Kaupanvahvistaja ym. kulut

Tumpelo_ostoksilla

Hei. Tarkoitus olisi ostaa kiinteistö, jolla ei ole rakennuksia. Kiinteistö on jo siis olemassa, sillä on rajat eikä sitä tarvitse lohkoa. Kysyisin mitä muita sivukuluja kiinteistön ostoon tulisi kuin kaupanvahvistajan palkkio ja lainhuuto? Pitäisikö tämä luovutuskirja, jonka kaupanvahvistaja vahvistaa tehdä maanmittauslaitoksessa, pankissa, maistraatissa, asunnonvälitystoimistossa vai missä kun en itse tiedä.

15

3544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihanmissävaan

Voit tehdä vaikka kahvilassa kunhan tuo kaupanvahvistaja on vaan paikalla henkilökohtaisesti vahvistamassa kaupanteon.

• NickNailer

Kaupoan voi tehdä myös verkossa. Sekin käy kahvilasta käsin.

• Ihanmissävaan

Ja tulee sulle tuon kaupanvahvistajan palkkion lisäksi varainsiirtovero 4% kauppahinnasta laskettuna sekä lainhuudatusmaksu. Vahvistajalle olikohan n. 115€, varainsiirtovero 4% ja lainhuudatusmaksua en muista mutta näkyy maanmittauslaitoksen nettisivuilta.

• jarkko_tapani

En ole varma, mutta pitääkös tuossa tapauksessa tehdä kuitenkin maastokatselmus MML:n kanssa?

• NickNailer

Vain, jos haluaa seuraa eväsretkelle. Kaupan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

• Harmaa_talous

Onko muuten kukaan onnistunut saamaan kaupanvahvistajalta kuittia palveluksistaan? Omassa kiinteistökaupassani piti jopa maksaa käteisellä suoraan kouraan.

• Artzzi

En minä ainakaan saanut enkä kyllä tarvinnutkaan. Mulla naapurin ukko suostui todistamaan kiinteistökaupan kossupulloa vastaan.

• NickNailer

Aina on kuitti tullut pyytämättä.

• Artzzi kirjoitti:

En minä ainakaan saanut enkä kyllä tarvinnutkaan. Mulla naapurin ukko suostui todistamaan kiinteistökaupan kossupulloa vastaan.

Ja se naapuri on sitten käräjäoikeuden määrämä kaupanvahvistaja?

• Artzzi

Ei tietenkään ole. Se on levyseppähitsari. Sama kai se kuka siihen nimensä laittaa alle. Eihän avioliiton todistajaksikaan tarvita kirkon tai maistraatin edustajia vaan siihen käy vaikka työkaveri.

• NickNailer
        Artzzi kirjoitti:

Ei tietenkään ole. Se on levyseppähitsari. Sama kai se kuka siihen nimensä laittaa alle. Eihän avioliiton todistajaksikaan tarvita kirkon tai maistraatin edustajia vaan siihen käy vaikka työkaveri.

No ei aivan.

Levyseppähitsarin vahvistama kiinteistökauppa on mitätön.

• NickNailer
      • kauppaa_tekevä

Pakko kysyä, että tarvitseeko kiinteistövaihdannan palvelu ollenkaan kaupanvahvistajaa? Eikö kaupanvahvistajan tarkoitus ole vain tarkistaa kaupan osapuolten henkilöllisyys?

• Vaimon_lupa
        kauppaa_tekevä kirjoitti:

Pakko kysyä, että tarvitseeko kiinteistövaihdannan palvelu ollenkaan kaupanvahvistajaa? Eikö kaupanvahvistajan tarkoitus ole vain tarkistaa kaupan osapuolten henkilöllisyys?

Tarkoitus on myös todeta ainakin, että myyjä omistaa kiinteistön, ettei sen luovutukseen ole avioliittolain mukaista estettä ja että kauppakirja on lainmukainen ja sisältää tarpeelliset tiedot.

• kauppaa_tekevä

Kiinteistövaihdannan palvelussa nuo asiat tarkistetaan kai automaattisesti? Ainakin omistussuhteet tulevat sieltä tilattavien liitteiden kautta. Ja kauppakirjapohjakin tulee sieltä sähköisenä, joten luulisi sen olevan ihan virallinen. Pitänee kysyä tätä asiaa vielä ensi viikolla maanmittauslaitokselta, koska sähköinen palvelu olisi erittäin helppo ja näppärä tapa hoitaa selkeät tapaukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      180
      6567
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1814
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1588
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      1019
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      40
      973
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      942
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      869
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      243
      853
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      819
    Aihe