Hei. Tarkoitus olisi ostaa kiinteistö, jolla ei ole rakennuksia. Kiinteistö on jo siis olemassa, sillä on rajat eikä sitä tarvitse lohkoa. Kysyisin mitä muita sivukuluja kiinteistön ostoon tulisi kuin kaupanvahvistajan palkkio ja lainhuuto? Pitäisikö tämä luovutuskirja, jonka kaupanvahvistaja vahvistaa tehdä maanmittauslaitoksessa, pankissa, maistraatissa, asunnonvälitystoimistossa vai missä kun en itse tiedä.
Kaupanvahvistaja ym. kulut
15
3423
Vastaukset
- Ihanmissävaan
Voit tehdä vaikka kahvilassa kunhan tuo kaupanvahvistaja on vaan paikalla henkilökohtaisesti vahvistamassa kaupanteon.
- NickNailer
Kaupoan voi tehdä myös verkossa. Sekin käy kahvilasta käsin.
- Ihanmissävaan
Ja tulee sulle tuon kaupanvahvistajan palkkion lisäksi varainsiirtovero 4% kauppahinnasta laskettuna sekä lainhuudatusmaksu. Vahvistajalle olikohan n. 115€, varainsiirtovero 4% ja lainhuudatusmaksua en muista mutta näkyy maanmittauslaitoksen nettisivuilta.
- jarkko_tapani
En ole varma, mutta pitääkös tuossa tapauksessa tehdä kuitenkin maastokatselmus MML:n kanssa?
- NickNailer
Vain, jos haluaa seuraa eväsretkelle. Kaupan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.
- Harmaa_talous
Onko muuten kukaan onnistunut saamaan kaupanvahvistajalta kuittia palveluksistaan? Omassa kiinteistökaupassani piti jopa maksaa käteisellä suoraan kouraan.
- Artzzi
En minä ainakaan saanut enkä kyllä tarvinnutkaan. Mulla naapurin ukko suostui todistamaan kiinteistökaupan kossupulloa vastaan.
- NickNailer
Aina on kuitti tullut pyytämättä.
Artzzi kirjoitti:
En minä ainakaan saanut enkä kyllä tarvinnutkaan. Mulla naapurin ukko suostui todistamaan kiinteistökaupan kossupulloa vastaan.
Ja se naapuri on sitten käräjäoikeuden määrämä kaupanvahvistaja?
- Artzzi
Ei tietenkään ole. Se on levyseppähitsari. Sama kai se kuka siihen nimensä laittaa alle. Eihän avioliiton todistajaksikaan tarvita kirkon tai maistraatin edustajia vaan siihen käy vaikka työkaveri.
- NickNailer
Artzzi kirjoitti:
Ei tietenkään ole. Se on levyseppähitsari. Sama kai se kuka siihen nimensä laittaa alle. Eihän avioliiton todistajaksikaan tarvita kirkon tai maistraatin edustajia vaan siihen käy vaikka työkaveri.
No ei aivan.
Levyseppähitsarin vahvistama kiinteistökauppa on mitätön.
- NickNailer
Jos tiedät mitä olet tekemässä, niin Maamittauslaitoksen verkkopalvelussa kauppa syntyy nopeasti ja halvalla.
http://www.maanmittauslaitos.fi/asioi-verkossa/kiinteistovaihdannan-palvelu- kauppaa_tekevä
Pakko kysyä, että tarvitseeko kiinteistövaihdannan palvelu ollenkaan kaupanvahvistajaa? Eikö kaupanvahvistajan tarkoitus ole vain tarkistaa kaupan osapuolten henkilöllisyys?
- Vaimon_lupa
kauppaa_tekevä kirjoitti:
Pakko kysyä, että tarvitseeko kiinteistövaihdannan palvelu ollenkaan kaupanvahvistajaa? Eikö kaupanvahvistajan tarkoitus ole vain tarkistaa kaupan osapuolten henkilöllisyys?
Tarkoitus on myös todeta ainakin, että myyjä omistaa kiinteistön, ettei sen luovutukseen ole avioliittolain mukaista estettä ja että kauppakirja on lainmukainen ja sisältää tarpeelliset tiedot.
- kauppaa_tekevä
Kiinteistövaihdannan palvelussa nuo asiat tarkistetaan kai automaattisesti? Ainakin omistussuhteet tulevat sieltä tilattavien liitteiden kautta. Ja kauppakirjapohjakin tulee sieltä sähköisenä, joten luulisi sen olevan ihan virallinen. Pitänee kysyä tätä asiaa vielä ensi viikolla maanmittauslaitokselta, koska sähköinen palvelu olisi erittäin helppo ja näppärä tapa hoitaa selkeät tapaukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809