Äiti kertoi myöhemmin pelastautuneensa hyppäämällä kamarin ikkunasta muutaman vuoden vanha pikkuveljemme sylissään.
- reppuselät
Ei maaseudulla 50-luvulla mitään koulukuljetuksia ollut. Kyllä jokaisen piti kulkea, miten parraiten pääsi. Viittä km pidettiin suositusrajana, mutta oli luokallani eräs syrjässä asunut, jolla tuli 7 km koulumatka. Hän oli luokan paras hiihtäjä, kun talvisin vallan hiihti matkat. Papiksi itsensä sinnitteli.
- eppu2
Mulla oli alakouluun 6km. Mistään koulukyydeistä mitään silloin puhuttu.
Sinne vaan 7 jälkeen lähdettiin tarpomaan korven läpi, vaikka olisi ollut polveen asti lunta. Väliin oli niin pimeäkin, että tien juuri erotti.
13-vuotiaana olin 2 viikkoo kaverilla, kun äiten kanssa meni sukset ristiin.
Antoivat olla.
- reppuriika
Olisi meillä jo silloin kansakouluaikaan voinut asua koululla ja niin tekivätkin he joilla oli 7 ja enemmän koulumatkaa tai muuten vaikeakulkuinen taival. Minun koulureitti noin 3 km kulki synkkien korpien, siltojen ja metsien halki. Matkalla oli myös polkujen haaroja sinne sun tänne, karja kulki vapaana metsässä ja oli vihaisia sonneja ja lehmiä. Reitin varrella oli myös kuuluisia kummituspaikkoja.
Olihan se matka 7-vuotiaalle haastava taival ja alussa kokeiltiin asuntolaa, mutta olin ujo ja koin kiusaamista, ym. joten ei asuntolassa montakaan yötä tullut olleeksi. Ensi alkuun oli joku saattamassa. Äiti ei voinut saatella kun oli karja ja kotityöt ja odotti viimeisillään kuopustaan. Pelkäsin myös naapureiden lapsia ja en suostunut kiusaamisen pelosta kulkemaan heidän mukana ja poikia heistä suurin osa olikin.
Syksyn myötä piti sitten kulkea yksin, kun vauva syntyi syyskyyn puolivälissä ja sitten helpotti kun talvella koulua oli vain lauantaisin. Kävin supistettua kansakoulua.- valvarivei
Mitä tarkoitti supistettu kansakoulu. Helsingissä kävivät useat koulua kahdessa vuorossa, kun kakaroita oli paljon. Eräät sodassa olleet opettajat olivat tosi rajuja, jos herjaili.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun443106Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081907Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171890Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si771635- 181492
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431388- 261322
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901309Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1081123UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1071117