Näin puiden jonon hiljaisen,
näin jonon vakavan.
Näin puiden jonon seisovan
luona kentän avaran.
Oli lunta hiljan satanut
ja maa oli valkoinen.
Ja ääntäkään ei kuulunut
yli lumikentän sen.
Ja katso, minä tämän näin:
ne puut, ne lähtivät juuriltaan,
ne lähtivät sielut juurissaan
- ne lähtivät valoon päin!
Näky
4
313
Vastaukset
- Kääntäjä
Luin runosi ja panin merkille että kirjoitat perinteistä runoa - taito joka puuttuu useilta nykyajan modernin runouden taitajilta. Perinteinen runo on vaikeaa, siinä tulee hallita useita osa-alueita. Minua viehätti runossasi kaksi ensimmäistä säkeistöä. Puiden vakavuus ja hiljaisuus oli tuoteesti kuvattu. Sidesanaa "ja" käytettiin ehkä uuno kailasmaisesti, runoilijan jonka tuotantoa runosi muistutti.
Viimeisen säkeistön selvän rytmi ja runomittavirheen korjaisin tähän tapaan:
Ja katso, minä tämän näin:
ne puut lähti juuriltaan
ja lentäen juuret sielussaan
ne nousivat valoon päin.
Ensimmäisessä säkeistössä jono toistuu liian usein.- mulle kans
joskus saada omasta runosta tällaista palautetta....
ei vaan, että kiva/hyvä/kosketti. No ehkä jonakin päivänä minullekin. - alkuper.
Omalle tekstilleen on vähän sokea, varsinkin kun sen takana aina on jotain, mikä on vaikuttanut, tunne tai kokemus, jonka ilmaisu on ensisijainen.
Muoto tulee vasta sen jälkeen, ei merkityksetön sekään.
Muuten, kirjoitan kyllä myös vapaamittaista.
Arvostelut ja analyysit ovat tervetulleita.
- huomio
Runo on hyvä, mutta totta on, että kolmannessa säkeistössä on enemmän painoa kuin muissa, massaa.
Rytmistä ja sellaisesta en osaa sanoa.
Silti ulkopuolisen on vaikea mennä sanomaan pitäisikö sitä vähentää. Varsinkaan jos ajatus itse sitä vaatii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut ja Tall poppy -syndrooma
Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky124860Oot mahtava tyyppi
En tiedä luetko palstaa. Koitan siitä huolimatta. Oot mun mielestä tosi erityinen tyyppi. Nopeesti taisin ihastua. Jot444764Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa
Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va2023941Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla
nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty523675Miksi vihereät ja vasemmisto haluavat tuhota tämän maan?
He halusivat, että kannabis tulisi lailliseksi? - eikö kylliksi nuoria tuhota jo nyt huumeilla? - kannabis tuhosi minun1233624Sofia servasi Pikku-Villen suvereenisti
– Ihanko tosissaan tuleva sosiaali- ja terveysministeri hyökkää oppositiopuolueen puheenjohtajaa vastaan siksi, että täm693121Kun puolustusvoimat on huolissaan nuorison huonosta kunnosta
ajatellen varusmiespalvelusta(kun moni joutuu keskeyttään), niin johan tuli joku yliopiston vasemmistonainen selittään,1172061Ikävän karkoitukseen klassikkokysymys
Mikä biisi saa hymyn huulille ja ajatukset mukavasti siihen yhteen ja ainoaan? 🤩 Laita biisin sanat, älä linkkiä. Alo121100Elämäni rakkaus
Sitä sinä olet minulle ollut. Siksi tämä on kai niin vaikeaa. Jos sinä luopuisit niin ehkä se tulisi luonnostaan sitten63907- 93822