Liikuntatieteelliset kokeet 2017

Mr.Confusion

Tänä vuonna LT-pääsykokeissa kokeenjärjestäjillä ilmeisesti tapahtunut järkyttävä informaatiokatko. Aikaisempina vuosina kokeen alussa pisteytys oli merkitty selvästi: oikeasta vastauksesta 1, väärästä -0.5 ja tyhjästä 0. Tänä vuonna kokeeseen ei oltu merkitty tyhjän vastauksen pistearvoa. Itselleni tuntui loogiselta, että tyhjä vastaus on edelleen 0, mutta olin epävarma ja sitä kysyttiin kokelaiden toimesta kolmeen kertaan kokeenvetäjältä. Kokeenvetäjä ilmoittikin yllätykseksi, että tyhjä vastaus=väärä eli tyhjistä tulisi miinusta. Tuntui absurdilta, että tuurille annetaan isommat mahdollisuudet ja yksi kysyjistä vielä totesi "eli taktikoinnilla ei ole mitään väliä" eli sama veikata kun tulee muutenkin miinusta. Tämä tapahtui Espoon koetilaisuudessa.

Itselläni oli kaveri, joka oli tekemässä koetta Jyväskylässä ja siellä sama asia oli herättänyt hämmennystä, jonka takia kokeenvetäjä soitti jonnekkin, mistä sanottiin, että tyhjä=0, eli sama menetelmä kuin aikaisempina vuosina. Espoon kokeenvetäjä ei soitellut ja varmistanut asiaa vaan antoi väärää informaatiota. Kokeen jälkeen vielä kyselin Espoossa kokeen tehneiltä kokelailta, että ymmärsivätkö hekin, että tyhjä=väärä vastaus ja kaikilta joilta kysyin oli tuo sama käsitys.

Nyt onkin mielenkiintoista, miten tämä huomioidaan yliopistolta pisteen laskussa ja se mikä minua huolettaa eniten: huomioidaanko ollenkaan? Mikäli asiasta nousee tarpeeksi kohua niin varmasti huomioidaan, mutta sen jälkeen parempi kysymys on miten? Tuntuu, ettei täysin oikeudenmukaista ratkaisua ole, jolloin tämä tarkottaisi kokeen uusimista, mihin en kuitenkaan usko. Oma suositukseni on kaikille Espoossa kokeen tehneille, että ottavat yhteyttä liikuntatieteelliseen, koska heidän on pakko tehdä asialle jotain jos tarpeeksi moni valittaa.

13

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiusallista

      Mielenkiintoista tosiaan nähdä kuinka tässä tullaan toimimaan. Mitään täysin oikeudenmukaista ratkaisua ei varmasti löydy. Itsekin pari kertaa aiemmin kokeen tehneenä ihmettelin hieman ohjeistusta, mutta niin selkeästi se pari kertaa sanottiin että sen mukaan tietysti mentiin.

    • Esapettersson

      Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Kokeesta päästyäni fiilis oli hyvä ja luottavainen kunnes sain kuulla, että muilla paikkakunnilla olla pistetyksen kanssa toimittu eri tavalla. Tilanne on todella paska ja haluaisinkin tietää miten tämä asia saadaan hoidettua tasa-arvoisesti kaikkia kohtaan!? Aika isoista asioista on kumminkin kyse. Ihmetteln miten itse kokeessa ei ollut merkitty vastaamatta jättämisen pistemääriä ja miten ihmeessä noinkin tärkeää asiaa ei ole selkeästi käsitelty kokeen vetäjien kanssa. Toivottavasti Jykylässä ollaan hereillä ja asia huomioidaan pisteytyksessä jollakin tavalla.

    • sekavattunteet

      Hyvä, että tästä on aloitettu keskustelu sillä olin itsekin espoossa suorittamassa kyseistä pääsykoetta ja vaikka olikin vaikea uskoa ohjeistusta, että tyhjät ovat väärien vastauksien veroisia, uskoin pääsykokeiden valvojien sanaa. Kokeen jälkeen kävi ilmi, että Jyväskylässä pääsykokeen suorittanut kaverini oli saanut erilaisen ohjeistuksen tyhjistä vastauksista, että niistä tulisi vain pyöreät 0 pistettä. Itse siis vastasin kaikkiin kohtiin, sillä tyhjästä verotettiin kuitenkin valvojien mukaan. Tämä toimintamalli näkyy varmasti tuloksissa espoossa kokeen tekijöille epäedullisesti. Mielenkiintoista tosiaan, että miten tämä tilanne tullaan ratkaisemaan, jotta kaikki hakijat saisivat tasa-arvoisen kohtelun ?!

    • Eivoikäsittää

      Pystyykö joku Jyväskylässä kokeen tehnyt vahvistamaan, että siellä tosiaan asia "virallisia teitä" pitkin varmistettiin (soittamalla)? Oma logiikkani ja pari muuta jo opiskelevaa kaveria sanovat että tenteissä yleensä lukee ERIKSEEN mikäli vastaamatta jättäminen on 0p. Heidän mukaan väärään ruutuun raksittu tai tyhjä ruuturivi on yhtä kuin VÄÄRÄ VASTAUS. On kyllä farssin ainekset ilmassa jos eri paikkakunnilla näin räikeästi eri tavalla ohjeistettu. Itse kuulin että Oulussa oli asia jätetty hakijan oman tulkinnan varaan ja Turussa sanottu, että vastaamatta jättäminen on 0p, väärä vastaus -0,5p. Neljä koepaikkakuntaa, neljä eri ohjeistusta asiaan liittyen. Järkyttävää...

      • Bamba

        Kyllä näin Jyväskylässä tapahtui! Olin juuri tekemässä koetta tässä kyseisessä salissa, jossa koelapun antaja soitti puhelun, kun joku kysyi tuleeko 0 pistettä väärästä vastauksesta. Vastausta oli tosiaan kyllä.


      • Bamba
        Bamba kirjoitti:

        Kyllä näin Jyväskylässä tapahtui! Olin juuri tekemässä koetta tässä kyseisessä salissa, jossa koelapun antaja soitti puhelun, kun joku kysyi tuleeko 0 pistettä väärästä vastauksesta. Vastausta oli tosiaan kyllä.

        Vastaus*


      • Eivoikäsittää
        Bamba kirjoitti:

        Kyllä näin Jyväskylässä tapahtui! Olin juuri tekemässä koetta tässä kyseisessä salissa, jossa koelapun antaja soitti puhelun, kun joku kysyi tuleeko 0 pistettä väärästä vastauksesta. Vastausta oli tosiaan kyllä.

        Siis osassa kysymyksiähän oli myös selkeästi ohje että "Oikea vastaus 1p, väärä vastaus 0p" niin tottakai niihin oli selkeää miten vastata. Nyt oli kyse niistä missä luki "Oikea vastaus 1p, väärä vastaus -0,5p". Eli tarkoititko kuitenkin, että Jyväskylässä oli kysytty tuleeko TYHJÄSTÄ vastauksesta miinusta?


      • Bamba
        Eivoikäsittää kirjoitti:

        Siis osassa kysymyksiähän oli myös selkeästi ohje että "Oikea vastaus 1p, väärä vastaus 0p" niin tottakai niihin oli selkeää miten vastata. Nyt oli kyse niistä missä luki "Oikea vastaus 1p, väärä vastaus -0,5p". Eli tarkoititko kuitenkin, että Jyväskylässä oli kysytty tuleeko TYHJÄSTÄ vastauksesta miinusta?

        Niin siis TYHJÄSTÄ vastauksesta tarkoitin :D


    • sibeliusmaria

      Perseilty ihan huolella...

      • Ehkäensvuonna

        Samoilla linjoilla ollaan! Itse olen henkilö kuka Espoossa viimeisenä vielä kuuluvalla äänellä kysyin asiaa ja valvoja selvästi vastasi, että vastaamatta jättäminen= väärä vastaus. Pahoin pelkään, että tälle ei löydy tasa-arvoista ratkaisua.


    • Esapettersson

      Farssi!

    • Hmmfm

      Onko jossain koetta ja vastauksia nähtävissä?

      • Eivarmaankaan

        Jyväskylän yliopiston kokeita ei taideta minkään tiedekunnan osalta julkaista jälkeenpäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6329
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      188
      3611
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2814
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2519
    6. 288
      2245
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1603
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1439
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe