Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko chat tärkeä sinulle

olen-utelias

Mitä chat antaa sinulle elämääsi ja päivääsi?

35

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viihdechatti

      Chat on minulle ajankulua ,jutustelua ja viihdettä jota antavat nämä tiukkapipoiset rouvat jotka eivät osaa kirjoittaa , viihdettä jota antavat myös vanhimmat miehet jotka eivät osaa kirjoittaa , tämä ei tarkoita "typoja" vaan äidinkieltä ja kirjoitusasua , sanan taivutuksia ,yhdyssanoja ja lauseen rakenteita , tuota seuratessa saa nauraa ja viihdettä riittää .

      • ettäsillälain

        Sinun viihteesi on ihmiset ja heidän virheensä


      • viihdechatti

        Minun viihteeni saa olla juuri se mikä parhaiten huvittaa , sinua se enemmän häiritsee kuin minua . Ollessani maailmalla työtehtävissä n20v opin tuntemaan paljon erilaisia ihmisiä ja ymmärtämään mille voi nauraa ja mille ei , en naura ihmisten vammaisuudelle tai sairaudelle vaan sille tietämättömyydelle ja tyhmyydelle , jokainen voi tarkistaa kirjoituksensa ennen julkaisemista , jokainen voi käyttää oikeinkirjoitus ohjelmaa tai opetella jos on tietokone olemassa , siinä se juju piilee.


      • Ulkokullattu
        viihdechatti kirjoitti:

        Minun viihteeni saa olla juuri se mikä parhaiten huvittaa , sinua se enemmän häiritsee kuin minua . Ollessani maailmalla työtehtävissä n20v opin tuntemaan paljon erilaisia ihmisiä ja ymmärtämään mille voi nauraa ja mille ei , en naura ihmisten vammaisuudelle tai sairaudelle vaan sille tietämättömyydelle ja tyhmyydelle , jokainen voi tarkistaa kirjoituksensa ennen julkaisemista , jokainen voi käyttää oikeinkirjoitus ohjelmaa tai opetella jos on tietokone olemassa , siinä se juju piilee.

        "Minun viihteeni saa olla juuri se, mikä parhaiten huvittaa. Sinua se enemmän häiritsee kuin minua. Ollessani maailmalla työtehtävissä n. 20 vuotta, opin tuntemaan paljon erilaisia ihmisiä ja ymmärtämään, mille voi nauraa ja mille ei. En naura ihmisten vammaisuudelle tai sairaudelle, vaan tietämättömyydelle ja tyhmyydelle. Jokainen voi tarkistaa kirjoituksensa ennen julkaisemista. Jokainen voi käyttää oikeinkirjoitusohjelmaa tai opetella, jos omistaa tietokoneen. Siinä se juju piilee."

        Minä en tarvitse oikeinkirjoitusohjelmaa, sillä osaan ihan korvakuulolta kirjoittaa tekstin siten, että välilyönnit ja välimerkit ovat oikeilla paikoillaan. Sinä sen sijaan et näy osaavan sitä taitoa.

        "Luuk.6:41 – 42. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
        42. Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä."


      • Ulkokullattu
        viihdechatti kirjoitti:

        Minun viihteeni saa olla juuri se mikä parhaiten huvittaa , sinua se enemmän häiritsee kuin minua . Ollessani maailmalla työtehtävissä n20v opin tuntemaan paljon erilaisia ihmisiä ja ymmärtämään mille voi nauraa ja mille ei , en naura ihmisten vammaisuudelle tai sairaudelle vaan sille tietämättömyydelle ja tyhmyydelle , jokainen voi tarkistaa kirjoituksensa ennen julkaisemista , jokainen voi käyttää oikeinkirjoitus ohjelmaa tai opetella jos on tietokone olemassa , siinä se juju piilee.

        Lisäys vielä: Yleiskieltä oppii kirjoittamaan oikein lukemalla paljon kaunokirjallisuutta, jos ei ole saanut nuoruudessa käydä kouluja, joissa kielioppia olisi päntätty päähän. Täällä keskustelupalstalla riittää aivan hyvin, että asia, jonka haluaa kertoa tulee ymmärretyksi. Kielipolisiit voivat haistaa oman napansa.


      • muualtatullut

        Hyvä kielen taju on totta kai tärkeä asia mutta kielellinen lahjakkuus on ominaisuus siinä missä muutkin erityistaidot. Myös vähemmän osaavilla, luki-ongelmaisilla ja suomea vieraana kielenä puhuvilla jne pitää olla oikeus osallistua chattailuun ilman pilkan kohteeksi joutumista. Rohkeutta osallistumiseen heille. Tärkeää on ihmisen luonteen laatu, sopuisa ja käytöstavoilta normaali, huumoriakin ymmärtävä. Aina on joukossa niitä yhden kuningasajatuksensa jauhajia, heidän ei tule loukkaantua saatuaan selville että joku heidät on ruksannut. Sama koskee kinaa rakentavia joilla on joka asiaan vastakkainen mielipide ja loputon tahto jyrätä muiden mielipide. Älkää hyvät ihmiset etsikö niitä jotka ovat teidät ruksanneet, muutama selvästi tekee sitä kohdistetulla peukkumerkillä tai hymymerkillä , joka ihmetyttää, kun ei sille ole mitään järkevää syytä. Kukaan ei chatissa ole pomo eikä alamainen mutta jokaista velvoittaa käytöstavat ja ohjeet. Hyväksykää hyvä keskustelu miettimättä koko ajan millä muullakin nikillä tuo puhuja mahtaa kirjoittaa. Liika tuttavallisuus ja omien ongelmien pyörittäminen on joskus kiusallista ja varsinkin sitten, kun liian avoin keskustelija alkaa harmitella mitä tulikaan sanottua. Ihminen chatissa ei ole samalla tavalla tuttava ja luotettava vain siksi että esiintyy tuttavallisesti ja vakuuttaa, minuun voi luottaa. On hyvä ajatella joskus, miltä tuntuisi olla toisen asemassa, vaikka sen jonka kimpussa kulloinkin ollaan. Yhtä hyvä on kysyä itseltään, mitäs minä tein?


    • B_woman

      Miksi minua ei naurata joidenkin oppimattomuus, tai osaamattomuus?
      Tuollaiselle nauraminen ja sitä viihteenään pitäminen, antaa ihmisestä hiukan ilkeän kuvan.
      Saatan minäkin nauraa joskus, joillekkin hassuille ns."typoille" Mutta en naura sellaisille,
      jotka eivät jostain syystä osaa kirjoittaa chateissa ja palstoilla kieliopillisesti täysin oikein.

      Jokaisella on tietysti mahdollisuus opetella kirjoittamaan virheettömästi.
      Mutta pitää huomioida sellainenkin asia, että kaikki eivät siitä huolimatta opi aina kaikkea.
      Meillä kaikilla on jotain vajavaisuuksia. Ehkä juuri siksi, että kukaan ei ylentäisi itseään.
      Eikä myös nauraisi pilkaten niille, jotka eivät osaa kaikkea.

      • B_woman

        Korjaus edelliseen. >>>"Eikä myöskään nauraisi pilkaten heille, jotka eivät osaa kaikkea.


      • apalomases

        Ensinnäkin ,opetelkaa tietokoneen alkeet kunnolla ,opetelkaa ohjelmien käyttöä ,ladatkaa tarpeelliset ohjelmat ja turvallisuus , toiseksi , se auttaa myös siinä oikeinkirjoituksessa ja internetin maailman niksit ja kommervenkit tuntemaan.


      • hupshih

        Tämä palsta onkin jo opetusohjelma:)


    • Opitko.näin

      Oppiiko oikeinkirjoitusohjelmilla? Ennen internettiä kielioppia ja oikenkirjoitusta ei ole opeteltu näin.
      Onkohan tämä hyvä systeemi varmistaa oikeinkirjoituksensa ja oppiiko sillä sitä?
      Vai passivoiko se käyttämään aina vaan tätä helpointa konstia?

      • ymmärryshoi

        Oikeinkirjoitusta paljon tärkeämpää ja oleellisenpaa on tulla ymmärretyksi. Se voi tapahtua ihan omilla sanaväännöksillä tai virheellisillä kirjaimillakin. Näin tämä nyt vaan makaa.


    • en-ole-täydellinen

      Chat ei ole minulle päivittäistä , välillä olen poissa pitkiä aikoja, muutamia hyvin juttuhetkiä olen saanut se on ollut positiivista. Mutta myös negatiivistä, kun olen kirjoittanut väärin on omalla murteella..

    • opettajasmies

      Kansalaisopistoissa järjestetään äidinkielen kertauskursseja ja eikä maksa paljoa ,oikeinkirjoitus ohjelman voi ladata ilmaiseksi selaimeen se auttaa kirjoittamaan oikein jopa opettaa ,mutta jos ei halua niin enivei ..

      • jopas-ny

        Chatin vuoksi en mene mihinkään kursseille, pärjään näin ihan hyvin . Ei chat ole minun elämääni.


      • wallandersson

        Tässä taas nähdään miten joku ottaa asiat henkilökohtaisesti , opettejasmies varmaan trakoitti noin yleisesti kaikkia vanhimpia chattareita , älkää aina takertuko johonkin asiaan ei se välttämättä koske sinua vaan on tarkoitettu yleisesti . Etsi elämä itsellesi .


      • sättionvapaata

        Sätti ei todellakaan ole mikään äidinkielentaidon osaamisen esittelypaikka. Sätti on mukavaa ja leppoisaa keskustelua ja läpänheittoa . Riittää että tulee ymmärretyksi.


    • Ei.tarkoittaa.ei

      Ja silti ihan oikeasti on olemassa mukavia, kilttejä, hauskoja, ystävällisiä ja huomaavaisia sättimiehiä. Vaikka öykkärit kuinka ovat suuna päänä rivouksineen niin me naiset tiedämme että huonostikäyttäytyviä kakkiaisia on onneksi vain pieni osa sätin miehistä!

      • mormuska5555

        Kakkiaisia ei ole mikään sana , opettele äidinkieltä .


      • Ein.tarkoitus
        mormuska5555 kirjoitti:

        Kakkiaisia ei ole mikään sana , opettele äidinkieltä .

        En tahtonut missään tapauksessa sortua täälläkään kirosanojen käyttöön! Sitä paitsi Ronja Ryövärintyttären luettuasi saatat muuttaa mielesi kakkiainen-sanan suhteen :)


      • wouwoune

        Eräässä laulussakin jonka jätän kertomatta lauletaan "olet pelkkä paskiainen " ,.


      • opetteleottamaanselvää

      • vappuiloa
        mormuska5555 kirjoitti:

        Kakkiaisia ei ole mikään sana , opettele äidinkieltä .

        opettajia löytyy uusia , mikä äidinkielen oppitunti täällä on menossa? Antaa kaikkien kukkein kukkia:)


      • Mormuska555

        Niinpä , anna kaikkien kukkien kukkia vaan eli meidän opettajienkin ja neuvoa-antavien . Vappuiloa ,ota opiksesi omista lauseista .


      • onsesana
        mormuska5555 kirjoitti:

        Kakkiaisia ei ole mikään sana , opettele äidinkieltä .

        Kyllä se kakkiainen on sana.


      • Mormuska555
        onsesana kirjoitti:

        Kyllä se kakkiainen on sana.

        Katkiainen, katka, katikas ja kakkiainen olivat nimityksiä monille pienille eliöille ja uskomusolennoille, joista osa suomalaisen kansanperinteen mukaan katkoi hapsia, karvoja tai siimoja. Taruolentoja sanon minä .


    • SanoEimoukkamaisuudelle

      Tympeitä sellaiset keskustelijat, jotka eivät halua hioa äidinkielentaitojaan vaikkapa chattiamme varten!
      Keskustelukumppanien huomioiminen jo edellyttää kohteliasta ja kieliopinmukaista kirjoitusasua.

      • ootteonnettomia

        Mitä on ne kirosanat ja kiusaamiset täällä chatissa? ennemmin pitäisi puuttua niihin kuin äidinkieleen kirjoituksessa..


      • Äidinkielikunniaan
        ootteonnettomia kirjoitti:

        Mitä on ne kirosanat ja kiusaamiset täällä chatissa? ennemmin pitäisi puuttua niihin kuin äidinkieleen kirjoituksessa..

        Ketä siellä on kiusattu ,missä siellä on kukaan kironnut ? Oletko chatissa päivät ,yöt ja illat ?


      • huihaiiiii
        Äidinkielikunniaan kirjoitti:

        Ketä siellä on kiusattu ,missä siellä on kukaan kironnut ? Oletko chatissa päivät ,yöt ja illat ?

        Mitä sinulle kuuluu missä vietän aikaani:))))


      • savolaisakka

        Minun täytyy tietää se kuinka kauan aina olet sätissä , se kuuluu minulle sillä pidän kirjaa siitä ja siitä kuka nikin takana aina luuraa , ei muuta .


      • jetsulleenniin

        En käy siellä ollenkaan lopetin chat viime vuonna hihiii


      • Anskubanaani
        jetsulleenniin kirjoitti:

        En käy siellä ollenkaan lopetin chat viime vuonna hihiii

        Tyhjännaurajia ja turhanhihittäjiä siellä ei juuri kaivatakaan :)


    • voimitäporukkaa

      Jopa meni pilkunviilaamiksi tämä palsta:( Ei olla enään koulussa eikä töissä:)...

    • nouchat

      Sätti ei anna mitään.
      Sätti vie jumalattomasti aikaa,
      vaikkei oo ees toiminnassa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2268
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1964
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      83
      1743
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1608
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      37
      1347
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    Aihe