En oopperaa harrasta, mutta tuon äsken Puhelinlangat laulaa -studiossa istuneen herran ääni on niin yksitotista veisuuta , että maallikkokin huomaa valtavan eron johonkin Andrea Bocellin hienoon ja täyteläisen sävyisää ääneen verrattuna.
Torikan ulosanti on kapeaa ja monotonista - tympäisevä baritoni!
Pentti Hietasenkin parodinen joiku tuntuu jo kuunneltavalta Torikkaan verrattuna.
Mutta llmajoen konkurssioopperoille sopii mikä vain, aina tappiota tulee.
Eipä Waltteri Torikka säväytä :(
11
1083
Vastaukset
- reppuriika
Makuasioista ei voi kiistellä ja kyllä Torikka pystyy laulamaan useammallakin tapaa. Jotain minäkin laulamisesta ymmärrän.
- Omatasoensin
Voisiko aloittaja vielä selventää millaisella musiikkitaustalla, -kokemuksella ja -korvalla hän arvostelee ja arvioi.
- Korvalaanen
Jokainen sanoo mielipiteensä omista edellytyksistään käsin - mitä ne sitten lienevätkin.
Musiikin ja laulun kokemuksessa ei päde suomalaistyylinen "mikä sinä olet sanomaan"-mentaliteetti. - Revisiitä
Olen eri mieltä. Ihan siitä syystä, että nykypäivänä kuka tahansa, osaa laulaa eli ei, pääsee tekemään levylle laulamista yms. ihan vain siksi, että tekniikalla juttu tehdään siedettäväksi kuulla. Waltteri Torikka - mm. - osaa jutun ihan ilman tekniikkaakin.
- reppuriika
Ja siinäpä se on. Jos ei musiikkia harrasta niin taju on kapea ja sitä tulkitsee vain omasta hetkituntumastaan. On ne makuasiat ja on totta että toisen ääni sopii eri tavalla erilaiseen musiikkiin. Jokaisella on se oma äänirekisteri: on tenoria, baritonia, bassoa, sopraano, mezzo, ...ja äänen sävyissä on eroja
Äänityyppien luokitteleminen
Äänityypit luokitellaan äänenvärin, korkeuden ja äänialan mukaan. Äänityypit luokitellaan ainoastaan klassisen musiikin puolella ja nimitykset pohjautuvat oopperarooleihin. Säveltäjä säveltäessään miettii tarkkaan, millaisen äänityypin edustaja sopii parhaiten esittämään kutakin roolia.
Äänialaksi sanotaan sitä sointialuetta, jossa ääni parhaiten "lepää" eli laulu sujuu luontevimmin. Terveellä äänellä on usein laaja ääniala ja ääni kuulostaa kirkkaalta, soivalta. Äänialaan vaikuttaa myös laulajan luuston rakenne ja äänihuulten koko ja paksuus ja ikä.
On myös terveellistä laulajan äänelle laulaa välistä eri tekniikalla ja korkeudella vaikka se ei se ihanne juttu olisikaan. Ja se siinä musiikissa tai taiteessa onkin, että variaatioita löytyy jokaiseen makuun. Itsekin laulua harrastavana saan kuulla että sinulta se lähtee ja on korvalle kaunista, mutta on myös niitä jotka selvästi antavat ymmärtää, että "kiitos, mutta minulle jo riittäisi."- tuskinomastapäästä
ja lainaukset oli mistä?
- Blözi
Äsken Maarit lauloi jonkin kipaleen Puhelinlangat-ohjelmassa; tuskaista, väkinäistä voihketta ...rasittavaa kuunneltavaa.
- Baritonionhuippu
Ensinnäkin Waltteri Torikalla on useamman vuoden koulutus oopperaan, lauluopintoja, kanttori- urkurin opintoja, piano-opintoja, tutkinto Kööpenhaminen Kuninkaallisesta akatemiasta, Tampereen Konservatoriosta, Saksasta, ja Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteri. Hän on erittäin motivoitunut kehittämään itseään, joten ensimmäinen kirjoittaja ei ehkä tarkemmin tiedä, mistä puhuu. Makuasiat on eri asioita. Ilmajoen Musiikkijuhlat ei mitenkään ole konkurssioopperoiden näyttämö. Tänä kesänä kaikki 8 Mannerheim-oopperan näytöstä ovat nimenomaan Waltterin takia loppuunmyytyjä jo viime vuoden marraskuussa! Näytöksiä on jatkettava ensi kesänä, koska kaikki halukkat eivät mahdu tänä kesänä. Tämä on hienoa, että yksi ihminen murtaa koko tämän vanhan ajatustavan oopperasta ja yhtäkkiä kaikki katsomot ovat täynnä uuttakin yleisöä, kaikki haluavat nähdä ja kuulla upean, karismaattisen ja lahjakkaan huippubaritonin. Ja tämä kaikki tuo uutta yleisöä oopperan kautta myös muualle, jossa Waltteri esiintyy. Niinpä myös kaikki muut kulttuurimuodot hyötyvät, missä ikinä Waltteri esiintyy ja laulaa. Varsinainen taiteilija. Kaikkien ei ole tarkoituskaan pitää samoista äänistä tai taiteilijoista, mutta moni ymmärtää, miten upealla tavalla hän on lahjakas.
- Enolehenkilöpalvoja
Kaikki kunnia ja paljon menestystä W. Torikalle jonka takia varmastikin moni menee kuuntelemaan uutta oopperaa. Mutta yhtä moni menee juuri sen takia, että Ilmajoella esitetään ihka uusi ja vieläpä Suomen omaan historiaan pohjautuvaa tarinaa. Kaikki musiikin kuuntelijat eivät palvo henkilöitä ja musiikilla on muu arvo kuin esittäjän nimi ja taidot.
- Absolutisti
Waltterilla on ilmeisesti paljon koulutusta, en tiedä tarkemmin, mutta hänellä ei ole tarpeeksi luontaisia lahjoja eikä nyanssien tajua kevyempään musiikkiin. Laulu on todella monotonista, kun on yhden kappaleen kuullut on kuullut kaikki mitä hänellä on annettavaa.
- Anonyymi
Joo ei, määkijä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!2122878Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2131279Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1161241Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi3491138- 1111053
- 891007
Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa402991- 66904
- 46894
- 53881