Liiketalouden pääsykokeet 2017

Anskubapansku

Moikka! Onko muita tradenomiksi pyrkiviä? Ennakkomateriaali julkaistu, mitä mieltä olette teksteistä? Oletteko tehneet lukusuunnitelmaa?

Itse ajattelin lukaista tekstit pariin kertaan läpi ja kerrata lukion lyhyen matikan ykköskurssin. Ilmarisen yritysvastuuteksti ei aiheena ole mielestäni yhtään kiinnostava, saa nähdä miten sen kanssa käy.. Englanti sujuu, mutta teksti vaikuttaa melkoiselta jaarittelulta. Lukiosta jo 7 vuotta aikaa, joten matikkaa täytyy kertailla vähän enemmän.

Tsemppiä kaikille pänttäykseen!

230

11158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiituliin123

      Täällä! Tradenomiksi haluun kans. Nopee vaan katoin noi tekstit, enkku vaikuttaa tosi vaikeelta musta... varmaan luen vaan monta kertaa läpi noi! Lyhyen matikan kirjotin lukiossa ja sain M. Perus prosentti laskut käyn läpi ja jotain logiikka tehtäviä.

    • Tradeno

      Kuinka yksityiskohtasesti aiotte lukee noi tekstit. Luki et kaaavioiden numeroita ei tarvi osaa ulkoota mut entä tekstin numerot??? Aika lyhyet tekstit tänä vuonna!

    • oululainentyttö98

      Täällä ois yksi! Vähän olen vilkaissut tekstejä, englannin kielinen materiaali todellakin vaikutti melko jaarittelulta. Itse olen juuri valmistunut merkonomiksi joten matikka sujuu melko hyvin.

      Oletteko miettineet vielä kuinka paljon aiotte päivässä lukea ja montako päivää viikossa? Itse en oikein tiedä mikä määrä olisi hyvä ettei tulisi kuitenkaan överiluettua, sekään ei varmasti kovin hyvä ole.

    • 1234459392

      Täällä myös.. Minkähän tyyppisiä kysymyksiä noista voi tulla? Haen itse ensimmäistä kertaa ja olen nyt puolessa välissä Ilmarisen tekstiä ja vaikea hahmoittaa näin ensikertalaisena että mitä siitä pitäisi alkaa painamaan mieleen ja tekemään muistiinpanoja jne...?! Itse haen myös merkonomi ja ylioppilas pohjalla (kaksoistutkinto)

    • 12339

      Täällä myös. Vuosikatsaus kerran luettu alleviivaten. Enkkutekstin teen ns käännöstyö wordilla. Kaks sivua nyt tehtynä. Matikkaa kertailen myös kuhan enkku hoidettu alta ensimmäisen kerran läpi.

      • Likojee

        Kokeessa luultavast monivalintakysymykset molemmiata matskuista sekä essee tehtävä. Luin itse molemmat kahdesti ja pääsin sisään ekalla 2017 syyshaussa. vinkkinä et lukekaa monivalintakysymykset tarkkaan. Kysymykset tosi hankalasti ymmärrettäviä toisinaan :D


    • Babarpöp

      Onpa kaikki ehtiny jo lukemaan paljon :o mä ajattelin sunnuntaisin lukea tekstejä 2-4 h ja la kertailla matikkaa pari tuntia illassa. Kokopäivätyön ja lasten kaa ei kauheesti ehi enempää.

    • sadfgds

      Huutista tuleville kahvinkeittäjilleni. T. Aallon rahishärkä.

    • Elää-viisasti

      Moroo!
      Itse olen lukenut ainoastaan sen yritysvastuuraportti ja siihen meni ainakin 6h vaikka se oli vain 47 sivuinen (hieman lukuhäiriötä meikäläisellä). Se ei ollut niin tylsää ja sain sen koko tekstin irti mut ongelmana on etten tiedä kuinka paljon ja tarkasti niitä lukemia tai arvoja täytyy oikein muistaa.
      En kuitenkaan ymmärrä miksi näitä pitäisi alkaa opiskella näin aikasin ja siitä syystä useat ihmiset jättävät jopa menemättä baariin viikonloppuna vain tämän takia.
      Ei tää nyt mitään tähtitiedettä ole. Mun mielestä pari viikkoo pitäis riittää ihan hyvin jos lukis tai harjoittelis joka päivä 2-4 h. Kyl sillä kirkkaasti läpi pitäis mennä ja ei nyt herranjestas baarit tai harrastukset yms. Tän takia väliin kannattais jättää.

    • Kokelastrade

      Muutama tunti päivässä opiskelua materiaalista. Ilmarisen teksti tylsä mutta pakko painaa. Lähempänä koetta kertailen. Osaako joku sanoa pitääkö kaikkiin tehtäviin vastata ja saako vääristä miinuspisteitä?

      • oululainentyttö98

        Ei kaikkiin ole pakko vastata jos ei osaa ja ilmeisesti vääristä vastauksista tulee joko -0.5 tai -1 pistettä.


      • iloostavappua

        Ei tarvii vastata kaikkiin kysymyksiin. Jätä ihmeessä vastaamatta jos et osaa tai ei vaa huvita. Oikeesti ei ole pakko mennä pääsykokeisiin ollenkaa.


    • oululainentyttö98

      Kenenkään muun mielestä tuo Ilmarisen teksti vaikealukuista ja tylsää tekstiä? Mielestäni samat asiat toistuvat useaan kertaan mutta teksti on ainakin itselleni todella hankalaa lukea ja ymmärtää.

    • Kone100

      Ilmarisen yritysvastuuraportti on mielestäni tosi mielenkiintoista luettavaa. Tämän takia ydinasiat jäävätkin helposti päähän, samoin luvut. Jos teksti on tylsää luettavaa jonkun mielestä, niin taitaa olla väärään paikkaan hakemassa? :D

      • tradenomiksi2017

        Samaa mieltä! Ite sain tänään päätökseen juurikin tämän yritysvastuuraportin ja ainakin ensimmäisellä kerralla oli ihan mielenkiintoista luettavaa! Tosiaan jos tämä tai numerot eivät kiinnosta niin ei ehkä oikealle alalle oli hakemassa..


      • tradenomi0129

        Eihän se välttämättä sitä tarkoita :D jos Ilmarinen yrityksenä ei jonkun mielestä ole kiinnostava niin ei se heti tarkoita sitä että on väärällä alalla. Tradenomin opinnoissa tehdään paljon muutakin ja voi suuntautua erilaisiin työtehtäviin.


    • jamkkilainen

      Tsemppiä kaikille kouluun pyrkiville :) Eksyin kaverin kautta katsomaan tän vuoden pääsykoekeskustelua, itsellä 2 v tästä rumbasta aikaa. Luin itse ihan hirveästi ja pääsykoepisteillä pääsin sisään. Tsemppiä kaikille teille muille kanssa ja nyt tän pienen ajan koittakaa jaksaa paahtaa sitä pääsykoematskua!!

    • Hohhohhohoho

      Mitään hajua mitä esim Ilmarisen tekstistä voitaisi kysyä? Kukaan tehnyt pääsykoetta ennen?

    • kukkapöytä

      Riittääköhän tosta englanninkielisestä jutusta, että osaa vaan tekstissä esiintyvät nimet ja vuosiluvut, vai pitääkö teokset päntätä tuolta lähdeosiosta tarkemmin?:)

    • Minny5

      Ja entä se kirjoitelma? Pohjautuukohan sen aihe pääsykoemateriaaliin?

      • lukuhommii

        Joo yleensä pohjautuu. Viimevuonna kirjoitelma oli just enkun kielisestä osiosta ja oletettavasti tänävuonna sama juttu.. Omasta mielestä Ilmarisen yritysraportti helppolukuista mutta Leadership and passion-teksti toistaa itseään ja siitä on vaikea hahmottaa tekstin ideaa/johtopäätöksiä.


      • olenpulassa

        Pitikö se kirjotelma myös kirjoittaa englanniksi vai suomeksi sen tekstin perusteella?


      • lukuhommii
        olenpulassa kirjoitti:

        Pitikö se kirjotelma myös kirjoittaa englanniksi vai suomeksi sen tekstin perusteella?

        Suomeksi


    • Mardu12

      Huhhuh, ilmarinen luettu nyt kertaalleen läpi, kolmisen tuntia meni kun luki ajatuksen kanssa. Nyt tauko ja sit alleviivaten uudestaan kimppuun.

      Enkku tekstiä en ole vielä edes selannut, se tosin on mulle varmaan ihan hepreaa joka tapauksessa.

      • huhhuhsentää

        No huhhuh sentään! Kolme tuntia luettu ja se on että huhhuh!

        Minun mielestäni edes 30 tuntia ei olisi vielä mitään. Yliopistossa on ihan normitenttiin luettava laajuudesta riippuen 100-180 tuntia. Ja näitä tenttejä riittää.

        On siis eroa tradenomilla ja kandilla. Huhhuh!


      • Mardu12
        huhhuhsentää kirjoitti:

        No huhhuh sentään! Kolme tuntia luettu ja se on että huhhuh!

        Minun mielestäni edes 30 tuntia ei olisi vielä mitään. Yliopistossa on ihan normitenttiin luettava laajuudesta riippuen 100-180 tuntia. Ja näitä tenttejä riittää.

        On siis eroa tradenomilla ja kandilla. Huhhuh!

        Kun edellisestä tutkinnosta on aikaa 5 vuotta ja vastaavaa tekstiä ei ole koskaan lukenut, niin tuntui se ensimmäisellä kerralla varsin raskaalta. Että oli huhhuh homma ainakin minulle.
        Ja koska olen yleensä varsin nopea lukija niin yllätyin siitä kuinka paljon aikaa materiaalin lukeminen ajatuksen kanssa vei. Varmaane ne kanditkaan ei ekalla kerralla sisäistä kaikkea tietoa vaan on että huhhuh...


    • tahtookouluun

      mua häiritsee se, että lukuaikaa on kuukaus ja kaks viikkoa kun aina ennen ollut tasan kuukaus.. onkohan tosivaikea koe kun aineistoakin on vähemmän kun välillä :(

    • Ylioppilas

      Enkun teksti puolessa välissä, vastuuraporttia oon vähän kattonu :D onneks tänä vuonna on haastattelu, nii ei tarvi repiä hiuksiaan kirjotelman takii :'D Tsemppiä kaikille tradenomiks hakeville!

      • amkiin2017

        Mistä tiedät että on haastattelu tänä vuonna? :o eikö siinä hakijan oppaassa lukenut että haastattelu tai kirjotelma


      • lukuhommii

        Kanssa vaihtelee mihin amkkiin on hakemassa esim turkuun/hesaan turha odottaa haastatteluja kun liki 2000 ihmistä hakemassa.. Toista se on pienemmillä paikkakunnilla.


      • Ylioppilas

        Jonkun oppilaitoksen sivuilla oli et tänä vuonna on haastattelu :D en just nyt muista minkä sivuilla oli mutta oon tosta 100% varma!


    • Sohvu

      Onko muita monimuotoon hakevia? Mä stressaan jo kauheesti kun ei oo sitä kutsua tullu, vaikka katoin että ilmeisesti aiemminkin tullu aika myöhään. Meillä tosin se koe jo 24.5. niin ei tässä oo enää ees niin paljon aikaa!
      Huh mikä helpotus et kirjotelma suomeks, aloin jo miettii et pitääkö tehä muistiinpanot millä kielellä että osaan kirjottaa.

      Hei mitä te kertaatte tosta matikasta? Mulla oli lukiossa pitkä niin niistä laskuista tuskin on mitään apua, pitäiskö hankkia joku lyhyen kirja käsiin vaikka... Jostain luin että prosentti- ja todennäkösyyslaskuja kannattais kattoa?

    • kauheenaenlukis

      Tuota niin.. kun on yli 200op takataskussa liiketalouden alalta ja keskiarvo karvan vaille 5, niin voin sanoa, että jos pääsykokeet ovat samaa tasoa kuin koko AMK-koulutus, niin teidän ei tarvitse kerrata, alleviivata tai lukea mitään.
      Tein opintoni tässä työn ja lasten ohessa. Töitä 40h viikossa vähintään ja alle kolmessa vuodessa oli kaikki kurssit kasassa. Oppari johtopäätöslukua ja tiivistelmää vaille valmis.
      Rennosti vaan, AMK:ssa ei ole mitään pelottavaa eikä ihmeellistä. Kävin muutamia yliopiston kursseja vielä kaiken muun lisäksi ja voin sanoa, että eroa AMK:n ja yliopiston välillä on todella kuin yöllä ja päivällä :D

      Lycka till!

    • tahtookouluun

      Miten teijän lukeminen sujuu? :)

      • Huolija

        Omasta mielestä hyvin! Entä itsellä? Kuinka paljon porukka on lukenut jo??


      • tahtookouluun

        hyvin, just sain enkkutekstiä suomennettua senverran että ymmärrän mitä luen :) ilmarinen luettu moneen kertaan, oon alleviivannut x3 (tulostin aineistot) ja kirjottanut muistiinpanot ja muistiinpanoista vielä tiivistelmänkin!


    • paniikkiiskee

      Onko kellään tietoa onko koskaan ollut pääsykokeissa ryhmähaastattelua? Itseä pelottaa jos sellanen tulis. Muutaman kerran ollut työhaastattelussa joka on ollut ryhmähaastattelu ja en menestynyt.

    • jännittää

      Minä myös. Hain monimuotototeutukseen sekä päivätoteutukseen. Alkaa pikkuhiljaa jännittää kun ei tiedä että mitkä tiedot onon tärkeimpii ja mitkä ei niin tärkeitä. Olisi tosiaan kiva tietää, että tuleeko haastattelua ollenkaan ja jos tulee, niin onko perus haastattelu vai ryhmähaastattelu. Jännittää myös sen takia, että en ole Suomesta kotoisin., joten ryhmähaastattelussa saatan mennä lukkoon.
      Onko ketään joka osaisi sanoa minkälaisia tehtäviä on ollut viime vuosina? Mihin kannattaa keskittty jos lukee suomenkielistä ennakkomateriaalii ja mihin jos lukee englanninkielistä materiaalii?

      • sisältöjasisältö

        "Mihin kannattaa keskittty jos lukee suomenkielistä ennakkomateriaalii ja mihin jos lukee englanninkielistä materiaalii?"

        Molemmissa tapauksissa kannattaa keskittyä sisältöön. Muuta järkevää tapaa lukea ei ole.


    • Radeno

      Amk- valmennusmaisterin sivuilta voi ostaa tiivistelmän tekstistä ja matikan harkkapaketin. Löytyy myös facesta.

      • Walllll

        Onko kukaan ostanut tätä? Onko hyödyllisen oloinen?


    • AlinaHH

      Täällä kanssa yksi tradenomi halukas. Onko kukaan löytänyt tuota englannin kielistä tekstiä netistä valmiiksi käännettynä ettei tarvisi ite kokonaan sitä kääntää? Tai onko joku onnistunut vanhoja kokeita löytymään jostain hämärä sivuilta:D?

      • valmennusfirma

        Ei sitä englanninkielistä tekstiä kääntää tarvitse eikä kannata. Riittää kun ymmärrät sen.


      • Luen_ja_luen

        Siinä onkin haastetta, ymmärtää se :D
        Sanat ymmärrän, mutta en aina sitä mitä kirjoittajat haluavat sanoa. Ihan järkyttävän kankeaa tekstiä. Luulisi, että tuon tason kirjoittajilla olisi jotain hajua miten sitä englantia kirjoitetaan sujuvasti, mutta ilmeisesti ei ole. Ärsyttävää luettavaa, olisivat edes jättäneet tavuviivat pois...


    • jeejeeee

      pääasiahan on, että keskittyy kokonaisuuteen, eikä näihin yksityskohtiin ja numeraalisiin lukuihin T: ekalla sisään syksy 2016

    • Haloohaloo

      Siis onko englannin kielisestä tekstistä yleensä kysymykset suomeksi vai englanniksi?!? Olen hämmentynyt

      • Walllll

        Olen ymmärtänyt että suomeksi. Mutta korjaatkaa jos olen väärässä!


      • Spadum

        Englanniksi oli viimevuonna


    • wgaerhrhjrsh

      Onko noita materiaaleja tosiaan vain kaksi tänä vuonna?

    • Ssnna94

      Joko olette saaneet kutsut pääsykokeisiin?

    • Jakkihärk

      Eihän päivätoteutukseen mitään kutsuja edes tule.?

      • Sohvu

        Ei tule, monimuotoon tuli ja se tuli perjantaina, vähän jännitti että mahtaako tulla ollenkaan kun tuli niin myöhässä.


    • tradenomiksipyrin

      Millasena näätte ton enkunkielisen? Ite sain tänään päätökseen toisen lukukerran, samalla yliviivailin itelleni tärkeiksi kokemiani juttuja. Kärsin lisäksi keskivaikeasta lukivaikeudesta mikä vähän hankaloittaa niin suomeksi kuin englanniksi lukemista, mutta aina oon hyvin pärjännyt tyyliin yliviivailemalla koko tekstin ja kirjottamalla tiivistelmätkin.

      Mut tossa enkussa helpottaa kyllä huomattavasti se et ne on jaoteltu silleen aiheittain ja vielä kun vasemmassa reunassa aina lukee jos käsitellään jotain tiettyä käsitettä. Tietää hyvin mitä etsiä tekstistä! :)

    • Syksyllä2016sisään

      Viime vuonna oli monivalintakysymyksiä suomeksi sekä englanniksi :)

    • pitäsalkaa

      Onko jossain netissä sivuja missä voisi kertailla hieman noita prosenttilaskuja?

    • Mirtsukristiina

      Oliko joku täältä tänään monimuodon pääsykokeissa?
      Kiinnostaisi tietää mitä saitte tulokseksi lainahoitokululaskuun? Se missä korot nousi ja muut kulut laski.

      • Miia123

        Se oli itellä ainoa matikan tehtävä, johon jätin vastaamatta, ja just kokeesta lähdettyäni sain jotenkin kiinni ideasta, miten sen olisi saanut laskettua. Kun en saanut mitään niistä vaihtoehdoista laskutyylilläni :D No, ei varmaan toivoa sisällepääsystä, joten ei väliä. Essee meni nimittäin melko lailla pieleen, kun en juuri tuohon aiheeseen ollut tarpeeksi perehtynyt.

        Paljonko saitte esim. siitä lahjaverotehtävästä, entä kirja ilman alvia? Kun ihmettelin, oliko osa todella niin helppoja, vai tajusinko asian aivan väärin (luultavasti jälkimmäinen).


      • Hapupipa

        Miia kulut nousi 50 %


      • Hapupipa
        Hapupipa kirjoitti:

        Miia kulut nousi 50 %

        Muut*


      • Hmmmmmmm

        En edes muista koko kysymystä 😂mutta johonkin vastasin sen 30% tai paljon se oli


      • Warya

        33% nousi kun laskin


      • Warya
        Miia123 kirjoitti:

        Se oli itellä ainoa matikan tehtävä, johon jätin vastaamatta, ja just kokeesta lähdettyäni sain jotenkin kiinni ideasta, miten sen olisi saanut laskettua. Kun en saanut mitään niistä vaihtoehdoista laskutyylilläni :D No, ei varmaan toivoa sisällepääsystä, joten ei väliä. Essee meni nimittäin melko lailla pieleen, kun en juuri tuohon aiheeseen ollut tarpeeksi perehtynyt.

        Paljonko saitte esim. siitä lahjaverotehtävästä, entä kirja ilman alvia? Kun ihmettelin, oliko osa todella niin helppoja, vai tajusinko asian aivan väärin (luultavasti jälkimmäinen).

        Muistaakseni lahjavero 3700€ laitoin. Kirjavero 2€


    • Pöllösieppo

      Mä sain sen -12%. Oliko vakuutusyhtiön toiminta sijoitustuotoilla rahoitettua? :D

      • Ellu2017

        Ei, vaan hoitokustannusosalla. Sijoitustoiminnan tuotot rahoitetaan sijoitustuotoilla.


      • Robert90

        Oliko koe vaikea? Kertokaan millaisia tehtäviä.


    • Mirtsukristiina

      Auts, oliko siellä laskussa tuollainenkin vastausvaihtoehto😂😅

      • Pöllösieppo

        Siis nyt sekoitin itse asiat, ajattelin sitä perhanan pakistan-tehtävää.. :D


    • Sattuujatapahtuu1

      Koe meni hyvin lukuunottamatta kirjoitus tehtävää johon sain sisältöä yllättävän vähän jostain syystä. Mutta tapasin kivan tytön pääsykokeen jälkeen, harmi etten muistanut kysyä nimeä...

    • juuupsis

      mikä oli esseen aihe?🙂

    • Mirtsukristiina

      Tampereella ainakin oli haastattelut.

      • vaiei

        Mitä kysyttiin haastatteluissa? ja oliks ne ryhmähaastattelut?


      • Mirtsukristiina

        Siellä oli esittelykierros, ryhmätehtävä ja sen esittely. Sitten jokainen sai kertoa kuinka elämä muuttuisi jos päääsee kouluun ja yrittää myydä itsensä sisään.


      • Apuatarvitseva-

        Kenelläkään tietoa onko samat pääsykokeet monimuotoon ja päivätoteutukseen?


    • Warya

      Essee meni ihan hyvin, aika paljon muisti asiasta. Enkunkieliset monivalinnat oli pahimmat, niissä saatoin sössiä.
      Mitä porukka laitto siihen ekaan matskun tehtävään että nousko hinta 100, 200 vai 300%

      • juuupsis

        no mikset voinut kertoa sitä esseen aihetta samalla...🙂


      • vaiei

        Se oli Ilmarisen matskun Compliance osasta


      • juuupsis

        kiitos :)


      • Warya

        Juu unohtu laittaa aihe. Compliance tosiaan


    • Matikkaa

      Voitteko kertoa millaisia matikantehtäviä oli?:)

      • Warya

        Katso tästä linkistä: https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Lahja/Lahjaveron_maara(37275)
        Taulukosta piti pystyä laskemaan paljonko tietyntyyppisestä lahjasta menee veroa.
        taulukko tämän otsikon alla:
        Lahjaveron määrä, kun lahja on saatu 1.1.2017 tai sen jälkeen
        1. veroluokka, lähimmät sukulaiset

        Sitten oli kirjan alvin määrän miettimistä, ja esim montako prossaa tuotteen hinta nousi kun nousi tietyn euromäärän ym.


    • Kokomoko

      Hahaaaa pääsin todistuksella sisään!! Huh, välttyinpä pääsykokeilta! Monimuotoon ja päivätoteutukseen sama materiaali, mutta eri kokeet.

      • yoyo222

        Kui paljo pisteitä sait todistuksesta?


      • ooiiiii

        Pääsin myös, ylioppilastodistuksesta taisin saada 58/60 pistettä, eli aika helpolla pääsi todistusvalintajonostakin, varsinkin kun ottaa huomioon että E:estä ja L:stä saa yhtä paljon pisteitä.


      • Mullakin58p

        Minne kouluun pääsit suoraan todistuksella?


    • Kokeeseenmenevä

      Oliko ne matikan tehtävät vaikeita vai sellasia et perus matikalla ne pysty päättelemään/laskemaan?

    • Pitkämattikka

      Laskuosiossa oli perus prosentti- ja päättelylaskuja. Ei laskinta, joten pärjää päässälaskuilla tai suttupaperilla jakokulmia ym tehden. Jos laskut tuntuvat vaikeilta, kannattaa miettiä käytännön esimerkin kautta. Esim. Joku tuote maksaa vaikka 100e ja siitä on helpompi laskea prosenttinousuja jne.

    • Petrikoo

      Oliko monivalinnoissa enkkuksi kysmykset?
      Ja siis päivään ei tule sama essee compliance osiosta?

    • Hakijamyös

      Oliko monivalintoja ilmarisen tekstistä? Pitikö muistaa lukuja kuinka hyvin? Millaisia tehtävä ylipäätään?

      • Warya

        Molemmista monivalintoja, ennusta ja ilmarisesta oli


      • Warya

        Enkusta siis ei ennusta


      • Ellu2017

        Molemmista väittämiä, enkkutekstistä enkuksi. Osa tosi helppoja ja osa selvästi ns. karsivia kysymyksiä, eli väite saattoi olla lähes sanasta sanaan itse tekstistä, mutta jotain yksittäistä sanaa oli muutettu/vaihdettu niin, että väite oli väärin.


      • Hakijamyös
        Ellu2017 kirjoitti:

        Molemmista väittämiä, enkkutekstistä enkuksi. Osa tosi helppoja ja osa selvästi ns. karsivia kysymyksiä, eli väite saattoi olla lähes sanasta sanaan itse tekstistä, mutta jotain yksittäistä sanaa oli muutettu/vaihdettu niin, että väite oli väärin.

        Okei. Tiedättekö onko päivään hakevilla erillainen koe vai samat setit?


      • trade17
        Hakijamyös kirjoitti:

        Okei. Tiedättekö onko päivään hakevilla erillainen koe vai samat setit?

        Luulisi nyt että eri koe on. En näe mitään järkeä sillä, että olisi prikulleen sama koe. :-D


    • Tiedänkömistäänmitään

      Miten kaikilla on lukeminen edistynyt?:) enää viikko aikaa, tuntuuko että materiaalit on hallussa? Itsellä lievä paniikki iskee päälle!:D

      • Hakijamyös

        Luvut omasta mielestä ihan hyvällä tasolla. Toivoisin että essee tulisi enkuntekstistä, koska teksti ympäripyöreää josta olisi helpompi kirjoittaa essee kun taas jonkin tietyn pienen aihealueen aiheesta. Pientä kertailua jokapäivä ennen koetta. Rennolla tatsilla 👌🏻


    • Compliance

      Eniten kuumottaa toi matematiikka, oon kertaillut yhtälöjä, prosentteja, todennäköisyyksiä, lukujonoja ja suhdanteita mutta silti ahdistaa, vaikka matikasta tykkäänkin.

      Ja voi helvetti jos ne kysyy kirjotelmasta jostakin ns sivuaiheesta niinkuin tuo compliance. :D Koulupisteitä 55 ja pitää kyllä kertailla vielä matskuja.

    • Sannaannna

      Missä tuo compliance muka oli tekstissä? En löytänyt :D

      • Jossainsielläseon

        Se on ihan oman alaotsikkonsa alla siellä ilmarisen teksissä:) aika loppupäässä jos en väärin muista


      • Kyllähänseon

        Se löytyy ihan sisällysluettelosta "Liiketoiminnan eettiset periaatteet"-osiosta.


    • Aidbjdkd

      Hei, varmistan vielä että annetaanhan koetilaisuudessa paperinippu tehtäviä joita saa tehdä sen kaksi tuntia omaan tahtiin?

      • juurinääin

        juurinääin


      • Anninannii

        Hei te joilla ollut jo pääsykoe! Kertokaahan oliko vaikea! Millainen essee?


    • muumuuu

      oonko ainut jota jännittää :)))

      • olenhuono666

        et ole ainoo, muaki jänskättää niin paljon että syksyllä saa taas alkaa kuumottelee hakuja ymsyms XD


      • muumuuu

        :DD syksyn haussa on se hyvä että sillon hakee paljon vähemmän ihmisiä :) t muutamat pääsykokeet kokenut


    • Huhuhuijaa

      Jänniittää kyllä!! Aineistot oon kolmesti lukassu läpi ja tuntuu ettei mitää oo jääny päähän :D onks tääl muita jotka stressaa matikkaa? must tuntu et varmaa vastaan vaan ja ainoastaan jos tiiän 120% vastauksen ku en kyl haluis pisteitä menettää matikkaosion takii

    • Joopass

      Itse luin molemmat tekstit kerran läpi. Englanninkielinen oli täyttä paskaa, toisti itseään kokoajan. Ton olis voinu tiivistää viiteen sivuun eikä mitään oleellista ois jääny pois. Jos toi ei riitä läpipääsyyn niin se on voi voi. Matikkaa en kerrannut.

      • Tjn

        Oon käyttäny lukemiseen about 50tuntia. Valmennuksen harkkapääsykokeesta 32/40 p. Olo silti täysin epävarma. Kuuluu varmaan asiaan :D


    • Anninannii

      Mistä on ollut essee? Kertokaahan panikoivalle!!

    • A.Ilmarinen

      Täällä jännittää myös, vaikka monimuodon pääsykokeet on käytynä ja ne meni ihan hyvin. Hakijoita tosin oli mieletön määrä, joten epävarma fiilis on siitä, että riittääkö ihan hyvä suoritus. Monivalinnat oli helppoja lukuunottamatta muutamia kompia, joiden oikeasta vastauksesta en ole edelleenkään täysin varma. Matematiikkaosio oli yllättävän helppo. Laskut oli lähinnä helppoja prosenttilaskuja. Yksi lasku jäi tekemättä ja ainakin yksi lasku tuli laskettua väärin, mutta suurimman osan uskoisin menneen oikein. Kirjoitelma oli compliance osiosta, mikä täällä onkin mainittu. Mielestäni tuo kirjoitelma on melkoista arpapeliä, kun aihe voi tosiaan tulla mistä alueesta tahansa ja jos ei ole lähes ulkoa opetellut koko materiaalia, niin voi olla hankalaa saada täydellistä kirjoitelmaa tehtyä. Itse tiesin aiheesta compliance jotain, mutta en todellakaan muistanut esimerkiksi, mitä code of conduct sisältää ja muutenkin tekstistä tuli hieman ympäripyöreän oloinen. Nyt oma intuitio sanoo, että kirjoitelman aihe tulee englannin kielisen materiaalin perusteella ja todennäköisesti suht helposti ymmärrettävästä osa-alueesta. Mitä muut veikkaatte kirjoitelman aiheeksi?

      • Luenkokoajan

        Veikkaan myös että kirjotelma saattaisi tulla työn imusta tai intohimosta...


      • Luenkokoajan
        Luenkokoajan kirjoitti:

        Veikkaan myös että kirjotelma saattaisi tulla työn imusta tai intohimosta...

        Muistatko mitä monivalintatehtävää et osannut vastata?


      • A.Ilmarinen
        Luenkokoajan kirjoitti:

        Muistatko mitä monivalintatehtävää et osannut vastata?

        Muistaakseni yksi väite oli, että "sijoituspäätöksiä tehtäessä huomioimme taloudellisten näkökohtien lisäksi myös eettisyyteen liittyvät asiat". Tekstissä on kyse siis ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen sekä hyvään hallintotapaan liittyvät asiat, jotka on toki eettisiä, mutta onko tuo nyt sitten oikein vai väärin.... Joku vähän vastaavanlainen oli, että "taloudellinen informaatio on integroitu sijoituskohteiden valintaan", ja tekstissä lukee, että vastuullisuusanalyysi on integroitu, mutta taloudellisen informaation luokitukset näkyy myös. eli luultavimmin nekin on integroitu.... ajattelenko nyt liian vaikeasti? :D


      • Luenkokoajan

        Sanoisin että eka on kyllä oikein, eli ottaa huomioon eettiset asiat sijoituspäätöksissään taloudellisesta näkökulmasta tinkimättä. Tokasta en mäkään ois varma. :D Liittyisköhän se lauseeseen "Ilmarisessa vastuullisuusanalyysi on integroitu sijoituskohteiden valintaan eli se ei ole irrallinen toiminto."-lauseeseen mitenkään? Eli ois väärin?


      • uioio

        mä taas melkein sanoisin että molemmat on väärin kun kumpikaan ei ole tekstistä suoraan


      • A.Ilmarinen

        Itse vastasin kumpaankin, että väärin, mutta olen samaa mieltä, että ensimmäinen taitaa olla oikein. Suurin osa oli kuitenkin ihan suoraan tekstistä kopioituja ja ero saattoi olla yhdessä sanassa. Helppoja on, jos on lukenut huolellisesti läpi. Enemmän toi kirjoitelma stressaa, että osaa varmasti tarpeaksi juuri kyseisestä aiheesta.... Englannin kielisestä materiaalista voi olla jopa helpompi saada kirjoitelma aikaiseksi, kun itse asiaa on vähemmän, kun taas Ilmarisessa on melkoisesti muistamista.


    • Sbsbdkdk

      Mikä se kirjotelman pituus muuten on? Eihän siinä ajassa mitään kunnon 3-4 sivun esseetä ehdi kirjottamaan

      • a4a

        a4.


      • Tiiteli84

        Monimuodossa (aihe compliance) oli kirjoitustilaa vajaa 1 sivu (A4), valmiiksi viivoitetut rivit. Ei ne AMK:ssa jaksa lukea mitään monen sivun esseitä...


    • Anninannii

      Mitä tarkoitat imulla?

      • a4a

        varmaan vaan suomentanut huonosti:)


      • Luenkokoajan

      • Juuuuuuuuuuu

      • Luenkokoajan
        Juuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Olisko kuitenkin työsitoutuminen järkevämpi :D

        No se on ihan yleinen termi suomeksi kyseiselle käsitteelle (löytyy esim. netistä paljon samaa tietoa kun etsii ja valmennuskursilla käännetty noin), mutta ei kai sillä ole väliä, käyttääkö esseessä työn imua tai työsitoutumista. :)


      • Juuuuuuuuuuu
        Luenkokoajan kirjoitti:

        No se on ihan yleinen termi suomeksi kyseiselle käsitteelle (löytyy esim. netistä paljon samaa tietoa kun etsii ja valmennuskursilla käännetty noin), mutta ei kai sillä ole väliä, käyttääkö esseessä työn imua tai työsitoutumista. :)

        On sillä mielestäni vähän väliä. Työsitoutuminen jaetaan kolmeen osaan: työntekijä, työ ja tehtäväsitoutumiseen. Aika oudon kuvan saa jos puhutaan työntekijäimusta tai tehtäväimusta :D mutta kukin ymmärtää miten haluaa, tsemit huomiselle:)


      • Juuuuuuuuuuu
        Juuuuuuuuuuu kirjoitti:

        On sillä mielestäni vähän väliä. Työsitoutuminen jaetaan kolmeen osaan: työntekijä, työ ja tehtäväsitoutumiseen. Aika oudon kuvan saa jos puhutaan työntekijäimusta tai tehtäväimusta :D mutta kukin ymmärtää miten haluaa, tsemit huomiselle:)

        Siis sitoutuminen jaetaan kolmeen osaan


    • Luenkokoajan

      Itse suomentaisin työntekijän sitoutuminen, työn imu ja työtehtävään sitoutuminen. Helpoiten kuitenkin pääsee kun käyttää samaa termiä kuin tehtävänannossa. :D tsemppiä sinnekin!

    • Eksbzos

      Tuli muuten mieleen että miten suomentaisitte transformational leadership jotenkin järkevän kuuloiseksi? Tässä viime hetken panikoinnit käynnissä :DD

      • Transform

        Varmaan vaan transformationaalinen johtajuus?


      • Juuuuuuuuuuu

        Muutosjohtaminen on musta hyvä suomennos:)


    • Donnoo

      Miten meni koe? Minkä saitte vastaukseksi siihen matskuosion tulovero-kysymykseen?

      • Enolevarmamutta

        Sain vastaukseks sen 2200 ja jotain hiluja päälle :D


      • Mitäääh
        Enolevarmamutta kirjoitti:

        Sain vastaukseks sen 2200 ja jotain hiluja päälle :D

        Sain 8 t


      • pistepilkkupiste
        Mitäääh kirjoitti:

        Sain 8 t

        Miten laskit tehtävän, kun sait 8t?

        Itse sain just myös tuon joku 2200 ja rippeet päälle, en muista tarkkaa lukua. :-D Laskinkohan nyt ihan metsään koko laskun.


      • Ymmrsttkö
        pistepilkkupiste kirjoitti:

        Miten laskit tehtävän, kun sait 8t?

        Itse sain just myös tuon joku 2200 ja rippeet päälle, en muista tarkkaa lukua. :-D Laskinkohan nyt ihan metsään koko laskun.

        Ensin 35 300 e on koko summa se sijoittuu tiettyyn haarukkaan ja alarajan ylittävä osata otetaan tietty prosentti ja se tietty prosenttiosuus euroina plussattiin siinä keskellä olevan euromääräiseen lukuun joka vaihteli, jokaisessa haarukassa !


      • pistepilkkupiste
        Ymmrsttkö kirjoitti:

        Ensin 35 300 e on koko summa se sijoittuu tiettyyn haarukkaan ja alarajan ylittävä osata otetaan tietty prosentti ja se tietty prosenttiosuus euroina plussattiin siinä keskellä olevan euromääräiseen lukuun joka vaihteli, jokaisessa haarukassa !

        Joo näin laskinkin ja vastaukseksi sain sen reilu 2t. :D


    • Mmmmmmmmmmmmm

      Moro, saitteko siihen naisia 2 miehiä 3 alkuseen tehtävään vastaukseks 27%?

      • Kylläsain

        Joo.


    • huhhuhöö

      ^ Sain 27% myös
      Matikkaosio oli yllättävän helppo, kahteen jätin varmuuden vuoksi vastaamatta. Toinen oli se verohommeli ja toinen se hintaa tiputetaan 20% ja myynnin pitäs nousta 4% lasku.

      • Mmmmmmmmmmmmm

        Mun mielestä toi hinnan tiputus tehtävä oli 30%. Jos sadasta otetaan eka 20% pois niin saadaan 80. Siihen lisätään 30% (3x8) on 24. 80 24 on 104 ja sadasta 4% on neljä :D


      • Öööömmmmm

        Mitkä oli vastausvaihtoehdot? Kerkesi jo unohtumaan


      • tiedänpä

        Huomasitteko että kysymyksessä kysyttiin myyntimäärää, jotta tuotto olisi 4%, joten vastaus oli ei mikään edellä mainituista.


      • halooooo
        tiedänpä kirjoitti:

        Huomasitteko että kysymyksessä kysyttiin myyntimäärää, jotta tuotto olisi 4%, joten vastaus oli ei mikään edellä mainituista.

        siinä ei kysytty tota vaan sitä että tuotto nousisi 4%


      • jeesusss

        Tehtävässä hintaa pudotettiin, ja kysyttiin paljonko MYYNTIMÄÄRÄN tulisi olla, jotta tuotto olisi 4%.


    • SWAGMINAATTI

      Joo helppo oli ja tapasin kivan tytön. Helposti sisään.

    • shiiiiee

      meniks muilla suurin osa loogisista vastauksista D:hen? :D vai meninkö iha mettää

      • helpponakki1244

        Ainaki ekat 3 ja sitten tais tulla c?


    • Hyvinhänsemeni

      Eikö sentoi yhden tehtävän vastaus ollut 75%? Se mis eka 1/8 ja siitä summasta 1/7 pois.

      • Oikeinnn

        73,5


      • Mietitys

        Eikös se ollut 73,2


      • Lslsks

        Mäkin laitoin 75... mikä nyt oli oikea vastaus?


      • Nniiiiiiiiiiiij
        Oikeinnn kirjoitti:

        73,5

        Jos otat sadasta 1/8 se on 12,5 eli 87,5. Tästä summasta otat 1/7 niin ylläri taas 12,5. 100-25 on 75%. En näe millään laskutavalla toista vastausta.


      • Muisipätkii

        Oliko siinä vaihtoehtona kans 85%? Yritän tässä muistella laitoinki sen 75 nyt varmasti vai sittenkin 85...


    • Anninannii

      Mitä saitte vastaukseksi siitä kruunu ja rupla tehtävästä? Oliko vastaus 10 000 kruunua

      • Mmmmmmmmmmmmm

        Joo se oli 10k.


    • Saleeinee

      Eiks toi nainen ja mies tehtävän vastaus ollu 40 prosenttiyksikköä ?

      • aaaa11111

        2 naista / 3 miestä -> 4 naista / 2 miestä

        2/5=40%
        4/6=66,666..%

        ero 26,666..%


      • Mitenkämeniomast

        Paitsi että kysymys oli prosenttiyksikäistä, ei prosenteista, 40 prosenttiyksikköä oikein


      • Bembuli
        Mitenkämeniomast kirjoitti:

        Paitsi että kysymys oli prosenttiyksikäistä, ei prosenteista, 40 prosenttiyksikköä oikein

        Joo tehtävässä kysyttiin prosenttiyksikköä eli puolet vastauksista kaarsiintui jo siinä pois.


      • mietityttää00
        aaaa11111 kirjoitti:

        2 naista / 3 miestä -> 4 naista / 2 miestä

        2/5=40%
        4/6=66,666..%

        ero 26,666..%

        eiks siinä nimen omaan kysytty että paljonko naisten osuus kasvoi prosentteina...? et jos aikasemmin on ollu 2 ja nyt on neljä niin sehän on tuplasti? 100%


      • Kasper113

        Mäkin sain 40 %


      • Simi12
        mietityttää00 kirjoitti:

        eiks siinä nimen omaan kysytty että paljonko naisten osuus kasvoi prosentteina...? et jos aikasemmin on ollu 2 ja nyt on neljä niin sehän on tuplasti? 100%

        Joo mäkin sain 0


      • Simi12
        Simi12 kirjoitti:

        Joo mäkin sain 0

        Siis 0


      • kalleaa
        Kasper113 kirjoitti:

        Mäkin sain 40 %

        mistä se 40% tulee? en ymmärrä


    • Krrrr

      Mitkä fiilikset jäi kokeesta? Oliko helppo/vaikea yleisesti? Entäpä esseen aihe, osasitteko kirjoittaa kaikki yksityiskohdat?

    • Mmmmmmmmmmmmm

      Koe oli helppo. Tarkistin tekstin esseeaiheesta vielä kokeen jälkeen ja osasin kirjoittaa kaiken lukuja myöten. Onneksi tuli hyvä aihe Ilmarisesta, sillä olin siinä uskossa, että essee tulee englantiteksistä.

    • Kurvägenskung

      Ketkä muut sai vero tehtävästä sen joku 8 tonnia?

    • Cucciprada

      tehtävä missä oli 88€ ja 10%arvonlisävero siinä jo valmiiksi, niin kysyttiinkö siinä että mikä on arvonlisäveroton hinta vai paljonko arvonlisävero on hinnasta?

      • Voijeesus

        Apua eikä nyt mäkin rupesin miettiin että mitä kysyttiin:O vastasin meinaan että mikä oli arvonlisävero!


      • afds

        Tais olla että mikä on arvonlisävero


      • Juuuuy

        Kyl se oli et mikä on alv, luin kysymyksen moneen kertaan kun en meinannu uskoa et on niin helppo


      • Kgt

        Oliko se vastaus sitten se 8.8?


      • Lllllllllllp
        Kgt kirjoitti:

        Oliko se vastaus sitten se 8.8?

        Siinä mielestäni sanottiin että alv otetaan verottomasta hinnasta. 80e 10% on 8.


      • verottomasta

        Joo juurikin näin. Tehtävänannossa sanottiin, että alv lasketaan verottomasta hinnasta. Eli tämän perusteella vastaus oli se 8€.


      • Vittusaatanaperkelee
        verottomasta kirjoitti:

        Joo juurikin näin. Tehtävänannossa sanottiin, että alv lasketaan verottomasta hinnasta. Eli tämän perusteella vastaus oli se 8€.

        Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeiii saatana


    • Arvellutttaa

      Mites toi uimahalli lippu maksu jos laitoin 4,50e menikö mönkää

      • Hjhhhvu

        Meni. Meni. Kustannukset eivät voi laskea kokoajan. Eli vastaus oli ei mikään edellisistä.


      • Arvelluttaa
        Hjhhhvu kirjoitti:

        Meni. Meni. Kustannukset eivät voi laskea kokoajan. Eli vastaus oli ei mikään edellisistä.

        Voitko perustella vastauksesi laskutoimituksella


      • Jjjooooo

        Kyllä mä ainakin sain 4,50 vastaukseks ja ihmettelen jos meni väärin


      • Epicwin1
        Arvelluttaa kirjoitti:

        Voitko perustella vastauksesi laskutoimituksella

        Jos myyntitulot laskee 20m-->18m miksi lipun hintoja alennettaisiin?


      • crunchybiscuit

        Eikös ne myyntitulot noussut 18m---------:::>20m


      • Uimahallijuttu

        Uimahallin kustannukset olivat vuonna 2016 20 milj ja vuonna 2017 arvioitiin että olisi 18 milliä ja tehtävänannossa luki että lipun hinta on sidottu kustannuksiin. Näin sen muistelisin.


      • 5465

        Nimenomaan myyntitulot tehtävänannossa LASKI 20milj -> 18 milj. Joten miksi lippujen hintaa alennettaisiin?


      • Jepjepppp
        5465 kirjoitti:

        Nimenomaan myyntitulot tehtävänannossa LASKI 20milj -> 18 milj. Joten miksi lippujen hintaa alennettaisiin?

        Kustannukset, ei myyntitulot. Ei nyt uimahallin 5e sisään maksuilla 18miljoonaa vuodessa tehdä :Dd


      • Olikohmmm
        Uimahallijuttu kirjoitti:

        Uimahallin kustannukset olivat vuonna 2016 20 milj ja vuonna 2017 arvioitiin että olisi 18 milliä ja tehtävänannossa luki että lipun hinta on sidottu kustannuksiin. Näin sen muistelisin.

        Vastaus oli 4,50e ?!


      • pistepilkkupiste

        Kyllä se oli nimenomaan niin että lipun hinta sidottu kustannuksien vaihteluun. Kustannukset 2016 oli 20milj. Ja niiden arvioitiin laskevan vuonna 2017 18 miljoonaan euroon. Ei siinä puhuttu mitään myyntituloista.


      • Onknäinnn
        pistepilkkupiste kirjoitti:

        Kyllä se oli nimenomaan niin että lipun hinta sidottu kustannuksien vaihteluun. Kustannukset 2016 oli 20milj. Ja niiden arvioitiin laskevan vuonna 2017 18 miljoonaan euroon. Ei siinä puhuttu mitään myyntituloista.

        Kyllä, laskiko hinta 4,50e


      • pistepilkkupiste

        Saman sain minäkin, eli että lipun hinta 2017 olisi 4,5€


    • kusinkokaiken

      Siis mikä ton 2 naista 3 miestä vastaus siis on? 26 vai 40?

    • Alsodbwk

      Oliko teistä monivalinnat helppoi? Omasta mielestä se osuus meni hyvin

    • Buuuuuu

      Onko muita joilla meni matikkaosuus aika lailla metsään??

    • harmittaaaaaa

      Kaikki muut paitsi essee meni omasta mielestä hyvin. Osasin kertoa siitä kuntouttavasta toiminnasta ja sen jälkeen ei tullut mitään muuta aineistosta mieleen. Mitenkä muilla meni se esseen kirjoittaminen?

    • Hähoqk1jwkbdb

      Tuleeko oikeat vastaukset näkyviin ennen nuun vikaa päivää ??

    • Hmmmmn

      Mites noi lähtöpisteet ku on lukio pohja, niin kattooko ne yo arvosanoja vai keskiarvoa?

    • 9777

      YO pelkästään.

    • Tzeij

      Kirjotelmaan kirjotin vain niistä palavereista mitä ne pitää henkilöstölle, miten ne pitää niitä liikuntahetkiä niille ja niistä henkilöstön palautteista jotka oli korkeita. Monivalintakysymyksissäkin meni vähän arvalla osa, nyt kun ihmiset puhuu tääl miten muistaa otsikkojakin tästä kirjotelmista ja sen sisällön sekä keskustelee näistä moninvalintakysymyksistä niin tuntuu et aika heikoilla jäillä mennään :D Luin vaa kerran sen Ilmarisen läpi ja kirjotin muistii sanoja jota en tienny, ois varmaan pitänyt lukea useemmin se.

      • Tzeij

        Nuo matikan vastauksetkin on vähän sumussa mitä vastasin, toivottavasti oli hyvä tuuri moninvalintatehtävissä. Näkeekö jostain kuinka monta hakijaa oli tiettylle alalle? Itse hain Lappeenrantaa digitradenomiksi


      • pistepilkkupiste

        Siis menikö multa jotain ohi, kun eikö se kirjoitelma käsitellyt palveluja työurien pidentämiseksi? Eli ei kai liittynyt mitenkään Ilmarisen omaan henkilöstöön, vaan Ilmarisen tarjoamiin kuntoutus ja työkykypalveluihin. :-D


      • Hojohojooo
        pistepilkkupiste kirjoitti:

        Siis menikö multa jotain ohi, kun eikö se kirjoitelma käsitellyt palveluja työurien pidentämiseksi? Eli ei kai liittynyt mitenkään Ilmarisen omaan henkilöstöön, vaan Ilmarisen tarjoamiin kuntoutus ja työkykypalveluihin. :-D

        No näinhän se olikin, edellinen kirjoitti täysin väärästä aihealueesta :D


      • pistepilkkupiste
        Hojohojooo kirjoitti:

        No näinhän se olikin, edellinen kirjoitti täysin väärästä aihealueesta :D

        No sitä minäkin! :-D Pisti sekunniksi hämmentämään.

        Itselle se sattui onneksi olemaan sellainen aihe, joka oli jostain syystä jäänyt erityisen hyvin päähän. Sivun verran tekstiä ja luvut mukana ja jälkeenpäin materiaalista tarkistettuna oli vielä ihan paikkaansa pitäviäkin asioita maininnut. :D


      • Tzeij
        pistepilkkupiste kirjoitti:

        No sitä minäkin! :-D Pisti sekunniksi hämmentämään.

        Itselle se sattui onneksi olemaan sellainen aihe, joka oli jostain syystä jäänyt erityisen hyvin päähän. Sivun verran tekstiä ja luvut mukana ja jälkeenpäin materiaalista tarkistettuna oli vielä ihan paikkaansa pitäviäkin asioita maininnut. :D

        No niinpä tietenkin :D Mä jotenkin päässä ajattelin että kun siinä tekstissä sanottiin niistä pitkistä työurista mitä siellä on, niin millä tavoin ne auttaa niitä omaa henkilöstöö pitkässä työurassa. No nyt se matikka ja moninvalinta mennä todella hyvin että on toivoa.


    • 5634

      Tietääkö kukaan, että mitkä oli Jamk:n rajat viime vuonna?

    • Pääseekökouluun

      Eikös se essee ollu Ilmarisen materiaalista s.15-16. Siitä voi katsoa mitä piti tietää 😅 Jamkiin oli pisteraja 2015, 21,83.

    • Tradeboy

      Oliko hinnan tiptutus ja myynnin lisämiis-tehtävän vastaus ei mikään edellisistä?

      • 56456

        Kyllä.


      • Joopjoo

        Ei ollut.


      • Niiiiiiiihhh

        Sadasta kakskyt pinnaa pois niin jäljel 80%. Myyntiä lisätään 30% niin tulos 104 missä on 4% kasvua.


      • KAveruhi

        Kovasti jännittää millaisella pisterajalla pääsee sisään. Hain Haaga-Heliaan ja Metropoliaan.


      • 89789

        Eikös tehtävässä hintaa pudotettu, jonka jälkeen kysyttiin paljonko myyntimäärän tulisi olla, jotta tuotto olisi 4%? Eihän sitä pysty tietämään vain hinnan perusteella että paljonko myydään....


      • Jjjooooo
        89789 kirjoitti:

        Eikös tehtävässä hintaa pudotettu, jonka jälkeen kysyttiin paljonko myyntimäärän tulisi olla, jotta tuotto olisi 4%? Eihän sitä pysty tietämään vain hinnan perusteella että paljonko myydään....

        Siinä oli että paljonko myynnin pitää kasvaa prosentteina jotta saadaan 4% parempi tuotto kun vanhalla suuremmalla hinnalla.


    • allah-aho

      Täälläkin jäi kaivertamaan mieltä noi matikan tehtävät ja se mitä niihin olin vastannut, hyvä että täs enää muistaa mitä on vastannut ku niin kova stressi noista..

    • Tradeboy

      Mitä muistatte oikein/väärin tehtävistä?

    • Kalle6666

      Mitä siinä tarkalleen ottaen kysyttiin siinä Eka 1/8 ja sit 1/7 ?

    • Poikajokaelää

      Kuinka monella liiketalous oli ensimmäinen vaihtoehto?

    • Ssnna94

      Itse hain pelkkää liiketaloutta, päivä- että monimuotoon, Centriaan ja Jyväskylän amk.

    • Haluuntietääjo

      Onko kukaan saanu vielä tietoa opiskelupaikasta? Ei jaksais odottaaa...

      • Pistesijoitus

        Haaga-Heliasta nytten illalla tulos!! Siellä ei muuten ollut esseetä, pelkkä rupattelutuokio kolme kerrallaan. Eikö kukaan Porvoosta vielä uskaltanut paljastaa...


      • hmmmmmmmmm
        Pistesijoitus kirjoitti:

        Haaga-Heliasta nytten illalla tulos!! Siellä ei muuten ollut esseetä, pelkkä rupattelutuokio kolme kerrallaan. Eikö kukaan Porvoosta vielä uskaltanut paljastaa...

        Itse olin Haaga-Heliassa Helsingissä kokeissa, ja siellä oli kyllä essee?


    • Pepetsu

      Jihhuu! Pääsin Haaga Heliaan päivätoteutukseen! Tänään illalla tuli sähköpostia :))

    • pääsenkövaikoenkö

      Miltäköhän varasijalta on vielä mahdollisuus päästä TAMKiin liiketalouden päivätoteutukseen? olen itse sijalla 15...

    • Boji

      Haaga-Helian kohdalla hyväksytty odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia. Mutta ainakin liiketalous siis varma :)

    • Sisäänmentiin

      Täällä myös päästiin Haaga-Helian päivätoteutukseen. :) Nyt mielenkiinnolla odottelen hakutilastoja ja niitä pisterajoja ja omia pisteitä.

    • Heeioo

      Mistä saa selville omat pisteet?

    • Blääääääh

      Metropoliaa liiketalouden päivätoteutukseen hyväksytty.

      Ei tullu sähköpostii kävin kattoo opintopolust.

    • happy1000

      Pääsin sisälle jamkkiin monimuotoon. Jihuuuuu ☺

    • Opsikelija

      Sisään turkuun, mutta mistäs näkisi pisteet? Kiinnostaa kovastikin..
      Ok koe, esseestä mtn tiennyt, mutta näköjään ei haitannut.

      • Sisäänmentiin

        Mulle tuli tänään opintopolkuun tuloskirje pdf-muodossa, jossa kerrotaan omat pisteet ja pisterajat. Haaga-Helian pisterajat näemmä historialliset 73,75 tänä vuonna.


    • Mitenmeninoino

      Hyvinkäälle päivätoteutukseen, 27 1/2 pisteellä. Olisin näköjään päässyt minne vaan pk seudulla näillä pisteillä.

      Yllättävän helposti sai ns hyvät pisteet, engl matskua luin 2 ekaa sivua, ja esseestä sain maks 3 pistettä koska en muistanut aiheesta mitään. Täytyy siis olla tyytyväinen :)

    • Johnboin

      Eikö tuo todistusten lähettäminen koske lähinnä monimuotopuolta, koska päivätoteutuksessa ei työkokemuksesta taida saada pisteitä.

    • Kaiseon

      Olis tamk varasija 3

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3792
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1480
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1184
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      59
      1051
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe