Kahvikorvikkeet, paahtamaton kahvi, kahvin paahtaminen, pakkaukset ym.
Mitä muistat kahvista
29
418
Vastaukset
- Heikunkeikku
En muista mitään. En mitään.
Liian vähän on renkaita vuosissani.
Vaan on yksi muistipläiskä kuitenkin.
Johtuu siitä, että se muistipläiskä on niin pitkää pötköä, että se nuoruudesta aina tähän päivään asti on jatkumollisesti läsnä:)
Pannukahvi on se paras kahvi.
Siitä en tingi, vaikka pitkin naamoin juonkin silloin tällöin muiden keittämää suodatinkahvia.
Ero näiden kahvien kesken on suunnaton. Minäkään en ole vielä noin iki-vanha.
Aloitus on väärällä palstalla.
H.- Heikunkeikku
"hunksz"
Älä matki.
Älä toista muiden sanoja.
Älä kopioi.
Älä turhaan lausu.... (oho toi kuuluikin toiseen luetteloon)
Sinun olisi pitänyt kirjoittaa:
Minäkään en ole vielä noin iki-vanha, kuten ei Heikkukaan, joka asiasta ehti Ensin kirjoittaa.
:)
H. Heikunkeikku kirjoitti:
"hunksz"
Älä matki.
Älä toista muiden sanoja.
Älä kopioi.
Älä turhaan lausu.... (oho toi kuuluikin toiseen luetteloon)
Sinun olisi pitänyt kirjoittaa:
Minäkään en ole vielä noin iki-vanha, kuten ei Heikkukaan, joka asiasta ehti Ensin kirjoittaa.
:)
H."Heikunkeikku"
Kyllä minusta "minäkään" kertoi ihan tarpeeksi sinunkin iästäsi ja vaikutuksestasi sanoihini :)
H.
Vanhempieni mökillä oli kahvinpaahdin eli brännäri, jolla paahdoimme joskus raakoja papuja. Kahvimyllyllä jauhoimme pavut hienoiksi ennen kahvin keittämistä, Mummon luona jauhettiin annos kahvinpapuja joka kerran, kun ryhdyttiin keittämään kahvia.
Ikäihmisten mielestä valmiiksi jauhetusta kahvista ei yhtä hyvää kahvia saanutkaan.PS: Kun varhaisteini-iässä kävin kummitätini kanssa Tukholmassa, sieltä piti aina ostaa Löfbergs Lila -kahvia tuliaisiksi.
- siilenä
Mummolassa kahvinpavut jauhettiin itse kahvijauheeksi ja mummo laittoi pikkasen suolaa kahviin.
- mylläritär
Kaupoissa oli kahvimyllyt, jauhatettiin kahvipavut kaupassa, sai hienoa ja karkeampaa, joillakin oli ilmeisesti mylly kotona.
- siilenä
mylläritär kirjoitti:
Kaupoissa oli kahvimyllyt, jauhatettiin kahvipavut kaupassa, sai hienoa ja karkeampaa, joillakin oli ilmeisesti mylly kotona.
Juu. Se mylly oli sellainen kahvallinen käsinveivattava. Kahvijauho valui myllyn pohjalle ja saatiin sivustavedettävästä luukusta uos, kuten tuolla alempana jaoku jo kerrtoikin.
- eppu2
siilenä kirjoitti:
Juu. Se mylly oli sellainen kahvallinen käsinveivattava. Kahvijauho valui myllyn pohjalle ja saatiin sivustavedettävästä luukusta uos, kuten tuolla alempana jaoku jo kerrtoikin.
Just tommonen mylly oli meilläkin.
Kun olin kaupassa kesätöissä 15v, niin siellä jauhettiin kahvia asiakkaille. - Psykoterapeutitar
Kahvimylly, jolla mummoni jauhoi kahvinpavut, on tänään viimeistä päivää vitriinissäni muiden mummolta jääneiden astioiden joukossa. Lapseni hakee koko kaapin kamoineen omaan kotiinsa. Astioiden on aika jatkaa matkaansa!
Muistan vielä kahvinpapujen tuoksun ja rahinan, kun niitä myllyllä jauhoin. Tuoksuivat, jos nyt ei niin hyviltä, niin ainakin kahvilta. Kahvia aloin itse juomaan vasta yli kolmekymppisenä. Nykyisinkin juon vain aamukahvin. En edelleenkään oikein kahvinmausta pidä.
- jälkimaku
Äitini äidillä oli purkissa vaaleita kahvinpapuja. Ne paahdettiin. Sitten laitettiin myllyyn. Minäkin sain jauhaa. Myllyn sivusta aukesi luukku joka vedettiin ulos. Voi sitä ihanaa kahvin tuoksua. Juuri haetusta kaivovedestä keitettiin pannukahvia. Kiehautus ja pannu hetken hellan kulmalla, että porot painuivat pohjaan. Orvokkikupeista joivat. Minä sain mukiin tilkan ja maitoa päälle.
Kahvin tuoksu on muistijäljessäni. Pikku likkana muistan kuinka äidilläni oli vanhassa puutalossa kauppa, siellä oli nurkassa kahvimylly, korkea hökötys, suppilo oli lasia, johon böönat kaadettiin, sillä sitten kahvinporot jauhettiin kauheassa metelissä passeliksi kahvipannuun. Vieläkin muistan sen hyvän tuoksun, mikä sieltä nurkasta levisi koko siirtomaaosastolle.
Jauhetun kahvin päälle pantiin pyöreänurkkainen läpyskä ja niitä sitten keräiltiin ja vaihdeltiin.
Erilaiset autonkuvat olivat haluttuja, ruutuvihkoon niitä sitten liimailtiin.
Kahvimerkeistä muistan Vaalean ja Tumman Johannan.
Kahvin sekaan kaadettiin sitten Vuokko-kermaa.
Vieläkin voi Kuopion kauppahallista ostaa papukahvia ja varmaan he myös jauhavat pavut.
Porokahvin keitossakin ihan omat rituaalinsa, nythän samaa herkkua saa nuotioilla.
Tuosta edellisestä tuli vielä mieleeni peräpohjola, laittoivatkohan siellä myös leipäjuustoa kahvin sekaan. Olen sitä kokeillut ja hyvältä maistui.- mylläritär
Kainuussakin laittavat juustoleivän, leipäjuuston paloja kahvin sekaan kahvikuppiin.
Muistan lapsuuden ihanat kesät, ne jolloin aina paistoi aurinko.
Vietin kesiä Hilma-tädin luona oikeassa lapsen paratiisissa. Hän leipoi aivan ihanaa hiivaleipää.
Istuimme päiväkahvilla pihalla sireenimajassa, kahvikuppini pohjalle pantiin tippa kahvia, sokeria, ja paljon maitoa. Sen kanssa lämmintä hiivaleipää, johon päälle pantu voi suli.
Perhoset lentelivät, kimalaiset pörräsivät.
Noin minut opetettiin kahvia juomaan, maistuu vieläkin kohtuullisesti nautittuna.- eppu2
Toit mieleeni muiston vuosikymmenten takaa.
Olin tädin luona. Pitkä pöytä. Kolmen sisaruksen lapsia meitä serkuksia istui pöydän ääressä iso liuta.
Täti laittoi kahvia ja ah, sitä ihanaa leipomaansa hiivaleipää, jonka päällä voi suli.
- Heikunkeikku
Minusta on varmaankin tullut niin kova kahvitratti, kun niin nuorena aloin kahvia pritkistämään.
Olen ollut neljä vuotias (äidin kertomaa), kun minä ja äiti menimme äidin tädin luo kylään. Pöydällä oli hänen leipoma rahkapiirakka.
Noin 5 minuuttia ehdin vasta pöydän äärellä istua ja täti ei ollut vieläkään alkanut kahvinkeittoon, niin minä sanoin: Eikö tässä talossa keitetä kaffetta ollenkaan. :)
Olivat kuulemma meinanneet kuolla naurusta.
En tykännyt lapsena "vasikan juomisesta" eli semmosesta litkusta, että kahvia puoli kupillista ja loput maitoa. Tahdoin lapsena juoda kahvin samalla tavalla, kuin meillä kotona muutkin eli kahvia melkein kuppi täyteen ja vain hivenen verran kermaa. Kermaa niin vähän, että kahvi pysyi melkein mustana.
Erään kerran olin tien toisella puolella asuvan kaverin luona kylässä. Olin jotain 5-6 vuotias, en vielä koulussa. Lahja-täti kaatoi meille kahvia ja tälläs NIIN paljon maitoa kuppiin, että kahvi oli aivan vaaleata väriltään. Olin kauhuissani, koska tiesin, että en pysty sitä juomaan.
Sekoitin lusikalla kahvia ja yritin kuluttaa aikaa. Katsoin silmä kovana tien toisella puolella olevaan kotini pihaan. Pihaan oli suora näkyvyys ikkunasta.
Oli minun onneni, kun äitini tuli pihalle ja käveli pihan poikki. Minä ampaisin pystyyn ja huudahdin, että äiti tuola huutaa mua. Oli mukamas NIIN kiire, että se kahvi jäi juomatta:)- eppu2
Meillä kotona käytettiin kanssa kermaa.
Kerran olin koulukaverilla kylässä ja siellä laitettiin maitoa kahviin.
Kyllä minulla kesti ja kesti, että sain sen juotua, niin pahaa se oli. - Heikunkeikku
eppu2 kirjoitti:
Meillä kotona käytettiin kanssa kermaa.
Kerran olin koulukaverilla kylässä ja siellä laitettiin maitoa kahviin.
Kyllä minulla kesti ja kesti, että sain sen juotua, niin pahaa se oli.Joo voin kuvitella, että kahvinjuontisi kesti ja kesti, jos oli vääränlaista kahvia.
Minä en kehdannut naapurissa sanoa, että en pysty sitä vasikanjuotavaa juomaan, vaan jätin mukamas sen kahvin sen takia, kun äiti huusi. Totuus oli se, että ei äiti minua huutanut kotia laisinkaan, kunhan pihassa käveli. Mun oli vaan pakko pienen valkoisen valheen murjaista, kun en olisi sitä kahvia pystynyt juomaan:)
Ostin aamulla kaksi pakettia.
Molemmissa luki Onnea Äiti!
Paulig.
Vaikka se on kuollut.
Äiti osti leivät kaupasta.
Itse hän teki vain pullaa, Marja- ja Sieni-piirakkaa.
Keräilijä-luonne kun oli.
Kaksi Mehu-Maijaakin.
Sienet paistoi aina Valu-Rauta-Pannulla.
Mulla on nyt se pannu.
Itse suosin Pakaste-Vihanneksia nykyään.
Kanaa ja Jauhe-Lihaa SF.
Niin ja Sieniä SF.
En tosin Kahvin kanssa.
Kahvin kera on täysj.Vehnä-Paahto 2vpl.SF
Juustoa Allerum Greve SE. ja kinkkua a'la Superior SF.
Leivät toisen mukillisen kera.
Eka muki pelkällä sokerilla 2tl. DK.
H.- Heikunkeikku
Tulipas Hunkszin sormista mukava kommentti.:)
Niinku kuus-vuotiaan kirjoittama.
Vaaaaaaan semmoseksi se oli varmaankin tarkoitettukin.
Paitsi jos ei kuitenkaan, niin silti se oli mukavan tuntuinen tekstirypäskä. - eppu2
Heikunkeikku kirjoitti:
Tulipas Hunkszin sormista mukava kommentti.:)
Niinku kuus-vuotiaan kirjoittama.
Vaaaaaaan semmoseksi se oli varmaankin tarkoitettukin.
Paitsi jos ei kuitenkaan, niin silti se oli mukavan tuntuinen tekstirypäskä.Luulenpa, että tuossa oli toinen puoli totta ja toinen sitä Hunkszia.
eppu2 kirjoitti:
Luulenpa, että tuossa oli toinen puoli totta ja toinen sitä Hunkszia.
"eppu2"
Siinä on kaikki totta.
Minä en valehtele koskaan.
H.
- kohtuukäyttäjä
Onko kukaan syönyt pullamössöä? Maitokahviin survottiin pullaa ja paljon sokeria, hyvää oli!
- New-age
Olen syönyt pullamussua. Muutoin kahvia join jo alle kouluiän. Cafe lattea suomalaisittain.
Maitohan oli kannumaitoa, yhtä laatua, ei silloin mitään rasvatonta, aparaatista otettiin se neljä litraa emalikannuun. Ruskeassa pikkupullossa 2 dl oli kermat. Vuokko oli vissiin kahvikermaksi. Kahvipavut jauhettiin kaupan laitteella ja tuoksu leijui ilmassa.
Ihan eri taustaääniä kaupoissa. Nykyisin on hermostuttavaa renkutirenkutia aina taustalla. Vois olla yksi hiljainenkin päivä viikossa siis taustamusan osalta.
Mummolasta hyvä muisto: Hän istuu penkillä, mylly polvien välissä ja jauhaa papujs. Kahvin tuoksu nousee ilmaan. Ennen sitä uuniin on laitettu tuli, ja puut ritisevät palaessaan. Aurinko paistaa ja koivujen varjot liikkuvat lattialla, osuvat räsymattoihin.Leikin siinä kissanpojan kanssa. Niin rauhallista, kiireetöntä.
Olen myös valurautapannun kannattaja. Paras maku tulee, kun sillä kärtsää.
Jaa kahvista?
Äiti keitti pannussa hellalla. Sitä piti vahtia, ei saanut kiehua kuin kerran kiehahtaa niin että porot ja vesi meni sekaisin. Sitten nostettiin hellan reunalle selviämään. Lapsillekin annettiin kahvia, tilkkanen, sokerin ja maidon kaa. Pullaa kimpale toiseen käteen. Meitin aamupala. Terveellisyydestä en mene vannomaan, mutta näillä eväillä jaksettiin monta tuntia ja käytiin koulua ja hiihdettiin ja pyöräiltiin bussipysäkille isompana kun käytiin jo kirkonkylällä koulua.
Mammalla oli kahvimyllykin, vissiin ihan Viipurista evakkoon tullut mukana.
Sittemin isona opin että kahvia ei missään nimessä saa antaa lapsille, että niiden kasvu pysähtyy, niistä tulee hyperkineettisiä, ruskeasilmäisiä, näsäviisaita, pikkuvanhoja, kommunisteja.....- PaulanKaveri
Paula-tytöt muistan. Joka vuosi taidettiin valita uusi tyttö edustamaan Paulingin kahveja. Kuva oli kahvipaketissa ja tyttö kiersi maata kaikenlaisissa kissanristiäisissä.
Kyllä, Paula ja Elovena, lapsuutemme naisihanteet....Paula usein ruskeasilmäinen ja brunetti, ja Elovena sinisilmäinen blondi.
- terveystiet
"Vuokkoa kahviin, se on solakan lantion niksi." Noin sitä pullo-Vuokkoa mainostettiin. Sitten taisi tulla Pekka Puska ja kerma muuttui maidoksi ja punaisesta siniseksi ja sitten vaaleansiniseksi rasvattomaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851