Osiointi ongelma

osiointi

Mulla on uefi-kone jossa teran kiintolevy. Kuinka osioida se järkevästi kun haluan home-osion erikseen?
Mietityttää tuo että kuinka paljon se EFI-osio tarvitsee tilaa
ja pitääkö olla erikseen boot-osio ja jos pitää
niin kuinka iso? Olen asentamassa ubuntua.

16

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osi
    • dww

      Se EFI-osio on noin 500 MB suuruinen fat32 osio (esp), johon käynnistinlataaja asennetaan. Juuriosiolle 40-50 gigaa, swap-osiolle 5 gigaa ja loput /home osiolle.

      Tietenkin jos haluaa asentaa myös jonkin paremman käyttöjärjestelmän koneelle, niin silloin kannattaa jättää osioimatonta tilaa levylle.

    • zaxsxxc

      Anna Ubuntun hoitaa se osiointi, se osaa tehdä seen järkevämmin kuin sinä.

      • osiointi

        Mutta kun Ubuntu ei tee osioinnissa home-osiota.


      • EiTurhiaOsioita
        osiointi kirjoitti:

        Mutta kun Ubuntu ei tee osioinnissa home-osiota.

        Ei teekään, sillä se ei ole järkevää! Vain harmia.


      • huh_huh
        EiTurhiaOsioita kirjoitti:

        Ei teekään, sillä se ei ole järkevää! Vain harmia.

        Ei erillisestä /home-osiosta harmia ole, pikemminkin päinvastoin! Ite teen aina /home-osion, ei sitten omat tiedostot katoa jos jostain syystä pitää alustaa juuriosio tai kun päivittää uudempaan jakeluun.


      • Tarhanapero
        huh_huh kirjoitti:

        Ei erillisestä /home-osiosta harmia ole, pikemminkin päinvastoin! Ite teen aina /home-osion, ei sitten omat tiedostot katoa jos jostain syystä pitää alustaa juuriosio tai kun päivittää uudempaan jakeluun.

        Olethan kuullut varmuuskopioinnista?
        Toki /home-osio:lla on etunsa, mutta ei sellaisen tekeminen ole mitenkään välttämätöntä.


    • osiointi

      Riittääkö tuo 500 MB Efi-osiolle jos niitä kerneleitä kertyy päivityksessä?

      • Efi-osiolle tallentuu vain lataajan tarvitsemia tiedostoja. Itsellä df näyttää
        /dev/sdb1 511M 29M 483M 6% /boot/efi eli 29M on tilankäyttö. 500 MB on hieman liikaa. /boot kansioon tallentuvat kernelit. Erillistä /boot osiota et tarvitse. Osiointi on se hankalin asia ja oikeaa vastausta ei ole. Jokaisella omat mieltymyksensä. Osiot voi tehdä myös etukäteen ja asennusohjelmassa tehdä sitten levyliitokset. Juuri eli "/" sisältää kaikki levyt. Sinne systeemi /dev/sda2 n. 30 G. /boot/efi /dev/sda1 noin 500M fat est ja käynnistyvä. /dev/sda3 swap 4G ja loput /dev/sda4 liitetään /home. Home ja juuri alustetaan ext4 levyiksi.
        Gentoon Wikissä paljon juttua osioinnista jos haluaa yksityiskohtaista tietoa. Levyliitokset tallentuu /etc/fstab tiedostoon ja sitä voi muutella jälkeenpäin.


      • osiointi

        Kiitos valaisevasta vastauksestasi! Teen sitten noin.


      • puuroa
        Mikko_Tku kirjoitti:

        Efi-osiolle tallentuu vain lataajan tarvitsemia tiedostoja. Itsellä df näyttää
        /dev/sdb1 511M 29M 483M 6% /boot/efi eli 29M on tilankäyttö. 500 MB on hieman liikaa. /boot kansioon tallentuvat kernelit. Erillistä /boot osiota et tarvitse. Osiointi on se hankalin asia ja oikeaa vastausta ei ole. Jokaisella omat mieltymyksensä. Osiot voi tehdä myös etukäteen ja asennusohjelmassa tehdä sitten levyliitokset. Juuri eli "/" sisältää kaikki levyt. Sinne systeemi /dev/sda2 n. 30 G. /boot/efi /dev/sda1 noin 500M fat est ja käynnistyvä. /dev/sda3 swap 4G ja loput /dev/sda4 liitetään /home. Home ja juuri alustetaan ext4 levyiksi.
        Gentoon Wikissä paljon juttua osioinnista jos haluaa yksityiskohtaista tietoa. Levyliitokset tallentuu /etc/fstab tiedostoon ja sitä voi muutella jälkeenpäin.

        Ps. Sulla on usein ihan hyviä ja hyödyllisiä neuvoja ja vinkkejä, mutta luettavuutta ja asian sisäistämistä haittaa tuo suunnilleen kaiken yhteen putkeen tunkeminen, menee silmät ja ajatukset solmuun, puuroksi... useampaan kertaankin lukiessa ja varsikin nillä jotka eivät vielä ole super-kotoituneita Linux-systeemehin.

        Entterillä saisi asiat ja esimerkkinä kerrotut osiotkin selkeästi ja visuaalisesti esille.


    • nimimepätietoinen

      Jos tollasen home-kansion tekee niin kuinka sitten ohjataan kaikki omat kamat sinne, ettei ne joudu jonnekin muualle?

      • kjhwdjfqwehjgfh

        Ei niitä tarvitse ohjata. Käyttäjän kaikki omat kansiot ja ohjelmien työkansiotkin on homessa.
        Jos itse haluaa niin "kamat" voi kyllä myös ohjata muuallekin kuin homeen.
        Jos on suuri, tai useita kovalevyjä voi tehdä vaikka varastokansion (usein nimellä /data), jonne voi tallettaa harvemmin tarvittavat tai suuret tirdostot.

        On oikeastaan idioottimaista jättää home tekemättä. Jos ohjelmistoon tulee vika voi /kansion formatoida ja asentaa uudestaan omien tiedostojen ja asetusten säilyessä /homessa.

        On ihmeellistä tuo windowsmatkiminen. Hyvät toimivat ideat hylätään ja kopioidaan toisten tyhmyydet. Mutta niinhän tämä maailma toimii. Tyhmyys voittaa aina ja huonoin vaihtoehto tulee suosituimmaksi joka alalla.


    • "Jos tollasen home-kansion tekee niin kuinka sitten ohjataan kaikki omat kamat sinne, ettei ne joudu jonnekin muualle? "
      Linux käyttöoikeudet estävät sen. Kun kirjautuu systeemiin sisälle käyttäjä saa oletuksena annetun kansion käyttöönsä joka usein /home/käyttäjännimi. Muihin kansioihin ei saa kirjoittaa. Poikkeuksena liitetyt mediat esim tikut jotka näkyvät /media/käyttäjä/levynnimi kansiossa. Joissain systeemeissä /run/media/käyttäjä/levy/... Poikkeus tietysti /tmp ja /var/tmp jonne ohjelmat saavat kirjoitella väliaikaistiedostoja. Kirjoitusoikeus saattaa olla myös /mnt kansion alle liitetyissä levyissä. Muihin kansioihin tarvitaan korotetut oikeudet jotka saa sudo tai su - komennoilla.

      • niintätä

        "Muihin kansioihin tarvitaan korotetut oikeudet jotka saa sudo tai su - komennoilla."
        Mihin tarvin "korototettuja" oikeuksii jos kirjaudun aina "livenä" roottina sisään ?? ;)


      • niintätä kirjoitti:

        "Muihin kansioihin tarvitaan korotetut oikeudet jotka saa sudo tai su - komennoilla."
        Mihin tarvin "korototettuja" oikeuksii jos kirjaudun aina "livenä" roottina sisään ?? ;)

        Rootilla on tietysti kaikki oikeudet, mutta on tyhmää käyttää konetta root-oikeuksilla. Ryhmillä säädetään myös oikeuksia. Jos ei kuulu pelit ryhmään niin ei pääse pelaamaan. Vaatii tietysti sen että peli on asennettu niin, että vaatii käyttäjältä ko. ryhmään kuulumisen. Voidaan tehdä myös ns. chroot vankila, jossa käytttäjällä rajoitettu määrä komentoja käytössä. Tuolla on vaikeampi sotkea systeemiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe