Kaupanvahvistaja ym. kulut

Tumpelo_ostoksilla

Hei. Tarkoitus olisi ostaa kiinteistö, jolla ei ole rakennuksia. Kiinteistö on jo siis olemassa, sillä on rajat eikä sitä tarvitse lohkoa. Kysyisin mitä muita sivukuluja kiinteistön ostoon tulisi kuin kaupanvahvistajan palkkio ja lainhuuto? Pitäisikö tämä luovutuskirja, jonka kaupanvahvistaja vahvistaa tehdä maanmittauslaitoksessa, pankissa, maistraatissa, asunnonvälitystoimistossa vai missä kun en itse tiedä.

15

3423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihanmissävaan

Voit tehdä vaikka kahvilassa kunhan tuo kaupanvahvistaja on vaan paikalla henkilökohtaisesti vahvistamassa kaupanteon.

• NickNailer

Kaupoan voi tehdä myös verkossa. Sekin käy kahvilasta käsin.

• Ihanmissävaan

Ja tulee sulle tuon kaupanvahvistajan palkkion lisäksi varainsiirtovero 4% kauppahinnasta laskettuna sekä lainhuudatusmaksu. Vahvistajalle olikohan n. 115€, varainsiirtovero 4% ja lainhuudatusmaksua en muista mutta näkyy maanmittauslaitoksen nettisivuilta.

• jarkko_tapani

En ole varma, mutta pitääkös tuossa tapauksessa tehdä kuitenkin maastokatselmus MML:n kanssa?

• NickNailer

Vain, jos haluaa seuraa eväsretkelle. Kaupan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

• Harmaa_talous

Onko muuten kukaan onnistunut saamaan kaupanvahvistajalta kuittia palveluksistaan? Omassa kiinteistökaupassani piti jopa maksaa käteisellä suoraan kouraan.

• Artzzi

En minä ainakaan saanut enkä kyllä tarvinnutkaan. Mulla naapurin ukko suostui todistamaan kiinteistökaupan kossupulloa vastaan.

• NickNailer

Aina on kuitti tullut pyytämättä.

• Artzzi kirjoitti:

En minä ainakaan saanut enkä kyllä tarvinnutkaan. Mulla naapurin ukko suostui todistamaan kiinteistökaupan kossupulloa vastaan.

Ja se naapuri on sitten käräjäoikeuden määrämä kaupanvahvistaja?

• Artzzi

Ei tietenkään ole. Se on levyseppähitsari. Sama kai se kuka siihen nimensä laittaa alle. Eihän avioliiton todistajaksikaan tarvita kirkon tai maistraatin edustajia vaan siihen käy vaikka työkaveri.

• NickNailer
        Artzzi kirjoitti:

Ei tietenkään ole. Se on levyseppähitsari. Sama kai se kuka siihen nimensä laittaa alle. Eihän avioliiton todistajaksikaan tarvita kirkon tai maistraatin edustajia vaan siihen käy vaikka työkaveri.

No ei aivan.

Levyseppähitsarin vahvistama kiinteistökauppa on mitätön.

• NickNailer
      • kauppaa_tekevä

Pakko kysyä, että tarvitseeko kiinteistövaihdannan palvelu ollenkaan kaupanvahvistajaa? Eikö kaupanvahvistajan tarkoitus ole vain tarkistaa kaupan osapuolten henkilöllisyys?

• Vaimon_lupa
        kauppaa_tekevä kirjoitti:

Pakko kysyä, että tarvitseeko kiinteistövaihdannan palvelu ollenkaan kaupanvahvistajaa? Eikö kaupanvahvistajan tarkoitus ole vain tarkistaa kaupan osapuolten henkilöllisyys?

Tarkoitus on myös todeta ainakin, että myyjä omistaa kiinteistön, ettei sen luovutukseen ole avioliittolain mukaista estettä ja että kauppakirja on lainmukainen ja sisältää tarpeelliset tiedot.

• kauppaa_tekevä

Kiinteistövaihdannan palvelussa nuo asiat tarkistetaan kai automaattisesti? Ainakin omistussuhteet tulevat sieltä tilattavien liitteiden kautta. Ja kauppakirjapohjakin tulee sieltä sähköisenä, joten luulisi sen olevan ihan virallinen. Pitänee kysyä tätä asiaa vielä ensi viikolla maanmittauslaitokselta, koska sähköinen palvelu olisi erittäin helppo ja näppärä tapa hoitaa selkeät tapaukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe