Brintellix lopetus

Tämmöstäko

Muilla kokemusta, että brintellixistä jäänyt oireita lopetuksesta? Levottumuutta jäsenissä, ei särkyä vaan ihan kuin jotain sähköisyyttä. Seksuaaliset halut muuttuneet suuremmaksi ja alakerrasta "vetää"
Olen suht nuori nainen ja tämä ei ole vitsi. Ahdistaa että suostuin kokeilemaan

44

22903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • faqui

      Masennuslääkkeistä voi tulla levottomuutta jäseniin, parestesioita kehoon lopettamisen jälkeen. Eli kihelmöintiä jne.. Lääkärit tuskin aina ymmärtävät mutta jotkut käyttäjät kyllä.

      Käyttäjien ja lopettaneiden kokemuksia: http://survivingantidepressants.org/index.php?/topic/6548-paresthesia-pins-needles-numbness-tingling-burning-sensations/

      http://survivingantidepressants.org/index.php?/topic/32-akathisia-vs-restlessness-anxiety-agitation/

      Kaikille ei tuollaisia tule, mutta joillekin tulee. Kyseiseltä sivustolta löytää hyvin tukea, jos sellaista tarvii jos tulee jotain ongelmia lopettamisen kanssa.

      • Aloittajanainen

        Kiitos valtavasti vastauksestasi. En olisi osannut löytää noita. Kiitos!


      • Anonyymi
        Aloittajanainen kirjoitti:

        Kiitos valtavasti vastauksestasi. En olisi osannut löytää noita. Kiitos!

        Agitaatio, sisäinen levottomuus, hankaluudet olla paikallaan ja akatisia mainittu myös Britannian psykiatreja kouluttavan tahon Royal College of Psychiatristin "Stopping Antidepressants" - materiaalissa kohdalla Appendix 2: "Potential types of withdrawal symptoms." Siinä on listattu potentiaalisia vieroitusoireita masennuslääkkeistä. https://www.rcpsych.ac.uk/mental-health/treatments-and-wellbeing/stopping-antidepressants

        Sen on tehnyt siis psykiatreja kouluttava taho Royal College of Psychiatrists, joka ottaa Britanniassa myös kantaa psykiatriseen hoitoon laajemminkin, ja materiaali on mielestäni paras mitä aiheesta löytyy netistä. Mukana tekemässä ollut esim. tutkijoita, jotka tutkineet vieroitusta. Suomesta en löydä vastaavaa opasta mistään, jossa on niin hyvin huomioitu esimerkiksi vaikeudet vieroittautua ja esitelty konkreettisia ehdotuksia, miten edetä tällaisissa tilanteissa. Hyvä tietopaketti niin potilaalle kuin lääkärille.

        Kyseisessä vieroitusoppaassa kohdalla
        "Appendix 1: Risk of withdrawal symptoms with individual antidepressants" masennuslääkkeet on jaoteltu neljään karsinaan sen perusteella, kuinka suuri riski niissä on vieroitusoireisiin. 1. Highest risk 2. Moderate risk 3. Low risk ja 4. Lowest risk. Vortioksetiini on laitettu tässä jaottelussa kohtaan "Moderate risk".

        Ei ole mainittu parestesiaa, mutta esimerkiksi eräässä suositussa samassa taulukon kohdassa olleen "Moderate riskin" serotoniinin takaisinotonestäjä masennuslääkkeessä mainittu lopettamisoireina pistelyn tyyppiset tuntemukset, kirvely, levottomuus ja agitaatio.Toki Brintellix on hiukan erilailla vaikuttava, mutta en ihmettelisi jos samantyyppiset ongelmat liittyisivät siihenkin. Vortioksetiinipakkausselosteesta en juuri kuvausta löytänyt ja vaikuttaa että siinä ei paljoa lopettamisasioihin oteta kantaa, liekö siksi että kyseessä uudempi lääke...

        Vortioksetiini vaikuttaa tällä tavoin
        "Vortioksetiini poikkeaa reseptorivaikutuksiltaan muista masennuslääkkeistä." Se siis toisaalta vaikuttaa myös serotoniiniin mutta myös laaja-alaisemmin . "Se salpaa serotoniinin 5-HT1D-, 5-HT3- ja 5-HT7-reseptoreita, mutta on samalla myös 5-HT1A-reseptorin agonisti ja 5-HT1B-reseptorin osittainen agonisti sekä estää serotoniinin kuljetusta ja takaisinottoa. Lisäksi se lisää useiden välittäjäaineiden (serotoniini, noradrenaliini, dopamiini, glutamaatti, asetyylikoliini, histamiini) vapautumista ja estää myös gamma-aminovoihapon vapautumista. " https://www.terveyskirjasto.fi/lam00039

        SSRI-lääkkeissä parestesiat voi kuulua vieroitusoireisiin.. "Serotonin reuptake inhibitor induced sensory disturbances"
        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1884649/ Niitä on kuvattu näin:

        "Paresthesias are described by many patients during withdrawal of serotonin reuptake inhibitors (including clomipramine) and usually present as numbness, tingling, burning, and occasionally ‘electricity-like’ feelings, predominantly in the upper legs and orofacial regions [10]. These symptoms, which may be exacerbated by movement [10], occurred within 5 days of stopping the drug and lasted for up to weeks [11]. Paresthesia during withdrawal from serotonin reuptake inhibitors could be due to serotonin receptor supersensitivity [10]." Näiden siis SSRI lääkkeissä voidaan arvella liittyvän serotoniinireseptorien yliherkkyyteen. Vieroitus voi laukaista tunnottomuutta, kihelmöintiä, polttelua, sähkönkaltaisia tunteita myös siis raajoissa.

        Itse en henk. koht usko tuota tekstiä että nuo oireet välttämättä kestävät jokikisellä vain 5 päivää vieroittautumisen jälkeen. Lääketiede ei tunnu tiedostavan PAWS eli , protracted withdrawal ilmiötä, jossa oireet voivat joillakin myös pitkittyä. Tässä erään tunnetun masennuslääkevieroituspalstan perustajan ajatuksia PAWS-ilmiöstä ja yleensäkin mitä on vuosien mittaan oppinut vieroittaessaan ihmisiä masennuslääkkeistä. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2045125321991274 Hän ei ole ihan kuka vain lässyttäjä, vaan Royal College of Psychiatristin entinen johtohahmo psykiatri on esimerkiksi maininnut hänet kirjoituksessaan: https://blogs.bmj.com/bmj/2020/09/25/wendy-burn-medical-community-must-ensure-that-those-needing-support-to-come-off-anti-depressants-can-get-it/

        Aloittajan kuvaama levottomuutta raajoissa ilmiö voi toisaalta liittyä myös RLS eli levottomat jalat ilmiöön. Sellainen on olemassa ihan sairautenakin, jossa ihmisillä on kroonisesti levottomat jalat. Se on neurologinen sairaus, johon liityy keskushermoston dopamiiniaineenvaihdunnan häiriö. Masennuslääkkeet voi joillakin pahentaa (ja laukaista?) tätä oireilua. Myös jotkut jotka vieroittautuu masennuslääkkeistä kuvaa tätä oiretta vieroituksen aikana https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/going-off-antidepressants Esim. SSRI - masennuslääkkeillä voi olla vaikutuksia myös dopamiiniaineenvaihduntaan.


    • Ainavainko

      Onkohan nämä enemmän ohimeneviä vai pysyviä? Mulla kans..

    • Brintellix

      Hei. Oletteko lopettaneet brintellixin noin vain. En tiedä nostaako tämä kohdallani painoa mutta olen väsynyt vaihtamaan lääkkeittä muutaman kk välein. Tämä lääke auttaa mutta paino vain nousee enkä jaksa enää näitä pillereitä. On olo että nyt loppu tämä pillerihelvetti ja jätän kaikki pillerit ja koitan selvitä ilman. En edes jaksa kysyä enää asiaa lääkäriltä koska ehdottaa vain uutta. Olen syönyt 10 ja nyt pari päivää siitä puolikasta ja haluan vain lopettaa kerralla. Pelkään vain tuleeko kertalopetuksesta jotku ahinat? Osaako kukaan neuvoa? Jatkan hoitoa vain viikottaisella terapialla ja toivon sen auttavan.

      • kaikkea-hyvää

        Keskustele lääkärisi kanssa lopetuksesta, sitä suosittelen, ihan hoitosuhteen kannalta. Muutenkin mitä psyykenlääkkeisiin tulee, niin on hyvä olla joku joka seuraa oloasi etenkin jos lopetat lääkkeet, sillä siitä voi tulla lopettamiseen liittyviä oireita. Ja sano, että haluat lopettaa pillerikokeilut, ihan suoraan ja rehellisesti. Se on sinun kehosi ja mielesi ja päätöksesi, ja kun etenkin olet kokeillut lääkkeitä noin paljon niin on ymmärrettävää, että se ja sivuvaikutukset voi ahdistaa ja tulla turhautumista jatkuvaan pillerin vaihtoon. Ei kannata lopettaa kerralla, lopetusaika kannattaa suhteuttaa käyttöaikaan. Jos käyttöä on hyvin lyhyen aikaa, tyyliin pari viikkoa, niin silloin varmaan kerralla lopetus ei ole haitallista, mutta jos olet pitkäaikainen lääkkeiden käyttäjä, kannattaa lopetus tehdä pilleriä vähentämällä. Jos et tapaa lääkäriä, kannattaa edes vähentää lääke pois, jos haluat sen lopettaa. Kahden päivän vähennys ei ole kannattava. Kannattaa kuulostella oloa minkälainen vähennyksistä seuraa. Kahdessa päivässä on hankala arvioida asiaa, yleensä nämä oireet tulee hieman useampien päivien aikana ja muutenkin yleensä lääke lasketaan viikkojen tai kuukausien aikana. Jos teet nopeita vähennyksiä, lopetusoireet voi hyökätä päälle isompana viiveellä. Tilannetta, jos olo heikkenee paljon lopetuksessa kun kerralla rysäyttää lääkkeen alas, niin on hankalampi tasapainottaa, kuin että jos vähentää pikkuhiljaa ja esimerkiksi stoppaa vähennyksen jos tulee oireita päälle. Sekään ei varmasti hyvä päänupille ole että lopettaa seinään ja sitten aloittaa uudelleen, kun tuleekin kehno olo. Yleensä kertalopetukset johtavat myös voimakkaampiin lopetusoireisiin.


      • Hoitaja.30v.alalla

        Mitä hullua!
        Miksi lopettaa toimiva lääke?!
        Sivuvaikutukset ovat ohimeneviä.
        Jatkakaa vain lääkitystä.
        Hyöty lääkityksestä on monin verroin parempi, kuin sivuvaikutukset!


      • zxcxzbzxc
        Hoitaja.30v.alalla kirjoitti:

        Mitä hullua!
        Miksi lopettaa toimiva lääke?!
        Sivuvaikutukset ovat ohimeneviä.
        Jatkakaa vain lääkitystä.
        Hyöty lääkityksestä on monin verroin parempi, kuin sivuvaikutukset!

        Tottakai hoitajan täytyy puhua puppua täällä palstalla, jotta riittää töitä. Ne haitat ei mihinkään häviä lääkkeen käytön aikana. Haitat jatkuu ja pitemmän päälle pahenevat, koska lääkepitoisuus jo kuukauden aikana on suurempi veressä kuin kahden eka viikon aikana. Ja entäs maksa sitten puolen vuoden kuluttua, nousee maksa-arvot.

        Joten------- älkää ihmiset uskoko näitä lääkkeiden suosijahoitajia. Heillä on ihan oma asenne.


      • Anonyymi
        zxcxzbzxc kirjoitti:

        Tottakai hoitajan täytyy puhua puppua täällä palstalla, jotta riittää töitä. Ne haitat ei mihinkään häviä lääkkeen käytön aikana. Haitat jatkuu ja pitemmän päälle pahenevat, koska lääkepitoisuus jo kuukauden aikana on suurempi veressä kuin kahden eka viikon aikana. Ja entäs maksa sitten puolen vuoden kuluttua, nousee maksa-arvot.

        Joten------- älkää ihmiset uskoko näitä lääkkeiden suosijahoitajia. Heillä on ihan oma asenne.

        Taas pilleri vastaisuutta havaittavissa. Syy miks ihmiset aloittavat lääkityksiä on koska arki ei luista ja kaikki menee päin peetä. Se haittavaikutukset ei ole pysyviä eikä jää päällekkään. Jos jää se lääke ei sinulle sovi, lopettakaa tuo propaganda paska. Ja menkää vetää niitä helevetin yliannostuksia vitamiineista ja kalanmaksa öljyistänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas pilleri vastaisuutta havaittavissa. Syy miks ihmiset aloittavat lääkityksiä on koska arki ei luista ja kaikki menee päin peetä. Se haittavaikutukset ei ole pysyviä eikä jää päällekkään. Jos jää se lääke ei sinulle sovi, lopettakaa tuo propaganda paska. Ja menkää vetää niitä helevetin yliannostuksia vitamiineista ja kalanmaksa öljyistänne.

        Ensinnäkin, olet väärässä sanoessasi ettei haittavaikutuksia jää päälle. Niitä kun VOI jäädä päälle lopetuksen jälkeenkin jos huono tuuri on. Tällaisista mainitakoot esim seksuaalisen toiminnan ongelmat, mitkä voi jäädä päälle lopetuksen jälkeen tai jopa pysyviksi.

        Toki ne on harvinaisia, mutta tarkkaa tutkimustietoa ei ole määristä https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/uutiset/masennuslaakkeen-seksuaalinen-haittavaikutus-voi-jatkua-kayton-jalkeenkin/?public=e6a1bd3417895ce93146b7d82c2abefd&utm_source=facebook


        Levität myyttiä kuin kaikille olisi suunnilleen oikea lääke, kun vaan jaksaa kokeilla ja johtuu vaan lääkkeen sopimattomuudesta itselle että niistä tulee haittoja. Hevonkukkua. Se johtuu lääkkeiden toksisista puolista kehossa, miksi niistä ylipäätään on joillekin haittaa. Toki kaikille ei tule kaikista lääkkeistä huomattavia haittoja. Mutta mitä pitempään ja mitä isompia annoksia lääkkeitä käyttää, sen todennäköisemmin niistä alkaa ongelmiakin kokemaan, ja saa todennäköisemmin pahempia viekkareita. Esim.seksuaalihaitat on niin yleisiä ssri lääkkeissä että niillä todennäköisimmin saa sellaiset kuin avun masennukseen.

        Syyllistät potilaita saaduista haitoista "jos jää haittoja lääke ei sovi potilaalle". Joskus myönteistenkin kokemusten lääkkeistä jälkeen lääke voi muuttua haitalliseksi kokemukseksi missä hami kasvaa loppupeleissä arvioiden suuremmaksi kuin saatu hyöty.

        Ja jos puhutaan jatkuvista haitoista lääkkeen lopetuksen jälkeen niin jotkut kokee pahoja ja pitkäkestoisia viekkareita. Niistä Britanniassa pitää nykyään varoittaa potilasta etukäteen hoitosuositusten mukaan. Kirjoitettu Suomessakin aiheesta, esim MTV3

        Itse uskon luonnollisiin hoitokeinoihin käytyäni vuosien kauheat ajat masennuslääkeviekkareiden vuoksi. Mielummin vedän vaikka kalaöljyä kuin masennuslääkkeitä. Ja olen kyllä kanssa ollut toimintakyvytön, kiitos masennuslääkeviekkarien, milloin olin toimintakyvyttömin koko elämäni aikana. Olen myös käynyt vaikean masennuksen ilman lääkehoitoa ja selvinnyt siitä, elämäntapakeinoilla ja keskusteluavulla. Kalaöljy itsessään yksin ei auta, mutta terveellinen ravinto, päivän rytmitys,reippailu, ja moni muu elementti eli kaikki yhdessä tuo apua.


      • Anonyymi
        Hoitaja.30v.alalla kirjoitti:

        Mitä hullua!
        Miksi lopettaa toimiva lääke?!
        Sivuvaikutukset ovat ohimeneviä.
        Jatkakaa vain lääkitystä.
        Hyöty lääkityksestä on monin verroin parempi, kuin sivuvaikutukset!

        Lopeta suuriannoksinen paroksetiinilääkitys seinään 20 vuoden käytön jälkeen, niin saat tuta sivuvaikutukset nahoissasi! Kun viekkarit iskevät täysillä päälle, niin toivot, ettet olisi koskaan edes syntynyt. Itse olen tämän tempun tehnyt lääkärin neuvomana ja voin sanoa, että niissä oloissa, mitä se aiheutti, nöyrtyy vahvinkin. Aivojeni ja hermostoni toipuminen tulee kestämään vielä vuosia.

        Jos et itse ole ollut siellä, missä itse olin, niin mieluummin vaikene.


      • Anonyymi
        zxcxzbzxc kirjoitti:

        Tottakai hoitajan täytyy puhua puppua täällä palstalla, jotta riittää töitä. Ne haitat ei mihinkään häviä lääkkeen käytön aikana. Haitat jatkuu ja pitemmän päälle pahenevat, koska lääkepitoisuus jo kuukauden aikana on suurempi veressä kuin kahden eka viikon aikana. Ja entäs maksa sitten puolen vuoden kuluttua, nousee maksa-arvot.

        Joten------- älkää ihmiset uskoko näitä lääkkeiden suosijahoitajia. Heillä on ihan oma asenne.

        Kuin myös lääkkeiden vastaisuudella. Sinun kaltaiset ihmiset vievät osalta ihmisiltä toi on toipumiseen, joka on moni kerroin pahempi kuin itse oirehdinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, olet väärässä sanoessasi ettei haittavaikutuksia jää päälle. Niitä kun VOI jäädä päälle lopetuksen jälkeenkin jos huono tuuri on. Tällaisista mainitakoot esim seksuaalisen toiminnan ongelmat, mitkä voi jäädä päälle lopetuksen jälkeen tai jopa pysyviksi.

        Toki ne on harvinaisia, mutta tarkkaa tutkimustietoa ei ole määristä https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/uutiset/masennuslaakkeen-seksuaalinen-haittavaikutus-voi-jatkua-kayton-jalkeenkin/?public=e6a1bd3417895ce93146b7d82c2abefd&utm_source=facebook


        Levität myyttiä kuin kaikille olisi suunnilleen oikea lääke, kun vaan jaksaa kokeilla ja johtuu vaan lääkkeen sopimattomuudesta itselle että niistä tulee haittoja. Hevonkukkua. Se johtuu lääkkeiden toksisista puolista kehossa, miksi niistä ylipäätään on joillekin haittaa. Toki kaikille ei tule kaikista lääkkeistä huomattavia haittoja. Mutta mitä pitempään ja mitä isompia annoksia lääkkeitä käyttää, sen todennäköisemmin niistä alkaa ongelmiakin kokemaan, ja saa todennäköisemmin pahempia viekkareita. Esim.seksuaalihaitat on niin yleisiä ssri lääkkeissä että niillä todennäköisimmin saa sellaiset kuin avun masennukseen.

        Syyllistät potilaita saaduista haitoista "jos jää haittoja lääke ei sovi potilaalle". Joskus myönteistenkin kokemusten lääkkeistä jälkeen lääke voi muuttua haitalliseksi kokemukseksi missä hami kasvaa loppupeleissä arvioiden suuremmaksi kuin saatu hyöty.

        Ja jos puhutaan jatkuvista haitoista lääkkeen lopetuksen jälkeen niin jotkut kokee pahoja ja pitkäkestoisia viekkareita. Niistä Britanniassa pitää nykyään varoittaa potilasta etukäteen hoitosuositusten mukaan. Kirjoitettu Suomessakin aiheesta, esim MTV3

        Itse uskon luonnollisiin hoitokeinoihin käytyäni vuosien kauheat ajat masennuslääkeviekkareiden vuoksi. Mielummin vedän vaikka kalaöljyä kuin masennuslääkkeitä. Ja olen kyllä kanssa ollut toimintakyvytön, kiitos masennuslääkeviekkarien, milloin olin toimintakyvyttömin koko elämäni aikana. Olen myös käynyt vaikean masennuksen ilman lääkehoitoa ja selvinnyt siitä, elämäntapakeinoilla ja keskusteluavulla. Kalaöljy itsessään yksin ei auta, mutta terveellinen ravinto, päivän rytmitys,reippailu, ja moni muu elementti eli kaikki yhdessä tuo apua.

        Aivan pakko päteä tällä välissä. Brintellix ei ole ssri pohjainen lääke, sen toiminta tapa on aivan toinen.


    • hoitajienSilmälasit

      Minkähän ihmeen silmälasien läpi nämä hoitajiksi itseään tituleeraavat oikein lukevat näitä käyttäjien omakohtaisia kommentteja. Ainakin kova putkinäkö heillä on ja hoitosokeus.

    • edtjhedth

      Jotkut hoitajat saattavat itsekin kärsiä masennuksesta ja seilaavat näillä palstoilla sen vuoksi. Itse olen sellainen. En jaksa kuitenkaan päteä vaikka varmaan keskivertoa enemmän minulla psykiatrian ammattilaisena on tietoa näistä asioista.

      Jätetään isommat alkustoorit pois kun tässä on nyt kyse lääkkeen lopetuksesta. Minulla aloitettiin Brintellix 8/2017 10mg annoksella. Alku oli yhtä tuskaa. Vihasin ihmisiä ja minulla oli paljon väkivaltaisia ajatuksia. Lääkitys nostettiin 20mg:n vuorokaudessa ja se alkoi tuntumaan paremmalta. Lääkäri sanoi että lääkettä syödään yksi vuosi. Kaikki muuttui pian paremmaksi. Ajatukset kirkastuivat ja leppoistuivat. Kognitio parani. Keväällä alkoi tuntua siltä, että lääkityksen vaikutus on muuttunut lähinnä aivoliimaksi. Puhuin lääkärille tästä ja kyselin lopettamisesta. Lääkäri sanoi että lääkityksen voi lopettaa kerralla. Ajatus kerralla lopettamisesta hirvitti kun lähes kaikilla masennuslääkkeillä on lopetusoireita. Sovittiin niin kun minulla oli vielä 20mg nappeja jäljellä, että otan pillerin joka toinen päivä. Tällä menty nyt pari kuukautta. Aivoliima vähentynyt. Kognitio parantunut. Seksuaalinen mielihyvä kasvanut.

      Lääkitys on auttanut merkittävästi niihin oireisiin mihin se määrättiin. Olen myös kasvanut ihmisenä vuoden aikana niin henkisesti kuin fyysisesti. Painoa tullut lisää 15% johtuen siitä, että lääke on vienyt kaiken mielihyvän mitä liikunnasta olen aiemmin saanut ja siksi ei ole tullut paljoa liikuttua. Vaikka en hirveästi ryypiskele niin nousuhumalan euforia on kadonnut. Jännä nähdä palaako se ja liikunnan tuoma hyvä olo takaisin kun lopetan lääkkeen vallan.

      Sairauslomalla en ole ollut masennuksen vuoksi Brintellix lääkityksen aikana päivääkään.

      • EnMuistaMitään

        Moi kiitos tästä, itse lopettelen mutta kognitiivinen kyky.. Kaiken suhteen laskenut huimasti, mutta vihaisuuden, negatiivisuuden sekä luuppavien ajatusten takia ajauduin lopettamaan, ja nyt sitten olen aivan pihalla ja esim. Seksuaaliset halut kateissa. Pohdin teinkö sittenkin virheen, mutta agressiivisuus oli niin läsnäoleva koko lääkkeen ajan. Mietin mitä tarkoitit aivoliimalla? Ja miten muisti, ja muut kongnitiiviset kyvyt lääkityksen jälkeen?


      • Anonyymi

        Tuo pilleri joka toinen päivä vähennysmetodi ei ole millään tavalla suositeltava metodi. By the way. Toki"miten turvallisesti vähentää masennuslääkkeet" on aihe, mistä on saatavilla vain rajoitetusti korkean tasoista tutkimusdataa . https://www.bbc.com/news/health-48457980s Tämän vuoksi ihmisiltä nyt on vähennelty lääkkeitä aika monenlaisilla tavoilla.. Siis ihan lääkärien toimestakin. Tavoilla mitkä ei edes perustu mitenkään siihen, mikä on aivoille optimaalista tai miten aivot toimii tai miten lääke vaikuttaa aivoihin. Monet on itsensä myös lääkkeistä DIY-tavoilla vieroittaneet, ehkä tietämättä täysin mitä riskejä ja ongelmia omasta päästä ideoiduista vieroitustavoista voi olla. Moni ei ehkä ole lääkäriltänsäkään edes kuullut masennuslääkkeisiin sisältyvistä vieroitusongelmista, koska heille on saatettu vain painottaa sitä, että lääke ei aiheuta riippuvuutta, kertomatta mitään vieroitusoireista määräämishetkellä. Joten eivät ehkä ole tajunneet myöskään saavansa edes mitään vieroitusoireita eivätkä ole tajunneet välttämättä aiheeseen liittyviä ongelmia ja riskejä.

        Tässä erään erittäin pätevän tutkijan haastattelu Cochranessa, joka on itse vieroittautunut masennuslääkkeistä sekä tehnyt aiheesta tutkimusta:
        https://www.evidentlycochrane.net/stopping-antidepressants-what-is-the-best-way-to-come-off-them/

        Hän sanoo näin:
        "Brain imaging of people on antidepressants shows that even very small doses (such as one-fortieth of the usual doses of antidepressants or as little as 1mg) of antidepressants have significant effects on the brain. This is because the relationship between dose of an antidepressant and effect on the brain is not linear but is rather hyperbolic – whereby the effect on the brain increases steeply for small doses before levelling out at higher doses.

        This means that the dose of antidepressant should be decreased by smaller and smaller amounts as total dosage gets lower to prevent increasing withdrawal symptoms, as outlined in the recent RCPsych guidance. If people experience unpleasant withdrawal symptoms they should either hold their dose for a period until it passes or increase their dose to the last dose at which they were stable before trying to reduce again at a more gradual rate (i.e. smaller dose reductions and/or greater time periods between doses) after stabilising."

        Hänen tutkimustuloksiaan on julkaistu Lancetissa ja esim. New York times julkaisi juttua hänen tutkimuksistaan. https://www.nytimes.com/2019/03/05/health/depression-withdrawal-drugs.html

        Tämän tutkijan mielestä, joka on muuten ollut myös tekemässä Britannian Royal College of Psychiatristin Stopping Antidepressants-vieroitusopast, lääke pitäisi ajaa alas vähentämällä se pienentäen kokoajan loppua kohti annosta perustellen tämän siis ihan sillä, miten nämä lääkkeet vaikuttavat aivoihin. Ei siis mitään tällaisia ota lääkettä joka toinen päivä ohjeita. https://www.rcpsych.ac.uk/mental-health/treatments-and-wellbeing/stopping-antidepressants Kohdalla Examples of tapering plans on esitelty esimerkkejä vieroituksesta, miten se kannattaa tehdä, tietenkin loppupeleissä kuunnellen omaa oloaan vauhdissa ja suuruuksissa, kuinka paljon lääkettä vähentää kerralla. Mutta pääsääntöisesti näissä ohjeissa annosta pienennetään pienempiä määriä loppua kohden ja huomioidaan lääkkeet, missä todennäköisemmin tulee vieroitusoireita.

        Royal College of Psychiatristin johtajakin, jonka aikana tämä ohjeistus koottiin, on sosiaalisessa mediassa kehoittanut ihmisiä olemaan vieroittumatta "joka toinen päivä lääke"-tyylillä, koska se johtaa todennäköisemmin vieroitusoireisiin. https://twitter.com/wendyburn/status/1489713568832499717

        Surviving Antidepressants-palstalla, jossa on vieroitettu ihmisiä vuodesta 2011 asti masennuslääkkeistä, ei missään nimessä suositella joka toinen päivä vähennystyyliä, koska sitä verrataan siihen kuin pelaisit pingistä aivoillasi jossa vuoropäivinä saat isompaa annosta ja vuoropäivinä pienempää tai et ollenkaan lääkettä. Tämä voi lisätä oireita sekä heittelyä, kun lääkettä otetaan tuolla tavoin.

        Tietenkään kaikille ei tästä ongelmia tule, mutta ei kannata "pelata pingistä", kannattaa mennä turvallisempaa reittiä. Jos annos voi olla hankala saada muuten alas, vaihtoehtona voi olla kokeilla esimerkiksi pienempiä vähennyksiä mikäli lääke on pilkottavissa. Siihen miten sen tekee, voi löytää ohjeistusta netistä, lähtien nyt tuosta Stopping Antidepressants-materiaalista. Suomessa ei ole vastaavaa materiaalia tehty psykiatrien toimesta, vaikkakin täälläkin päässä eräät psykiatrit on olleet mediassa puhumassa myös vakavammista masennuslääkevieroitusoireista ja ottaneet näihin kantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pilleri joka toinen päivä vähennysmetodi ei ole millään tavalla suositeltava metodi. By the way. Toki"miten turvallisesti vähentää masennuslääkkeet" on aihe, mistä on saatavilla vain rajoitetusti korkean tasoista tutkimusdataa . https://www.bbc.com/news/health-48457980s Tämän vuoksi ihmisiltä nyt on vähennelty lääkkeitä aika monenlaisilla tavoilla.. Siis ihan lääkärien toimestakin. Tavoilla mitkä ei edes perustu mitenkään siihen, mikä on aivoille optimaalista tai miten aivot toimii tai miten lääke vaikuttaa aivoihin. Monet on itsensä myös lääkkeistä DIY-tavoilla vieroittaneet, ehkä tietämättä täysin mitä riskejä ja ongelmia omasta päästä ideoiduista vieroitustavoista voi olla. Moni ei ehkä ole lääkäriltänsäkään edes kuullut masennuslääkkeisiin sisältyvistä vieroitusongelmista, koska heille on saatettu vain painottaa sitä, että lääke ei aiheuta riippuvuutta, kertomatta mitään vieroitusoireista määräämishetkellä. Joten eivät ehkä ole tajunneet myöskään saavansa edes mitään vieroitusoireita eivätkä ole tajunneet välttämättä aiheeseen liittyviä ongelmia ja riskejä.

        Tässä erään erittäin pätevän tutkijan haastattelu Cochranessa, joka on itse vieroittautunut masennuslääkkeistä sekä tehnyt aiheesta tutkimusta:
        https://www.evidentlycochrane.net/stopping-antidepressants-what-is-the-best-way-to-come-off-them/

        Hän sanoo näin:
        "Brain imaging of people on antidepressants shows that even very small doses (such as one-fortieth of the usual doses of antidepressants or as little as 1mg) of antidepressants have significant effects on the brain. This is because the relationship between dose of an antidepressant and effect on the brain is not linear but is rather hyperbolic – whereby the effect on the brain increases steeply for small doses before levelling out at higher doses.

        This means that the dose of antidepressant should be decreased by smaller and smaller amounts as total dosage gets lower to prevent increasing withdrawal symptoms, as outlined in the recent RCPsych guidance. If people experience unpleasant withdrawal symptoms they should either hold their dose for a period until it passes or increase their dose to the last dose at which they were stable before trying to reduce again at a more gradual rate (i.e. smaller dose reductions and/or greater time periods between doses) after stabilising."

        Hänen tutkimustuloksiaan on julkaistu Lancetissa ja esim. New York times julkaisi juttua hänen tutkimuksistaan. https://www.nytimes.com/2019/03/05/health/depression-withdrawal-drugs.html

        Tämän tutkijan mielestä, joka on muuten ollut myös tekemässä Britannian Royal College of Psychiatristin Stopping Antidepressants-vieroitusopast, lääke pitäisi ajaa alas vähentämällä se pienentäen kokoajan loppua kohti annosta perustellen tämän siis ihan sillä, miten nämä lääkkeet vaikuttavat aivoihin. Ei siis mitään tällaisia ota lääkettä joka toinen päivä ohjeita. https://www.rcpsych.ac.uk/mental-health/treatments-and-wellbeing/stopping-antidepressants Kohdalla Examples of tapering plans on esitelty esimerkkejä vieroituksesta, miten se kannattaa tehdä, tietenkin loppupeleissä kuunnellen omaa oloaan vauhdissa ja suuruuksissa, kuinka paljon lääkettä vähentää kerralla. Mutta pääsääntöisesti näissä ohjeissa annosta pienennetään pienempiä määriä loppua kohden ja huomioidaan lääkkeet, missä todennäköisemmin tulee vieroitusoireita.

        Royal College of Psychiatristin johtajakin, jonka aikana tämä ohjeistus koottiin, on sosiaalisessa mediassa kehoittanut ihmisiä olemaan vieroittumatta "joka toinen päivä lääke"-tyylillä, koska se johtaa todennäköisemmin vieroitusoireisiin. https://twitter.com/wendyburn/status/1489713568832499717

        Surviving Antidepressants-palstalla, jossa on vieroitettu ihmisiä vuodesta 2011 asti masennuslääkkeistä, ei missään nimessä suositella joka toinen päivä vähennystyyliä, koska sitä verrataan siihen kuin pelaisit pingistä aivoillasi jossa vuoropäivinä saat isompaa annosta ja vuoropäivinä pienempää tai et ollenkaan lääkettä. Tämä voi lisätä oireita sekä heittelyä, kun lääkettä otetaan tuolla tavoin.

        Tietenkään kaikille ei tästä ongelmia tule, mutta ei kannata "pelata pingistä", kannattaa mennä turvallisempaa reittiä. Jos annos voi olla hankala saada muuten alas, vaihtoehtona voi olla kokeilla esimerkiksi pienempiä vähennyksiä mikäli lääke on pilkottavissa. Siihen miten sen tekee, voi löytää ohjeistusta netistä, lähtien nyt tuosta Stopping Antidepressants-materiaalista. Suomessa ei ole vastaavaa materiaalia tehty psykiatrien toimesta, vaikkakin täälläkin päässä eräät psykiatrit on olleet mediassa puhumassa myös vakavammista masennuslääkevieroitusoireista ja ottaneet näihin kantaa.

        Lähtien Stopping Antidepressants materiaalista. Sitten on myös Surviving Antidepressants jossa on esitelty tapoja pilkkoa lääkettä pienemmäksi. Kaikkien ei välttämättä tarvi vieroittautua näin, mutta joillakin se on valitettavasti ainut tapa päästä irti.


    • Anonyymi

      No voin sanoa että masentaa aivan saatanasti

    • Anonyymi

      Mulla pahin sivuvaikutus oli oudot unet. Enimmäkseen ne oli vaan todella kummallisia, mutta toisinaan hyvin ahdistavia ja painajaismaisia. Meni pari kuukautta lopettamisen jälkeen ennen kuin unet alkoivat tuntua jälleen omilta. Masennukseen ei mainittavaa vaikutusta ollut, joten käyttöaika jäi muutamaan kuukauteen.

    • Anonyymi

      Mä oon syönyt 10 mg annostuksella melkein vuoden ja lääke on auttanut hyvin. Kokeilin joku aika sitten lopettamista siten, että otin vain puolikkaan tabletin päivässä. Kokeilu loppui lyhyeen, koska menin ihan dementikoksi. Pari viikkoa läkkeen vähentämisen jälkeen tuntui, että en muista mitään, mieli on ihan sekava ja levoton ja lievät addiktiot ja ikävät unet alkoi vaivata. Olin jo ehtinyt unohtaa että aiemmin sellaisia oli ollut. Inhottavaa ajatella, että lääkettä joutuisi syömään loppuelämänsä, vaikka se hyvin toimiikin. Ainoita haittavaikutuksia on ohimenevä päivittäinen pahoinvointi sekä käsittämättöällä vauhdilla kiihtyvä painonnousu. Hankala homma.

      • Anonyymi

        Ihan normi settiä. Joillekin puskee vaikeampia viekkareita. Kognitiiviset ongelmat, hämillään oleva olo, hajamielisyys, levottomuus, unihäiriöt ja sekavat unet. Heräilin yöllä oloon etten muista missä olen tai kuka olen, ja olin ihan kujalla. Samoja itsekin koin.


      • Anonyymi

        BRINTELLIX Tablettia ei voi puolittaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        BRINTELLIX Tablettia ei voi puolittaa...

        "BRINTELLIX Tablettia ei voi puolittaa..."

        Ei voikaan. Jotta kukaan käyttäjä ei saisi päähänsä lähteä vähentämään ja peräti lopettamaan lääkitystään. Tälle on syynsä: Käyttäjän aivoissa on kemiallinen epätasapainotila, joka vaatii korjaantuakseen elinikäisen Brintellix® -hoidon.
        Tarvitseehan diabeetikkokin insuliininsa jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "BRINTELLIX Tablettia ei voi puolittaa..."

        Ei voikaan. Jotta kukaan käyttäjä ei saisi päähänsä lähteä vähentämään ja peräti lopettamaan lääkitystään. Tälle on syynsä: Käyttäjän aivoissa on kemiallinen epätasapainotila, joka vaatii korjaantuakseen elinikäisen Brintellix® -hoidon.
        Tarvitseehan diabeetikkokin insuliininsa jne.

        Joitakin lääkkeitä ei voi puolittaa eikä murskata. Kannattaa aina selvittää esim. apteekista, saako niille tehdä näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joitakin lääkkeitä ei voi puolittaa eikä murskata. Kannattaa aina selvittää esim. apteekista, saako niille tehdä näin.

        Brintellix on koiranpaskaa, jonka ainoa vaikutus minuun olivat itsetuhoiset ajatukset. Niitä ei ollut ennen lääkityksen aloitusta. Jos joku kokee saavansa apua tuosta skeidasta, niin käyttäköön. Itselleni riitti muutaman viikon kokeilu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brintellix on koiranpaskaa, jonka ainoa vaikutus minuun olivat itsetuhoiset ajatukset. Niitä ei ollut ennen lääkityksen aloitusta. Jos joku kokee saavansa apua tuosta skeidasta, niin käyttäköön. Itselleni riitti muutaman viikon kokeilu.

        Eli toisin sanoen säikäjdit ja lopetit.


    • Anonyymi

      Joo kyllä aine toimi mutta kyllä se vie elämänilon . Lopettelin 20mg ensin pari
      viikkoa puolittamalla ja nyt muutama päivä ilman. Kyllähän nää oireet on sellaisia
      sähköisiä mut ei ne kai ikäänsä kestä. Vuoden käytin ja itte lopetin. Jokainen kuuntelee omaa kehoaan tai lääkäriään!

    • Anonyymi

      Tammikuun alusta lähtien olen ottanut 10 mg päivässä keskivaikeaan masennukseen. Kyllähän se olotilaa nosti positiivisesti ja mielialan voimakkaat vaihtelut ovat kadonneet, mutta vastapainona tuli seksuaalista haluttomuutta ja intiimialuiden kuivuutta. Lääkäri oli sitä mieltä, että mun pitäisi käyttää vähintään vuosi Brintellixiä, mutta mulla tuli pari vk sitten mitta täyteen haluttomuutta ja kuivuutta. Olen naimisissa ja kyllä mulle seksi on tärkeä osa parisuhdetta, eikä se ollut kiva, että alapää oli niin kuiva, että tuli kivuliaita haavaumia. Ilman lääkärin lupaa puolitin tabletin ja olen nyt ottanut puolikkaan tabletin päivittäin. Selkein vieroitusoire on ollut painajaisunet, mutta nyt on alkanut haluttaa ja intiimialueiden kuivuus helpottaa pikkuhiljaa.

      • Anonyymi

        Miten olette puolittaneet 10 mg tabletin? Sehän on pisaran muotoinen ja jos laittaa kahtia toinen puoli jää aina pienemmäksi. Kestääkö elimistö syödä vuorotellen tätä pienempää ja suurempaa määrää lääkettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten olette puolittaneet 10 mg tabletin? Sehän on pisaran muotoinen ja jos laittaa kahtia toinen puoli jää aina pienemmäksi. Kestääkö elimistö syödä vuorotellen tätä pienempää ja suurempaa määrää lääkettä?

        Eikö täällä kukaan osaa kertoa, miten brintellix 10 mg voi puolittaa? Pitäisi ruveta lopettamaan.
        13.22.


      • Anonyymi

        Niitä on liukastusvoiteitakin myynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä on liukastusvoiteitakin myynnissä.

        Kys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö täällä kukaan osaa kertoa, miten brintellix 10 mg voi puolittaa? Pitäisi ruveta lopettamaan.
        13.22.

        Mä olen puolittanut sen sellaisella tablettileikkurilla pituussuunnassa halkaisten. Ei se nyt haittaa jos ne puolikkaat eivät ole ihan millilleen samankokoisia.


    • Anonyymi

      Käytin tätä lääkettä puoli vuotta. Aiheutti mulle ahdistusta, ylivireyttä ja vaikeuksia aggression tunteiden kanssa (joita yhtäkkiä oli entistä enemmän). Lopulta noin 5 kk käytön jälkeen tulivat pelkotilat. Lääkitys lopetettiin ja oireet loppuivat muutamassa päivässä. Ennen sitä en osannut ajatella oireiden johtuvan lääkkeestä vaan jotenkin ajattelin niiden johtuneen muuttuneesta elämän tilanteestani. Vasta jälkikäteen huomasin asiayhteyden ja se siis selvisi hyvinkin nopsaan koska muutuin hetkessä takaisin omaksi itsekseni. Etisin tietoa vortioksetiinista (vaikuttava aine) ja todentotta tuoteselosteen varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet kohdassa lukee

      "Aggressio/agitaatio

      Masennuslääkkeillä, kuten vortioksetiinilla, hoidetuilla potilailla voi myös ilmetä aggression, vihan, agitaation ja ärtyisyyden tunteita. Potilaan tilaa ja taudin tilaa on tarkkailtava tarkasti. Potilaita (ja heidän hoitajiaan) on kehotettava hakeutumaan lääkärin hoitoon, jos aggressiivista/kiihtynyttä käytöstä ilmenee tai se pahenee."

      Aloin googlettaa lisää ja löysin lisätietoa aiheesta: Alankomaissa on todettu yli 70 tapausta missä tämä lääke on aiheuttanut aggressiivisuutta. Asiasta on uutisoinut myös World Healt Organization (WHO Pharmaceuticals newsletter no. 5 2019).

      Olen nyt tosiaan lopettanut tämän lääkkeen ja jos nyt jotain tässä viisastuin niin tosi paljon ehdin ottaa selvää, pyytää apua ja harjoitella aggression tunteiden kanssa toimeen tulemista niin että omana itsenäni nyt varmasti tiedän miten niiden asioiden kanssa tulee toimeen kun olen kovemman kautta joutunut harjoittelemaan.

      Varovaisuutta ihmiset ja leppoisaa syksyä :)

    • Anonyymi

      olen syönyt brintellixia parisen vuotta 20mg annoksella. en tiedä onko lääke auttanut juuri mitään. nyt olen pikkuhiljaa ajanut annoksen alas ja lopetin lääkkeen ottamisen kokonaan 2 viikkoa sitten, koska tämä lääke on tosi kalliskin, pieni paketti reilu 40e ja iso 100e. eka viikolla alkoi tulla ahdistusta ja sosiaaliset tilanteet tuntuu vaikeilta, oksettaa. nyt toinen viikko mennyt ja tuntuu että pahenee vain. olen kerran ennenkin yrittänyt lopettaa ja luovutin parin viikon kohdilla, taidan nytkin hakea lääkkeet takaisin jos olo ei helpotu pian.

    • Anonyymi

      Itse syönyt 1,5v brintellixiä. Raskauden jälkeen olen ollut ylipainoinen ja kysyin lääkäriltä vaikuttaako lääke painoon. Vastaus oli ei vaikuta . Noh nyt vuoden verran olen syönyt säännöllisesti ja suht koht ruokaympyrän mukaan ja ei paino ole tippunut mihinkään. Liikun normisti päivittäin. Ja en omista autoa.
      Noh. Nyt noin kax kolme viikkoa ollut ilman lääkitystä, osin kun ei ole ollut rahaa ostaa pillereitä ja nyt en aijokkaan ostaa enään kun aikaa mennyt jo niin kauan.
      Sähkösykäyksiä ajoittain pieniä, tänään tuli ekaa kertaa paha olo. Katsotaan alkaako paino tippua. Hope so.
      Normaalisti olen sellainen hyvin menevä ja energinen tapaus. Lääke aikana toiminta hidastunut. Katsotaan saanko takaisin suitsait ihmisen itsestäni.
      Kiva oli Luke muiden kokemuksista.

      • Anonyymi

        "Raskauden jälkeen olen ollut ylipainoinen ja kysyin lääkäriltä vaikuttaako lääke painoon. Vastaus oli ei vaikuta."

        Tottakai se vaikuttaa ja nimenomaan lisäävästi. Tämäkin on yksi niistä julkisista salaisuuksista, mitä psyykenlääkkeisiin liittyy.

        Lääkäri vaan puhuu p***aa lämpimikseen, kun hänellä ei kuitenkaan ole omakohtaista kokemusta ko. valmisteiden käytöstä. Tietävät ongelmat kyllä hyvin ja siksi eivät itse näitä "lääkkeitä" käytäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Raskauden jälkeen olen ollut ylipainoinen ja kysyin lääkäriltä vaikuttaako lääke painoon. Vastaus oli ei vaikuta."

        Tottakai se vaikuttaa ja nimenomaan lisäävästi. Tämäkin on yksi niistä julkisista salaisuuksista, mitä psyykenlääkkeisiin liittyy.

        Lääkäri vaan puhuu p***aa lämpimikseen, kun hänellä ei kuitenkaan ole omakohtaista kokemusta ko. valmisteiden käytöstä. Tietävät ongelmat kyllä hyvin ja siksi eivät itse näitä "lääkkeitä" käytäkään.

        Hieman myöhässä tämä kommentti anonyymille, mutta lääkärit eivät ole immuuneja masennukselle ja käyttävät itse masennuslääkkeitä ja käyvät terapiassa. Omalla mutulla itseni ja kollegoiden kokemuksista väittäisin, että lääkärit sitoutuvat masennuksen lääkehoitoon keskivertoa potilasta paremmin. Lääkkeen tehosta ei tehdä johtopäätöksiä ensimmäisen käyttökuukauden aikana. T. Masentunut lääkäri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman myöhässä tämä kommentti anonyymille, mutta lääkärit eivät ole immuuneja masennukselle ja käyttävät itse masennuslääkkeitä ja käyvät terapiassa. Omalla mutulla itseni ja kollegoiden kokemuksista väittäisin, että lääkärit sitoutuvat masennuksen lääkehoitoon keskivertoa potilasta paremmin. Lääkkeen tehosta ei tehdä johtopäätöksiä ensimmäisen käyttökuukauden aikana. T. Masentunut lääkäri

        Noin varmaan ja se on osasyy sille, miksi jotkut lääkärit ei usko toisten lopetusoireisiin. Kun ei itse ei halua ajatella olevansa koukussa masennuslääkkeisiin lopun ikänsä, vaan uskoo itse voivansa aikanaan lopettaa lääkkeet tuosta vain. Lääkkeen lopetuksen itselleen tehneet ja rajuja lopetusoireita kokeneet lääkärit kuuntelevat paremmin potilaidenkin puhetta lopetusoireista, tarjoavat enemmän terapiaa ja muita lääkkeettömiä hoitoja, ja aloittavat vähemmän lääkehoitoja, jos muita keinoja vielä kokeilematta.


    • Anonyymi

      Voitin tietokoneen 8-0. Vituttaako tietokone!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Mä hirtän kaikki, jotka mussuttaa ääneen ruokaa. Hirtän ne rautalangalla.

    • Anonyymi

      <a href="https://www.enfermerasom.com/">Enfermerasom</a> abarca el cuidado autónomo y colaborativo de personas de todas las edades, familias, grupos y comunidades, enfermos o sanos y en todos los entornos.

    • Anonyymi

      En usko että sinulle on tapahtunut mitään pysyvää vahinkoa. Luulen että nuo sinun oireesi ovat ohimeneviä vieroitusoireita ja olosi palaa normaaliksi ajan kanssa.

      Itse lopetin lääkkeen kerrasta ja ei tullut mitään vieroitusoireita. En huomannut myöskään käytön aikana mitään haittavaikutuksia. Tosin lääkkeestä ei tainnut olla minulle muutenkaan mitään hyötyä :D Paranin masennuksesta muilla keinoilla, joista tärkein oli Jumalan armo ja liikunta.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe