Auton akku hupiakkuna

Sfäärinkuriiri

Tulin hankkineeksi autoon uuden akun, joka jäi kuitenkin ylimääräiseksi. Kyljessä lukee 80 Ah 700 A, höpistään jotain hopeasta ja se on ns. huoltovapaa.

Ajattelin asentaa sen purjeveneeseen, jossa käyttökohteena ovat vain kulku- ja sisävalot sekä puhelinten ja tablettien eli navigaatio- ja hätäviestintälaitteiston virransyöttö.

Akkua ei siis käytetä starttimoottorin pyörittämiseen, koska sellaista ei ole eikä sitä myöskään ladata kuin verkkovirrasta akkulaturilla. Muita akkuja veneessä ei ole.

Onko jotain syitä, miksi se ei soveltuisi aiottuun käyttöön?

31

1925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spugge

      Riippuu muista akuista jotka laturissasi on ja tietysti vielä laturista. Esim jos sulla amg/geeli akkuja ei oikein voi yleensä laitta samaan laturiin tavallista akkua. Jos kaikki tavallisia lyijy akkuja sopii toki.

      • veneakku

        Aloittajahan sanoi, ettei muita akkuja ole. Ei siis mitään syytä, ettei starttiakku toimisi veneessä, vaikkei ominaisuuksiltaan varsinaisesti hupiakkukäyttöön olisikaan optimoitu. Auton akusta tulee veneeseen asennettuna veneakku.


      • AnteksiNytNulikka
        veneakku kirjoitti:

        Aloittajahan sanoi, ettei muita akkuja ole. Ei siis mitään syytä, ettei starttiakku toimisi veneessä, vaikkei ominaisuuksiltaan varsinaisesti hupiakkukäyttöön olisikaan optimoitu. Auton akusta tulee veneeseen asennettuna veneakku.

        Kai sitä saa vastata laajemminkin, silti aloittajallekin vastaus?


      • Gikkku
        AnteksiNytNulikka kirjoitti:

        Kai sitä saa vastata laajemminkin, silti aloittajallekin vastaus?

        Et kylläkään antanut aloittajan kysymykseen vastausta, mutta sinänsä kirjoutuksessa oli ansiokas huomautus erityyppisten akkujen latailuun liittyvistä haasteista.


      • köysiGiikku
        Gikkku kirjoitti:

        Et kylläkään antanut aloittajan kysymykseen vastausta, mutta sinänsä kirjoutuksessa oli ansiokas huomautus erityyppisten akkujen latailuun liittyvistä haasteista.

        No, miten analysoit tämän virkkeen sisällön "Jos kaikki tavallisia lyijy akkuja sopii toki."

        jos "kaikki" eli yksi akku tässä tapauksessa ja loppu virke, että sopii, eli voi hyvin käyttää. Miten siitä ei vastausta löytynyt?


      • Kjyui

        Aloittaja kertoi, että akkuja oli vain yksi. Sanan kaikki vakiintunut merkitys on "jokainen useammasta kuin kahdesta" eli vähintään kolme. "Kaikki" kahdesta yksiköstä on molemmat.


    • ElectricalEngineer

      Toimii tuossa käyttötarkoituksessa riittävän hyvin. Hifistelyä olisi väittää, ettei toimi.

      Ps. itsellänikin on starttiakut hupiakkuna.

    • Akkuankka

      Toimiihan se. Se antaa virtaa sen verran kun antaa sitä vauhtia kun ataa ja ottaa vastaan virtaa sen, minkä ottaa sillä vauhdilla, kun ottaa.
      Akku kestää niin pitkään kuin sillä käytöllä kestää.

    • Kestää tosiaan sen minkä kestää, mutta jos on starttiakuksi tarkoitettu niin syväpurkauksia se ei kestä montaa kertaa. Tyhjäksi asti purkamisen se kestää luokkaa alle 15 kertaa, jonka jälkeen kapasiteetti kärsii. Puolen kapasiteetin käyttämiselle luvataan näillä vain luokkaa alle 120 purku/lataus - kertaa. Syynä se, että starttiakku on tehty ohuista levyistä ja suunniteltu tuottamaan mahdollisimman suuri hetkellinen virta käynnistysmoottoria varten.

      Syväpurkausakuissa on paksut levyt jotka eivät vaurioidu yhtä nopeasti. Syväpurkausakut antavat puolet kapasiteetistaan jopa 500 kertaa ennenkuin niissä alkaa näkyä vaurioita. Loppuun asti niitä voi rääkätä jonkun 150 - 200 kertaa eli kestävät sellaista käyttöä kymmenen kertaa useamman määrän käyttöjaksoja kuin starttiakku.

      Jos siis käytät starttiakkua hupiakkuna niin älä pura sitä loppuun asti. Puoleen purettuna se kestää ainakin neljäsosan syväpurkausakun käyttökerroista mutta kokonaan purettuna vähemmän kuin kymmenesosan.

      • Joakim1

        Noita vertaillessa pitää muistaa, että suurin osa veneakuista on lähinnä starttiakkuja oli ne sitten AGMiäkin. Kaikki joille ilmoitetaan suuri käynnistysvirta, ovat ainakin osin optimoituja starttaamiseen ja eivät kestä syklistä käyttöä välttämättä lainkaan paremmin kuin auton starttiakku.

        Oikeasti syväpurkauksia kestävät ovat sitten toinen juttu, mikä näkyy myös hinnassa ja painossa.


    • Sfäärinkuriiri

      Kiitos vinkeistä olla ajamatta akkua tyhjäksi asti. Akun päällä näyttää olevan "mittari", joka kertoo lataustarpeesta. Aika karkeasti tosin.

      • Edellinen_puhuja

        Jos yleismittarilla tilannetta tarkkailisi, niin paljonko jännitettä pitäisi olla jäljellä, kun olisi aika ladata?


      • Edellinen_puhuja
        Edellinen_puhuja kirjoitti:

        Jos yleismittarilla tilannetta tarkkailisi, niin paljonko jännitettä pitäisi olla jäljellä, kun olisi aika ladata?

        Oppaat puhuvat prosenteista (esim. 30 tai 50-prosenttisesti tyhjentynyt), mutta 50 prosenttia tyhjentynyt ei tarkoittane 6,5 volttia.


      • akkumaakari
        Edellinen_puhuja kirjoitti:

        Jos yleismittarilla tilannetta tarkkailisi, niin paljonko jännitettä pitäisi olla jäljellä, kun olisi aika ladata?

        Alle 12V en päästäsi. Hetkellisesti suurella kuormalla voisi käydä 11,8V mutta 12,0 on raja. Toiset pitää vähän korkeampaa rajaa. Onhan se akun pitkäikäisyydelle parempi, mutta käytännön realiteetitkin pitää ottaa huomioon.

        Jatkuva mittasu on jees,


      • Edellinen_puhuja kirjoitti:

        Jos yleismittarilla tilannetta tarkkailisi, niin paljonko jännitettä pitäisi olla jäljellä, kun olisi aika ladata?

        Mittaaminen jännitteen perusteella on hankalaa, koska akun täytyy antaa stabiloitua sitä ennen ilman mitään kuormaa. Kunnolliset akkumittarit maksaa 150 eur, mutta huomasin, että Kiinasta voisi tilata yksinkertaisempia vehkeitä 15-25 eurolla posti. Niissä on shuntti. Onkohan niistä mihinkään?


      • Bossu kirjoitti:

        Mittaaminen jännitteen perusteella on hankalaa, koska akun täytyy antaa stabiloitua sitä ennen ilman mitään kuormaa. Kunnolliset akkumittarit maksaa 150 eur, mutta huomasin, että Kiinasta voisi tilata yksinkertaisempia vehkeitä 15-25 eurolla posti. Niissä on shuntti. Onkohan niistä mihinkään?

        Tässä on yksi sellainen, mahtaako linkki kuitenkaan pysyä.

        http://m.ebay.com/itm/20V-500A-DC-Shunt-Digital-Combo-Amp-Volt-Meter-LED-12V-CAR-Battery-Monitor-/111241823855?nav=SEARCH


      • MitaanTietamaton

        Meillä on vastaavan oloinen ollut jokusen kauden käytössä. Laitan ebay-linkin alle, jos vaikka näkisi vinkkiä. Shuntti on 100A, koska on hupiakuissa ja niitä käytetään starttiin vain kun starttiakku ei anna virtaa. Mielestäni shuntti kestää hetkellisen virran ylityksen. Järkeilin, että pienempi shuntti antaa tarkemman mittauksen, koska käytännössä tuo taitaa mitata olematonta jännite-eroa shuntin päistä.

        Epäusko vimpaimeen oli melkoinen, mutta se on yksi eniten seurattu mittari veneessä ja toiminut luotettavasti. Se pitää vain säätää ohjeiden mukaan havaitsemaan 0-virta, kun virtaa ei kulje shuntin läpi, mutta jännitettä on. Muistaakseni tarkkuutta saa lisää, kun tietää vakiovirran, jolla säätää toisen mittapisteen, mutta tuota en ole tehnyt.

        Jännite näkyy sadasosavoltin tarkkuudella, joskaan ei välttämättä absoluuttisesti oikeana arvona. Mutta jos jännite putoaa 0,03V, niin voi uskoa, että se tosiaan on vähän vähemmän kuin edellisessä mittauksessa. Periaatteessa tuo laskee poistuneet Ah:t ja ilmoittaa sen vaikka %:na syötetystä kapasiteetista.

        Kiinnostavampaa kuin absoluuttiset arvot ovat niiden vertailukelpoiset suuruudet. Mittarista pystyy käytännössä päättelemään, mitkä laitteet ovat päällä tai onko muuta kuormaa kuin jääkaappi. Mittarista näkee kauanko lämmitin hehkuttaa ja naksuuko sen pa-pumppu. Maavirtalaturin latauksen vaiheen tunnistaa samoin kuin milloin moottorin laturi alkaa puskemaan vain pientä virtaa akkuihin.

        Kiinavehkeissä ei ole samanlaisia Peukertin(?) lain kompensaatioita tms. kuin oikeissa vekottimissa, mutta tarkkuus on hyvinkin riittänyt retkiveneilijän tarpeisiin. Kun ollaan yö maavirrassa, niin akku on aamulla 100% täynnä ja taas tarkkuudet ovat melko lähellä.

        http://www.ebay.com/itm/DC-120V-150A-Volt-Amp-Combo-Meter-Battery-Charge-Discharge-Remaining-Capacity-/181152599371?hash=item2a2d894d4b:g:tTsAAOxyV85R05~u


      • Kuulostaa hyvältä, kiitos tiedoista!


    • Mittaristotoimisto

      Mikä on shuntti? Sinänsä näyttää mittari kätevältä, jos tuollaisen osaisi asentaa.

      Hakukoneeneeseen 20V-500A-DC-Shunt-Amp meter ja battery minitor niin varmaan löytyy tuote jatkossakin.

      • Shuntti on liitin, joka tulee akun miinuskaapeliin. Siitä lähtee johdot tuolle mittarille, joka siis mittaa virtoja, mitä akusta otetaan ja mitä sinne tulee ja päättelee niistä akun varaustilan.

        http://guyline95.blogspot.fi/2015/05/akut.html?m=1


      • tarkemmin.sanoen
        Bossu kirjoitti:

        Shuntti on liitin, joka tulee akun miinuskaapeliin. Siitä lähtee johdot tuolle mittarille, joka siis mittaa virtoja, mitä akusta otetaan ja mitä sinne tulee ja päättelee niistä akun varaustilan.

        http://guyline95.blogspot.fi/2015/05/akut.html?m=1

        Tarkennuksena shuntti on vastus ja vastuksessa tapahtuvaa jännitehäviötä mitataan. Helposti tuntuu arveluttavalta laittaa pikemminkin sulakkeelta vaikuttava pieni pellinpala paksujen johtojen väliin, mutta kyllä se kestää. Ja vaikka jännitehäviökin on sanana ikävä, on kyse vain millivolteista, siis voltin tuhannesosista.

        Itsellä oli veneessä ennestään jo akun varaustilaa pätevästi mittaava Smartgauge. Tänä keväänä asensin rinnalle sellaisen shuntin avulla purkausta/latausta näyttävän panelimittarin. Mittarista näkee nyt kulutuksen 0,1 A tarkkuudella.


    • Akku tuollaisessa käytössä tarvitsisi kaverikseen jännite- ja virtamittarin lisäksi yksinkertaisen ampeerituntimittarin. Siis vehkeen, joka näyttöönsä kerryttää tietoa siitä, kuinka monta ampeerituntia akusta on jo otettu kyseisen käyttökerran kuluessa.

      Jos sellaista ei valmiina löydy niin ei ole kovin vaikea itse rakennella esimerkiksi 8-bitin avr prosessorin ympärille. Veneilykäytössä toki toivoisi tietenkin että laite löytyisi valmiina ja riittävän hyvin vedenpitäväksi kasattuna alun perin eli ei mikään dealextreme halpis sellaisenaan.

      • Tuollaista ei koko ajan tarvitse säätää, niin sen voi sijoittaa vaikka vedenpitävän läpinäkyvän kannen alle sisätiloihin. Käsitin, että kyse on budjettihommista eikä tarkoitus ole marssia suoraan Merediniin tai Maritimiin. Ei shuntin asentaminen vaikeaa ole, jos jakoavain on käsitteenä tuttu.


    • soeh46

      Vaihtamalla led-lamput tuo akku kestää kesän pimeäpurjehdukset, jos akun kunto vielä kohtuullinen!

      • Sfäärinkuriiri

        Akku on täysin käyttämätön - paitsi ladattu kerran kaupasta kotiin kannin jälkeen.

        Ehkä polttimot vaihtuvatkin. Eivätkä ne kolme peruspolttimoakaan mahdottomasti virtaa vie.


      • Akkujen kanssa aina täytyy ajatella, että käyttötavaraa ne ovat. Jos siis muuten hyödyttömäksi jäävästä akusta saa tuolla tavoin hyötyä niin siitä vaan. Kun on loppuun käytetty niin uutta tilalle.

        Hätäviestintää varten pitäisin silti varalla sellaisen erillisen virranlähteen, joka ei vahingossa päälle jääneen virtasyöpön sähkölaitteen vuoksi pääse tyhjenemään. Vuosittain tarkistettavista alkaliparistoista ja niiden rinnalle käytön alkaessa kytkettävästä isosta elektrolyytikonkasta kasattu virtalähde voisi olla asiallinen lisävaruste. Iso elektrolyytikonkka paristojen rinnalla tekee saman kuin autoissa ylisuurten vahvistimien kanssa eli estää jännitettä notkahtamasta hetkellisen kuormituksen aikana.


    • Ominaispainomittari

      Menee taas hifitelyksi yksinkertainen asia.....

      • Jurristikko

        Jos nimimerkkisi meinaa että akkunesteen ominaispainoa tarkkaillaan, imaisemalla joka kennosta niin homma on enemmän menneen talven lumia (ei Nokia). Nykyisin nääs harvassa akussa on kennojen päällä avattavia korkkeja. Ilmeisesti ei ainakaan aloittajan akussa koska siinä oli se "silmä" eli ominaispainomittaukseen perustuva varaustilan näyttö.
        Näin se kehitys kehittyy, ennen mittailtiin ominaispainoja ja lisäiltiin akkuvettä, nykyisin ostetaan uusi akku.


      • Ketjun_aloittaja

        Jep, kuten alumpana totesin, akku on ns. huoltovapaa.


      • Nimimerkki233
        Jurristikko kirjoitti:

        Jos nimimerkkisi meinaa että akkunesteen ominaispainoa tarkkaillaan, imaisemalla joka kennosta niin homma on enemmän menneen talven lumia (ei Nokia). Nykyisin nääs harvassa akussa on kennojen päällä avattavia korkkeja. Ilmeisesti ei ainakaan aloittajan akussa koska siinä oli se "silmä" eli ominaispainomittaukseen perustuva varaustilan näyttö.
        Näin se kehitys kehittyy, ennen mittailtiin ominaispainoja ja lisäiltiin akkuvettä, nykyisin ostetaan uusi akku.

        Nimimerkki ei kerro mitään itse aiheesta. Nimimerkki on aina ensimmäiseksi mieleen tuleva sana. Mutta edelleen, noin yksinkertaiseen sähkönkulutukseen kun aloittaja esitti ei todellakaan tarvita kalliita akkumonitoreita shunttivastuksineen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3392
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      2001
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1919
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1466
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1401
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1328
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1306
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1247
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1025
    Aihe