Hei haloo!! Autetaan toisiamme?

maria.vaara

Olen kärsinyt masennuksesta/ahdistuksesta jo iät ja ajat!! Joten miksi emme voisi auttaa toisiamme. Pintapuolisin minulla "näyttää" olevan kaikki hyvin, mutta en saa karsittua tätä ah-
distusta. Olen kivannäköinen nainen (mutta ei kiitos mitään naisseura-ahdistelua tämän lauseen kautta sitten ). Olen aikuinen nainen, mutta mieheni matkustaa noin n200 päivää vuodessa. Minulla ei ole lapsia,
ja joskus tuntuukin siltä, että onko tämä minun kirous; se, että päätin olla hankimatta jälkipolvea?
Tiedän, tiedän, se on ollut minun oma valinta, mutta nyt ne kaikki perheellisestkin ystävät ovat kai-
konneet, jotka joskus olivat niitä bestiksiä ! Joskus tuntuu todella epäreilulta. Olen yrittänyt ottaa yhtyettä, mutta en enää kuulu näköjään joukkoon! Meillä kaikilla on syymme ahdistukseen, mutta meitä myös yhdistää tuo ? Voisimmeko ehkä perustaa oman ryhmän? Jutella siitä, mikä ahdistaa. Saati, että vanhat kaverit ovat kaikonneet, mutta vielä työelämässäkin on käynyt todella ikäviä asioita minulle! Elämä tuntuu välillä
niin epäreilulta, ja uskokaa, se ei liity vain tuohon lapiskaverikatraaseen, vaan todellakin kaikkea on sattunut. Välillä tuntuu, että ei jaksa edes nousta sängystä aamulla-
Siis, mitä jos jakaisimme ryhmässä nämä ahdistukset. Nm. henkistä-fyysistä väkivaltaa kokenut ja erakoitunut ei omasta tahdostaan.. Mutta uskon, että yhdessä voisimme helpottaa olotilaamme.
T. Apua pyytävä

8

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eienäänuori

      Elämäni keksi-iässä oli juuri samankaltaista kuin sinulla vaikuttaa olevan tällä hetkellä. Kun lopetin kouluni niin yhteys koulukavereihin päättyi kokonaan ja eipä niitä bestiksiä ollut enää koulussakaan viimeisimmillä luokilla, kun vapaalla liikuin poikakaverin, siskoni ja perheenjäsenien kanssa. Menin mieheni kanssa töihin toiselle paikkakunnalle ja yhteydet kävi entistä harvemmiksi.

      Lapsia en olisi varmaan saanut, mutta en todella edes halunnutkaan ja puhuin siitä jo seurustelun alkuvaiheissa. Mies vihjaili että kyllä se yksi tulisi ainakin saada ja ehdotteli jopa adoptiota. Lieneekö se ollut osasyynä että etääntyi lopulla alkaessaan tehdä paljon matkoja yksityisyrittäjänä. Eipä hän enää loppuvuosina paljoa viihtynyt kotona.
      Minun ahdistus alkoi sitten lopulla kun miehellä alkoi talousvaikeudet ja oli osakkaan yrityksessä ja ilmeni että olenkin hommassa vain liikekumppanin ja jopa maksumiehen roolissa. Alkoi pitkä asioiden selvittely, konkurssi, ym.
      Minua kyllä auttoi paljon että olin saanut sosiaalisen miljöön seurakunnan puitteista ja tein kaikenlaista vapaaehtoistyötä.
      On se totta että ettei sinkut, lapsettomat naiset ainakaan keksi-iässä pääse kovin läheisiksi ja sen ymmärtää. Heillä on työnsä ja perheen pyöritys vie kaiken ajan ja energian ja heillä on sitä yhteistä toisten samassa veneessä soutajien kanssa. Ei meidän kanssa voi jakaa huolia korvatulehduksista, lasten synttäreistä, raskauskiloista, ...

      Se pitää vain ymmärtää ja hyväksyä, että ihmisiä tulee ja menee ja elämässä on erilaisia vaiheita. Joskus käy niin että lasten kasvettua, puolisoiden kuoltua ja eron jälkeen niitä vanhoja toveruussuhteita aletaan verestään seniorivuosina.
      Minulta on jo sairaus ja kuolema vienyt ystäviä ja sukulaisia, mutta onneksi aina voi tutustua ihmisiin, löytää elämässä uusia juttuja ja mielenkiintoisia asioita. Elämä on kuin joki ja se virtaa koko ajan eteenpäin milloin tyynemmin, kosken lailla ja saattaa olla pitkiä suvantoja, mutta vesi alkaa lemuta jos virta ei vie eteenpäin.
      Mielestäni ei kannata kantaa kaunaa ystäville, joilla elämäntilanteen vuoksi ei riitä aikaa ja voimia pitää yhteyttä. Välistä saattavat hekin muistella ja jopa haikailla niitä rentoja iloisia tyttövuosia.
      Kun lapsettomuuden on valinnut, niin se pitää hyväksyä, mutta sinkkunakin voi tehdä ja toimia lasten hyväksi ja meitä tarvitaan.

    • Legendat

      Kuulostat kiinnostavalta, mutta olen hieman arka viimeisimpien ryhmäkokemusteni takia tutustumaan. Mistä päin olet? Kajaanista? ;)

    • hs35

      Joskus on itsekin syypää, että kaverit ja ystävät katoavat. Moni ystäväni naimisiinmentyään tai jo alettuaan seurustella vakituisesti, niittautui niin tiiviisti kumppaniinsa, ettei aikaa enää muille ollut - vuosiin.
      Sitten kun liitot purkautuivat, sitten he olisivat olleet kiinnostuneita ystäviensä seurasta.
      Niistä vain oli tullut entisiä ystäviä. Ystävyyttä kannattaa vaalia, pitää yllä. Eikä vain tarpeen tullen ottaa yhteyttä, se on ystävyyden hyväksikäyttöä. Se rikkoo ystävyyden.

      • ystävyystarina

        Minullakin oli pitkä kiinteä ystävyys erään melkein ikäiseni työkaverin kanssa. Olimme eronneita molemmat. Sitä pidettiin yhtä vielä viikonloppuisin ja työpäivien jälkeenkin. Joskus sitä asiaa ainakin hänellä riitti, että ei meinannut olla ruuanlaittorauhaa kun tekstareita satoi, tuli runoa, aforismia. Sitten löysi miehen ja tekstarit loppuivat. Hyvä jos oli aikaa vaihtaa sana ostarin aulassa. Ei ollut aikaa jutella jos soitti kun oli menoa.
        Sitten tuli pänät ja olisi seura taas kelvannut. En vain enää jaksanut eikä ollut minullakaan aikaan jäädä kuuntelmaan hänen jatkuvia murheita ja pettymyksiä.
        Sanoin että minulla ei ole nyt aikaa kun on sitä ja tätä. Kyllä minä joskus siitä hänelle jopa mainitsin kuin huumorin sotaan, että olisiko aika ottaa vanha kamu hyllyltä.

        Alussa se aika äkillinen parhaan ystävän hylkääminen tuntui pahalta mutta tavallaan helpottikin kun toinen poistui kuvioista ja sai olla rauhassa, Ei sitä jää paikalleen vaan suuntaa aikaa ja seuraa muualle tai tottuu pois ystävyydestä. Kyllä me edelleenkin ystäviä ollaan, ei mitenkään vihoissa, mutta pidetään yhteyksiä harvakseltaan.


    • laros

      Ahdistuksen syyn on useimmiten niin henkilö kohtainen että monilla on vaikea sitä tunnustaa. Ja sen vuoksi ahdistuneisuudesta ryhmässä avoimesti keksusteleminen on vaikeaa jokaisen kohdalla sillä useimmat kantaa syytä ahdistukseen jota ei itse edes vältäämättä tiedä.
      Valitettavaa on se, että tietyt piirit jopa aiheuttaa ahdistusta ja sitten esiintyvät ahdistuksia muka auttavana ja tukevina kuten esimerkiksi uskontojaan edustavina, jopa valtion kirkon papisto.
      Ehkä kahden, toisilleen tuntemattomien yhteistyö voi auttaa mutta sille toiminnalle on vaikea löytää tasapuolisesti toisilleen antavaa ja vastaan ottavaa kumppania.
      Mutte yrittäkää toki ryhmässä mutta varautukaa ettei se välttämättä luo sitä luottamuksellista ilmapiiriä josta apu, aikanaan kaikille löytyisi...

    • oekvckje

      Avomielisyydellä on aina rajansa niin kuin pitää ollakkin mutta ryhmässä se avoimuus minimoituu useimmilla. Omista asioista esmerkiksi kahden kesken on helpompi astua esiin.

    • qqqqqqqqq
    • vuoristoratameininki

      Ap-Marilla hyvä asenne. Aspergermiehenä minun on hyvin vaikea ottaa kontaktia auttavaankaan käteen.
      Koen että olen saanut liikaa pataan. Se on tehnyt araksi ja liikkumatilani ahtaaksi. Auttavia mieliä ja käsiä toivoisin olevan enemmän.
      Nyt kun fyysinen terveyskin alkaa rapautumaan, ylöspäin vuorelle vievät polut joutuu hylkäämään.
      Onhan mäkimaisemiakin. Mutta periksi emme anna koskaan, niin kauan kuin henki pihisee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      468
      3406
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      462
      3401
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      138
      2955
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2272
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2140
    6. 199
      1520
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1387
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      98
      1261
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      87
      1254
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe